3. B) A Hegyi beszd kerete
B) A HEGYI BESZD KERETE
Hegyi beszd nvvel jelljk az jszvetsgnek Mt. 5:1-7:29 s Lk. 6:20-49-et magban foglal szakaszt. Ha a kt evanglista eladst vizsglat trgyv tesszk, azonnal lnyeges klnbsget vesznk szre - nevezetesen: Lukcs szvege jval rvidebb, hinyzik belle 47 olyan vers, amely a Mt szerinti Hegyi beszdben benne van. Msik jelents rsz, 34 vers pedig Lukcsnl egszen ms sszefggsben tallhat, teljesen fggetlenl a Hegyi beszdtl, noha a Mtnl tallhat. prhuzamos helyek ezeket a verseket a Hegyi beszd alkotelemei gyannt tntetik fel. s vgl a Lukcs szerinti Hegyi beszdben van 41/2 vers, ami az els evangliumban egyltaln nincs meg.
Krds: honnan vannak ezek az eltrsek? Vajon nem kt, klnbz alkalommal, de ugyanazon trggyal foglalkoz beszddel van e dolgunk? Vagy pedig, ha mindkt evanglista Jzusnak ugyanazt a beszdt, illetve tantst jegyezte fel, akkor hogyan lehetsgesek ezek a fleg terjedelembeli klnbsgek? Ez a krds annl slyosabb, mivel a Hegyi beszd Mtnl tallhat szvege a tartalmi sszefggsnek, a bels egysgnek s tervszersgnek olyan hatrozott jeleit mutatja, hogy a Beszd trtnetisge ktsgtelen.
Hogy a kt hrads mgis nem egyez, annak magyarzatt az evanglium rs lnyegben kell keresni. A szent rk ugyanis nem a modem trtnetrs szablyai szerint jrtak el munkjukban - szmukra az idrendi sorrend, az oki-okozati szoros sszefggs nem volt elsrend fontossg. k mindenkor valamely cl szolglatban lltak s mindent ennek a clnak rendeltek al.[20]
Klnsen ll ez ppen Mt evangliumval kapcsolatban. Ennek clja - megmutatni, hogy Jzus a Messis, Benne teljesedtek be s lettek valsgg az szvetsgi jslatok.[21] Ennek igazolsa vgett az evanglista kzli Jzus nemzetsgtbljt, melybl kitnik, hogy a prfciknak megfelelen Dvid nemzetsgbl val. Majd pedig, mivel a zsid vradalmak szerint a Messis legfbb tiszte a gygyts s tants volt, letnek azokat az esemnyeit gyjti ssze, amelyekbl nyilvnval, hogy r dmonok, betegsg s hall felett egyarnt; tantsa pedig, a farizeusok s rstudkval sszehasonltva, jra csak: annak a bizonysga, hogy gy beszlt, mint akinek hatalma van: azaz a Messis. Az Isten orszgrl szl pldzatokkal tele 13. fejezet, a farizeusok elleni fedd beszdek sora, valamint az eschatologikus 24. rsz szintn vilgos bizonytkai annak, hogy az evanglista trgykr szerint vlogatta ki s csoportostotta anyagt.
ppen ezrt nem tartjuk kizrtnak, hogy vannak a Hegyi beszdben olyan versek is, amelyeket Jzus ms alkalommal mondott el, de amelyeket Mt, kpzettrsts rvn, itt vett fel. Ezt az lltsunkat igazoljk a Lukcsnl ms sszefggsben elfordul versek.
Amikor a Hegyi beszd terjedelmt ily mdon mintegy szktjk, ugyanakkor hangslyozni kvnjuk, hogy az sokkal tbbet foglalt magban, mint amennyit az evanglista feljegyzett belle.
Ezt a feltevsnket a kvetkez rvekkel bizonytjuk: semmi valsznsge sincs annak, hogy azonnal lertk volna Jzus beszdt, ha pedig ksbb jegyeztk fel, nyilvnval, hogy sok rszlet feledsbe ment. Klnben is a Hegyi beszd jelen formjban mindssze pr percnyi idt vett volna ignybe, ami teljesen ellenttben van Jzus tantsi mdszervel.[22]
Felfogsunkat tmogatjk a tartalmi rvek is. A Hegyi beszd jelen alakjban annyira tmr, hogy okvetlenl magyarzatra szorul. Jzus bizonyra megmagyarzta szinte minden egyes mondatt. Jzus egyb tantsait ppen a szemlletessg, az illusztrcik pratlan gazdagsga jellemzi.[23] Ebbl itt alig tallunk valamit, legalbb is a beszd jelents hnyadban nem. E helyett rvid, kzmondsszer mondatok fordulnak el nagyrszt. Ebbl kvetkezik, hogy a Hegyi beszd nyilvn az eredetinek csupn a vza, alapgondolata, lnyegnek az sszefogla1sa.[24]
Ennek szem eltt tartsa jelents mrtkben segt bennnket a Hegyi beszd irodalmi jellegnek a megllaptsban. Jzus ugyanis, akrcsak a rabbik, tantvnyokat vlasztott magnak, hogy azok llandan vele legyenek, s hogy majd ksbb kikldje ket prdiklni s betegeket gygytani. Ebbl nyilvn kvetkezik, hogy mkdst is, mint „tant” kezdte meg.[25] A zsid rstudkrl pedig tudjuk, hogy tantsmdjuk lnyege ebben llott: elszr megbeszltek valamely problmt a tantvnyaikkal, akiknek ilyenkor joguk volt krdseket tenni is, s miutn trgyukat kimertettk, megllaptsuk eredmnyt pr magvas, tmr mondatban sszegeztk, lehetleg minl lesebben megfogalmazva.[26] Valszn, gy jrt el Jzus is. Eszerint teht a Hegyi beszd valamely hosszabb, esetleg napokon t tart tantsnak rvid sszefoglalsa,[27] ppen ezrt „hegyi tants” volna legtallbb elnevezse.
Ezek elrebocstsa utn teljes valsznsggel llthatjuk, hogy a Hegyi beszd ktfle szvege Jzus egyugyanazon tantsrl szl bizonysg, amit igazol az is, hogy mind a kt helyen azonos a gondolatmenet, st a Hegyi beszd mindkt helyen a boldogsgokkal kezddik s az utols napra vonatkoz eschatologikus rsszel r vget.
Mieltt magnak a szoros rtelemben vett Hegyi beszdnek a magyarzathoz fognnk, mg nhny problmt kell trgyals al vennnk. Elsnek emltjk az id krdst: vajon a Hegyi beszd Jzus nyilvnos mkdsnek melyik szakaszra teend? Lukcs evanglista eladsa szerint, miutn Jzus „az jszakt az Istenhez val imdkozsban tlttte el”, virradatkor „elszltotta tantvnyait s kivlasztott kzlk tizenkettt”, majd alment velk a hegyrl, ahol ppen tartzkodtak, a sksgra s elmondta „mezei prdikcijt.”[28] E szerint teht a Hegyi beszd mintegy az apostolokat kibocst tants.
Mtnl a helyzet ms. Itt a Hegyi beszd elmondsakor a tantvnyok elhvsa mg nem trtnt meg. Ez azonban csak ltszat. Ismerve ugyanis az evanglista ama jellemvonst, melynl fogva az idrendre nem helyez nagy slyt, semmi okunk sincs azt hinni, hogy Jzusa Hegyi beszdet mindjrt nyilvnos fellpse kezdetn mondta el, amint az els evangliumban val, elhelyezse alapjn ltszik. Ksbbre kell tennnk, mert a bels bizonytkok ezt kvetelik.
Jzus ugyanis tant munkssga kezdetn rendszerint a zsinaggban jelent meg s ott szlt hallgatsghoz. A szabad tri igehirdetsre csak akkor kerlt sor, amikor mr annyian kvettk, hogy a zsinagga szknek bizonyult. Gondolhatunk arra is, hogy a np vezetinek ellenszenves magatartsa knyszertette a szabad termszetben val tantsra. Ez azonban jra csak a ksbbi idpont mellett bizonyt. Hivatkozhatunk magra az igehirdetsre is. Korai prdikcii lnyegben vve azonosak voltak a Keresztelvel: „trjetek meg, mert elkzelgetett az Isten orszga”. Ksbb mr mind nyilvnos, mind a tantvnyok kis krre szortkoz beszdeiben nem az Isten orszgnak elrkeztt hirdeti, hanem inkbb annak alapelveit trj a fel. Ebbl az idbl val a Hegyi beszd is.
S hogyha arra gondolunk, hogy a kzvetlenl eltte val szakasz Jzust gy mutatja be, mint akihez nemcsak Galilebl, hanem Jdebl, st mg Dekapolisbl is znlik a sokasg, akkor a galileai igehirdets msodik felt kell elfogadnunk a helyes idpont gyannt. E mellett bizonyt Mrk s Lukcs evangliuma is. Lk. 5:30, 33 s Mk. 3:6 szerint ugyanis a Hegyi beszd elmondsakor mr megkezddtek az ellensgeskedsek Jzus s a farizeusok kztt, de viszont mg nem vltak annyira veszedelmess, hogy ksbbi idpontra kellene gondolnunk.
Msik sokat vitatott krds - hol mondta el Jzus a Hegyi beszdet? Mt gy kezdi hradst: „mikor pedig ltta sokasgot, felment a hegyre”. Elzleg sz sem volt hegyrl, gy teht a hatrozott nvel furcsa. Lehetsges, hogy az r kortrsai eltt ez a hegy mg ltalnosan ismert volt. Mindenesetre meglep, hogy Hieronymus mr nem ismerte. a Tborra, vagy Galilea valamelyik kiemelked hegyre gondolt. A hagyomny Tbor s a Genezaret kzt fekv Karn Hattin-ban vlte felismerni a boldogsgok hegyt, jabban pedig Kapernaum kzvetlen kzelben keresik. Nem is ok nlkl, hiszen kevssel utna Kapernaumban ltjuk Jzust, amint meg gygytja a szzados szolgjt. Nem kerlheti el figyelmnket az sem, hogy to oroõ az evangliumokban nem felttlenl valamely meghatrozott hegyet jelent, hanem ltalban a „hegyes vidket” - ellenttben a „tengerparttal” (Mk. 3:13; Lk. 12:17; Jn. 6:3,15).
Hol van a boldogsgok hegye? - A Sinai s a Golgotha kztt; azaz: a Hegyi beszd nem trvnyads, nem is tlet, hanem a magt rettnk hallra ad Krisztusnak az orszgba val kegyelemteljes hvogatsa.
[29]
Az id s a hely krdsnl fontosabb annak a megllaptsa, hogy: kikhez intzte Jzus a Hegyi beszdet? Ezt a sokat vitatott krdst szerintnk csak egyflekppen lehet megoldani - a tantvnyokhoz. Azokhoz, akik Benne ltjk meg Urukat, s akik hasonlan az egykori sokasghoz, kvetik t fel a hegyre, s ezzel bizonysgt adjk annak, hogy dntttek Felle, s ppen eme dntsk alapjn akarjk az parancsait s tmutatsait kvetni.
Ebbl a meghatrozsbl nknt kvetkezik, hogy szmunkra a „tantvny” sz nem az egykori Krisztuskvetket jelenti, hanem mindenkit, aki Krisztust Megtartjnak vallja.[30]
A Hegyi beszd teht nemcsak egy kis krnek, a „beavatottak”csoportjnak szl, hanem mindenkinek. De viszont, akik azt meghalljk, azokra nzve jabb ktelessgeket r - emberek halszaiv kell lennik, a meghallott evangliumot tovbb kell hirdetnik, el egszen a fld vgs hatrig.
E helyen kell trgyalnunk a Hegyi beszd szerkezetnek problmjt. Meggyzdsnk szerint a Hegyi beszd kt rszre oszthat: az egyik rszben Isten orszga evangliumt hirdeti az dvzt, a msikban pedig az Isten orszgban rvnyes igazsgnak az alapelveit adja el. Az elbbi rszt a boldogsgok (Mt. 5:3-12), az utbbit a parancsolatok (Mt. 5:13 - 7:27) alkotjk. A boldogsgokban azt mondja meg Jzus: kik azok, akik elnyerik Isten orszgt? A parancsolatokban pedig ezeknek a szmra feltrja azokat a kvetelmnyeket s letelveket, amelyeket felttlen be kell tartaniuk.
[31]
Ezek elre bocstsa utn most mr a Hegyi beszd rvid ttekintst gy fogalmazzuk meg:[32] Jzus legelszr is ltalban megjelli azokat a „tulajdonsgokat”, amelyeknek meg kell lennik azokban, akik az Isten orszgnak tagjai akarnak lenni (5:3-10), majd egyenesen a tantvnyokhoz fordul (5: 13-16) s rmutat hivatsukra s felelssgkre (5: 13-16) mind magukkal, mind embertrsaikkal szemben: gy kell cselekednik, hogy akik azt ltjk, rette a mennyei Atyt dicstsk.
Hogyan lehetsges ez? - erre felelnek a kvetkez versek, amelyekben feleletet kapunk erre a krdsre - mit jelent Isten orszga rksnek lenni: 1. bens szemlyes (5:17-48) s 2. valls-erklcsi letnkre nzve? (6: 1-18), tovbb: 3. a vilgi javakra vonatkozlag? (6: 19-34) s 4. felebartainkhoz val viszonyunkat illeten? (7: 1-12), vgl 5. dvssgnk elvesztsnek lehetsgre val utals utn mg egyszer lelknkbe vsi a Hegyi beszd: Jzus parancsolatait cselekedni kell (7:13-27).[33]
|