VI. Akarsz-e meggygyulni a magnyossgra is?
VI. Akarsz-e meggygyulni a magnyossgra is?
Igen! A magnyossg krdsnek kt oldala van. Elbb meg kell gygyulnunk belle, aztn meg kell bartkoznunk vele. St: fel kell hasznlnunk s t kell alaktanunk. Jzus Krisztus letnek, s lettl elvlaszthatatlan tantsnak egyik titka az, hogy szembe ment a flelemmel s a szenvedssel. s felhasznlva ezeket, Lnye kohjnak szent alkmijval a flelmet gyzelemm, a szenvedst megvltss vltoztatta.
De nemcsak a flelmet s a szenvedst, hanem a magnyossgot is felhasznlta; st tantst is ad ennek felhasznlsra!
Gondoljunk csak arra, hny alkalommal vonul el nknt tantvnyaitl, hogy egy hegytetn, a pusztban vagy a Gecsemn fi kztt egyedl legyen! Milyen "j" erk radtak belle, ahnyszor csak kilpett az nknt vllalt "egyedlltbl", amelyet felhasznlt! (Mt 14,23; 26,36. Mk 1,35)
A hegyi beszd egyik "agyonprdiklt" Igjben klnsen mly tantst ad a magny keressre, felhasznlsra s talaktsra: "Te pedig amikor imdkozol, menj be a bels szobdba, s ajtdat bezrva imdkozzl Atydhoz titokban; Atyd pedig, aki ltja, amit titokban teszel, megfizet neked. " (Mt 6,6)
Ktsgtelen, hogy Jzus Krisztus, miutn elmondotta, mit s hogyan imdkozzunk - a farizeusok maga-mutogatsval szemben elssorban itt arrl beszl: hol imdkozzunk. Vonuljunk vissza lelknk kamrcskjba, hiszen a titkon lv Isten gyis ltja az imdkozt s megfizet nyilvn.
Ktsgtelen, hogy ez az Ige els s alapjelentse. Mr itt is, az Ige els jelentsben az egyedllt felhasznlsra szoktat, tantgat Jzus. De van ennek az Ignek egy msodik, "titkos" jelentse is. Mysterion (misztrium) is ez az Ige, a mystesek (beavatottak) szmra.
Nos, kzeltsk meg ezt az els jelents burkba zrt mysteriont, msodik jelentst, s egyben az "egyedllt" felhasznlsnak s talaktsnak si titkt!
Elszr is: Jzus korban nem volt mindenkinek tameion-ja, bels, zrt, ablaktalan kamrcskja. Legkevsb azoknak, akik Jzust hallgattk. Ezeket hov kldi Jzus imdkozni? Magnak Jzusnak sem volt. Hiszen "nincs hov fejt lehajtania. "(Mt 8,20)
Jzus olyat ajnlana, ami nncs mindig "kznl", vagy ami nincs mindenkinek akkorban sem, ma sem? Ez nehezen gondolhat el! Itt teht tbbrl van sz.
Msodszor: vizsgljuk meg az si szveget Jzus kora s a Jzus eltti kor mysterionjai fell! Tudnival, hogy minden kori piramis, ziggurat, si templom (a jeruzslemi templomot is belertve) mlyn vagy tetejn volt egy gynevezett tameion, zrt, ablaktalan helyisg, ahol az ptk hite szerint Isten "lakott", s megjelent a beavatottak vagy a fpap szmra. Ide rendszerint titkos folyoskon, lezrhat labirintusokon, kryptken keresztl lehetett s kellett eljutni. Elgondolkoztat, hogy a trtnelem-eltt korok kdbe vesz korban mindentt gy ptettk a szent helyeiket: Afrikban, zsiban, Amerikban az egymstl tvol es s egymsrl nem tud kultrk. Kls templomtest; ezen bell titkos, lezrhat, a klvilgot kizr folyos vagy egyenesen labirintusrendszer. Kryptk, s bell vagy fell a zrt, ablaktalan tameion - a szently!
Hogyan lehetsges ez? Csak gy, hogy az si sztn ember, a homo magus (a mgikus ember) sztnsen lnye struktrjt, nmaga bels rtegezdst vettette ki kbe, pletbe. Kbe formlt mlyllektani bra minden si mysterion helyisg!
A Mt 6,6-ban pedig ezt olvashatjuk: krypt (ajtdat) bezrva... menj be a te bels szobdba, tameionba! Lehetetlen nem rezni a legsibb mysterion-mozdulatot, amellyel a beavatott vagy a fpap a kryptn, a lezrhat folyosn t bement a tameionba, a szentek szentlybe, hogy ott a mlyek-mlyn tallkozzk Istenvel, aki titokban nzett r s megfizetett neki nyilvn.
Harmadszor: lehetetlen nem rezni, hogy Jzus az els jelentsen tl itt egy olyan tameionra is utal, amelyet s brki, akkor is, ma is, mindig s brhol magval hord: nmagban. Lehetetlen r nem eszmlni, hogy itt Jzus olyan valamit ajnl, amihez brki brmikor hozzjuthat; a mai ember is, ha egy kis "lelki-satsra" vllalkozik: nmagba, befel.
Mert mit cselekedett Jzus, ha tallkozni, rintkezni akart az Atyval?
Elvonult tantvnyaitl. nmagban maradt. Vllalta a magnyt, az egyedlltet s felhasznlta. nmagban lezrta a klvilgot, s njbl belpett Lnybe, a legbels "tameionba", Lnye kzepbe. Ott "beszlt" az Atyval. Ebbl a tameionbl lpett mindig gy ki, hogy j erk, j ragyogs, j csodk radtak belle.
s az Ige, els jelentsn tl, nem ezt ajnlja neknk? S nem erre van-e mlhatatlanul szksgnk? Ha nem akarunk kimerltek, felmorzsoltak, idegbajosok, lelki betegek lenni, esetleg "zrt-intzetbe" kerlni: olykor-olykor mi magunk zrjuk ki nmagunkat a zajbl, a rohansbl, a magunk-diktlta tempbl! Merjnk idnknt eszakadni az emberekrl, flelem nlkl! Merjnk rr lenni nyj-sztnnkn, amely szerint csak az emberek kztt rezzk biztonsgban magunkat. Merjk olykor lecsillaptani rks tett-dhnket, s merjnk olykor ne csak tenni hanem lenni is. Hogy tlhessk: nem bgcsiga s kerkpr az ember, amelyik csak akkor mkdik jl, ha forog vagy tapossk - hanem akkor is, ha egyszeren "van". St ppen ltnek s van-sgnak burkt kell olykor tlpnie - befel. Lezrni a klvilgot, tlpni bizonyos gyakorlattal n-jt, hogy lnye kzepbe kerljn, a tameionba, ahol lnye mr nem nmagra reflektl, figyel - hanem egytt lktet a kozmosszal. Ahol hallatlan energik radnak. S ahol Isten a "titokban Van" s "Nz" s "megfizet nyilvn". Mert itt s gy trtnik a Llek tmlse a llekbe. Itt tltdik a Pnem- a pszchbe.
S vajon nem ez az a hely s ez az a Valaki, ami s Aki utn olyan olthatatlan honvggyal vgyik az ember?!
Nem ez a tallkozs s llek-tmleszts trtnt-e szntelen minden nagy imdkozval?
Nem ez a feltltds titka?
Nem erre vgyik-e az imdkoz Rainer Maria Rilke:
"Tudom, jelen vagy Istenem, figyellek szntelen,
adj jelt kzelvagyok egszen.
Mr csak leheletnyi vkony fal lehet kzttnk...
Hadd lpjek t!..."
De mindez nem arra csbt-e, hogy valami j misztikn keresztl jra a vilgtl val elvonulsra sztkljen? Hogy ezek utn nmagunk bels lnynek celljba elzrkzva "elklnljnk"?
Tvolrl sem! St! Ahogy Jzus Krisztus minden rvid elvonulsbl j er radt krnyezete fel, gy ppen ezek a befel-fordulsok tesznek bennnket alkalmasakk: szolglatra, munkra, az letre - st a trsas-letre!
Egy lakatos, egyszer bartunk, akivel sokszor beszltnk a tameionrl, mr hossz id ta az autbusz sarkban vgzi el ezt a befel-fordulst, a klvilg rvid kizrst, n-je tlpst, a belpst lnye kzepbe, s ott a "titokban lv" s nz Istennel val
beszlgetst. s elmondta: Ha ezt meg tudta tenni, s nemcsak az autbuszbl lpett be a mhelybe, hanem a tameionbl - akkor mindig csndet, bkt, nyugalmat, st ert s lendletet vitt oda. Egsz rszlege mskpp dolgozott s termelt, mint amikor csak az autbuszbl rkezett meg.
(A befel-forduls hogyan-jra az utols fejezetben visszatrnk.)
me: a magnybl nemcsak kigygyulni lehet, hanem az idleges s termkeny magnyossg-ra is meg lehet gygyulni! Elbe lehet menni: fl lehet hasznlni. j erk htterv vlhat.
St: az j let - a msodszor szlet let alig nlklzheti ezt.
Gondoljunk csak a tkozl fi trtnetbl erre a dnt sorra:
"...Amikor azutn magba szllt... " (Lk 15,17)
Ennek a mondatnak mysterionja teht ez: "Amikor aztn lnye kzepbe hazament, ezt mondotta:... " - St: amikor aztn lnye kzepben LTRE jtt, azt mondotta: "...az n Atymnak... "
Mi trtnt teht a tkozl, elveszett fival? Egyszer igazn egyedl maradt, s taln egy forr kvn lve s hezve elindult befel... njn keresztl... lnye kzepbe, s ott hazatallt. Amikor igazn "egyedl maradt", s eltnt szeme ell a perzselt tj, a konda – lnye kzepben tulajdonkppen "ltre-jtt". Rjtt lte rtelmre s ezentl lnyvel hozzrt A Lnyhez, akit mi Isten Atynak neveznk.
A szveg szerint, amikor lnye kzepbe hazamegy, ott LTRE jn s utna megszlal, az els sz, amit kiejt, ez: -Az n Atym!
Teht mg el sem indul az atyai hz fel, mr sszer lnye az Atyval, s ezrt indul hazafel. Ez az elveszett fi els hazatrse. Amikor felll, s elindul - ez mr csak ennek az tttelezse, kivitelezse. Az elbbi a Nagy t. A vlytl - njig.
njtl - lnyig... A lnyben - a Lnyig. - Az utbbi a "kis t": a vlytl a hzig.
De a Nagy t-hoz vllalni kell az "egyedlltet." A gygyt egyedlltet - nmagammal s Vele.
ldalak, Kedves Atym, hogy a nagy Flelmetes: a magny felhasznlhat s talakthat.
Ksznm, hogy lenni annyit jelent, mint kapcsolatban lenni magammal s Veled, s gy embertrsaimmal.
Tants meg egyedl maradnom magammal s Veled - s gy embertrsaimmal.
Tants meg egyedl maradnom magammal s Veled - hogy letesebb legyen
az letem.
|