//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- GYÖKÖSSY ENDRE: Akarsz-e meggyógyulni?
- GYÖKÖSSY ENDRE: Akarsz-e meggyógyulni? :

VI. Akarsz-e meggyógyulni a magányosságra is?

VI. Akarsz-e meggyógyulni a magányosságra is?


VI. Akarsz-e meggyógyulni a magányosságra is?

  Igen! A magányosság kérdésének két oldala van. Előbb meg kell gyógyulnunk belőle, aztán meg kell barátkoznunk vele. Sőt: fel kell használnunk és át kell alakítanunk. Jézus Krisztus életének, és életétől elválaszthatatlan tanításának egyik titka az, hogy szembe ment a félelemmel és a szenvedéssel. És felhasználva ezeket, Lénye kohójának szent alkímiájával a félelmet győzelemmé, a szenvedést megváltássá változtatta.

De nemcsak a félelmet és a szenvedést, hanem a magányosságot is felhasználta; sőt tanítást is ad ennek felhasználására!

Gondoljunk csak arra, hány alkalommal vonul el önként tanítványaitól, hogy egy hegytetőn, a pusztában vagy a Gecsemáné fái között egyedül legyen! Milyen "új" erők áradtak belőle, ahányszor csak kilépett az önként vállalt "egyedüllétből", amelyet felhasznált! (Mt 14,23; 26,36. Mk 1,35)

A hegyi beszéd egyik "agyonprédikált" Igéjében különösen mély tanítást ad a magány keresésére, felhasználására és átalakítására: "Te pedig amikor imádkozol, menj be a belső szobádba, és ajtódat bezárva imádkozzál Atyádhoz titokban; Atyád pedig, aki látja, amit titokban teszel, megfizet neked. " (Mt 6,6)

Kétségtelen, hogy Jézus Krisztus, miután elmondotta, mit és hogyan imádkozzunk - a farizeusok maga-mutogatásával szemben elsősorban itt arról beszél: hol imádkozzunk. Vonuljunk vissza lelkünk kamrácskájába, hiszen a titkon lévő Isten úgyis látja az imádkozót és megfizet nyilván.

Kétségtelen, hogy ez az Ige első és alapjelentése. Már itt is, az Ige első jelentésében az egyedüllét felhasználására szoktat, tanítgat Jézus. De van ennek az Igének egy második, "titkos" jelentése is. Mysterion (misztérium) is ez az Ige, a mystesek (beavatottak) számára.

Nos, közelítsük meg ezt az első jelentés burkába zárt mysteriont, második jelentést, s egyben az "egyedüllét" felhasználásának s átalakításának ősi titkát!

Először is: Jézus korában nem volt mindenkinek tameion-ja, belső, zárt, ablaktalan kamrácskája. Legkevésbé azoknak, akik Jézust hallgatták. Ezeket hová küldi Jézus imádkozni? Magának Jézusnak sem volt. Hiszen "nincs hová fejét lehajtania. "(Mt 8,20)

Jézus olyat ajánlana, ami níncs mindig "kéznél", vagy ami nincs mindenkinek akkoríban sem, ma sem? Ez nehezen gondolható el! Itt tehát többről van szó.

Másodszor: vizsgáljuk meg az ősi szöveget Jézus kora s a Jézus előtti kor mysterionjai felől! Tudnivaló, hogy minden ókori piramis, ziggurat, ősi templom (a jeruzsálemi templomot is beleértve) mélyén vagy tetején volt egy úgynevezett tameion, zárt, ablaktalan helyiség, ahol az építők hite szerint Isten "lakott", és megjelent a beavatottak vagy a főpap számára. Ide rendszerint titkos folyosókon, lezárható labirintusokon, kryptéken keresztül lehetett és kellett eljutni. Elgondolkoztató, hogy a történelem-előttí korok ködébe vesző ókorban mindenütt így építették a szent helyeiket: Afrikában, Ázsiában, Amerikában az egymástól távol eső s egymásról nem tudó kultúrák. Külső templomtest; ezen belül titkos, lezárható, a külvilágot kizáró folyosó vagy egyenesen labirintusrendszer. Krypték, és belül vagy felül a zárt, ablaktalan tameion - a szentély!

Hogyan lehetséges ez? Csak úgy, hogy az ősi ösztönű ember, a homo magus (a mágikus ember) ösztönösen lénye struktúráját, önmaga belső rétegeződését vetítette ki kőbe, épűletbe. Kőbe formált mélylélektani ábra minden ősi mysterion helyiség!

A Mt 6,6-ban pedig ezt olvashatjuk: krypté (ajtódat) bezárva... menj be a te belső szobádba, tameionba! Lehetetlen nem érezni a legősibb mysterion-mozdulatot, amellyel a beavatott vagy a főpap a kryptén, a lezárható folyosón át bement a tameionba, a szentek szentélyébe, hogy ott a mélyek-mélyén találkozzék Istenével, aki titokban nézett rá és megfizetett neki nyilván.

Harmadszor: lehetetlen nem érezni, hogy Jézus az első jelentésen túl itt egy olyan tameionra is utal, amelyet Ő és bárki, akkor is, ma is, mindig és bárhol magával hord: önmagában. Lehetetlen rá nem eszmélni, hogy itt Jézus olyan valamit ajánl, amihez bárki bármikor hozzájuthat; a mai ember is, ha egy kis "lelki-ásatásra" vállalkozik: önmagába, befelé.

Mert mit cselekedett Jézus, ha találkozni, érintkezni akart az Atyával?

Elvonult tanítványaitól. Önmagában maradt. Vállalta a magányt, az egyedüllétet és felhasználta. Önmagában lezárta a külvilágot, és énjéből belépett Lényébe, a legbelső "tameionba", Lénye közepébe. Ott "beszélt" az Atyával. Ebből a tameionból lépett mindig úgy ki, hogy új erők, új ragyogás, új csodák áradtak belőle.

És az Ige, első jelentésén túl, nem ezt ajánlja nekünk? S nem erre van-e múlhatatlanul szükségünk? Ha nem akarunk kimerültek, felmorzsoltak, idegbajosok, lelki betegek lenni, esetleg "zárt-intézetbe" kerülni: olykor-olykor mi magunk zárjuk ki önmagunkat a zajból, a rohanásból, a magunk-diktálta tempóból! Merjünk időnként eszakadni az emberekről, félelem nélkül! Merjünk úrrá lenni nyáj-ösztönünkön, amely szerint csak az emberek között érezzük biztonságban magunkat. Merjük olykor lecsillapítani örökös tett-dühünket, s merjünk olykor ne csak tenni hanem lenni is. Hogy átélhessük: nem búgócsiga és kerékpár az ember, amelyik csak akkor működik jól, ha forog vagy tapossák - hanem akkor is, ha egyszerűen "van". Sőt éppen létének és van-ságának burkát kell olykor átlépnie - befelé. Lezárni a külvilágot, átlépni bizonyos gyakorlattal én-jét, hogy lénye közepébe kerüljön, a tameionba, ahol lénye már nem önmagára reflektál, figyel - hanem együtt lüktet a kozmosszal. Ahol hallatlan energiák áradnak. S ahol Isten a "titokban Van" és "Néz" és "megfizet nyilván". Mert itt és így történik a Lélek átömlése a lélekbe. Itt töltődik a Pneümé- a pszüchébe.

S vajon nem ez az a hely és ez az a Valaki, ami és Aki után olyan olthatatlan honvággyal vágyik az ember?!

Nem ez a találkozás és lélek-átömlesztés történt-e szüntelen minden nagy imádkozóval?

Nem ez a feltöltődés titka?

Nem erre vágyik-e az imádkozó Rainer Maria Rilke:

 "Tudom, jelen vagy Istenem, figyellek szüntelen,

adj jelt közelvagyok egészen.

Már csak leheletnyi vékony fal lehet közöttünk...

Hadd lépjek át!..."

De mindez nem arra csábít-e, hogy valami új misztikán keresztül újra a világtól való elvonulásra ösztökéljen? Hogy ezek után önmagunk belső lényének cellájába elzárkózva "elkülönüljünk"?

Távolról sem! Sőt! Ahogy Jézus Krisztus minden rövid elvonulásából új erő áradt környezete felé, úgy éppen ezek a befelé-fordulások tesznek bennünket alkalmasakká: szolgálatra, munkára, az életre - sőt a társas-életre!

Egy lakatos, egyszerű barátunk, akivel sokszor beszéltünk a tameionról, már hosszú idő óta az autóbusz sarkában végzi el ezt a befelé-fordulást, a külvilág rövid kizárását, én-je átlépését, a belépést lénye közepébe, s ott a "titokban lévő" és néző Istennel való

beszélgetést. És elmondta: Ha ezt meg tudta tenni, s nemcsak az autóbuszból lépett be a műhelybe, hanem a tameionból - akkor mindig csöndet, békét, nyugalmat, sőt erőt és lendületet vitt oda. Egész részlege másképp dolgozott és termelt, mint amikor csak az autóbuszból érkezett meg.

(A befelé-fordulás hogyan-jára az utolsó fejezetben visszatérünk.)

Íme: a magányból nemcsak kigyógyulni lehet, hanem az időleges és termékeny magányosság-ra is meg lehet gyógyulni! Elébe lehet menni: föl lehet használni. Új erők hátterévé válhat.

Sőt: az új élet - a másodszor születő élet alig nélkülözheti ezt.

Gondoljunk csak a tékozló fiú történetéből erre a döntő sorra:

"...Amikor azután magába szállt... " (Lk 15,17)

Ennek a mondatnak mysterionja tehát ez: "Amikor aztán lénye közepébe hazament, ezt mondotta:... " - Sőt: amikor aztán lénye közepében LÉTRE jött, azt mondotta: "...az én Atyámnak... "

Mi történt tehát a tékozló, elveszett fiúval? Egyszer igazán egyedül maradt, s talán egy forró kövön ülve és éhezve elindult befelé... énjén keresztül... lénye közepébe, s ott hazatalált. Amikor igazán "egyedül maradt", s eltűnt szeme elől a perzselt táj, a konda – lénye közepében tulajdonképpen "létre-jött". Rájött léte értelmére és ezentúl lényével hozzáért A Lényhez, akit mi Isten Atyának nevezünk.

A szöveg szerint, amikor lénye közepébe hazamegy, ott LÉTRE jön és utána megszólal, az első szó, amit kiejt, ez: -Az én Atyám!

Tehát még el sem indul az atyai ház felé, már összeér lénye az Atyáéval, és ezért indul hazafelé. Ez az elveszett fiú első hazatérése. Amikor feláll, és elindul - ez már csak ennek az áttételezése, kivitelezése. Az előbbi a Nagy Út. A vályútól - énjéig.

Énjétől - lényéig... A lényében - a Lényig. - Az utóbbi a "kis út": a vályútól a házig.

De a Nagy Út-hoz vállalni kell az "egyedüllétet." A gyógyító egyedüllétet - önmagammal és Vele.

Áldalak, Kedves Atyám, hogy a nagy Félelmetes: a magány felhasználható és átalakítható.

Köszönöm, hogy lenni annyit jelent, mint kapcsolatban lenni magammal és Veled, és így embertársaimmal.

Taníts meg egyedül maradnom magammal és Veled - és így embertársaimmal.

Taníts meg egyedül maradnom magammal és Veled - hogy életesebb legyen

az életem.

 

 

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?