4. ELS RSZ. - AZ EMBER NYOMORSGRL. II.-III.-IV. rnapjai 3-11 krds-felelet, magyarzat
ELS RSZ.
AZ EMBER NYOMORSGRL.
II. RNAPJA.
3. Krds. Mibl ismered meg a te nyomorsgodat ?
Felelet. Az Isten Trvnybl.
Magyarzat A nyomorsg sz itt nemcsak a bnt jelenti, hanem a bn kvetkezmnyeit is. Ezt a nyomorsgot az Isten Trvnybl, teht a szent Tzparancsolatbl ismerhetjk meg. Isten szabta meg a vilg, a termszet, s igy az emberi let trvnyeit is. Az embereknek szlt erklcsi trvnynek nevezzk. dm szivbe bevolt irva mr ez. Teht ismerte a Trvnyt. Ezrt olyan borzalmas az vtknek kvetkezmnye. A bn azonban megprblta elhomlyostani a a Tzparancsolatot. Azrt adta azt ki Isten: Izrael npnek. (II. Mz. 20. rsz.) De adott e mell polgri s ms rnykrtk trvnyeket is (lsd Mzes Knyveit), melyek ma mr nem vonatkoznak mindenben az Uj testmentumi (teht a reformtus) gylekezetre (Rm. 3.:20: Gal. 3:10; I. Jn. 3:4; Rm. 7:7).
4. Krds. Mit kvetel tlnk Isten Trvnye?
Felelet. Rvid sszefoglalsban igy tanit meg minket erre Krisztus, Mt ev. 22. rsz 37-40. verseiben: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szivedbl, teljes lelkedbl s teljes elmdbl Ez az els s nagy parancsolat. A msodik pedig hasonlatos ehhez: Szeresd felebartodat, mint tenmagadat. E kt parancsolattl fgg az egsz trvny s a prftk.
Magyarzat. Egsz nyomorsgunk megismershez szksges Isten sszes kvetelseinek a tudsa, S mit kvetel Isten tlnk? Nem a Tzparancsolattal felel erre a Kt, mert mint a gazdag ifj (Mt. 19:16-24), sokan azt gondoljk, hogy megtarthatjk azt. A szeretet a vlasz erre a krdsre. Mert szeretet a Trvny betltje. Lehet hitem, ldozhatok sokat, de ha szeretet nincs bennem: semmit se rnek azok. (I. Kor. 13.) Az Ur Jzus szjbl veszi Ktnk ezt a vlaszt, meg viszont az Testamentumbl idzte azt (V. Mz. 6 : 5). Ebbl is ltszik, hogy nincs klnbsg a kt szvetsg kztt. - Isten szeretetet kvetel maga irnt. De nemcsak szval, hanem egsz esznkkel, minden munknkban. Istent teht egsz lnynkkel szeretnnk kell. - Minden ember felebartunk (Csel. 17:26.) igy mindenkit szeretni kell. Klnsen azokat, kikkel naponta rintkeznk. s pedig ugy, mint nmagunkat. - Az els a nagy parancsolat, mert a tbbi fltt ll, A msik hasonl ahhoz, mert aki felebartjt gylli, az az Istent sem szeretheti.
5. Krds. Megtarthatod- tkletesen mindezeket ?
Felelet. Semmikpen nem. Mert termszetem miatt hajland vagyok Istent s felebartomat gyllni.
Magyarzat. A hitetlen, a bekpzelt hit igennel felelne erre a krdsre. Mert az ilyenbl nem a llek, hanem a stn szl. Ktnk azonban igazn reformtus, teht megtrt keresztynekhez fordul a krdssel. S igy a vlasz csak nem lehet. Mert mindezeknek tkletes, teht nkntes szeretetbl foly megtartsrl van sz. s erre kptelen az ember, mert termszetnl fogva csak gyllni tud. (Rm. 8:7; Tit. 3:3; Ef. 2:3; I. Mz. 8:21.) Isten kegyelme azonban nem engedi meg, hogy a hitetlen sziv gyllete, Isten s ember elleni haragja, mindenkoron egsz mrtkben napvilgra jusson. Gondoljunk csak a hbor eltti, s a hbors idkre; meg az irigyked, gonosz hirt stb. kelt emberekre! A „divat", a „nem illik", az emberektl val flelem sokakat visszatart. Mg nagy szerep jut e tren a lelkiismeret szavnak is. De hny des testvr veszett mr ssze az apa koporsja mellett az rksgen?! Meg mrt szereti olvasni a klsleg szp letet lk kzl is oly sok az erklcstelen lersokat? Hny borzalmasan bns titkot rejtegetnek a stt jszakk? S mg mer valaki beszlni arrl, hogy szereti Istent s felebartjt?
III. RNAPJA.
6. Krds. Ht ilyen gonosznak s romlottnak teremtette Isten az embert?
Felelet: Semmkpen nem. St inkbb jnak s a maga kpmsra teremtette Isten az embert, azaz valsgos igazsgban s szentsgben. Azrt, hogy Istent, az Teremtjt igazn megismerje, t szvbl szeresse s hogy Vele rkktart boldogsgban ljen, hogy gy t dicsrje s magasztalja.
Magyarzat. Isten nem teremthette gonosznak az embert, mert szent s tkletes, igy tvol van tle minden gonoszsg (Jb 34: 10). S mert Isten, igy csak jnak teremthetett mindent, teht az embert is. St az sajt kpre alkotta azt. Tgabb s szkebb rtelemben vett „Isten kpt" Szoks megklnbztetni. A tgabb rtelemben vett Isten-kpre teremts felleli mindazt, ami az embert megklnbzteti az llatoktl (az ember okos lny, van esze, akarata, tovbb, hogy halhatatlan, vagyis hogy lelke l a hall utn is s a teste is feltmad). A szkebb rtelemben vett Isten-kphez tartoznak az ismeret, igazsgossg s szentsg. Az ember ismerte Istent, a legfbb jt, tudta a dolgok igazi lnyegt. Igazsgossga abban tnt ki, hogy teljesen betlttte Isten trvnyt a bneset eltt. Szentsge pedig abban llt, hogy nem volt benne semmi bn. (Kol. 3:10; Ef. 4:24). - Az els ember igazn ismerte az. Istent, igy msnak hirdethette t (ez volt dm prftai tiszte). Szvbl szerethette t. Szeretet pedig ldozs, mert a szeretettel nmagbl adta a legrtkesebbet msnak (ez volt dm papi tiszte). S vgl azrt teremtetett Isten kpre, hogy Vele rkktart boldogsgban ljen; teht egytt is uralkodjon Vele, mint Isten munkatrsa: az sszes teremtmnyen (ez volt dm kirlyi tiszte). s igy tkletesen szolglhatta Isten dicssgt! Ugy-e milyen mrhetetlen boldogsgot vesztett el az els ember, s mi is vele: a bneset ltal?! (I. Mz. 1 : 26, 27, 31., II. Kor. 3:18; Pldabeszdek 16:4).
7. K. Ht akkor honnan ered ez a megromlott termszete az embernek?
F.: Els szleinknek, dmnak s vnak paradicsombeli esetbl s engedetlensgbl, ami miatt a mi termszetnk ugy megromlott, hogy mi mindnyjan bnben fogantatunk s szletnk.
Magyarzat. Boldog s kivltsgos llapotba teremtette Isten az embert. De az ember elesett, mert vtkezett. s pedig sajt akaratbl: engedetlensgbl. A boldogsgbl nyomorsgba jutott. s ez nem klti kpzelet, hanem borzalmas szomor valsg. - Ebbl lthatjuk, hogy olyan szabad akarattal ruhzta fel Isten az embert, mellyel vtkezhetett, is. A stn ktkedst tmasztott az ember szvben, melyet a bns tett kvetett. S mert dm az emberi nemzetsg feje, az megromlsval mindnyjan vtkesekk lettnk. Ha a vadvesszbe almagalyat oltunk bele, az almt fog teremni. Igy szrmazik t minden emberbe a bn, melyet eredend bnnek neveznk. (I.Mz. 3. rsz; Zsolt. 51:7; Rm. 5 : 12, 18, 19).
8. K. De ht annyira megromlottunk-, hogy teljessggel alkalmatlanok vagyunk minden jra s hajlandk minden rosszra?
F. Bizony gy van. Ha csak a Szentllek nem szl ujj bennnket.
Magyarzat. A feleletbl megtudhatjuk, hogy meddig terjed a mi romlottsgunk. Teljes az ! Az Isten kpnek szkebb rtelemben vett ldsait (l. 6 krds) mind elvesztettk. Csak a tgabb rtelemben vett istenkpsge maradt meg; ami azt jelenti, hogy az ember mr csak termszeti jra (enni), polgri jra (valami hivatalt betlteni), klsleges erklcsi jra (tisztessges letet lni) s klsleges vallsos jra (Biblit olvasni, templomba jrni) kpes. De teljesen kptelen a lelkijra, teht ami Istennek tetszik, mert hinyzik belle a tkletes szeretet. - S mert a Kt a mi Hitvallsunk is, igy mi is tagadjuk a: jra val szabadakaratot. Az igazi hitnk felli tudatlansg miatt pedig igen elterjed ez a felfogs: a hveink kztt. Isten eltt nem kedves az ilyen vlemny. S br valljuk mi is (mert a Biblia tantja azt), hogy a hitetlenek, meg hamis hitek kztt sem mindenki egyformn gonosz, mert az Isten ltalnos kegyelme megfkezi a bnt teljes kitrsben azrt minden ember lelkileg megromlott, lelkileg halott. Itt nem hasznl a mveltsg, a fejlds, se a kultura. Csak a teljes megjuls. A Szentllek ltal val jjszlets. Maga az Ur Jzus is azt mondotta (Jn. 3:5): Ha valaki nem szletik (ujj) viztl s llektl, nem mehet be a Isten orszgba! (I. Mz. 6:5; 8:21; Jb. 14:4; 15:14, 16; zs. 53:6; Jn. 3: 3, 6. I. Kor. 12: 3 II. Kor. 3:5).
IV. RNAPJA.
9. K. Nem igazsgtalanul bnik- Isten az emerrel, hogy olyat kivan tle az trvnyben, amit kptelen az megtenni?
F. Semmikpen nem. Mert olyann teremtette Isten az embert, hogy azt megtehetn. De az rdgnek sugallatra s tudatos engedetlensge ltal ugy magt, mint utdjait megfosztotta az ember azoktl az ajndkoktl.
Magyarzat. Teht ugy ll a dolog, hogy Isten parancsol, kvetel, de az ember kptelen, nem tud engedelmeskedni, Isten pedig tvolrl nem igazsgtalan vele szemben. Mert jnak teremtette t. De mert tudatosan, teht akarva vetkezett az Isten ellen, igy az ember maga volt oka sajt vesztnek. Nem az Isten vltozott meg teht, hanem az ember. Isten a bneset utn is csak azt s annyit kvetel, mint az eltt. Hogy az ember nem tud megfelelni feladatnak, annak igy nem az Isten az oka, hanem az ember. - S hogy mrt bnhdnk mi is az els ember vtkrt? Ez is igen egyszer! dm mindnyjunknak atyja (lsd 7. K.), Igy a mi termszetszerinti fejnk, eldnk is. Meg az Isten mindig szvetsg utjn ktelezte az embert az szolglatra. (V.. -Szvetsg, Uj-Szvetsg). dmmal a cselekedeti szvetsget kttte meg. Cselekedet utjn nyerhette el az letet, de a hallt is : „amely napon ejendel abbl: bizony meghalsz." (I. Mz. 2: 16, 17). Igy dm feje volt ennek a szvetsgnek. Mert vele kttte meg azt az Isten. A szvetsg pedig nemcsak dmra vonatkozott, hanem az utdaira is. Ha teht dm vtkezett: megszegvn a szvetsget, vele az utdai is viselik a szvetsg megszegsnek bntetst. Igy van ez az emberek kztt is. A bkeszerzdsek bntetseit azoknak is viselni kell, akik a hbor alatt mg gyermekek voltak, vagy mg mgsem szlettek. Igy vesztettk el mi is a paradicsomban megigrt ajndkokat, teht az dvssget. (I.Mz. 3:6, 13. Rm. 5:10, 12; Efz. 4:24; I.Tim. 2:13, 14, Prdiktor. 7: 29).
10. K. Bntetlenl hagyja-e Isten az ilyen engetdetlensget s elszakadst?
F. Bizony semmikpen nem. St inkbb rettenetes az haragja ugy a velnk szletett, mint az elkvetett bnkrt. s azokat igazsgos tlet ltal ideig- s rkktart bntetssel sjtja; amint maga is megmondotta: tkozott minden, aki meg nem marad mindazokban, amik megrattak a trvny knyvben, hogy azokat cselekedje. (V. Mz. 27:26; Jer. 11:3; Gal. 3: 10).
Magyarzat. Isten nemcsak Trvny adja, hanem Brja s az embernek. szabja meg, hogy mi a j s mi a rossz. Minden ellenszeglst szent megvetssel fogad, s ilyenkor mondja Rla a Szentrs, hogy rettenetes az haragja. (I. Mz. 20:5 ; Zsolt. 5:6; 50:21 ; Rm. 1: 18)., A bn miatt haragszik Isten. A legkisebb miatt is. Nemcsak a velnk szletett (eredend) bnt bnteti meg, hanem azokat is, melyeket mr e fldi letnkben kvettnk el: s pedig akr tettben, akr szval, akr gondolatban (I. Mz. 2:17. Rm. 5:12; 5:14. s igazsgosan itli meg mindezt az Isten. (Zsolt. 7. 12.) A bntets pedig ktfle: ideig tart s rkk tart. Ideig tart bntetst e fldi letben osztja ki. Ilyenek : betegsg, szenveds, balsors, sikertelensg, stb. rkk pedig az a bntets tart, melyet e fld let utn kell lelkben s majd testben is elszenvedni az istentelennek. s hogy ez gy van s gy lesz, annl is inkbb bizonyos, mert Isten jelentette azt igy ki. (V. Mz. 27: 26). Isten mondsa pedig igaz s szent.
11. K. Ht nem irgalmas az Isten?
F. Isten igenis irgalmas, de igazsgos is. Ezrt azt kvnja az igazsga, hogy az Istennek legfelsgesebb dicssge ellen elkvetett bn is: a legnagyobbal, vagyis az rkk tart esti s lelki krhozattal bntettessk meg.
Magyarzat. A hitetlen ember itt is ktelkedve rzza a fejt. Nem azrt, mintha nem rezn, hogy ez az igazsg, hanem mert a bnvezette esze nem akarja ezt elfogadni. Minden megrt reggelnk, minden szletsnapunk, minden falat kenyernk Isten irgalmassgt hirdeti. (III. Mz. 20:6; 34:6 7). De nemcsak irgalmas az Isten. Igazsgos is. (Zsolt. 5:5; 7:10; Nhum 1:2, 3). Aki nem ismeri igazn s egszen a mi tiszta vallsunkat, az csak az irgalmas Istenrl szeret hallani. Az igazsgos Istent nem szereti az ilyen, mert akkor be kellene ismernie, hogy is mlt az Isten haragjra. Aki egy fldi kirly ellen kvet el bnt, azt felsgsrtsrt bntetik meg pldsan. Ht csak az ne bnhdjn, aki a Kirlyok Kirlya, a legfelsgesebb Isten ellen vtkezik? Ha nagy bntetst rdemei a fldi kirly ellen vtkez, akkor a legnagyobb bntets a rsze annak, aki az gi Kirly, az Isten ellen tmad. Istennel szembe pedig a bn a legnagyobb vtek. Igy a bn mlt a legnagyobb bntetsre. Az pedig az rkk tart testi s lelki krhozat. (Zsid. 10 : 31).
Igy biztosan elveszett volna az els ember s vele egytt mindenki, te is, ha kzbe nem lp Isten a kegyelmi szvetsggel, s annak fejve aki a Megvlt Ur Jzus Krisztus. A kvetkez rnapokbl boldogan rthetjk meg, hogy Isten nemcsak igazsgos, hanem irgalmas is. Annyira irgalmas, hogy az Ur Krisztusban: kegyelmes s bnbocsjt Atynkk lett.
|