ELSZ
Krisztus minden hvnek, akik Nmetorszgban s a kls nemzetek kztt vannak, az alulrott svjci gylekezetek lelkipsztorai az Atya Istentl a mi Urunk a Jzus Krisztus ltal kegyelmet s bkessget krnek.
Sok s klnbz hitvallst s magyarzatot rtak eddig s adnak ki klnsen a mai idben orszgok, nemzetek s vrosok, amelyekkel a legutbbi szzadban a vilgszerte felburjnz veszedelmes eretneksgek oly szerencstlen elszaporodsa kzepett azt tantjk s arrl tesznek bizonysgot, hogy egyhzaikban igazhiten, nyltan s becsletesen vlekednek, hisznek s tantanak keresztyn hitnknek s vallsunknak ltalban valamennyi s kln-kln minden egyes tanttelrl, vgl, hogy teljesen idegenek az eretneksgekkel s a szektkkal val kzssgtl. Mi teht, jllehet ezt mr ezeltt is megtettk nyilvnossg el bocstott iratainkban, mgis mivel azok taln feledsbe merltek s klnbz helyeken s terjedelmesebben is magyarzzk meg a dolgot, mintsem hogy mindenki rrne azt megvizsglni s elolvasni, ms hivk jeles pldjtl sztnzve ezzel a rvid magyarzattal prbljuk fellelni s Krisztus minden hve el trni egyhzainknak tantst s rendtartst, melyet azok szinte a reformci kezdete ta sok ven t s sok vlsgos helyzeten t mind e mai napig a legnagyobb egyetrtsben egyfell tantottak, msfell most is fltkenyen riznek. Ugyanezzel a munknkkal bizonytjuk mindenki eltt a mi teljes egyetrtsnket, melyet megadott neknk az r, hogy a mi egyhzainkban, amelyekben szolglatra rendelt, ugyanazt hirdessk mindnyjan s ne legyenek kztnk meghasonlsok, hanem legynk egyrtelm s egyrzelm egysges test. Bizonytjuk tovbb azt is, hogy a mi egyhzainkban a legkevsb sem terjesztnk olyan tanokat, amilyeneket neknk hamisan s alaptalanul tulajdontani s rnk fogni iparkodik nmely ellenfelnk, klnsen azok krben, akikhez irataink nem jutnak el s akik tantsainkat nem jl ismerik. Teht ezekbl az rsainkbl nagyon vilgosan meg fogjk tudni az elfogulatlan olvask, hogy nincs semmi kzssgnk semmifle szektval vagy eretneksggel, amelyekrl evgbl csaknem minden fejezetben emltst tesznk s amelyeket megcfolva megblyegznk. R fognak jnni teht arra is, hogy mi Krisztusnak Nmet-, Francia- s Angolorszgban lev szentegyhzaitl, valamint a keresztyn vilghoz tartoz ms nemzetbeliektl gonosz hitbeli szakadssal nem vlunk s nem szakadunk el, hanem velk, egyenknt s sszesen, ebben a megvallott keresztyn igazsgban sznlels nlkl egyetrtnk s ket szinte szeretettel leljk magunkhoz.
mbr valban szlelhet a klnbz egyhzakban nmi eltrs a kifejezsekben s a tants magyarzatnak mdjban, valamint a szertartsokban s rendtartsokban s ebben minden egyes egyhz a maga beltsa, a krlmnyek s a lelki pls szempontjai szerint jrt el, mgis gy ltszik, hogy ez soha az egyhz trtnetben nem szolgltatott okot viszlykodsokra s szakadsokra. Etekintetben ugyanis Krisztus egyhzai mindig szabadsggal ltek. Ezt lthatjuk az egyhztrtnelemben. Bven elg volt a rgi idk kegyeseinek az a klcsns megegyezs, amely a f hitttelekben, azok igazhit rtelmezsben s a testvri szeretetben megvolt.
Ezrt remljk, hogy Krisztus egyhzai, amint ebbl a hitvallsbl meggyzdnek arrl, hogy mi a szent s rk Istentl adott tantsban, valamint annak igaz rtelmezsben s a testvri szeretetben velk, klnsen pedig az si apostoli egyhzzal mindenben megegyeznk, k is szvesen meg fognak egyezni velnk a hit s tants egysgben, annak igaz rtelmezsben s a testvri szeretetben. St ezt a hitvallst fkpp azrt is adtuk ki, hogy az egyhzak bkessgt, egyetrtst s egyms irnti szeretett a nmetorszgi s ms klfldi egyhzaknl keressk, megnyerjk s ha mr megnyertk, meg is tartsuk.
Ugyanakkor szeretnk hinni, hogy van azokban az egyhzakban annyi szeretet, szintesg s becsletessg, hogy ha eddig nmelyek trtnetesen valamit kevsb helyesen rtettek meg a mi dolgaink kzl, ezutn, megismerve ezt a mi szinte vallsttelnket, semmikppen sem fognak bennnket az eretnekek kz sorolni, sem a mi egyhzainkat, melyek Krisztus igaz egyhzai, nem fogjk mint istenteleneket krhoztatni.
Mindenki eltt pedig nneplyesen kijelentjk, hogy mindig nagyon kszek vagyunk, ha brki kvnja, mindazt, amit itt eladtunk, egyenknt s sszesen bvebben kifejteni, vgl azoknak, akik Isten igjbl jobbra tantannak, ksznetnk nyilvntsval engedni s hozzjuk igazodni az rban, akinek dicsret s dicssg.
Kelt: 1566. mrcius 1-n.
Alrtk Krisztus minden svjci egyhznak lelkipsztorai, akik Zrichben, Bernben, Schaffhausenben, Szent Gallenben, Churban s a szvetsges kantonokban az Alpokon innen s tl, Mhlhausenben s Biehlben szolglnak s akikhez csatlakoztak a genfi egyhz lelkipsztorai is.
Csszri rendelet arrl, hogy kik tartandk katholikusoknak s kik eretnekeknek
Gratianus, Valentinianus s Theodosius Augustus csszr Konstantinpoly vrosa npnek. Azt akarjuk, hogy minden np, melyet a mi kegyelmes uralmunk kormnyoz, abban a vallsban ljen, amelyet – az ltala egszen mostanig belnk oltott valls szerint – Szent Pter apostol adott t a rmaiaknak s amelyrl nyilvnval, hogy azt kveti Damasus ppa s Pter alexandriai pspk, ez az apostoli szentsg frfi: ez pedig az, hogy az apostoli tants s az evangliumi tudomny szerint az Atynak, a Finak s a Szent Lleknek egy istensgt hisszk egyenl mltsgban s szent hromsgban. Meghagyjuk, hogy akik ezt a trvnyt kvetik, azok a katholikus keresztynek nevt viseljk, a tbbiek pedig, akiket eszteleneknek s rlteknek tlnk, az eretnek tan gyalzatt hordozzk s elszr Isten bntetse ltal, majd a mi lelknk indulatbl, melyet Isten akarata kelt fel bennnk, megtorlssal lakoljanak. Kelt Februr 27-n Thessalonikban Gratianus, Valentinianus s Theodosius Augustus.
Egybknt az evangliumi s apostoli trtnet Pter kt levelvel egytt megtant bennnket arra, hogy milyen vallst adott t Szent Pter apostol valamennyi keleti s nyugati egyhznak, mg inkbb a rmainak. Hogy pedig Damasus ppa hite s tantsa milyen volt, az kitnik az hitvallsbl.
Damasus hitvallsa Szent Jeromos mveinek 2. ktete szerint. Hisznk egy Istenben, mindenhat Atyban s a mi egy urunkban, a Jzus Krisztusban, Isten Fiban s a Szent Llekben. Az Istent nem mint hrom Istent, hanem az Atyt, Fit s Szent Lelket mint egy Istent tiszteljk s valljuk, hogy nem gy egy az Isten, mintha magnos volna s nem olyan, mint aki maga magnak Atyja s maga magnak Fia, hanem Atya az, aki nemzett s Fi az, aki nemzetett: a Szent Llek pedig se nem szletett se nem szletetlen, se nem teremtetett se nem lett, hanem az Atytl s a Fitl szrmazik, ppen olyan rkkval, mint az Atya s a Fi, velk egyenl s egytt mkdik velk. Mert meg van rva, hogy az r szavra, azaz az Isten Fia ltal lettek az egek s szjnak leheletre minden seregk. s msutt: Kibocstod a te lelkedet, megjulnak, s jj teszed a fldnek sznt. s ezrt az Atya, Fi s Szent Llek nevben egy Istent vallunk, s ez a nv az hatalmra, nem pedig sajtossgaira vonatkozik. Az Atynak sajtos neve Atya, a Finak sajtos neve Fi s a Szent Llek sajtos neve Szent Llek. Ebben a hromsgban egy Istent tisztelnk, mert ami egy Atytl van, egy termszet, egy lnyeg s egy hatalm az Atyval. Az Atya nemzette a Fit, nem akarata szerint, nem szksgbl, hanem termszete szerint. A Fi, aki sohasem sznt meg az Atyval egytt lenni, az idk teljessgben leszllott az Atytl a mi megvltsunkra s az rsok beteljestsre. s fogantatott Szent Llektl s szletett szztl. Testet, lelket s hozznk hasonl gondolkodst, azaz tkletes emberi mivoltot lttt magra s nem vesztette el azt, ami volt, hanem kezdett az lenni, ami nem volt azeltt, mgis gy, hogy tkletes volt a sajt tulajdonsgaiban s igaz a mieinkben. Mert aki Isten volt, emberr szletett s aki emberr szletett, gy mkdik, mint Isten s aki Istenknt mkdik, emberknt hal meg, s aki emberknt meghal, Istenknt feltmad.
Legyzvn a hall hatalmt azzal a testtel, melyben szletett, szenvedett, meghalt s feltmadott, felment az Atyhoz s l az jobbjn abban a dicssgben, mellyel mindig brt s br most is. Hisszk, hogy az hallban s vrben megtisztultunk s feltmaszt bennket az utols napon ebben a testben, melyben most lnk. s van remnysgnk, hogy elnyerjk majd jcselekedeteink jutalmt vagy bneinkrt az rk knszenveds bntetst. Ezt olvasd, ezt hidd, ezt tartsd meg, e hitnek rendeld al lelkedet s letet nyersz s jutalmat Krisztustl.
Ugyanezt tantotta egybknt boldog Damasussal s Athanasiussal egytt Szent Pter, alexandriai pspk, amint knnyen kivehet a Trip. Hist. 7. knyvnek 37. s 8. knyvnek 14. fejezetbl.
Minthogy pedig mi mindnyjan ezen a hiten s vallson vagyunk, remljk, hogy bennnket mindenki nem eretnekeknek, hanem katholikusoknak s keresztyneknek fog tartani.
|