Htkznapok higinija
Mr Mzes megemlkezsre s megszentelsre parancsolja a hetedik napot - nem bosszantsunkra, hanem javunkat szolglan. Errl szmoltak be azok a svd munkapszicholgusok, akik hosszas s alapos ksrletek utn gy summztk kutatsuk eredmnyt: akr fizikai, akr szellemi munkt vgez hat napon t valaki, a nyolcrai tisztesen vgzett munka pszichikus energiinak csak tartalkait fogyasztja, de a hetediken vgzett mr tkjt emszti, s ez hossz tvon a szervezet korai elregedst, elhasznldst vagy sszeroppanst eredmnyezheti.
Nos, ennek a parancsolatnak embert vd voltt egy j, ksrletekkel bizonyt tudomny is hangslyozza, nemcsak lelkszek hirdetik klnbz szszkekrl. m a fekete bets htkznapok sajtos s szakaszos megszentelsrl, egszsges meglsrl jval kevesebb sz esik s mg kevesebben gyakoroljk. Ha trtnik is effle, azt tbbnyire versenyz sportolk teszik - korunk j "szerzetesei" – jobb eredmnyk, teljestmnyk rdekben, s nem a keresztynek, hitbl fakadan, hogy Mesterknek jobb tantvnyai legyenek.
A mai emberek zmmel vagy alatta vagy felette lnek htkznapjaiknak.
Vagy roskadozva alatta, vagy felletesen felette; kevesen vannak, akik gy lnek benne, hogy nem roskadoznak, vagy nem rpkdnek – nem lihegnek, vagy nem libegnek, hanem helyesen helyezkednek. Mgpedig a mindensg rendjhez s ritmushoz, mert tudjk, hogy k mr nem egyetlen barlang, tjegysg, fldrsz vagy e parnyi bolyg laki csupn, hanem a Flddel egytt - a kozmosz rszei is. Ennek a teremtett mindensgnek pedig "megadatott" ritmusa van. Aki egsz lnyvel - lelkestl-testestl - nem lktet egytt a rend ritmusval, gy jr, mint az a lovas, aki nem mozog egytt a vgtat lval: leesik. Ma gy mondjk: kiborul. Vagy elmerl, mint az a hullmlovas, aki nem igazodik a hullmokhoz; depresszis lesz s sszetri magt, mint az a vitorlz repl, aki nem veszi figyelembe "rendjt s ritmust" annak az elemnek, amelyben repl, s amely segti - ha hozz igazodik. (Az llatnak nem kell ezt jra megtanulnia, mert nem esett ki belle. A hal pl. gy l a tengerben, hogy nem tud a tengerrl, "csak" benne van.)
A mindensg rendjn s ritmusn bell lktet s ltet bennnket bolygnk: az vszakok, a nap s az j vltakozsa, az aply s a dagly - s sorolhatnk. Ez befolysolja pszichobolgiai letritmusunkat, teht mindenkinek ezen bell, ebben kell megtallnia (let)-rendjt s (let)-ritmust.
E renden bell kell (kellene) mindenkinek minl elbb megtudnia, mi az RENDeltetse. Gynge hasonlattal: hol, mikor s melyik vonatra kell felszllnia, hogy meg is rkezzk. Majd a vonaton bell meg kell keresnie a flkjt s szmozott lhelyt. E vonaton mindenki azt teheti, amit akar: randalrozhat vagy vigasztaldhat; a szerelvny hosszban mehet - akr a menetirnnyal szemben is -, a vonat akkor is
oda rkezik, ahov rkeznie kell, s ott vagy virggal, vagy bilinccsel vrja Valaki. Az elRENDelsnkn bell ez a szabad akaratunk.
Ezt ltjuk Jeremis prfta lettrtnetbl is: gy szlt hozz az r: "Mieltt az anyamhben megformltalak, mr ismertelek, s mieltt a vilgra jttl, magamnak vlasztottalak, npek prftjv tettelek" (rendeltelek). (Ez volt a Jeremisnak sznt "vonat".)
- Az indulsi idpontot (s a "flkt") gy kapja meg: "Lsd n a mai napon npek s orszgok fl rendellek, hogy gyomllj s irts, pusztts s rombolj, pts s plntlj!" (1,10).
s Jeremis engedelmeskedik az eleve-elRENDelsnek s az aktulis parancsnak is, "a napiRENDnek"; br olykor nehezre esik e ketts rendnek engedelmeskednie (20,-9), de gy li ezt t, mint csontjaiba rekesztett tzet, amely fltt nincs hatalma. Ksbb Jzus ezt gy fejezi ki: "Igen, Atym, mert gy lttad jnak" (Mt 11,26).
Neknk is, egyen-egyenknt meg kell tallnunk rendelt helynket a Renden bell, mgpedig naponknt, st napszakonknt, hogy ki-ki tpusnak, lelki alaphangjnak megfelelen egytt lktessen a rendelt rend ritmusval, hogy id eltt "ki ne essk" belle.
Sokan szenvednek amiatt, hogy nemcsak szvk dobogsa aritmis, s akadoz a llegzetk, hanem egsz letk az.
Reggel
A rend-ritmussal harmonikusan egytt l ember szrevtlen tmenettel lp t az alvsbl (s az EGSZ-sgt biztost lombl) a fllomba, s a fllombl az brenltbe. Nem kell szmra "breszt", mert szinte percnyi pontossggal nyitja ki a szemt, hiszen megszokta: mikor kell felkelnie s ez a megszoks bels bresztjv lett. A rendben l s alv emberbe bepl az breds ideje. Azok, akik csak bresztre tudnak gy-ahogy magukhoz trni, gyakran fejfjssal, szdlssel, ingerltsggel, vagy n. reggeli depresszival kezdik a napot, s rkba telik, mg valahogy bele- zkkennek - az letbe. Sok munkahelyen tbb cssze feketekv s semmitmond fecsegs kell, mg feladatukhoz tudnak ltni. Ez nem annyira munkafegyelmi, mint inkbb llektani problma. Az utbbi rendbettele sokat segtene az elbbin.
Aki nem az let alatt, vagy felette l, az teht reggel mris az letbe lp; a homo christianus nem egyedl, valahogy gy, mint a zsoltros: "...felserkenek s mgis veled vagyok" (139,18.b).
St Benne. " ..benne lnk, mozgunk s vagyunk" (ApCsel 17,28). Ez a mi titokzatos tbbletdimenzink; a htkznapok higinis gyakorlatai ppen az ebben val megmaradsunkat clozzk, mert ki lehet lpni, st esni belle. Tbbek kztt gy, hogy felbredskor nem kelnk fel, hanem bren lmodozunk Babits Glyakalifjaknt -valami prhuzamos letbe kpzelve magunkat. Ez eltvolt a valsgtl, st szembefordt vele. letidegenn, ttovv, RENDetlenn tesz. - Ismerek valakit, aki erre val hajlamt gy kzdtte le, hogy felbredse utn tstnt torna- s lgzgyakorlatokba kezdett, gondolattrstssal; kilgzskor: Vedd el, Uram, a nyomottsgom; belgzskor: Lelkeddel lgy velem. - Egyszerre gyakorolta a helyes llegzst s LLEK-zst.
Egy homo christianusnak, akit depresszi fenyegetett, s egyre nehezebben tudott felkelni, ahogy mondta: gykoporsjbl -, azt ajnlottam, az jjeliszekrnyn tartson egy kartonlapocskt, amelyre, ha kinyitja a szemt, r kell nznie s el kell olvasnia: "Lzr, jjj ki!" (Jn 11,43).
s sikerlt "kijnnie", nap nap utn knnyebben, teljes RENDbejvetelig, gygyulsig.
Igen j, ha valaki meg tudja tenni, hogy a "napiparancsot" (az Igbl) mr reggel tveszi (a katona sem este kapja). Hacsak nem nhajszol kapkodssal kezdjk a napot, mert ebben az esetben, termszetesen, kptelenek lesznk brmifle napirendet kialaktani magunknak.
Emlkszem valakire, aki szintn vallotta: Ha reggel olvastam volna a napi Igmet s nem este, nem trtnhetett volna meg velem, ami megtrtnt.
- Igvel indulni, egy id utn, mr azt jelenti: az Igben (abban a tbbletdimenziban) indulni. Egy klfldn l volt gylekezeti tagunk mondta, hazaltogatsakor: Nekem a napi Ige nemcsak azt jelenti, hogy az rral vagyok, hanem - otthon s veletek is. Tudom, hogy nagyon sokan azon a reggelen is ugyanazzal indulnak, amivel n. Ez ad ert letem elviselshez.
Dleltt
Szinte kzhely, amit valaki gy fogalmazott meg: - Mire a munkba rek, mr elfradok, ugyanakkor tele vagyok feszltsggel a kzlekeds miatt, s mg ha idben rem is el a jrmvet, amire fel akarok szllni, a zsfoltsg szikrz atmoszfrja rmragad, mert vagy az n lbamra lpnek, vagy n a msra, ha csak jelkpesen - egy odavetett szval is. - Ebbl lpnk t a napi munkba. Sokszor mr a "start" nem j.
Egyik, azta mr a nagyletben l, lakatos presbitertrsamra mordult r valaki a villamoson, mert behunyt szemmel kapaszkodott: - Ne itt aludjon, regem! Lpjen arrbb!
Mire az nkntelenl kimondta: - Nem alszom, csak imdkozom. - s arrbb lpett. Pillanatnyi csnd lett a villamosban.
Nhnyan biztosan magukkal vittk ezt a csndet, s jobban sikerlt munkakezdsk.
Egybknt komoly munkapszicholgiai felmrsek, megfigyelsek bizonytjk, hogy a legtbb dolgoz (fizikai, szellemi egyarnt) nem a munkban frad el, hanem a munkatrsaihoz val feszlt viszonya merti ki. Sokan ezrt cserlnek annyiszor munkahelyet. Pedig, ha lzas az ember, hiba forgatja a prnjt. Nem az meleg, benne van a lz.
Vannak homo christianusok, mert vannak, akik jelenltkkel: bkessgszerzk. Nem beszlnek sokat, csak rmosolyognak azokra, akik mosolytalanok.
S ha szlnak hozzjuk: k meghallgatjk a msikat. Minden j kapcsolatnak, tallkozsnak ez az alapja. Ez is a "tbbletdimenzi" titka. A csnd, a mosoly s a meghallgats kszsge; "...aki mst feldt, maga is feldl" (Pld 11,25).
A munkhoz val viszonyunk is gy lesz nyilvnval, hogy az, aki szereti a munkjt, a "vastagjn" kezdi, aki nem, az a mellkes babrlsokon, apr-csepr intznivalkon, mintegy semmittevsknt. (m abba is hallosan bele lehet fradni.) Az elbb idzett lakatosnak szltak oda egyszer brigdja tagjai: - Lellhatsz, Pali bcsi, kiment a "gr". - azt felelte: Az enym nem - s mosolygott. Klns, vagy nem is olyan klns - soha, senki nem haragudott r.
volt brigdja "gyntatja", klcsnadja, betegltogatja. Ez volt egyik kedves Igje: "Az n Atym mind eZ ideig munklkodik, s n is munklkodom" (Jn5,17).
Brmilyen munka vgzsnl kt vglet fenyeget: a fejetlen, RENDetlen kapkods s a knyszeresen aprlkos tervezgets, olyannyira, hogy idejbl mr nem futja - a kivitelezsre. Az eredmnyes, RENDes munkhoz koncentrc, azaz sszpontostott figyelem s ttekints kell. gy figyelnk a rszletekre, hogy az egszet sem vesztjk szem ell. Ez adja meg brmilyen munka helyes ritmust. Csak ebben a ritmikus rendben tudunk mg munkatrsainkra is figyelni, vagy ppen figyelemmel lenni irntuk.
Mg az gy vgzett dleltti munka kzben is jelentkezhet egyeseknl tz s tizenegy -, msoknl kett s hrom ra kztt bizonyos fradtsg, bgyadtsgrzs, aritmia. Meteorolgiai frontbetrseknl klnbz pszichoszomatikus jelensgeket is produklhat: ingerltsget s puffadtsgot, fejfjst s sztszrtsgot, szvdobogst s szorongst. Sorolhatnk. Van, akin egy cssze feketekv, pohr vz vagy kt-hrom kockacukor (szlcukor) mr segt.
Van, aki ilyenkor a mosdban hideg vzzel megmossa az arct, s ha mdja van r, nyitott ablaknl mlyen ki- s bellegzik.
Ismerek egy igazi rendben s ritmusban, a tbbletdimenziban dolgoz brelszmolt, aki ilyenkor locsolja meg a virgait, csak azokra figyelve; szinte azonosulva velk. - gy lpek ki a szobmban maradva a "zldbe" - mondta egyszer - s mris temben vagyok.
Egy "ingyencseld", de boldog nagymama, aki csaldja hztartst vezeti - mondta el: "Amikor a szatyrom s a kosaram slya alatt rogyadozva beesem a konyhba, lelk a kisszkemre s mieltt fzshez kezdenk, el-elmondogatom magamnak: ... akik az rban bznak, erejk megjul...® (zs 40,3). s megjul, tessk elhinni"! Nemcsak elhittem, hanem magamnak is mondogatva, msoknak is ajnlom a nagymama lelkigyakorlatt.
Dl
Mindenki - vagy majdnem mindenki - ebdel valahol. m nem mindegy hogyan, legyen az egy dits szendvics, vagy bsges men – kapkodva, benyelve, "tlesve" rajta; esetleg evs kzben az asztaltrsakkal mst vagy msokat harapdlva, rgva. Csoda-e, hogy annyi a vastagbl- s gyomorfeklyben, vagy krnikus gyomorhurutban vagy vegetatv neurzisban szenved ember? Mert evs kzben "emberhst" is eszik, az "fekszi meg" a gyomrt, mg akkor is, ha vegetrinus. Ha az evs kzben lenyelt indulatainkat nem tudjuk megemszteni, nem az teltl betegsznk meg, hanem az utbbitl.
Ez az otthoni tkezsre is rvnyes. Az a felesg, aki mosollyal, dervel krtett paprikskrumplit tesz az asztalra, jobb falatot knl, mint az, aki roston slt sllt tlal, s maga hozz a "citrom". gy is lehet gyomorsavtltengst kapni - s ulcust (feklyt).
Az otthoni "fehr asztal" mellett elfogyasztott ebdnek szinte agap jellege lehet, mint volt egykor az els gylekezetekben, ahol "ujjongssal s tisZta sZvvel rsZesltek aZ telben" (ApCsel 2,46).
letem legszebb emlkei kz tartoznak az itt vagy ott elfogyasztott, de ilyen ebdek. Lttam egyszer egy s-reg dinnyecsszt, aki kunyhja eltt gy kanalazta lebbencslevest, hogy az mr "liturgikus" mozdulatsor volt s krnyezete, a termszet lktetsnek szerves rsze.
gy kellene tudnunk enni. Az is kzhely: mi magyarok jval tbbet s kalriadsabban tkeznk a kelletnl. gy is lehet "telmrgezst" kapni, a felesleges kilk slya alatt is ssze lehet roppanni.
Csak az ids embernek ajnlatos, st szksges az ebd utni lehevereds, egy kis szunykls. A fiatalok, ha tehetik, inkbb ldglve laztsanak. Aki depresszira hajlamos, annak tbbet rt, mint hasznl az ebd utni lefekvs vagy alvs, mert fokozhatja nmagba sppedst, fl-ber llapotban elborthatja tudattalanja vagy az a bizonyos "lmos-szrkesg", a jobb volna nem lenni, mint lenni: szuicid gondolatok. Ha fel is tud tpszkodni, ks este lesz, mire maghoz tr. Akkor meg nem tud lefekdni s lassan egsz letrendje tbillenhet. Csak este vagy jjel tud dolgozni, nappal nem.
Rendetlensge lesz a "rendje", de - meddig? Mivel krnyezete ezt nehezen viseli, elszigeteldhet, ami csak fokozza depreszszijt, s gy bezrul az rdgi kr.
Dlutn
Idegileg gyengbb, lelkileg rzkenyebb emberek inkbb dlutn munkabrk (mg tbben este). m a dlutnnak is lehetnek borongs ri, amikor valakit megrohan a kedvetlensg, levertsg, unottsg s testi-lelki fradtsg. Tbbnyire 5-6 ra krl. Klnsen azokat fenyegeti ez a depreszszoid hangulat, akik magnyosak vagy egyedl dolgoznak otthon. A szrkesg hallgondolatokat tmaszthat: a ml nap - az elml let szimblumv vlhat, s gy hathat. Klnskppen szszel. Ezt mr a rgiek is tltk: "...este bnat szll be hozznk, reggelre rm" (Zsolt 30,6).
Egy magnyos, a lert hangulatokra igen rzkeny, ids asszony mondta, hogy ha rfondik a ks dlutni kls-bels homly, az 511. neket ddolja: Maradj velem, mert mindjrt este van, N a stt, , el ne hagyj Uram!
- Ez mindig feloldja szorongsom - tette hozz.
Munka utn: pihens Akr fizikai, akr szellemi dolgoz valaki, munkja valamikor csak vget r, s ekkor kellene pihennie, laztania, kikapcsoldnia, m ehelyett msodik mszakot kezd (lehet szksgbl), de ha nem, akkor tstnt bekapcsol valamit: rdit, tvt, magnt, hangkulisszkkal veszi krl magt, s ha nem is figyel oda, prhuzamosan "bekapcsoldik" valamibe.
Igen sokan szenvednek n. triszonytl, de mg tbben id-(szabadid-) iszonytl. Ellensgg lett a szabadid, valamivel "agyon kell tni ". Kptelen csak laztva lenni. Tenni, tenni, valamit tenni kell. Ha csak ldgl, azonnal restancia-rzse tmad s idegess vlik, ha nem tesz-vesz, matat vagy rohan valahov. A restanciarzssel gyakran prosul az rrzs, s azt fel kell tlteni. gy vlhat valaki elszr iszogatv, majd alkoholistv. Nknl ez a tett-dh nemegyszer takartsi s mossi mniba
torkolhat. Egy elkeseredett frj panaszolta: Ha a felesgem hazajn, minden egyszerre zg nlunk, ha nem is kellene, a porszv, a mosgp, a centrifuga, a rdi s minden, ami van. gy - a frj – "elmenekl", s mert elmenekl, a felesg mg dhsebben zgat mindent, hogy ki- s feltltse kevske szabadidejt s bezrul az rdgi kr. A n a magnyt, egy alapos bels nagytakarts helyett, szntelen kls takartssal ptolja (racionalizlja); a frj az ressget alkohollal tltgeti fel s indulatt krtyacsapkodsban vezeti le. Mr csak "megbeszlnek" (a legszksgesebbet), de rgen nem beszlgetnek.
Ez az egyre roml helyzet gy alakult ki, hogy nem tanultak meg pihenni, laztani, egyttLENNI. Csak lenni nhny rt s diskurlni errl, arrl. (Nemcsak a gyerekrl s a munkahelyrl.)
Valamit meg kellene sajt szvnktl tanulnunk: az egszsges szv percenknt 72-80-at ver (amg meg nem ll), egy-egy rsze viszont "rszletekben" napi nyolc rt "pihen", s csak harmadert fejt ki.
gy biztostja lettartamt s a gazdjt is. Aki nem hangoldik sajt szve rendjre s ritmusra - st szvt sem hagyja "bkn" rendben dolgozni -, az ellensge nmagnak. Akrmilyen banlisan hangzik, de a banalitsok olykor a legnagyobb igazsgok: ha dolgozunk, akkor - dolgozzunk. m ha pihennk, akkor valban pihenjnk. Aki akkor pihen - lazsl -, amikor dolgoznia kellene, a kzssgnek rt vele s ha akkor tesz-vesz, nyzsg, dolgozik, amikor pihennie kellene - nmaga ellensge.
A modern embernek jra meg kell tanulnia restanciarzs s lelkiismeret-furdals nlkl pihenni.
Hrom pihensi szakaszt kell jl felhasznlnunk:
1. venknt legalbb sszefgg kt ht igazi pihensre van szervezetnknek szksge. Ne fljnk olykor a tli pihentl. (Ha erre is mdunk van.) Mr csak azrt sem, mert ez az idszak egybeesik a termszet (s az llatok) pihensi ciklusval s gy a mi pihensnk tli ciklusa is termszetess, a rendbe-illv vlhat. Valamikor a parasztember tlen pihent. Itt-ott mg ma is. Ezrt is kevesebb kztk a neurotikus.
2. Hetenknt legalbb egy napra, mint mr emltettk, egszsgnk rdekben szksg van, hogy ilyenkor szellemi-lelki mdon, az emltett tbbletdimenziban fl tudjunk tltekezni; ez nemcsak "Istennek tetsz", hanem testnknek-lelknknek is.
3. Naponknt is szksg van pihensre - az alvson kvl, amelyrl mg szlunk. Az egszsges napi letritmus olyan, mint a szv ritmusa: sszehzdik - kitgul. sszehzdik - azaz szszeszedi magt. Kitgul – sztosztja (nem szvja) magt. Ez a sztoszts a homo christianus nmagval val naponknti letgazdagtsa: naponknt hozzadja valamihez, valakihez (valakikhez) magt, hogy zesebb, megtartottabb s vilgosabb legyen krltte az let. Hiszen sv s fnny kell lennie, ahogy Jzus kri (Mt 5,13-14).
Hogy gy oszthassa szt, ahhoz naponknt jra s jra ssze is kell szednie nmagt. Erre olykor egy fl ra is elg, ha megtanul csndben maradni s helyesen, keresztyn mdon meditlni.
A csnd
Itt s most se tudom elgg hangslyozni, hogy a htkznapok higinijhoz ez nlklzhetetlenl hozz tartozik: a nap valamelyik - ha lehet, megszokott - szakban bizonyos idre val teljes csndben marads. Izsk ptrirka is kiment a mezre, hogy ott imdkozzk (1Mz 24,63), s Jzus gyakran elvonult a hegyre, pusztba, mg tantvnyaitl is (Mt 14,23).
Nem knny dolog ez, mert nehz a ma embernek valamifle csndes zugot, taimeiont, "bels szobt" (Mt 6,6) tallni, ahol magra zrhatja az ajtt. (Lehet ez olykor a frdszoba, egy kis lskamra, vagy ha van, kertnk egyik sarka.) De lelki egszsgnk rdekben rendkvl szksges. Nem csak nehz manapsg csndes zugot tallni, a csndre talls nem is veszlytelen, mert a csnd megcsendlhet, hangot adhat, szembesthet nmagunkkal, sokan ppen ettl, a "hallos" csndtl s nem is mindig a legjobb "trsasgtl" meneklnek, mint Ady Endre:
Holdfny alattjrom az erdt.
Vacog a fogam s ftyrszek.
Htam mgtt jn tz-les,
J Csnd-herceg
s jaj nekem, ha visszanzek.
h, jaj nekem, ha elnmulnk,
Vagy flbmulnk, fl a Holdra:
Egy jajgats, egy roppans.
J Csnd-herceg
Nagyot lpne s eltiporna.
A ma embere gpestetten "ftyrszik" vagy szntelen fecseg a Csnd ellen, hogy az el ne tiporja. Nemcsak magunkkal szembesthet a csnd, de magunkban a semmivel is, amikor a semmi mr van. Az a tny, hogy a kong csndet gyakran ppen fecsegssel akarjuk megtrni, bizonytka a semmi jelenltnek (M. Heidegger).
Nem vletlen, hogy a foghzakban slyos bntetsnek szmt a legtbb ember szmra a magnzrka (mert sszezrjk nmagval, a csnddel s a semmivel).
Aki azonban abban a bizonyos tbbletdimenziban l - annak szmra a csnd ajndk s sajtos t a transzcendens valsghoz, illetve utat nyit szmra ehhez, mint Illsnek a hegyen (1Kir 19,11-15); a zsoltros is ezt tancsolja: "Lgy csendben s vrj az rra" (37,7).
Ez az t vr csnd a j meditci alapfelttele. A Csnd az Isten otthona (J. Duperray).
A meditci
J. Rainwater amerikai pszicholgusn rtelmezse szerint a latin meditatio fordtsa: vonzds a kzpont fel.
Meditci alatt ma azt a csndben trtn, lnynk centruma fel kzeled, a klvilgtl tvolod lelki mozgst rtjk, amely a napi zrzavarbl visszaszerzett nnk sszeszedettsge, teht teljes befel forduls, amikor "szvnket Hozzd emelve" kszek vagyunk a Szentllek hatsaira (s csak arra) rezonlni. Ilyenkor gyszlvn egsz lnynk vlik imdsgg (Gal 1,16/a).
"Jl csak szvvel lt az ember. Ami igazn lnyeges, az a szemnek lthatatlan" - rja SaintExupry A kis herceg-ben. S ez gy is van.
Vagy: "Tbbet r, ha szved adod bele az imdsgba, mg ha nem tallsz is hozz szavakat, mint megtallni a szavakat anlkl, hogy beleadnd a szvedet" (Gandhi).
Ha Gandhi mondja s nem Luther vagy Klvin (akik egybknt naponta meditltak), akkor is igaz.
Meditlni teht kpletesen: szvnkkel imdkozni - a csndben.
Termszetesen meditlni egy virg vagy k felett ima nlkl is lehet, de Isten jelenltbe helyezkedve szvbl imdkozni s imdni az Urat, csnd s meditci nlkl aligha. Ennek a keresztyn meditcinak sajtos ajndka, hogy az ebben fakad ima - szavak nlkl is - dialguss vlhat. S. Kierkegaard gy r errl: "Amint egyre inkbb megtanultam imdkozni, gy lett egyre kevesebb az, amit mondtam. Utbb aztn teljesen elhallgattam. Majd egyszer csak elkezdtem odafigyelni Istenre. Valamikor azt hittem: imdkozni, annyi mint beszlni. Most mr tudom, hogy imdkozni nem annyi, mint hallgatni, hanem odahallgatni! Csendben figyelni, mit mond neknk Isten. Szmtalanszor szl hozznk, de nagyon ritkn figyelnk R."
Mert a csnd valban megcsendl, hangot ad: Igket hoz fl (vagy le), s a reggel olvasott napi Ige kigyulladhat, mint Mzesnek a csipkebokor s Hangot hallhatunk.
Isten jelenltbe val meditatv belehelyezkeds klns rezonancia is, tlse annak, hogy nem vagyok egyedl. Ketten vagyunk: ember + VAGYOK. A Vagyok, aki Vagyokkal - vagyok: ember. Homo christianus s nem csupn homo sapiens.
Csak hasonlatokkal lehet ezt a misztriumot krlrni: gy vagyunk benne, mint szlvessz a szltben; mint a szivacs a vzben s ugyanakkor a vz a szivacsban. Az ilyen csndbl, ha csak tizent-hsz perces is, megtisztulva, feltltekezve bkessggel, j ervel lp ki az ember - a msik ember fel! Ez teszi meditcinkat keresztynn. s klnbzteti meg az nmagrt val egyb befelfordulsi gyakorlatoktl.
A meditcinak nemcsak "helye", de "hogyanja" is van. Hasznos egy alacsony, knyelmes karosszk, flhomly, amelyben nhny percig lvezzk, szinte "bellekezzk" a csndet. Majd leengedjk a karunkat, keznk csngjn lazn a szk mellett, mintha nem is a mink lenne.
Ugyangy laztjuk el - egyenletes ki- s bellegzs (llekzs) kzben lbunkat, nyakunkat, minden izmunkat. gy egszen laztottan vrjuk, hogy megcsendljn a csnd. Eleinte bizonyos stt kavargs kezddhet krlttnk, a tudattalan s a negatv llek (Ef 6,12) rnk zdulsa, de flelem nlkl tekintsk ezt sivatag vagy alagt-lmnynek -, hamarosan ki- s megvilgosodik. (Keresztes Szent Jnos vizes-tusk
szakasznak nevezi ezt: a nedves fa elbb serceg, rossz illat fsts gzt enged ki magbl, s csak ksbb lobban lngra.) Mi "j vonaton" utazunk, vdve vagyunk a sttsg ellen, Vilgossgba rkeznk, amiben mr nem vagyunk egyedl. (Aki ezt veken t gyakorolta, zsfolt vonaton, buszon vagy villamoson is meg tudja tenni, ha behunyja a szemt.)
Ha valaki a testhelyzet ajnlst affle keletieskedsnek, Zen-ezskedsnek vln, felhvom a figyelmt, milyen gyakran hangzik el pl. szszkeinkrl a felhvs: "Csndesedjnk el!" "Megalzvn magunkat, hajtsuk meg a fejnket s imdkozzunk! " Ez is felszlts bizonyos testi s lelki magatartsra.
Azrt idztem kiss tovbb a naponknt gyakorland csndnl s meditcinl, mert elfelejtettk az egyhzatyk s az atyk ltal mg olyan jl tudott keresztyn gyakorlatot, amely a htkznapok higinijnl - szerintem - nlklzhetetlen.
Este
Akr a munkban, akr szrakozsban, akr nmagunk sszeszedettsgben (vagy "sztosztsban") tall rnk az este - elrkezik a vacsora s sok helytt a tvzs ideje. Ma mr mindenki tudja (vagy tudnia kellene), hogy a bsgesen fogyasztott, nehz telek s az evs kzben nzett msorok elronthatjk egsz jszaknkat.
Idvel mindenki megtapasztalja, mi rt neki, mi zavarja elalvsban, pihensben: van, akit a sok tel, van akit az ital, a kv vagy a dohnyzs (az is kzhely, hogy sajt fogainkkal s szenvedlyeinkkel ssuk meg a srunkat).
A lefekvs eltti j beszlgets a csaldban, amely nemcsak a legszksgesebbekre vonatkoz megbeszls, hanem vlemnycserre, st rzelmeink megmutatsra: szksgem van rd (rtok)!, ha md van r friss levegzs, rvid sta, gyors lemosakods (nem forr vzben val szunykls) csak hasznlhat.
Elalvs
A ma embernek teste, lelke, idegzete csak lassan tud a hajszolt tempbl tllni az alvsra. Ezrt nem j tl ksn lefekdni. Aki ksn fekszik le, nehezebben alszik el; aki nehezen alszik el, az kevesebbet alszik s fradtan bred; aki fradtan bred – lankadtan morzsolja le a kvetkez napot s mg keservesebben alszik el. Ez az n. boszorknykr. Sokan szenvednek ebben a krben - lassan megszokva elszr a gyengbb, majd az egyre ersebb s tbb altatt. Az adagok emelse pedig narkomnsghoz (gygyszer-fggsghez) vezethet.
m klnbztessk meg a rossz elalvkat a rossz alvktl. A nehezen elalvs - lass tlls az brenltbl az alvsra, majd az lmodsra, s ez inkbb pszicholgiai krds. A rossz alvs, klnskppen a huzamosabb ideig tart, mr orvosi kezelst ignyel.
Mirt nem tudunk gyorsan elaludni a mr emltett okokon kvl?
Mert mindenron el akarunk aludni. Teht aktvak vagyunk (lesznk), amikor csak a teljes passzivits segtene. Ehelyett mi nvekv trelmetlensggel s ingerltsggel ide-oda forgoldva vrjuk az elalvst. Kzben knyszeresen elkezdnk gondolkodni, emlkezni. Vgl engedjk, hogy mindenfle gondolat bortson el bennnket.
rvnyszeren kavarognak az rzsek; a kpek kaleidoszkpszeren forognak, a dolgok, esemnyek klns jelentsget nyernek. Egy hidegebb sz a fnktl - srtss jegecesedik; a bizonytalansg - flelemm; egyre inkbb kptelenek vagyunk az elmlt naptl szabadulni.
Hasonlatoss vlunk ahhoz a lhoz, amelyik a Ligetben egsz nap krben jr, kisgyermekekkel a htn, s amikor pihenhetne: tovbb folytatja a krben jrst. Kzben egyre nagyobb pnikba esnk, hogy nem tudunk elaludni, msnap kptelenek lesznk rendesen dolgozni, gyrtt lesz az arcunk stb. Pedig maga a nyugodt fekvs, az n. fllom is felfrisst.
A test s az agy rszletekben is pihen. Ami kros, az nem a nem-alvs, hanem a feszltsg, a nvekv indulat, nyugtalansg, flelem.
Leghelyesebb, ha nem vesszk tlsgosan komolyan az elalvst, gy rendszerint hamarabb elrkezik. V. E. Frankl ilyenkor paradox intencival mg azt is ajnlja: ne akarjunk elaludni - akkor biztosan elalszunk. "n lefekszem s elalszom; felbredek, mert az r tmogat engem" (Zsolt 3,6). Ez a zsoltros "intencija".
Nem mindegy azonban, mivel feksznk le, mivel indulunk lomba.
Detektvregnyek, tvkrimik gyilkost kutat feszltsgvel, vagy Isten Igjnek zenetvel. Az utols gondolatok elalvs eltt - lomnyit gondolatok.
Nincs jobb feszltsgold, mint a llek mlyrl fakad esti imdsg, mert gy: "Bkessgben fekszem le s legott elalszom, mert te Uram, egyedl adsz nekem btorsgos lakozst" (Zsolt 4,9). s: "Nem bocstok lmot szemeimre, s pillimra szendert, mg helyet nem tallok az rnak... " (Zsolt 132,4-5).
Az alvs
Errl csak annyit, hogy az nem az brenlt ellentte, hanem a szervezet msfle felfrisst tevkenysge, hasonl ahhoz, mint amikor pl. egy akkumultort feltltnk. "Szerelmesnek lmban d eleget " (Zsolt 127,2).
Hogy kinek mennyi alvsra van szksge, az klnbz. ltalban nyolc rrl beszlnek a szakemberek. De pl. Napleon, Edison hromngy ra alatt teljesen kialudta magt. A tl sok alvs ppen olyan rtalmas lehet, mint a tl kevs.
Az alvs mlysge legtbbszr jfl eltt ri el a mlypontot. Ezrt j, ha jfl eltt nhny rval le tudunk fekdni. Az alvs kt-hrom ra kztt veszt mlysgbl. Ez az n. lomid. Hajnal fel jra mlyl az alvs.
Neurasztnis emberek kritikus ideje reggel ngy s hat kztt van.
Ilyenkor nem tudnak aludni, nyugtalann vlnak. Msoknl ez az idszak - s a kzvetlen felbreds eltti - az emlkezetes lom ideje.
Az lom
Errl kln fejezetet rtam a Magunkrl magunk- nak c. knyvemben (103-118 old. VIII. kiads). Ezrt itt ezzel nem foglalkozom bvebben.
bredssel kezdtk, s me az bredshez rkeztnk vissza. Az ember, elssorban a homo christianus tlagos htkznapjt ksreltk meg keresztmetszetben bemutatni. Ha rviden is, de az eddigi elhallgatott "hogyan"-ra igyekeztnk rmutatni: Igvel s a modern llektannal.
A llektan felsznre tudja hozni a bajokat, de azokat meggygytani igazn s egszen maradktalanul, sokszor csodval hatros mdon csak Isten Lelke tudja, Aki a rendetlensgbe kerlt embert visszahelyezi a rendbe! A mindensg, a fld, a tr, az id, az emberi kzssg s sajt maga ritmusnak rendjbe.
|