„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
62. AZ IGE ÁLTAL FORMÁLT ÉLET - híven szolgáló presbiter felett - Zsoltár 119,92-93
62. AZ IGE ÁLTAL FORMÁLT ÉLET - híven szolgáló presbiter felett - Zsoltár 119,92-93
62. IGE ÁLTAL FORMÁLT ÉLET
- HÍVEN SZOLGÁLÓ PRESBITER FÖLÖTT -
Alapige: Zsolt 119,92-93.
Gy.T.!
Egy külföldi író összegyűjtötte a keresztyénség nagy egyéniségeinek életrajzát. Mindenikük életét egy-egy ige fényében láttatja. Művének is ezt a címet adta: „Történelemformáló nagy igék”. Ez a bizonyságtevő jól megértette azt, hogy Isten igéje embereket formál, az Isten iránt engedelmes emberek által pedig történelmet formál, hogy ezen a világon minden Isten országa felé haladjon. - A 119. Zsoltár Isten igéjéről, az embert és történelmet formáló örök igéről zengő arany ABC. Ebből a zsoltárból, az Isten igéjének dicsőségét zengő himnuszból olvastam fel most e koporsó mellett két verset. Azért éppen ezeket, mert ezekben látom a B. T. aa. életét formáló isteni üzenetet. Figyeljünk rá, hogy ebből az isteni üzenetből gyászos veszteségünkben erőt és vigasztalást nyerjünk!
I.
Ez a zsoltár nyomorúságról, majd meg gyönyörűségről beszél. Az emberi életünkről tudjuk, hogy annak tartama 70, avagy 80 esztendő, s nagyobb része nyomorúság és fáradság. Mi enyhítheti az emberi élet nyomorúságát? Igénk felelete: „A te törvényed”. Vagyis Isten törvénye. Isten szeretetének nagy vigasztalása van benne, ez ad enyhet a nyomorúságok közepette minden hívőnek. Mély tartalmú igazság van a zsoltár vallomásában: „Ha nem a te törvényed lett volna az én gyönyörűségem, akkor elvesztem volna az én nyomorúságomban” (92.v.)
B.T. aa. 80 esztendős életútját is sok elnyeléssel fenyegető nyomorúság kísérte. Rövid volt a gyermekkor gondtalan boldogsága. 13 éves korában, - abban a korban, amikor egy kialakulásban lévő gyermeknek a legnagyobb szüksége van tanácsra és gyöngédségre, - elveszíti édesanyját. Három testvérével osztozik az árvaság keserűségében. Átalakul a család; az apa új házasságot köt és a régiből született gyermekek elszélednek. Testvérünk a nagyanyjához kerül, aki szíves odaadással igyekszik pótolni az elveszített édesanyát. Ő indítja el a mesterség tanulására, amely aztán életén keresztül kenyéradó szakmájává lett. A nyomorúságokban Istennek e világba, az emberi szívekbe ültetett törvénye, a szeretet parancsolata nem engedte elveszni. Megőrizte és megerősítette.
Isten törvényének gyönyörűsége töltötte be egész életét. Az ige ragyogta be azt a 43 éves életutat, amelyet megértő szeretetben járt végig hitvestársával. Nehéz, küzdelmes hétköznapok után, Isten igéje adott vigasztalást, hitet erősítő vasárnapot és ünnepet. De nemcsak gyönyörködni tudott Isten igéjében, hanem ő maga is gyönyörködtetett másokat, hosszú időn át hitvesével együtt énekelt a kistemplomi énekkarban, s ezzel az isteni törvénnyel: az evangéliummal szolgált évtizedeken át presbiteri tisztségében. És amikor már nem tudott eljutni (teste erőtlensége miatt) a templomba, házhoz szegezett magányában is Isten igéje volt a vigasztalása, béketűrésre indítója. Az utóbbi 10 év alatt kétszer kellett műteni a szemét, fokozatosan aludt ki testének a lámpása; de kezében mégis ott volt az imakönyv és az énekeskönyv, míg a hitvesét várta haza a templomból, hogy általa ő is meghallja a hirdetett ige üzenetét. Testvérek, ez az immár lezárt életút is aláhúzza azt a tényt, hogy milyen nagy erő, megtartó erő van Isten törvényében! Valljuk mi is: „Ha nem a te törvényed… elvesztem volna az én nyomorúságomban.”
II.
Igénk második mondata fogadalomként hangzik: „Soha sem feledkezem el a te határozataidról, mert azok által elevenítettél meg engem.” (93.v.) B.T.-ról elmondhatjuk: ő valóban soha sem feledkezett el Isten határozatairól. Mi tudjuk: Isten jót határozott felőlünk. Ebben a múló világban gondok, bajok, próbák között halad az utunk, - de azoknak, akik Istent szeretik, minden javukra van. Azok dicsekedni tudnak a nyomorúságok között is; szegénységükből is tudnak gazdag ajándékokat adni, - ahogyan a mi presbitertársunk is szívén viselte az eklézsia gondját. Keresztelő poharunk és tálcánk az ő és hitvese adakozó szeretetét hirdeti. Testvérünk maga is megtapasztalta, hogy Isten igéje életet formáló, gazdagító erő és hatalom. Megelevenítő erő!
Krisztus Urunk az ő hatalmának erejével, szavával hívta elő sírboltjából Lázárt, a negyednapos halottat; ez drága ígéret is egyben arra nézve, hogy egykor, ama napon győzelmes igéjére mindenek fel fognak támadni. A halál győzelme csak rövid ideig tartó; az ige szava igaz: Isten megelevenít bennünket. Hisszük, hogy ez a drága élet sem veszett el. A mi szemeink elől eltűnik ugyan, de tudjuk: lesz viszontlátás. És ennek a boldog viszontlátásnak reményében búcsúzunk a hazaköltözött testvérünktől, a Krisztus érdemébe vetett bizalommal és mennyei Atyánk iránti hálaadással. (Búcsú). - És amíg fájdalmas szívvel osztozunk a gyászt hordozó családtagok próbáltatásában, kezünk imádságra kulcsolódik, hogy így kísérjük a vándorútról hazaérkezettet a mennyei Atya trónusa elé.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére