„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- A SZLOVÁKIA MAGYAROK KÉNYSZERTELE- PÍTÉSEINEK EMLÉKEZETE 1945 Tanulmányok, családtörténetek, visszaemlékezések
58. UDVARD GERGELY LAJOS* UDVARD – BONYHÁD „...el sem tudták képzelni, hogy az õsi földrõl õket
58. UDVARD GERGELY LAJOS* UDVARD – BONYHÁD „...el sem tudták képzelni, hogy az õsi földrõl õket
UDVARD GERGELY LAJOS* UDVARD – BONYHÁD
„...el sem tudták képzelni, hogy az õsi földrõl õket el lehet zavarni.”
1945. március 29-én érkeztek hozzánk az orosz csapatok. Egy éjszakai pihenés után már tovább is mentek Pozsony, Prága és Berlin felé. Udvardon az átvonulás után békehangulat volt. Az oroszok visszaállították a trianoni határokat, de a községben a bírót és az elöljáróságot bízták meg a rend helyreállítására. A csend és a béke rövid ideig tartott. 1945. április 1-jén kiürítették az egész falut. A lakosságnak öt kilométeren belül nem volt szabad letelepedni. Három hétig tartott a kilakoltatás, mert Udvardon rendezték be az orosz
fõhadiszállást. Földalatti irodákat építettek, de hogy kik és hogyan, azt senki nem tudta meg.
Szülõfalum a háború vége felé teljes tudatlanságban élt, mert a rádiókat a nyilasok összeszedték. Az elsõ rémhírek azért már megérkeztek. Tudomásunkra jutott például, hogy a szlovákok 1944. augusztus 20-ára tervezték a felkelést, amelynek egyik célja az volt, hogy hatszázezer magyart áthajtsanak az Ipolyon és a Dunán. Tiszta szlovák nemzeti államot akartak létrehozni. A németek azonban tudomást szereztek errõl, és kegyetlenül megsemmisítették az egészet. A hír már félelmet okozott a lakosság körében.
Igaz, senki sem hitte el, hogy ilyen megtörténhetett volna. A magyarok számára sajtó, rádió, vagy más tájékoztatás nem volt. A rémhírek minden nap, minden változatban jöttek. A falu parasztgazdái nem törõdtek semmivel, rendületlenül szántottak és vetettek, mert el sem tudták képzelni, hogy az õsi földrõl õket el lehet zavarni.
A kilakoltatás három hétig tartott. Ezt követõen a rend és nyugalom helyreállt. Az elöljáróság a magyar iskolákat is beindította. A csendõrök és a národný správcák június 1-jén szállták meg a falut. A községházát, postát, üzleteket, mindent, még a borbély- és szabómûhelyeket sem hagyták ki.
A deportálások 1945 szeptemberében kezdõdtek. Folyamatosan jöttek, és vitték a kijelölt személyeket, családokat a vagonokba. Itt már a szegényebbek is sorra kerültek. Ez idõ alatt senkinek sem volt nyugodt éjszakája, mert nem lehetett tudni, kinek a háza elõtt állnak meg a katonai ponyvás autók. Az 1946 februárjáig terjedõ idõszak a falu vészkorszaka volt. Télidõben, hidegben-fagyban, fûtetlen vagonokban, kicsi gyermekekkel utazni, elképzelhetetlen szenvedés volt. Sehol hideg vagy meleg ételt nem kaptak, négy-öt napi utazás után érkeztek Csehországba, ahol a módosabb parasztok vásárolták õket. Akik féltek ettõl a sorstól, azok átszöktek Magyarországra, mert a csehek ezt nem tiltották. Akiket háborús bûnösnek tartottak, azokat többször próbálták áttenni a határon, de a magyarok nem fogadták be õket.
Akiket lakosságcserére kijelöltek, azok 1946. október 26-án kapták meg a pozsonyi magyar meghatalmazottól az igazolványt, a fehérlapot. Ebben tudatták, hogy az áttelepítettek listájára kerültünk, védelmet kapunk, és minden kötelezettség alól felmentenek bennünket. A második értesítés 1947. október 25-én érkezett, ebben már azt közölték, hogy 1947. december 12-én telepítenek át bennünket. A csomagolást elkezdtük, de a tél beköszönte miatt a kitelepítésünkre csak 1948 márciusában került sor. A rémálom március 8-án a szobi határátkelõhelyen fejezõdött be, ahol a kezünkbe adták a 8338-as személyi lapot, amely igazolta, hogy a család minden tagja Magyarországon otthonra talált. A hidas-bonyhádi vasútállomásra március 13-án este 20 órakor érkeztünk meg. A lakosságcsere vagy inkább számûzetés így ért véget.
A szülõföld odaveszett, de Magyarországon új otthonra leltünk. A pacsirták márciusban itt is a kikeletrõl énekelnek.
Gergely Lajos visszaemlékezését közli László Péter: Fehérlaposok címû könyvében (Bonyhád, 2003. 68-69.). Kötetünkben a szerzõ szíves engedelmével adjuk közre, amiért ezúton is köszönetet mondunk. 138
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére