3. A reformtus egyhz hitvallsi iratai: HK s II. H. H. - III. rsz 2008
4. Hit s imdsg
Luther a Nagy Ktban ezt tantja az imdsgrl: „Azt legyen az els, amit tudnunk kell: Isten pa-rancsolatbl kvetkezik, hogy imdkozni ktelesek vagyunk… ezrt krnk s szorgalmasan intnk mindenkit, hogy ezt ksse nagyon a szvre s ne utastsa el semmi szn alatt az imdkozst. Mert br amit eddig tantottak neknk, az az rdg nevben volt, gy hogy senki sem figyelt re mit imdkozott, hanem elgsgesnek vlte, ha elmondja a magt, akr meghallgatja Isten, akr nem. Ez annyi mintha az imdsgot sncba hajtottuk volna s vaktban elmormoltuk volna. Ha ilyen gondolatokkal engedjk magunkat elijeszteni: nem vagyok szent s elgg mlt; ha olyan kegyes s szent volnk, mint Pter s Pl, akkor imdkoznk. – De el ezekkel a gondolatokkal, mert ugyanaz a trvny, amely szven tallta szent Plt, engem is eltallt s pp gy mint rette, rettem is ada-tott a msik parancsolat, gy hogy sem dicsekedhet jobb vagy szentebb trvnnyel. Ezt mondjad teht: az imdsgot amit elmondok pp olyan tetszssel fogadja Isten, mint Szent Pltl, vagy a legszentebbektl. Ennek oka az, hogy Isten az imdsgot nem a szemlyre nzve tekinti meg, hanem az Igjrt s az annak val engedelmessgrt. Mert annak a parancsolatnak alapjn imdkozom n is, amelybl minden szenteknek az imdsga szrmazott.
Amikor azt tantjuk, a ktval egytt, hogy az imdsg a hitnek kikerlhetetlen kvetkezmnye, akkor az a kpzet tmadhat, mintha hit s imdsg a Krisztus-kzssg kt egymst kvet lpse volna. Arrl a flrertsrl van sz, amely a kt beosztsval kapcsolatban felmerlhet, hogy ti. a bn, megvlts s megszentelds idi egymsutnisgot fejez ki s hogy ennek megfelelen a megszen-telds keretben a lelki fejlds fokozatait lehet megllaptani.
Valjban arrl van sz, amit Klvin az Institutio II/20 fejezete cmben mond: „az imdsg a hitnek legfbb gyakorlsa, amellyel Isten jttemnyeit naponta elfogadjuk”. Az a vallsttel szlal meg itt, hogy Istennek egyetlen ajndkt Jzus Krisztusban, miutn a hitvalls-helyzetben s a katekizci rendjn bennnket dvzt s neknk igazsgot szerz hitknt megismertem, ugyanazt az ajndkot az Istennel fennll, jbl megnyert letkzssgben Vele folytatott imdsgknt napon-ta gyakorolom.
Hit s imdsg egysgt nem lehet mskpp szemlltetni, mint azzal, hogy azt mondom: a hv em-ber imdkozik. Ami gy lerva egyszeren s termszetesen hangzik, az a valsgban: csoda. Csoda, mint ahogyan maga a hitre juts s az imdkozsrajuts is csoda. Hinni s imdkozni egyarnt: ke-gyelem. Mindkettnek alanya s szerzje a Szent Llek, aki mint a Krisztus Lelke, Isten el viszi imdsgunkat: segtsgre jn a mi ertelensgnknek s kimondhatatlan fohszkodsokkal esedezik rettnk (Rma 8, 26). biztostja hit s imdsg egysgt: a Szent Llek Isten teszi lehetv azt, hogy letem kzppontjt, az engem Krisztushoz kapcsol hitet az imdsgban megszenteljem, hogy a hitemet mozgst imdsgban Isten eltt jbl tljem bnmet s nyomorsgomat, megvltsomat s Krisztusban nyert j letemet. „Mirt nevezzk az imdsgot a keresztyn let szvdobogsnak?” krdezi szp imdsgtanulmnyban Gottfried W. Locher. „Azrt, mert benne az egsz keresztyn let jelenidben tudatosul. A kt felptsre gondolva mondhatjuk: az imdsg-ban mind az els, mind a msodik frsz vallsttelt kimondom. Az imdsgban … jbl s jbl elismerjk nyomorsgunkat s jbl s jbl elfogadjuk megvltsunkat. A bn, megvlts s hlaads nem a lelki fejlds rtelmben rsze az imdsgnak, de nem is valamilyen egy helyben topogst jelez. Egyik sem vlaszthat el a msiktl, egyik sem elzi meg a msikat. A keresztyn let Istentl meghatrozott s mindig megjul ritmusrl van sz. A megbocstst, tbaigaztst, segtsget kr imdsg a keresztyn ember meg nem szn mozgat ereje, mert benne a hit hrmas taktusa lktet. Ez indtja t szntelen haladsra. Ebben a haladsban az irny az rkkvalsg fel mutat s ebben kitart vrakozssal l, mindaddig „amg teljessgre jut orszglsod, amikor te leszel minden mindenekben” (123), ahol minden imdkozs cljhoz r.”
5. A Heidelbergi Kt s a Msodik Helvt Hitvalls sajtossgai
A Heidelbergi Ktnak hrom sajtos vonst emelem ki. a) Az elst a hitvalls s a gyle-kezeti letrend egymsra hatsrl mr emltettem. b) A msodik a jlsikerlt teolgiai-biblikus megfogalmazs s teolgiai rendszer. Aki ezt annak idejn (a 16-18. szzad felekezeti harcai idejn) megtanulta, ksz feleletekkel rendelkezett, amikor az let, a csaldi kegyessg vagy ppen az ldzs helyzetben valakinek hite megvallsval felelnie kellett. Olyan j, hogy mint lttuk, unitrius csonktssal mg az unitriusok is hasznlni tudtk. 1610-ben pedig megjelent egy katolizlt vltozata is, Klnben. Peregrinus (klfldi egyetemeken jrt) lelkipsztoraink napjainkban beszlnek diadallal arrl, hogy a Kt szvegnek alapos ismeretvel olyan kszen kapott teolgiai gondolkodsra s rendszerre tettek szert, amely megllja a helyt a klfldi teolgusokkal szemben (akik mr rg nem tanuljk a ktt!). c) A tertius usus legis olyan sajtossg, amelyet a mellklet-knt hozott, Ernst Lange fle Tzparancsolat parafrzissal szemlltetek.
A Confessio Helvetica Posterior legkiemelkedbb hitvallsi sajtossga az, hogy ez a m egyszerre confessio is, apologia is, s symbolum is. A hrom egymshoz kzeli fogalom csak a kz-nyelvi hasznlatban szinonima, de valjban nem az. A confessio (oris) ugyan szban trtn meg-vallsa a hitnek, de olyan szban, amely kzelebb van a contritio cordis-hoz (a szvbeli tredelem-hez), mint a tteles hitvallsi irathoz. Az apologia – amint a grg szsszettel jelzi – vdbeszd, azaz vdekez hitvalls, mg a symbolum arra utal, hogy hitnk elbbi kt cselekvst nem magnyosan vgezzk, hanem a tbbi hv s hitvall ltal felismerhet s elismert mdon.
Confessio. Kztudoms, hogy Bullinger Henrik 1561-ben, a nagy pestisjrvny utn rta Az igaz hit egyszer megvallst, s ez a cmben hasznlt „egyszer” (simplex) jelz a rgi magyar szhasznlatban pozitv csengs egygyt, jmbort is jelenti. Vele a szerz vilgosan jelzi: sajt, szemlyes hitt fogalmazza meg ebben a magnhitvallsban. Nem is sznta a nyilvnossg el, mert lelkiszellemi vgrendeletknt a vrosi tancs levltrban helyezte el. Ha szemlltetni akarom ennek az Isten szne eltt fogant, s az rksk szmra lert szvbeli tredelemnek a sajtos mfajt, akkor tucatjval tallunk a Hitvallsban olyan szemlyes hangvtel vallomsokat s intelmeket, amelyek bizonyra belejtszottak abba, hogy mind a korabeli hitvallk, mind a ksbbiek annyira maguknak reztk. „A keresztyn hit nem vlekeds, vagy emberi meggyzds, hanem a legszilrdabb bizalom s a llek nyilvnval s llhatatos helyeslse, a Szentrsban s az Apostoli Hitvallsban eladott isteni igazsgnak, st Istennek a legfbb jnak, s kivltkppen az isteni gretnek, valamint Krisztusnak, minden gret beteljeslsnek legbizonyosabb megragadsa (16)”. „A templomok igazi kessgt nem az elefntcsont, az arany s a drgak teszi, hanem a templomba jrk igazlelksge, kegyessge s ernyei (22)”. „Ha a kzj, a haza rdeke s az igazsg gy kvnja, hogy a hatsg knyszersgbl hbort indtson, [a keresztyn alattvalk] letket is ldozzk fel s vrket is ontsk a kzjrt s a hatsgrt, mgpedig Isten nevben kszsggel, btran s elszntan (30)” stb. Ez a hang a Pl apostol hitkifejezs a Timteushoz rt II. levlben, s ez a sze-mlyes hitvalls tette feledhetetlenn Augustinus Vallomsait, de I. Istvn kirly Intelmeit, II. Apafi Mihly knyrgseit vagy Klcsey Parainzist – hogy csak nehnyat emltsnk.
Bullinger Hitvallsa msodszor vdirat, apologia. A Krisztust „megragad”, szemlyes s bizakod hitnek, ahogy Bullinger magn-vallsttelt fentebb rtelmeztk, tulajdonkppen nincs szksge vdekezsre, mg kevsb tmadsra. Az ilyen hit valloms magrt beszl, ppen egyszersgvel, jmborsgval hat meggyzen. Az egyszer szv tredelme Isten fel fordt, nem figyelmeztet vetlytrsakra, ellensgre, tvelygre, mert nem fl tlk.
Symbolum. Az alrsok, amelyekhez boldogan csatoltk egy v mlva, 1567 februrjt kveten a Tiszntli lelkipsztorok debreceni zsinatnak hitvallst elfogad nyilatkozatt, s a Hitvalls 1567. szeptemberi (II. Jnosnak Magyarorszg kirlynak ajnlott) kiadsrl szl hrt. Az egyetemes egyhzzal kzssgben: keresztyn hitvallsok
A hitvalls tekintlye a Szentrs alatt. Revizis formula
Elszr fogalmazza meg egy hitvallsi irat a Szentrs magyarzatnak pontos szablyt.
A teolgiai rendszer
Juhsz Istvn felosztsa szerint:
1. Az dvzt Isten megismerse s tisztelete I–X;
2. Jzus Krisztus igaz Isten s igaz ember, a vilg egyetlen dvztje XI;
3. A mi dvztnk s az emberi let XII–XVI;
4. Az emberek dvssgnek szolglata s az egyhz XVII–XVIII;
-
Krisztus a hvk dvztje s a skramentumok XIX–XXI;
6. Az dvssg szolglata s letrendje a reformtus gylekezetben XXII–XXX
Jack Rogers (Presbyterian Creeds) felosztsa szerint:
I–XVI
Szentrs
Igehirdets
Prdikci
Istentisztelet
Teremts
Bn
Megvlts
jjszlets (j let)
XVII–XXX
Egyhz s
Egyhzi szolglat (ministry)
6. Hitvallsaink revzija
Hibk
A HK-ban nincs kln krds a vilgi hatsgrl s a predestincirl.
Az 57. felelet a test-llek dualizmus tlhaladott llspontjt kpviseli.
A 80. felelet ma mr bntan antikumenikus, s nem is felel meg a rmai katolikusok mai rvacsora-rtelmezsnek.
A II.H.H.-bl hinyzik a pneumatolgia s az eszkatolgia.
VII. rsz: Az ember nem testbl s llekbl ll, hanem az ember test-llek egysgben teremtetett
XI. rsz: Jzus anyja, Mria nem „rks szz”, hanem csak egyszeren szz Mria. Ez arra utal, hogy Jzus fogantatsakor nem ismert frfit. De Jzusnak voltak fldi testvrei, teht nem „mindenkor” szz.
XX. rsz: Tves az a megjegyzs, hogy a bbk s az asszonyok azrt ne kereszteljenek, mert „Pl apostol eltiltotta az asszonyokat az egyhzi szolglattl”. 1Kor 14 s 1Tim 2 olvasata ma egszen ms, mint Bullinger korban volt. Egyhzunk elismeri s beiktatja a nket lelkipsztornak, presbiternek s diaknusnak.
rk idkre szlnak-e a rgi hitvallsok? A reformtus vilgban a 20. szzadban nagyon sok helyen j hitvallsok szlettek (Barmen, Egyeslt llamok 1967, Dl-Afrika 1994, Kanada 1997).
Mi is rhatnnk egy j magyar hitvallst.
De addig ne hagyjuk el a rgieket. A Statenvertaling iniciljn tallhat kp szerint dm a paradicsomban mr a Heidelbergi Kt alapjn oktatta Isten igjre a csaldjt!
Irodalom:
Hitvallsaink (s ms protestns teolgiai dokumentumok) vilghls lelhelye nmetl:
http://www.theology.de/downloads/wichtigeevangelischetexte.php
|