III. RSZ Istenrl, az egysgrl s a Szenthromsgrl
III. RSZ
Istenrl, az egysgrl s a Szenthromsgrl.
1. Hisszk s tantjuk, hogy Isten az lnyre vagyis termszetre nzve egy, aki nmagtl van, nmagban mindenekre elgsges, lthatatlan, test nlkl val, vghetetlen, rkkval, minden dolognak, gy a lthatknak, mint a lthatatlanoknak teremtje, a legfbb J, l s mindeneknek letet ad, mindeneket megtart, mindenhat s mindenek felett blcs, kegyelmes s irgalmas, igaz s igazmond. mde irtzunk a tbbistentstl, mert vilgosan meg van rva: A te Urad Istened egy Isten (5 Mz. 6,4). n vagyok a te Urad Istened, ne legyenek tenked idegen isteneid n elttem (2 Mz. 20,3). n vagyok az r s tbb nincs, rajtam kvl nincs Isten! s nincs tbb Isten nlam, igaz Isten s megtart nincs kvlem. (sa. 45,5.21) Az r, az r, irgalmas s kegyelmes Isten, ksedelmes a haragra, nagy irgalmassg s igazsg. (2 Mz. 34,6)
2. Mindazltal hisszk s tantjuk, hogy ugyanaz a vghetetlen, megoszthatatlan egy Isten, szemlyeire nzve sztvlaszthatatlanul s sszeelegythetetlenl klnbz, tudniillik Atya, Fi s Szentllek, gy hogy az Atya rktl fogva szlte a Fit; a Fi kibeszlhetetlen mdon szletett, a Szentllek pedig mindketttl szrmazik, mg pedig rktl fogva s mindkettvel imdand; gy, hogy nincs hrom Isten, hanem van hrom szemly, akik egyenl lnyegek, egyformn rkkvalk s egyenlk, mg lnykre nzve klnbzk s rendre nzve egyik a msiknak eltte van, m anlkl, hogy valamely egyenltlensg volna kzttk. Mert termszet vagyis lny tekintetben annyira egyeslve vannak, hogy egy az Isten, s az isteni lny kzs az Atyval, a Fival s a Szentllekkel.
3. A szentrs ugyanis a szemlyek vilgos megklnbztetst tantja neknk, amennyiben az angyal a szent szzhz egyebek kztt gy szl: A Szentllek szll tered s a magassgban lakoz Istennek ereje rnykoz meg tged; annakokrt is, ami tled szletik, mivelhogy szent lesz: Isten Finak hivatik. (Luk. 1,35) De meg Krisztus keresztelsekor is mennyei szzat hallatszott, mely ezt mond Krisztus fell: Ez az n szerelmes Fiam. (Mt 3,17) s a Szentllek galamb alakjban megjelent. (Jn. 1,32) s midn az r megparancsolta tantvnyainak a keresztelst, meghagyta, hogy kereszteljenek az Atynak, a Finak s a Szentlleknek nevbe. (Mt 28,19) Ms helyen gy szl az evangliomban: Szentlelket kld az n Atym az n nevemben. (Jn. 14,26) Ismt: Mikor eljvend ama Vigasztal, akit n bocstok nktek az Atytl, az igazsgnak Lelke, aki az Atytl szrmazik, bizonysgot tesz nrlam. (Jn. 15,26) Egy szval: elfogadjuk az apostoli hitvallst, amely igaz hitet tant nknk.
4. Krhoztatjuk teht a zsidkat s mohamednokat s mindazokat, kik a szentsges s imdand Szenthromsgot kromoljk. Viszont krhoztatunk minden eretneksget s eretneket, a kik azt tantjk, hogy a Fi s Szentllek, elnevezs szerint Isten, tovbb hogy a Szenthromsgban van valami teremtett s szolgl, vagyis a msiknak alrendelt, hogy vgre is van benne egyenltlen, nagyobb vagy kisebb, testbl val vagy testikppen kibrzolt, mdra vagy akaratra nzve klnbz, elegytett, vagy elklntett elem; mintha a Fi s a Szentllek csak tulajdonsgai s sajtsgai volnnak az egy Atya Istennek, a mint a monarchinusok, novatinusok, Praxeas, patripassinusok, Sabellius, Samosatai Pl, Atius, Macedonius, az anthropomorphitk, Arius s ms hozzjok hasonlk vlekedtek.
|