„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Gy.T.! Nem temetési, hanem mennyegzői ének szavait hallottuk a felolvasott igéből. Az Énekek Énekében ezeket a szavakat a menyasszony intézi vőlegényéhez. A bibliai jegyespár szeretetében mindenen győzedelmeskedő nagy erő van. Sokszor mondjuk ki mi magunk is ezt: erős az én szeretetem. Így érezzük. Erős az én szeretetem, ezt érzi a hitvestárs. Eltűrök szegénységet, nyomorúságot, háborúságot, ha kell, csakhogy szeretetem által a társamat boldoggá tegyem. Erős az én szeretetem, ezt érzi az édesanya. Gyermekeimet karjaimmal fogom oltalmazni, bölcsességemmel oktatni, két kezem munkájával eltartani; embert nevelek belőlük, akik nevünk tisztességét öregbíteni fogják és akiknek a boldogsága életem elveszíthetetlen nagy jutalma lesz. Erős a mi szeretetünk, valljuk öntudatosan valamennyien, minden ember. Ez az öntudat teszi biztossá a járásunkat, önérzetessé a beszédünket, acélossá az akaratunkat és vidámmá a tekintetünket. Van ebben igazság, s van - sajnos - némi öncsalád is. A teljes igazságot Isten igéje mondja el ugyanis nekünk.
I.
Úgy vélem, ez az erős szeretet lakozott ebben a gyönge asszonyi teremtésben, akinek koporsója mellett állunk. V.D.-né, szül. P.L. testvérünk a testi-lelki szenvedéseknek olyan útját járta végig életének 63 esztendeje alatt, amelyhez valóban olyan erőforrás szükséges, amilyent csak az erős szeretet adhat. Akiket nagyon szeretett, azok sorra elmaradoztak mellőle. Édesapáját, nagyszülőit, bátyját és több közeli rokonát sorra szólította el mellőle az ÚR- olyan sok koporsó mellett, s olyan sok szomorú gyászban tanulta meg a szíve az igét: „…mert erős a szeretet, mint a halál, kemény, mint a sír a buzgó szerelem;…” Csak az erős szeretet képes elfogadni Isten kezéből a gyászt is, valamint Isten másik parancsát: hogy tovább kell élni, tovább kell szolgálni, tovább kell szeretni - a megmaradtakat.
Ez az erős szeretet volt az éltető ereje. Hat évtizednyi életéből egy fél életet, mintegy 30 esztendőt betegeskedett. Előbb belső bajok kínozták, majd a mozgásban, a járásban való korlátozottsága, a szem-műtét, a szív meggyengülése: sorra követték egymást mindezek. Hogy is lehet ilyen hosszas szenvedést béketűréssel elhordozni? Testi szenvedéseket, lelki próbákat kiállni panasz és zúgolódás nélkül?! Erős szeretettel! Az embernek éltető eleme lehet a szeretet. Élnem kell, szeretnem kell az enyémeket; szolgálnom kell javukat és boldogulásukat.
Ennek az erős, szolgálni akaró szeretetnek volt a megjelenítése, élő példája ez az asszonyi élt. Mint hitvestársának hűséges segítőtársa, mint forrón szeretett gyermekeinek gondos, fáradhatatlan és szeretetben találékony édesanyja: erős szeretetével egybe tartotta a családot. Az utolsó próbáltatásban is erről az erős szeretetről tett bizonyságot, s amikor már csak a szenvedő-társak voltak mellette, így szólott azokhoz: minden gondolatom a gyermekeim! - Erős szeretete ott is nagyobbnak bizonyult, mint a testi fájdalom. Akkor sem önmagára, hanem Tirátok, szeretteire gondolt!
II.
És most, amikor úgy látjuk, hiába volt minden igyekezet: nem tudtátok őt visszatartani, itt marasztani; el kellett neki is mennie a minden földiek útján, - most talán úgy látjátok, hogy az emberi szeretet mégsem elég erős. Sőt: gyenge, hiszen éppen ott nem tud segíteni, ahol a legnagyobb a szükség. Nincs elég erőnk lefogni a halál hideg kezét, amely elragadja a jóságos társat, a gondos édesanyát és nagyanyát, a melegszívű rokont… Döbbenetes, amikor arra kell ráébrednünk, hogy megváltásra szoruló, gyarló emberek vagyunk! Nem elég erős a mi szeretetünk, nem tud a halállal birokra kelni.
Isten igéje éppen ezért vigasztal bennünket, mégpedig nem csalóka, hanem igaz vigasztalással. Van valaki, akinek a szeretete erősebb a halálnál is. Krisztus Urunk az, Aki kereszten való szenvedés és halálból történt feltámadása által legyőzte a halál hatalmát. Ő mondja övéiről: „Az én juhaim hallják az én szómat, lés követnek engem, és én örök életet adok nékik és senki ki nem ragadja őket az én kezemből. Reménységünk szerint drága Szerettetek ott van már ennek a legerősebb szeretetnek a karjaiban. Jó helyen van ott. Az áldott Orvos, a jó Pásztor vigyáz reá. Egykor ti is ott lehettek vele, annak az erős szeretetében, akinek szerelméből sem élet, sem halál ki nem ragadhat minket.
Az élet lángja, a szeretet lángja, amely boldoggá tett egy kis családi otthont, kialudt. De az erős szeretet soha sem alszik ki, mert az ige szerint: „…lángjai tűznek lángjai, az Úrnak lángjai.” Mint a Mózes csipkebokra, amely ég, de el nem hamvad soha.
Így éljen bennetek tovább drága hozzátartozótok szeretete és akkor elmondhatjuk mindnyájan, hogy nem élt hiába. Élete magvetés, amely bennetek jó gyümölcsöket termett az örökéletre. Így búcsúzzatok A B.F.R.A. szeretettel és hittel hazatért drága hozzátartozótoktól (búcsú) - Szívünkben erősítsen minket az, hogy annyi marad itt belőlünk, amennyi szeretet volt bennünk. S ez az erős szeretet megmarad a halálon túl is, az örök életre.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére