„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- A SZLOVKIA MAGYAROK KNYSZERTELE- PTSEINEK EMLKEZETE 1945 Tanulmnyok, csaldtrtnetek, visszaemlkezsek
„Azt mondja: ‘ megvertek’. Krdem, ht mirt? – ‘Ezrt- e!’ – mutat a bajuszra.”
83 A plinkafõzdben dolgoztam. jflig voltam szolglatos. Volt a hzunk elõtt egy nagy tr. Stteds elõtt megjelent egy hatalmas teheraut utnfutval. Lttuk, katonk szllnak ki belõle. Kezdtek stlgatni a faluban. gy este tz krl bejtt a fõzdbe kettõ kzlk, adtam nekik plinkt. Elmentek, majd visszajttek.
Letelt a szolglatom. Mivel kzel laktam, behvtam õket a melegbe mihozznk. Kint mnusz hszfokos hideg volt. Megknltam õket borocskval, majd, mivel elõzõ nap disznt vgtunk, disznsajttal is. Be is vettk a nagysajtot. Ivs kzben megeredt a nyelvk.
Valamennyire tudtam szlovkul, vettem a btorsgot, megkrdeztem, hogy minek jttek. Az egyikmegsgta, hogy telepteni fogjk a falu npt. Nagyon megijedtem, krtem õket, hogy mutassk meg a nvsort. Az utcnkbl tbben voltak a papron, mi nem voltunk rajta. Mg azon az jjelen szltunk a sorblieknek, hogy reggel mi vr rjuk. So kan sztszkdstek kzlk. Egsz jjel nem aludtunk. Vasrnap kvetkezett. Erõsen nehezen virradt fl. Felltztem, mindenkinek elmondtam, hogy mi lesz. Borzaszt hideg volt.
Elg korn elkezdtk a rakodst. Kis gyermek, reg, nem szmtott. Nagy volt a srs, jajgats.
Elmentem az egyik bartomhoz, krdezem, hogy tudja-e, hogy õket is viszik. Õ annyira megijedt, alig tudtuk megfogni, hogy ssze ne essen. Kitekintek az ablakon, ht jn be a kapun a teleptõbizottsg.
Az anyjukot betettk gy csizmstul-ruhstul az gyba, csak gy reszketett. Addigra bejtt az ajtn egy civil, lltlag zsid volt. Lttk, hogy megijedtek az regek. Kezdtnk velk egyezkedni. A bartomnak volt kt nagyobb fia, tizent s tizenht vesek, meg egy ngyves fi is. A kt fi vllalta, hogy õk elmennek, el is vittk õket. Az regek gy megsztk, itthon maradtak.
Elmentem a szentmisre, folyt a mise, s kzben hol az egyikrt, hol a msikrt jttek, menjen haza.
Ksõbb azt beszltk, hogy Tompn, a fûtetlen vagonokban nkntesek vannak, mert gy volt mondva, hogy nszntukbl jelentkeztek. Nagy volt a magyargyûllet, egy alkalommal Lvn is sztvertk õket.
Ott lakott nlam egy kntor kt htig, mg haza mert menni.
1947-et rtunk. tutazban voltam Zlyomban. Este gy kilenc ra tjban bent lk a vrteremben, ott sr egy idõs ember a padon. Odamegyek hozz s krdezem szlovkul, hogy mrt sr, nem felelt. Szlok hozz magyarul, hogy mi a baja van. Azt mondja, megvertek. Krdem, ht mirt? „Ezrt-e!” – mutat a bajuszra. Abban az idõben nem volt divatban a szakll- s a bajuszvisels. Csak a magyar ember viselt bajuszt, ht kikapott rte. Lttam tbb ilyen dolgot, nem olyan knnyû itt magyarnak lenni. Mr nyolcvan ve tûrjk ezt a megalztatst. 84
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre