„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- HEIDELBERGI KÁTÉ Fordította és Magyaráz- za Galambos Zoltán
3. I. ÚRNAP - PRÓLÓGUS: 1 - 2. kérdés-felelet magyarázat
3. I. ÚRNAP - PRÓLÓGUS: 1 - 2. kérdés-felelet magyarázat
I. ÚRNAPJA.
1. Kérdés. Mi a te egyetlenegy vigasztalásod ugy életedben, mint halálodban?
Felelet. Az, hogy ugy testemmel, mint lelkemmel, életemben is, meg halálomban is nem a magamé vagyok, hanem az én hűséges Üdvözitőmnek (Megváltómnak), a Jézus Krisztusnak tulajdona. Aki az Ő drága vérével minden bűnömért tökéletesen megfizetett. És engem az ördögnek minden hatalmából megszabaditott. Es ugy megőriz, hogy egyetlen hajszál sem eshetik le fejemről mennyei Atyám akarata nélkül. Sőt minden dolognak is üdvösségemet kell szolgálni. Ezért biztosit engem Szent Lelkével az örökélet felől. És szivszerint hajlandóvá és késszé tesz arra, hogy ezután Őneki éljek.
Magyarázat. A mi bűnös és elesett állapotunknak sem életünkben, sem halálunkban nincsen más vigasztalása, mint az igazi hit. S ez a vigasztalás is értéktelen számomra akkor, ha csak másnak szól. Ezért kérdi a Káté, hogy mi a te vigasztalásod? Az, hogy testemmel és lelkemmel nem hagyattam magamra, mert azok a Krisztuséi. Ha egyedül állnék a lelki és testi bűneimmel, akkor nekem kellene eleget tenni azokért. Ez pedig lehetetlen. Ezért szükséges, hogy hit által mindenestől a Krisztusé legyek. Aki halálával minden bűnömért megfizetett (I. Ján. 1:7; I. Kor. 6:20; t. Tím. 2:6) És bár Krisztus tulajdona a hivő, mégis sok kísértés veszi körül. Ezért rontotta meg Krisztus az ördög hatalmát (Zsid. 2:14, 15; I. Ján. 3:8). így lehetséges az, hogy a Krisztusban igazán hívőnek minden javára van. S mert egészen az Övéi vagyunk, ezért vezet Szent Lelkével (Róm. 8:16, 17, 28). A Lélek vezetése pedig az imádkozásban, bibliaolvasásban és a prédikáció hallgatásakor válik nyilvánvalóvá. De csak akkor vezet a Szent Lélek, ha szivszerint készek vagyunk az Urat követni. Istent pedig senki sem akarja magától, igazán, egészen követni. Tehát a lélek ébreszti fel bennünk a jóra való hajlandóságot is (Róm, 8:14; Tít. 2:14).
2. Kérdés. Hány dolgot kell tudnod ahhoz, hogy Istennek élhess és üdvözülve halhass meg e vigasztalásban?
Felelet. Három dolgot. 1. hogy milven nagy az én bűnöm és nyomoruságom? 2. hogy hogyan szabadíttatom meg rninden bűnömből és nvomoruságomból ? És 3. hogy milyen hálával tartozom Istennek e szabaditásért?
Magyarázat. Hogy az előbbi felelet hitvallása az enyém is lehessen, ahhoz 3 dolgot kell tudnom. Először ismernem kell nyomorúságomat, teljesen elveszett állapotomat, melyet, a bűnnek köszönhetek (Ján. 9:41 ; Máté 9:12; Róm. 3:10; 11. 12; I. Ján. 1:9, 10) Aki igaz lelkiismerettel rakja egymásmellé bűneit, rögtön belátja, hogy ennyi bűnnel nem üdvözülhet. Pedig egy bűn elég már a kárhozatra. Bűneink igazi megismerését, nyomon követi az azokból való megszabadítás vágya (Ján. 17:3; Mát. 5:6; Csel. 4:12 és 10:43). Mert ha nem, akkor már magunkban hordozzuk a kárhozatot. Ez a vágy pedig Krisztushoz kényszerit. Mivel egyedül csak ö szabadithat ki elesett állapotunkból. S ha végül megtaláltuk Őt, s benne az üdvösségünket, akkor hálát adó hitté válik megszabadított lelkünk vallása (Máté 5:16; Róm. 6:13; Kol. 3:17; Ef. 5:10; II.Tim. 2:14; I. Pét. 2:9, 11, 12; Zsolt. 50:14). Az igazi református: folyton-hálátadó keresztyén. S mert ilyen hálás hitűek voltak az őseink, azért áldoztak oly sokat az Egyháznak. Mert aki az egyháznak ad, az az Istennek ad. A hálás szív tudja csak szolgálni Isten dicsőségét.
A keresztyén élet titkának ilyen hármas felosztása a Bibliára épült. Mert az egész Káté nem más, mint az egész Szentírás összes tanításainak rövid összefoglalása. Ezt a három dolgot emeli ki mindenütt a Biblia (Zsolt. 130:3, 4; Hózseás 14:3; Ef. 5:8, stb).
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére