„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
36."TE TANÍTS MEG ENGEM!" - tragikus halál - Jób 34,29.31-32a
36."TE TANÍTS MEG ENGEM!" - tragikus halál - Jób 34,29.31-32a
36. „…TE TANÍTS MEG ENGEM!”
- tragikus halál esetén -
Alapige: Jób 34,29,31-32a.
Gy.T.! Szenvedésének rettentő mélységei között, a gyötrődő Jóbnak ajkáról hangzik fel az a vallomás, amit igénkből hallottunk: „Ha ő nyugalmat ád, ki kárhoztatja őt? Ha elrejti arcát, ki láthatja meg azt? Akár nép elől, akár ember elől egyaránt;…amit át nem látok, arra te taníts meg engemet,…” Ezek a szavak nyitják meg a vigasztalásnak a forrásait előttünk, ehhez az első lépés az, hogy álljunk oda mindannyian az arcát elrejtő Isten elé. Mondjuk el mi is a súlyosan megpróbált Jóbbal, Isten engedelmes szolgájával: Elszenvedem. Ez a szó most a keresztyén hitnek a szava, majd az Isten akaratában való megnyugvás szava, végül pedig a halál feletti teljes győzelem szavává lesz a mi Urunk Jézus Krisztus által.
I.
„Bizony az Istenhez így való szólani: Elszenvedem…” (31.v.) Mit jelent ez? Jelenti egy reményteljes élet tragikus porba hullását. Jelenti a hitvesi, gyermeki, szülői, testvéri, rokoni szeretet-kapcsolat szétszakadását. Jelenti a váratlan elválás felejthetetlen keserveit. De keresztyén ember számára jelenti a hősi hitet is: annak megvallását, hogy Istennek jogában áll adni, de elvenni is. Mi tudjuk, hogy Isten a halálban is csodatevő Istenünk marad. Ezért azt, amit reám bocsát, - elszenvedem.
Két napja égtek a nagy megpróbáltatások tüzes kemencéjében. Mit tesz a Krisztus tanítványa az ilyen súlyos próbának az idején? Ezt kérdi a világ, ezt a magatartást akarja látni. Mert lázadozhatunk is, kereshetjük a megmagyarázhatatlanra az emberi magyarázatot. Mindhiába. Ez az út számunkra nem járható. A másik út az., amikor Istenhez fordult arccal szólunk, ha szinte belesorvadunk is. Ekkor a szenvedések kohójában kiválik életünk aranya és meglátja benne arcát a keresztjét érettünk hordozó Jézus. Ekkor találjuk meg a vigasz és a remény forrását. Krisztus szenvedése és halála számunkra a mennyei dicsőségbe való átmenet boldog lehetőségét jelenti.
Ennek az ifjúnak váratlan szenvedése és emberileg érthetetlen halála is tulajdonképpen átmenet a múló világból az örökkévaló mennyei dicsőségbe. Krisztus keresztjéről így hull biztató fény e ravatal gyászos sötétjére. Mint ahogyan a feltámadott Jézus sírjából a vigasztalás forrása fakadt fel, úgy fakad fel Isten örök igéjéből az enyhülés ezen ifjú testvérünk koporsója mellett a hittel könnyezők számára.
II.
A fájdalmas úton a második lépés az, hogy Isten vezetésére kell rábíznunk magunkat: „Amit át nem látok, arra te taníts meg engemet”, olvastuk igénkben. Ezt kérjétek mindannyian, drága szerettetek leomlott porsátoránál: édesapja, aki öreg napjaidnak támaszát láttad benne, reményeid megsemmisülésekor fordulj Isten felé és kérd: Uram, amit át nem látok, arra te taníts meg engem! Hitvestársa, aki szívedben az eltelt 5 év boldog emlékével állasz itt összetörten gondviselő társad elvesztésekor: fordul Isten felé és kérd: Uram, nem látom át a Te jó akaratodat, Te taníts engem! Nagyszülők, testvérek, rokonok, kik most a bánat keserű poharát isszátok ki, hódoljatok hittel Isten akarata előtt: Uram, az én látásom fogyatékos, amit én át nem látok, arra te taníts meg engem!
Amit át nem látunk, arra egyedül csak Isten taníthat meg minket. Egyedül Ő tudja, miért akarta ezt a halált. Hogy miért vitte haza ilyen megrázó módon alig 25 éves korban testvérünket. Csak Ő tud mindeneket, aki ha nyugalmat ad, senki sem kárhoztathatja Őt. - Vigyük hát fájdalmunkat az Ő színe elé, a titkos tanácsú, az arcát elrejtő, de az összetört szíveket isteni terveire tanítgató Isten elé. Tőle kérjünk fájdalmas gyászunkban hitet és vigasztalást.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére