VII. Akarsz-e meggygyulni felems letedbl?
VII. Akarsz-e meggygyulni felems letedbl?
Sok mindent elmondottunk mr errl a harmincnyolc v ta beteg emberrl. Sok mindent kielemeztnk szavaibl, magatartsbl. Megtudtuk, hogy ssze volt trve az akaratereje; gondolatai, kpzeletvilga tele lehettek n. negatv tltssel: flelemmel, gyllettel. gy jellemezhetjk: felems let ember volt.
Ott volt a t partjn, mgsem volt ott. gy volt ott, mintha ott sem lett volna. Vrta a vizek megmozdulst, s lnyegben mr nem vrt senkitl semmit. Hitt a lehetsges csodban, hiszen klnben nem lett volna ott; "hv" ltre mgis tele volt panasszal, flelemmel, gyllettel, negatv gondolatokkal. a flig megtrt emberek tipikus pldja: megtrt valami csodavrsra, de nem trt meg igazn Istenhez.
Bizony, nem az egyetlen a fl-megtrsben. Sokan voltak s vannak, akik megtrnek pl. valami Jzust krlvev dologhoz, jelensghez, de nem trnek meg soha maghoz Jzushoz.
A mgusok pldul megtrtek a betlehemi csillaghoz, amely el is vezette ket Jzushoz, de azutn kistlnak a Biblia lapjairl. Vagy a psztorok megtrtek "Jzuska" jszlhoz, aztn mgsem k lesznek Jzus els psztortrsai, hanem a halszok. De sokan megtrtek mr egy-egy egyhzhoz vagy kzssghez, egy szenthez vagy egy paphoz, prdiktorhoz - de nem trtek meg Jzus Krisztushoz! Vagy megtrtek rgi vallsos szoksokhoz, de nem az rhoz. A fl-megtrs pedigfl-keresztnysg. A fl-keresztnysg pedig rosszabb, mint a semmilyen, mert feszltsget, ingerltsget okoz. "Fl-elmes" keresztnysg ez.
Kpzeljnk el csak valakit, akinek fl lba az egyik, msik fl lba a msik csnakban van! Nos, ez valsznleg nmi feszltsget okozhat az illet kzrzetben. Valami ilyes feszltsget okoz a fl-megtrs eredmnyezte fl-keresztnysg.
Ha a keresztnysg teljessge er, akkor a fl-keresztnysg csupa bonyodalom, zrzavar s eredmnytelensg, mint amilyen a harmincnyolc ve beteg ember lete volt a Bethesda tavnl.
Gyakori, hogy letnk tele van zrrel, bajjal, bonyodalommal, lelki betegsggel. Mintha kiss olyanok volnnk, mint a flig gygyult emberek. Ha pedig ez gy van, ennek legtbbszr fl-megtrsnk, fl-hv voltunk, fl-tantvnysgunk, fl-keresztnys-gnk az oka.
Ideje ht rbrednnk: minden nyavalynk lelki gykere: felems letnk, fl-megtrsnk.
Hogy milyen is a fl-megtrs, kvetkezskppen a felems hv let, arra egyszer a nagy indiai misszionrius, Stanley Jones hvta fel a figyelmemet egy knyvben, Jkob letn keresztl.
Bizonyra emlksznk, hogyan csalta meg anyja, Rebeka segtsgvel apjt, hogyan csapta be Jkob zsaut, egy tl lencsrt kicsalvn az elsszlttsgi jogot. Majd hogyan csapta be apjt zsau ruhjba ltzve s szrs brbe csavarva kezt, hogy vak apja megtapogatvn t: sszetvessze zsauval.
Semmi sem volt olyan fontos szmra, mint nnnmaga, s a haszon: mindenron, testvre s apja becsapsa rn is. Amikor pedig ebbl baj kerekedik, anyja gyors ghajlat-vltozst ajnl neki: menjen Lbnhoz, anyai nagybtyjhoz. Rebeka azzal a kegyes megokolssal menekti fit a bajbl, hogy "menj s nslj meg".
Nos, Jkob elmegy. tkzben Mezopotmia fel vezet ton lmban ltomsa tmad. Angyalokat lt egy lajtorjn fel s le jrni, s az r hangjt hallja.
Jkob akkor egy megtrs fln megy t. gy mondom: megtrs-fln, de gy is mondhatnm, fl-megtrsen. Br minden kls jel azt mutatja, hogy ez egy tkletes s teljes megtrs, hiszen mg a tizedet is megajnlja s sok kzssg ezt mr az egsz megtrs jeleknt knyveli el. m fogadalmt, Istennek tett grett mintegy feltteles mdba teszik az r fel tmasztott elvrsai: "Ha velem lesz Isten, s megriz ezen az ton, amelyen most jrok, ha ad nekem tell kenyeret s ltzetl ruht, s bkessgben trek vissza apm hzba, akkor az r lesz az n Istenem. " ( 1Mz 28,20-21)
Emellett Jkob tovbbi lete s magatartsa is azt mutatja, hogy megtrse csak fl megtrs volt. Hiszen a fa gymlcseirl ismerhet meg, Jkob gymlcsei pedig mg elg furcsa gymlcsk.
Mert mi is trtnik vele tovbb? Az apsa Lbn, br meggrte, hogy nekiadja Rkhel lnyt, ha ht vig becslettel szolglja, becsapja t s az eskv jszakjn az regebb s vaksi Let csempszi be strba.
A csalt me megcsaljk. Mert valahogy gy van ez: ha hamis vilgot ptnk fel magunk krl, valamikppen az emberek is hamisan kezdenek viselkedni krlttnk. Valsznleg azrt, mert van egy bels reZonancia is. Ha n hamis hangot adok, hamisan rezonlnak r.
Valamikppen gy van ez, hogy kls vilgunk bellrl pl ki, bellnk.
- Nos, Jkob lnye, belseje, n-je, lelke lnyege a flmegtrsben rintetlen maradt. Tovbbra is csak nmaga maradt sajt kzppontja.
Csal maradt, nz - s megcsalattatik.
Csak termszetes, hogy erre jabb gyeskedssel s fondorlattal vlaszol, amikor szolglatnak brrl egyezkedik Lbnnal (1Mz 30,29-43).
Olyan gyesen s ugyanakkor olyan kegyesen gykdik a pettyegtetett, foltos s cskos juhokkal, hogy nemcsak Lbnt, hanem mg sok ezer esztend mlva a gyantlan bibliaolvast is becsapja. Mintha valaki "itt a piros, hol a piros"-t jtszana s hozz mg kegyes szavakat is mormol! Mert ezt teszi Jkob: mg nmaga eltt is fenntartja a becsletessg ltszatt. "Az a kevs, amid volt jvetelem eltt, sokra szaporodott, mert megldott tged az r a lbam nyomn. De mikor tehetek mr valamit a magam csaldjrt is?" (1Mz 30,33)
Csak termszetes, hogy ez az lszent gyesked magatartsa elbb-utbb leleplezdik. "De Jkb meghallotta Lbn fiainak a beszdt, akik ezt mondtk: Elvette Jkb mindazt, ami apnk volt, apnkbl szerezte minden gazdagsgt. Lbn arcn s ltta Jkb, hogy nem olyan hozz, mint azeltt. (1Mz 31, 1-2)
Nem lehet sok bntetlenl csalni Isten erklcsi vilgt! Ha csalni akarok, mindig magamat csalom meg. Amikor Jkob ltja, hogy szorul a hurok: jbl menekl. Elszr zsau ell menekl Lbnhoz, most Lbntl menekl zsauhoz.
De hogyan? Hogyan menekl ez a "megtrt" ember? Az ige ezekben a versekben csak gy vibrl a "lops" sztl. (1Mz 31,20. 27. 30) - me, egy kegyes "megtrt" ember, aki mindent megengedhetnek tart, ha a maga rdekrl van sz! Kzben lehetetlen szre nem venni a trtnetben, ahogy bnei bekertik ezt az embert, "megtrse" utn val bnei. Taln gy is mondhatnm: "hv bnei". Fl! - J, ha szrevesszk ebbl a trtnetbl is, hogy Isten nem annyira a bnrt, mint inkbb a bnnel fizet. Legtbbszr az elkvetett bn maga a bntets. Jkobnak most egytt kell lennie nmaga reszket lelkvel.
Most ppen Lbn ell fut zsau karjaiba.
me: ell s htul krlzrtk a bnei. Ez az, amire azt kell mondanunk: a fl-megtrs eredmnye. De mg mindig nem adja meg magt. (1Mz 32,11)
"Szabadts meg krlek az n btym, zsau kezbl, mert flek tle. "
Isten segtsgvel mg mindig csak bne kvetkezmnyeibl szeretne kikecmeregni, s nem bneibl. Mg mindig csak kifele nz s nem befel. Azt nzi, mi a rossz s nem azt, ki a rossz.
Vgl a kr bezrul. Bnei, fl-megtrse s mindennek kvetkezmnyei minden "fegyvert" kitnek a kezbl. Pontosabban: Isten ezeken keresztl t ki mindent a kezbl, s sajt bneivel s fl-megtrsvel kerti be. Mgpedig gy, hogy vgl is egyedl marad.
Rettenetesen egyedl.
Mgtte Lbn, eltte zsau - de fltte az Isten. Aki teljes krlzrtsgban, s a totlis magra maradottsgban s magnyban megjelenik: benne. Vagy mellette? Nem a forma, a "hogyan" itt a lnyeg, hanem a Tny! Hogy egy isteni kldtt birkz az, aki megjelenik, vagy a "birkz Isten terti le bellrl - szinte mindegy, de leterti, s ebben a birkzsban vgl is elhangzik egy dnt krs: ldj meg! - s egy dnt krds: Mi a neved?
Minden letek legdntbb krdse - Isten fell. Ma taln rtatlannak ltszbb krds ez, de akkor lnyegbevg, n-be vg krds volt, mert a nv mindig az ember lnyegt, jellemt fejezte ki.
Mai mdon azt krdezn az angyal: most valld be, ki vagy? Mi a te igazi vald?
s Jkob kimondja, bevallja a nevt: Jkob, ami annyit tesz magyarul: csal, bitorl. Ez volt Jkob els, igazi, meztelen, becsletes szava Istenhez. Itt nincsenek felttelek s elvrsok Istennel szemben, s nincs semmi fogadkozs tizedrl s egyebekrl. Itt csak a rgi "tartsbl", llspontjbl" teljesen kificamtott s lemeztelentett llek didereg Isten szne eltt, nven nevezvn lnye magjt: csal s birtokl vagyok.
Lehet, hogy mr sokszor s sokflekppen megtrtnk. Megtrtnk felszltsra. Megtrtnk Jzus csillaghoz vagy jszolhoz.
Egyhzunkhoz vagy kzssgnkhz, vagy egy emberhez. s megtrtnk taln Jzus keresztjhez is, csak maghoz az l Jzus Krisztushoz nem, kvetkezskppen bennnk maradt j nhny elvrs Istennel szemben. Megtrtnk, csak ppen lnynk, nnk magja maradt annak, aki volt. s mg soha, de soha igazn meg nem neveztk magunkat.
(Legfeljebb csak gy ltalnossgban mondottuk, vallottuk magunkat.)
s most a fl-megtrt, fl-keresztny nnkhz hangzik a krds:
Mi a te neved ?
n? Nagy n?
Beteg kpzeletvilg?
Flelem?
Aggodalom?
Indulat? Gyllet?
Mria Magdalna? Tams?
Tagads? Bszkesg?
rzkenysg? Egy nagy knyk?
Kpmutats? Meghasonls? Pnzsvrsg?...
Elcsuklik a hangod? Nem baj. De egyszer mondd mr ki! Amg ki nem mondod, Isten nem tud j nvvel megajndkozni! Ezt a gynst nem lehet megsprolni.
Mihelyt Jkob kimondja s bevallja nevt, az angyal azonnal j nevet ad neki: Izrel! Ami azt teszi: Isten uralkodik. s valban, ettl a perctl kezdve a Jkobbl lett Izrel letben Isten uralkodik. Mert most mr valban megtrt.
Aki csak flig tr meg, jobb volna, ha flig sem trt volna meg.
Hogy a teljes megtrse most trtnik, azt nemcsak j neve, hanem j krlmnyei, letnek j gymlcsei is mutatjk:
1. Megbkl Istennel.
2. Kiderl szmra az g is s felragyog a nap. Addig is sttt a nap, de mindent sttnek ltott.
3. Megbkl zsauval. Mihelyt Jkob-Izrel bell megvltozik,
krlmnyei is megvltoznak. zsau, addigi f ellensge testrv vltozik.
4. Vgl mindezt erklcsi s szellemi nagytakarits, a mlt blvnyainak a kidobsa kveti (1Mz 35,2-4).
5. S mindez kihat az egsz hza npre.
Megismertk ht az utat, ami a fl-megtrsbl vezet a teljessgre.
Gyrkzznk neki, s birkzzunk mi is az ldsrt, az j nvrt - lnynk legbensejben, sajt magunkkal.
Nem hitetlensg az mg, ha valaki megsiratja desanyjt vagy desapjt, gyermekt. Ha nem szgyen a knny egy plyaudvaron, ahov visszafel is befutnak vonatok, mirt lenne szgyen ott, ahol csak kifel vezet az t ebbl az letbl? Hiszen "Boldogok a srk, mert k megvigasztaltatnak" (Mt 5,4).
Inkbb az a krds: tudunk-e vigasztalni s vigasztaldni - az rban?
|