„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Juhsz Tams A reformtus egyhz hitvallsi iratait a Heidelbergi Kt 1563; a II. Helvt Hitvalls 1566
Elads a Nyugat-eurpai magyar protestns gylekezetek
presbitereinek 6. rtekezletn
Holzhausen/Burbach, 2008. mrcius 14-16.
Keresztyn Testvreim!
rlk, hogy itt lehetek, s nagy vrakozssal nzek a tallkoz el. Rgebben, ha Nmetorszgba, vagy mshova Nyugatra rtekezletre jttem, mindentt vagy a tbbsgi nemzet egyhza / teolgija vagy valamilyen kumenikus frum volt a keret, amely eltt megszlaltam, s ilyenkor mint magyar, magamat kisebbsgben reztem. Most nyugat eurpai magyarok kztt vagyok, s gy rzem, az anyaegyhzbl szlok a lenyegyhz/szrvny kisebbsgben ltagjaihoz. A szrvnyban lmagyar mlyebben tli a hit erst, vigasztal s btort erejt, mint a tmbmagyar. Eladsomban igyekeztem nagyobb hangslyt tenni hitvallsi irataink vigasztal, btort rszleteire.
Hat pontban fogom eladni mondanivalmat:
1 Trtnelmi httr. A kt reformtus hitvalls kialakulsa
2 Istentiszteleti httr. Hitvallsaink kapcsolata az istentisztelettel
3 Hiszem az egyetemes keresztyn anyaszentegyhzat. Az egyhz mint a hitvalls trgya.
4 Hit s imdsg. Hogyan hordozza egymst imdsgunk s hitvallsunk?
5 A Heidelbergi Kt s a Msodik Helvt Hitvalls nhny sajtossga.
6 Hitvallsaink revzija. Kell-e j magyar reformtus hitvalls?
1. A trtnelmi httr
Mindkt hitvallsunk „harci helyzetben” (Kampfsituation, W. Neuser kifejezse) szletett. A Heidelbergi Kt abbl a szksgbl szletett, hogy a Pfalzi Vlasztfejedelemsg terletn br vgbement a reformci, tz-tizent ven t a legklnbzbb ktkat s hitvallsi iratokat hasznltk a lelkipsztorok s a tantmesterek. Luther, Melanchthon, Klvin, Zwingli – s msok – sokszor eltrhatsa egyformn rvnyeslt. A reformci kezdeti vtizedeiben, ebben a hitvallsi felekezeti szempontbl nagyon rzkeny korban minden kis eltrsre felfigyeltek mind a hvk, mind a lelkipsztorok, mind a hatsgok. A mskppen tantra knnyen kimondtk, hogy eretnek, s az eretneket akr mglyra is kldhettk. III. Frigyes vlasztfejedelem azrt ratta meg a Heidelbergi Ktt, hogy mind a templomi igehirdetsben, mind az iskolai tantsban egyfle zsinrmrtket hasznljanak.
A Msodik Helvt Hitvallst ugyan mr megjelense eltt t vvel megrta Bullinger, mint magn-vgrendeletet, de azrt adta ki, mert III. Frigyes tle, a hres zrichi hittudstl krt egy olyan hitvall iratot, amellyel a csszr s a birodalmi gyls eltt bizonythatta: nem csak Pfalzban tantanak s prdiklnak gy, hanem a jelentsebb svjci kantonokban is.
1.1 A Heidelbergi Kt
Az egyhztrtneti kutats nagyjbl feltrta a Heidelbergi Kt keletkezsnek elzmnyeit, megjelensnek krlmnyeit s a megjelense utni egyhzi vitkat. Br a heidelbergi s pfalzi levltrak hromszori pusztulsa utn alig maradt forrsanyag, Sudhoff, Gooszen s Lang korbbi kutatsai utn jabban Hollweg, Goeters s Neuser professzorok feltrsai segtettek hozz a kt el- s uttrtnetnek megismershez. Az kritikai-trtneti tanulmnyaik vilgtottk meg a kt forrsainak s szerzinek szerept a kialakulsban. Teolgiatrtneti szempontbl a Heidelbergi Kt magyarzatai trtnetre is rdemes figyelni, s a ktkiadsok trtneti ismeretre is, ahogyan az a Nagy Barna, Czegldy Sndor s Bucsay Mihly 1963. vi tanulmnyaiban pldamutat szinten elttnk ll.
Barthnak egyes reformcikori hitvallsi iratokrl s ktkrl rt tanulmnyai (Genfi Kt, Skt Hitvalls, Heidelbergi Kt) jra figyelmeztettek arra, hogy az egyhztrtneti s katektikai feldol-gozsok nem ptolhatjk reformtori irataink teolgiai tanulmnyozst.
Kegyes Frigyesnek s papjainak az volt a terve, hogy a vits teolgiai krdsekben egy szigoran a Szentrs bizonysgttelre tmaszkod hitvallst fogalmazzanak meg, s egy ezt tkrzegyhzi rendtartst alaktsanak ki.
Hangslyoznunk kell, hogy Frigyesnek s munkatrsainak ennl a tervnl az volt az elsdleges szempontja, hogy a pfalzi gylekezetek belsrendjt tisztzzk s megerstsk. Az erre irnyul munka 1562 folyamn konkrt formt lttt a katekizmus-bizottsg tevkenysgben, aminek ered-mnyekppen ennek az vnek a vgre, felteheten kszen llott a kt. 1563. janur 19-n kelt a fejedelem ltal rt elsz. A kt eredeti cme: „Katekizmus, avagy keresztyni tants, ahogyan az a pfalzi vlasztfejedelemsg templomaiban s iskoliban gyakorlatban van”
Olevianus elkdtt egy-egy pldnyt Klvinnak Genfbe s Bullingernek Zrichbe. A kt neves ember reakcijrl is beszmoltak a kortrsak: Klvinrl, aki mr slyos beteg volt, azt jegyeztk fel, hogy a kt felolvassa utn egsz nap ragyogni ltszott az arca az rmtl; Bullinger pedig „a legjobb kt”-nak nevezte, „amit valaha is olvasott”.
1565-ben Kolozsvrt is megjelent a Heidelbergi Kt latinul, de sajnos, unitrius csonktsokkal.
Kegyes Frigyes maga viszont 1566-ban – miutn a csszr s a birodalmi rendek eltt jl vdte a ktt is, a pfalzi reformci gyt is – gy nyilatkozott: „Ami az n katekizmusomat illeti; ahhoz n ragaszkodom s rte kezeskedem. Ez a szljegyzetekben a Szentrs fundamentumaival oly ersen fel van fegyverezve, hogy megdnthetetlen maradt; s br egynmely teolgusok megprbltk; mgis alul maradtak, s remnysgem szerint Isten segtsgvel ezutn is megdnthetetlen marad”
A kt szerzs a kt forrsai
a) Olevianus Gspr (1536-1587). Az katekta kpessgeirl Ursinus gy vallott: „A tantsra alkalmas s gyakorlott frfi , aki azzal tnik ki, hogy az egygynp s az ifjsg rtelmnek megfelelmdon tud beszlni.”
Kegyes Frigyes halla utn a Szentllek-templom lelkszt Herbornba hvtk lelksznek, majd 1584-ben az ott megindul teolgiai fiskola (Hohe Schule) elstanra lett. Herbornban halt meg 1587-ben.
b) Ursinus Zakaris (1534-1583) Olevianust kvette a dogmatika tanszken. A fejedelem halla utn Neustadt a.d. Hardt-ban telepedett le, ahol 1578-tl 1583-ban bekvetkezett hallig az ottani kollgiumban tantott s folytatta irodalmi munkssgt.
Ursinus s Olevianus egsz sor rgi s korabeli ktt tanulmnyozott t, s szinte mindegyik hatst ki lehet mutatni. Egyes ktkbl (pl. Kis Kt, Emdeni Kt, Genfi Kt) egsz szvegrszeket tvettek. A tbb tucat kt, amelyeket a Heidelbergi Kt eldjeinek lehet tekinteni, keletkezsi helyk szerint, t csoportba sorolhat: strassburgi, felnmet (dlnmet), zrichi, genfi s keletfrz katekizmusok. Alapos teolgiai s dogmatrtneti tanulmnyok sorozatra volna szksg, hogy kimutathat legyen: melyik irnybl milyen s pontosan melyik hats vagy gondolat rezheta Heidelbergi Ktn. Leegyszerstve hangzik, de alapjban vve ma is igaz, amit Max Goebel egyhztrtnsz szz vvel ezeltt gy fogalmazott meg: „A Heidelbergi Kt ngy j tulajdonsgot egyestett magban: lutheri benssgessget, Melanchthoni vilgossgot, zwinglinus egyszersget s klvini tzet.”
A protestns ktk felptse a reformci idejn is, azta is, mindig hasonl volt: t szveg magyarzatt tartalmaztk. Ez az t szveg (rgen gy neveztk: az t hitgazat): a Tzparancsolat, a Miatynk, az rvacsora igje, a Keresztsg igje s a Hiszekegy. Ezeket tetszleges sorrendbe helyez-tk s az ilyen ktt szintetikus ktnak nevezzk. Ilyen a Luther Kis Ktja, ilyen a Msodik Helvt Hitvalls. A Heidelbergi Kt az analitikus ktk kz tartozik. Ezek a ktk a hagyomnyos anyagot egysgesen foglaljk ssze az ltalnosan emberi s a sajtosan keresztyni szempontok figyelembevtelvel, s rvilgtanak arra, hogy mi a fundamentuma mindennek. Klvin eltt az analitikus ktk sorban az elsbbsg a cseh testvrek s a valdensek ktit illeti meg (O. Weber) – egyik kzs vonsa az volt, hogy kiindulsuk antropolgiai: Mi vagy te? Ember vagyok. Klvin is az em-bertl indul el, de ezt a kiindulst gy fogalmazza meg, hogy a tant a gyermeket az let clja fell krdezi ki. Ez a cl: Istent megismerni, azaz benne igazn hinni, neki engedelmeskedni, t imdni s neki hlkat adni. „Az egykori humanista Zwingli s Klvin szmra Isten felsgnek megismerse jelenti elssorban a vlaszt arra a krdsre: Quis humanae vitae praecipuus est finis?…Ez pedig (ti. Isten megismerse) egy teljes embert kvetel, az ember hatrozott aktivizmust felttelez letprogram.” (K.Barth, 1924)
Ez a fclkitzs hatrozza meg a Genfi Kt felptst, s ebben kvette Klvint a Heidelbergi Kt is: a hit (az apostoli hitvalls) kifejtse megelzi a trvnyt (a dekalgust). A hit Istennek az evangliumban tett grett kzli s azt egyttal meg is ragadja. Ezrt a hit az istenismeret alapja. A trvny Istennek renk vonatkoz ignyt jelenti be, s ezrt az istenismeret tjn, a hitben jjszletett letbe vezet. Ez az gynevezett tertius usus legis, vagy usus in renatis.
A Genfi Kt msik nagy rtkt, a vilgos, hatrozott teolgiai megfogalmazst is tvette a Heidel-bergi Kt, br nem abban a tanszer, sokszor szraz formban, mint amaz. Ennek a krlmnynek okt s magyarzatt mindkt kt szletsi helyvel s cmzettjeivel kell magyarzni. Arrl van sz, amit a Genfi Kt a mottul vlasztott igvel, 1Pt 3,15-tel fejezett ki: „Mindig kszek legyetek megfelelni mindenkinek, aki szmot kr tletek a bennetek lvremnysgrl”. A Heidelbergi Kt is, de mg inkbb a Klvin ktja olyan harci helyzetben szletett, amelyben az egyes gylekezeti tagnak gyakran kellett megkzdenie szemlyes s teolgiai egzisztencijrt. Aki a Pter levelben emltett kszsget s felelssget el akarta sajttani, annak jl killtott bibliai-teolgiai fegyvertrral kellett rendelkeznie.
Brhonnan is mertettek a kt szerzi, olyan „kompilci” (G.A. Benrath) lett, amely mlyebb s gazdagabb tartalmilag is, formailag is, mint brmelyik forrsa, olyan „tantvny”, aki valban tlntt mestern. Megjelensekor sok s heves vitt vltott ki, pedig a vits krdsekben is mrskelt llspontot foglalt el. Olyan skramentumtant tartalmaz – pldul –, amely fltt luthernusok s reformtusok, vtizedes viszlykodsok utn bkejobbot nyjthattak volna egymsnak. Sajnos, a Luther s Zwingli, illetve a Wittenberg s Zrich kztti ellenttek elmlyltebbek voltak, semhogy a Heidelbergi Kt ebben a krdsben unihoz vezethetett volna. Megjelense vtizedben nem tudtak igazn egymsra hallgatni a felek, s gy ez is meghallgats nlkl maradt (H. Hesse, 1936). Az ellentteknl azonban sokkal mlyebbre nylt a kzs evangliumi fundamentum: az a hit, hogy Isten, Krisztusrt, ingyen kegyelembl a hit ltal megigaztja a bns embert. „Az a tny, hogy a reformci trtnetnek msodik korszakban a Heidelbergi Ktban ez a tan mg egyszer olyan hamistatlan, azaz eredeti, lnyegre tr, tall s ezrt hathats kifejezst nyert, … mindig jbl – s joggal – csodlkozsra ksztet.” (G.A. Benrath)
„Ez a kt a 16. szzadban arra trekedett, hogy mindegyik evangliumi egyhz hit-javait felsznre hozza. Benne a Luthertl s Klvintl, a Melanchthontl s Bullingertl fakad forrsok kzs mederre talltak, de egyben hatrozott irnyba is tereldtek.” (G. W. Locher)
A heidelbergi szerzk nem „egyeztetik” a reformtorok teolgijt, hanem egyetlen kzs kincsk-nek tekintik a reformtorok tantsnak egymst kiegszttteleit.
1.2 A Msodik Helvt Hitvalls
Bullinger Henrik 1561-ben, a nagy pestisjrvny utn rta Az igaz hit egyszermegvallst cmmagnhitvallst, mintegy a hallos veszedelemben lember szellemi vgrendeleteknt. Nem sznta nyilvnossg el. Felgygyulsa utn bettette a zrichi levltrba, az utkor szmra.
Igenm, de Bullingernek ki kellett vennie testamentumt a vrosi tancs levltrbl! Amint emltettem, a heidelbergi vlasztfejedelem tle krt olyan hitvallst, amellyel a Heidelbergi Ktt az 1566. mjusra kitztt augsburgi birodalmi gylsen megvdelmezze. Tetszett is neki, de azzal a krssel kldte vissza, hogy ne csak Bullinger hitvallsaknt, hanem minl tbb svjci kanton egyhzval fogadtassa el hitvallsknt. Magnhitvallsbl alig kt hnap leforgsa alatt tizenhrom kanton s vros gylekezetnek kzs hitvallsa lett. Ez az irat, az elfogad egyhzak alrsval s Simler Jzsis elszavval azrt jelent meg 1566. mrciusban, hogy a pfalzi fejedelem magval vihesse a birodalmi gylsre, mint a sz szoros rtelmben vett vdiratot, apologit. Ott, az 1566-os augsburgi birodalmi gylsen a pfalzi (palatintusi) vallsi helyzet s a Heidelbergi Kt gye is a rendek el kerlt. III. Frigyes olyan hitvallsi iratot krt Bullingertl, amely mind evangliumi tartalma, mind tekintlye szerint hivatkozsi alapul szolgljon a pfalzi gy vdelmben. s a Msodik Helvt Hitvalls erre is alkalmasnak bizonyult. A kiadsra elksztsnl kerltek bele ugyanis a cfolatokat, elutastsokat kimond sok damnamus, execramur, repudiamus kezdet mondat (minden rszben legalbb egy). Kzlk egyetlen szeld kifejezs van (a Szentrssal nem egyez egyhzatyktl ill tisztelettel elfordulunk – a quibus modeste recedimus). A kemny, hatrozott elhatroldsoknak az volt az rtelmk, hogy mg a ppa egyhznak femberei is lssk: a svjciak s a pfalziak nem eretnekek.
1.3 A kt hitvalls elterjedse
Mind a Heidelbergi Kt, mind a Msodik Helvt Hitvalls Eurpaszerte gyorsan ismertt vlt. Nlunk magyaroknl a Ktt latinul 1565-ben Kolozsvron adtk ki, a szintn latin nyelvHitvallst pedig 1567-ben a debreceni zsinaton fogadtk el a tiszntli s az erdlyi reformtusok. A Ktt magyar nyelvre elszr Huszr Dvid ppai lelkipsztor fordtotta le 1577-ben, mg a Msodik Helvt Hitvalls magyarra fordtja Szenczi Csene Pter (1616 Oppenheim s Debrecen).
A Kt s a Hitvalls diadaltjt nemcsak az iskolai s konfirmcii oktatsban 450 ve betlttt szerepk jellemzi, hanem az a sok nyomtatsban megjelent magyarzat s ktprdikci is, amely egsz trtnetket vgigksri. Minden korban a legjobb teolgusok magyarztk. Igaz, leginkbb a Heidelbergi Ktt volt szoks vgigprdiklni, de nlunk erdlyi magyaroknl a Msodik Helvt Hitvallsrl is tudunk prdikci-sorozatot. Ez sajnos a Szkelyudvarhelyi Kollgiumi Knyvtr levltrban van: Mlnsi Lszl guberniumi lelksz tartott rla 76 prdikcit (1769-1773).
A Heidelbergi Kt jelentsgt emeli ki a kvetkeztrtnet. Az 1618/19-es dordrechti zsinaton a brit szigetekrl jtt reformtusok is voltak. Miutn hazamentek, a kldttsg lelkesen jelentette: „A mi kontinensen ltestvreinknek olyan rtkes kincs van a kezkben, amelynek lapjai tbbet rnek, mintha sznaranybl volnnak!”
2. Az istentiszteleti httr
Ennl a pontnl elssorban a Heidelbergi Ktrl beszlek. Ezt a hitvallst ugyanis eleve gy terveztk, hogy szvege az istentiszteleti rendtarts rsz legyen. Amirl az 1. krds alapjn az egsz hitvalls beszl, a pfalzi gendban a keresztsg s az rvacsora kztt foglal helyet. Mindaz, amit a kt „tant”, innen, a tantsnak a gylekezet letben betlttt szerepe fell nyer klns megvilgtst.
A kt s a rendtarts egymssal szoros egysgben s klcsnhatsban van. A kt mint tant knyv az ifjsg bibliai nevelsn tl az egsz gylekezetet Isten igjnek s akaratnak megismersre akarja vezetni. Mint vigasztal knyv az ige alatt lgylekezet imdkoz kegyessgnek s rendjnek vezrfonala akar lenni. A kvetkezkben azt vizsgljuk meg, hogy a kt, mint hitvallsi irat, hogyan tlttte be feladatt a pfalzi gylekezeti rendtartsban s ebbl kvetkezen, hogyan vgezheti ezt a funkcit a mai gylekezet letben.
Az elkszlt rendtarts is ezt a ktirny folyamatot tkrzi: a hitvalls az egyhz rendjnek a rsze, mert az egyhz rendje a hitvalls rsze.
Ez a szavakban meg nem fogalmazott meggyzds a rendszeres hitvallsban s hitvall rendjben legyhzrl, amely a kt s a rendtarts egysgben tkrzdik, abbl a klvinista felismersbl ered, hogy „az egyhz nemcsak abban l, amit prdikl, s nemcsak abban, amit tesz, hanem egyszeren abban, hogy maga” (G. W. Locher). Az egyhz egyhz, s ezt az identitst meg kell riznie, ha nem akar egyrszt a rajongs, msrszt a megmereveds ldozatul esni (O. Weber).
Mindkt hitvallsunk meggyzdssel vallja, hogy a reformtus templomokban a bibliai s egyhztrtneti kpeknek nincs helyk, „mert Isten az anyaszentegyhzt nem a nma (blvny)kpekkel, hanem az szent igje prdiklsval akarja tantani” (98). A Msodik Helvt Hitvalls 22. rsze ehhez hozzteszi: templomaink legyenek rendben tartva, de egyszerek, minden cifrasg nlkl, s kpek nlkl, mert „a templomok igazi kessge a templomba jrk igazlelksge, kegyessge s ernyei”.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre