„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A SZLOVKIA MAGYAROK KNYSZERTELE- PTSEINEK EMLKEZETE 1945 Tanulmnyok, csaldtrtnetek, visszaemlkezsek
Gyerekfejjel, tzves voltam akkor, lttam a nagy kapkodst. Ott volt a nyolcvan kils hzcska, kt tehn meg egy l. Hov vittk a csaldot akkor? Ht, vgl is kzipoggysz csomagot, egy tûzhelyet meg egy szekrnyt vihettnk magunkkal. Bevagonroztak minket. Ennek az volt az rdekessge, hogy akkor lttam elõszr vonatot. Nemcsak Naszvadrl, hanem a Felvidk tbb teleplsrõl gyûjtttk az embereket rsekjvrra.
J hossz szerelvny volt, hsz-huszont marhavagonbl, s minden vagonban egy-kt csald.
Nekem is volt egy ngyves kishgom. A tûzhellyel sikerlt a vagont befûtennk. Gonoszak voltak a vasutasok, mert jl megrngattattk a szerelvnyt, emiatt dõlt minden.
Prgn innen gy nyolcvan kilomterre ktttnk ki. Dlelõtt 8-9 ra volt, ki kellett llnunk a vagonok el, hogy kiderljn, hny munkakpes csaldtag van, mennyi az eltartand. s ezutn jttek a cseh gazdagemberek, akiknek kellettek a cseldek. Volt ott gyros, s parasztgazda is. Minket Doln Buchycbe vittek, Jaroslav Èapek rhoz. Neki volt sok fldje, cukor- s szeszgyra, tglagyra s hat csald cseldje. A gazda ajnlotta apmnak, hogy vegye fel a csehszlovk llampolgrsgot, s akkor megkap mindent, ami kijr neki.
Erre apm azt mondta: „Õ magyarnak szletett, gy is fog meghalni.”
K. Meddig maradtak Csehorszgban?
Hrom s fl hnapig, mert a szleim megszerveztk, hogy megszknk. Br fenyegettek, ha megszknk, drt mg kerlnk, vagyis tborba. Haza Naszvadra hivatalosan nem mehettnk. Vasrnap rtnk haza. A csald a rokonoknl bjt meg. Htfõn mr kerestek minket a rendõrk. Hrom htig bujkltunk. 121
Folytak a kiteleptsek, gy a Magyarorszgra kiteleptett csaldokhoz csapdtunk. Sajnos, nem emlkszem a csald nevre, akikkel tjttnk. A vagonba rakott szekr mellett bjtunk meg, desanym, a btym s a hgom. rsekjvrrl Szobig kt napig tartott az t. Amg llt a vonat, lapulnunk kellett.
Magyarorszgra mi politikai menekltknt rkeztnk. Svb faluba kerltnk, Somogyban. Nem tudtuk, hogy a svbokat sajnljuk-e jobban, vagy magunkat. Cselkoknak neveztek bennnket, elg ellensges kzhangulatba kerltnk.
K. Mikor kerltek Komrom krnykre?
1955-ben bevonultam katonnak. Hrom v utn szereltem, s 1958-ban azt mondta apm, kltzznk mshov, mert szvasztms volt, a somogyi dombok nem tettek jt neki. A kisbri mneshez kerltem kõmûvesnek. Kiderlt, hogy a brigdban is van felvidki, akinek csmi rokonait megltogattuk. Olcsn lehetett hzhelyet venni, s gy itt kapaszkodunk meg.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre