„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Dávid király könyörgésével állunk meg a koporsó mellett, amelyben T. I. aa. nyugszik. Visszatekintünk egy 75 éves életútra, egy négy és fél évtizedes házaséletre, sok kitartó küzdelemre, örömökre és szenvedésekre, hogy ebben a könyörgésben megpihenjen és vigasztalást találjon a lelkünk Így figyeljetek, Testvérek, a felolvasott igének üzenetére, a mi mennyei Atyánk szól mihozzánk!
I.
Ebben az imádságban benne van az egész életünk. Benne van az ifjúságunk: „Mutasd meg nékem a te útadat!” nincs fontosabb dolog, mint az, hogy a sok lehetséges életút közül a lehető legjobbat válasszuk. Ha így tett a mi elköltözött testvérünk, ez nem magától, hanem Istentől volt. Ő mutatja az utat mindannyiunknak. - Benne van az igében a férfikor, a munka, az alkotás ideje is: „…hogy járhassak a te igazságodban…” . az életünknek igazi öröme az, ha Isten igazságában, és nem a mi vélt igazságunkban járunk. - És benne van az öregség egyetlen kéréssé csendesülő vágya: „Teljes szívvel féljem nevedet.”
Jó egy ilyen életutat végigjárni, ahol Isten mutatja az ösvényt. Boldogság egy életet az igazság megismerésének és gyakorlásának szentelni; de a legdrágább mégis az, ha teljes szívvel Isten nevét féljük. Ez az ember rendeltetése. Hitvallásunk, a Heidelbergi Káté is arról beszél, hogy Isten az embert valóságos igazságban és szentségben teremtette, mégpedig azért, hogy az Ő teremtő Istenét megismerje, szívből szeresse, örök üdvösségben vele éljen… Hát ezért volnánk mindannyian ezen a világon.
II.
Ha most az ige fénye ráhull erre a koporsóra, talán ti is sok mindent világosabban láttok, Gyászoló Testvéreim! Másképpen látjátok drága Szerettetek földi életét. Kibontakozik előttetek az az életút, amely a kalotaszegi Sárvásáron kezdődött el, hogy Maroshévizen és Galócáson át ide vezessen, Marosvásárhelyre. T.I. hat testvérével együtt nevelkedett a szülői otthonban; de alig 9 esztendős koráig élhetett a családi kör meghitt melegségében. A történelmi változások szétszórták a szülői-testvéri közösséget. A többiek, mindnyájan, idegen országba, Jugoszláviába kerültek, egyedül ő maradt itt, Erdélyben, keresztszülői gondjára bízva. Nehéz út volt az, amelyen el kellett indulnia, de most már látjuk, Isten útja volt. Hogyan is áll az igében? „Mutasd meg nékem a te útadat…”
Isten utat mutatott: Tanulnod kell, embertársaid javára és örömére. Nemcsak mesterséget tanult, hogy mindennapi kenyerét megszerezhesse, hanem ismereteit állandó önképzéssel bővítette is. Később gyermekeit is erre ösztönözte. - Gyászoló Testvérek! Ahogyan Szeretteteket Isten megtanította - sok nehézség között - az Ő útján járásra, úgy tanít bennünket is egész életünkön át arra, hogy mi is ezzel a könyörgéssel járjunk: Útaid Uram, mutasd meg, hogy el ne tévelyedjem… Ezen a küzdelmes úton nem vagyunk egyedül. Nem csupán az Ember Tragédiája írójának a tapasztalatát éljük át: „Az élet küzdelem, s az ember célja e küzdés maga”, - hanem azt is, hogy ezen a küzdelmes úton az életünk kedves lehet Isten és az emberek előtt egyaránt!
III.
Az imádság második kérése ez: „hogy járhassak a te igazságodban”. Nehéz megérteni, hogy mit tartalmaz ez az ima-részlet. Igazság… Mi az igazság? Ahány élet, annyiféle az igazság is, szokták mondani. Emlékszünk Pilátus kérdésére Jézus kihallgatásakor: Mi csoda az igazság? Valaki eljött ebbe a világba, aki elmondhatta önmagáról: Én vagyok az út, az igazság és az élet. Ez a valaki: Jézus Krisztus. Ő tanít meg bennünket az áldozatos életútra. Arra, hogy ne önmagunknak éljünk.
Drága Szeretteteket 45 éves családi életében tanítgatta erre Isten. Az igazságban járás számára elsősorban azt jelentette, hogy mindent a családért. Mégpedig a kicsiny családért, - és a nagy családért egyaránt. A kis család: a hitvestárs, a két áldozattal felnevelt, taníttatott gyermek: Ti voltatok, gyászban itt maradt szerettei. a nagy család pedig az a munkaközösség, amelyben egyszerű dolgozóként, vagy igazgatóként, megbecsült szakemberként és társadalmi, közéleti egyéniségként egyaránt az embertársra, a többiekre figyelt. T. I.-t saját küzdelmes élete tanította meg a szegény emberek oldalán állni és így járni abban az igazságban, amelynek összefoglalása nem más, mint a szeretet.
IV.
Alapigénk szerint azért kell az Isten utain való járást megtanulnunk, hogy az Ő igazságban járhassunk és teljes szívből félhessük az Ő nevét. Gyászoló Testvérek, az istenfélelem az az egyetlen, ami minden más félelmet legyőz. Akinek a szívében az Isten félelme van, az nem retten meg az emberektől, nem fél a fekete listáktól, sem a mellőzéstől. Annak egy igazi célja van: úgy élni ezt a földi életet, hogy másoknak használjunk, mások arcára mosolyt derítsünk, másokat boldogíthassunk. Az igazi istenfélelem elválaszthatatlan az embertárs szeretetétől. Az ilyen életet nem nyeli el a halál. Nem az életünknek van vége a halálban, hanem csak a múlandóságnak. A földön híven szolgálókra ez élet után Jézus Krisztus által az örökélet boldogsága vár. (Búcsúvétel).
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére