//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
1 .(Kocsi) Kiss Sndor s-lelksz HEGYI BESZD
magyarzata (feltlts alatt)
1 .(Kocsi) Kiss Sndor s-lelksz HEGYI BESZD
magyarzata (feltlts alatt)
:

2. A) Bevezets 1. A problma 2. A Hegyi beszd klnbz rtelmezsei 3. A megolds

2. A) Bevezets 1. A problma 2. A Hegyi beszd klnbz rtelmezsei 3. A megolds


  

A) Bevezets  1. A problma  2. A Hegyi beszd klnbz rtelmezsei

3. A megolds
  

A)

BEVEZETS

1. A problma

Ha valaha idszer volt ez a ttel - keresztynnek lenni annyi, minta kisebbsghez tartozni, gy ma ktszeresen az. A napjainkban vgbemen talakulsok, az emberi llek stt mlyeibl feltr gonosz indulatok egyre vadabb ostroma a Krisztus tantsa - ellen - folyton fokozd ervel tkznek bele a keresztyn egyhz pletbe. Mintha csak az utols idk dnt harcai eltt llnnk.

S az ostrom nem sznik, st mindig veszedelmesebb vlik, s mint minden hborban, a lelki let vlsgainak eme harcban is, sokan lesznek az ellensg zskmnyv. Tpetten s sebeslten, sokszor hallos betegen vonszoljk tovbb letket maguk a hivatalos keresztynsg vezeti is. S ami mg ennl is szomorbb, az az, hogy a sznni nem akar tmadsok slytl megtrten, mi magunk sem vesszk szre, mennyire eltvolodtunk attl a zsinrmrtktl, amelyet pedig - elvben szavaink s cselekedeteink szablyozjnak vallunk.

Szinte magtl rtetdknek tnnek elttnk olyan dolgok s esemnyek, amelyek pedig ppen, mert Krisztus tantvnyai vagyunk, nagyon is gondolkodba kellene, hogy ejtsenek bennnket. Egszen rendjn levnek tartjuk pldul, hogy a nemzetek kztti viszlyokat fegyverrel intzzk el; ha valamely hzasletben nehzsgek llnak el, egsz termszetesnek vesszk, hogy a megolds nem lehet ms, mint az elvls; szinte gondolkods nlkl tesznk eskt gyszlvn letnk valamennyi jelentsnek ltsz fordulpontjn; a rosszrt rosszal fizets majdnem cselekedeteink alapmotvumv vlt s ha jogunkban valaki megsrtett bennnket, nyilvn a brsgnl keresnk elintzst; segtnk a velnk egysorba tartozkon, de hogy az ellensgeinket szeressk s rettk imdkozzunk - ez alig, vagy ppen nem okoz neknk lelkiismeret-furdalst.[1]

Nem folytatjuk tovbb ezt a gondolatsort, csak egyszeren feltesszk a krdst: csakugyan az az igazi megolds, ahogy mi lnk s cseleksznk? A mi cselekedeteink s gondolataink olyanok-e, mint ahogy a mi Urunk kvnja tlnk? St tovbb kell mennnk - vajon r e Jzus Krisztus egyltaln a mi szmunkra? r e, aki parancsol, s akivel szemben mi, mg ha nem rtjk is, mg ha nincs is a kedvnkre, csak egyet tehetnk: habozs nlkl engedelmeskednk, tudva, hogy minden ellenszegls felttlenl a mi hallunkat jelenti.

Mind az egyni, mind a kzssgi letnkben azrt szenvednk olyan gyakran hajtrst, mert llandan megalkuszunk. Nem tudunk lemondania Krisztushoz tartozsunkrl, de ugyanakkor mgis e vilg szerint is akarunk lni, ms szval: kt ellenttes urat akarunk szolglni egyszerre, eleget akarunk tenni Krisztusnak is, a vilgnak is. s ppen ebbl a vgyunkbl szrmazik letnk teljes meghasonlottsga, a napirenden lev sszetkzsek s leverettetsek.

Csoda-e ily krlmnyek kztt, hogyha „az ellensg” tmadsa nagy rseket t sorainkon? Csoda-e, hogy a mellnknek feszl krdsekre csak dadog feleleteket tudunk adni? S ez ltal nemcsak magunkat tesszk ki az eltiportats veszlynek, hanem a rnk bzott drgagyngyket is! Mskppen kifejezve - nem dbbent-e meg bennnket mg mindig a mi Krisztus irnti nagy htlensgnk? s ha egyszer erre rjttnk, nem knyszert-e bennnket ellenllhatatlan ervel ez a mi felismersnk a teljes visszafordulsra? Teljesen j megoldsok s lehetsgek keressre?

Egy ilyen problmkkal viaskod, Krisztust keres s az parancsolatainak, kvetelmnyeinek a mi korunkban val jelentst felismerni akar embernek az rsa ezek a sorok. ppen ezrt ez a dolgozat nem ncl tudomnyos kutats. Mit mond Krisztus ma, s az n szmomra? - ez voltakppen ennek az rsnak a vezrgondolata. Ezekre a krdsekre azonban vlaszt adni csak gy lehet, ha ismerjk Krisztus szavait. Azoknak elhangzsa ta pedig vezredek teltek el s gy megrtsk ktsgtelenl nem knny. Ezrt kellett hasznlnunk a tudomnyos kutats minden rendelkezsnkre ll eszkzt. Ezek a messze mlt nem egy titkt fejtik meg elttnk, de a vgs titokrl mg ezek sem lebbentik fel a ftylat. Rendeltetsk mindssze annyi, hogy tmutatk legyenek Krisztus fel. A vgs megoldst maga a Szentllek Isten adja meg, mgpedig kinek-kinek magnak. ppen ezrt ezek a sorok csak irnyvonalakat adnak, egyni megoldst mindenkinek magnak kell keresnie.

Krisztus szavait a Hegyi beszd alapjn prbljuk megrteni, mert a Szentrsban ppen ez az a hely, ahol Istennek az akarata szinte a legfnyesebben csillan fel, de ppen, mert Isten akaratrl van sz, annak a megrtse a mi emberi elmnk szmra a legnagyobb nehzsgeket rejti magban. S hogyha a Hegyi beszd klnbz magyarzati mdjait ttekintjk, rgtn vilgoss vlik elttnk, mennyire foglalkoztattk ennek kvetelmnyei mindenkor a keresztyneket, de ugyanakkor ltni fogjuk azt is, hogy a klnbz magyarzatok nemhogy megoldst hoztak volna, hanem gyakran ppen a Hegyi beszd kzponti mondanivalit homlyostottk el.

2. A Hegyi beszd klnbz rtelmezsei.

a) A rmai katolikus felfogs. Ennek alapgykereit megtalljuk mr Augustinusnl, aki szerint a Hegyi beszd elssorban a maga teljessgben csak a tantvnyokhoz sz![2] Ebbl a gondolatbl szinte szksgszeren kellett kisarjadznia annak a kzpkorban mr ltalnosan elterjedt felfogsnak, hogy aki Krisztus eme kvetelmnyeinek eleget akar tenni, az ezt a mindennapi let nehzsgei kzepette nem kpes megvalstani. Ennek alapjn mr nknt addott a gondolat, hogy a Hegyi beszd slyos, emberi erket fellml kvnalmai csak a „vlasztottak kis seregr" (papok, szerzetesek, apck) nzve ktelezek, msok szmra csupn "evangliumi tancsok" (consilia evangelica).[3]

A katolicizmusnak ez a szemllete hibs kiindulsi pontra pl fel, ez azonban benne rejlik magnak a rmai katolikus felfogsnak az alapstruktrjban; ezen pedig ezt rtjk a rmai katolikus valls rendszere hierarchikus jelleg, s mint ilyen, mindenkor bizonyos ellentteket llt egymssal szembe (hogy csak egyet emltsnk: a termszeti s termszetfeletti rend szembelltsa). Ennek az elvnek az emberi egyttlsre val alkalmazsa a gyakorlatban arra vezet, hogy ktfle emberek vannak: olyanok, akik benne lnek a htkznapok sokszor tlsgosan is relis harcaiban s olyanok, akik mint „termszetfeletti emberek”, lemondanak a „termszeti letben” val rsztvtelrl s kizrlag a termszetfeletti vilggal foglalkoznak. Ennek az elgondolsnak megfelelen aztn Isten parancsolatait is kt csoportra osztjk - kzlk egyesek a „termszeti erklcs” sznvonaln llkra nzve ktelezk csupn, msok - a nehezebbek - viszont fleg azokra irnyulnak, akik termszetfeletti letet akarnak lni. Rma teht ily mdon az emberek kt rendjt klnbzteti meg: egy magasabbat s egy alacsonyabbat.[4]

Ez a megklnbztets azonban ellenttes az rs tantsval, mely szerint mindent Isten teremtett s mindaz, amit teremtett, j (Gen. 1: 25). Igaz ugyan, hogy mi a bneset utn lnk, teht egy teljesen bntl titatott vilgban, melynek helyre kell llttatnia, mieltt jra bnnlkliv lesz. Ez azonban egyedl Isten kegyelme, az tette ltal trtnik, ez pedig nem magasabb, termszetfeletti rend (ellenttben a termszetivel), hanem Isten ingyen ajndka a hvknek, mely a rgit, a termszetit jra eredeti minsgben lltja vissza.

Istennek erre a kegyelmi ajndkra mindenkinek egyarnt szksge van: s a Szentrsban sehol sem tallunk olyan tantst, mely klnbz felttelekhez ktn az dvssg elnyerst. Trjetek meg s higgyetek az Evangliumban! - ez Krisztus kvetelmnye mindenkihez. Nem lehet beszlni evangliumi tancsokrl sem, mert ez ltal voltakppen Krisztus r voltt vonjuk ktsgbe. Ha pedig r, akkor parancsol, nem pedig „tancsokat ad”. Gondoljunk csak Mt. 5: 21-48-ra. Az egyre ismtld „n pedig azt mondom nktek”- kel kezdd mondatok felttlen parancsolatok, nem pedig csupn tancsok.

b) A rmai katolikus felfogssal lnyegben vve rokon Luther rtelmezse, azzal a klnbsggel, hogy mg a rmai katolicizmus az embereket osztja kt tborra, addig az felfogsa magban az emberben hoz ltre gytr kettssget. ugyanis azt tartja, hogy a Hegyi beszd s az e vilgban val let nem hozhat sszhangba egymssal. Klnbsget tesz „hivatalunkbl ered” s „magn” cselekedeteink kztt, s azt lltja, hogy mint magn embereket felttlenl ktelez a Hegyi beszd, s gy le kell mondanunk teljes mrtkben a szemlyes bosszrl, adnunk kell mindenkinek, aki csak kr tlnk; mi azonban nemcsak Isten orszgnak vagyunk a tagjai, hanem egyben a vilgban is klnbz tisztet tltnk be. Ilyenkor, a kzssgi let ltal rnk rtt feladataink vgzse kzben, nem felttlenl a Hegyi beszd kvetelmnyei szerint kell eljrnunk. Mint csaldf gondoskodni tartozunk a csaldunkrl, teht gyjtnk a szmra; mint hadvezr, ktelessgnk nemzetnket megvdelmezni az ellensg ellen, teht btran viselhetnk hbort.

Felfogsval szemben azonban fel kell vetnnk a krdst: valban gy ll a helyzet, hogy Krisztus parancsolatai csak az egyni letnket szablyozzk? - mint kzssg fel vagyunk mentve a Hegyi beszd kvetelmnyei all?

Luther maga is rezte felfogsa problematikus voltat s ezrt nem sznt meg hangslyozni egyrszt a kegyelem szksgessgt, msfell pedig arra rmutatni, hogy az rzleten fordul meg minden. Lehet vagyonom a nlkl, hogy „kapitalista” lennk, szksg esetn hbort viselhetek: a nlkl, hogy az ellensget gyllnm. Egyszval - lelki nmegtagads.[5]

A mai luthernus teolgiban a lutheri felfogs legjellemzbb kpviselje G. Kittel.[6] Szerinte a Hegyi beszd lnyegt Jzus felttlen kvetelmnyeiben kell keresnnk. A Hegyi beszd nem azrt adatott, hogy parancsait teljestsk, hanem hogy, megmutassa neknk - Isten kvetelmnyvel szemben minden „jsgunk”, „erklcss-voltunk” hajtrst szenved, neknk be kell ismernnk: kptelenek vagyunk Isten parancsnak eleget tenni. Aki ezt beltja, az nem tmaszkodik tbb nmagra, rzi, hogy a Hegyi beszd kvetelmnyei r nzve tletet jelentenek, s ezrt Krisztus keresztjre irnyozza tekintett, s tle vr megtartatst.

c) Harmadik magyarzati md gyannt emltjk a Hegyi beszdnek u. n. humanisztikus szemllett. Eme felfogs szerint a Hegyi beszd szinte teljesen elveszti vilgfeletti jellegt s a keresztyn let tulajdonkppeni clja evilgiv lesz. Ennek az irnynak f kpviselje gyannt W. Herrmann- t tekinthetjk, aki szerint a Hegyi beszd lnyege voltakppen nem egyb, mint, a Krisztuskvetk alaprzletnek kifejezsre juttatsa. Ezt az alaprzletet Herrmann a szeretetben, mint a legfbb jban tallja meg. A parancsolatokkal Jzusnak voltakppen az volt a clja, hogy felmutassa azt az rzletet, amelyet Jzus uralkodv akart tenni kvetiben. Ez az alaprzlet szabja meg, hogy mikor mit kell tennnk.[7] gy teht nem valami kiv1rl jv parancs, hanem a bennnk lev rzlet dnti el: mi a j?

Ennek a gondolatnak erteljes hangslyozst talljuk meg napjainkban C. Stange tanulmnyban. Szerinte a Hegyi beszd kzponti mondanivalja ez: nincs semmi ms, ami fenntarts nlkl jnak volna nevezhet, mint a j rzlet.[8] Ez az a prbak, amely megszabja mindennek az rtkt.

Hasonl gondolatkrben mozog H. Weinel,[9] O. Baumgarten,[10] tovbb az egybknt tiszteletre mlt, de inkbb sajt magt, mint a Hegyi beszd magyarzatt ad J. Mller is.[11]

Kiss ms formban, de lnyegben vve ugyanezen a humanisztikus vonalon halad H. Windisch.[12] helyesen hangoztatja, hogy Hegyi beszdet nem szabad kiragadnunk s klnvlasztanunk annak a kornak a milijtl, amelyben keletkezett, s ha gy tekintjk, akkor hamarosan rjvnk, hogy a Hegyi beszd kvetelmnyei nem is annyira rendkvliek, mint amilyeneknek els pillanatra ltszanak. Kvnalmai a korabeli zsid kegyessg kvnalmai.

Amint ennyibl is kitnik, itt a Hegyi beszdet egszen megfosztjk isteni jellegtl. Kvetelmnyeit az emberi kpessghez szabjk, s cljt immanensnek tekintik.[13] Ez ltal ppen azt veszik el a Hegyi beszdbl, ami benne a rendkvli - isteni kvetelmnyeit. Ily mdon elsimul az az ellentt, amely a Hegyi beszd komolyan vtelekor tmad az emberben, - nem rezzk tbb, hogy a Hegyi beszd vd s tlet ellennk. Nem rezzk, hogy ez a hivatsa - sjtson le s alzzon meg bennnket, hanem inkbb - kvetelmnyeinek mindennapos voltnl fogva - azt a tudatot tpllja bennnk, hogy gynk rendben van, mi megtettk, amit Isten kvnt tlnk.

d) Az . n. radiklis felfogst vallk csoportjt azok kpezik, akik a Hegyi beszdet gyszlvn bet szerint veszik, s ezt tartjk Krisztus tantsa kzpontjnak, olyannyira, hogy mellette az rs minden egyb parancst szinte figyelmen kvl hagyjk. A legtbbszr a szektk soraiban tallkozunk ilyen gondolatokkal. Ha neveket is emlteni akarunk, elg utalnunk Tolsztojra, a nagy orosz rra, valamint a svjci . n. „vallsos szocializmusra”, s annak nagy alakjaira (Kutter, Ragaz, az ifjabb Blumhardt). Ugyanez a mozgalom Amerikban) „szocilis evanglium” nven vlt ismertt, s sarkalt tettre sok komoly keresztynt (Peabody, McCown). Ennek az irnynak valamennyi neves kpviselje megegyezik egymssal abban, hogy az j vilg, amely utn vgydnak az emberisg legjobbjai, csak akkor fog megvalsulni, ha majd a Hegyi beszd, mint a gyakorlati cselekvs zsinrmrtke, j politikai s trsadalmi rendet teremt mind az egynek, mind pedig a nemzetek letben.

Mg Tolsztojnl a Hegyi beszd tanulmnyozsa a vilggal szemben a legteljesebb passzivitsra vezetett, addig a vallsos szocializmusban pontosan az ellenkez elvet talljuk: itt mindent t akarnak formlni, a meglev intzmnyeket s berendezseket Isten orszga trvnyei szerint akarjk talaktani.[14]

Akik ezt a felfogst hirdetik, azoknak legnagyobb hibja, hogy nem (szmolnak a bnnel. Helyesen valljk, hogy Jzus tetteket kvn tlnk, de ugyanakkor szem ell tvesztik ezt a nagy igazsgot - Jzus sohasem tantotta, hogy Istennek az orszga, ebben a vilgrendben s a mi cselekedeteink ltal fog megvalsulni! Igen, szksg van cselekedetekre, de ne higgyk, hogy ezek hozzk el Isten orszgt!

e) Mg Tolsztoj, valamint az kveti s a vallsos szocializmus hvei ebben a vilgban akarjk megvalstani a Hegyi beszd kvetelmnyeit, addig az eschatologikus magyarzat valli ppen az ellenkez ton haladnak - ezek a Hegyi beszdben szaktst ltnak nemcsak a vilg mai rendjvel, hanem magval a vilggal is. Szerintk Jzus, akrcsak a Keresztel, meg volt gyzdve rla, hogy a vilg vge a kzvetlen kzelben van. Ezrt kvnt tantvnyaitl emberfeletti teljestmnyeket, kvetkezskppen a Hegyi beszd nem is egyb, mint „a vgs dnt harcnak kivteles jelleg trvnye” - amint J. Weiss hirdette.[15]

Ugyanebben a gondolatkrben mozog Schweitzer Albert is, aki szerint a Hegyi beszd kvetelmnyei csupn tmeneti jellegek, nem szmolnak semmifle termszeti ktelkekkel, csaldi, trsadalmi viszonyokkal -- Jzus szeme eltt csak egy cl lebeg: Isten orszga, mely a legrvidebb idn bell elrkezik. A Hegyi beszd csupn „interim” etika, mindssze arra az idre rvnyes, amely mg Isten orszga elrkeztig rendelkezsre ll. Krisztus rendkvli kvetelmnyei teht a vgnek ebbl a vradalmbl rtendk meg. Mivel azonban a vilg vge nem jtt el, rnk nzve, akik a vilg vgtl tvol vagyunk, nem ktelezk.[16]

Hegyi beszdnek ilyen megrtsvel ellenttben mindssze kt tnyre mutatunk r - az egyik az, hogy Isten orszga nem csupn eschatologikus valsg, hisz Jzus gyakran beszl rla, mint jelen levrl (Mt. 11: 5-6; Mt. 12: 28; Lk. 10:18; 17:20-21; Jn. 3:3-8), msodsorban pedig a vilg vgnek ideje ismeretlen elttnk (Mt. 24: 36; 25:13) s gy soha sem tudhatjuk, nem a kzvetlen kzelben van e. S mg ha tvol volna is, a magunk letnek vge nemde a kzelben van? S ha az eljn, tbb nem ll mdunkban Jzus parancsolatait teljesteni. Taln ppen ezrt figyelmeztet oly komolyan bennnket: „vigyzzatok!” (Mt. 26:41).

3. A megolds.

A sokfle, egymssal nem egyszer merev ellenttben ll magyarzatot ltva, joggal krdezhetjk - kzlk melyik a helyesebb? Hogyan kell, s hogyan lehet gy szemllnnk a Hegyi beszdet, hogy a fentebb trgyalt egyoldalsgokat, hibs felfogsokat kikszblve, egysges s ellenttektl mentes szemszgbl nzzk a Hegyi beszdet?[17]

Induljunk ki abbl a tnybl, hogy a Hegyi beszd Jzus tantsnak csupn egy rsze. ppen ezrt, brmennyire slyos mondanivalkat tartalmazzon is, nem lehet azt lltani, hogy ebben benne van Jzus teljes Evangliuma. Amikor teht a Hegyi beszdet helyesen akarjuk megrteni, nem szabad ezt az sszefggsbl kiszaktani s gy trgyalni, mintha kln nll nagysg volna, st ellenkezleg – kvetelmnyeit a nagypntek, s a hsvt esemnyeinek megvilgtsba kell helyeznnk. S ha ezt tesszk, akkor azonnal megszabadulunk sok flrertstl. Tudva ugyanis, hogy az, aki itt szl hozznk, nem ms, mint a mi vltsgunk megszerzse vgett a mennybl alszllott, majd a hallbl feltmadott Urunk, rgtn nem trvnyadt, vagy tl brt ltunk csupn Benne, hanem azt, aki letnk s hallunk, dvssgnk s krhozatunk felett egyarnt rendelkezik ugyan, de aki azrt kldetett, hogy azok kzl, akik Benne hisznek, egy se vesszen el.

Krisztus teht szmunkra a Messis, aki neknk a mi dvssgnket hirdeti, de nemcsak hirdeti, hanem egyszer s mind hozza, illetve adja is. De ppen, mert dvssgnkrl van sz, s mert azzal szabadon rendelkezik, Benne az Isten Fit, a mi Urunkat ltjuk. Jzus Krisztus a mi Urunk! Ezt a mondatot szeretnnk minl ersebben kiemelni, mert ppen az r voltnak a tudata homlyosodott el legjobban elttnk. Emlegetjk t, imdkozunk Hozz, de szinte sohasem szmolunk elgg komolyan Vele. A legtbbszr mi akarunk rendelkezni Vele. Sokkal inkbb hajlandk vagyunk mg az rst is a mi gondolatainkhoz formlni, mintsem, hogy mi hajoljunk meg Eltte. Pedig minden ilyen tettnk nem egyb, mint lzads Ellene.

Krisztus a mi Urunk. Azt jelenti ez, hogy mi meg az szolgai vagyunk. Ha pedig szolgi, akkor rendelkezik velnk, s mi azt tesszk, amit Urunk parancsol. gy tekintve a Hegyi beszdet, abban voltakppen errl van sz - Jzus parancsokat ad, a tantvnyok pedig teljestik azokat, azaz engedelmeskednek.

Ennlfogva a Hegyi beszdnek nemcsak a kifejezetten imperativisztikus rszeit tekintjk parancsoknak, hanem az egsz Hegyi beszdet. gy pldul, amikor Jzus ezt mondja: „Boldogok a lelki szegnyek”, ebben az llt mondatban, meggyzdsnk szerint, felszlts rejlik: legyetek lelki szegnyek!

Amennyire bizonyos, hogy Krisztus parancsol, annyira bizonytalan, hogy mi engedelmeskednk-e. St fel kell vetnnk a krdst: tudunk-e engedelmeskedni? A legjobb akarattal s legnagyobb ermegfeszts rn engedelmeskedni igyekv tantvnyok is knytelenek megvallani, hogy a Hegyi beszd pldtlan kvetelmnyeivel szemben gyakran kudarcot vallanak. St ppen az ilyenek lete jut egyre vlsgosabb helyzetbe. letk sszetkzsei egyenesen Krisztus parancsainak val engedelmeskedni akarsuk ltal lesznek folyton gyakoribbakk. ppen ezek rtik meg legjobban Krisztusnak ezt a mondst: nem azrt jttem, hogy bkessget hozzak (Mt. 10:34). Ez a bels feszltsg csak egy mdon szntethet meg: a teljes dnts esetn - vagy Isten, vagy a vilg oldaln kellene llnunk maradktalanul; s mivel ebben az letben ez elrhetetlen, a feszltsg folyton fennll. Fennll annl inkbb, mivel hogy a Hegyi beszd kvetelmnyei valsgosak s neknk folyton be kell vallanunk, hogy itt is, ott is hinyos volt az engedelmessgnk. ppen ezrt Jzus tantvnyai nem tudnak mst tenni, minthogy llandan ismtlik a Miatynk tdik krst: „bocssd meg a mi vtkeinket, mikppen mi is megbocstottunk az ellennk vtkezknek”.

ppen ennek a krsnek a msodik fele a biztostk arra nzve, hogy akik a Hegyi beszdet komolyan veszik, nem csggedt lemondssal nzik a vilg sorst, hanem ellenkezleg - a legteljesebb aktivitssal vetik bele magukat a mindennapi let kzdelmeibe s ott is mindent megtesznek, hogy Krisztus parancsolatai rvnyesljenek. Mert k tudjk, hogy Krisztus teljes engedelmessget kvn tlk; ppen ezrt letk nem megosztott let - nemcsak a szemlyes, esetleg csupn a csaldi krben, de az let egyb kzssgi vonatkozsaiban is minden felelssgrzetkkel annak az rnak a hatalma alatt llnak, aki minden tren rendelkezik velk.[18]

Amikor azonban gy tettekkel tesznek bizonysgot Krisztushoz tartozsukrl, ugyanakkor tudjk azt is, hogy minden j igyekezetk s cselekedetk ellenre is nem k ptik Isten orszgt. Tudjk, hogy ez a fld s ennek intzmnyei semmikppen nem azonosak Isten orszgval, s gy k csak jvevnyek s zsellrek ebben a vilgban (Ef. 2:19); mgis nem vetik meg ezt az letet s a fldi berendezkedseket, mert ezeknek az a rendeltetsk, hogy ppen ezek vltozzanak t Isten dicssgnek szolglatra. Mint ahogyan Krisztus elhv szavra egsz testi valnk vltozatlan marad, tovbbra is ugyanabban a testben lnk s mgis valami gykeres talakuls megy vgbe bennnk, ugyangy van ez az egsz vilggal - a Krisztus Hegyi beszdnek parancst megrt ember mindent jjrtkel, mindent msknt lt, mint azeltt. ppen ezrt a Hegyi beszd az sszes rtkek trtkelse. Mi ennek az trtkelsnek az alapja? Semmi ms, mint - gy rezni, gy gondolkodni s gy cselekedni, ahogy Krisztus ezt neknk megszabja. Mskppen kifejezve - jjszletett, megtisztult rzsek, gondolatok s tettek.

Ennek ellenre is minden Krisztustantvny tudatban van annak, hogy Isten orszgt s annak megvalsulst ebben a vilgban a Gonosznak ezerfle tmadsa akadlyozza, s k, a Hegyi beszdnek engedelmeskedni akark, mg nagyon tvol llnak attl, hogy tkletesek volnnak. Ez csak akkor lesz valsg, ha majd a mr most is itt lev Isten orszga teljessgre jut. Ha majd a gonosz vgkpp legyzetett.

Krisztus parancsa a tantvnyt elvlasztja, elklnti ugyan a tbbiektl, az ebben a vilgban uralkod gonosz erk hatalmi krbl Isten szolglatra hvja el, azonban tovbbra is ebben a vi1gban l, s mint ilyen, jra csak ki van tve az itt diadalmaskodni akar stni hatalmak ksrtseinek. ppen ezrt, noha Krisztusnak szenteli oda magt, jra meg jra az bnbocsnatra szorul. Jzus slyos kvetelmnyei teht csak gy nem lesznek felettnk hallos tlett, ha velk egy idben ott l bennnk a bneink bocsnatnak bizonyossga is. Ennek a tudata azonban nem ment fel bennnket a Krisztus mellett val dnts szksgessge all.

Krisztus r volta, a mi szolgai llapotunk, de ennek ellenre is istenfisgra hivatottsgunk, letnknek Isten szmra val odaszentelse, (amely a mi dntsnktl is fgg), de ennek ellenre is gyakori engedetlensgnk s Isten bocsnatra szorultsgunk - ezek azok az alapgondolatok, amelyek irnyn haladva helyesen tudjuk ltni azt az isteni vilgrendet, amelynek egyes alapelveit a Hegyi beszdben fejti ki Jzus.

Mieltt a Hegyi beszd rszletes trgyalshoz fognnk, mg pr szt kell szlnunk exegetikai eljrsunkat illetleg. Valljuk, hogy a Szentrs, mint Isten kijelentse nem a mlt. Ez a kijelents l-leven, teht mind a mai napig szl hozznk. Az rsmagyarzatnak kvetkezskppen az a feladata, hogy azt mutassa meg, mit mond Isten neknk. Isten pedig Jzus Krisztusban szl hozznk. Ezrt, hogy az rsmagyarzat csak akkor helyes, ha az rs minden egyes mondatt Jzussal hozza kapcsolatba. A Hegyi beszdet teht gy tekintjk, mint amelynek minden egyes sora Re vonatkozik, Vele van sszefggsben.[19]

rsmagyarzatunk gy krisztocentrikus lesz; eljrsunk azonban teljesen jogosult, mert maga a Szentrs tesz rla bizonysgot, hogy Isten a Krisztusban jelenti ki magt, s hogy a prftk s apostolok ltala szlnak (1. Pt. 1:11; Csel. 1: 8). gy tekintve a Hegyi beszdet, nem emberi vlekedsekben, nem is a mi kutatsunkban, a szveg megrtse krli fradozsunkban, hanem egyedl Krisztusban ltjuk a Hegyi beszd lnyegt s tartalmt. gy mg tudomnyos rdekldsnk is voltakppen nem lesz egyb, mint Krisztus-keress. Zrgets az ajtajn, abban a hitben, hogy a zrgetnek megnyittatik.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!