HEIDELBERGI KAT
S MAGYARZATA
MAGYARZZA:
GALAMBOS ZOLTN
RA 7 KORONA.
A „SZERETET" KIADSA.
NYOMTA: «KLVIN» NYOMDA BEREGSZSZ
1925
Bevezets.
A Biblit mg a tanult emberek is flrertik gyakran. Ht mg a kevsbb tanultak? Mert a Biblia olyan, mint egy nagy erd. Ha a kzepn jrunk, nehezen tallunk ki belle. Meg a sok fa kztt taln elfelejtjk megnzni a legrtkesebbet. Vagy nem vesszk szre a leghatalmasabb trzseket.
Blcs s istenfl apink ezrt foglaltk ssze az vgsz Szentrs tantst egy kisebb knyvbe, melyet Hitvallsnak neveztek. Hogy az egyszerbb tudomny rinber ezt megismervn s megtanulvn: jobban megrthesse a Biblit. A tudsnak, a papnak s egyhzi embereknek meg azrt kellett a Hitvalls, hogy mikzben a tudomnyokkal foglalkoznak: helytelen utakra ne trjenek, se az isteni tudomny ellen ne vtsenek.
Hitvallsnak nevezzk az ilyen knyveket, iratokat. Mert azokban foglalja rviden ssze egy Egyhz azt a hitet, melyet Isten s az emberek eltt - a Biblia alapjn - a magnak vall. Innt a hit-valls sz.
Minden keresztyn Egyhznak van hitvallsa. Az evanglikusok az gostai Hitvattst kvetik. A rm. kalholikusok az egyhzi atyk rsait s a ppk bullit, melyekben a pps hitet szgeztk le. Mg mi, reformtus keresztynek, kt Hitvallst mondunk bszkn a magunknak.
Az egyik a: Msodik Helvt Hitvalls. Ebben inkbb a reformtus biblis hit magasabb tudomnyt s az Egyhz bels, valamint kls lett foglaltk pontokba a nagy tudomny s nagy hit svjci reformtusok.
A msik a Heidelbergi Kt, melyet itt kzlnk s magyarzunk.
III. Frigyes, a kegyes let pfalci reformtus vlasztfejedelem, kszttette ezt a clbl, hogy istenfl npe tudja, hogy mit kell hinni, hogy hogyan kell hinni s hogy a ms vallsuakkal s a hamis hitekkel szemben meg tudja vdeni a legtisztbb, a biblis, teht a reformtus vallst.
Ursinus Zakaris s Olevianus Gspr rtk meg azt 1563-ban, teht 362 vvel ezeltt. [1925-ben irj a Szerz. szerk HP] Olyan tuds s a Biblival annyira megegyez Hitvallsnak talltk azt a lengyel, nmet, svjci, magyar, holland s cseh reformtusok, hogy mr j 300 vvel ezeltt elfogadtk hivatalos hitiratnak. A magyar reformtusok a debreczeni zsinaton irtk al 1567-ben, s azta vasrnaponknt magyarztk azt a lelkszeink.
Mert nem elg az agendzs rvn megismerni az dvssg tjt. Ksbb is tancsos megmagyarzni az igazi tudomnyt az atyafiaknak. S pen azrt voltak olyan vallsosak, s igy hvk, a mi apink is, mert vasrnaponknt hirdettk nekik a teljes Biblia sszefoglalt igazsgait: a Ktbl.
S mita mr nem hallhatjk hveink a ktmagyarzatokat s igy lassan el is felejtettk a reformtus valls lnyegt, azta gyenglnek az Egyhzaink; azta fogy a hitnk; azta lanyhult el az Egyhz irnti szeretet s hsg: azta mr nem ldozunk oly sokat az Anyaszentegyhznak.
De Isten nem kvnja az tiszta Egyhznak pusztulst. A mostani nehz s vallsellenes idk megprbltatsai kztt jra a rgi Biblira terelte a figyelmnket. S hogy a Biblit flre ne rtsk s flre ne magyarzzuk, st inkbb jl megrtsk s lelki hasznunkra fordthassuk: ezrt vesszk el ismt a rgi Hitvallsokat, dicssges multunknak drga rksgt. Es minl tbben olvassk a szent Biblit s ismerik meg a Hitvallsainkat, annl ersebb lesz jra a szeretett Anyaszentegyhz; annl gazdagabb lds ksri majd hitnket, letnket.
Miknt a mltban is!
*
* *
A Heidelbergi Ktt sokszor adtk ki magyar nyelven. 1577-ben, jelent meg elszr nyomtatsban Ppn, A lelkszek s a hivek igen nagy lelki rmmel fogadtk, olvastk, hirdettk s tanultk. De csakhamar feltnt ez a jezsuitknak. Mindent elkvettek, hogy a Ktnkat elraboljk. Hrom izben is lefoglaltk az sszes pldnyokat. St megtiltottk annak tantst is. Majd megengedtk ugyan (1787), hogy kiadjk azt, de a pps valls tvelygsei ellen szl rszeket meg kellett vltoztatni abban. - me, nhny sorban sszefoglalva az a nagy kzdelem, mely e Hitvallsunk ellen folyt.
Mita mr nem ldznek bennnket s szabadon imdhatjuk Istennket ugy, ahogy azt a Mindenhat kivnja, azta sokszor kiadtk a Ktt. Legjelesebb s legjobb fordtst dr. Erds Jzsef debreczeni reformtus theolgiai tanrnak ksznhetjk, (1901-ben, mely azta ujabb kiadst is rt).
*
* *
E knyv Kt-szvege uj fordts. Igen sok oka volt az uj fordits szksgessgnek. Itt csak egyet emltnk meg. A magyar fordtsok fontosabbjait egybevetve az eredeti latin s nmet szveggel, valamint sszehasonltva nhny ujabb fordtssal (nmet, holland) arra a meggyzdsre jutott a fordt, hogy szrevtelei elg slyosak ahhoz, hogy nhny tuds bartja, ismerse figyelmt felhvhatja azokra. S miutn helyeslssel tallkozott vlemnye, elhatrozta a H. Kt uj lefordtst, s az egyes krdseknek egyszer, knnyen rthet magyarzatokkal val elltst. S miutn a „Szeretet" tuds, hv, tiszta klvinista fszerkesztje szksgesnek tartotta annak lekzlst s kln lenyomatban val megjelenst: gy sok nehz munka rn, fraszt sszehasonlts s a modern ethimologai eredmnyek felhasznlsval, de legfkpen a nagy kegyelm Isten segedelmbl napvilgot lt ez a kis knyvecske.
A Kt-szveg fordtsnl persze figyelemmel ksrtem az eddigi magyar fordtsokat. Nhny rgebbin kvl klnsen a legjabbat s a legjobbat dr. Erds Jzseft. S a fordti jog legjabb nemzetkzi magyarzsa szerint felhasznltam azokbl mindent, amit csekly tudsom s szerny vlemnyem szerint nem lehetett egy rszrl magyarosabban s egyszerbben (a megrthets szempontjbl), msrszrl meg hebben, preczebben visszaadni (a Kt-irk eredeti intencijnak legbehatbb tanulmnyozsra).
Ami pedig a magyarzst illeti, itt a megszabott rvidsg dacra is megprbltam kitrni mind arra, ami hitnket, Anyaszentegyhzunkat kzelebbrl rinti: A szektk, a helytelen felfogsok, a ms vallsoktl val eltrsek, a szemlyes hitletre val buzdts, a theocentrikus, sklvinista elv, stb. mind csak azrt kerltek Irs-szer megvilgtsba, mert a Ktval kapcsolatos magyar nyelv irodalom mltjt ilyen irnynak ltom. A magyarzatokhoz forrsul legelssorban a magyar nyelv mveket hasznltam. Tovbb a Heyus-fle Dogmatika fordtsomban felsorolt nagy Kt magyarzk knyveit. S a magyarzs methdushoz a konfirmandusok s kzpiskolsok szmra megrt legjabb kt magyarzatok szolgltak mintul (Elzenga, Laudwebr, a nmetorszgi ref. szvetsg kiadvnyai, stb.). Tekintettel voltam arra is, hogy a Nt. lelksz uraknak is segtsgre lehessen e knyvecske: ktmagyarzatok megrshoz. Az esetleges hitvdelem mellett az elbb vzolt cl szabta meg a bibliai cittumok, s a felhozott szentirsbeli helyek mennyisgt, hol s mikor val betolst.
*
Irodalom: A klnbz idbl val s nyelv Kt kiadsokon kivl: V Oosterzee: Ktmagyarzatok (ford. Antal G.); Rcz Kroly: A H. K. dr. Kohlbrgge ... krdseivel, Lugos 1891: Pap J. Ker. Valls (kt-magyarzatok, de unis szellemben irva), Arad, 1879; Erds Jzsef: H. K., Debrecen, 1901. 1923; H. K. prdikcikban, Holl. Magy, Bzottsg kiadsa, Bpest, 1923; Erdlyi uj kiads, Kolozsvr, 1920, (sok tvedssel, helytelen rvidtssel); A Jugoszlviban megjelen „Der Saemann" s a „Magvet" c. ref. egyhzi lapok is foglalkoztak utbbi vfolyamaikban a H. K-val; a magyarorszgiak hasonlkpen. Az egyhztrtnetek, monogrfik, trvnyknyvek, knon-irodalom szintn szolglhtnak forrsmunkul. A Relencyklopedikon kivl mg leginkbb a kv. klfldi irk mve ajnlhat: Ursinus, Sudhoff, Bethune, Dalton, Theleman, H. Hockstra, Elzenga, Laudwebr. L. bvebben : Heyns—Galambos Z. Ref. Dogmatika, Bp. 1925.
*
* *
Testvri szeretettel krem meg a mlyen tisztelt brlkat, hogy nyilvnosan megjelent kritikjukat cmemre a „Szeretet" szerkesztsge rvn, (Munkcs, Kossuth u. 15. Csehszlovkia) eljuttatni kegyeskedjenek. Egybknt is hls ksznettel veszek mindenfle szbeli vagy rsbeli vlemnyt, kifogst, felvilgostst, amit esetleges msodik kiads alkalmval felhasznlni szeretnk; a j gy rdekben.
*
* *
Isten felsges, szentsges Nevnek dicssge s a mi tviskoszorus, spadt arc s mgis oly igen szeretett Anyaszentegyhzunk harcos jvjnek szolglsa iratt meg velem e gyarl munkcskt is.
Isten-, a Krisztusban Atynkk lett Jehov-, legyen a hla, a magasztals s a dicsret: ezrt is.
Rthe, 1925. jlius.
A szerz.
|