2. A reformtus egyhz hitvallsi iratai: HK s II. H. H. - II. rsz 2008.
3. Mit hiszel az egyetemes keresztyn Anyaszentegyhzrl?
A kt az egyhzban l hvt, a megmentett remnykedt szltja meg, s mintegy annak a szemvel, lelkvel tesz vallst a Szent Llekrl s az egyhzrl. A hv ember csak „bellrl” ltja sajt egyhzt. Mint keresztvz al tartott csecsem nyugszik az „anya”-szent-egyhz karjn, „az igaz hitben megegyez sereg” kzepette – honnan tudhatn, hogy ez a hely egyetlen, szent, katolikus s apostoli? Ez a hely, ahol valami csodlatos trtnik vele, amit megtanulni s amirt hlt adni egy egsz let is kevs, egyszeren van: minden mst megelzen s mindent meghatrozan, Isten kegyelmbl s a magam letnek bizonysga szerint, ltezik.
A Heidelbergi Kt egyhzrl szl tantst – jellemzsl – sszehasonltom egyhzunk msik hitvallsi iratval, a Msodik Helvt Hitvallssal. A jelenkori eklziolgiai irodalom olyan gazdag, hogy az arra val kitekints kln dolgozatot ignyelne.
Mindig volt, van s lesz egyhz. A pfalzi s a helvciai hitvallsban az egyhzrl szl tantsnak kzs a kiindul pontja s az irnya. Ez a kiindul pont: az egyhz ltez valsg. Isten akarata, Isten szvetsge s az Isten kijelentst tudtul ad teljes szentrs alapjn valljuk, hogy Isten egyetemes egyhza a vilg kezdettl a vilg vgezetig volt, van s lesz. „Sohasem volt, sem nem lesz valaha is olyan id, amikor Isten nem szentelt volna, vagy ne szentelne magnak nmelyeket … Mert a rgi prftk szintn bizonysgot tesznek arrl, hogy az Anyaszentegyhz mindrkk tart (Zsolt. 132, Mt. 28, Jn. 14, Mt. 16.) Krisztusnak mindig volt, van s lesz anyaszentegyhza”.(Tks, Kommentr II,3)
A Msodik Helvt Hitvalls XVII. rsznek 1-4. pontja bibliai bizonyt anyaggal igazolja, hogy Isten egyhza mint egyetemes, egyetlen s oszthatatlan rend ll a fldn az emberek dvssgrt. Isten Fia sereget gyjt. A Heidelbergi Ktban ugyanez a bizonyossg szlal meg, spedig az igazolst nem ignyl evidencia erejvel. Az egyhz ltbl indul ki: „Mit hiszel … az anyaszentegyhzrl?”
Az egyetemes egyhz Isten folyamatos s konkrt, szemlyes dvzt munkja. Ezt fejezi ki az egyhz „gylekezet” neve. A gylekezet az egyhz ltmdja. Ez a Heidelbergi Kt egyhz rtelmezsnek kzpontja s sajtossga. Az egyhzrl mint gylekezetrl szl tants avathatta a Heidelbergi Ktt a reformtus katekizci s konfirmci alapvet iratv. A gylekezet ilyen hangslyozst nem talljuk meg a II. Helvt Hitvallsban. Bullinger iratban a 6-11. pontokban – a reformci helyzete ltal diktlt – apolgia rdeke lp eltrbe: az igaz egyhzzal val egysg fenntartsnak parancsa. Igaz, a XVIII. s XXII. rsz gylekezeti jelleg, mivel e rszekben egyfell az egyhzi szolgk, msfell az egyhztagok ktelessgt trgyalja. A kt hitvallsi irat sszehasonltsa alapjn azt llapthatjuk meg, hogy a Heidelbergi Kt szerint a gylekezet maga az egyhz, Isten egyetemes egyhznak ltmdja, a helvt hitvalls viszont az egyhzban ltez vagy az egyhzbl kvetkez gylekezetek kialakulsra s fennmaradsra irnytja a figyelmet.
Az egyhz rendeltetse s rendthetetlensge. Az egyhz rendeltetse a kt szerint a Krisztusban val participatio s a Krisztus irnti engedelmessg az evanglium hirdetse, azaz az ige s a Szent Llek ltal. A kt az egyhz rendeltetsrl szl tantsban Krisztus orszgrl tesz bizonysgot. A II. Helvt Hitvalls XVII. rsze psztori szempontjaival mintegy kiegszti a ktt, amikor azt fejezi ki, hogy az egyhz, a neki adott rendeltets betltsrt olyan kzssg, amelyet a rendthetetlensg jellemez: „Pl az igazsg ama oszlopnak nevezi az egyhzat, amely Krisztusra tmaszkodik… nem nmagnak l, hanem Krisztusnak, aki mindenestl uralkodik benne … Belle rszesl az egyhz, hogy gy maga is legyen az igazsg oszlopa. Tmadja s ostromolja az ellensg, de rend-letlenl ll … ameddig Krisztussal egyeslve, az kzssgben llhatatos marad” (Tks, II,15). Az egyhz rendeltetse s rendthetetlensge sszefgg, azonban a kt ezt az „ecclesia triumphans”-ra val brmilyen utals vagy clzs nlkl vallja. Az egyhz a rendeltetse betltsben l egyhz.
Az istentiszteleten lthat egyhz. Az egyhz az istentiszteletben tlti be rendeltetst. A Kt az istentisztelet kt f eszkzt vilgtja meg: az evanglium prdiklst s a szent skramentumokkal val lst. Mindkettrl, mint bizonysgrl tant. Bizonytjk, hogy az Isten szmra kedves istentisztelet vgbement a kereszten Jzus Krisztus egyetlenegy engesztel ldozatban s folytatdik a mennyben Jzus Krisztus kzbenjrsban, valamint a fldn mibennnk, akik Krisztus Lelke ltal a mi Urunknak engedelmeskednk. Az evanglium prdiklsa s a skramentumokkal val ls gy tesznek bizonysgot Jzus Krisztus istentiszteletrl, hogy abba bekapcsoljk a gylekezetet s azt felksztik az istentiszteletrt val felelssgre. Az istentiszteleti felelssgbl kvetkezik a kisgyermek megkeresztelse, az rvacsorban val rszvtel parancsa, az rasztalhoz val jruls s az attl val eltilts egyhzi feltteleinek megllaptsa; tovbb Isten irnti hlnknak egsz letnkkel val megmutatsa, az istentiszteleti gylekezetben val rszvtel, Isten igjnek tanulsa, az r segtsgl hvsa a szentek kzssgben, a Krisztus szerinti adakozs s fkppen az imdsg, mint istentiszteletnk kivltkppen val rsze. Az istentiszteleti letben elvlaszthatatlanul egymsra pl Jzus Krisztus istentisztelete, a gylekezeti istentisztelet s a hvk, azaz a gylekezet s Krisztus tagjainak szemlyes istentisztelete. A Heidelbergi Kt egyhztannak gyakorlatiassga az istentiszteletrl val tantssal lesz vilgos. Ez hitvallsunk eklziolgijnak leggazdagabb rsze, amely az 54. fejezet zrttelt vilgtja meg: mit jelent, hogy a vilg kezdettl a vilg vgezetig fennll egyhznak „n is l tagja vagyok s mindrkk a maradok”.
A Msodik Helvt Hitvallssal val egybevets mutatja, hogy nincs eltrs a kt irat kztt egyhz s istentisztelet egymsra vonatkoztatsban. A Msodik Helvt Hitvalls is, az I. fejezettl kezdve (ahol a Szentrsrl szl tanban belefoglalja az igehirdetst) az utolsig (ahol a kzbkre s nyugalomra felgyel polgri hatsgrl azt tantja, hogy „tartsa kezben Isten igjt”), az igbl nyert minden ismeret egybekapcsol az istentisztelet megfelel rszvel. Lnyeges klnbsg van azonban az istentisztelet trgyalsi mdjban. Bullinger szimbolikus iratt istentiszteleti vonatkozsban hrom cl vezette: a) elhatrolni az igazi, helyes istentiszteletet a hamistl (elssorban a trtneti s 16. szzadi szektktl), b) kifejezsre juttatni az igazi megrtst, trelmet, hangslyozni egyenl rtkket s c) igazolni, hogy a reformlt egyhzak istentisztelete igaz, azaz a szentrssal megegyez istentisztelet. Arra a krdsre, hogy kikhez szlnak ezek az elhatrol, egysget keres s igazol megllaptsok, gy vljk, Bullinger testamentumnak az utkorhoz, a hivatalos apolginak a kvlllkhoz intzett vallomsait halljuk. A Heidelbergi Kt irnya ms; jellemzje a 67. krds: „Arra valk-e teht az ige s a skramentumok, hogy hitnket Krisztusnak a keresztfn trtnt ldozatra mint dvssgnk egyedli alapjra irnyozzk?” A Kt az egyhzban l hvkhz szl, s meghatrozza szmra s a gylekezet szmra az dvssg egyedli alapjbl kvetkez istentiszteletet. „Kell”, „kvetel”, „szksges”, „tilt” stb. – ezek a krdszavak vezetik be az istentiszteleti tantsokat. Az egyhzrl szl hitvalls nemcsak megalapozza, hanem elrja az istentiszteletet, az Isten igje irnti engedelmessget.
Communio sanctorum. A Heidelbergi Kt egyhzrl szl krdseihez Ursinus kt magyarzatot fztt. A msodik a „communio sanctorum”-ot rtelmezi. Tantst ngy pontban foglalta ssze: 1) „A kzssg jelenti az sszes szenteknek Krisztussal val kapcsolatt, mint tagoknak a fejjel, mely kzssg a Szent Llek ltal jn ltre, aki a fejben s a tagokban lakik s a tagokat a fejjel megegyezv teszi, mindazltal gy, hogy a tagok s a fej arnya megmarad”; a) „Jelenti a rszesedst Krisztus minden javaiban. Minden szentre nzve ugyanaz a megbkls, a vltsg, a megigazts, az let s a megtarts: a Krisztus ltal a Krisztusrt. Az sszes szenteknek ugyanazok a kzs javai, amelyek megtartsra szksgesek: egy a test s egy a Llek, mikppen elhvatstoknak egy remny-sgben hvattatok is el. Egy az r, egy a hit, egy a keresztsg”; 3) „Jelenti a specilis ajndkok sztosztst. Ezek az ajndkok rszlegesek ugyan, de az egsz egyhzzal kzsek is, amelyek az egyhz tagjaira fordttatnak, az egsz test javra, a szentek kapcsolatra, a szolglat munkjra, Krisztus testnek ptsre;” 4) „Jelenti az sszes tagok ktelezettsgt, hogy az ajndkokat, amelyekkel brnak, fejknek, a Krisztusnak s az Istennek dicssgre fordtsk. Ebbl vilgos, hogy res koholmny (azt lltani) a kzssgrl, hogy (az azt jelenten, mintha) Krisztus testnek lnyege volna a mi testnkben. Megcfolja ezt a fejnek s a tagoknak igen gyakori sszehasonltsa. Azrt kzli magt velnk a Krisztus, hogy bennnk lakjk s bennnk maradjon. Ezrt olyan a kzssg, amilyen a megmarads. mde Krisztus megmaradsa lelki, mivel rkkval. Teht a kzssg is az.”
„Ezekbl vilgos, hogy mit jelent ez: Hiszem a szentek kzssgt, tudniillik hiszem, hogy az sszes szentek (akik kztt – biztosan lltom – n is ott vagyok) a Krisztussal mint fejjel, az Lelke ltal egyeslnek, s a fejbl rejuk kiradnak az ajndkok … amelyek az egyhz ptsre kvntatnak meg.”
gy vljk, hogy Ursinus magyarzatai megerstik azt, amit a Kt egyhztanrl a kt sszefggsben, a Kt s a szentrs kapcsolatban megllaptottunk. A kvetkez kt fejezetben rszletesebben idzzk e magyarzatokat, br jelentsgk nem tbb, mint a kt megerstse. Ursinus magyarzatai s a kt kztt nincs olyan szerves kapcsolat, mint Luther Kis s Nagy Ktja, vagy az Augustana s az Apologia kztt. Ursinus magyarzatai a kt vezrfonalra felfztt „Loci Communes”, melyek sok helyt csak rintik a Ktt, s az rint pontbl nem a kt kzpontja, ha-nem az ellenkez nzetek megcfolsa fel halad.
gy az egyhztant kiegszt istentiszteleti tants a 103. krds-felelet alapjn Ursinusnl nagyrszt a sabbat testamentumi eredett, s a szombat-vasrnap krdst trgyalja. Mindazltal nem hinyzik belle nhny istentiszteleti reflexi sem, s ezek az 55. krdsnl kiemelt „ptst” mlytik el, az „egyhzi szolglat” fogalmaival. E fogalom rtkt alhzzuk: az istentisztelet a tulajdonkppeni egyhzi szolglat. „Az egyhzi szolglat megtartsa isteni hatalommal ltestett ktelessg a gylekezet tantsra s a skramentumok kiszolgltatsra”. Br az igehirdets s a skramentumok kiszolgltatsa olyan ktelessg, amely az egyhz megklnbztet jegye, Ursinus szerint is csupn eszkzk, szolglatuk rtkt a Jzus Krisztussal val kzssg megplse adja meg: „Miknt az igaz tudomny hallgatst, hasonl mdon akarja Isten a skramentumok hasznlatt is lttatni a gylekezet nyilvnos sszejvetelein, mivel azt akarja, hogy ezek kzl mind a kett ismeretes legyen, hogy az egyhzat errl ismerjk s klnbztessk meg a tbbi vallstl. De a skramentumok, pp gy, mint a hirdetett ige, csupn eszkzk a hitnek s kegyessgnek felkeltsre s polsra.”
Az egyhz hitvallsainkban: sszefoglals. Az egyhzrl szl tants gyakorlati sszefoglalsban klnsen a 74, 54, 31/c, 1, 76, s 103. krdseket emelhetjk ki:
a) Hitvallsunk Isten rk szvetsge fundamentumn azokat tantja, akik a szvetsghez tartoznak s bizonyossgot nyertek a keresztsg mint a szvetsg skramentuma ltal, hogy beoltattak az anyaszentegyhzba.
b) Az anyaszentegyhzat az Isten Fia az egsz emberi nemzetsgbl gyjti, s benne rkletre v-lasztatott az az igaz hitben megegyez gylekezet, amelynek n is l tagja vagyok.
c) Isten Fia azrt neveztetik Krisztusnak, mert mint rkkval kirly az anyaszentegyhzat igje s Szent Lelke ltal fenntartja s kormnyozza.
d) Az egyhz tagjnak lenni azt jelenti, hogy Jzus Krisztust hsges Uramnak s Megvltmnak vallom, aki engem megszabadtott, megriz s kssz tesz arra, hogy neki ljek.
e) Az egyhz tagjai a szentek kzssge, mert mindnyjan megegyez mdon rszesek vagyunk Krisztusban s az kzs javaiban, hogy kegyelmi ajndkainkkal a tbbi tagok javra s dvssgre szolgljunk.
f) Ezt a szent kzssget Jzus Krisztus az rvacsora skramentumval a bnbocsnat hirdetsvel megersti s vele a Szent Llek ltal val eggy ltelben az rk letre tpllja;
g) A Jzus Krisztussal val kzssgben Isten a gylekezetet az tiszteletre hvta el s az istentiszteletrt val felelssgre mltatta.
|