Pter apostol 2. levl magyarzata 3. rsz
Pter apostol 2. levl magyarzata 3. rsz
EMLKEZZETEK (3,1-2)
1. vers: „Szeretteim, mr a msodik levelemet rom nektek. Mindkettben emlkeztets ltal bresztgetem a ti tiszta gondolkozsotokat, 2. vers: hogy megemlkezzetek azokrl a beszdekrl, amelyet a szent prftk hajdan szlottak s az rnak s Megtartnak a parancsolatrl, amelyet a ti apostolaitok (kzltek veletek).”
Mg az elz fejezetben az apostol szinte megfeledkezik azokrl, akiknek r, mert figyelmt a hamis tantk elleni kzdelem egszen ignybe veszi, addig itt az „olvask” kerlnek eltrbe. „Szeretteim” – hangzik a megszlts, s a szavban benne rezeg az rettk val aggds, a psztori hsg. „Mr msodik levelemet rom nektek”. Nem, mintha sajnlnm a fradtsgot, nem szemrehnysknt mondom, csak azrt emltem, hogy lsstok: veszedelmek krnykeznek benneteket s n rsen vagyok.
(Akr ismerjk az els levelet, akr nem, - mivelhogy a tudsok egy rsze nem „Pter apostol els levelben” ltja az emltett rst – mgis az apostol tevkenysge, szeretteirt val flt szeretete elvitathatatlan).
Jellemz, hogyan s miben ltja Pter az apostoli tisztt azok irnt, akikhez levelt intzi. „Emlkeztets ltal bresztgetem a ti tiszta gondolkozsotokat – rja nekik. Emlkeztetni csak azt lehet, aki mgtt „keresztyn mlt” van. S hogy az ilyenek rszorulnak az emlkeztetsre, annak a magyarzata egyrszt a vratlanul tmad veszedelmek, msrszt az az apostoli tapasztalat, hogy „a llek ugyan ksz, de a test ertlen” (Mt. 26,41).
Megtrtnik, hogy a legjobbak is ellankadnak. Serkentsre, btortsra szorulnak nha a legklnbek is. „Olvasira” tisztelettel nz az apostol, s elismeri rluk, hogy „tiszta” a gondolkozsuk, mgis szksgesnek tartja az bresztgetsket.
Mit rtsnk „tiszta gondolkozson”? Tulajdonkppen szintesget. Ebben az rtelemben „tiszta” az, akiben nincsen hamissg, ravaszsg s ktsznsg. Krisztus mellett foglaltak llst, ragaszkodnak is Hozz hsggel, gondolataikat az parancsai irnytjk, s ppen ezrt „ms evangliumot” meg sem hallgatnak.
A 2. versbl azt tudjuk meg, hogy mi mdon trtnik az emlkezs. Hrom tnyez jtszik szerepet benne: a prftk, az r Jzus s az apostolok. Amit a prftk jvendltek, az valsgg lett Krisztusban, s a Rla szl hradst az apostolok adjk tovbb szban s rsban. Teht a prftai s apostoli hradsban egy-ugyanarrl van sz: a mi Urunkrl s Megvltnkrl. Ezrt akr az -, akr az jszvetsg „bresztget” is bennnket, mindig Jzus Krisztus szl hozznk az rs lapjairl (ezrt egy knyv az -s jtestamentum).
A VD (3,3-4)
3. vers: „Ezt gondoljtok meg mindenekeltt: az utols napokban gnyoldk tmadnak, (akik mindent) kignyolnak, a sajt maguk kvnsgai szerint jrnak 4. vers: s azt mondjk: „hol van az meggrt megrkezse”? Amita atyink elaludtak, minden gy maradt, mint (volt) a teremts kezdettl fogva.”
A prftk s apostolok hradsaibl elssorban „az utols napok” esemnyei rdemelnek megszvlelst. Ezzel a nvvel az szvetsgi rk rendszerint a Messis eljvetelnek idejt jelltk, ami a hvkre slyos megprbltatsokat jelent. Az jszvetsgben is gyakran hallunk „az utols napokrl”, vagy „utols idkrl”, amikor hamis krisztusok s l-messisok tmadnak, akik sokakat elhitetnek.
Pter apostol szerint hrom ismertet jelk van: 1./ gnyolnak mindent, ami szent; 2./ rzki vgyaiktl leigzva, csak testi szenvedlyeik kielgtsnek lnek; 3./ tagadjk Krisztus jra eljvetelt.
Az els kettvel az elz fejezetben (2,10. 14) mr foglalkozott az apostol, ezrt itt csak a Krisztus msodik eljvetelvel kapcsolatos vdakat veszi tzesebb vizsglat al. A gnyoldk nem hisznek abban, hogy Krisztus visszajn tletet tartani, s akkor a jk elveszik jutalmukat, a gonoszok pedig a bntetsket. gy gondolkoznak (st nyltan krkednek vele), mint a gonosz szolga: „halogatja mg az n uram a hazajvetelt (Mt. 24,48). S mert mg nem rkezett meg, ebbl azt kvetkeztetik, hogy nem is fog megrkezni, azaz: mivelhogy Krisztus grete mindeddig nem valsult meg, teht hamis.
„Amita atyink elaludtak, minden gy maradt, mint volt, a teremts kezdettl fogva”: Ez a „bizonytk” a gnyoldk kezben. Akr arra a nemzedkre, illetve annak a hallra gondoljunk, amelyik mg szemlyesen hallotta Krisztus beszdeit, akr a zsid np atyira (Ap. Csel. 7,32; 3,13. 25; Lk. 16,24; 1,55. 72) – hiszen ezek is vrtk az r eljvetelt – a vd lnyege az, hogy az greteknek nem lehet hinni, mert ma is gy van minden, ahogy volt, - a teremts ta semmi sem vltozott.
Modern vilgunkban ez a vd gy hangzik: a csillagsz nem tallja Istent az gen; az lettan-tanr nem tallja a lelket az emberi testben; a termszettudomny nem tartja sszeegyeztethetnek a csodt a termszeti trvnnyel; a tapasztalat ellentmond a feltmadsnak; a repl s a bvr sehol sem leli az eget s a poklot, a filozfus kptelensgnek tartja, hogy a vges emberi elme felfogja a vgtelen lnyt: Istent. S ha pedig mindez gy van – mrpedig gy van – megszletik s terjed a hr. Nincs Isten, nincs llek, nincs feltmads, nincs g s pokol. Hny embert ejtettek meg ezek a „tudomnyos elvek”! rthet, hogy a gnyoldk „rvei” is sok jonnan megtrt keresztyn hitt megmrgeztk. Ezrt siet segtsgkre Pter apostol a kvetkez szakaszban tallhat „felvilgostssal”.
AMIT A VDLK ELFELEJTENEK (3,5-6)
5. vers: „Mert szndkosan elfelejtik, hogy rgtl fogva meg volt mr az g s a fld, amely Isten szavra vzbl s vz ltal llt el. 6. vers: (Elfelejtik azt is), hogy ezek ltal az akkori vilg elpusztult, miutn a vz elbortotta.” A hamis tantk gnyoldsra az apostol vlasza az, hogy nem maradt meg a rgi vilg vltozatlanul. S ha mgis ezt lltjk, akkor az csak azrt van, „mert szndkosan elfelejtik”, pontosabban: (mivelhogy felletesek), elkerli a figyelmket az, amirl nem egyszer hallottak, hogy tudniillik Isten a rgi vilgot megsemmistette az znvz ltal.
Ezt a gondolatot rszletesen adja el az apostol: „Rgtl fogva” (= „a teremts kezdettl fogva”) ltezik kt valsg: az g s a fld, amint ezt a Szentrs els lapjairl is tudhatnk a hamis tantk. 1.Mz. 1,2 szerint a fldet mg vz bortotta a teremts hajnaln, a harmadik napon azonban mr a vztl klnvlt, belle felmerlt a szrazfld. A vizek mozgsa, egy helyre gylekezse ltal keletkeztek a fldn a tengerek, vlt el egymstl a szrazfld s a vz. Ezrt rja az apostol: „vzbl s vz ltal” llt el a fld. De ez csak az „anyaga” a teremtsnek. A tengereket s a szrazfldet „Isten szava” rendelte a megfelel helyre, gyhogy ezek csak engedelmeskedtek. A parancs, a mozgat er: Isten szava. Ez teremt, ez intzkedik.
De mert teremt, joga van elpuszttani is. „Ezek ltal”, tudniillik az Isten szava s az znvz ltal tnt el az znvz eltti vilg: elpusztultak az emberek s velk egytt minden llny, kivve az Istennek engedelmesked Nt s csaldjt. A vz, a fldet ltrehoz vz, me, Isten szavra a hall hordozjv vlik! Beszdes bizonysga ez annak az igazsgnak, hogy a teremt s trvnyt ad Isten szabadon rendelkezik a termszeti vilggal.
MEGSEMMISL A VILG, MEGSEMMISLNEK A GONOSZOK IS (3,7)
7.vers: „De a mostani eget s a fldet (is) ugyanazon (isteni) sz gyjttte egybe s tartja fnn a t z szmra, az tletnek s az istentelen emberek romlsnak napjra, amikor az istentelenek elveszik bntetsket s elpusztulnak.”
Mg az 5.-6. vers a legmesszebb mltat jelentette meg elttnk, addig a 7. vers a legtvolabbi jv fel irnytja tekintetnket. Amott a teremts els, emitt az utols napjrl van sz. A 6. vers a vilg egykori megtltetst eleventette fl, tletrl szl a 7. vers is, de ez az tlet a jvben kvetkezik be. Ezrt ll a mondat ln az ellenttet kifejez „de”.
Mint ahogyan Isten szavra llt el s pusztult el az znvz eltti vilg, ugyangy „a mostani g s fld (rtsd: az znvz utni vilg) is Isten szavtl fgg keletkezsben, ltben s elmlsban egyarnt. Isten szava „gyjttte egybe s tartja fenn”, de nem rkk, hanem csak az tlet napjig. s akkor az g s a fld a tz martalkv vlik, de velk egytt megsemmislnek az istentelen emberek is.
Nincs teht igazuk a gnyoldknak, akik azt lltjk, hogy minden gy marad, ahogy van, mert az tlet napja mindent megvltoztat. Megvltozik az g s a fld, megvltozik az emberek sorsa: a gnyoldk ajkn akkor elnmul a vd, s a kignyoltak „jutalmat” nyernek.
MIKOR LESZNEK MINDEZEK? (3,8-9)
8.vers: „Ezt az egyet azonban ne felejtstek el, szeretteim, hogy az rnl egyetlen nap olyan, mint ezer esztend, s ezer esztend (olyan), mint egyetlen nap. 9. vers. Nem ksik el az gret Ura, ahogy kslekedsbl nmelyek gondoljk. St inkbb hossztr irntatok, s nem akarja, hogy brki is elvesszen, hanem, hogy megtrjen.”
A hamis tantk els vdjt megcfolta az apostol azzal, hogy rmutatott a rgi igazsgra: az znvz az akkori vilg megsemmistst s az j vilg kezdett jelentette. Majd meg arra utalt, hogy az tlet napja is teljes vltozst hoz.
Ez azonban egyltaln nem fegyverezte le az ellenfelet. Gnyosan mondogattk: mikor lesz az? Pontos vlaszt az apostol sem tud adni, de a hit embereit megnyugtatja s kielgti az, amit mond: „az rnl egyetlen nap olyan, mint ezer esztend, s ezer esztend, mint egyetlen nap”. Jl vigyzzunk – Pter apostol nem azt mondja, hogy egy nap egyenl ezer esztendvel. Az isteni s emberi idmrtk legfeljebb hasonlthat egymshoz. St az igazsg az, hogy Isten nem ismer vltozst; szmra nincsen idbeli egymsutn, csak rk jelen van: egyszerre ltja a mltat, jelent s a jvt. Mert szmra nincsen id. S ha mi mgis Isten idejrl beszlnk, ez azrt van, mert mi Istent is csak emberi fogalmak szerint tudjuk elkpzelni.
Ha a mi ezer esztendnk Isten eltt csupn egyetlen nap: hny milli emberi v r fel Isten ezer esztendejvel? s ez a szmokkal csak alig kifejezhet tengernyi id eltte mindssze annyi, mint a mi letnknek egyetlen mja! (Az rkkvalsgnak micsoda szdt tvlatait sejtetik velnk ezek a mr az szvetsgben sem ismeretlen gondolatok!).
Az tlet napjnak, Krisztus visszarkezsnek eddigi meg nem valsulsa egyltaln nem ok arra, hogy elcsggedjnk. Ha mg nem jtt el, az azrt van, mert nem mi, hanem szabja meg az idejt. Akkor jn, amikor jnak ltja.
S hogy ksik? Ez nem jelenti azt, hogy elksik. Hiszen „gret Ura”, az egyetlen, akinek van ereje s hatalma ahhoz, hogy amit gr, azt meg is tudja tartani. Neknk embereknek de sokszor kell pironkodnunk az greteink miatt! Nem gy Istennek! mindig ura a szavnak: az greteit mindig valra vltja.
De ht mirt nem azonnal? Mirt ksik olyan sokig? Hiszen azt grte, hogy hamar jn! – Ezek a gondolatok ott tanyztak mr az els szzad keresztynsgben is, sokan rviddel az els pnksd utn mr vrtk Krisztus jra-eljvetelt. S hogy vrakozsuk nem teljeslt, az egyeseknek nem csekly gondot okozott. gy viselkedtek, mintha nekik kellett volna meghatrozniuk, hogy mikor kell Krisztusnak megrkeznie. S amint egyre ksett, remnysgk naprl-napra halvnyodott, hitk s bizodalmuk megingott.
Ezrt ersti olvasit az apostol: 1./ ami nektek ks, egszen bizonyos, hogy az r szmra nem az; 2./ klnben is Krisztus megtartja a szavt, hisz „az gret Ura”; 3./ teht ksse nem jelent cserbenhagyst.
Mint mindennek, amit tesz, gy ezzel is clja van. Amit a kishitek ksedelemnek gondolnak, az valjban nekik is, msoknak is javukra szolgl – rk dvssgk rdekben trtnik. Nem ksik , hanem inkbb „hossztr irntatok”. Ha rgtn tletet tartana, ugyan ki llhatna meg Eltte? Ezrt idt ad a magba-szllsra, a megjobbulsra. „Nem akarja, hogy brki is elvesszen” – hiszen mindenkirt meghalt – „hanem hogy mindenki megtrjen”. Ugyanezeket a gondolatokat megtallhatjuk az jszvetsg szmos helyn (Rm. 2,4; 11,24; 12,2; 1.Tim. 2,4), st az testamentumban is (ez. 18,23).
gyeljnk jl ezekre a szavakra: Isten „nem akarja”, hogy brki is elvesszen. De ht akkor mirt vesznek el mgis sokan? Pter apostol vlasza ez: mert megmaradnak a bnben s nem trnek meg. De – krdezhetjk tovbb – mirt nem sarkalja ket megtrsre a mindenhat Isten? me, a vlasz: Isten az embert nem knyszerti, azt akarja, hogy szabad elhatrozsbl foglaljon llst mellette.
„Jjjetek nhozzm mindnyjan” (Mt. 11,28), s „lszen, hogy mindaz, aki az rnak nevt segtsgl hvja, megtartatik” (Ap. Csel. 2,21) – ezek a hvogatsok, ezek az gretek az r vgtelen kegyelmnek a bizonysgai. Krisztus hajland neked megbocstani, de egy felttel mellett: ha Hozz mgy, ha segtsgl hvod az r nevt. Az gret Ura dvssget knl, de csak gy, ha megtrsz (szrl szra: „helyet csinlsz” a megtrsnek).
Milyen rdekes! Az els versben elismeren llaptotta meg az apostol a kiszsiai keresztynekrl, hogy „tiszta gondolkodsuk”, s most meg azt vsi be a lelkkbe: „hossztr irntatok az r”, st egyenesen arra utal, hogy meg kell trnik. Tapintatosan s flt szeretettel inti ket arra a nagy igazsgra, hogy nem elg az egyszeri megtrs, hanem szksges a megtrsben val szntelen elbbre halads is, vagy msknt: a megtrs vgtelen folyamat. Mihelyt azt hiszem, hogy mr megtrtem, abban a pillanatban ismt felm hangzik a felszlts: trj meg!
TZBEN PUSZTUL EL A VILG! (3,10)
10. vers: „Eljn az r napja, mint a tolvaj s akkor az g recsegve-ropogva elmlik, az gitestek a hsgtl felbomlanak s a fld – s minden, ami azon van – megg.”
A 9. vers srget felhvs a megtrsre, a mg rendelkezsnkre ll id helyes felhasznlsra. Meddig ksik mg az r, azt egyedl tudja; de az bizonyos, hogy „eljn” a maga idejben s akkor jn el, amikor az emberek a legkevsb szmtanak r – „mint a tolvaj”, gy rkezik meg. Nem jelenti be magt elre. Vratlan vendg, aki brmikor itt lehet. ppen ezrt mindig kszen kell lennnk, hogy meg ne lepjen bennnket.
Ugyangy r Pl is: …”igen jl tudjtok…, hogy az rnak napja gy j el, mint a tolvaj jjel… Ti nem vagytok a sttsgben, hogy az a nap tolvajmdra lephetne meg titeket” (1.Thessz. 5,2.4). Mind Pter, mind Pl nem a sajt gondolatait kzli velnk az rnak napjrl. Maga Jzus Krisztus megmondta mr, hogy „az g s a fld elmlnak” (Mt. 24,35). s ez olyan vratlanul megy vgbe, mint amilyen vratlan a tolvaj jtte (Mt. 24,37-39. 42-44).
Pter apostol „az r napjn” trtnteket hrmas csoportostsban rja le. Elszr az g, azutn az gi testek, s vgl a fld pusztulsrl szl.
Az g elmlik – ezzel kezddik „az r napjnak” rajza. Ennek megrtshez csupn arra utalunk, hogy az kori ember az eget, mint valami risi kupolt, vagy mint strat kpzelte el, ami a fldet mintegy bebortja. Nos, amikor ez a roppant kupolatet sszeomlik, mgpedig „recsegve-ropogva”, mint ahogyan a menny drg, vagy ahogy a szlvsz szguld – akkor a hitetlenek is megltjk, hogy amit vltozhatatlannak vltek, az is al van vetve az elmls trvnynek. Az eget az gi testek kvetik a pusztuls tjn: a nap, a hold s a csillagok is a tz martalkaiv vlnak. Ahogy Pter apostol rja – a szrny „hsgtl felbomlanak”, sztvlnak alkotelemeikre. Csak futlag emltjk meg, hogy a megfelel grg szn a tudsok egy rsze a ngy selemet: a fldet, tzet, levegt s vizet rti. nmagban vve nem helytelen ez a felfogs. Azonban az g s a fld kz beiktatva minden valsznsg szerint jogtalan, mert ha mr minden az selemre bomlott szt, akkor mi szksg van mg a fld s az azon levk megsemmislsnek kln emltsre? ppen ezrt ragaszkodunk „az gi testek” fordtshoz, mivelhogy az kori gondolkods a vilgmindensget gboltozatbl, gi testekbl s a fldbl llnak kpzelte.
Csak az gi testek elpusztulsa utn kerl sor „a fldnek – s mindannak, ami azon van” – a megsemmislsre. Ez gy teljesen rthet. Az eredeti szveg azonban sokkal bonyolultabb. Hogy a nagyon is sztgaz vlemnyeket leegyszerstsk, csak ktfle megoldsi mdot emltnk. A tudsok egy rsze, az elz mondatok lltmnynak megfelelen, ragaszkodik – egyes jabb szvegekre tmaszkodva – ehhez a fordtshoz: „a fld s minden, ami azon van, megg.” A legjobb kziratok azonban (egszen szabadon fordtva) ezt a szveget adjk: „s a fldet, s mindazt, ami azon van „rtsd: amit csak az ember alkotott) utolri (a tz)” Mivel a legklnbzbb szvegek is vgeredmnyben ugyanazt mondjk, ezt a verset gy rtelmezzk, mintha Pter apostol egyszeren ezt rn: az egsz teremtett vilgot a tz emszti meg.
Hogyan lehetne ht igazuk azoknak, akik azt lltjk, hogy minden gy marad, ahogy volt?
J G, J FLD, J EMBER (3,11-13)
11. vers: „Mivelhogy eszerint mindezek felbomlanak, milyen szent s istenfl embereknek kell lennetek nktek egsz letetekben! 12. vers: Nktek, akik vrjtok s siettetitek az r napjnak eljvetelt, amely ltal az g a tz hevben felbomlik s az gitestek gve felbomlanak. 13. vers: De mi j eget s j fldet vrunk, az grete szerint, amelyekben igazsg lakik.”
A 11. s 12. vers gyakorlati tancs azok szmra, akik nem akarjk, hogy az r napja kszletlenl tallja ket. Mintha csak gy kezden mondanivalit az apostol: Ltjtok, „mindezek” (t. i. az g, az gitestek s a fld) „felbomlanak”: mindezekre tlet vr; hogyan kerlhetntek ht el ti az tletet, ti, akik amazokhoz kpest csak porszemek vagytok? Semmikppen sem kerlhetitek el, de – mivelhogy ezt tudtotokra adtam – gy ljetek, hogy az tlet napja ne hallos tlet legyen rtok nzve.
Hogyan lehetsges ez? gy, hogy „szent s istenfl” emberekk kell lennik. A „szent” szval kapcsolatban idzzk 3.Mz. 19,2-t: „szentek legyetek, mert n, az r, a ti Istenetek, szent vagyok.” Eszerint teht Isten szent, az embernek pedig szentt kell lennie. Szentt lesz az ember akkor, ha Isten lesz, ha az tulajdonv vlik. Msknt gy is mondhatjuk ezt: ha htat fordt a bnnek, ha nem engedi, hogy az uralkodjk rajta, s Istennek rendeli al magt maradktalanul. Azaz: szent az, aki teljes szvvel az Isten szolglatban ll.
Mr az eddig elmondottakbl is kitnik, hogy Isten szolglatban llni nem lehet anlkl, hogy el ne szakadtam volna a bntl. Szentnek lenni teht annyi, mint Istent szolglni, de gy, hogy elklnlsz, elszakadsz mindentl, ami alkalmatlann tenne Isten szolglatra.
Mivel pedig a szent Isten a mi szmunkra az r Jzusban lett lthatv: „szent ember” az, aki Neki engedelmeskedik, aki az evanglium szerint l.
Pter apostol azt kvnja „olvasitl”, hogy „szent” s „istenfl” emberek legyenek. Ez utbbi fogalommal kapcsolatban csupn arra emlkezznk, hogy aki tudja Istenrl, hogy szent, teht: felette ll mindenfle korltozottsgnak, azaz – teljes jsg, teljes szeretet, teljes tisztasg, teljes hatalom, akitl fgg nemcsak az egyn s a nemzet sorsa, hanem az egsz vilgmindensg is, az csak flelemmel s rettegssel tekinthet fl Re, hdolattal s imdattal borulhat le Eltte. Ez a magatarts, az ilyen lelklet s az ebbl fakad alzatos s szolgl let – ez az igazi istenflelem.
Az eredeti szvegben nem szerepel ez a kt sz: „egsz letetekben”. Szent magatartsrl s istenflelemrl van sz, mgpedig tbbes szmban, s mivel ez a magyarban nem adhat vissza, azrt fordultunk a krlrshoz.
A 12. vers els pillanatra meglep bennnket, s rgtn ajkunkra tdul a krds: hogyan lehet siettetni az r napjnak az eljvetelt? Hiszen ezzel egyedl Isten rendelkezik! A 9. vers szerint az r napja azrt ksik, mert Isten mg idt akar adni, hogy minl tbben megtrhessenek. Mt. 24,14 szerint „az Isten orszgnak ez az evangliuma hirdettetik majd az egsz vilgon bizonysgul minden npnek; s akkor jn el a vg”. ApCsel. 3,19-20 szerint „…trjetek meg, hogy eltrltessenek a ti bneitek, hogy gy eljjjenek a feldls idei az rnak szntl s elkldje Jzus Krisztust, aki nktek elre hirdettetett.”
Ezekbl az tnik ki, hogy elbb hirdettetnie kell az evangliumnak minden np kztt, s ha ez megtrtnt s a vlasztottak megtrtek, illetve azok szma betelt (Jel. 7,4) – akkor jn el az r napja.
Ilyen gondolatkrben teht az r napjnak siettetse azt jelenti, hogy minl erteljesebb misszii munkt kell vgezni a sajt magunk kreiben is s a pognyok kztt is. Vagy ahogy mr a rabbik is hirdettk: a megtrs kzelebb hozza az r napjt, melynek megrkeztvel kezdett veszi a mostani vilgnak a pusztulsa, amit az apostol majdnem ugyangy r le, mint a 10. versben mr lttuk. Egyetlen klnbsg, hogy itt az gitestekrl azt mondja, hogy azok „megolvadnak”. Rokon ezzel az a gondolat, amit s. 34,4-ben tallunk, nevezetesen: „elporlad az g minden serege” (=az gitestek).
Az r napjnak eljvetele ltal g s fld elmlik ugyan, de ppen ezzel vlik lehetv az j g s j fld megvalsulsa, „Isten grete szerint”. Nem rejtly elttnk, hogy milyen gretrl van sz. „Mert me, j egeket s j fldet teremtek, s a rgiek ingyen sem emlttetnek, mg csak szbe se jutnak” – hirdeti zsais prfta (65, 17; 66,22). …s „az j egek s az j fld, amelyeket n teremtek, megllnak n elttem, szl az r”. Jnos apostol ltomsa is ugyanerre cloz: s egy nagy fehr kirlyi szket lttam, s a rajta lt, akinek tekintete ell eltnt az g s a fld, s helyk nem talltatott…Ezutn j eget s j fldet lttam, mert az els g s az els fld elmlt.”… Azutn j Jeruzslem szll al az gbl…”s azt mondta, aki a kirlyi szken lt: me, mindent jj teszek” (Jel. 20,11; 21,1. 2. 5).
Ez az j g s j fld lnyegben vve azonos azzal, amit Jzus Krisztus gy jell meg: az jjszletskor (Mt. 19,28). Erre clzott Pter apostol is akkor, amikor a snta ember meggygytsa utn mondott bizonysgttelben gy szlt: „jjteremtetnek mindenek” (ApCsel. 3,21).
j g, j fld, j ember – ez a remnysg tpllja a hvket, ez klnbzteti meg ket a hitetlenektl. A hitetlenek itt rzik jl magukat, a hvk pedig tudjk, hogy nekik otthont csak az j g s az j fld ad.
A hitetlen belenyugszik a vilg meglv rendjbe, meg van elgedve nmagval, a hv pedig az j vilgot vrja. De nem ttlenl. Hanem gy, hogy mr most is annak a trvnyei szerint l. Igaz nmaghoz s igaz msokhoz. Tisztn ltja, hogy neki j emberr kell lennie, s azutn segtenie kell, hogy msok is jjszlethessenek.
PL, A SZERETETT ATYAFI (3,14-16)
14. vers: „Azrt, szeretteim, mikzben ezeket vrjtok, igyekezzetek, hogy hibtlannak s szepltlennek talltassatok az r szemben, bkessgben. 15. vers: Engedjtek, hogy a mi Urunk hossztrse dvssgetekre szolgljon. Hiszen ilyen rtelemben rt nktek a mi szeretett atynkfia, Pl is, a neki adott blcsessg szerint, 16. vers: szinte minden levelben, ha ezekrl szl bennk. Ezekben a levelekben egy s ms nehezen rthet, amit (aztn) a tudatlanok s a (hitben) gyengk elcsavarnak – mint a tbbi rsokat is – a maguk vesztre.”
A 14. vers els szava az elz szakaszban eladottakra vonatkozik. Mivelhogy az r eljvetele bizonyos, s akkor a mostani vilg elmlik, hogy helyet adjon egy jnak, „azrt” mindet tegyetek meg, ami csak telik tletek, hogy „hibtlannak s szepltlennek talltassatok.” Az „els levlben” Pter apostol Krisztust nevezte „hibtlan s szepltlen Brnynak” (1,19), s most azt kvnja, hogy ugyanezek a jellemvonsok legyenek meg az „olvaskban” is. Mert aki ilyen clrt kzd, az bizonyosan tvol tartja magt „a vilg szennytl”, nem gy, mint a hamis tantk, akik a keresztyn kzssg „szennyfoltjai” (2,13).
S eme trekvsknek vgtelen komolynak kell lennie, mert nem emberek tlik meg ket, nem a hittestvrek llaptjk meg rluk, hogy tiszta s becsletes volt-e az letk, hanem „az gi br” tlkezik felettk. „Isten szemben”, vagy: „Isten eltt” kell „hibtlannak s szepltlennek” talltatniuk.
Figyelemremlt, hogy az Isten fel val tisztasg az emberek fel „bkessgben” mutatkozik meg. Aki megbklt az rral, az a felebartaival sem lhet bktlensgben. Vagy: az Istennel val kzssg kzssget teremt az emberekkel is. Ha az emberek harcban llnak egymssal, az mindig csalhatatlan jele annak, hogy harcban llnak Istennel is.
Mg a 14. versben az apostol „csupn” azt kveteli, hogy kerljk a bnt, s bkessgben ljnk, addig a 15. vers mg szlesebb kr kvnalmakat tr elnk. Egyrszt azt, hogy a mg rendelkezsnkre ll idt, amit Isten „hossztrse” engedlyez szmunkra az tlet napjig, fordtsuk dvssgnkre, hasznljuk fel gy, hogy hitnk egyre ersebb legyen, msrszt pedig, a 9. vers rtelmben, a felebartainkat is segtsk hozz a megtrshez, bizonysgtev letnkkel (Mt. 5,16), hiszen az r pen azrt ksik, hogy az evanglium mindenkihez eljusson. Pter apostol – az jszvetsgben egszen egyedlllan – ezen intseit egyik apostoltrsnak, Plnak a „tekintlyre” hivatkozva adva el, akit „atynkfinak” (sz szerint: testvrnknek) mond. Ez a megjells az skeresztynek kztt „hittestvr”, a „Krisztusban testvr” – a Kroli-fordts alapjn „atyafi” rtelemben volt hasznlatos.
Figyeljk meg s tanuljunk belle, hogy Pter apostol az apostoltrsrl, aki a kiszsiai keresztynek eltt jl ismert volt, hogyan nyilatkozik. Szmra Pl apostol „szeretett atynkfia”; olyan valaki, akit nemcsak „testvrnek” tekint, hanem szereti is, radsul keresztyni, Krisztustl tanult szeretettel, - nem is csupn , hanem a tbbi apostolok is – s elismeri rla, hogy az kitnik blcsessgvel, mgpedig „a neki adott”, Istentl ajndkul nyert blcsessgvel.
Pontosan azonos ezzel, amit Pl tbbszr hangslyozott, de leginkbb az els „Korinthusi-levlben” fejtett ki: „nem e vilgnak, sem e vilg veszend fejedelmeinek blcsessgt, hanem Istennek titkon val blcsessgt szljuk…(mivelhogy) nem ismerte meg a vilg a blcsessg (=filozfia) ltal Istent, tetszett az Istennek, hogy az igehirdets „bolondsga” ltal tartsa meg a hvket…s az n beszdem s az n prdiklsom nem emberi blcsessgnek beszdeiben llott, hanem lleknek s ernek megmutatsban, hogy a ti hitetek ne emberek blcsessgn, hanem Istennek erejn nyugodjk” (2,6-7; 1,21; 2,4-5). „Ilyen rtelemben rt nktek a mi szeretett atynkfia.” Az apostolnak ezek a szavai „a blcsessgre” vonatkoznak-e, az Isten hossztrsre e, vagy pedig az r napjra? – azt ma eldnteni teljes bizonyossggal nem lehet. Fontos az, hogy azok, akiknek Pter apostol rt, tudtk, mirl van sz, s hogy a kiszsiai keresztynek jl ismertk Pl apostolnak, a gylekezet alaptnak fradhatatlan munkssgt, s ismertk, vagy legalbbis tudtak arrl, hogy az apostol leveleket rt az ltala alaptott gylekezetekhez.
Ez kt szempontbl is jelents tny a mi szmunkra. Egyrszt, mert annak a bizonytka, hogy a pli leveleket felolvastk a gylekezetek eltt, - az skeresztynek nagy rsze rstudatlan volt, teht csak halls tjn, a levelek felolvassa ltal ismerhette meg a neki szl apostoli rst, msrszt pedig jogosultt teszi azt a kvetkeztetsnket, hogy az apostoli iratok msolatokban is lteztek. A hamis tantk ezek birtokban „csavartk el” az apostol szavainak igazi rtelmt. Pl leveleiben „egy s ms nehezen rthet” – llaptja meg s ismeri el Pter apostol. Gondoljunk csak az eleve elrendels, a hit ltali megigazuls, Izrael elvettetse s mgis kegyelembe fogadtatsa, a trvny s az evanglium egymshoz val viszonya s a feltmads nehz krdseire, ezekre a sajtsgos pli problmkra, s akkor megrtjk, hogy ezek bizony nehezen rthetk, klnsen „az rtelem szmra” – amint a grg szvegbl teljesen vilgos. Igen, az sz szmra rk rejtly, megfejthetetlen talny Isten vgzse, de nem az a hit szmra! s Pl apostol nem a tudsok, hanem a hvk szmra r!
Persze, akik a keresztyn hitben „tudatlanok”, vagy „gyengk” (pontosabban: meg nem ersdtek), azok az ilyen hitmlysgeket nem kpesek megrteni, s ezrt „elcsavarjk”, hamisan magyarzzk, flrertik Pl apostol leveleit. A megfelel grg sz eredetileg a knz eszkzkkel volt kapcsolatban, jelentette a vgtagoknak a knpadon val kifesztst s csavartatst. tvitt rtelemben: gonosz szndkkal, vagy ostobasgbl elcsavarni valakinek a szavait, ellenkezjre fordtani a msik beszdt.
Nos, ezt teszik „a tudatlanok s gyengk” Pl apostol rsaival, st minden evangliumi rssal is, de – a sajt „maguk vesztre”. „Az rs” mindenekeltt magt az testamentumot jelenti, de bizonyra joggal gondolhatunk az ekkor mr meglev „evangliumokra” s „apostoli levelekre” is. Tny azonban, hogy Pter apostol egy sorba lltja, s ezzel egyenrtknek minsti az szvetsgi rsokat s a pli leveleket. Nyilvn azrt, mert valamennyit egyformn Isten Lelktl ihletettnek tekinti.
Keresztynsg teht nincsen „rs” nlkl. „rs” nincsen „magyarzat” nlkl, s „magyarzat” nincsen „flrerts” nlkl. A keresztynsg alapja: a Szentrs, de csak a helyesen megrtett s helyesen megmagyarzott Szentrs. Azaz: igazi keresztynsg csak ott van, ahol a Szentllek vezeti az Ige hirdetjt s hallgatjt egyarnt.
VIGYZZATOK S LEGYETEK RSEN (3,17-18)
17. vers: „Ti azonban, szeretteim, mivelhogy (mindezeket) elre tudjtok, legyetek rsen, hogy istentelenek tvelygstl elragadtatva, a sajt erssgetekbl ki ne essetek. 18. vers: St inkbb nvekedjetek a kegyelemben s a Megvlt Jzus Krisztusnak ismeretben. v a dicssg mind most, mind az rkkvalsg napjig!”
Ellenttben azokkal, akik „elcsavarjk” Pl apostol szavainak az rtelmt, „ti”, akik ezt a levelet olvasstok s ezltal mindazt, amit a hamis tantk mvelnek, „elre tudjtok”, azaz: mieltt mg azok kzttetek megjelennnek – mshol mr ott vannak – (ez a magyarzata annak, hogy az apostol egyszer jelen, mskor meg jv idben szl rluk) – „legyetek rsen”. Mert veszedelem fenyeget benneteket! Flek, hogy titeket is magval ragad az istentelenek tvelygse. s akkor sziklavratokbl, ebbl a ti lelki erssgetekbl – amelyet a Krisztusba vetett hitetek ptett fl – kiestek.
Ez az apostol ltomsa a kiszsiai gylekezetek holnapjrl. Ltja, amint hamarosan kt sereg kzd majd egymssal. Az egyik „az istentelenek”, szrl-szra: „a trvny nlkl lk”, vagyis az Isten parancsait semmibe vevk tbora. Ezek gonoszsggal, ravaszsggal, a maguk erejben bizakodva, semmifle isteni parancsolattal sem trdve szllnak hadba. Velk szemben olyan tbor ll, amelyiknek nincs egyebe, mint szilrd hite. – Abban bznak, aki eddig is megsegtette ket, s erss tette a hitket. Amazok llandan ton vannak, mindenkivel hadakoznak, isteni irnyts, magasabb cl nlkl, rk kzdelemben mindazzal, ami az Isten vilgba tartozik („tvelygsben lnek”), emezek mindig ugyanazt az egyet teszik, t. i. Isten szavra hallgatnak, s Neki engedelmeskednek (ez az „erssgk”).
Mgis az apostol flti ket. Aggdik mg ezekrt is. Htha elragadja, htha hatalmba kerti ezeket is a hamis tantk csbt jelszava, a szabadsg eszmje – szabadnak lenni Isten parancsaitl, a sajt ernkre tmaszkodni, hdolni a test kvnsgainak, vagy msknt: Krisztust megtagadni keresztyn jelszavakkal az ajkunkon.
Hogy mindez be ne kvetkezhessk, azrt inti az apostol a kiszsiai gylekezeteket j elre. s mi, keresztyn „tantk”, psztorok, rllk – vajon mi ltjuk-e a veszlyt? S ha ltjuk, figyelmeztetjk-e a gylekezetet? Pter apostol szavai neknk is szlnak: legyetek rsen, mg nem ks!
Az apostoli intst „ldskvns” kveti: ellenttben a Szentrst hamisan rtelmezkkel, ti, akik olvasstok a levelemet: „nvekedjetek”, haladjatok elbbre „a kegyelemben s a Megvlt Jzus Krisztus ismeretben”. A kegyelem tlnk fggetlen, az ismeret: ltalunk megvalstand keresztyn letfeladat.
Az apostol szavai hallatra szintn s alzatosan krdezzk meg nmagunktl: ismerjk mi Jzus Krisztust, mgpedig gy, mint a mi Megvltnkat? Elbbre haladunk-e naprl-napra az ismeretben? Mert a veszedelem riban ez lesz az egyetlen mentsvrunk!
v a dicssg mind most, mind az rkkvalsgban!
FBB FORRSMUNKK:
J. Calvin: In Epistolas Novi Testamenti Catholicas Sommentarli,Halis Saxonum, 1832.
Ch. Gore: New Commentary on Holy Schriptura, London, 1937
S. Greijdanus: De beide Brieven von den Apostel Petrus, Kampen, 1931. (in: Worte Verklaring der Heilige Schrift)
F. Hauck: Der Zweite Brief des Petrus, Gttingen, 1937 (in: Das Neue Testament Deutsch)
G. Hollmann: Der zweite Brief des Petrus, Gttingen, 1908 (in: „Gegenwartsbibel”)
O. Holtzmann: Die Petrusbriefe, Giessen, 1926,(in Das Neue Testament…bersetzt u. erklrt)
R. Knopf: Die Briefe Petrus….Gttingen, 1912 (in: Kritischexeg. Kommentar ber d. N. T.)
H. Lilje: Die Petrusbriefe (in: „Bibelhilfe”, Leipzig und Hamburg)
J. R. Lumby: The Epistoles of. Sz. Peter, London, 1893.
M. Luther: Die andere Epister St. Petri…Frankfurt – Erlangen, 1853 (Smtliche Werke, 52).
F. Niebergall: Praktische Auslegeung des Neuen Testaments, Tbingen, 1914.
A. Schlatter: Erluterungen zum Neuen Testament, Stuttgart, 1938
D. Smith: Second Epistle of Sz. Peter, London, 1932(„The Disciple’s Commentary ont he New Testament”)
R. D. Strachan: II. Peter (in: The Expositor’s Greek Testament)
H. Windisch: Die katholischen Briefe, Tbingen, 1930(in: Handbuch zum Neuen Testament)
G. Wohlenberg: Der erste ind zweite Petrusbrief, Leipzig, 1915 (in: Kommentar zum Neuen Testament).
TARTALOMJEGYZK:
A levl clja 2. oldal
Ksznts s ldskvns 1,1-2 2. oldal
Az r Jzus „ajndkai” 1,3-4 5. oldal
„Keresztyn ernyek” 1,5-7 7. oldal
„lds s tok” 1,8-9 9. oldal.
„Elre!”1,10-11 11. oldal
„Emlkeztetlek benneteket” 1,12-15 *12. oldal
A szemtank bizonysgttele 1,16-18 *15. oldal
A prftk bizonysgttele 1,19-21 *16. oldal
Pillanatfelvtel a jvbl 2,1-3 *19. oldal
Pillanatfelvtel a mltbl 2,4-8 *21. oldal
Az istenflk s a gonoszok sorsa 2,9-11 *22. oldal
A hamis tantk rszletes jellemrajza 2,12-22 *25. oldal
Emlkezzetek! 3,1-2 31. oldal
A vd 3,3-4 32. oldal
Amit a vdlk elfelejtenek 3,5-6 *33. oldal
Megsemmisl a vilg, vele a gonoszok is 3,7 *34. oldal
Mikor lesznek mindezek? 3,8-9 *34. oldal
Tzben pusztul el a vilg 3,10 *36. oldal
j g, j fld, j ember 3,11-13 *37. oldal
Pl, a szeretett atyafi 3,14-16 *39. oldal
Vigyzzatok s legyetek rsen 3,17-18 *42. oldal
Fbb forrsmunkk 44. oldal
Tartalomjegyzk. 45. oldal
|