„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Felolvasott igénkben nem emberi beszédet hallottunk, hanem az élő Istennek a szavát. Isten az élet ura; Ő adja az életet és Ő vet véget annak. Ő szabja ki az élet hosszúságát és Ő vet véget annak, amikor a rendelt idő lejár. Az egykor régen éltek, a ma élők, meg az utánunk következők fölött egyaránt megszólal Isten ítélete: „Ne maradjon az én lelkem örökké az emberben, mivelhogy ő test…” Istennek ez a szava a földi élet végét, a halált jelenti.
Az ember addig él, amíg Isten életet ad neki. Nem más körülmények, nem a sors szeszélye, sem a vak véletlen dönt az ember élete vagy halála fölött, hanem egyedül Isten. Egykor a porból alkotott emberbe Isten az életnek a leheletét adta. Az örökkévalónak ez a lehelete eleveníti meg a föld porából alkotott testet. Amíg ez az Úrtól kapott lélek bennünk van, addig élünk: fejlődünk, örvendünk, szenvedjük a betegséget, bajt, mindazt, ami a földi léttel jár. Amikor pedig Isten elveszi ezt a belőle származó leheletet, a lelket, vége lesz az életünknek, beáll a halál állapota. Ez a Szentírás tanítása számunkra az életről meg a halálról, és ez így van minden ember életében.
Ez a meghallott ige ítélet fölöttünk. Isten - tudjuk, - a bűn miatt mondotta ki ezt az ítéletet. Ő az embert azért teremtette, hogy örök üdvösségben Vele éljen. Ezt az Istennel való szent közösséget rontotta meg a bűn. A bűnnek az eredménye, zsoldja pedig a halál. Azóta is úgy van, hogy nem akkor halunk meg, amikor megáll a szívünk, hanem akkor, amikor Istentől elszakadunk. Attól kezdve „az a neved, hogy élsz, pedig halott vagy.”
A bűn miatt hangzik tehát Isten ítélete, amint az igéből olvastuk: „Ne maradjon az én lelkem örökké az emberben…” - Ez az ítélet teljesedett be most K.L. testvérünkön és ez fog beteljesedni egykor mirajtunk is.
Ez az ítélet még Jézuson is beteljesedett. Tudjuk, Ő is meghalt. De az Ő halála nem azonos a mienkkel, az Ő halála ugyanis a halál legyőzését jelenti. Ő azért halt meg a keresztfán, hogy a bűn hatalmából kiszabadítson bennünket. Hogy kimentse a lelket az ítéletből és a test számára megszerezze a halálból való feltámadást. Ezért szólhat itt most Isten szava úgy, mint vigasztalás.
Mint mindannyiunknak, úgy K.L. aának is sok mindent elkészített Isten ebben a földi életben. Adott neki munkás, gondoskodó, szerető szülőket, akik hosszú útszakaszon elkísérhették őt. Aztán körülvette őt Isten a testvérek ragaszkodásával, szeretetével. Szülőfalujában, Mezőbergenyében a boldog fiatalság éveit élhette. Városunkban pedig 28 éven át élhetett szép egyetértésben hitvestársával. Munkahelyén megbecsülés vette körül; ez volt lelkiismeretes szolgálatának elismerése és jutalma. Sűrűn hazajárt szülőfalujába, ott mindenkor felüdülést nyert. A lepergett 53 esztendő mindenike Isten kegyelméről és szeretetéről prédikál.
A nagy kérdést, hogy ő hogyan élt ezekkel az isteni ajándékokkal, nem mi fogjuk eldönteni. Mi csak arról teszünk bizonyságot, hogy Isten az Ő szent Fiában, Krisztusban mindenkinek felkínálja kegyelmét, aki azt visszautasítja, kicsúfolja, semmivé teszi: a halálban marad. Már ebben a földi életben halott. De aki ezt a kegyelmet elfogadja és él vele, annak nem árt a halál. Az már átment a halálból az életre.
Isten maga mondja, hogy a lélek nem marad a testben. Hitvallásunk, a Heidelbergi Káté úgy tanít, hogy lelkünk azonnal az élet után Krisztushoz, az ő fejéhez vitetik. Nem marad a testbe zárva, nem kerül a koporsóba, hanem visszaszáll a testből Istenhez, hogy cselekedeteinek jutalmát vegye. Egykor majd Isten új formába, új létmódba öltözteti a lelket, hogy Benne örvendezzék örökké. A mi feladatunk e földi életben az, hogy úgy éljünk, szeressünk, szolgáljunk, hogy ezt a dicső mennyei létet nyerjük el a mi Teremtő és Megtartó Istenünktől.
(Búcsúvétel).
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére