2. A) Bevezets 1. A problma 2. A Hegyi beszd klnbz rtelmezsei 3. A megolds
A) Bevezets 1. A problma 2. A Hegyi beszd klnbz rtelmezsei
3. A megolds
A)
BEVEZETS
1. A problma
Ha valaha idszer volt ez a ttel - keresztynnek lenni annyi, minta kisebbsghez tartozni, gy ma ktszeresen az. A napjainkban vgbemen talakulsok, az emberi llek stt mlyeibl feltr gonosz indulatok egyre vadabb ostroma a Krisztus tantsa - ellen - folyton fokozd ervel tkznek bele a keresztyn egyhz pletbe. Mintha csak az utols idk dnt harcai eltt llnnk.
S az ostrom nem sznik, st mindig veszedelmesebb vlik, s mint minden hborban, a lelki let vlsgainak eme harcban is, sokan lesznek az ellensg zskmnyv. Tpetten s sebeslten, sokszor hallos betegen vonszoljk tovbb letket maguk a hivatalos keresztynsg vezeti is. S ami mg ennl is szomorbb, az az, hogy a sznni nem akar tmadsok slytl megtrten, mi magunk sem vesszk szre, mennyire eltvolodtunk attl a zsinrmrtktl, amelyet pedig - elvben szavaink s cselekedeteink szablyozjnak vallunk.
Szinte magtl rtetdknek tnnek elttnk olyan dolgok s esemnyek, amelyek pedig ppen, mert Krisztus tantvnyai vagyunk, nagyon is gondolkodba kellene, hogy ejtsenek bennnket. Egszen rendjn levnek tartjuk pldul, hogy a nemzetek kztti viszlyokat fegyverrel intzzk el; ha valamely hzasletben nehzsgek llnak el, egsz termszetesnek vesszk, hogy a megolds nem lehet ms, mint az elvls; szinte gondolkods nlkl tesznk eskt gyszlvn letnk valamennyi jelentsnek ltsz fordulpontjn; a rosszrt rosszal fizets majdnem cselekedeteink alapmotvumv vlt s ha jogunkban valaki megsrtett bennnket, nyilvn a brsgnl keresnk elintzst; segtnk a velnk egysorba tartozkon, de hogy az ellensgeinket szeressk s rettk imdkozzunk - ez alig, vagy ppen nem okoz neknk lelkiismeret-furdalst.[1]
Nem folytatjuk tovbb ezt a gondolatsort, csak egyszeren feltesszk a krdst: csakugyan az az igazi megolds, ahogy mi lnk s cseleksznk? A mi cselekedeteink s gondolataink olyanok-e, mint ahogy a mi Urunk kvnja tlnk? St tovbb kell mennnk - vajon r e Jzus Krisztus egyltaln a mi szmunkra? r e, aki parancsol, s akivel szemben mi, mg ha nem rtjk is, mg ha nincs is a kedvnkre, csak egyet tehetnk: habozs nlkl engedelmeskednk, tudva, hogy minden ellenszegls felttlenl a mi hallunkat jelenti.
Mind az egyni, mind a kzssgi letnkben azrt szenvednk olyan gyakran hajtrst, mert llandan megalkuszunk. Nem tudunk lemondania Krisztushoz tartozsunkrl, de ugyanakkor mgis e vilg szerint is akarunk lni, ms szval: kt ellenttes urat akarunk szolglni egyszerre, eleget akarunk tenni Krisztusnak is, a vilgnak is. s ppen ebbl a vgyunkbl szrmazik letnk teljes meghasonlottsga, a napirenden lev sszetkzsek s leverettetsek.
Csoda-e ily krlmnyek kztt, hogyha „az ellensg” tmadsa nagy rseket t sorainkon? Csoda-e, hogy a mellnknek feszl krdsekre csak dadog feleleteket tudunk adni? S ez ltal nemcsak magunkat tesszk ki az eltiportats veszlynek, hanem a rnk bzott drgagyngyket is! Mskppen kifejezve - nem dbbent-e meg bennnket mg mindig a mi Krisztus irnti nagy htlensgnk? s ha egyszer erre rjttnk, nem knyszert-e bennnket ellenllhatatlan ervel ez a mi felismersnk a teljes visszafordulsra? Teljesen j megoldsok s lehetsgek keressre?
Egy ilyen problmkkal viaskod, Krisztust keres s az parancsolatainak, kvetelmnyeinek a mi korunkban val jelentst felismerni akar embernek az rsa ezek a sorok. ppen ezrt ez a dolgozat nem ncl tudomnyos kutats. Mit mond Krisztus ma, s az n szmomra? - ez voltakppen ennek az rsnak a vezrgondolata. Ezekre a krdsekre azonban vlaszt adni csak gy lehet, ha ismerjk Krisztus szavait. Azoknak elhangzsa ta pedig vezredek teltek el s gy megrtsk ktsgtelenl nem knny. Ezrt kellett hasznlnunk a tudomnyos kutats minden rendelkezsnkre ll eszkzt. Ezek a messze mlt nem egy titkt fejtik meg elttnk, de a vgs titokrl mg ezek sem lebbentik fel a ftylat. Rendeltetsk mindssze annyi, hogy tmutatk legyenek Krisztus fel. A vgs megoldst maga a Szentllek Isten adja meg, mgpedig kinek-kinek magnak. ppen ezrt ezek a sorok csak irnyvonalakat adnak, egyni megoldst mindenkinek magnak kell keresnie.
Krisztus szavait a Hegyi beszd alapjn prbljuk megrteni, mert a Szentrsban ppen ez az a hely, ahol Istennek az akarata szinte a legfnyesebben csillan fel, de ppen, mert Isten akaratrl van sz, annak a megrtse a mi emberi elmnk szmra a legnagyobb nehzsgeket rejti magban. S hogyha a Hegyi beszd klnbz magyarzati mdjait ttekintjk, rgtn vilgoss vlik elttnk, mennyire foglalkoztattk ennek kvetelmnyei mindenkor a keresztyneket, de ugyanakkor ltni fogjuk azt is, hogy a klnbz magyarzatok nemhogy megoldst hoztak volna, hanem gyakran ppen a Hegyi beszd kzponti mondanivalit homlyostottk el.
2. A Hegyi beszd klnbz rtelmezsei.
a) A rmai katolikus felfogs. Ennek alapgykereit megtalljuk mr Augustinusnl, aki szerint a Hegyi beszd elssorban a maga teljessgben csak a tantvnyokhoz sz![2] Ebbl a gondolatbl szinte szksgszeren kellett kisarjadznia annak a kzpkorban mr ltalnosan elterjedt felfogsnak, hogy aki Krisztus eme kvetelmnyeinek eleget akar tenni, az ezt a mindennapi let nehzsgei kzepette nem kpes megvalstani. Ennek alapjn mr nknt addott a gondolat, hogy a Hegyi beszd slyos, emberi erket fellml kvnalmai csak a „vlasztottak kis seregr" (papok, szerzetesek, apck) nzve ktelezek, msok szmra csupn "evangliumi tancsok" (consilia evangelica).[3]
A katolicizmusnak ez a szemllete hibs kiindulsi pontra pl fel, ez azonban benne rejlik magnak a rmai katolikus felfogsnak az alapstruktrjban; ezen pedig ezt rtjk a rmai katolikus valls rendszere hierarchikus jelleg, s mint ilyen, mindenkor bizonyos ellentteket llt egymssal szembe (hogy csak egyet emltsnk: a termszeti s termszetfeletti rend szembelltsa). Ennek az elvnek az emberi egyttlsre val alkalmazsa a gyakorlatban arra vezet, hogy ktfle emberek vannak: olyanok, akik benne lnek a htkznapok sokszor tlsgosan is relis harcaiban s olyanok, akik mint „termszetfeletti emberek”, lemondanak a „termszeti letben” val rsztvtelrl s kizrlag a termszetfeletti vilggal foglalkoznak. Ennek az elgondolsnak megfelelen aztn Isten parancsolatait is kt csoportra osztjk - kzlk egyesek a „termszeti erklcs” sznvonaln llkra nzve ktelezk csupn, msok - a nehezebbek - viszont fleg azokra irnyulnak, akik termszetfeletti letet akarnak lni. Rma teht ily mdon az emberek kt rendjt klnbzteti meg: egy magasabbat s egy alacsonyabbat.[4]
Ez a megklnbztets azonban ellenttes az rs tantsval, mely szerint mindent Isten teremtett s mindaz, amit teremtett, j (Gen. 1: 25). Igaz ugyan, hogy mi a bneset utn lnk, teht egy teljesen bntl titatott vilgban, melynek helyre kell llttatnia, mieltt jra bnnlkliv lesz. Ez azonban egyedl Isten kegyelme, az tette ltal trtnik, ez pedig nem magasabb, termszetfeletti rend (ellenttben a termszetivel), hanem Isten ingyen ajndka a hvknek, mely a rgit, a termszetit jra eredeti minsgben lltja vissza.
Istennek erre a kegyelmi ajndkra mindenkinek egyarnt szksge van: s a Szentrsban sehol sem tallunk olyan tantst, mely klnbz felttelekhez ktn az dvssg elnyerst. Trjetek meg s higgyetek az Evangliumban! - ez Krisztus kvetelmnye mindenkihez. Nem lehet beszlni evangliumi tancsokrl sem, mert ez ltal voltakppen Krisztus r voltt vonjuk ktsgbe. Ha pedig r, akkor parancsol, nem pedig „tancsokat ad”. Gondoljunk csak Mt. 5: 21-48-ra. Az egyre ismtld „n pedig azt mondom nktek”- kel kezdd mondatok felttlen parancsolatok, nem pedig csupn tancsok.
b) A rmai katolikus felfogssal lnyegben vve rokon Luther rtelmezse, azzal a klnbsggel, hogy mg a rmai katolicizmus az embereket osztja kt tborra, addig az felfogsa magban az emberben hoz ltre gytr kettssget. ugyanis azt tartja, hogy a Hegyi beszd s az e vilgban val let nem hozhat sszhangba egymssal. Klnbsget tesz „hivatalunkbl ered” s „magn” cselekedeteink kztt, s azt lltja, hogy mint magn embereket felttlenl ktelez a Hegyi beszd, s gy le kell mondanunk teljes mrtkben a szemlyes bosszrl, adnunk kell mindenkinek, aki csak kr tlnk; mi azonban nemcsak Isten orszgnak vagyunk a tagjai, hanem egyben a vilgban is klnbz tisztet tltnk be. Ilyenkor, a kzssgi let ltal rnk rtt feladataink vgzse kzben, nem felttlenl a Hegyi beszd kvetelmnyei szerint kell eljrnunk. Mint csaldf gondoskodni tartozunk a csaldunkrl, teht gyjtnk a szmra; mint hadvezr, ktelessgnk nemzetnket megvdelmezni az ellensg ellen, teht btran viselhetnk hbort.
Felfogsval szemben azonban fel kell vetnnk a krdst: valban gy ll a helyzet, hogy Krisztus parancsolatai csak az egyni letnket szablyozzk? - mint kzssg fel vagyunk mentve a Hegyi beszd kvetelmnyei all?
Luther maga is rezte felfogsa problematikus voltat s ezrt nem sznt meg hangslyozni egyrszt a kegyelem szksgessgt, msfell pedig arra rmutatni, hogy az rzleten fordul meg minden. Lehet vagyonom a nlkl, hogy „kapitalista” lennk, szksg esetn hbort viselhetek: a nlkl, hogy az ellensget gyllnm. Egyszval - lelki nmegtagads.[5]
A mai luthernus teolgiban a lutheri felfogs legjellemzbb kpviselje G. Kittel.[6] Szerinte a Hegyi beszd lnyegt Jzus felttlen kvetelmnyeiben kell keresnnk. A Hegyi beszd nem azrt adatott, hogy parancsait teljestsk, hanem hogy, megmutassa neknk - Isten kvetelmnyvel szemben minden „jsgunk”, „erklcss-voltunk” hajtrst szenved, neknk be kell ismernnk: kptelenek vagyunk Isten parancsnak eleget tenni. Aki ezt beltja, az nem tmaszkodik tbb nmagra, rzi, hogy a Hegyi beszd kvetelmnyei r nzve tletet jelentenek, s ezrt Krisztus keresztjre irnyozza tekintett, s tle vr megtartatst.
c) Harmadik magyarzati md gyannt emltjk a Hegyi beszdnek u. n. humanisztikus szemllett. Eme felfogs szerint a Hegyi beszd szinte teljesen elveszti vilgfeletti jellegt s a keresztyn let tulajdonkppeni clja evilgiv lesz. Ennek az irnynak f kpviselje gyannt W. Herrmann- t tekinthetjk, aki szerint a Hegyi beszd lnyege voltakppen nem egyb, mint, a Krisztuskvetk alaprzletnek kifejezsre juttatsa. Ezt az alaprzletet Herrmann a szeretetben, mint a legfbb jban tallja meg. A parancsolatokkal Jzusnak voltakppen az volt a clja, hogy felmutassa azt az rzletet, amelyet Jzus uralkodv akart tenni kvetiben. Ez az alaprzlet szabja meg, hogy mikor mit kell tennnk.[7] gy teht nem valami kiv1rl jv parancs, hanem a bennnk lev rzlet dnti el: mi a j?
Ennek a gondolatnak erteljes hangslyozst talljuk meg napjainkban C. Stange tanulmnyban. Szerinte a Hegyi beszd kzponti mondanivalja ez: nincs semmi ms, ami fenntarts nlkl jnak volna nevezhet, mint a j rzlet.[8] Ez az a prbak, amely megszabja mindennek az rtkt.
Hasonl gondolatkrben mozog H. Weinel,[9] O. Baumgarten,[10] tovbb az egybknt tiszteletre mlt, de inkbb sajt magt, mint a Hegyi beszd magyarzatt ad J. Mller is.[11]
Kiss ms formban, de lnyegben vve ugyanezen a humanisztikus vonalon halad H. Windisch.[12] helyesen hangoztatja, hogy Hegyi beszdet nem szabad kiragadnunk s klnvlasztanunk annak a kornak a milijtl, amelyben keletkezett, s ha gy tekintjk, akkor hamarosan rjvnk, hogy a Hegyi beszd kvetelmnyei nem is annyira rendkvliek, mint amilyeneknek els pillanatra ltszanak. Kvnalmai a korabeli zsid kegyessg kvnalmai.
Amint ennyibl is kitnik, itt a Hegyi beszdet egszen megfosztjk isteni jellegtl. Kvetelmnyeit az emberi kpessghez szabjk, s cljt immanensnek tekintik.[13] Ez ltal ppen azt veszik el a Hegyi beszdbl, ami benne a rendkvli - isteni kvetelmnyeit. Ily mdon elsimul az az ellentt, amely a Hegyi beszd komolyan vtelekor tmad az emberben, - nem rezzk tbb, hogy a Hegyi beszd vd s tlet ellennk. Nem rezzk, hogy ez a hivatsa - sjtson le s alzzon meg bennnket, hanem inkbb - kvetelmnyeinek mindennapos voltnl fogva - azt a tudatot tpllja bennnk, hogy gynk rendben van, mi megtettk, amit Isten kvnt tlnk.
d) Az . n. radiklis felfogst vallk csoportjt azok kpezik, akik a Hegyi beszdet gyszlvn bet szerint veszik, s ezt tartjk Krisztus tantsa kzpontjnak, olyannyira, hogy mellette az rs minden egyb parancst szinte figyelmen kvl hagyjk. A legtbbszr a szektk soraiban tallkozunk ilyen gondolatokkal. Ha neveket is emlteni akarunk, elg utalnunk Tolsztojra, a nagy orosz rra, valamint a svjci . n. „vallsos szocializmusra”, s annak nagy alakjaira (Kutter, Ragaz, az ifjabb Blumhardt). Ugyanez a mozgalom Amerikban) „szocilis evanglium” nven vlt ismertt, s sarkalt tettre sok komoly keresztynt (Peabody, McCown). Ennek az irnynak valamennyi neves kpviselje megegyezik egymssal abban, hogy az j vilg, amely utn vgydnak az emberisg legjobbjai, csak akkor fog megvalsulni, ha majd a Hegyi beszd, mint a gyakorlati cselekvs zsinrmrtke, j politikai s trsadalmi rendet teremt mind az egynek, mind pedig a nemzetek letben.
Mg Tolsztojnl a Hegyi beszd tanulmnyozsa a vilggal szemben a legteljesebb passzivitsra vezetett, addig a vallsos szocializmusban pontosan az ellenkez elvet talljuk: itt mindent t akarnak formlni, a meglev intzmnyeket s berendezseket Isten orszga trvnyei szerint akarjk talaktani.[14]
Akik ezt a felfogst hirdetik, azoknak legnagyobb hibja, hogy nem (szmolnak a bnnel. Helyesen valljk, hogy Jzus tetteket kvn tlnk, de ugyanakkor szem ell tvesztik ezt a nagy igazsgot - Jzus sohasem tantotta, hogy Istennek az orszga, ebben a vilgrendben s a mi cselekedeteink ltal fog megvalsulni! Igen, szksg van cselekedetekre, de ne higgyk, hogy ezek hozzk el Isten orszgt!
e) Mg Tolsztoj, valamint az kveti s a vallsos szocializmus hvei ebben a vilgban akarjk megvalstani a Hegyi beszd kvetelmnyeit, addig az eschatologikus magyarzat valli ppen az ellenkez ton haladnak - ezek a Hegyi beszdben szaktst ltnak nemcsak a vilg mai rendjvel, hanem magval a vilggal is. Szerintk Jzus, akrcsak a Keresztel, meg volt gyzdve rla, hogy a vilg vge a kzvetlen kzelben van. Ezrt kvnt tantvnyaitl emberfeletti teljestmnyeket, kvetkezskppen a Hegyi beszd nem is egyb, mint „a vgs dnt harcnak kivteles jelleg trvnye” - amint J. Weiss hirdette.[15]
Ugyanebben a gondolatkrben mozog Schweitzer Albert is, aki szerint a Hegyi beszd kvetelmnyei csupn tmeneti jellegek, nem szmolnak semmifle termszeti ktelkekkel, csaldi, trsadalmi viszonyokkal -- Jzus szeme eltt csak egy cl lebeg: Isten orszga, mely a legrvidebb idn bell elrkezik. A Hegyi beszd csupn „interim” etika, mindssze arra az idre rvnyes, amely mg Isten orszga elrkeztig rendelkezsre ll. Krisztus rendkvli kvetelmnyei teht a vgnek ebbl a vradalmbl rtendk meg. Mivel azonban a vilg vge nem jtt el, rnk nzve, akik a vilg vgtl tvol vagyunk, nem ktelezk.[16]
Hegyi beszdnek ilyen megrtsvel ellenttben mindssze kt tnyre mutatunk r - az egyik az, hogy Isten orszga nem csupn eschatologikus valsg, hisz Jzus gyakran beszl rla, mint jelen levrl (Mt. 11: 5-6; Mt. 12: 28; Lk. 10:18; 17:20-21; Jn. 3:3-8), msodsorban pedig a vilg vgnek ideje ismeretlen elttnk (Mt. 24: 36; 25:13) s gy soha sem tudhatjuk, nem a kzvetlen kzelben van e. S mg ha tvol volna is, a magunk letnek vge nemde a kzelben van? S ha az eljn, tbb nem ll mdunkban Jzus parancsolatait teljesteni. Taln ppen ezrt figyelmeztet oly komolyan bennnket: „vigyzzatok!” (Mt. 26:41).
3. A megolds.
A sokfle, egymssal nem egyszer merev ellenttben ll magyarzatot ltva, joggal krdezhetjk - kzlk melyik a helyesebb? Hogyan kell, s hogyan lehet gy szemllnnk a Hegyi beszdet, hogy a fentebb trgyalt egyoldalsgokat, hibs felfogsokat kikszblve, egysges s ellenttektl mentes szemszgbl nzzk a Hegyi beszdet?[17]
Induljunk ki abbl a tnybl, hogy a Hegyi beszd Jzus tantsnak csupn egy rsze. ppen ezrt, brmennyire slyos mondanivalkat tartalmazzon is, nem lehet azt lltani, hogy ebben benne van Jzus teljes Evangliuma. Amikor teht a Hegyi beszdet helyesen akarjuk megrteni, nem szabad ezt az sszefggsbl kiszaktani s gy trgyalni, mintha kln nll nagysg volna, st ellenkezleg – kvetelmnyeit a nagypntek, s a hsvt esemnyeinek megvilgtsba kell helyeznnk. S ha ezt tesszk, akkor azonnal megszabadulunk sok flrertstl. Tudva ugyanis, hogy az, aki itt szl hozznk, nem ms, mint a mi vltsgunk megszerzse vgett a mennybl alszllott, majd a hallbl feltmadott Urunk, rgtn nem trvnyadt, vagy tl brt ltunk csupn Benne, hanem azt, aki letnk s hallunk, dvssgnk s krhozatunk felett egyarnt rendelkezik ugyan, de aki azrt kldetett, hogy azok kzl, akik Benne hisznek, egy se vesszen el.
Krisztus teht szmunkra a Messis, aki neknk a mi dvssgnket hirdeti, de nemcsak hirdeti, hanem egyszer s mind hozza, illetve adja is. De ppen, mert dvssgnkrl van sz, s mert azzal szabadon rendelkezik, Benne az Isten Fit, a mi Urunkat ltjuk. Jzus Krisztus a mi Urunk! Ezt a mondatot szeretnnk minl ersebben kiemelni, mert ppen az r voltnak a tudata homlyosodott el legjobban elttnk. Emlegetjk t, imdkozunk Hozz, de szinte sohasem szmolunk elgg komolyan Vele. A legtbbszr mi akarunk rendelkezni Vele. Sokkal inkbb hajlandk vagyunk mg az rst is a mi gondolatainkhoz formlni, mintsem, hogy mi hajoljunk meg Eltte. Pedig minden ilyen tettnk nem egyb, mint lzads Ellene.
Krisztus a mi Urunk. Azt jelenti ez, hogy mi meg az szolgai vagyunk. Ha pedig szolgi, akkor rendelkezik velnk, s mi azt tesszk, amit Urunk parancsol. gy tekintve a Hegyi beszdet, abban voltakppen errl van sz - Jzus parancsokat ad, a tantvnyok pedig teljestik azokat, azaz engedelmeskednek.
Ennlfogva a Hegyi beszdnek nemcsak a kifejezetten imperativisztikus rszeit tekintjk parancsoknak, hanem az egsz Hegyi beszdet. gy pldul, amikor Jzus ezt mondja: „Boldogok a lelki szegnyek”, ebben az llt mondatban, meggyzdsnk szerint, felszlts rejlik: legyetek lelki szegnyek!
Amennyire bizonyos, hogy Krisztus parancsol, annyira bizonytalan, hogy mi engedelmeskednk-e. St fel kell vetnnk a krdst: tudunk-e engedelmeskedni? A legjobb akarattal s legnagyobb ermegfeszts rn engedelmeskedni igyekv tantvnyok is knytelenek megvallani, hogy a Hegyi beszd pldtlan kvetelmnyeivel szemben gyakran kudarcot vallanak. St ppen az ilyenek lete jut egyre vlsgosabb helyzetbe. letk sszetkzsei egyenesen Krisztus parancsainak val engedelmeskedni akarsuk ltal lesznek folyton gyakoribbakk. ppen ezek rtik meg legjobban Krisztusnak ezt a mondst: nem azrt jttem, hogy bkessget hozzak (Mt. 10:34). Ez a bels feszltsg csak egy mdon szntethet meg: a teljes dnts esetn - vagy Isten, vagy a vilg oldaln kellene llnunk maradktalanul; s mivel ebben az letben ez elrhetetlen, a feszltsg folyton fennll. Fennll annl inkbb, mivel hogy a Hegyi beszd kvetelmnyei valsgosak s neknk folyton be kell vallanunk, hogy itt is, ott is hinyos volt az engedelmessgnk. ppen ezrt Jzus tantvnyai nem tudnak mst tenni, minthogy llandan ismtlik a Miatynk tdik krst: „bocssd meg a mi vtkeinket, mikppen mi is megbocstottunk az ellennk vtkezknek”.
ppen ennek a krsnek a msodik fele a biztostk arra nzve, hogy akik a Hegyi beszdet komolyan veszik, nem csggedt lemondssal nzik a vilg sorst, hanem ellenkezleg - a legteljesebb aktivitssal vetik bele magukat a mindennapi let kzdelmeibe s ott is mindent megtesznek, hogy Krisztus parancsolatai rvnyesljenek. Mert k tudjk, hogy Krisztus teljes engedelmessget kvn tlk; ppen ezrt letk nem megosztott let - nemcsak a szemlyes, esetleg csupn a csaldi krben, de az let egyb kzssgi vonatkozsaiban is minden felelssgrzetkkel annak az rnak a hatalma alatt llnak, aki minden tren rendelkezik velk.[18]
Amikor azonban gy tettekkel tesznek bizonysgot Krisztushoz tartozsukrl, ugyanakkor tudjk azt is, hogy minden j igyekezetk s cselekedetk ellenre is nem k ptik Isten orszgt. Tudjk, hogy ez a fld s ennek intzmnyei semmikppen nem azonosak Isten orszgval, s gy k csak jvevnyek s zsellrek ebben a vilgban (Ef. 2:19); mgis nem vetik meg ezt az letet s a fldi berendezkedseket, mert ezeknek az a rendeltetsk, hogy ppen ezek vltozzanak t Isten dicssgnek szolglatra. Mint ahogyan Krisztus elhv szavra egsz testi valnk vltozatlan marad, tovbbra is ugyanabban a testben lnk s mgis valami gykeres talakuls megy vgbe bennnk, ugyangy van ez az egsz vilggal - a Krisztus Hegyi beszdnek parancst megrt ember mindent jjrtkel, mindent msknt lt, mint azeltt. ppen ezrt a Hegyi beszd az sszes rtkek trtkelse. Mi ennek az trtkelsnek az alapja? Semmi ms, mint - gy rezni, gy gondolkodni s gy cselekedni, ahogy Krisztus ezt neknk megszabja. Mskppen kifejezve - jjszletett, megtisztult rzsek, gondolatok s tettek.
Ennek ellenre is minden Krisztustantvny tudatban van annak, hogy Isten orszgt s annak megvalsulst ebben a vilgban a Gonosznak ezerfle tmadsa akadlyozza, s k, a Hegyi beszdnek engedelmeskedni akark, mg nagyon tvol llnak attl, hogy tkletesek volnnak. Ez csak akkor lesz valsg, ha majd a mr most is itt lev Isten orszga teljessgre jut. Ha majd a gonosz vgkpp legyzetett.
Krisztus parancsa a tantvnyt elvlasztja, elklnti ugyan a tbbiektl, az ebben a vilgban uralkod gonosz erk hatalmi krbl Isten szolglatra hvja el, azonban tovbbra is ebben a vi1gban l, s mint ilyen, jra csak ki van tve az itt diadalmaskodni akar stni hatalmak ksrtseinek. ppen ezrt, noha Krisztusnak szenteli oda magt, jra meg jra az bnbocsnatra szorul. Jzus slyos kvetelmnyei teht csak gy nem lesznek felettnk hallos tlett, ha velk egy idben ott l bennnk a bneink bocsnatnak bizonyossga is. Ennek a tudata azonban nem ment fel bennnket a Krisztus mellett val dnts szksgessge all.
Krisztus r volta, a mi szolgai llapotunk, de ennek ellenre is istenfisgra hivatottsgunk, letnknek Isten szmra val odaszentelse, (amely a mi dntsnktl is fgg), de ennek ellenre is gyakori engedetlensgnk s Isten bocsnatra szorultsgunk - ezek azok az alapgondolatok, amelyek irnyn haladva helyesen tudjuk ltni azt az isteni vilgrendet, amelynek egyes alapelveit a Hegyi beszdben fejti ki Jzus.
Mieltt a Hegyi beszd rszletes trgyalshoz fognnk, mg pr szt kell szlnunk exegetikai eljrsunkat illetleg. Valljuk, hogy a Szentrs, mint Isten kijelentse nem a mlt. Ez a kijelents l-leven, teht mind a mai napig szl hozznk. Az rsmagyarzatnak kvetkezskppen az a feladata, hogy azt mutassa meg, mit mond Isten neknk. Isten pedig Jzus Krisztusban szl hozznk. Ezrt, hogy az rsmagyarzat csak akkor helyes, ha az rs minden egyes mondatt Jzussal hozza kapcsolatba. A Hegyi beszdet teht gy tekintjk, mint amelynek minden egyes sora Re vonatkozik, Vele van sszefggsben.[19]
rsmagyarzatunk gy krisztocentrikus lesz; eljrsunk azonban teljesen jogosult, mert maga a Szentrs tesz rla bizonysgot, hogy Isten a Krisztusban jelenti ki magt, s hogy a prftk s apostolok ltala szlnak (1. Pt. 1:11; Csel. 1: 8). gy tekintve a Hegyi beszdet, nem emberi vlekedsekben, nem is a mi kutatsunkban, a szveg megrtse krli fradozsunkban, hanem egyedl Krisztusban ltjuk a Hegyi beszd lnyegt s tartalmt. gy mg tudomnyos rdekldsnk is voltakppen nem lesz egyb, mint Krisztus-keress. Zrgets az ajtajn, abban a hitben, hogy a zrgetnek megnyittatik.
|