4. C) A Boldogmondsok 1-2-3-4-5 (makarizmusok)
C) 1. A BOLDOGSGOK 1-2-3-4-5(makarizmusok)
A Hegyi beszd bevezetst az gynevezett boldogsgok, vagy makarizmusok kpezik. Az elnevezs onnan ered, hogy minden egyes monds gy kezddik: boldogok (makarioi). Ez utn a kijelents utn kvetkezik annak a jellemvonsnak a megnevezse, amely a boldogsg alapjul szolgl s vgl a mondat msodik fele jelzi a boldogsg cljt s jutalmt.
Ha a Hegyi beszd kt szvegt sszehasonltjuk, az eltrsek itt klnsen szembeszkek, mert mg Mtnl a boldogsgok szma nyolc, Lukcsnl csak ngy. Ezt kveti Lukcsnl ngy „jaj nektek” kezdet monds, ami Mtnl hinyzik. Klnbsg llapthat meg a tekintetben is, hogy e mondsok Mtnl tbbes szm harmadik szemlyben vannak eladva, teht egszen ltalnosan, Lukcsnl ellenben nagyon is szemlyesen: tbbes szm msodik szemlyben. S vgl a boldognak nyilvnts alapja Mtnl, egy esetet kivve, mindig valamilyen bels, lelki tulajdonsg, Lukcsnl pedig, legalbb is ltszlag, kizrlag kls, anyagi llapot.
Eme megfigyelsek alapjn nyilvnval, hogy a kt evanglium forrsai nem teljesen azonosak. S hogyha Mt. 5:11-12-re, gondolunk, amely akrcsak, mint Lukcs 6:22-23, kzvetlenl a tantvnyokat szltja meg tbbes msodik szemlyben, akkor ltjuk, hogy az evanglistk nem szolgai mdon hasznltk forrsaikat, hanem evangliumuk clja szerint alaktottk ket, termszetesen az eredeti jelents vltoztatsa nlkl. Ezrt, az eltrsek ellenre is, a kt evanglista eladsa kztt nincs ellentmonds.[34]
gy pl. Lukacs evanglista kiemeli, hogy Jzus a tantvnyokhoz intzte a Hegyi beszdet (6:20). E szerint teht a „boldogok vagytok” a tantvnyokra vonatkozik, akik tantvnysgukkal prhuzamosan egyszersmind szegnyek is voltak. Ebbl nknt kvetkezik, hogy nem a szegnysg, az hezs, szomorsg s szenveds nmagban az, amit Krisztus boldogsgnak nevez. Ehhez kell mg valami tbbletnek jrulnia, - ezt a tbbletet a tantvnysg adja meg. Szegnysg + Krisztuskvets; szenveds + tantvnysg; hezs +- Krisztuskvets, vagy msknt fogalmazva: szegnysgemben, szenvedseim s nyomorsgaim kzepette Krisztus kvetjnek bizonyulni akiknl ezek a jellemvonsok rvnyeslnek, azokat nevezi Jzus boldogoknak. gy teht amikor Lukcs a szegnyeket mondja boldogoknak, nem az anyagi javakban szegnyekre gondol, hanem a lelki szegnyekre, mint ahogyan Mt hatrozottan kifejezsre is juttatja ezt. A kt szveg teht voltakppen azonos egymssal.[35]
Sokat vitatott problma a boldogsgok szma. Egyes tudsok csupn hatot ismernek el,[36] msok hetet klnbztetnek meg s ezek Mt. 5:5-t lapszli jegyzeteknek tekintik, a 11-12. verseket pedig, mint az elzknek a tantvnyokra val alkalmazst, figyelmen kvl hagyjk.[37] Szoks a boldogsgok szmt nyolcnak is venni,[38] vagy tznek, a Dekalogusnak megfelelen.[39] Mi kilencet klnbztetnk meg, mivelhogy az 5. versnek szvetsgi idzet volta (Zsolt. 37:11) nem bizonytk annak eredetisge ellen, a 11-12. versben viszont nem tudunk kt, egymstl eltr boldogsgot ltni.
E helyen szksgesnek tartjuk annak a hangslyozst, hogy a boldogsgok nem klnbz embertpust jellnek, nem is a keresztyn jellem fokozatosan val fejldsnek llomsait trjk fel, hanem mindig ugyanazt az egy lelkletet, folyton ms s ms belltsban.[40]
Az els boldogsg: „Boldogok a lelki szegnyek, mert vk az Isten orszga” (Mt. 5:3).[41] A Hegyi beszd legels szava - boldogok. Makarioõ az irodalmi nyelvben els sorban az istenekre vonatkozlag volt hasznlatos, annak jelzsre, hogy k nincsenek alvetve a fldi let sok szenvedsnek, mint az emberek. A sz ilyen jelentsbl nyilvn logikusan kvetkezik, hogy az elkltztteknek, a halottaknak ez szinte lland jelzje volt. ppen ezrt kimondhatjuk, hogy a boldogsgot olyan valaminek tekintettk, ami ebben a vilgban elrhetetlen. Van a makarioõ sznak azonban mg msfajta hasznlata is - jelltk vele azokat az embereket, akik kedvez anyagi krlmnyek kztt ltek.[42]
A vallsos irodalomban a fogalom folytonos kimlylse tapasztalhat, mert mg pl. 1. Kir. 10:8, Zsolt. 128:2-6 a boldogsgot fldi javakhoz fzi, addig Zsolt. 32:1-2 mr a bnbocsnattal s Isten kegyelmvel hozza kapcsolatba: „Boldog az, akinek hamissga megbocsttatott, vtke elfedeztetett. Boldog az az ember, akinek: az r a bnt nem rja fel, s akinek lelkben csalrdsg nincsen”. Ha ehhez hozzvesszk mg azt, hogy Zsolt. 84:6 az olyan embert nevezi boldognak, akinek Isten az erssge, tovbb, hogy a boldogsg paradox jelleg - ppen az a lnyege, hogy Isten megostoroz bennnket (Zsolt. 94:12), ami viszont felttlenl magban foglalja az isteni elvlaszts gondolatt (Zsolt. 65:5), ha mindezt szem eltt tartjuk, akkor meg is jelltk a Jzus szerint val boldogsg f vonsait. Ehhez legfeljebb mg azt fzzk hozz, hogy a boldogsg fogalma mindenkor eschatologiai - rszben mr most is a hvk sajtja, teljes mrtkben azonban csak a vilg vgn valsul meg (zs. 56:2; Mt. 11:6; 13:16; 16:17; 24:26). A tkletes boldogsg egyedl Isten tulajdona (1. Tim. 1:11; 6:15); Jzus azonban azt az rmzenetet hozza, hogy ebben a boldogsgban mr most rszt nyernek a lelki szegnyek.[43]
Alig van az jszvetsgben mg egy vers, amelyik annyi flrertst okozott volna, mint ppen az els boldogsg. Ennek legfbb oka pedig abban rejlik, hogy a Vulgata e verset gy fordtotta: beati pauperes spiritu. Pauper pedig nem ptwcoõ- nak, hanem penhõ- nek a fordtsa. A kett kztt nagy klnbsg van. Penhõ egyszeren szegnyt jelent, a trsadalomnak azt a rtegt, amelyik anyagiakban szklkdik ugyan, de azrt megelgedett, termszetesnek veszi, hogy neki csak ennyi jutott osztlyrszl. Ezzel ellenttben ptwcoõ vagyontalant, st msok segtsgre utaltat: koldust jelent.[44] ppen ezrt kizrtnak tartjuk, hogy a „szegnyek” azonosak lennnek a vlasztott np letben nagy szerepet viv, . n. „fld npvel”[45]
Mt ppen azrt csatolta oda a ptwcoi mell a tw pneumati jelzt, hogy az ilyen flrertsnek elejt vegye. Arra akar figyelmeztetni, hogy nem trsadalmi, hanem erklcsi szegnysgrl van sz.[46] S ez teljesen megfelel az „anawim” sz szvetsgi hasznlatnak. A „szegnyek” (anawim) elnevezs az szvetsgben ugyanis azokra vonatkozik, akik nyomorsgukban az rhoz kiltanak, s aki ket ppen ezrt meghallgatja s felmagasztalja (Zsolt. 69:34; 113: 7-8), st gretei egyenesen nekik szlnak (zs. 61:1-2; Zsolt. 51:19; 34:19).[47]
Ha mindehhez hozzvesszk az jabb kutatsok eredmnyt is, nevezetesen, hogy a ptwcoõ olyan koldusokat jelent, akik egykor gazdagok voltak, s akik ennek kvetkeztben szntelenl reztk elesettsgket s nyugtalanul svrogtak megbkls s boldogsg utn,[48] akkor vilgos elttnk a „lelki szegnyek” sz igazi jelentse. Lelki szegnyek azok, akik tudatban vannak a maguk elesettsgnek s rtktelensgnek, egyedl Isten irgalmra tmaszkodnak, s hogy ezt elnyerhessk, koldusok gyannt zrgetnek Isten orszga ajtajn (Mt. 7: 7). Ezek azok, akik tudomsul vettk, hogy az jsguknak, gazdagsguknak s brmi egyb „ernyknek” leldozott - Istennel szemben nincs semmijk, amire hivatkozhatnnak.[49]
Helyesen ltja meg Klvin,[50] hogy az ilyen szegnysget csak a kereszt tvnl lehet megtanulni, s Barth az nyomn halad, amikor azt lltja, hogy mg ennek a mi lelki szegnysgnknek a megltsa sem a mi lehetsgnk, hanem a Szent Llek ajndka is.[51]
A lelki szegnynek j pldja a publiknus, aki Isten el csak ezt az egyetlen krst tudja vinni: „Lgy irgalmas nkem, bnsnek!” (Lk. 18:13). Ugyanez a hang ti meg a flnket akkor is, amikor Dvid kirly, mint valami koldus, gy esedezik segtsgrt: „Ne hagyj el, Uram! Siess segtsgemre! Halld meg knyrgsemet! Knyrlj rajtam s emelj fl engemet!” (Zsolt. 38:22-23; 39:13; 41:11). Az ilyenekrl mondja Jzus, hogy vk az Isten orszga. vk mr most (estin) s ebbl nknt kvetkezik, hogy Isten orszga nem csupn eschatologikus nagysg,[52] hanem mr ebben a vilgban jelen lev valsg.
Jzus a lelki szegnyeknek azt gri, hogy vk az Isten orszga, vagy a grg szveg szszerinti fordtsa esetn: a mennyek kirlysga. Arra val tekintettel azonban, hogy a kt kifejezs teljesen egyenrtk,[53] az ltalnosan hasznlt Isten orszga megjellst hasznljuk.
A mennyek kirlysga kifejezst egyedl Mt evanglista hasznlja, s vele azt akarja kihangslyozni, hogy ez az orszg nem ebbl a vilgbl val. Lehet arra is gondolni, hogy a szigor zsid vallsos felfogshoz hen, gy akarta elkerlni Isten nevnek a kiejtst.[54]
Isten orszgnak az eszmje, lnyegben vve, szvetsgi eredet. A vonatkoz bibliai helyek kt csoportra oszthatk. Az egyik csoport gy tnteti fel, mintha mr most jelen volna, a msik pedig gy rajzolja, mint amely csak a jvendben fog megvalsulni. Isten orszgnak ez a ketts jellege megtallhat Jzus tantsban is.
Az jszvetsg egyes helyei szerint Isten orszga tlvilgi, eschatologikus. Ma mg rejtve van a mennyben, de megjelense a kzvetlen jvben vrhat (Mk. 1:15) s ha majd elrkezik, egy teljesen j vilgrendet hoz magval, ami egyben ennek a mostani vilgnak a vgt jelenti (2.Pt. 3:12-13). Ez az eljvend Isten orszga azonban a trtnelem egyetlen pontjn mr most lthatv vlt, tudniillik Jzus Krisztusban, aki mint Messis, egy j letnek s egy j vilgnak a kezdete (1. Kor. 15:20). Jzusnak a feladata abban van, hogy szavai s tettei ltal bizonysgot tegyen Isten orszgrl. ppen ezrt az szemlyisge a legbiztosabb kezessg ennek az orszgnak a realitsa mellett (Mt. 12:28). Ebbe az orszgba csak egyetlen t vezet: a teljes megvltozsnak, a tkletes bnbnatnak az tja (Mt. 4:17). Az Isten orszgba val bejutsnak, vagy msknt: az dvssgre val elhvsnak s gy kzvetve a Hegyi beszd ltal val megszlttatsnak legfbb elfelttele: a megtrs. Ezt kveteli tlnk elssorban a Hegyi beszd is. S ppen ez az, ami Jzusnak az Isten orszgrl szl tantsban teljesen j.[55]
A msodik boldogsg: „Boldogok a szomorkodk, mert k rszeslnek vigasztalsban” (Mt. 4:23 Lukcsnl (6:21): „Boldogok vagytok ti, akik most srtok, mert ti fogtok nevetni”. Krds: vajon milyen szomorkodsrl, illetve srsrl van itten sz? Az itt elfordul penqeiv ige a Septuagintban rendszerint a hber bl-nek a fordtsa, ez pedig tbbfle rtelemben hasznlatos. Nha a halottak feletti gysz, mskor valami katasztrfa, ismt mskor a bn miatt val szomorkodst jelenti. Melyik rtelmet kell vlasztanunk jelen esetben?
Nyilvnval, hogy Jzus az Isten orszga leend tagjaira gondol, azaz a lelki szegnyekre. Ezek pedig, mint a kzelg messisi birodalom megvalsulst svrg egynek, megtrssel, teht sajt bneik miatt val kesergssel vrtk Izrel megvigasztalst (Lk. 2:25). Arra val tekintettel azonban, hogy a zsid felfogs szerint Izrelnek, mint nemzetnek is helyre kell llttatnia a Messis eljvetelekor,[56] magtl rtetdik, hogy sirattk nemzetknek a rmaiak ltal val leigztatst is (Lk. 2:38).
S ha arra gondolunk, hogy Jzus figyelme a boldogsgokkal kapcsolatban zs. 61-re irnyul, s Lk. 4:16-30 szerint Jzus az abban foglaltakat alkalmazza Magra, keresnnk kell, milyen rtelemben hasznlta a prfta a „szomorkodni” igt. Az sszefggsbl az tnik ki, hogy ott egyni s nemzeti szerencstlensg miatt val szomorkodsrl van sz. S ez rthet is, hiszen a zsid felfogs szerint szerencstlensg s bn elvlaszthatatlan, mint ahogy kegyessg s j sors is egytt jr.[57] zs. 60: 20-21-ben ezt gri a prfta: „szomorkodsod napjainak vge szakad - nped mind igaz lesz s k rklik majd a fldet rkre”. Valsznnek tartjuk, hogy amikor Jzus ezt a verset nmagra s kldetsre vonatkoztatta, akkor a „szomorsg” sznak a jelentst ilyen rtelemben mlytette ki - Isten clja meg fog valsulni a bn ltszlagos uralma ellenre is.
Utalunk tovbb arra, hogy az jszvetsg szmos helyn a vigasztals a megtrt szveknek van grve (Zsolt. 51:17; 34:18; zs. 61:1-3). Nyilvn ll ez a msodik boldogsggal kapcsolatban is.
gy; teht nem szabad azt gondolnunk, mintha a halottak miatt val szomorkodsra vonatkoznk ez a vers.[58] Mt. 8:22 s Lk. 9:60 ppen annak a bizonytka, hogy jzus szinte visszautastotta a halottakrt val gyszt. A tantvnyok feladata nem az, hogy halottaikat sirassk, hanem Isten orszga evangliumt hirdessk.
Ha figyelembe vesszk Zsolt. 32:1-et, megkapjuk a szomorkodk boldogsgnak igazi okt - hamissguk megbocsttatott, vtkk elfedeztetett, ezrt boldogok.
A megvigasztaltatst teht a sajt bneik miatt szomorkodknak gri Jzus, nem pedig - mint ahogyan egyes magyarzk gondoljk - a vlasztott np bnei miatt srknak, vagy azoknak, akik a vilgban uralkod gonosz hatalma miatt keseregnek.[59]
Bonhoeffer tallan jellemzi ezeket a Jzus ltal boldogoknak mondott szomorkodkat, amikor azt mondja rluk, hogy sehogy sem tudnak beleilleszkedni a vilgba. Idegenek s kellemetlen vendgek, ppen, mert tudnak a vgrl, az utols tletrl. ppen olyan idegenek a vilg szmra, mint a megfesztett Krisztus.[60]
A szomorkodknak Krisztus azt gri, hogy „k rszeslnek vigasztalsban”. zs. 40:1-ben a megvigasztaltats minden valsznsg szerint a fogsgban snyld Izrelnek a helyrelltsval kapcsolatos. Schlatter s Riethmller az „Izrel vigasztalsa” kifejezst egyenlnek veszi a feltmadssal. Szerintk a hall feletti gyzelem grete rejlenk ebben a boldogsgban.[61]
Ez az rtelmezs erltetett. Ellenkezik az szvetsgi messisi helyekkel is. A zsid teolgia a megvigasztaltatst rendszerint a messisi kor eljvetelvel hozta szoros kapcsolatba[62] Jzus ajkn teht a megvigasztaltats grete a messisi kornak a kzvetlen kzelben ltelt jelenti: a vltsg munkja, Krisztus fldre jvetelnek vgs clja hamarosan beteljesedik. Ezrt boldogok mr most a bneik miatt szomorkodk.
Jellemz itt is a hangslyos autoi. Ez a grgben teljesen felesleges, csak akkor hasznljk, ha valamit nagyon ki akarnak emelni. Ebbl kvetkezik, hogy a vigasztalsbl mindazok ki lesznek zrva, akik nem szomorkodnak bneik miatt.[63] Lukcs evangliumban a „most nevetk” azok, akiknek nem lesz , rszk a messisi vigasztalsban (Lk. 6: 25). Ugyancsak Lukcs evangliumbl tudjuk, hogy ppen a farizeus rstudk voltak azok, akik a maguk igaz-voltnak tudatban nem reztk a bnbnat szksgt (Lk. 15:7).
A zsid teolgia az eljvend Messisnak a „Menachem”, azaz a „Vigasztal” nevet adta, s gy ez a vers Jzus messissgnak is bizonytka.
Harmadik boldogsg: „Boldogok az alzatosak, mert k a fld rksei” (Mt. 5:5).[64] Ez a Zsolt. 37:11-bl vett idzet magyar bibliafordtsaink szerint a „szeldeket” mondja bol-dogoknak. Csakugyan, prauõ vagy praoõ a klasszikus grgben rendszerint ebben az rtelemben :fordul el. A vele azonos jelents tapeivoõ-szal egytt a Septuagintban mindig a hber „ni” fordtsaknt hasznlatos s gy a „lelki szegnyek” s a „szeldek” jelz egymssal egyenrtk. Ezt bizonytja az is, hogy a rabbinikus irodalomban gyakran fordul el az ilyen magyarzat: „szegny, azaz lelkben alzatos”.[65]
Ezzel mr mintegy utaltunk is a sz bibliai jelentsre, arra nevezetesen, hogy ez nem az emberekhez, hanem Istenhez val viszonyunkra vonatkozik[66] (Zsolt. 25:9-13; 147:6; 149:4; Pld. 3:34; 29:23; zs. 57:15). Istennel szemben pedig az ember nem annyira szeld, mint inkbb alzatos. Ezrt, hogy az Isten irnt val alzatossg nem egyszer jelenthet nagyon is nem szeld magatartst az emberekkel szemben (Jn. 2:13-17).
Az alzatosakrl azt mondja Jzus, hogy „k a fld rksei”. A „fldet rklni”, vagy „rksgl brni” az szvetsg trtneti knyveiben Kanan birtokba vtelre vonatkozott (Gen. 15:7. Dt. 4:38), ksbb azonban, pldul Dniel knyvben. mr annak a gondolatnak a kifejezsre szolglt, hogy a messisi korban Izrel fog uralkodni a vilg felett: a pogny birodalmak megsemmislnek, a vilguralom a vlasztott np tulajdonv lesz (Dn. 7:18. 22).
Ezt a gondolatvilgot alaktja t Jzus ebben a boldogsgban. Szerinte nem Izrel a maga egszben, nyeri el az greteket, hanem csupn az alzatosak. De ezek sem azrt, hogy uralkodjanak msok felett - az alzatosak nem uralkodnak, hanem szolglnak. Egyedl k azok, akik tudatban vannak annak, hogy fldjket Istentl kaptk, azon teht Isten a tulajdonkppeni r. k legfeljebb rszesei az uralmnak.
ppen ezrt hangslyoznunk kell, hogy ez a boldogsg nemcsak gret, melynek megvalsulsa a messze jvben kvetkezik be, mert „aki rkse valaminek, az (mr most) benne dolgozik - mint fi az atyai birtokon – tudja, hogy az v lesz, biztos joga van hozz, mr, lvezi is gymlcseit, (csupn) mg nem vette t rksgt.”[67]
Ennek alapjn teht valljuk, hogy ez a boldogsg azokra vonatkozik, akik fldi javaikat sfrsgnak tekintik (1. Kor. 4:1-2). Nem hagyhatjuk azonban figyelmen kvl azt sem, hogy van Jzusnak ebben az gretben bizonyos eschatologikus vons is: a teljes megvalsuls az j g s az j fld megteremtsekor (2. Pt. 3:13) kvetkezik be.[68]
Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez a fld s ez a vilg rtktelen volna. A fld az alzatosak szmra nem a siralom vlgye, hanem Isten orszga vradalmnak szntere. rtkt s jelentsgt mutatja, hogy Isten teremtette. Fit ide kldtte. Egyhzt itt alaptotta meg. St a vltsg helye - a Golgotha - is a fldn van. ppen onnan, ahol az Alzatos lett ldozta rettnk, indul ki a fld megjulsa, mely teljessgt az j vilgrend megvalsulsakor ri majd el: ott s akkor felharsan majd Krisztus ajkn a hvogats: „Jertek, n Atymnak ldottai s rkljtek azt az orszgot, amely a vilg teremtse ta el van ksztve szmotokra” (Mt. 25:34).
A negyedik boldogsg: „Boldogok. akik hezik s szomjhozzk az igazsgot, mert k elgttetnek meg” (Mt. 5: 6). Lukcs szvege rvidebb: „Boldogok vagytok, akik most heztek, mert majd megelgttettek” (Lk. 6: 21). Hogy Jzus eme szavait helyesen fogjuk fel, vizsgljuk meg, mit jelent a vallsos irodalomban ez a sz - hezni.
zs. 49:10 szerint a megvltottak nem :fognak sem hezni, sem szomjazni, mert a Messis l vizek forrsaihoz vezeti ket. Ugyancsak egy msik zsaisi vers (55:1) arrl beszl, hogy az hezk s szomjazk a messisi birodalomban ingyen kapnak majd bort, tejet s kenyeret, azaz ingyen, rdem nlkl rszeslnek Isten kegyelmben.
Kzenfekv teht, hogy az hezs s szomjazs e helyeken valami mst jelent, mint testi hsget s testi szomjat. Vajon mit? Ha elolvassuk m. 8:11, Jer. 31:25 s Zsolt.42-t, akkor azt ltjuk, hogy az els helyen az hsg s szomjsg Isten Igje, a msodikon bizonyos, Isten ltal adott lelki javak, s vgl a harmadik helyen egyenesen az Istennel val kzssg utni vgyakozst jelenti. Ennek alapjn egszen termszetes, hogy Jzus szavai nem a testi hezkre cloztak, s gy amikor Mt kibvtette az eltte lev szveget, ezzel flrerthetetlenn tette azt, ami Lukcs fogalmazsbl nem tnt ki elg vilgosan.
Amikor Jzus az igazsgrl azt mondja, hogy ezt heznnk s szomjaznunk kell, akkor ezzel azt juttatja kifejezsre, hogy az igazsg utn azzal a nyugtalansggal, mindenre elszntsggal kell kutatnunk. amellyel a termszeti hsgtl gytrt ember igyekszik ezt az t knz rzst legyzni. Nyilvnval teht, hogy Jzus nem olyanokrl beszl, akik mr birtokban vannak az igazsgnak, hanem olyanokrl, akik trekszenek utna, mgpedig olyan ervel s vgyakozssal, mint amilyennel a szomjsgtl fuldokl kutatja a forrsvizet.
tletet mond ezzel Jzus a farizeusok felfogsa felett: k ugyanis azt tartottk, hogy az „igazaknak” nincs szksgk Isten kegyelmre. k betltttk a trvnyt s ez jogcm ahhoz, hogy vk legyen a mennyek orszga.[69] Ennek a gondolatvilgnak h tkrt talljuk Jzusnak a farizeusrl s publiknusrl mondott pldzatban (Lk. 18:9-14). A magt igaznak tart farizeus nem rzi szksgt az Isten eltt val megalzkodsnak, kvetkezeskppen hinyzik belle a bnbnat, amit pedig Jzus legelssorban kvetel. A publiknus ismertet vonsa viszont ppen az, hogy mlyen rzi a maga bns voltt.
Ezzel kt fontos megllaptshoz jutottunk el: az egyik, az, hogy az igazsgot hezk ugyanazok, mint a lelki szegnyek s szomorkodk; a msik pedig, hogy az az igazsg, amelyikrl itt sz van, a folytonos bnbnatbl ered.
A 10-11. versbl arra kell kvetkeztetnnk, hogy az igazsg nem ms, mint maga Jzus.[70] ppen ezrt a megelgttets nem eschatologikus jelleg csupn,[71] hanem mr a jelenben folyamatban van. Ezt igazolja az elbb emltett pldzat is: a publiknus mr most megigazulva ment haza.
A teljes megelgttets vgeredmnyben nem egyb, mint a szomjsg s hsg megsznse, azaz clhoz rs s gy ez a boldogsg szintn az eljvend Isten orszgban nyeri majd el megvalsulst.
Az tdik boldogsg: „Boldogok az irgalmasok, mert k rszeslnek irgalmassgban” (Mt. 5:7). Vajon mit jelentenek e szavak Jzus ajkn? ’Elehmwn a profn grg irodalomban is gyakran hasznlatos sz „irgalmas, knyrl, msokkal egyttrz” rtelemben. A Septuaginta azonban mr ritkn hasznlja emberekkel kapcsolatban, a legtbbszr Istenre vonatkoztatja (Ex. 22:26; 34:6; Zsolt. 86:15; 103:8). Az jszvetsgben a Hegyi beszden kvl mindssze Zsid. 2:17-ben fordul el, mint Krisztus fpapsgnak elfelttele.
1. Clem. 13:2-ben Jzus eme mondst gy talljuk idzve: „legyetek irgalmasok, hogy ti is irgalmat nyerjetek”. Hasonl mondsok tallhatk a rabbinikus irodalomban is. „Aki knyrl az embereken, azon Isten is knyrl. Aki azonban nem knyrl az embereken, Isten se knyrl rajta.” „Ameddig irgalmas vagy az emberekhez, Isten is irgalmas hozzd.”[72] „Mindenkihez, aki irgalmas msok irnt, irgalmas ahhoz az g (= Isten) is, de aki nem irgalmas msok: irnt, nem irgalmas ahhoz az g sem.”[73]
Ezekbl a pldkbl az tnik ki, hogy az irgalmassg olyan isteni kvetelmny, amelynek teljeststl, vagy nem-teljeststl fgg, vajon Isten elfogad e bennnket, vagy pedig rk krhozatra tl. St: mi magunk dntnk sorsunk fell. Ahogy mi bnunk felebartainkkal, ugyangy bnik Isten is velnk.
Ennl a megllaptsnl azonban nagyon vigyznunk kell. Egyfell arra, hogy Isten irgalmassgt nem lehet elnyerni azzal, amivel a zsid teolgia akarta - irgalmassgot cselekszem, hogy ernyes legyek, ltala rdemet szerezzek. Ilyen mdon az ember mintegy Isten fl kerl. akarja megszabni Neki, hogy mit tegyen. „A mi irgalmassgunk nem oka s ltrehozja az Isten irgalmnak, hanem jele s bizonytka.”[74] A keresztyn irgalmassg gykere az a tapasztals, hogy Isten irgalmas volt vele szemben. ppen ezrt az irgalmassg mindenkor hitbl fakad. St mg ennl is tovbb kell mennnk: Krisztus tantvnyai nem is tudjk, hogy irgalmat gyakoroltak (Mt. 25:31-40). Annyira nem tartjk szmon, hogy meglepdnek, amikor halljk - irgalmassgotokrt knyrlk rajtatok.
Msfell pedig arra kell gyelnnk, hogy az irgalmassg gyakorlsa nem a mi jtetszsnktl fgg, hanem velnk szemben tmasztott isteni kvetelmny: legyetek irgalmasok! (Lk. 6:36).
S vgl, amikor irgalmassgot gyakorolunk, akkor semmifle korltozs nem akadlyozhat bennnket: gondolunk arra a zsid felfogsra, amelyik szerint ez a parancs csupn az „igazak” irnt volt ktelez. Azok irnt, akik nem tartoztak bele a „trvny” megtartsrt buzglkodk csoportjba, valamint az idegenek irnt nem kellett irgalmassgot gyakorolni.[75] Mennyire mst tant Jzus az irgalmas samaritnusrl szl pldzatban! (Lk. 10:25-37).
Szksgesnek tartjuk azt is kiemelni, hogy az irgalmassg munkja nem csupn azokra az esetekre vonatkozik, amelyek, mint pldul szerencstlensg, termszeti katasztrfa s ehhez hasonlk, mindenki ltal szemmel lthatk, hanem minden testi s lelki szksgben val segtsgre. Az irgalmassgnak elbb a szvben kell megszletnie, hogy tett vlhassk. ppen ezrt bizonyra nem jrunk messze az igazsgtl, ha azt mondjuk - az irgalmassg a felebart testi, lelki szksgnek a megrzse s az ebbl fakad tett.
Zrjuk le fejtegetsnket Klvin szavaival: „ez a paradoxon is ellenkezik az emberi felfogssal: Krisztus azokat mondja boldogoknak, akik nemcsak sajt bajaikat hordozzk kszsggel, hanem mg a msokit is magukra veszik.”[76]
----
|