7. XIII. XIV. XV. XVI. XVII. XVIII. XIX. rnapja 33. 52. krds-felelet-magyarzat
XIII. RNAPJA.
33. K. Mirt nevezzk t Isten „egyszltt Finak”, mikor mi is Isten gyermekei vagyunk?
F. Azrt, mert Istennek egyedl Krisztus az rktl fogva val s termszet szerinti Fia. Minket pedig rette fogadott Isten kegyelembl gyermekeiv.
Magyarzat. Krisztus s az emberek nem egyformn gyermekei az Istennek! Ez a tartalma a fenti krdsnek. Mert Krisztus rktl fogva val Fia Istennek. Teht a vilg teremtse eltt is az volt. Aki ezt nem hiszi, az azt sem fogadja el, hogy Krisztus: Isten. Teht az ilyen nem is lehet keresztyn. Ma is vannak olyan tvelygk, akik ezt nem hiszik. Ilyenek a zsidk az, unitriusok, meg a vallstalanok s az atheistk. Minket csak rktlfogva vlasztott ki az Isten. Gyermekiv azonban csak e fldi letnkben lehetnk: a Jzusba vetett hit ltal. Aztn csak Krisztus a termszet szerint val Fia Istennek. Mert az Atytl van. Mert Isten. Az ember csak teremtmny. Teht nem Isten. gy gyermekekk kell fogadtatnunk. Isten gyermekeiv pedg csak a Krisztus ltal lehetnk - gy nagy klnbsg van az Isten Fia s az Isten gyermeke kztt! (Jn. 1:14; Zsid. 1:1, 2; Jn. 3:16; 1. Jn. 4:9; Rm. 8:32; Jn. 1:12; Rm. 8:16; Gal. 4:6; Efz. 1:5, 6).
34, K. Mirt nevezed t „mi Urunknak" ?
F. Azrt, mert minket testestl s lelkestl minden bneinkbl kivltott, de nem aranyon, vagy ezstn, hanem az drga vrvel; s az rdg minden hatalmbl megszabadtott, s gy tett a maga tulajdonv.
Magyarzat. Krisztus r s. Az Atyval s a Szentllekkel egytt: a mi Urunk. s pedig azrt, mert kivltott, megvett bennnket. Arannyal nem lehetne lefizetni a bnk rt. Mert a bns a stn rabszolgja. Annak pedig van aranya elg. S a bns sem az rdg ellen vtkezett. Hanem Isten szent Tzparancsolata ellen, gy a vltsgdijat sem a stnnak kellett lefizetni, hanem Istennek. Ez a vltsgdj, ez a nagy r pedig Krisztus drga vre, vagyis rtatlan lete volt. De nemcsak kivltott bennnket a Krisztus, hanem meg is szabadtott. A stn, az rdg hatalma all. A stnnak gy csak a bnshz van joga, kze, A hvhz nincs. Mert azok (hittel elfogadvn ezt) Krisztus tulajdonaiv lettek, (I.Pt. 1:18, 19; 2:9; 1.Kor. 6:20 I.Tim. 2:6; Jn. 20:28; Csel. 10:36; Jn. 8:36)
XIV. RNAPJA.
35. K. Mit tesz az, hogy: fogantatk Szentllektl, szltek szz Mritl?"
F. Azt, hogy Istennek rk Fia, aki vallsgos s rk Isten s az is marad: a Szentllek munkja ltal szz Mria testbl s vrbl valsgos emberi termszetet lJ ttt magra, hogy gy Dvidnak valsgos magva legyen, s mindenben hasonlatos attyafiaihoz, kivve a bnt.
Magyarzat. Eddig Krisztusnak neveirl volt sz! Most az llapotaira kerl a sor. Elssorban az megalztatsnak llapotra, melyet a 14. 15. s 16-ik rnapja trgyal.
Krisztus megalztatsnak els lpcsje az emberr ltele. A Szent Llek ltal szletett szz Mritl (Luk. 1:35; Gal. 4:4). Mert brahm s Dvid csaldjbl kellett szrmaznia (Rm.1:3; Zsolt. 132:11; 2 Sm. 7:12, Csel. 2:30). Azrt Isten maradt (1.Jn. 5:20, Rm. 1:3), csak valsgos emberi termszetet vett fel. Szval nem olyan emberi szemlyisget, mint a mienk. Mert akkor kt szemly lett volna. Ami pedig lehetetlen. Krisztus csak egy szemly, de kt termszettel: egy istenivel s egy emberivel. Ezt az emberi termszett vette Mritl. S ez ltal leII mindenben hasonlatoss az atyafiakhoz (Zsid. 2:17). Teht pen olyan termszete volt Krisztusnak, mint a mienk. Csak abban klnbztt tlnk, hogy nem volt benne bn (Zsid. 4:15). Isten Fia csak bntelen lehetett. Csak a bnt nem ismer Isten-ember vlthatta meg a bns embereket.
36. K. Mi hasznodra van Krisztus szent fogantatsa s szletse ?
F. Arra, hogy a mi Kzbenjrnk s rtatlansgval s tkletes szentsgvel elfedezi Isten eltt bneimet, melyekben fogantattam s szlettem.
Magyarzat. Krisztus emberr ltelvel (megszletsvel) lett a mi Kzbenjrnk Istennl. Szletsbl ez az els hasznunk. A msodik pedig az, hogy mert rtatlannak s tkletesen szentnek szletett, igy elfedezte ezzel minden bneimet Megalztatsa rn szerezte meg Krisztus szmunkra a felmagasztaltatst: amely bneink elfedezse. S ez az bnkrt eleget tev munkja: rtatlansgban val megszletsvel kezddik. Ha fradsgos, nehz munkv hzat ptettem, az nemcsak engem fedezne el, menthet meg az gihbor, a jges veszedelmvel szemben, hanem a kintrekedtet, hajlktalant is: ha beengedem azt. gy tesz velnk is Krisztus. A bnt bntet gi hbor (Isten haragja) ell bebocst abba a hzba, melynek kvei, alkatrszei: megalztatsnak, sok szenvedsnek, borzalmas kereszthallnak megmrhetetlen (bnt eltrl) knjaibl vannak. (Zsd 7:26, 27; 1.Pt. 1:18, 19; 1Kor. 1:30, 31: Rm. 8:3, 4. zs. 53:11; Zsolt 32:1).
XV. RNAPJA.
37. K. Mit rtesz az alatt, hogy „szenvedett" ?
F. Azt, hogy , fldi letnek egsz ideje alatt, de klnsen letnek vgn, Istennek az egsz nemzetsg ellen val haragjt testben s lelkben elhordozta, hogy igy szenvedsvel, mint egyetlenegy ldozattal, testnket s lelknket az rk krhozattl megszabadtsa s szmunkra Istennek kegyelmt, igazsgt s az rk letet megszerezze.
Magyarzat. A Megvlt szenvedett. Nem az isteni termszetben! Hanem az emberiben. Az emberr lett Isten szenvedett. Bels s kls volt a szenvedse, mert lelkben s testben rezte azt. Testi szenvedse nagy volt, de nem a legnagyobb! Mert a lelknek knldsa fell-multa testi szenvedst. s egsz fldi letn t szenvedett Krisztus. Megalztats volt mr az emberr szletse is. Hiszen a boldog Isten vette fel a boldogtalan ember testt! S klnsen 30 ves kora ta szenvedett, mert ldzte a npe. S nem fogadta el az rmhirt. Mert skldtak ellene a zsidk papjai s a vrbl val npe rulta el, tlte hallra s rlt, mikor vres verejtkezst ltta (1.Pt. 2:24; 3:18; 1.Tim. 2:6; Ef. 5:2; 1.Kor. 5:7; Rm. 3:25; Zsid. 9:28).
-
S, hogy mit hordozott el szenvedsben? „Istennek az egsz emberi nemzetsg ellen val haragjt! Mert nemcsak mi vagyunk bnsk. Vtkeztek szleink, seink, az egsz emberi nemzetsg! Isten bnt-gyll haragja ennyi tenger bn ellen gylt fel. S a Krisztusnak mind ezt a rengeteg sok bnt magra kellett, vllalni. Azrt volt olyan rettenetesen nagy az szenvedse, gy mentette meg az r Jzus az embert a testi, lelki krhozattl. S csak gy s csak ltala van szabadulsunk a bnkbl (Gal. 3:13; Koloss 1:13; Zsid. 9: 12). s az r szenvedse, vltsghalla szerezte meg szmunkra az Isten kegyelmt, mely a bnbocsnat; az igazsgot, mely abban ll, hogy Krisztusban olyannak tekintetnk, mint akik nem vtkeztek, s az rk letet, melyet csak a bnbocsnatban hivk nyerhetnek el. (Rm. 3:25; 2.Kor. 5:21; Jn. 3:16; 6:51; Zsid 9:15).
38. K. Mrt szenvedett Poncius Piltus brsga alatt?
F. Azrt, hogy rtatlan ltre a polgri br ltal tltessk el, hogy ezzel Istennek rnk vr szigor tlettl szabadtson meg bennnket.
Magyarzat. Nagy fontossga van ennek a krdsnek is. A zsidk Krisztus idejben a rmai vilgbirodalom alattvali voltak. A rmai csszrt, teht az akkori vilgot, Poncius Piltus kpviselte a Szentfldn. Az tlete a rmai trvny, a rmai birodalom tlete volt. Az egsz polgrsg. A vilgi br, a kormny, a csszr pedig Istentl kapja a hatalmat. Mert minden hatalmassg Istentl van. gy az Isten tlte el Poncius Piltus ltal az r Krisztust (Jn. 18:38; Mt. 27:24; Lukcs 23:14, 15; Jn. 19:4) A bns eltlsvel vget r a bn ldzse. Az ember nem volt vdlott s Krisztus vette magra a vdat gy az elitlse ltal: felmente tett az ember. (zs. 53:4, 5; 2.Kor. 5:21; Gal. 3:13)
39. K. Nagyobb dolog az, hogy keresztre feszittetett, mintha msnem halllal halt volna meg ?
F. Igen. Mert abbl vagyok bizonyos a fell, hogy a rajtam lev tkot magra vette. Mert Isten megtkozta a kereszthallt.
Magyarzat. Az ember vtkezett a szen Tizparancsolat ellen. Isten pedig megtkozta mind azt aki megszegi a Trvnyt (Gal. 3:10). Teht minden ember tkozott! Ezt az tkot kellett magra venni a Krisztusnak. gy megtkozott halllal kellett meghalnia. Ilyen volt a keresztfra feszts (Gal. 3:13; 5.Mz. 21: 23). A kereszt fra feszitett az g s a fld kztt lgott. Se az gnek nem kellett, se a fldnek. Krisztus idejben csak is a legnagyobb gonosztevket vgeztk ki a keresztfn. De rettenetesen fjdalmas is volt a kereszthall. Mert izomlzban hall meg a felfesztett, a legborzasztbb knok kztt. Ez volt a megtkozott hall. gy vette magra a Megvlt a mi megtkozott bneinket. Borzalmas hallbl lehetnk bizonyosak afell, hogy minden mi gonoszsgainkrt szenvedett. Hogy magra vette a rajtunk lev tkot.
XVI. RNAPJA.
40. K. Mrt kellett Krisztusnak egszen a hallig megalaznia magt!
F. Mert Isten igazsgossga s igazmondsa miatt nem lehetett volna ms mdon eleget tenni a mi bneinkrt, mint csak az Isten Finak halla ltal.
Magyarzat. Krisztus megalztatsnak msodik lpcsje az halla volt. Csupn csak szenvedse nem vlthatott volna meg egszen minket. Mert Isten igazsga hallt kvetelt. Aki Isten ellen szegl, annak meg kell halni. Teht meg kellett halni az Urnak, hogy gy megszerezze neknk Isten igazsgt. - De meghalt az r Jzus azrt is, mert Isten kijelentette, hogy a bns halllal lakol. (1. Mz. 2:17). Amit pedig Isten mond, annak meg kell trtnni.
41. K. Mirt „temettetett el"?
F. Azrt, hogy ezzel bebizonytsa azt hogy valban meghalt.
Magyarzat. Egy ujabb megalztats: eltemettetett. Az rtatlan, a Megvlt: eltemetve. De ez is kellett. Mert azt bizonytja, hogy tnyleg, valban meghalt. Ha lt volna, nem temettk volna el tantvnyai. Mg az oldalt is t szrta drdval a katona! Teht nem volt teszt halott! (Csel 13:29; Mt. 27:59, 60; Lukcs 23:53; Jn. 19:38).
42. K. Ha mr Krisztus meghalt rtnk, mr kell azrt neknk is meghalni!
F. Mert a mi hallunk nem a bneinkrt val elgttel, hanem csak meghals a bnnek s tmenet az rk letre.
Magyarzat. A mi hallunk nem bntets. Mert minden bnnkrt megbnhdtt mr az r. Hanem jttemny. Mert a legbuzgbb hv is vtkezik mg. S a bnkbl csak a hall ment ki egszen. ltala halunk meg a bnnek. S gy lesz a hall tmenet az rk letre. (Mrk. 8:37 Zsolt. 49:8; Jn. 5:24; Rm. 7:24).
43. K. Mi egyb hasznot vesznk mg Krisztusnak keresztfn val ldozatbl s hallbl!
F. Azt, hogy az ereje ltal a mi -embernk vele egytt megfeszttetik, meghal s eltemettetik, hogy a test gonosz indulatai lbb ne uralkodjanak bennnk, hanem, hogy nmagunkat neki szenteljk oda hlaldozatul.
Magyarzat. Ha igazn hiszek Krisztusban, akkor az ereje, kegyelme dolgozik bennem a Szentllek ltal. S az eredmnye e munknak? Az, hogy az -ember bennem (az elbbi hitetlen, bns, vallstalan nem) vele feszttetik meg. Vagyis, hogy harcolok a bennem lv gonosz ellen! S az r Jzus ltal meghalok a bn szmra. Mert tbb s tbb bnmet legyzm. s eltemetem a rgi gonosz: magamat, hogy Krisztusban kezdjek j letet, Ez az j let pedig: hls let, ldozatos let, Krisztusnak odaszentelt let. Mert a hvv vlt reformtus rl annak, ha szenvedhet: Krisztusrt, ha ldozhat az r Egyhznak. (Rm. 6:6, 12; 1).
44. K. Mirt teszed mg hozz: „szll al poklukra" ?
F. Azrt, hogy legnagyobb megprbltatsaim kztt is bizonyos legyek a fell s teljessggel megvigasztaldjam az ltal, hogy az n Uram, a Jzus Krisztus, az kibeszlhetetlen gytrdse, fjdalmai, rettegse s pokoli knldsa rvn - melyeket megalztatsval, de klnsen a keresztfn szenvedett el - engem a pokoli knldstl s szenvedstl megszabadtott.
Magyarzat. A poklokra szllst klnbz kpen magyarzzk. A rm. katholikusok s a grg keleti vallsak szerint tnyleg poklokba ment Jzus, hogy az ott lev eldknek hirdesse az Evangliumot. S ezt azrt kell gy magyarzniok, mert mskp nem tudn bizonytani a purgatriumot, a tisztt tzet. Az evanglikusok, vagy luthernusok meg azrt lltjk Jzusnak szszernt vett poklokra szllst, mert ott jelentette be az rdgnek, hogy legyzte azt, s vele a pokol hatalmt. - Nagyon tves vlemnyek ezek! A „Hiszekegy" azrt beszl a poklokra szllsrl, hogy azzal az r legmlyebb megalztatst jelezze. S azt is, hogy gy a poklok, a hall knjait is elszenvedte helyettnk (Mt. 26:38; 27:46; Zsd. 5:7 zsais 53:5).
XVII. RNAPJA.
45. K. Mit hasznl neknk Krisztus feltmadsa?
F. Elszr is: legyzte feltmadsval hallt, hogy rszeseiv tehessen bennnket annak az igazsgnak, melyet hallval szerzett meg szmunkra. Msodszor: j letre tmaszt az ereje ltal minket is. Harmadszor Krisztus feltmadsa biztos zloga a mi dvssges feltmadsunknak.
Magyarzat. A feltmadssal kezddik Krisztus Urunk felmagasztaltatsa, mely a mennybemenetellel s az Atya jobbjn val lssel, tovbb az tletre eljvetellel r vget. A feltmads az Atya (Csel: 3:15), a Fiu (Jn. 10:18) s a Szentllek (Rm. 8:11) munkja volt. - Hogy mikor egyeslt lelke a testvel, azt nem ltta senki. De a Feltmadottat lttk s hozz sokan s pedig tzszer. - Feltmadsa utn ms teste volt az rnak, mint az eltt. A bn tktl, a szenvedsektl mentes. Olyan test volt az, mint dm a bneset eltt. Teht tiszta, szent; olyan, mint amilyennek Isten azt eredetileg megteremtette. - A feltmadssal legyzte Jzus a hallt. S, hogy elfogadta Isten az ldozatt,azt mr a feltmads is bizonytja. - Sok lds rad rnk az r Krisztus feltmadsbl! Benne s ltala jra igazak, igazsgban llk vagyunk az Isten eltt. Tovbb j let rad belnk a Feltmadottbl. Ez pedig a hitbl, megtrsbl, megigazulsbl ll. S vgl a harmadik lds: az, hogy az dicssges feltmadsa bizonytja nekunk azt, hogy mi is feltmadunk. A testnk is!
Sokan tagadjk ma mr az r Jzus feltmadst. Az rdg annyira elhomlyostotta az ilyenek eszt, hogy nem tudjk s nem akarjk elhinni azt. A flmveltek, meg a kommunistk, a vallstalanok, meg az istentagadk tagadjk leginkbb a feltmadst. s nem veszik szre azt, hogy nem a maguk gondolata az, hanem a stn vette r ket arra. - Aki nem hisz a feltmadsban, az nem lehet reformtus s nem is dvzlhet! (Rm. 4:25; 6:4; Kol. 3:1, 3, Ef. 2:5).
XVIII. RNAPJA.
46. K. Hogy rted azt, hogy „felmne mennyekbe?
F. Hogy Krisztus tantvnyainak szeme-lttra emelkedett fel a fldrl az gbe; , hogy a mi javunkra van ott, mglen ismt eljvend tlni eleveneket s holtakat.
Magyarzat. Feltmadsa utn mg 40 napig maradt Jzus a fldn. Ez alatt bizonytotta be, hogy feltmadott. Azutn felment a mennybe. s pedig testileg. Lthat formban. (Csel 1:9 Mrk. 16:19; Lukcs 24:51). Az Olajfk hegyrl ment fel a mennybe. A menny pedig egy meghatrozott hely. (1.Mz. 1:1; Jn, 14:2| Szval van pokol is s menyorszg is!
47. K. Teht nincs velnk Krisztus a vilg vgig amint azt meggrte neknk?
F. Krisztus valsgos ember s valsgos Isten. Emberi termszetre nzve nincs tbb a fldn. De Istensgvel, fensgvel, kegyelmvel s Lelkvel soha sem tvozik el tlnk.
Magyarzat. A luthernusok szerint (de a rm.katholkusok szerint is egy bizonyos rlemben) Krisztus testvel is mindentt jelenvalv lett. Ez ellen elg felhozni a Biblibl azt, hogy: „A .szegnyek mindenkor veletek lesznek ... de n nem leszek mindenkor veletek" (Mrk. 14:7). Teht test szerint most csak a mennyben van. Emberi termszetvel nincs kzttnk. Csak az istenivel. Az Isten-Krisztus fensgvel (hatalmval), kegyelmvel (bnbocsnatval, lelki ajndkaival) lelkvel (aki j letre hv, megtrtekk tesz, dvssg fell biztosit) mindig velnk van, (Zsid. 8:4; Mt. 26:11; Jn. 16:28, Csel 3:21; Jn. 14:18).
48. K. Nem vlik-e el ily mdon egymstl a Krisztusban val kt termszet, hogyha az emberi termszet nincs mindentt ott, ahol az isteni van?
F. Semmkpen nem. Mert mivel az isteni termszet meg nem rthet s mindentt jelenval: ebbl szksgkpen az kvetkezik, hogy br az isteni termszet a magra lttt emberi termszetn kivl is ltezik, mindazltal abban is benne van, s azzal szemly szerint egyeslve marad.
Magyarzat. Ezt a krdst azrt vette fel a kt, hogy az evanglikusok s rm. katholikusok rvacsora- tanval szemben a mienkt, teht a bibliait, vdje. Ezek u. is azt mond|k, hogy az rvacsorban a kenyr Krisztus valsgos teste, a bor meg a vre. A reformtusok a Biblia szerint viszont azt valljk, hogy a kenyr s bor csak jegyek. Mert Krisztus teste az gben van. Ott is marad a vilg vgig. Te ht nem vlhat a kenyr s bor az testv! - Az Isten-Krisztus mindentt jelen van. Lthatatlanul Llekben. Az ember-Krisztus csak az gben van. - Nehz ezt megrteni. Az Istent tulajdonkpen nem is lehet megrteni. Mgis igy kell ezt hinni! (Csel. 7:49; Kol. 2:9; Jn. 3:13; 11:15; Mt. 28:6;).
49. K. Mit hasznl neknk Krisztus menybemenetele?
F. Elssorban azt, hogy a mennyben, az Atya szne eltt: a mi Kzbenjrnk. Msodszor, hogy a mi testnk (melyet magra vett) biztos zlogunk arra, hogy , aki a Fej: minket, az tagjait, szintn felvisz maghoz. Harmadszor, hogy ellen-zlogul Lelkt kldi neknk, kinek ereje ltal az oda fenn valkat keressk, ahol Krisztus van, lvn Istennek jobbjn, nem pedig a fldi dolgokat.
Magyarzat. Az r Jzus feltmadsnak els haszna az, hogy az gbe juthatott. S ott, az Atya jobbjn, sem pihen, mert mg nincs vge megvlti munkjnak. Igen, ott is rtnk, a mi dvssgnkrt dolgozik. T. i. imdkozik az Atyhoz : rtnk. Ezt nevezzk kzbenjrsnak.
S ezrt Kzbenjr a Krisztus. - Aztn meg az a hasznunk van feltmadsbl, hogy gy elhihetjk azt is, hogy a mi testnk is fel fog tmadni. Krisztus a mi testnket vette fl magra. Teht a mi testnket tmasztotta is fel. A mi testnkhz hasonl testet vitt fel az gbe. S ebbl lthatjuk, hogy nemcsak a lelknk jut be a menyorszgba, hanem majd a feltmads utn: a testnk is.- E hitnek a Szentllek a zloga. Az kelti fel bennnk az igazi hitet. Az ad ert a menyei kincsek keressre. (Rm. 8:34; Ef. 2:6; Jn. 14:2, 16; Csel 2:33; Kolos. 3:1).
XIX. RNAPJA.
50. K. Mrt mondod ezt: „l az Istennek jobbjn" ?
F. Mert azrt ment fel Krisztus a mennybe, hogy ott is bizonytsa, hogy az keresztyn Egyhznak a Feje, aki ltal igazgat mindeneket az Atya.
Magyarzat. nok s Ills is felvitettek a mennyekbe, de egyik sem lt az Atya jobbjra. Krisztus azonban igen! De ezt se vegyk szszerint. Mert ez csak kitntetst jelent Krisztus szmra. s hatalmat is ! gy lett nagy hatalm Feje az Egyhznak. (Ef. 1:20-22; Kol. 1:18). Teht v az Egyhz. Csak Krisztus parancsolhat az Egyhzban. Mert Krisztus az Egyhz, gy lett az r. ltala kormnyoz az Atya, (Mt. 28:18; Jn. 5:22).
51. K. Mit hasznl neknk a mi Fejnknek, Krisztusnak ez a dicssge?
F. Elszr, hogy Szent Lelke ltal mi belnk, tagjaiba, mennyei ajndkokat raszt al. Aztn meg, hogy hatalmval oltalmaz s megriz minden ellensggel szemben.
Magyarzat. A mennybe ment Megvlt ldsokat raszt al az tagjaiba. A Fbl (Krisztusbl) rad al az leter, a hit, a segedelem a tagokba (az emberekbe). Megfordtva a fknl lthatjuk ezt. A gykerekbl rad a trzsn t az gba, levelekbe az let-nedv. Itt az letnedv viszi az j let erit, Krisztusbl pedig a Szentllek. A Llek adja az imdsg, a templombajrs, a hit, a bnk elhagysnak akaratt s erit. A Llek ltal szl ujj bennnket a Krisztus.- A ft vdi a krge, a hncsa, a bre. De mgis belemegy a sz-freg; kitri a vihar, s elkorhasztja az id. Nem gy a Krisztus megvltottai! Azokat az Isten-Krisztus vdi. Megrzi az rdggel, a bns vilggal, a sajt gonosz vgyaikkal, bns testkkel szemben! Mert ezek a mi lelknknek: hallos ellensgei. Krisztus pedig legyzte azokat. gy minket s megvd azoktl. (Csel. 2:33; Ef. 4:8; Zsolt. 2:9; 110:1,2; Jn. 10:28).
52. K. Mi vigasztalsod van abbl, hogy Krisztus eljvend (visszajn) tlni eleveneket s holtakat?
F. Hogy mindennem szomorsg s ldztets kzben felemelt fvel ugyancsak t vrom egyedli brul az gbl, aki elbb miattam llott Isten tlszke el, s vett el rlam minden krhoztatst. Aki gy a maga, mint az n sszes ellensgeimet rk krhozatra vti. Engem pedig maghoz, a mennyei rmbe s dvssgbe visz fel majd az kivlasztttaival egytt.
Magyarzat. Krisztus felmagasztaltatsnak negyedik s utols lpcsje az tletre visszajtte lesz. Az tletnapkor (vilg vgn) Krisztus lesz a Br. Minden embert meg fog tlni. Hogy mikor lesz az? Azt nem tudja senki, csak az Isten. s csak egyszer jn vissza az r Jzus. Teht csak egyszer lesz vilgvge. S aszerint tli majd meg az lket s holtakat, hogy hogyan ltek, mit tettek, mikpen hittek itt e fldn! - Ugyanaz a Krisztus lesz a Br, aki rtem halt meg. Milyen boldog tudat! (Filippi 3:20; Lukcs 21:28; Rm. 8:23; Ttus 2:13). - E fldi letben oly sok a bn, gonoszsg. Ltszlag milyen jl megy az istentelennek! Bntets nlkl maradhat-e annyi vtek, tok? Nem! Az tlet napjn megbnteti Krisztus testkben is az s az n ellensgeimet. S ha mindez vget rt, akkor kezddik az igazn hivk rk boldogsga. Az feltmadott testkkel is Krisztushoz mennek, Krisztussal lesznek.
|