„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Az élet és halál mezsgyéjén, az élet és halál nagy kérésében mindannyian tanácstalanok vagyunk. Keressük a bölcs és igaz választ, ezért Isten igéjét kérdezzük. Ő a Szentírásban nyújt nekünk biztos ismeretet és szívbéli bizodalmat.
A lelkében-testében súlyosan próbált Jób tesz itt vallomást, mely örök időkre útmutatást ad. Az életről azt mondja, hogy az múlandó; sőt: nagyon rövid. Egybecseng vallomása a 90. Zsoltár szavaival: az ember élete 70 esztendő, vagy ha több, úgy 80 esztendő, és nagyobb része nyomorúság és fáradság. Sok ember ezt a 70-80 évet sem éri meg…
Felolvasott igénk szerint az élet esztendei kiszabott esztendők. Aki adja, meg is határozta azok számát. Életünk ideje tehát nem tőlünk függ, de még az orvosainktól sem. Amikor Isten elküld e földi vándorútra, mindenikünk felől elvégzi: ennyi meg ennyi esztendeig tart az életed. Földi létünk hosszának nincs egyéb - sem tudományos, sem megfigyelésen alapuló - magyarázata.
Özv. N. J.-né szül. S. J. testvérünk felől azt végezte Isten, hogy 79 esztendőt tölthessen e testben, s most a 80.-ikban leteltek a kiszabott esztendők. Szép, hosszú életút. A kezdetét Cserefalva jelzi, ahol világra jött, mint az 5 testvér közül a legkisebb. Egy gyermektelen házaspár a rokonok közül örökbe fogadja. Ebben az új otthonban nevelkedik fel. Itt, a szülőfalujában találja meg élete párját, aki a vasút alkalmazásában volt, és ettől kezdve évtizedeken át naponként aggódva, sok szeretettel és gyöngédséggel várta haza munkából hazatérő férjét, 35 boldog éven át. A kis család új életekkel bővült, a régiek meg - a szülők, a testvérek, - sorra elmaradoztak, a kiszabott esztendők leteltek.
25 évvel ezelőtt el kellett mennie a hitvestársnak is azon az úton, amelyről nincs visszatérés. Ő maradt a sorban utolsónak. Életéből azt látjuk, hogy „a kiszabott esztendőknek” nemcsak a hossza, de a tartalma is kiszabott. Semmi sem történik véletlenségből, hanem minden Isten atyai tanácsából és akaratából jő. Az, hogy hol élsz, hogyan élsz: az élet nagy kérdéseire kevés miden emberi magyarázat. Mindenben Isten végzésének kell megvalósulnia. Ő határozta el eleve a sorsunkat, a jövendőnket. Az élet tartalmi része egyfelől az isteni gondviselés körébe, másfelől az eleveelrendelés körébe tartozik.
Hogyan telik a gyermekkorom, az ifjúságom, a házasságom, öregségem ideje: ez mind a gondviselés titka. Isten a maga örök tervei szerint vezet bennünket. Ezen az úton a jó és a rossz egyaránt javamra szolgál. Földi életemen túl örökkévaló sorsom az eleve elrendelés nagy titka. - Hisszük, hogy így rendelt el Isten mindent N. J.-né életében is. A mi Istenünk ajándékozott neki örömet, áldást, jó kedélyt, szeretetre méltó természetet. Kis családjában éppúgy, mint embertársai, szomszédai között, jól érezte magát. Volt része aztán gyászban, fájdalomban is. 3 gyermeke közül 2-t visszakért Isten; egyiket másfél éves korban, a másikat 11 évesen. Isten e rettentő veszteségeket is nyereségre fordította. Asszonytestvérünk a testiek helyett lelkieket kapott, a vérszerintiek helyett hitszerinti rokonokat, lelki testvéreket gyülekezetünk közösségében. Elmondhatjuk, hogy mostantól kezdve egy kedves, ismert arccal kevesebb van itt, a földön, - de egy boldog, hazaérkezett lélekkel több odafent az égben!
Emberi oldalról nézve, azt mondhatjuk: „leteltek a kiszabott esztendők, /napjaim elfogytak, lelkem meghanyatlott, / vár rám a sír”. De az igében egyéb is van: „útra kelek”. A halál nem más, mint útra kelés. Vége a földi vándorlásnak. De a halállal egy másik út kezdődik el. Erről senki embernek nincs tapasztalata. De a hívő ember tudja, hogy e második út az igazán hosszú út. Felfelé vezet ez. Célja nem lehet más, mint a megérkezés. Itt tükör által, homályosan látunk, ott majd színről színre fogunk látni… Szép ez az útrakelés, dicső célhoz, mert Isten elé vezet. Hisszük, drága nőtestvérünk már ott van. Amikor búcsút veszünk tőle, tudjuk, hogy egykor nekünk is útra kell kelnünk. Senki, aki Isten gyermeke, ne féljen ettől, hiszen mennyei Atyánk vár ott reánk.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére