„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Felolvasott igénk megalázkodásra késztet bennünket, de meg is vigasztal. A zsoltáros Istennel beszélget. Egy szép vallomás hagyja el ajkát: „Te visszatéríted a halandót a porba, és azt mondod: Térjetek vissza embernek fiai!” Ebben benne van annak a ténynek alázatos elismerése, hogy nem mik vagyunk az életünk urai. Az elmúlás minden élő számára törvénnyé lett. Az emberre nézve változatlanul áll Istennek az ember bűnesete utáni szava: Porból vagy te és ismét porrá leszel! E tény előtt csak meghajolhatunk. Alázattal mondjuk Istenünknek és Urunknak: Legyen meg a Te akaratod.
Tudjuk, nehezen találunk megnyugvásra, mikor a halál elragad valakit mellőlünk, akit nagyon szerettünk. Pedig azt is tudjuk, hogy a hívő ember nem veszít, de nyer a halálban. Pál apostollal mondjuk: akinek az élet Krisztus, annak a meghalás nyereség. Mégis tele a szívünk fájdalommal. Nem is az elköltözöttet, a megboldogultat, hanem önmagunkat siratjuk. Méltán írta a költő, a harcterek halottjaira gondolva:
„Jaj, nem az vesz el, aki ott marad,
de gyermekszájból egy kenyér darab…”
Így állotok e koporsó mellett ti is, Gyászoló Testvérek. Nagy és fájdalmas veszteség ért benneteket édesanyátok hazatértével. Igaz, hogy már mind felnőtt emberek vagytok, akik kevésbé érzitek a gondoskodó szeretet elvesztését, mint egy kisgyermek, aki állandóan anyja gondviselésére szorul. Mégis fájdalmas számotokra ez a váratlan veszteség. Az anyák mindig túl korán mennek el. A felnőtt ember is édesanyja mellett tudja igazán kibeszélni magát. Ha gonosz ösvényre tévednénk, édesanyánk számadásra von bennünket. Ha siker kísér utunkon, édesanyánk elismerése a legdrágább számunkra. Ha csüggedünk, édesanyánk reszkető kezének simogatására, bíztató szavára vágyunk: Bízzál, gyermekem, nem hagy el az Isten! A Szentírás szerint boldog az, akit az ő anyja vigasztal.
Ti is ilyen édesanyától búcsúztok. F.E., a ti édesanyátok, gondos, szeretőszívű asszony volt. Szegénység volt a sorsa, de lélekben gazdag volt. Ákosfalván született, 74 évvel ezelőtt; kisgyermekként került Marosvásárhelyre. Haton voltak testvérek, tehát népes családban kezdte földi pályáját. Édesapáját korán elveszítette; sorra elment a hat testvér közül is négy. Gyász, szomorúság szegélyezték az élet útját, egyik jött a másik után. Férjhez megy és alig 26 évesen már ő maga is özvegyen, gyermeke pedig árván marad. Második házasságából két gyermeke születik, de a férjet ezúttal is elveszti. Jórészt apa nélkül neveli fel gyermekeit, nagy, gondoskodó szeretettel.
Élete nyomorúságait hittel hordozta, innen érthető végtelen türelme. Betegségét, utolsó nagy próbáltatását is így fogadta el és hordozta. Utolsó földi útja előtt úrvacsorát vett. Végső mondatai egyikében elmondotta: „Kibékültem mindenkivel…” Látásunk szerint hittel ment át a múlandó létből az örök hazába.
Egy templomban olvasható ez a fölírat: „Mikor születtél, mindenki örült, csak te sírtál, úgy élj, hogy amikor meghalsz, mindenki sírjon, csak te örülj.” Ti most siratjátok az elköltözöttet, de hisszük, hogy ő már örül. Földi fáradságától megnyugodva, bemehetett az ő nyugodalmába.
Igénk ezt mondja: Te visszatéríted… Tehát Isten cselekvéséről van szó. Testvérek, ismerjétek fel Istennek jóságát abban, hogy ilyen sokáig lehetett édesanyátok!
Szerethettétek, gondozhattátok őt. Ez is a mi Istenünk ajándéka.
A feltámadás boldog reménysége alatt búcsúzzatok Szerettetektől (Búcsú). Hisszük, ő is elmondhatta Pál apostollal: Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat elvégeztem; a hitet megtartottam. Végezetre eltétetett nékem az igazságnak koronája,…
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére