„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Isten Őszentfelsége úgy rendezte el az emberi élet útját, hogy az mélységeken és magasságokon át vezessen el Őhozzá. Ezt azonban csak a hívő ember láthatja meg. A hitetlen ember vagy magát áltatja és azt állítja, hogy ő szüntelenül az élet magaslatain jár, ahol az élet csupa derű és vidámság, vagy kétségbeesett és csak a mélységeket látja, ahol az élet árnyékos része látszik. A hívő embert Isten mind a kettőtől meg akarja óvni, az önmagunk becsapásától és a kétségbeeséstől egyaránt. Ezért hirdetteti, hogy mélységeken és magasságokon keresztül vezet el bennünket Önmagához.
Mi azonban ezt magunktól nemigen látjuk meg. Éppen az mutatja a mi hitetlenségünket. Vidám óráinkban, perceinkben csak a magasságokat látjuk, s magunkról megfeledkezve szólunk: édes az élet, sohase halunk meg, együnk, igyunk, örvendezzünk.
Szomorúságunkban pedig bármerre tekintsünk, nem látunk mást, csak fekete gyászt és sötétséget, s elkeseredetten ostromoljuk az eget: Én Istenem, miért hagytál el engemet?
Szívünkben ezzel az érzéssel álljuk körül most ezt a koporsót, mely a szeretett drága férjnek, édesapának és nagyapának földi maradványait foglalja magában. Vigasztalanságunkban Isten éppen azzal akar megvigasztalni minket, hogy igéjében megmutatja: életünkhöz a mélység és a magasság egyaránt hozzátartozik.
Alapigénkből egy hívő embernek a bizonyságtétele hangzik, aki a hajlott kor küszöbéhez érve, - akár ez a mi elköltözött testvérünk, ha esztendeinek számát tekintjük, - Istenhez imádkozik. Imádságában azt mondja Urának, Teremtőjének, hogy „sok bajt és nyomorúságot éreztettél velünk, de ismét megelevenítesz, és a föld mélységéből ismét felhozol minket”. Ebben benne van az emberi élet mélysége és magassága. Sok bajt és nyomorúságot kell megízlelnünk életünkben, és ezek között csak az a vigasztalás tart meg bennünket, hogy Istennek van hatalma megeleveníteni és a föld mélyéből is felhozni minket. Ez a keresztyén ember el nem fogyó reménysége. Az őseinké és a miénk is. Ez tartotta meg elődeinket nemzedékről nemzedékre, ez tartja meg egyházunk tagjait ma is.
A keresztyén ember éppen ezért: megvigasztalt ember. Nem bizakodik el akkor sem, ha jól megy a sora, mert tudja, hogy Isten részt ad e földi életben a bajból és a nyomorúságokból is. De nem is esik kétségbe a bajokban, mert azt is tudja, hogy ugyanaz a hatalmas kezű Úristen ki is tud menteni a bajokból; még a halál hatalmából is, mert még a sírgödörből is felhoz bennünket. Ha nem így lenne, ha nem ez reménység erősítene minket, vajon el tudnánk-e hordozni életünk bajait, keserűségeit, Testvéreim? Nem rokkannánk-e össze a sokféle próba és szorongattatás, ellenségeink üldözése és úgynevezett jóbarátaink álnokságának súlya alatt? De az Úristen megerősíti szívünket. Megmutatja nekünk, hogy Ő a tulajdon egyszülött Fiát is a mélységeken keresztül vitte fel a magasságba Önmagához. A mennybemenetel ünnepének közelsége erre kell hogy emlékeztessen bennünket, aai! Jézus Krisztus is alászállott egykor az élet mélységeibe érettünk, - s alászállása egészen a poklokig tartott, - hogy azután felemelkedjék az egek magasságaiba, ugyancsak érettünk, hogy ott helyet készítsen nekünk, akik a magunk rendjén követjük Őt, halálon át az igazi életbe!
Mélységeken és magasságokon át Isten felé. Igen, testvéreim, ez a keresztyén élet. Ennek az igazsága lett nyilvánvalóvá ennek a mi néhai atyánkfiának az életében is. Az Úristen sok bajt és nyomorúságot éreztetett meg vele, különösen életének utolsó esztendeiben. Nehéz, fájdalmas betegségét hordozva, sokszor kellett emlékeznie arra, amit a 90. zsoltárban mond a zsoltáros király : „A mi esztendeink napjai hetven esztendő, vagy ha feljebb, nyolcvan esztendő, és nagyobb részök nyomorúság és fáradság, amely gyorsan tovatűnik, mintha repülnénk” (Zs.90,10.) így tűntek tova az ő esztendei is, fáradságban és sokféle próbák között. De az Úristen megéreztette vele igénk másik felének az igazságát is. Gyötrelmes betegségében megbiztatta elcsüggedt szívét az ígéret áldott szavaival: ismét megelevenítelek és a föld mélységéből is felhozlak téged. Mert Isten nem a holtaknak, hanem az élőknek az Istene, aki nem gyönyörködik a bűnösnek halálában, hanem azt akarja, hogy a bűnös megtérjen és éljen. Ő minden Benne hívőt életre, mégpedig örök életre és boldogságra rendelt.
Azért emeljük fel szemünket az égre, Őhozzá. Erősítsük meg a lankadt kezeket és a megroskadt térdeket. Lássuk meg, hogy a mi Istenünk milyen drága ajándékot adott ebben a mi testvérünkben közelebbi és távolabbi hozzátartozói számára. Minden emberi élet olyan tanítást foglal magában, amely fölötte áll a könyveknek. Vezessen itt is a Szentírás útmutatása bennünket: Emlékezzetek meg azokról, akik előttetek jártak, s kövessétek hitüket! Különösképpen szól ez tinéktek, gyászoló özvegy, gyermek és unoka. Most, amikor búcsút vesztek az eltávozottól, halljátok meg a felhívást: kövessétek hitét! Azt a hitet, amely a szenvedésekben enyhülés forrása, nyomorúságokban vigasztalás és minden körülmények között megtartója lesz a ti életeteknek.
Nekünk, többieknek, pedig azt üzeni ez órában az ÚR, hogy véssünk mélyen a szívünkbe az igének ezt a tanítását: Bajokon és nyomorúságokon át vezet bennünket Isten Önmagához, - de a hitnek a vigasztalásával! Bár csak soha el ne tántorítana minket a hittől és Istentől az élet nehézsége és nyomorúsága, hanem valóban Hozzá vezérelne! Vigyázzunk azért, hogy jó dolgunkban el ne bizakodjunk, se a próbák között zúgolódó, panaszos, Isten ellen lázadó lelkekké ne váljunk. Éljünk Isten életet adó igéjével minden alkalommal. Ahogyan az Apostol tanácsolja: MA azért, ha az Ő szavát halljátok, meg ne keményítsétek a ti szíveteket. Legyetek mint ugyanannak az egy testnek, a Krisztus egyházának szolgáló tagjai; jó szívvel, szeretettel egymáshoz, amint a Mennyei Atya is szeret benneteket és elküldötte érettetek a Fiút, aki nektek is, akár ennek az elköltözött atyánkfiának is, örök életnek az ígéretét adta, ha az Ő nevében hisztek.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére