„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Lelki nekekrl, rgi magyarok H. Hubert Gi- zella Feljebb a 7. sorban tallhat az tirny- ts
[u' = u felette e; e' = farkas e; o' = o felette e; e''' = e felette accent grave; a''' = a felette accent grave; a'', e'' = a, e felette accent circonflexe; g' = g felette accent grave]
[Aijr:]Melios Peternec A DO'BRO'TZO'NI PREDIcatornac,3 a''' Christus altal az Atya Istennec kedut kri, es o' magt minden atyafiusagual4 aianlya mint erelmes olga trsanac.5
VAYHA E ekbe vo'ttc volna ennec elo'tte valo ido'kben az Ecclesiaban valo Safaroc,6s' mg e''' mostani ido'be(n) valo Kere tyenekis iol meg gondolnc, mit kiuan az VR Isten a''' ent Pal Apastal a''ltal, mikor azt mondgya Coloss. 37
A''' Christusnac be ede buen lakoz-8[Aijv:]zc ti bennetec minde(n) bo'lchese'guel, tanitua(n) es ti ko'ztetec egymast intuen, Psalmusokban,9 Dicheret mondasokba(n), es lelki enekekben, keduessen enekeluen a''' ti iuetekben az Vrnac, Bizony enni vaksagba az emberi nemzet nem esett volna s' most sem forgana illyen nagy ertelense'gben, hanem a''' mennyei bo'lchese'gnec ozattyt nagyob bo'chu'lettel es figyelmetesse'guel venn, ki ltal soc romlasabol es rea ko'uetkezendo' ve edelmibo'l meg abadithatna'' magat. Annac felette pedig az Isteni Dichereteckel sem lne' terme ete ellen a''' korchomakon es egyb zabalo helekenn, hanem igaz isteni fe'lelemben tiszteln ha'''l adassal es ko'nyo'rgessel az o' teremto' es meg valto Istent.
Ezzel pedig e''' mostani ido'''ben valo emberec vgyan igenis tartoznanac, mert o'ket az Istennec io volta, e''' meg aggot vilagnac10 vege fele'',11 nem chac az ige ernt valo tanitassal aiandekozta meg, hanem mint a''' ent Isaias Profeta ideieben, mi(n)d predikallas altal s' mind enekbe erzo'tt12 [Aiijr:] Verso'knec minden felo'l valo edes kialtasaual o'ro'mest hozz hiuna, ha az ve edelemnec vtrol meg akarnanac trni, es az itlet napianac ko'zel valo sentenciaitol magokot meg akarnc mentenyi.13
De en azt hi em, hogy ha az Vr Iste(n) ennel to'b iot tenneis e'' kba vilaggal, annal keuesbet gyo'nyo'rko'dnc o' benne, so't annal nag'ob bo usagokual s' karomlasokual illetn o'tet, kinec az o' terme ete''' az esetto'l fogua mi(n)denkor haila(n)do volt az alnoksagra.
Mind az altal mineku'nc hiuen el kell iarnunc a''' mi hiuatalunkban, mind tanitassal s' mind eneklessel, hogy a''' menyire lehet az Isteni bo'lchesegnec es dicheretnec emberec ko'zo't valo beuelkedesenec mi miattunc semmi ku'ssebbu'lese ne lege(n): A to'bbit ent Palknt az Iste[n]re hadgyuc.
Ennec okart, a''' minemo' Isteni Diche''reteket14 es Psalmusokot ez ido'ben valo iambor Atyafiac a''' ent Irasbol erzo'ttenec,15 azoc ko'zo'l im eg'ynehanyat ki valogattam, es a''' te neued alat ki bochatta(m),16 [Aiijv:] hogy ezzel en magamot teneked aianlanam. Vedd io neuen azert ezzel egyetembe az en te hozzd valo io akaratomot es atyafiusagomot, es szolgally vgy a''' Christus Ecclesiaianac a''' te ido'dben, hog' az o' to'le vo'tt Giraual,17 ez vilagbol valo ki mulasod vtnnis kereskedhesse'l, a''' te igaz tudomanyodot irasod ltalis egyebeckel ko'zo'lun. Tartson meg az VR Isten, hogy az o' iuhai ko'zo'tt vigyazasual es sokaig iuha kodhassal, es a''' Melios neuet igazan viselhessed.18 Ouarat19 irta Martiusnac 1. napian. M.D.LX.
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre