5.C) A Boldogmondsok 6-7-8 - +1 a 9.
C) A BOLDOGSGOK
6 - 7- 8 - +1 a 9. (makarizmusok)
Hatodik boldogsg: „Boldogok a tisztaszvek, mert k ltjk meg az Istent.” (Mt. 5:8). Jzusnak ez a mondsa is, akrcsak a megelzk, az szvetsgen alapszik. Zsolt. 24:3-4 szerint az dvssgben csak azok rszeslnek, akiknek tiszta a szvk. Egy msik zsoltr szintn azt hirdeti, hogy csak a tisztaszvek tallnak Istenben vigasztalst (Zsolt. 73:1). Dvid kirly Nthn prfta fedd szavai utn gy knyrg az rhoz: „tiszta szvet teremts bennem, h, Isten” (Zsolt. 51:12).
Amint ebbl is ltszik, a tiszta szv valban problmja volt a zsidsgnak.[77] Ftrekvsk arra irnyult, hogy tisztn s mocsoktalanul llhassanak meg Isten eltt. ppen ezrt a rabbinikus teolgia a legaprbb rszletekig igyekezett megszabni, hogy mit s hogyan kell cselekednie annak, aki „tiszta” akar maradni. gy jttek ltre az . n. tisztasgi trvnyek, amelyek a kegyesek szmra az let gyszlvn minden terletn elrtk, mit kell tennik, s mitl kell tartzkodniuk.
Az rstudk munkssga azonban a kvnt clnak ppen az ellenkezjt eredmnyezte - a Jzus korabeli kegyesek knosan gyeltek ugyan az ednyek tisztasgra, de ugyanakkor szvk tele volt mindenfle tiszttalansggal (Mt. 23: 23-28), azaz: a tisztasgot klssgekben lttk. Ezzel ellenttben Jzus azt ignyli, hogy a tisztasg teljesen bels, lelki dolog s hogy valaki tiszta e, az a szve milyensgtl fgg. A szv pedig az rs szerint nemcsak a test kzponti szerve s a fizikai leter szkhelye (Lk. 21: 34; Csel. 14:17; Jk.5: 5; 1. Kir. 21:7), hanem az egsz bels, lelki letnknek a kzppontja; az rzelmeknek, vgyaknak s szenvedlyeknek (Csel. 2:26; Jn. 16:22; Jn. 16:6; Jb 37:1; Rm. 9:2; 10:1; Lk. 24:32), valamint az rtelemnek, a gondolatoknak (Mk. 7:21; Mt. 12:34; 13:15 b; Jn. 12:40/b; Csel. 28:27/b), gyszintn a dntseknek s akarat elhatrozsoknak a forrsa, s szkhelye (2.Kor. 9:7; Csel. :11:23;1. Kor. 4:5; Lk. 21:14). A szv teht az ember bels, igazi lnye (1.Thess. 2:17; 2.Kor. 5:12), ppen ezrt Isten mindig az ember szvhez fordul kvetelmnyeivel, parancsolataival, mert a vallsi let gykerei itt, a szvben vannak, kvetkezskppen az ember erklcsi magatartst az dnti el, hogy milyen a szve (Lk. 16:15; 1.Krn. 28:9; Rm. 8:27; Jel. 2:23; Ef. 3:17; Zsid. 8:10).[78]
Az szvetsg tantsa szerint a bneset folytn az ember a maga teljes egszben megromlott, s Jb knyve hatrozottan kimondja, hogy a haland emberek kzl senki sem tiszta Isten eltt (Jb 4:17; 25:4-6). Mk. 7:21-23 s a hozz hasonl jszvetsgi helyek tansga szerint Jzus jl tudta azt, hogy az emberszv tiszttalan. ppen ezrt a tiszta szv Nla nem „bntl mentes” szvet jelent.[79]
A tiszta szv helyes rtelmre Klvin vezetett r ezen mondatval: „Krisztus azokat mondja boldogoknak, akik szintn forgoldnak embertrsaik kzt, s akik nem mutatnak mst, sem szavaikkal, sem magatartsukkal, mint amit gondolnak szvkben.”[80] gy teht a tiszta szv tltsz szv. - nincsenek rejtett indokai, nz cljai, melyek ragyog klsbe lennnek burkolva, nincsen benne semmi ktsznsg, vagy ravaszsg.
A tisztaszveknek azt gri Jzus, hogy „k fogjk megltni az Istent”. Isten megltsnak a vgya rgtl fogva meg volt az izraelitk lelkben. Nemcsak Mzes (Ex. 33:18), de a zsoltrr ajkn is .ott g a krds: mikor lthatom meg Istent? (Zsolt. 42:3). „Istent megltni” - ez a kifejezs a hberben elssorban annyit jelentett, mint „a templomban Isten eltt megjelenni s ott imdkozni”, msodsorban pedig ezt: „a Trt tanulmnyozni”. Ksbb Isten ltst a messisi kor ldsai kz szmtottk.[81]
Ha ezzel kapcsolatban gondolunk Jzusnak erre a mondsra: „aki engem ltott, ltta az Atyt” (Jn. 14:9), akkor nyilvnvalv lesz elttnk, mire clzott Jzus - a tisztaszvek Benne ltjk meg Istent. Ennek ismerete v meg bennnket attl, hogy az Isten-ltssal kapcsolatban eksztatikus llapotra, vagy misztikus egyeslsre gondoljunk.[82] Istent megltni annyit jelent, mint Krisztus ltal kzel lenni Hozz, ismerni t s Benne rvendezni. Ez termszetesen nem zrja ki azt, hogy a sznrl-sznre val lts a jvben kvetkezik be. S gy ez a boldogsg is eschatologikus.
A hetedik boldogsg: „Boldogok a bkessgszerzk, mert ket nevezik Isten fiainak” (Mt. 5:9).[83] Arra kell legelszr is gondolnunk ezzel a boldogsggal kapcsolatban, hogy a hber slm sz tgabb rtelemben volt hasznlatos, mint a magyar „bkessg” - jelentette az egyni let teljes boldogsgt, belertve a j egszsget, a rendezett anyagi krlmnyeket, megelgedst s biztonsgot is. Az embertrsakkal, a trsadalommal val harmonikus egyttmkds, valamint az ellensgeskedsek s hbork hinya szintn lnyeges elemei voltak a bkessg :fogalmnak. rthet teht, hogy szmos rabbinikus monds maradt fenn, amely gy kezddik: „nagy dolog a bkessg!”[84]
Utalnunk kell arra is, hogy a hetedik boldogsg eirhnhpoioi szava, mely csak Kol. 1:20-ban fordul el ezen kvl, sokkal tbbet fejez ki, mint ahogy ezt a legtbbszr fordtjk. Mind a Vulgata (pacifici), mind a Luther (Friedfertigen), vagy az tdolgozott Kroli-fordts (bkessgre igyekezk) az eredeti jelentst csak rszben adja vissza, s ppen azt nem emeli ki, amin a hangsly van, azt nevezetesen, hogy ez a sz aktivitst, tevkenysget, teht a bkessg ltrehozst, megvalstst jelenti. Ezrt fordtjuk gy: „bkessgszerzk”.
De vajon kik ezek? Krdsnkre az exegtk a legklnbzbb :feleletet adjk. A rgebbiek e versben a Krisztusban val bkessg hirdetsnek parancst lttk,[85] Zahn a „kzj” rdekben :fradozkra gondol,[86] J. Weiss pedig olyan harmonikus lelklet egynisgekre, akiknek mr a puszta megjelense is bkessget sugroz.[87] - Ezek a meghatrozsok nem elgtenek ki bennnket. Mindegyik csupn rszigazsgot ad. A grg szveg teljes mrtkben Klvinnl jut rvnyre. ugyanis azt tantja, hogy eirhnhpoioi jelenti azokat a „bkessgszerzket, akik megszntetik a gylletnek s a viszlynak az okt.”[88]
A bkessgszerzs az szvetsg szmos helye szerint magnak Istennek a mve (Lev. 26:6; Jb 25:2; zs. 45:7; Agg. 2:9). Az imdsgokban gyakran elfordul, Brk 6:24 alapjn, az a gondolat, hogy maga „az r a bke.” Isten azonban fnt van a mennyben, kell teht valakinek lennie, aki a bkessget alhozza a fldre. Ki ms lenne erre alkalmasabb, mint „az Isten fiai?” S csakugyan, 1. Krn. 22:9-10 s a 2. Sm. 7:14 e mellett bizonyt. Ezek a helyek azonban messisi jslatok, s gy Salamon kirly bks uralkodsnak kpben az Eljvendre utalnak, a bkessgnek arra a Fejedelmre, akirl szlnak a ksbbi prftk is (zs. 2:4; 9:5-7; 11:1-9; Ez. 34:25-29; Hs. 2:17; Mik. 4:3-4.).[89]
Az jszvetsg tanbizonysga szerint Jzus a bkessg Fejedelme. Szletsekor angyalok kara hirdeti, hogy elrkezett a bkessg ideje (Lk. 2:14). Egsz lete nem egyb, mint bkessgszerzs (Mk. 9:33-37; Mt. 20:20-28; Lk. 9:51-56; Jn. 18:10-11). S mieltt felment volna Atyjhoz a mennybe, az bkessgt hagyta tantvnyainak (Jn. 14:17). Pl apostol bizonysgttele szerint is „ a mi bkessgnk” (Ef. 2:14-18), „az keresztjnek vre ltal” (Kol. 1:20). Ebbl nyilvnval, hogy a bkessgszerzs a legnehezebb feladat. Igazi hsiessg, amely a legnagyobb ldozattal jr - magnak az letnek a .felldozst vonja maga utn, s kzben nem trdik azzal, hogy a ltszatbke hvei ppen t kiltjk ki bkebontnak.
Krisztus helyrelltotta a bkessget Isten s ember kztt; tantvnyaitl azt kveteli, hogy k is ugyanezt a munkt vgezzk el - egyms kztt. S ha ezt megteszik, hasonlv lesznek hozz: Isten fiainak fogjk ket nevezni. Isten finak neveztetni pedig annyi, mint Isten finak lenni.[90] Akik teht Krisztus parancsnak engedelmeskedve, bkessget teremtenek felebartaik kztt, azok az Isten fiai.
Az Isten :fia elnevezs legelszr Ex. 4: 22-ben fordul el, ahol gy szl az r: „Elsszltt fiam Izrel”. Ettl fogva, de fleg az Egyiptombl val csodlatos kiszabadts utn az atya-fi viszony kpben szemllik a szent rk Jahvnak Izrelhez val viszonyt. A prftk rsaiban azonban egyre jobban eltrbe nyomul az a gondolat, amit leglesebben Ezkiel hasonlata fejez ki - Izrel tallt gyermek (Ez. 16). Szletse utn kidobtk a nylt mezre, Isten azonban megsznta t, betakarta, megmosta, s gyermekl fogadta. Izrel istenfisga teht a mennyei Atya irgalmn alapszik.[91]
A ksi zsidsgban kezd az Isten fia elnevezs egyni jellegv lenni - nem Izrel a maga egszben, hanem csupn az „igazak” Istennek a fiai (Zsolt. 73:15). Az apokryphus Sirach fia knyvben pedig Isten fia az, aki Isten akaratt cselekszi, csak az ilyen ember bzhat Istenben, mint Atyjban (4:10; 23:1-2).
Amikor Jzus a tantvnyokat mondja Isten fiainak, akkor egyfell az szvetsgi eszmt, mely szerint a vlasztott np, mint np Isten fia, tlhaladja s annak kzssgi jellegt teljesen egyniv vltoztatja - mindenki, mint egyn, felels Isten eltt, kvetkezskppen az istenfisg is nem egy kzssgnek adatik, hanem szemly szerint, mindenkinek kln-kln.
Nem hagyhatjuk figyelmen kvl ennek a cmnek kortrtneti szempontbl val jelentsgt sem. Az „Isten fia” s a „bkeszerz” Jzus napjaiban a csszroknak volt a jelzje. S me, azt hirdeti, hogy a tantvnyok, a kicsinyek s nvtelenek, egy sorba kerlnek a Caesarokkal, mikor a maguk kis krben elvgzik a bkessgszerzs nagy munkjt. Igen, ugyanaz lesz a nevk, mint a vilgbirodalmak csszrainak, de a lnyegk egsz ms - azoknl az „Isten fia” s „bkessgszerz” jelz csupn dsz, ezeknl pedig valsg, melynek zloga Krisztus bkessgszerz halla.[92]
Nyolcadik boldogsg: „Boldogok, akiket az igazsgrt ldznek, mert vk az Isten orszga”[93] (Mt. 5 :10). Ezzel a verssel kapcsolatban mindjrt arra kell rmutatnunk, hogy itt olyan ldzsrl van sz, amelynek oka a Jzushoz, illetve az tantshoz val ragaszkods (Mk. 13:9; Jn. 9:34). S mivel Jzus nem igen gondolhatott msfajta ldzsre, mint csupn arra, amelyik tantvnyainak az Evanglium igazsga mellett val kitartsa miatt fog bekvetkezni a Vele ellenttben ll rstudk s farizeusok rszrl, gy gondoljuk, hogy itt hitldzsrl van sz. Ezt a feltevsnket csak megersti a kvetkez vers, amelybl hatrozottan kitnik, hogy a Jzusrt ldzttek a boldogok.
Nyilvnval teht, hogy Jzus mr ebben az idben tudott arrl, milyen sors vr R s kvetire. A tudsok egy rsze ezt s a kvetkez verseket Jzus mkdsnek ksbbi szakaszra teszi, azzal az indokolssal, hogy a Hegyi beszd elmondsakor mg sz sem volt ldzsrl.[94] Ezzel szemben gondoljunk csak olyan versekre, mint Mk. 3:6, Lk. 5:30, 33 s azonnal igazolva ltjuk, hogy az ldzs mris kszlben volt. Hivatkozhatunk arra is, hogy a „szegnyek” nemcsak Jzus korban, de rgtl fogva el voltak nyomva. A prftk sorsa sem volt ismeretlen Eltte, s gy, ha a kereszthallra nem gondolt is mg, de felttlenl tudta, hogy az ldzs napjainak szksgkppen el kell jnnik.[95]
Azoknak, akik, ezt vllalni fogjk, gri: „vk az Isten orszga”. Ugyanezt talljuk a 3. v-ben is, s ezrt azt hisszk, hogy valamennyi gret az Isten orszgra vonatkozik, mind ott s abban fog megvalsulni. Ez az orszg ma mg csak mint gret a mienk, ennek ellenre is mr most itt van a lelki szegnyekben, a szeldekben, a tisztaszvekben, az igazsgrt ldzttekben.
Ez az orszg dinamikus jelleg - csak ott van jelen, ahol hirdetik s ppen a hirdetsben, ppen az Ige prdiklsban van a kezdete: ott, ahol az igehirdets alv lelkeket ragad meg s rz fel.[96] Ennlfogva Isten .orszga els sorban egyni, szemlyes jelleg. Olyan kincs, amelyet mindenkinek magnak kell megszereznie, akr a legdrgbb ron is (Mt. 13:44-45). A szemlyes, egyni jellegnek a hangslyozsa azonban nem jelenti azt, hogy hinyzank belle a kollektv vons (Mt. 13:47). St, az egyn s kzssg slyos problmja egyedl itt nyer megoldst: tagjai mind szemlyes, mind kzssgi letkben egyedl Istent valljk Uruknak.
Ennek az orszgnak Krisztus a kirlya s ezrt: ahol a tantvnyok sszegylnek, ott jelen van a mennyek orszga, mert jelen van Krisztus (Mt. 18:20). Ezrt, hogy ezt az orszgot semmifle hatalmassg el nem veheti tlk, st ppen az ldztetsek kzepett adatik nkik.
Kilencedik boldogsg: „Boldogok vagytok, amikor szidalmaznak s ldznek titeket s mindenfle gonoszat hazudnak rlatok, n rettem. rljetek s ujjongjatok, mert jutalmatok bsges a mennyben, mert ugyangy ldztk a prftkat is, akik elttetek voltak” (Mt. 5:11-12).[97]
Ez a boldogsg megvan Lukcs evangliumban is, nmi eltrssel (Lk. 6:22-23). Lukcsnl az ldzs kivltja „az Ember Fihoz” val hsg, azaz, ami Mtnl els szemlyben van, az Lukcsnl harmadikban. Jellemz a harmadik evangliumra, hogy ott egszen hatrozott feleletet kapunk erre a krdsre: milyen termszet ldzsrl beszl Jzus? Lk. 6:2-ben ugyanis ezt olvassuk: „Boldogok vagytok, ha... kirekesztenek benneteket”. Honnan? Nyilvn a zsinaggbl (Mt. 10:17; Mk. 13:9). ppen azok, akiknek kezben van az egyhzi hatalom, fogjk Krisztus tantvnyait a rgi egyhzbl kikzsteni. De nem szmt. Krisztusrt ezt is vllalni kell. Az j egyhz ppen az ldztetsek kztt valsul meg, ott van mindentt, ahol rette szenvednek.
A tantvnyok szenvedse hrmas irny lesz: a) gyalzzk s szidalmazzk ket szemtl-szemben s b) a htuk mgtt s c) ldzik ket a legkegyetlenebb mdon (mint ahogy megkveztk rgtl fogva az Isten kvetsgben jr prftkat). Ugyan mirt? „n rettem”, vagy Lukcs szerint: „az Ember Firt”. Azrt, mert Rla mertek bizonysgot tenni (s ez a vilgra nzve krhoztats).
Ez a Krisztus melletti bizonysgttel megklnbzteti s elvlasztja ket a vilgtl. Ennek a vlaszvonalnak rkre meg kell maradnia. Ha ez elhalvnyodik, az mindig annak a jele, hogy a keresztynsg :nem Krisztus nyomdokain halad. Ahol l keresztynsg van, ott ldztets is van. A reformtorok lelkben ennek a tudata mg lnken benne lt. „A mi Krisztusrt val harcunknak nem lehet ms trvnye, mint az, hogy: a vilg nagyobb rsze flkelvn ellennk, rnk tmad s ldz mind hallig” - vallja Klvin.[98] Hasonlan nyilatkozik Luther is: „aki azt akarja, hogy v legyen Krisztus, annak kockra kell tennie testt, lett, javait, becslett s a vilg kegyt s nem szabad megrettennie sem megvettetstl, sem hltlansgtl, sem ldzsektl..., mert aki keresztyn akar lenni annak tudnia kell, hogy az egsz vilg r fenekedik s mindenki cltblja”.[99]
A Jzushoz val csatlakozs miatt slyos szenvedsek vrnak a tantvnyokra. rette el kell vesztenik az emberek becslst s a szlfldjket, s vllalniuk kell, hogy istenteleneknek, szakadroknak s rulknak kiltsk ki ket. Tantvny voltuknak mindez semmit sem rt. St ppen ez ltal lesz bizonysgttelk kiprblt, tzll.
Az, aki ilyen kvetelmnnyel lp fel, .olyan jogokra tart ignyt, amelyek egyedl Istent illetik meg, ezrt az „n rettem” = „Istenrt”. A Jzusrt vllalt szenveds Isten-szolglat, ami ltal Isten irnti engedelmessgnkrl tesznk bizonysgot [100]
S mivel bizonysgttelrl van sz, magtl rtetdik, hogy ez csak rvendez szvvel s arccal trtnhet. „rljetek s ujjongjatok” - mondja Jzus - nem az ldzs ellenre, hanem ppen az ldzsnek.[101] A keresztyn let teht rvendez let s ez az rvendezs mr most kezddik, mint ahogyan errl az jszvetsg szmos lapja tanskodik (Csel. 11:27; 13:1; 15:32; 1.Kor. 12:28; Ef. 2:20).
Jzus azt gri azoknak, akik Miatta rvendezssel szenvednek, hogy jutalmuk bsges lesz a mennyben. Ennek az gretnek a helyes megrtshez felttlenl gyelnnk kell arra, hogy a hangsly nem a jutalmon van, hanem a jelzjn - bsges lesz. Ezzel elkerljk azt a rmai katolikus nzetet, amelyik a szenvedseket a jutalomrt vllalja.[102] A jutalom, brmily gyakran emlti is Jzus, sosem cl, a vrtansg nmagban sosem rdem.
Jzus mennyei jutalomrl beszl s ezzel adva is van szmunkra a jutalomproblma helyes megoldsa. Egyltaln nem a jutalmon van a hangsly, hanem azon, hogy magatartsunkat Isten akarata szerint irnytjuk-e, vagy pedig emberektl vrunk tisztessget. A tantvnyoknak legyen elg az, hogy engedelmeskedtek Isten parancsnak. biztosan nem felejti el engedelmessgket. Ebben ll a jutalmuk.
Nemcsak azt mondja el Jzus, hogy Izrel milyen volt, hanem feltrja azt is, hogy ma sincs mskppen. Az isteni sz sosem volt szvesen fogadott az emberek rszrl. A vilg Isten kveteit minden idben idegenkedssel fogadta. S ha csak lehetett, elnmtotta ket. Nem lesz ez msknt a tantvnyokkal sem. Az a Jeruzslem, mely rgen meglte a prftkat, ma is ugyanazt teszi.[103]
A tantvnyok szenvedse azonban kivltsg, mely csupn a prftk, s Isten emberei seregnek jut osztlyrszl. Szenvedskkel a „legjobb trsasgba” kerlnek - egy lesz sorsuk a prftkval. Ez termszetesen nem azt jelenti, hogy a tantvnyok prftk - csupn jban-rosszban val sorskzssgrl van sz. De ppen ezrt van okuk az rvendezsre.
X X X
A boldogsgok sora ezzel le is zrul. Bennk Jzus azokat az greteket s vradalmakat eleventette fel, amelyek vgigvonulnak az egsz jszvetsgen, klnskppen pedig zsais s a Zsoltrok knyvn. De nemcsak az greteket jtja fel, hanem azokat a feltteleket is, amelyek szksgesek az gretek elnyershez. Amikor azonban ezeket a kvetelmnyeket tantvnyai el lltja, ugyanakkor les vlaszfalat llt nmaga s kora vallsi vezeti kz. A trvny betltse nem az egyes cselekedeteken fordul meg. Nem, az egsz embernek mss kell lennie. S ebbl az jjszletett llekbl kell j cselekedeteknek ltrejnnik. j llek, j cselekedetek - ezt jelentik a boldogsgok. S mindez Istenrt, az akaratnak val engedelmessgbl trtnik.
Ugyanakkor azonban, amikor Jzus Isten szne el lltja tantvnyait, egyben gy mutatja meg magt, mint aki ezeket a kvetelmnyeket betlttte, s gy azok Tle nyerik jelentsgket. Innen van, hogy a Hegyi beszd s Jzus Krisztus egymstl el nem vlaszthat.[104] Nem, mert hisz az, aki „szegnny lett” rettnk (2.Kor. 8:9), aki szomorkodott s szenvedett a msok bnrt (Mt. 23:37; Rm. 4:25), szeld s alzatos szv volt (Mt. 11:29) s kereszthalla ltal bkessget szerzett Istennel (Ef. 2:15-17).
S mivel ezt rettnk cselekedte, tantvnyainak ert s kpessget is ad ahhoz, hogy az ltala megszabott kvetelmnyeknek eleget tehessenek. St, ha jobban meggondoljuk, nem is gretekrl s kvetelmnyekrl van sz, hanem a tnyek egyszer megllaptsrl - a Jzus kr seregl lelki szegnyek. Szeldek, bkessgszerzk, boldogok. Boldogok a nlkl, hogy ennek a tudatban lettek volna.[105] S hogyha a boldogsgokban szerepl igealakok a 3. s 10. v. kivtelvel jvidejek is, boldogsguk mr most megkezddik, amint errl az els tantvnyok s apostolok rvendezve tettek bizonysgot (2.Kor. 6:10; 1.Pt. 4:14).
|