„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Gy.T.! Mindenkinek van kedvenc színe, virága, kedvelt éneke. A keresztyén embernek van kedvelt igéje. Minden hívő embernek megvan a maga egy-két biblia verse, vagy igeszakasza. Ez a most felolvasott zsoltár Cs. B. zsoltára volt. Sokszor nyert belőle erőt, biztatást, vigasztalást. Hiszem, hogy e mostani alkalommal is vigaszt ad általa az ÚR. Mert ez a zsoltár a mélységből indul és a szabadulásig vezet. Így hallgassátok hát, Gyászoló Testvéreim!
I.
„A mélységből kiáltok hozzád, Uram! Uram, hallgasd meg az én szómat; legyenek füleid figyelmetesek könyörgő szavamra!” (1-2.v.) Ezt a mélységet, - akár a zsoltáros, - nagyon korán megjárta Cs. B. testvérünk. Mint munkás szüleinek legkisebb, hetedik gyermeke, hamar megismerkedett az élet súlyos küzdelmeivel. Tanúja és részese volt annak a kemény kenyér-harcnak, ami naponként folyik az emberek között. Egyúttal azt is megtapasztalta, hogy a földi kenyér csak akkor táplál, ha azt az Élet Kenyere ízesíti meg. A testvérek hitben, szeretetben növekedtek fel, konfirmáltak; a szülői otthonból mindnyájan magukkal vitték Isten és az embertárs szeretetét. A nehézségek között Istenhez kiáltottak és a kegyelem Istene meghallgatta őket. Áldott tapasztalat ez!
Alig 17 éves volt, amikor kettős veszteséget kellett elviselnie. Előbb a sokat szenvedett édesanyától, aztán egy hónap múlva az édesapától is el kellett búcsúznia; teljes árvaságra jutott. Most jött el igazán az ideje annak, hogy a mélységből kiáltson, hogy vigaszra, erőforrásra találjon.
És ezt a kiáltó szót Isten meghallgatta. Ő ígéri ezt mindnyájunknak: „Hívj segítségül engem a nyomorúság idején, én megszabadítlak téged és te dicsőítesz engem.” (Zsolt 50,15). A gyász terhével tovább kell menni az életúton, új küzdelmek, új feladatok felé. Az apostol szavával mondjuk: „Mindenre van erőm a Krisztusban, aki engem megerősít” (Fil 4,13). Tovább kellett mennie Cs.B. testvérünknek is; a mélységből a magasság felé vezető úton. Mesterséget tanult és munkába állott, hogy aztán négy évtizeden át szorgalommal, hűséges helytállással munkálkodjék, előbb a városi Közüzemeknél, utóbb a Kereskedelmi Vállalatnál. Keresztyén ember számára a munka nem más, mint istentisztelet, mégpedig a kívülvalók előtt végzett istentisztelet. Mert Testvéreim, az, hogy ki hogyan élni meg a kegyességét: nem látható; a cselekedetei ellenben láthatók. Ezen méri le a világ, hogy mennyit ér gyakorlatban a keresztyénségünk.
Elköltözött testvérünket úgy ismertük, mint aki a kötelező első mérföldön túl, szívesen járta a második mérföldet is. Ez az, amire minket saját szívünkön kívül senki sem kötelez. Nem lehetett olyant kérni tőle, amit - ha módjában állott, - ne teljesített volna. Nemcsak segített, de szívesen segített, nemcsak szolgált, de mindig mosolyogva, szeretettel szolgált. - Mert tudjuk: a kötelességtudás lehet kényszer is. A jót vidám szívvel, örömmel cselekedni: ez már a keresztyén élet ismertetőjele. Ehhez a szolgálathoz Isten adja az erőt, akihez így imádkozik a zsoltáros: „Várom az Urat, várja az én lelkem, és bízom az ő ígéretében” (5.v.)
II.
Cs. B. Isten ígéretére bízta magát élete második szolgálati területén: a családi élet mezején is. 40 éve kötött házasságot. Hitvestársában nemcsak hűséges segítőtársat, de hívő, imádkozó testvért is talált. Együtt járték Krisztus iskoláját, amelynek fő tantárgya egymás terhének a hordozása. A keresztyén ember a házasságban ismeri meg, hogy a szenvedélyes szerelem hogyan szelídül csendes, egymást hordozó szeretetté, amikor felismerjük, hogy az élettárs egyben pásztor, testvér, jóbarát és ápolt, akit reánk bíz a Gazda és akire rábízatunk. Cs.B.-ék így hordozták egymást; így dajkálták-nevelték föl az Istentől küldött négy drága gyermeket és így tapasztalták meg, hogy a keresztyén ember nem a munkájából, nem a keresetéből, hanem Isten megbocsátó kegyelméből él. Hogyan is mondja a zsoltár: „Ha a bűnöket számon tartod, Uram: Uram, kicsoda maradhat meg? Hiszen te nálad van a bocsánat, hogy féljenek téged” (3.v-4.v) . A felülről nyert hit, az igéből vett reménység és a naponként gyarapodó szeretet mindenhez erőt adott mindkettejüknek napról napra és esztendőről esztendőre.
III.
Isten úgy végezte, hogy a munkán és a családon kívül egy harmadik munkamezőt is rendeljen hazatért testvérünk számára; ez a közösség volt, az eklézsia. Előbb az alsóvárosi gyülekezetnek volt hűséges dalárdistája, hitvestársával együtt, utóbb a meggyesfalvi egyházközségnek buzgó presbitere. Sokszor örültünk kezemunkájának: imaházunk karbantartásában, irodahelyiségünk fűthetővé tételén munkálkodott. Isten elöljáróvá tette őt és ebben híven követte mindannyiunk elöljáróját, Jézus Krisztust. A zsoltár üzenete itt már kitágul; az egyéni imádságon túl a közösségre tekint: „Bízzál …az Úrban, mert az Úrnál van a kegyelem, és bőséges nála a szabadítás. Meg is szabadítja ő Izraelt minden ő bűnéből” (7-8.v).
IV.
Erre a szabadításra tekintünk most mi is, Veletek együtt, fájdalmas szívű szerettei! Kicsi családi körötökön kívül veletek osztozik a szomorúságban az alsóvárosi és a meggyesfalvi gyülekezet minden hívő tagja. - Legyen a Cs. B. zsoltára a mi zsoltárunk is. Gyászunkban imádkozzuk el együttesen: „Várja lelkem az Urat, jobban, mint az őrök a reggelt, az őrök a reggelt” (6.v).
Bizonyságot teszünk arról, hogy a reggel eljött, Jézus Krisztus megszületett, felkelt az igazság fényes napja; a halál árnyékának völgyében lakozóknak szabadulást hozott. Van feltámadás, van örök élet, van kegyelem és van békessége a szívünknek.
Ezzel a Tőle nyert vigasztalással vegyetek búcsút drága Szerettetektől (búcsú). - Bízzál Istennek népe, az Úrban, mert bőséges Nála a szabadítás.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére