Pter apostol 2. levl magyarzata 2. rsz
PILLANATFELVTEL A JVBL (2,1-3)
1. vers: „De hamis tantk is tmadtak a np kztt, amiknt kztetek is lesznek majd hamis tantk. Ezek mg az Urat is megtagadjk, aki ket megvltotta, s ezzel elidzik sajt maguk gyors romlst. 2. vers: Sokat kvetik majd ket fktelensgkben s gy az „igazsg tja” miattuk fog szidalmaztatni. 3. vers: Kapzsisgukban ravasz rvekkel eladnak benneteket – k, akik felett az tlet mr rg kimondatott, s az pusztulsuk nem marad el.”
A msodik rszben a hamis tantk jellemzsvel tallkozunk, s egyben a rjuk vr tlet rajzval. Egybknt ez a szakasz a legtermszetesebb folytatsa az elznek, s mint ilyen kt szempontbl is tanulsgos szmunkra. Mgpedig: 1./ mert vilgosan rmutat arra, hogy Isten Lelknek vezetse nlkl csak hamis tantk tmadhatnak. 2./ mert a mlt tkrben lttatja meg velnk a jvt, s gy trtneti pldkkal igazolja, hogy az szvetsgben eladottak neknk, az jszvetsg npnek is „hasznosak”, vagy msknt: amit Isten Izraelnek mondott a prfcikban, az a keresztyn gylekezetre is rvnyes (v. Jer. 14,14).
Isten Lelktl ihletet frfiak mellett „hamis prftk is tmadtak a np / = Izrael/ kztt”. Ez az apostol mltba nz tekintete. Ehhez hasonl lesz a ti sorsotok is – mondja a jvre vonatkozlag. Mert „kztetek is lesznek majd hamis tantk”. „Hamis prfta” az, aki nem Isten megbzsbl, hanem sajt elhatrozsbl szl, s ppen ezrt nem is azt mondja, amit Isten kzlt vele, hanem amit maga kieszelt. gy teht a hamis tantk „emberi igazsgokat” hirdetnek, kvetkezskppen az evangliumi igazsgtl eltr irnyt („pusztt, hamis tanokat”) kpviselnek, ezrt tantsuk nyomn romls s hall fakad.
Radsul mg nem is nyltan fertzik meg a vigyzatlan, vagy a hitben gyenge keresztyneket, hanem gy csempszik be hallos mregnl veszedelmesebb tantsukat: Krisztus kvetinek valljk magukat, szavaik, mondataik keresztyniek (a Stn mg a Szentrst is idzi!), de cselekedeteik, clkitzseik homlokegyenest ellenkeznek a keresztyn igazsggal.
Mondhatnnk gy is: bkessget hirdetnek, valjban azonban hborra kszlnek; egyenlsg s testvrisg a jelszavuk, de szavaik mgtt megalzott s jogaiktl megfosztott emberek jajkiltsai hangzanak. „Keresztyn korszak” mellett agitlnak, de kzben a maguk rvnyeslsnek tjt egyengetik; a keresztynsg mellett tntetnek, de elfelejtik, hogy ennek lnyege: a szeretet.
Azok, akik gy tesznek, megbocsthatatlan bnt kvetnek el. Tettk nem flrelps, nem kisikls, hanem az r megtagadsa, az szolglatbl val kiess, egyszval: htlensg. Pedig az r „ket (is) megvltotta”: lefizette helyettk adssgukat Istennl, s gy nem marad ms htra szmukra, mint hogy gonosz szolgknak minslnek, akikre csak megsemmisls vr (Jer. 35,15-17; Ez. 13). Aki msokat megrontott, maga is velk egytt pusztul el.
A 2. vers a hamis tantkat gy jellemzi, mint akik „fktelensgkben” a keresztynekre csbt pldaknt hatnak. A „fktelensget” nevezhetjk „felvilgosult nzetnek”, „szabad szellemnek”, vagy brmi ms „modern” felfogsnak, a lnyeg ugyanaz: tagadom, hogy keresztyn ktelessgem testi sztneimet fken tartani, s azokat Isten uralma al rendelni.
Keresztynnek nevezett frfiakra s nkre mindenkor teherknt nehezedtek Krisztus Urunk tisztasgot srget, szigor parancsai. Jogfosztst, vagy legalbbis „kellemetlenkedst” lttak bennk. A tisztasg-kvetelmny alapjban vve sohasem idszer az ember szempontjbl. Az apostol ltomsa szerint is: „sokan kvetik majd ket”, mert az ember szvesebben hallgat a csbt szra, mint az r trvnyre.
„Miattuk” fogjk szidalmazni az „igazsg tjt!” – csattan az apostoli vd. „Az igazsg tja”: az igazi keresztynsg, amint az tanban s a gyakorlati letben megnyilvnul. Mert bizony a pognyok a „gyszkeresztynekrl” tlik meg a keresztynsget. Mindazt, amit bennk megrnak, keresztynsgk kvetkezmnynek tekintik, s gy tulajdonkppen Krisztust s az tantst szidalmazzk, holott „az igazsg tjt” mutatta meg, neknk s mindenkinek, aki ltni akarja. A pognysg kpviselirl tlik meg a keresztynsget!
A 3. vers mg kzelebbrl ismerteti meg velnk a hamis tantkat, akiknek az a legfbb bnk, hogy „kapzsisgbl”, pnzszerzsi vgybl tantanak. Mrpedig termszetes, hogy aki gazdagodni akar, az knytelen alkalmazkodni a „tantvnyaihoz”, teht azok szjze szerint tant, s gy ezzel meghamistja az Evangliumot.
Hogyan? „Ravasz rvekkel” (sz szerint: koholt szavakkal) olyasmiket „hoz ki”, vagy „visz bele” az evangliumba, ami ellenkezik azzal. Jelen esetben legvalsznbb, hogy ezek a hamis tantk arra az evangliumi igazsgra hivatkozva, hogy Krisztus szabadd tett bennnket (t.i. a trvny szolgasgtl), azt hirdettk, hogy szabadon rendelkeznk a testnkkel, mert a keresztyn embert a bn nem szennyezi be. Ezeket az elveket – a sznezetk egszen keresztynies – mint csak ltaluk ismert „tudomnyt” terjesztettk, j ron azoknak, akiket r tudnak szedni. s ezek azt hittk, hogy Krisztus tantsaival ismerkedtek meg, valjban pedig a hamis tantk hljba kerltek. Pter apostol szemlletes nyelvn: a hamis tantk „eladnak benneteket”. Mint a kereskedknek, csak arra van gondjuk, hogy ravaszsgukkal megtvesszenek benneteket, s gy minl tbbet nyerjenek rajtatok. Ltszlag j holmit knlnak, lnyegben azonban titeket visznek vsrra. A hamis tantk „eladnak benneteket”, ellenttben Krisztussal, aki „megvett titeket”. Ezek nyerszkednek rajtatok, pedig hallra adta magt rtetek.
Krisztustl elprtolni, msokat romlsba dnteni nem lehet bntetlenl – a hamis tantk felett „az tlet mr rgen kimondatott”, vagy msknt: tletk mr rgtl fogva rvnyben van. A jogi letnek arra a mozzanatra kell gondolnunk, midn a brsg mr meghozta az tlett, st ki is hirdette, de mg nem hajtottk vgre. Ezrt „az pusztulsuk nem marad el” (sz szerint: „nem szunnyad”). A hamis tantk sorsa fell Isten mr dnttt, s ha pillanatnyilag semmi baj nem is ri ket, el vannak tlve, s a hallt hoz brd brmikor lesjthat rjuk.
Ez az emlkeztets szmos tanulsgot rejt magban a mai ember, a mai Egyhz szmra is. Ragadjunk ki ezek kzl nhnyat! 1./ Igazi ellensgeink egyhzunk kapuin bell vannak: ajkukon keresztyn igazsgok hangzanak, de letk: megtagadsa a keresztnek. 2./ Ezeket szre kell venni, le kell leplezni, mert klnben a hvk is elpusztulnak velk egytt. 3./ Keresztynsgk ne jelenthessen anyagi elnyt. 4./ Isten malmai lassan rlnek, azrt ht ne csggedjnk, ha jelenleg „virgoznak” is a gonoszok.
PILLANATFELVTEL A MLTBL (2,4-8)
a./ A bukott angyalok.
4. vers: „Mert ha Isten a bnbe esett angyalok irnt sem tanstott kmletet, hanem az alvilgba tasztotta s a sttsg bilincseire adta ket, hogy fogva tartassanak az utols tletig.”
Pter apostol az eddig elmondottakat hrom pldval igazolja. Mind a hrom annak a bizonytka, hogy a bnsk nem maradnak bntetlenl. De akik az Urat flik, azok megmaradnak a legnagyobb veszedelmek kztt is. „A bnbe esett angyalok” mindennl meggyzbben hirdetik, hogy mg az emberfeletti teremtmnyek is ha ellenszeglnek Isten akaratnak, elbuknak. Buksuk kvetkeztben „a sttsg bilincseire adta ket” Isten, s gy pont az ellenkez sorsra jutottak, mint amiben azeltt volt rszk. Rgebben „a vilgossg angyalai” voltak (2.Kor. 11,14), mert ott ltek Isten kzelsgben, engedetlensgk kvetkeztben azonban eltvolodtak onnan–„Isten…az alvilgba tasztotta…ket”–s ezltal elvesztettk mozgsi szabadsgukat. Ott lent vrjk most a vgtlet rjt, amely llandstja mostani sorsukat. (A mondat egybknt nincs befejezve, mgis nyilvnval, hogy errl van sz – ha Isten nem kedvezett az angyaloknak sem, mi mdon kmln meg a hamis tantkat?).
b./ Az znvz
5. vers: „Nem tanstott kmletet a rgi vilg irnt sem, de Nt, az igazsg hirdetjt megrizte nyolcadmagval egytt, mikzben znvizet bocstott az istentelenek vilgra.” Az znvz Pter apostol szemben a msodik bizonytk amellett, hogy Isten tlete utolr minden gonosztevt. Mert ha Isten akkor egy egsz vilgot megsemmistett a gonoszsga miatt, mirt ne tenn most s ezutn ugyanezt, a szmra nzve sokkal kevesebb hamis tantval? mde, amilyen bizonyos, hogy ezek elpusztulnak, ugyanolyan bizonyos az is, hogy „az igazak” megtartatnak: Isten nem nzi, hogy hnyan vannak, akik parancsait megszegik. A gonoszokat nem menti meg az, hogy sokan vannak, de a hvk sem vesznek el a nagy vilgkatasztrfban, brmilyen kevs is a szmuk. Isten igazsga fggetlen a hozz ragaszkodk szmtl. s ha az egsz vilgon csak N „hirdeti az igazsgot” (Isten mellett val bizonysgttelvel: szban s cselekedettel), s csak heten vannak, akik hallgatnak r, akkor Isten elveszti a sokasgot, de megtartja „a kicsiny nyjat”, hogy irgalma – az egyetemes pusztuls idejn – annl szembetnbb legyen.
c./ Lt trtnete
6. vers: „s Sodoma s Gomora vrost teljes felfordulsra tlte s elhamvasztotta, (elriaszt) pldul mindazoknak, akik istentelenl fognak lni. 7. vers: De megmentette az igaz Ltot, akinek (valsggal) fjdalmat okozott a gonoszok ledr letmdja. 8. vers: Ez az igaz (ember) kzttk lt ugyan, de gonosz cselekedeteik, amelyeket naprl-napra ltott s hallott, nagyon gytrtk igaz lelkt.”
Lt trtnete a harmadik plda, az a frfi, aki az brahmmal val megegyezskor a Jordn vlgyben telepedett le (1.Mz. 13,11) azzal a gondolattal, hogy ott knnyebb lesz az lete, mert bvebben terem a fld. gy is tett, de mgis csaldott, mert „istentelen” krnyezete naprl-napra megkesertette az lett. Amit csak „ltott s hallott”, az mind istenkromls volt, s ez olyan sllyal nehezedett r s olyan kegyetlen fjdalommal gytrte „igaz lelkt”, hogy mr-mr sszeroskadt alatta.
Int szava, istenfl lete hatstalan maradt. Lassanknt maga is belefradt a hibaval figyelmeztetsbe. Mgis kzttk maradt. l tiltakozsul. llt rhelyn, mintegy isteni misszit teljestve – „idegen”, „jvevny” volt a sz szoros rtelmben „polgrtrsai” kztt.
s ekkor segtsgre sietett az Isten: „teljes felfordulsra” (=megsemmislsre) „tlte s elhamvasztotta” Sodomt s Gomort lakinak gonoszsga miatt – „elriaszt pldul mindazoknak, akik” valaha is „istentelenl fognak lni”. De Ltot, „az igaz embert” megmentette.”
AZ ISTENFLK S A GONOSZOK SORSA (2,9-11)
-
vers: me, „az r ki tudja szabadtani a megprbltatsbl az istenflket, a gonoszokat pedig fogva tartja az tlet napjig. 10. vers: Leginkbb pedig azokat, akik tiszttalan szenvedllyel testi vgyaknak hdolnak, s az Urat megvetik. Vakmer, nfej emberek. Mg akkor sem reszketnek, amikor gi hatalmakat kromolnak. 11. vers: Ugyanakkor az angyalok, akiknek nagyobb az erejk s hatalmuk, az r eltt nem szlnak ellenk kroml tletet.”
A 9. vers az elzkre tekint vissza, s Isten hatalmt lltja eltrbe – Neki van hatalma megmenteni s elpuszttani egyarnt.
Pter apostol elszr az istenflkrl szl. Sorsukat gy rajzolja, hogy letk lland megprbltats. Kitnik ez N s Lt sorsbl. Ezek mind a ketten olyan krnyezetben ltek, amelyik teljesen elt volt az lelki vilguktl – a hit parnyi szigete a hitetlensg tengerben. A hitetlensg hullmai folyton hozztdnek a hit szigethez. Vadul ostromoljk. Szeretnk bevenni.
Az lland ostrom lland vdekezsre, szntelenl val visszautastsra knyszerti a „szigetlakkat”. Jaj nekik, ha elhagyjk a szigetet, vagy ha beengedik a tengervizet. Ez az rk rsen lls azonban kemnyekk s edzettekk teszi ket. N s Lt pldja rk toborzs az Isten szmra: ostromolni fognak ugyan benneteket, de az r kiszabadtja az vit a szorongattatsbl.
Isten nemcsak megmenteni tud. Van ereje ahhoz is (st egyedl Neki van), hogy elpuszttsa a gonoszokat. Ezek sorst az apostol gy jellemzi, hogy ket Isten „fogva tartja az tlet napjig.” A hall pillanattl az utols tletig terjed idre gondoljunk. Mint ahogyan a hv szmra mr „az let: Krisztus” (Fil. 1,21), ugyangy a gonosztevk szmra az let: Krisztustl val elidegeneds, teht hall. Nem vltoztat ezen a koporsba ttel sem, az tlet napja sem, st ppen akkor lesz nyilvnvalv, hogy sorsuk llandsul, vglegesen fogva maradnak – a hall foglyai lesznek.
„Az tlet napja”: Krisztus msodik eljvetele pecsteli meg igazak s hamisak jvjt. Ekkor mindenki szmra vilgoss lesz „az r hatalma”. Az istenflk megtudjk, hogy rdemes volt hsgesnek lenni, egy egsz leten t meg nem tntorodni, a gonosztevk pedig, hogy Istennek vannak eszkzei s van ereje, hogy elvesztse azokat, akik semmibe se vettk az trvnyt.
Az apostol gondolata a gonosztevkrl (=Isten trvnye ellen vtkrl) jra a hamis tantkra tereldik. „Leginkbb pedig” azokat bnteti meg az r, „akik tiszttalan szenvedllyel testi vgyaknak hdolnak”. A kvnsg, a vgy tartja hatalmban ezeket az embereket, st a grg szveg arra is feljogost bennnket, hogy „tiszttalansg utni szenvedlyt” fordtsunk, ami azt jelenti, - nemcsak rr lett rajtuk a kvnsg, hanem mr nincs is rzkk a tisztasg irnt – a tiszttalanoknak minden tiszttalan – csak ott s akkor rzik jl magukat, ahol s amikor erklcstelensgrl van sz
Ha a 14. verset is figyelembe vesszk, akkor vilgosan ll elttnk, hogy „a testi vgyaknak hdolnak”, vagy mg inkbb: „a test utn szaladnak”, csakis arra vonatkozhat, hogy ezek az emberek kizrlag parznk trsasgban rzik jl magukat. Mivel az erklcstelensgnek hdolnak, csak termszetes, hogy „a hatalmat” megvetik. Az apostoli, ltalban az skeresztyn igehirdets kzpontjban Jzus Krisztus hatalma, egsz pontosan r volta llott. Arrl tettek bizonysgot, hogy a keresztrefesztett a hall utn is l, mert feltmadott, s az Atya Isten jobbjn van – Neki adatott minden hatalom gen s fldn: az r, Ura az letnek s hallnak. Tiszttalansgban lni csak gy lehet, ha ezt az Urat, minden parancsval egytt, figyelmen kvl hagyjuk. Tiszttalan letet lni annyi, mint nem trdni az r trvnyvel. Ezrt rja az apostol: „megvetik az Urat”, tudni sem akarnak arrl, aki „tisztasgra hvott el minket”. Isten lnynek semmi sem mond jobban ellent, mint a tiszttalansg.
Ezrt kilt fel gy az apostol: „vakmerk, nfej emberek!” S csakugyan, tagadni Krisztust s az csodit, tagadni a jsg s tisztasg rtkt – erre csak „vakmer” s „nfej” emberek vllalkozhatnak. gy is mondhatnnk: az ilyen emberekben nincs semmi tisztelet, semmi megbecsls a lelki javak irnt, s ennek kvetkeztben csak a sajt gonosz akaratuk minden ron val megvalstsra trekszenek. St mg attl sem riadnak vissza, hogy „az gi hatalmakat” kromoljk. A megfelel grg szt csak krlrssal tudjuk rzkeltetni – jelenti mindazt, ami a mennybl megjelenik a mi szemeink eltt, s ami ppen azrt, mert „onnan fellrl” val, a legteljesebb megbecslsnket s tiszteletnket rdemli meg.
A hamis tantk orctlansga teht hatrtalan: szidalmazzk mindazt, amit ember rszrl „csak hdolat illet meg”, mindazt, ami az Isten dicssgnek a jelt „hordozza magn” (ilyenek elssorban az angyalok, s a magasabb vilg eri, de ilyenek a Szentrs, a skramentumok, az imdsg is). A 11. versben az apostol a hamis tantk vakmersgvel az angyalok szernysgt lltja szembe. Ezek erre s hatalomra nzve messze fell mljk az embereket, mgis nem merszelnek senkirl sem eltlen nyilatkozni. Gny s kromls nem hagyja el ajkukat, st mg a hamis prftk ellen sem szlnak az r eltt kroml tletet. Pter apostol valsznleg Zakaris prfta knyvre gondol, amelyben azt olvassuk, hogy az r angyala mg a Stnt sem illeti gonosz szval (3,2), mert az tlet Isten (Pld. 29,26). Az angyalok tudjk ezt, s ehhez tartjk magukat, de a hamis tantk, akik nem ismerik Istent s az trvnyt, zabolzatlan szjukkal szidalmazzk mindazt, ami nem az anyagi vilgba tartozik.
Az apostol nem mondja ki, de gy is rezzk a hinyos mondatok befejezst: „mily rettenetes bntets vr rjuk!”
A HAMIS TANTK RSZLETES JELLEMRAJZA (2,12-22)
a./ Olyanok, mint az esztelen llatok.
12. vers: „Ezek (a hamis tantk) – az esztelen llatokhoz hasonltanak, amelyek termszettl fogva arra valk, hogy megfogjk s megljk ket – szidalmazzk azt, amit nem ismernek, (ezrt) ugyangy semmislnek meg s pusztulnak el, mint az llatok, 13. vers: elnyervn gonoszsguk jutalmt.”
A 12. verstl kezdve a fejezet vgig a hamis tantk rszletes rajzt talljuk. Az apostol mindenekeltt „az esztelen llatokhoz” hasonltja ket. Valamennyi teremtett lny kzl egyedl az ember rszeslt a szellem kivltsgban, ez tette t a teremts koronjv. Ez emeli az llatok fl. Aki teht a szellem vilgt s rtkt tagadja, lemond a termszetfltti vilghoz val jogrl, arrl, ami az embert emberr teszi, s ezltal nknt kizrja magt az Isten orszgbl.
Az ember arra van teremtve, hogy Istent szolglja. Ez a clja s rendeltetse, ellenttben az llatokkal, amelyek 2termszettl fogva arra valk, hogy megfogjk s megljk ket.” Az llatvilg kizrlagos clja, hogy az embert szolglja, annak a meglhetst tegye knnyebb. ppen ezrt, ha ennek eleget tett, ezzel bevgezte „plyafutst”…
„Ugyangy semmislnek meg s pusztulnak el” azok az emberek is, akik kromoljk a felettnk ll vilgot, az angyalok s dvzlt lelkek seregt, a llek birodalmt, amit pedig „nem (is) ismernek”. A lelkkkel nem trdtek, st gnyoltk s „szidalmaztk mindazt, ami nem a lthat vilghoz tartozik, ezrt az utols tletkor ugyanaz lesz a sorsuk, mint az llatok s a hitetlen emberek volt az znvzkor – a megsemmisls. Azzal a klnbsggel, hogy az lltok „termszettl fogva”, a teremtsi rend szerint pusztulnak el, a hamis tantk viszont - gonoszsguk jutalmul. Nekik az volt a rendeltetsk, hogy Krisztus parancsait kvetve bejussanak Isten orszgba, de k nem hallgattak a hvogat szra, st hamis tudomnyukkal megrontottk a jhiszem embereket. Ezrt a vgtletkor k is, mint az llatok a fizikai hall belltakor, megsemmislnek.
b./ Mulatozk s csbtk.
13. vers: „Gynyrsgket lelik a (fnyes) nappal val dzslsben. Szennyfoltok ezek, akik kjelegnek abban, hogy elcsbtanak benneteket, mikzben egytt tkeznek veletek.”
A hamis tantk nemcsak hogy rk clokat nem tznek maguk el, de mg az tlagembereknl is alacsonyabb sznvonalak. „Dzslsben lelkik gynyrsgket”, st mulatozsaikat nem az estli rkban rendezik, amint ez ltalban szoksos, hanem „fnyes nappal”. Amikor msok dolgoznak, k knyk-kedvk szerint szrakoznak. A Teremt ltal munkra rendelt idt lvezethajszolsra fordtjk. Lbbal tapodjk a negyedik parancsolatot: „Hat napon t dolgozzl s vgezd minden dolgodat.” Ezrt jellemzi ket az apostol ilyen kmletlenl: „szennyfoltok ezek”. A megfelel grg szavak nem kvlrl jv bepiszkoldst jelentenek, amit le lehet mosni, hanem bels hinyt, ami kifel is megmutatkozik, mgpedig maradand formban. Olyasmire gondoljunk, mint pldul az anyajegy, de azzal a klnbsggel, hogy a hamis tantk nemcsak magukban hordjk a tiszttalansgot, hanem beleviszik a kzssgbe is.
Abban lelik rmket, st „kjelegnek abban, hogy elcsbtanak benneteket.” Nem elg, hogy maguk romlottak, msokat sem tudnak bkn hagyni. lvezettel vetik r magukat klnsen azokra, akik mg tisztk s krmnfont ravaszsggal, stni lelklettel trbe csaljk ket. Addig suttognak a flkbe lnok szavakat, mgnem sikerl megingatni ket hitkben. Aljassgukat csak nveli az a tny, hogy megjelennek a keresztynek sszejvetelein is – az apostol az skeresztyn szeretetvendgsgekre cloz – s ppen ott szedik ldozataikat. Gyvk ahhoz, hogy elhagyjk az egyhzat, de elg kznsgesek hozz, hogy mg ezt is beszennyezzk.
c./ Parznk, kertk s pnzsvrak
-
vers: „A szemk parznasggal van tele, s szntelenl bnnel foglalkoznak. A ttovz lelkeket behlzzk. Szvk gyakorlott a kapzsisgban. tok gyermekei.”
Ez a vers a hamis tantk tovbbi hrom jellemz vonst rja le.
1./ „A szemk parznasggal van tele”, szrl-szra „parzna nvel telt szemk van.” Emlkezznk e verssel kapcsolatban arra a kzmondsra, hogy a „szem a llek tkre”, tovbb az ilyen kifejezsekre, mint „r van rva”; „ler rla”…Nos, amit az ember sokszor ltott, amit gyakran tlt, szval: ami foglalkoztat bennnket, az szinte rnk rajzoldik, „kil a szemnkre”. gy voltak a hamis tantk is: lland mulatozsok kzt teltek napjaik, parznk trsasgban. Ezrt ha asszonyt ltnak, mindig a parzna nre gondolnak, annak az arct ltjk, az rajzoldik ki a nzskben. S mivel ez a legfbb gondjuk, llandv lett rajtuk ez a vons, nem is tudnak tle szabadulni: „szntelenl bnnel foglalkoznak.”
2./ „A ttovz lelkeket behlzzk” – ez a msodik ismertetjk. Olyan keresztynekre gondoljunk, akik mg nem adtk t magukat teljes szvvel az rnak. A hamis tantk ezeket keresik elssorban, s „behlzzk” ket ravasz beszdkkel. Az eredeti szveg pontos fordtsa tulajdonkppen „csalogatni”. Mint a halsz a csaltekkel fogja a halat, gy csalogatjk magukhoz a hamis tantk az ingadozkat. Csaltkl a maguk evangliumt – a „mindent szabad” elvet – hirdetik, st azt suttogjk, hogy ez az igazi evanglium.
3./ „Szvk gyakorlott a kapzsisgban.” Minden gondolatuk, minden tettk arra irnyul, hogy fldi javakhoz s lvezetekhez jussanak. Hdolnak „hdolnak pnz-felsge” eltt. Az aranyborjt imdjk. S a lelkiismeretk mr nem is tiltakozik, teljesen rtenek hozz, hogyan kell elhallgattatni „a bels hangot.” Ezrt „tok gyermekei” ketts rtelemben is: egyfell tokk vlnak azokra nzve, akiket elcsbtanak, msfell k maguk is krhozatra jutnak (jelenlegi npszersgk ellenre).
d./ Blm tjt kvetik
15. vers: „Letrtek az egyenes trl s eltvedtek: Blmnak, Bosor finak tjt kvetik, aki kedvt lelte a gonoszsg djban, 16. vers: de rendre utasttatott a sajt gonoszsgrt: egy igavon nma llat emberi nyelven szlalt meg s megajndkozta a prfta balgasgt.”
Pter apostolnak „az tok gyermekeirl” egy szvetsgi trtnet jut eszbe: Blmnak a sorsa, akit kapzsisga, gazdagodsi vgya letrtett az egyenes trl. Tudta jl, mi az Isten akarata, s ezrt a mobita kirly kvnsgnak: hogy tkozza meg Isten Istent, nem tett ugyan eleget, de ravasz tancsval tokk lett npe szmra, s vgl nmagt is romlsba dnttte (4.Mz. 22-25; 31,16).
Ennek az testamentumi trtnetnek mi csak a tanulsgait vonjuk le. 1./ „Blm tja” az evangliumi keskeny t elhagysa, s egyben ktsgbeesett ksrlet arra, hogy kt rnak prbljunk szolglni. 2./ Buksunknak mi vagyunk az elidzi („sajt gonoszsgrt”). 3./ „Keresztyn” jelszavak mezben sokszor ellensges „lovagok” bjnak meg. 4./ Mg a „prftk” is meginoghatnak, de Isten ellensgei mgsem tudjk keresztlvinni terveiket. 5./ Isten nha egszen klns eszkzket hasznl, hogy rdbbentsen bennnket a htlensgnkre. 6./ Ha a bennnket megszlt Istent nem hallgatjuk meg, csak pusztuls vr renk, mgpedig olyan mdon, ahogy ppen nem vrtuk.
e./ Ltszat-emberek.
17. vers: „Ezek (az emberek) vztelen forrsok, szltl korbcsolt fellegek. A sttsg homlya vr rjuk rkre.”
Csaldnak azok, akik rbzzk magukat a hamis tantkra! Mert azok sokat grnek, az Isten titkai ismerinek mutatjk magukat, de mindez csupn ltszat. Valjban olyanok, mint a „vztelen forrsok” s a „szltl korbcsolt fellegek.” A forrstl s a felhtl enyhlst, feldlst vr az ember.
A forrs s kt ppen ezrt az szvetsgben mindig a boldogsgnak s az dvnek a jelkpe (s. 12,3; 55,1; Pld. 18,4; Jb 6,15-20; Jer. 2,19), st maga az r jzus is gy szlt: „Ha valaki szomjhozik, jjjn nhozzm s igyk. Aki hisz nbennem…l vznek folyamai mlenek annak belsejbl” (Jn. 7, 37-38). A felh vd a hsgtl, s ldst ad est hullat al az gbl. Ha nincs vz s es, haldoklsnak indul az let, termketlenn vlik a fld. ppen ezrt a vz: letnek vize. Klnsen gy van ez Keleten.
De milyen nagy a csalds, ha forrsra bukkan az ember, de nem tall benne vizet, s rgta vrt felht tovakergeti a szl. Pedig gy jrnak mindazok, akik a hamis tantkra hallgatnak. De nemcsak a flrevezetettek vesznek el, hanem a csbtk is velk egytt: „a sttsg homlya vr rjuk rkre.” Sttsget terjesztettek, mg a fldn ltek, ezt az ideiglenes sttsget felvltja majd „odat” az rk sttsg, amely mr vrja ket (Klvin).
f./ A romlottsg szolgi
-
vers: „Szavuk kevly s res. rzki vggyal, ledrsggel behlzzk azokat, akik mg alig szakadtak el a tvelygsben lktl. 19. vers: Szabadsgot grnek nekik, holott k maguk a romlottsg szolgi; mert ha valaki valakit legyz, szolgja az annak.”
A hamis tantk sokat grnek, s keveset adnak – ezt a gondolatot fzi tovbb a 18. s 19. vers. gy szlnak, mintha minden titkot ismernnek, pedig semmit sem tudnak. Bszkk a „tudomnyukra”, pedig mindssze ahhoz rtenek, hogy lczzk tudatlansgukat. „Szavuk kevly s res” – llaptja meg rluk az apostol. Ggsen beszlnek, pedig szavaik mgtt nincs „aranyfedezet” (sz szerinti fordtsban: „hibavalsg kevly szavait szljk”). Szabadsgot hirdetnek, holott „rzki vggyal” (az eredeti szveghez val ragaszkods esetn: „a test utn val vgydssal”), s „ledrsggel” (hatrtalan tiszttalansggal) van tele testk-lelkk. A nemi let terletn teljesen elbuktak, st romlottsguk s gonoszsguk mr olyan mrv, hogy nem fr meg magukban – msokat is meg akarnak rontani.
Elssorban „azokat hlzzk be, akik mg alig szakadtak el a tvelygsben lktl.” Ez utbbiakon a pognyokat kell rtennk. Az apostol teht olyan keresztyneket lt maga eltt, akik csak nemrgen nyertk el a keresztsget. Kevssel ezeltt mg pognyok voltak, keresztyn hitkben mg meg se szilrdultak (14. v.), mris lecsaptak rjuk a hamis tantk. „Szabadsgot grnek nekik” – nekik, akik mg alig szakadtak el a pogny vilg erklcstelen szoksaitl; nekik, akik csak alig lptek r az evanglium tjra. A hamis tantk „szabadsgot grnek”, de az ajkukon ez szabad erklcst jelent. „Szabadsgot” hirdetnek, mgpedig olyat, ami semmiben nem klnbzik a szabadossgtl („minden szabad”).
Az igazi keresztyn szabadsg: a Krisztus ltal hirdetett s az vltsghalla ltal ltrejtt szabadsg. Ez egszen ms. Ennek nincs kze a szabadossghoz. St ez a szabadsg nagyon is ktttnek tudja magt: teljesen Isten akaratnak ll a szolglatban.
„Megsanyargatom testemet s szolgv teszem, hogy amg msoknak prdiklok, magam valami mdon mltatlann ne legyek” (1.Kor. 9,27). „megjelent az Isten dvzt kegyelme minden embernek, amely arra tant minket, hogy megtagadvn a hitetlensget s a vilgi kvnsgokat, mrtkletesen, igazn s szentl ljnk” (Tit. 2,11-12). „ltzztek fel az r Jzus Krisztust s a testet ne tplljtok a kvnsgokra” (Rm. 13,14).
Mennyire ms hang ez, mint a hamis tantk! Klnben is. Hogyan adhatnnak igazi szabadsgot (= szabadulst a bntl) azok, akik maguk is szolgk, „a romlottsg szolgi?” Maga az r Jzus mondta, hogy „mindaz, aki bnt cselekszik, szolgja a bnnek” (Jn. 8,34). Milyen roppant ellentt: Pter apostol, a Jzus Krisztus szolgja s a hamis tantk, a romlottsg szolgi! Amaz szolgnak tudja magt, holott Isten gyermeke, emezek szabadoknak hirdetik magukat, holott valjban a romlottsg szolgi!
„Ha valaki valakit legyz, szolgja az annak.” Mi teht a szolgasg lnyege? Az, hogy valakivel vagy valamivel harcban llok, s a harcban n maradok alul. Szolgja vagyok mindannak, ami – ha sszetkznk – ersebb nlam: aki vagy ami a hatalmban tart, akinek vagy aminek nem tudok ellent llni.
me, a szolgasg „trtnete”: a hamis tantk elszakadnak Istentl. Bekpzeltsgkben s feleltlensgkben olyasmiket grnek, amiknek teljestse nem ll mdjukban. Szavaik, az ltaluk terjesztett „hamis tanok” lassanknt letkk vlnak, s vgl is romlsba dntik ket. Nem akarnak Isten szolgi lenni – szolgiv lesznek ht a bnnek. Akrcsak egykor dm s va. Nem hallgattak Isten parancsra, de hittek a kgy beszdnek – s ezrt szolgiv lettek a bnnek.
g./ Tiszttalan lelkek
20. vers: „Mert akik az rnak s Megtartnknak, Jzus Krisztusnak a megismerse ltal (egyszer mr) kikerltk a vilg szennyt, s mgis megengedik, hogy befonja s legyzze ket, azoknak az utbbi llapota gonoszabb az elsnl. 21. vers: Jobb lett volna nekik, ha meg sem ismertk volna „az igazsg tjt”, mintsem, hogy miutn megismertk, htat fordtottak a velk kzlt szent parancsolatnak. 22. vers: Beteljesedett rajtuk az igaz pldabeszd. „az eb visszatr ahhoz, amit kihnyt”, s: „a diszn, amelyik (csak az imnt) frdtt meg, belehempergett a pocsolyba.”
Ez a szakasz azokrl szl, akik htlenn vltak Krisztushoz. Gondolhatunk a hamis tantkra is, az ltaluk elcsbtottakra is. Fontos az, amit az apostol mond, nevezetesen, hogy akik megismertk az r Jzust, s benne az igazi szabadsgot, s mgis „a romlottsg szolgiv” lesznek, azoknak jobb volt a helyzetk akkor, amikor mg nem voltak keresztynek.
Pontosan ugyanarrl van itt sz, amit Jzus gy mondott el: „Mikor…a tiszttalan llek kimegy az emberbl (s) nyugalmat…nem tall…ezt mondja: visszatrek az n hzamba, ahonnt kijttem…(s) elmegy s vesz maga mell ms ht lelket, gonoszabbakat magnl s bemenvn, ott lakoznak; s ennek az embernek utols llapota gonoszabb lesz az elsnl” (Mt. 12, 43-45).
Felttlenl gyelnnk kell arra, hogy „a vilg szennye” jelenti mindazt, ami ellentte az Istennel val kzssgnek (mindenfle gonosz cselekedet, gondolat, szoks). Tovbb, hogy a grg szveg szerint a ksrtst gy kell elkpzelnnk, mint valami hlt, amelyikbe belebonyoldik az ember. Ugyanaz a gondolat rejlik a „kikerltk a vilg szennyt” kifejezs mgtt is (amit egszen pontosan a szkni, vagy a meneklni igvel adhatnnk vissza).
Megtrtnik nha, hogy egy-egy vad el tud meneklni a puskacs ell, olykor egy-egy halnak is sikerl kiszabadulnia a hlbl. Ugyangy vannak egyesek, akiknek sikerl kimeneklni az egyetemes emberi romlottsgbl. A menekls lehetsge: az evanglium meghallsa s befogadsa. Aki az evangliumot meghallja s befogadja, annak a szmra szabad az t a mennyorszg fel.
Ha azonban valaki nem becsli meg azt a pratlan alkalmat, hogy hallhatja az igt, vagy ha jra zskmnyv lesz a romlott vilgnak – miutn egyszer mr Krisztus seregbe llt be – sorsrt ne vessen kvet msra: csak az trtnt vele, amit megrdemelt.
A 21. vers mg ennl is tovbb megy: aki „az igazsg tjnak”, a tiszta evangliumnak htat fordt, arra nzve elnysebb lett volna, ha egyltaln meg se ismerkedett volna vele. Sokkal jobb, ha valaki egyltaln nem tr meg, mintha megtrse utn hitehagyott vlik. „Az igazsg tjaival” kapcsolatban nem szabad elfelejtennk, hogy az etikai jelleg – jelenti azt az utat, amelyen jrnunk kell, vagy azt az letmdot, amelyet kvetnnk kell, ha igazsgban becsletesen s istenflelemben akarunk lni. ppen ezrt teljesen kzmbs, hogy az igazsghoz vezet, vagy pedig az igazsg ltal megszabott utat kell-e „az igazsg tjn”
rtennk. Az apostol az evangliumot „parancsolatnak” nevezi, de mondhatnnk utastsnak, vagy akr letszablynak is, annak jell, hogy erklcsi magatartsunk irnytjra kell gondolnunk. Jellemz, hogy nem „parancsokrl”, hanem „parancsolatrl” hallunk, annak a bizonytkaknt, hogy az apostol a klnbz idben s helyen elhangzott isteni parancsokat egysges egsznek tekinti, mert hiszen valamennyi ugyanattl az rtl jn, s ugyanazt a clt szolglja. s ez a parancsolat „szent”, mert Istentl val s az akarata megvalsulst szolglja.
A levl olvasinak „a velk kzlt” isteni parancsolatot: az apostolok ltal hirdetett evangliumot hsgesen meg kell riznik, mert klnben gy jrnak, mint ahogy „az igaz pldabeszd” tantja: „az eb visszatrt ahhoz, amit kihnyt” s „a diszn, amelyik (csak most) frdtt meg, belehempergett a pocsolyba.” Az ebnek Keleten jformn semmi becsletk sincs, a disznk pedig, fknt a zsidk szmra, a tiszttalansg megtestesti. A kt kzmonds kzl az els Pld. 25,11-nek a vltozata. Kmletlen formban juttatja kifejezsre a Krisztustl elprtoltak balgasgt. Ezek az emberek egykor szaktottak a bneikkel, azrt, hogy Krisztusi lehessenek, s most megtagadjk t, engedve a hamis tantk rgalmainak. gy tesznek, mint a tiszttalan llatok.
Krisztus kirlyi otthont ksztett nekik, de k nem trdnek ezzel. „Messze vidkre” kltznek, pedig az atyai hajlk vr rjuk. Igvel s skramentummal lhetnnek, de jobbnak talljk a disznk eledelt.
Jaj annak, aki az Istentl nyert drga alkalmat elszalasztja, de hromszorosan jaj annak, aki visszal vele!
Kvetkezik a 3. rsz
|