„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Gy. T.! Mennyi küzdelem, leverettetés, csüggedés és kétségbeesés társul ehhez a szóhoz, hogy akadály. Életünk nem egyéb, mint örökös hányattatás a különféle akadályok között. Alig gondolunk ki valami jót, alig építünk fel magunkban egy tervet, máris jelentkeznek az akadályok. Ha csak egyet-kettőt lépünk, az akadályok máris megszaporodnak utunkon. Minél magasztosabb hivatás vár egy emberre az életben, annál több akadály legyőzésére kekk fölkészülnie. Nem is csodáljuk, hogy sok ember elcsügged és föladja a küzdelmet az akadályok láttán. Az életkörülmények nemhogy segítenének, inkább mintha termelnék az akadályokat. Elmondhatjuk, hogy olyan sok mindenfelé az akadály, hogy egyedül egyetlen ember sem állhatja meg a helyét azokkal szemben.
Azonban az Úr előtt nincs akadály, mondja szent igénk. Milyen körülmények között hangzott el először ez a mondat? Jonathán, Saul király fia nagy, leküzdhetetlen akadály előtt állott. Úgy tűnt, nem tud felül kerekedni azon. De bátorsága nem hagyta cserben. Fegyverhordozó szolgájával felderítő harcba indult. Másodmagával akarta megközelíteni és legyőzni az ellenség előőrsét. Szolgája fél és remeg, még szólni sem mer. De engedelmes, hű szolga, akinek nincs külön akarata urával szemben. Benne van minden bizodalma, kész vele bárhová elmenni.
Jonathán tisztában van szolgája hűségével, jól ismeri annak lelkületét. Nem tudja elnézni a hű szolga gyötrődését. Nem is igényli magának a szolgai engedelmességet. Tudja, hogy a kényszer-szolgálat nem tud megállni kényes helyzetekben. Neki többre van szüksége. A Lélek indítására vágyik, ez szüli a bátorságot, a kitartást és hősiességet. Erre van ugyanis szükség a súlyos akadályokkal szemben. Jonathán azt akarja, hogy szolgája ne őbenne bízzék, hanem Istenben; ne neki engedelmeskedjék, hanem Istennek! - Jer, menjünk, most az ÚR tenni fog valamit érettünk, szól a szolgához. Ezzel se túl nem értékeli önmagát, se le nem becsüli vállalkozásukat. Megy, mert érzi, hogy az ÚR küldi, s ha ez így van, az ÚR meg is segíti. Viszi a szolgáját, aki ekkor már nem csüggedő, hanem az Úrban bízó lélek.
Az ÚR előtt nincs akadály, hogy sok vagy kevés által szerezzen szabadulást. Mennyi evangélium van ebben az igében! Mi azt tartjuk, hogy a rendkívüli akadályokkal szemben erős hitre van szükség. Jonathánnak valóban erős hite volt, s e hit által csodát tapasztalt meg. De mindenek fölött Isten cselekedett, nem az ember hite!
Nekünk nem kell Jonathánhoz mennünk csodát művelő hitért. Itt van a mi megboldogult öreg asszonytestvérünk élete, példája. Ha felidézzük életének eseményeit, látni fogjuk, milyen sok akadályon vezette át őt Isten keze. Rendkívüli élete volt, rendkívüli próbákkal terhelve, de az ÚR szabadulást szerzett számára mindenkor.
Messzi idegenben, az Óceán túlsó partján kezdődött el az élete. A hodgyai székely család is kiment szerencsét próbálni ama sok százezerrel együtt, akik ott próbálták a könnyebb, boldogabb életet megtalálni. Aztán a honvágy haza hozta őket. Apa, anya, fiú- és leánygyermek, ennyien voltak. Milyen boldogan folytatódnék a történet, - ha nem jelentkeznének az akadályok. De jelentkeznek.
Alig hat esztendős, amikor elveszíti édesanyját. A két árva számára a székelyudvarhelyi nagynénikben rendelt nevelőt, gondviselőt Isten. Nőtestvérünk már akkor, gyermekként megérezte, hogy az ÚR tett érte valamit. - Küzdelmes ifjúkor után társat rendelt számára a Mindenható. Több mint 4O éves harmonikus, békés élet következnék. De jön a próba: a műtét, s úgy tűnik, rövidre szabatott a boldogság ideje. Mégsem ő, hanem férje megy el a minden élőknek az útján. Elmegy az erős, egészséges és itt marad a gyenge, a beteg. Sokszor van ilyen az életben. Az akadály, a próba a hívő ember számára csodás tapasztalat szerzésére rendeltetett az Úrtól. Hitünk megerősítését szolgálja. Nőtestvérünk életében is így volt. Isten mindenkor mellette volt, tett valamit érette, szabadulást szerzett.
A hit győzedelmes ajándéka nélkül összeroppant volna, de hite átsegítette őt a nehézségeken. Sőt: Isten az átélt szenvedésekkel mind jobban magához kapcsolta. Soha egy pillanatra sem hagyta el az ÚR, akiben megkapaszkodott. Erőt adott neki és boldog tapasztalást: Veled vagyok mindenkor.
Gyászoló Testvérek, íme, mennyire megvilágosodik szerettetek élete az ige tükrében! Próbákkal teljes életében a hit erejét szemléljük. Hamvai mellett hadd hirdessem tinéktek Isten végtelen hatalmát. Az ÚR előtt nincs akadály. Még a hall sem jelent akadályt. Valaki eljött ide, a mi emberi világunkba, a bűn, kárhozat és halál birodalmába. Magára vette bűneinknek átkát, s azok büntetését elhordozta a kereszten. De számára a halál sem volt akadály. Harmadnapon a halálból föltámadott és utat nyitott az örök életre. Ezért: van vigasztalásunk a koporsók mellett. A mi Istenünk a szabadítás Istene, Jézus Krisztus által megszabadít a halál félelmétől. Nem a megsemmisülés, hanem az örökélet várja a földi vándorlásból hazaérkezőt.
Ezzel a reménységgel búcsúzzatok drága szerettetektől, - s a kegyelem Istene adjon nektek igaz vigasztalást.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére