//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
2. Dr KISS SNDOR 2. Pter levl; magyarzat
1944. Ppa
2. Dr KISS SNDOR 2. Pter levl; magyarzat
1944. Ppa
: Pter apostol 2. levl magyarzata 1. rsz

Pter apostol 2. levl magyarzata 1. rsz


K I S S S N D O R: PTER APOSTOL MSODIK LEVELNEK MAGYARZATA. PPA, 1944

A LEVL CLJA

Pter apostol msodik levele gondbl, aggodalombl „szletett”. Az apostol flt szeretete sugrzik minden sorbl. Ltja, hogy a kiszsiai keresztynek lelkben naprl-napra slyosabb viharok tmadnak. Szinte hallja, amint viaskodnak nmagukkal: mirt nem jn vissza Jzus? Mirt ksik? Mikor harsannak mr meg az megrkezst jelz krtk?

Napok, hetek, hnapok s vek telnek el, de az r rkezse csak nem kvetkezik be. A hvket ktsg marcangolja, a hitetlenek pedig kmletlen gnnyal hirdetik a maguk vlt igazt. Hiba vrtok, hiba hisztek – nincs rtelme.

A hitnek s a Krisztus egyhznak nehz megprbltatsa, roppant harca van megrktve ebben „az apostoli levlben.” Mgis nem a harc a fontos, hanem az a fny, amit e harcra az apostol szavai vetnek.
Ne essetek ktsgbe, ne vesztstek el a hiteteket, ha remnysgetek nem valsul is meg mindjrt. Az esemnyek, a vlsgos idk nem vletlenl nehezednek rtok: Istennek van clja velk! Az r ksik, mert szeret benneteket. Trelemmel vrja, hogy megtrjetek Hozz. Ez az a fny s vigasztals, amit az apostol „kld” a kiszsiai keresztyneknek. Flti ket, hogy elbuknak. Aggdik rtk, htha k is ktsgbeesnek? Segteni akar nekik, s ezrt emlkezteti ket az rk igazsgra, mely szerint Isten akarata irnytja a vilg sorst, de ez az akarat nem azonos az embervel.
Bizonytalansg, harc, szzfle vlsg emszti a mai embert is. A mirtekbl sosem fogyunk ki. Jelszavak, j elvek, megvlt tervek zne raszt el bennnket. Vajon felismerjk-e a veszedelmet? Lesz-e ernk kitartani Krisztus mellett?

Pter apostol msodik levele azrt a mink, hogy tisztn lssunk, s meg ne tntorodjunk.

KSZNTS S LDSKVNS (1,1-2)

  1. vers: „Simon Pter, Jzus Krisztus szolgja s apostola (ksznti) mindazokat, akiknek ugyanolyan rtkes hit jutott osztlyrszl, mint neknk, a mi Istennknek s Megvltnknak, Jzus Krisztusnak igazsga ltal.  2. vers: Kegyelem s bkessg adassk nktek bsges mrtkben az Istennek s a mi Urunknak, Jzusnak a megismerse ltal!”

A levl rja magt „Simon Pter” nvvel jelli, hogy ssze ne tveszthessk egyetlenegy Simeonnal, egyetlenegy Pterrel sem, hanem flrerthetetlenl arra gondoljon mindenki, akirl sz van: az r Jzus 12 tantvnya kzl az egyikre. „Simon Pter” – benne van ebben a kt nvben az apostol egsz lettrtnete. Az egyiket krlmetltetsekor adtk neki, a msikat pedig Jzustl kapta. Az els a zsidsgban eltlttt veit jelzi, a msodik viszont a Krisztussal val tallkozs csodjt s a Tle nyert megbzatst hirdeti.

Az emberhalsznak, a ksziklahit tantvnynak minden jogcme megvolna ahhoz, hogy klnbnek tartsa magt msoknl, mgis nmaga lnyegnek meghatrozsra csak ezt a kt szt tartja alkalmasnak: „szolga” (st a grg szveg szerint egyenesen „rabszolga”): olyan valaki, aki nem a maga akaratt cselekszi, akinek nincsen sajt elhatrozsa, aki mindig ms tmutatsra vr s mindig azt teszi, amit parancsolnak neki.

Ki az a ms, aki parancsol Simon Pternek? E krdsre a vlasz: „Jzus Krisztus”. Ketts nv ez is. Az els az emberr lett Istent jelzi, az Atya knyrl szeretetrl tesz bizonysgot, a msodik pedig azt hirdeti, hogy a meggyalzott Isten - Ember a golgotai kereszten t Megvltnkk lett, felment a mennybe, ott l az Atya Isten jobbjn s onnan lszen eljvend tlni eleveneket s holtakat…

Jzus Krisztus szolgja” teht annyit jelent, mint rbzni magt teljesen, Neki engedelmeskedni, Vele jrni, oda menni, ahov kld, azt tenni, amit parancsol. Igen, mert Jzus Krisztus nem otthonl, ttlen szolgkat akar, hanem olyanokat, akiket elkld, megbz, feladatokat r rjuk. Neki „apostolokra” van szksge, akik az zenett tovbbviszik, parancsait vgrehajtjk. „Jzus Krisztus szolgja s apostola” teht azt jelenti, hogy levelnk rja nem a maga nevben szl – csak visszhangja annak, amit hallott – nem is akrkinek az zenett kzvetti – hanem az g s Fld Urtl nyert megbzatst – s ennek az rnak felttel nlkl, letre – hallra rendelkezsre ll.

Ez a magyarzata annak, hogy Simon Pter szavai ktezer esztend tvolbl sem vesztettk el jelentsgket. Id - s trbeli messzesg nem von le rtkkbl. Nem fakultak meg, nem hervadtak el. Ennek az rk frissessgnek nem Simon Pter a titka. Az ember mondanivalja akrmilyen fontos s megkap is, csupn csak emlk ktezer v tvlatbl, legfeljebb rdekes olvasmny. Ilyen volna Pter apostol levele is. De mert ez a levl nem Simon Ptertl, az embertl val, hanem Simeon Ptertl, a Jzus Krisztus szolgjtl s apostoltl, aki a mi Urunk zenett tolmcsolja, azrt fl hajolva, csendesen s magunkba szllva hallgatjuk, hogy mit mond rajta keresztl a mi Urunk s Kirlyunk.

Megismerkedtnk a levl rjval, keressk most mr, hogy kinek szl a levl? Mindazoknak, „akiknek ugyanolyan rtkes hit jutott osztlyrszl, mint neknk.” Els pillanatra gy ltszik, mintha mindenkinek rna az apostol. Figyelmesebb olvass esetn azonban szrevesszk, hogy amit mond, az csak a hv emberekre vonatkozik. S ha mg alaposabban belemlyednk, akkor azt ltjuk, hogy szavait egy bizonyos hitkzssghez intzi, csak ezen a hitkzssgen bell rvnyesek. Melyik ez a hitkzssg? Az, amelyiknek ugyanolyan hite van, mint „neknk.” Krds: kikre gondolt az apostol, amikor lerta ezt a szt „neknk”. Apostoltrsaira e, a pognyok kzl megtrtekre-e, vagy a zsidkeresztynekre-e? Megtmadhatatlan vlaszt nem tudunk adni, de a lnyegt tudjuk, s ez az, hogy ahol l Krisztus hit van, vagy msknt, ahol keresztyn hitkzssg van, egyedl ott van egyenlsg. Ott sznik meg az ellenttek s eljogok harca. A bkessgnek s egyenlsgnek teht hitbeli alapja van.

Megvan vgre a lehetsg arra, hogy megvalstsuk az egyenlsg eszmjt, - mondhatn valaki. Hiszen egyszer a feladat: ugyanazt a hitet kell minden ember birtokba adnunk, s akkor nem fognak tbb ellensgknt tekinteni egymsra. Teljes tveds volna agy gondolkozni. A grg szveg ugyanis flrerthetetlenl amellett tanskodik, hogy ezt a hitet nem adhatjuk mi senkinek sem, ez a hit adatik neknk. St, mintha egyenesen sorsvets ltal kaptuk volna (mert ez az eredeti sz jelentse). Azaz: a hit ajndk, Isten irgalmnak meg nem rdemelt ajndka. (Ezrt, brmennyire is szeretnnk valakiben hitet kelteni, brmennyire szeretnnk is rksgl adni, lehetetlen).

S ezt a hitet Isten annak adja, akinek akarja. Foglalkozst, szrmazst, vagyoni-trsadalmi helyzetet nem vesz figyelembe. Zsidk s pognyok, elkelk s koldusszegnyek hite eltte ugyanolyan rtk, mint a mienk. Mert Isten nem szemlyvlogat, csak azt nzi, ami a szvben van, kls szempontokra egyltaln nincs tekintettel. Mindez pedig Isten „igazsga ltal” van gy. „Isten igazsga” lnyegben nem egyb, mint hogy az elkvetett bnrt elgttelt kvn, s hogy ez lehetv vlhasson, a bns embernek bnbocsnatot knl az r Jzus ltal, s rette megigaztja mindazt, aki Benne hisz.

Pter apostol Istent a „mi” Istennknek mondja, s ezzel jelzi az felnk hajl szeretett, s azt a bizonyossgot, hogy ltalmentnk a hallbl az letre; ha Isten a „mi” Istennk, ha Isten velnk van, ki rthat akkor neknk?

Hogyan lett a mink? Hogyan jtt kzel hozznk? gy, hogy „Megvltt” kldtt, egyszltt Fit adta rtnk. Mint ahogyan a rgi vilgban a hitelez az adst brtnbe vethette, s az onnan ki nem szabadult, hacsak valaki le nem trlesztette a krdses sszeget, ugyangy, egyetlen ember sem szabadulhat ki a bn szolgasgbl, ha csak le nem rja helyette valaki a vltsgdjat. Krisztus mirettnk nmagt adta hallra, ldozatval megfizette bneink adssgt. Ezrt lett a mi „Megvltnk.”

A 2. vers ldskvns, melynek legfbb alkateleme ltszlag a „kegyelem” s „bkessg.” Valjban azonban „Istennek a megismerse”, ez viszont csak az r Jzus ltal lehetsges, s gy az alap, Belle fakad minden.

Mit jelent a „kegyelem” sz Pter apostol ajkn? Mindenekeltt olyan tnyt, vagy esemnyt, ami rmmel tlt el bennnket, valakinek olyan magatartst, amely rmt szerez neknk. A „kegyelem” szt az korban rendszerint az uralkodval kapcsolatban hasznltk, akinek knytl-kedvtl fggtt az akkori ember sorsa. Mosolya letet, haragja hallt jelentett. A „kegyelem” sz keresztyn rtelemben teht annak a bizonyossgnak a zloga, hogy Isten felnk fordul, szemlyesen jn hozznk, megbocst, de gy, hogy nmagt is neknk adja. A „bkessg” bibliai fogalmt is j lesz emlkezetnkbe idzni. Ezzel a szval kszntttk egymst a j bartok s kvntk egymsnak, hogy semmi veszly ne rje ket. Az jszvetsgben a fogalom teljes elmlylsvel tallkozunk – Jzus Krisztust, mint a mi bkessgnket jelenti (Ef. 2,14); teht nem „vilgbkt”, nem a kls krlmnyek jobbrafordulst, hanem bnbocsnat-nyerst, a hvknek az Istennel val lelki bkessgt. Lehet, hogy a kls vilgban viharok tombolnak, de a szvben j let sarjad.

Jellemz, hogy az apostol azt kvnja. Mind a kegyelem, mind a bkessg „bsges mrtkben” adassk az olvasknak. Ezt az eddigiek alapjn gy rhatjuk krl: valsuljon meg bennetek s ltalatok az Isten akarata egyre jobban s jussatok egyre kzelebb a clhoz, az dvssghez. Mert aki nem fejldik, az mris elbukott.

De hogyan juthatunk kzelebb a clunkhoz? „Az Istennek s a mi Urunknak, Jzusnak a megismerse ltal.” Mi a „megismers”? Nem trgyi tuds, nem teolgiai ismeret. ppen ezrt tanulssal, kutatssal nem lehet megszerezni. A megismers alapvet kvetelmnye: a szemlyes kzssg. Kt ember ismerheti ugyan egymst hrbl, vagy levelezs rvn, de megismerni csak akkor lehet, ha tallkozom Vele, ha kzelsgben lek, helyesebben: ha ismerteti meg magt velem (Gal. 4,9). Isten megismerse teht szintn kegyelmi ajndk. S ha ez a kegyelmi ajndk az enym, csak akkor rtem meg, hogy Isten s Jzus Krisztus „a mi Urunk”, aki rendelkezik velnk, s akinek mi csak engedelmes s tettre ksz szolgi lehetnk.

AZ R JZUS „AJNDKAI” (1, 3-4)

3. vers: „Mert az isteni hatalma neknk ajndkozott mindent, ami szksges az lethez s istenflelemhez. s ismertette meg velnk azt (az Istent), aki elhvott minket az dicssgvel s hatalmval. 4. vers: Ezek ltal igen nagy s rtkes greteket ajndkozott neknk azrt, hogy ltaluk az isteni termszet rszeseiv legyetek, ha megtartztatjtok magatokat a kvnsgtl s a vilg romlottsgtl.”

A 3. s 4. versben az apostol arra emlkezteti olvasit, - ami neki is, apostoltrsainak is szemlyes tapasztalata – hogy mit nyertek k Krisztustl. Ebbl a clbl rajzolja olvasi szeme el Krisztust, mint akinek a gazdagsga kimerthetetlen, s mint aki ebbl a gazdagsgbl bven juttat mindenkinek. S mivel legyzte a hallt, feltmadsa ltal „isteni hatalma” teljess lett, eltte nincs tbb semmifle akadly, lehetetlensget nem ismer. S ez a Krisztus a maga teljes hatalmt nem zrja el ellnk, nem rzi fltkenyen, hanem neknk ajndkozza, st mris rendelkezsnkre bocstott „mindent, ami szksges az lethez s az istenflelemhez.” Klvin Jnos magyarzata szerint az letnk, az rtelmnk, ltalban mindaz, amit minden ember ajndkul kapott pusztn azzal a tnnyel, hogy embernek szletett – Istennek az adomnya. Itt azonban Krisztus ajndkairl van sz. ppen ezrt „az let” csak az j let, az jjszletett ember lete lehet. Ezt igazolja az is, hogy az let mellett, mintegy magyarzatul, az „istenflelem” van emltve.

Mi „szksges az lethez”? Mit bocstott Isten teljesen rendelkezsnkre? Krdseinkre a feleletet legvilgosabban a Jnos evangliuma adja meg (10,10; 14,6; 6,63). E szerint Isten az Egyszlttt adta neknk, akinek a beszde: let, st maga az let. De nemcsak let, hanem egyben t is, aki Istenhez vezet. Az „istenflelemhez” teht ennek az tnak az ismerete szksges, vagy mg rvidebben: Krisztus-ismeret. Ezen persze nem elmletet rtnk, hanem letet – lland sszekttetst, l kzssget Vele.

Mivel pedig „Krisztus s az Atya egy” (Jn. 10,30), azrt aki Krisztust megismerte, az megismerte Istent is. Ez a magyarzata annak, hogy az apostol gy tesz bizonysgot: „ ismertette meg velnk Istent.” Kt nagy tants rejlik szmunkra ebben a bizonysgttelben. Az egyik az, hogy Istent mi a magunk erejbl nem tudjuk megismerni, tlnk Hozz nincsen t, a msik pedig az, hogy Krisztus nlkl, a keresztynsgen kvl, csak tapogatzs, csak sejts van, de nem Isten-ismeret.

Meg tudjuk azt is Pter apostoltl, hogy Isten trdik velnk, clja van az letnkkel, vagy msknt „elhvott bennnket” az szolglatra. Milli s milli ember kzl ppen minket vlasztott magnak s azt akarja, hogy rette ljnk, orszgrt dolgozzunk. Tette pedig mindezt „a sajt dicssgvel s hatalmval.” dvssgnk teht teljesen fggetlen tlnk s az emberektl, mindent Neki ksznhetnk, minden hlnk t illeti meg. „Az dicssge s hatalma” voltakppen nem egyb, mint az nmagt feltrsa, nkijelentse, gy, amint az a Jzus Krisztus csodi ltal lett lthatv (Jn. 1,14; 2,11).
Ezrt folytatja gy az apostol: „ezek ltal igen nagy s rtkes greteket ajndkozott neknk.” Mik ezek az gretek? Ha a vers msodik rszt is figyelembe vesszk, akkor nyilvnval, hogy ezek az gretek, a mi bneink okozta nyomorsgunkra vonatkoznak. Az -embernk megldklst helyezi kiltsba, teht mindannak az eltvoltst, ami megakadlyoz bennnket abban, hogy Isten fiaiv lehessnk.

Az „isteni termszet” rszeseiv lenni magtl rtetden nem azt jelenti, hogy az ember Istenn lesz; nem, az ember rkk ember marad. De a Krisztussal szemlyes viszonyba kerlt ember nem marad az, aki volt, hanem lete megvltozik, talakul, hasonlv lesz a Krisztus lethez. Cselekedetein, szavain szreveszik, hogy az uralma alatt ll, Neki engedelmeskedik.
Az „isteni termszet” legfbb ismertetjele az, hogy halhatatlan, az ember pedig muland. S ez az arasznyi lt ember mgsem az rkkvalsg szmra l, hanem fldi clokat kerget. Ezrt int bennnket az apostol: csak akkor szmthattok az rkkvalsgra, „ha megtartztatjtok magatokat a kvnsgtl s a vilg romlottsgtl.”

me, a gyzelem titka: az nmegtartztats, vagy a grg szveg szemlletes kifejezse szerint: elmenekls a kvnsg s a vilg romlottsga ell. Amint egykor Lt sietve odahagyta Sodomt, s mg csak visszapillantania sem volt szabad, gy kell a keresztyneknek szaktaniuk Isten akaratval ellenttes, akr szellemi, akr testi kvnsgaikkal. A test gyenge, ellenll kpessgnk csekly, az ellensg ers. Aki szba ll vele, elbukik. Akin a kvnsg rr lesz, az nem tud szabadulni tbb. Lassanknt egszen rabjv vlik, szvt teljesen foglyul ejti – ez az a „romlottsg”, amelyik ell a keresztyn embernek meneklnie kell, nem gyva megfutamodsbl, hanem magasabb clkitzs rdekben. Azrt, hogy Istent szolglhassa, Neki llhasson rendelkezsre.
Lehetsges ez? Megvalsthatja ezt egy ember? Ha a sajt erejre tmaszkodik, nem. A megvalsts titka nem az ember, hanem Isten, aki egszen ms, mint az ember. Az az Isten, aki nem trekszik kizrlagossgra, hanem ami az v, azt odaadja, sztosztja bkezen, mindenkinek. Isteni termszett. Erejt, hatalmt, megsegt kegyelmt, bnbocsnatot knl mindenkinek, st mr megajndkozott mindezzel bennnket. Csak legyen, aki elfogadja!

KERESZTYN ERNYEK” (1,5-7)

5. vers: „ppen ezrt minden igyekezetetekkel azon legyetek, hogy hitetek erben mutatkozzk meg, ertk pedig ismeretben, 6. vers: az ismeret viszont nuralomban, az nuralom trelemben, a trelem istenflelemben, 7. vers: az istenflelem atynkfiai szeretsben, az atyafiak szeretete pedig a mindenki irnt val szeretetben.”

ppen ezrt”, tudniillik, mert fltek attl, hogy kvnsgaitok rabszolgiv vltok, s ennek kvetkeztben elvesztitek Isten kegyelmi ajndkait, „minden igyekezetetekkel azon legyetek”, hogy lelki kincseiteket gyaraptstok. Istentl sokat kaptatok, ezrt sokat is vr tletek. Vajon mit? Azt, hogy a nyert kegyelmi ajndkok ltal tovbbfejldjk, kiteljesedjk az letetek. gy rtve meg az apostol szavait, gy is tekinthetjk ezt a szakaszt s a kvetkezket (6.-11. v.), mint „gyakorlati keresztynsgre” val felhvst. S csakugyan, ha keresztynsgnk nem hozza magval az letnk megjulst s elveink nem brjk ki a magatartsunkkal val ellenrzst, akkor a keresztynsgnk nem keresztynsg.

Ernytblnak” is szoktk ezt a rszt tekinteni. Az „ernyek” forrsa: a hit, koronja: a szeretet, a kzbees „ernyek” pedig: a hit megnyilvnulsi formi.

Vegyk ket sorra. Az apostol szerint a keresztynek hitnek „erben” kell megmutatkoznia. A megfelel grg sz a rgi grg nyelvben valamilyen kivl tulajdonsgunknak nmagtl val kibontakozst jelentette, ennlfogva keresztyn szhasznlatunkban arra kell gondolnunk, hogy aki Istentl hitet nyert, annak errl cselekedetvel, beszdvel, egsz letvel bizonysgot kell tennie. Mondhatnnk erklcsi ernek, szent btorsgnak is.

Magyarzatra szorul fordtsunknak ez a rsze is: „mutatkozzk meg”. A grg szveg az kori Athnt juttatja esznkbe, ahol kitntetsszmba ment, ha valakit polgrtrsai arra krtek meg, hogy vllalja magra valamilyen npnnepsg (sznpadi, nekkari elads) kltsgeit. „Mutatkozzk meg” teht tulajdonkppen annyi, mint „mutasd meg”. Fordtsuk ezt le mai nyelvre s vigyk t a vallsi let terletre. Bizony azt jelenti ez, hogy a keresztynsg kltsggel jr. Nem haszon, hanem kiads. Nemcsak anyagi, hanem lelki ldozatvllals. „Ertk pedig ismeretben mutatkozzk meg” – rja tovbb az apostol – azrt, hogy bizonysgtteletek erpazarlss ne vljk, hanem mindig a legjobb idpontban, megfelel helyen s alkalmas mdon trtnjk. Fordthatnnk „beltsnak”, „megrtsnek” is: megrteni Isten akaratt, s ahhoz igazodni cselekedeteinkben.

Az ismeret felfuvalkodott tesz, a tuds a magunk „rtkt” nveli, nbizalmunkat szinte a vgtelenbe emeli. Ez az oka annak, hogy az apostol btran hirdeti a nagy igazsgot, mely szerint az igazi ismeret nem szakadhat el Krisztustl, a valdi tudomny tudja, hogy kpessgeimet Istennek ksznhetem, s ismeretem csupn rszismeret. ppen ezrt az igazi tuds nismeretre sarkal, helyes tletalkotsra tant. A grg szveg szerint: mrtktartsban, nuralomban mutatkozik meg. Az nuralom pedig alzatoss tesz, mert nmagam legyzse rn juthatok csak hozz.

Aki aratott mr gyzelmet nmagn, az tudja, hogy a gyzelmet kivvni nem lehet mrl-holnapra – trelem, kitarts nlkl gondolni sem lehet r. A trelem az nuralom prbakve.
Ki tudok-e tartani az engem r csapsok, csaldsok, nlklzsek kztt, s ellene tudok-e llni a csbtsoknak? Ha van trelmem, ha tudok vrni a szabadt kegyelemre, akkor a gyzelem nem maradhat l. De ha nincs trelmem, ha a „most vagy soha” embere vagyok, akkor biztosan elvesztem.
Az nuralom s a trelem „nmagunkra irnyul ernyek”. Ezek utn mg hrmat emlt az apostol, amelyek kzl az els Istenre, a msik kett embertrsunkra vonatkozik. A trelemnek „istenflelemben” kell megmutatkoznia. Mi az istenflelem? Tudni azt, hogy az letem Istentl fgg, s ezrt Neki hdolni, irgalmra rszorulni s mind ennek szban s tettben, imdsgban s letmdban (egyni s kzssgi formban) kifejezst adni. Az istenfl ember nem a sajt elveire eskszik, nem a maga gondolatait tartja egyedl helyesnek, nem a sajt szemlyt lltja eltrbe, - letnek kzpontja Isten, akit fl, tisztel, szeret s imd.Az istenflelemnek embertrsaink fel „atynkfiai szeretsben kell megmutatkoznia”, mint ahogy Jzus szerint rgtn a felebartaink szeretse a legels tennivalnk.

Mg az atyafi szeretet csupn ugyanazon hitkzssgen bell, a mi egyhzunk tagjaira vonatkozik, addig az ebbl sarjad „szeretet” minden embert magba foglal, mg ellensgeinket is (Mt. 5,44). Termszetesen nem szabad elfelednnk, hogy „a szeretet” bibliai rtelemben sohasem puszta rzelem, nem brndos vilgtestvrisg, nem is ltalnos emberszeretet, hanem lland kszsg, mely arra irnyul, hogy felebartunkkal jt tegynk, megvjuk a gonosztl; a szeretet tett s akarat, melynek clja felebartunknak az dve, s ezrt mindenre kszek vagyunk. A szeretet lnyege: eljuttatni a felebartunkat oda, ahova neki Isten akaratbl jutnia kell.

Ez a szeretet igazban vve szolglat mindenki irnt, aki a kzelnkben van, akivel tallkozunk. Olyan szeretet, amely a ngerekre s indinokra irnyul, mikzben a krnyezetemet gyllm, nem szeretet. A szeretet elssorban azokra vonatkozik, akikkel rintkezem. De ezen tl, a misszii parancs rtelmben, felelssget hordozok olyan emberekrt is, akikkel szemlyesen nem tallkozom.

ppen olyan jellegnl fogva: szeretetemmel azoknak is „tartozom”, akiket ki nem llhatok, akik nekem szz meg szz kesersget okoznak, azaz: „szeret” fogalma szemlyes ellensgeinket is magba zrja. Mirt? Mert a szeretet alapja Isten szeretete, aki ellensgeirt Egyszlttt adta hallra. Ebbl szksgkppen kvetkezik, hogy a szeretetet csak azokban talljuk meg, akik megtapasztaltk Isten kegyelmt, akik Krisztust mint Megvltjukat ismertk meg. De ppen ezrt az ilyenek ert is nyernek Tle: az isteni termszete az vk lesz.

LDS S TOK (1,8-9)

8. vers: „S ha mindezek megvannak bennetek s (llandan) gyarapodnak, akkor nem vltok sem ttlenn, sem gymlcstelenn a mi Urunk, az r Jzus Krisztus megismersben.
9. vers: Akibl pedig hinyoznak ezek, az csukott-szem vak, mivelhogy elfelejtette a rgi bneibl val megtisztulst.”

A 8.-9. vers adja a magyarzatt annak, hogy mirt kell minden igyekezetnkkel azon lennnk, hogy „mindezek” az elz versekben felsorolt ernyek meglegyenek bennnk. Azt sem szabad elfelednnk, hogy mind a ht erny a hitbl sarjad. Valamennyinek az az ltetje, teht a ht egytt alkot egy egszet. Vagy egytt virulnak, vagy egytt hervadnak. Mert elvlaszthatatlanok. Akibl hinyzik az egyik, vagy a msik, az nem fl-keresztyn, hanem egyltaln nem keresztyn. Krisztus nem tr flmegoldsokat. Vagy Vele van valaki egszen, vagy ha nem, akkor ellensge.

gyelnnk kell arra is, hogy Pter apostol a keresztyn letet fejldnek, nvekvnek ltja („s gyarapodnak”…). letnk arra val, hogy kzelebb s kzelebb jussunk az r Jzus teljes ismerethez. Mert ez a cl. ppen ezrt a keresztyn ember „nem vlik ttlenn”, azaz: llandan munklkodik, nap mint nap keresi Istent s az orszgt, nem pihenteti a Biblijt, nem nmul el ajkn nek s imdsg – llandan tevkeny, csupa aktivits. A keresztynsg csak addig rdemli meg ezt a nevet, amg nem lankad; mihelyt az regeds jelei ltszanak rajta – ha habozik,, ha kslekedik – egyszval: ha nem aktv, akkor mr nem keresztynsg. Mindenki s minden nyugdjba mehet, csak a keresztynsgnk nem.

s az ilyen folyton frad, az lett Krisztus megismersnek szentel ember nem csaldik. lete, st csak ennek az lete „nem vlik gymlcstelenn”. Minden ms cl rtkt veszti, mire elrjk, minden erfeszts, minden prblkozs, ha elbb nem is, de a koporsnl biztosan jelentktelenn trpl, de a Krisztus megismersre fordtott id s fradtsg, szolglat s imdsg ott is rtkes marad: „aki nbennem marad, n pedig benne, az terem sok gymlcst”, „abban dicsttetik meg az n Atym, hogy sok gymlcst teremjetek s legyetek nkem tantvnyaim” (Jn. 15, 5. 8). Mg a 8. vers azt az ldst rajzolta, amiben rszeslnek azok, akik mindent megtesznek, hogy Krisztust megismerhessk, addig a 9. vers annak az embernek a sorst rja le, aki nem trdik Krisztussal: „akibl hinyoznak ezek (az ernyek), az csukott-szem vak.” A grg szveg ennek a gondolatnak kifejezsre kt olyan szt hasznl, amelyek kzl az egyiket vaknak, a msikat rvidltnak szoktk fordtani. Szerintnk ez a kt jelents egyms mellett tarthatatlan. Ha azonban a „rvidlt” sz alkotelemeinek eredeti rtelmt megtartjuk, akkor nagyon is szemlletes kifejezssel van dolgunk: egy vakrl van sz, aki radsul mg a szemhjait is lecsukja. Ilyen az az ember, aki az Istentl nyert kegyelmi ajndkokat elhanyagolja, nem trdik velk. A vers msodik fele szerint az ilyen ember gy viselkedik, mintha elfeledkezett volna a rgi bneibl val megtisztttatsrl. A „megtisztttats” a keresztynsget jelenti, amit az skeresztynsg les vlasztvonalnak tartott az let elbbi s a keresztsggel kezdd szakasza kztt. Mirt? Mert a keresztsg eltt nem ismertk Krisztust, rgi nnknek, -embernknek voltunk a szolgi, a kvnsgaink bklyiban vergdtnk, de a keresztsg vltozst hozott: teljesen j, az elztl egszen eltr let vette kezdett – jjszlettnk!

ELRE (1,10-11)

10. vers: „Azrt Atymfiai, mg inkbb igyekezzetek a ti elhvsotokat s kivlasztsotokat bizonyoss tenni, mert ha ezt cselekszitek, nem botlotok meg soha. 11. vers: Mert gy bsgesen megadatik majd nektek, hogy bemehessetek abba az rk birodalomba, amelyik a mi Urunk s Megtartnk, a Jzus Krisztus.”

Mivel „vaksg”, a lleknek Istentl val tragikus elfordulsa lesz rr azokon, akik nem gymlcsztetik a nyert kegyelmi ajndkokat, „azrt” – rja tovbb az apostol – „mg inkbb igyekezzetek a ti elhvsotokat s kivlasztsotokat bizonyoss tenni.” Kt fogalmat tisztzzunk mindjrt kezdetben: az elhvst s a kivlasztst. Mindkett megegyezik abban, hogy nem mi vagyunk a kezdemnyezk, nem mi hatrozunk el valamit, hanem velnk trtnik valami. Az „elhvs” lnyegt legknnyebben gy rtjk meg, ha arra gondolunk, hogy nem az apostolok akartak Isten orszga hirdetiv lenni. Nem k terveztk el, nem bennk tmadt a gondolat, hanem Jzus Krisztus hvta el ket: jertek! s k meghallottk a hv szt, engedelmeskedtek s rlptek a Krisztus ltal kijellt tra: vllaltk a nekik rendelt feladatot.

Mg az „elhvs” a fldi letnk idejn trtnik, addig a „kivlaszts” a vilg teremtse eltt ment vgbe (Ef. 1,4). Clja az, hogy bizonyosak legynk felle: a feladat, amelyet el kell vgeznnk, az rkkval Isten akaratbl lett a mienk. Az a tudat, hogy Isten a megbzm, hogy Neki van terve velem, ert s btorsgot ad. Ezrt a kivlasztottak szembe mernek nzni minden sorsfordulattal, ha kell, egy egsz rjng vilggal. Sem gretek, sem rgalmak, sem fenyegetsek nincsenek hatssal rjuk.

Ha azonban mind az elhvs, mind a kivlaszts vgeredmnyben nem tlem fgg, hogyan rtsk akkor az apostoli intst: „igyekezzetek bizonyoss tenni”? Ht az elhvottak s a kivlasztottak bizonyos mrtkig hozzjrulnak sorsuk irnytshoz, rszt vesznek abban? Ht nem Isten dnttt fellk? Igen, de ppen ezrt ennek bizonyos jelei vannak (elrehalad az ernyekben). Aki ki van vlasztva, az hls ezrt a kegyelemrt s hljt gy mutatja meg, hogy lett Istennek szenteli: naprl-napra igyekszik megvalstani, illetve a megvalstsban kzelebb jutni a Jzus ltal kvnt „tkletessghez” (Mt. 5,48). Vlasztottsgunk jele s bizonytka teht: a megszentelds.

Ezrt rja az apostol, hogy „ha ezeket cselekszitek, nem botlotok meg soha”. Az ernyek megvalsulsnak tja hossz s rgs, az akadlyok szinte fellmljk ernket, a vilg ksrt, de aki hsgesen kitart s a Krisztustl megjellt trl le nem tr, az bizonyosan elbbre s elbbre jut, mgnem elrkezik az utols llomshoz, minden erfeszts egyetlen cljhoz – megnylik eltte az Isten orszga. Az apostol szavaival lve: „gy bsgesen megadatik majd nektek, hogy bemehessetek abba az rk birodalomba, amelyik a mi Urunk, s Megtartnk, a Jzus Krisztus.” Az 5. versben gy ltszott, mintha neknk kellene az dvssgnket megszereznnk; most, hogy clhoz rtnk, ltjuk, hogy az Isten orszgba val bejutsunk nem a mi fradozsunk eredmnye. Ingyen ajndk ez. Isten kegyelme. Vagy msknt: ha a kvetkezmnyeknek megfeleltnk (5-7. v.), Isten adott ert ahhoz, hogy olyann lehettnk, amilyeneknek lennnk kellett. adta a hitet s ebben, mint csrban a kalsz, benne volt minden egyb. Neknk csak az volt a ktelessgnk, hogy poljuk, hogy trdjnk vele. A nvekedst Isten adta.

Mi csak arra vigyztunk, hogy a hitnk erv, ismerett, trelemm s szeretett vljk, s mikzben ez megtrtnt, nem is vettk szre, hogy ezekben mr maga az rkkval Isten van jelen. Nem is vettk szre, hogy az Isten orszgnak kapuja ezltal nylik meg. Szinte nem is vettk szre, hogy mikzben „Urunk” parancsnak engedelmeskedtnk, „Megtartnk” hatalma vdett s segtett meg bennnket.

EMLKEZTETLEK BENNETEKET…” (1,12-15)

12. vers: „Ezrt az a szndkom, hogy mindenkor emlkeztesselek benneteket ezekre, noha ismeritek, s ersek vagytok a nektek adott igazsgban. 13. vers: Helyesnek tartott ugyanis, hogy emlkeztets ltal bresszelek fl benneteket, amg ebben a „storban” vagyok, 14. vers: mert tudom, hogy gyorsan elhagyom az n „stramat”, amint azt a mi Urunk, Jzus Krisztus tudtul adta nkem. 15. vers: De azon leszek, hogy mindenkor emlkezhessetek ezekre, az n hallom utn is.” Az apostol eddig arrl szlt, hogy Isten milyen gazdagon megajndkozott bennnket az kegyelmvel (1.-4. v.), majd meg arra mutatott r, hogy ez nem maradhat kvetkezmnyek nlkl: a hvknek, akik Isten ajndkt elfogadjk, ktelessgeik vannak (5.-7. v.), s ha teljestik ezeket, akkor bejutnak a Krisztus kirlysgba (8.-11. v.)

A 12.-15. versekben sajt magrl szl az apostol, azt mondja el, hogy mi az feladata, az ktelessge. Ez a rsz egszen szemlyes jelleg. Pter apostol rzi, hogy kzel van mr az a nap, amelyet Krisztus megjvendlt. Rnehezedik lelkre gylekezeteinek sok-sok gondja, mgis remnysggel nz a jv fel, mert tudja, hogy a m megmarad, ha alkotja srba szll is.
A 12. vers els szava („ezrt”) az elz szakasz csodlatos grett, a Krisztus kirlysgt tartja szem eltt. Hogy azt el ne vesztsk az olvask, azrt rja nekik: „az a szndkom, hogy emlkeztetlek benneteket”. Mintha csak azt rn: gondot kell viselnem rlatok, hiszen psztorotokk tett engem az r, s az n szemem mr ltja a tornyosul viharfelhket: hamis tantk tmadnak, akik nem Krisztus evangliumt hirdetik. Ezek ellen vdekezni kell. De hogyan? Nem trvnyekkel, nem karhatalommal, hanem emlkeztets ltal: jusson eszetekbe Isten hatrtalan jsga, Krisztus nfelldoz szeretete s az, hogy milyen erfesztseket tettetek eddig az Isten orszga „rdekben!” S ha ez eszetekbe jut, ha szavam szven tall, benneteket, akkor tudom, nem lesztek az ellensg prdjv.
gy szlongatja, gy hvogatja az apostol azokat, akikhez levelt rja. Mint atya a finak, gy r nekik. S mivel az emlkeztetst lland tisztnek tartja, valszn, hogy arra gondolt: a Ksrt mindenkor tmadsra kszen ll, s olvasi mindig rszorulnak az szeld figyelmeztet szavra. Annl feltnbb ez, mivelhogy olvasit gy jellemzi, mint akik ismerik s mr ersek a nekik adott igazsgban. Arra cloz ezzel, hogy az evangliumot nemcsak hallottk, hanem be is fogadtk, st annak igazsgai mr gykeret is vertek bennk: nemcsak ismerik a keresztyn tant, hanem az letk is Krisztus uralma alatt ll.

Helyesnek tartom ugyanis, hogy emlkeztets ltal bresszelek fl benneteket” – rja tovbb az apostol. Figyeljk meg, mennyi szernysg, s alzat van ebben a mondatban. A szavakbl szeretet s aggds, felelssgtudat s ktelessgrzs rad. Az apostoli „tekintlynek” nyoma sem rzdik. Mgis a cl egy pillantsra se homlyosul el – az apostol szavai arra valk, hogy flbresszenek. me, minden lelkigondoz munka, minden prdikci lnyege! lmbl flbreszteni valakit akkor szoktunk, ha szksgnk van r, ha veszedelem fenyegeti. Lelki rtelemben: flbreszteni azt az embert kell, aki langymelegg lett, aki elvesztette fogkonysgt, akinl „az els szeretet” tn-flben van (Jel. 2,4), s ppen ezrt attl lehet tartani, hogy megtagadja Krisztust. Flbreszteni valakit, annyit jelent, mint ezt kiltani felje: lgy rsen, lss tisztn, ne felejtsd el a ktelessgedet – Krisztusnak eskdtl hsget, megtartottad-e?

rdekes, hogy az apostol ijeszts, fenyegets, tlethirdets nlkl, csendes-szelden vgzi el az breszts munkjt. Nem ostoroz, nem rmt, egyszeren emlkezetnkbe idzi a mltat. Ugyangy, amint Mestertl hallotta: „ama Vigasztal pedig, a Szentllek…eszetekbe juttatja mindazokat, amiket mondtam nktek” (Jn. 14,26).

Pter apostol rzi, hogy nem sok ideje van mr htra, mgis ez nem teszi se kedvetlenn, se ttlenn, st inkbb mintha csak azt prdikln: minl kzelebb llsz a hallhoz, annl szorgalmasabban teljestsd a ktelessgedet!

Emlkeztetlek benneteket, „amg ebben a storban vagyok”. Gondoljunk legelszr is arra, hogy nemcsak szemlletes kifejezsmdrl van sz, hanem rgi-rgi gondolatvilgrl, amelyik szerint a test stor, stra a lleknek.Az kori utas jszakra felttte valahol a strt, s msnap tovbbment, vitte magval a strat, jjeli szllsul. Strra azonban csak addig volt szksge, amg idegen helyen jrt, amg lland lakhelyre nem rt. Ebbl a httrbl rtjk meg, mirt mondta az apostol mr az els levlben is, hogy a keresztynek ebben a vilgban csupn „jvevnyek”, „idegenek”, „zarndokok” (1,1; 2,11; 1,17), akiknek igazi otthonuk nem itt van. Ugyanezt jelkpezi a stor is: fldi letnk hamar elmlik, a llek a testben csak ideiglenesen tartzkodik, msutt van az otthona.

Mert tudom, hogy gyorsan elhagyom az n stramat.” Az apostol ki akarja hasznlni a mg rendelkezsre ll idt. S ez az id rvid lesz, vagy legalbbis bizonytalan. A grg szvegbl nem tnik ki teljes bizonyossggal, arrl van-e sz, hogy az apostol hamarosan meghal, vagy arrl-e, hogy vratlanul, gyorsan kltzik el az lk soraibl. De az bizonyos, hogy helyzett Jzus szavai szerint fogta fl: „nkem cselekednem kell annak akaratt, aki elkldtt engem, amg nappal van: eljn az jszaka, amikor senki sem munklkodhat” (Jn. 9,4).

Elhagyom az n stramat”, ez a fordts nem sz szerinti. Az eredetiben a stortet eltvoltsrl van sz (ami sokkal szemlletesebb). Mind a kett ugyanazt a gondolatot fejezi ki, tudniillik, hogy az apostol halla nem messze van. Ezt nem gy sejti, hanem tudja, mg pedig kijelents rvn, - „amint a mi Urunk, Jzus Krisztus tudtul adta nkem.” Mikor, mi mdon trtnt ez? – nem tudjuk, mert az, amit a Jnos evangliumban tallunk (21,18-19; 13,36), nem az apostol gyors hallra vonatkozik, hanem arra, hogy erszakos halllal hal meg (ami be is kvetkezett). Pter apostol, gy ltszik, az r Jzus valamelyik elttnk ismeretlen kijelentsre cloz.

A 15. vers olvassakor a 118. Zsoltr 17. verse jut esznkbe: „nem halok meg, hanem lek, s hirdetem az rnak cselekedeteit.” Az apostol ajkrl ez gy hangzik: „azon leszek, hogy mindenkor visszaemlkezhessetek ezekre, az n hallom utn is.” Nemcsak olvasit serkenti az igazi keresztynsgre, hanem maga is minden tle telhett meg tesz rettk.

Mi az, amire az apostol halla utn is vissza kell emlkezni? Az intse, az figyelmeztetse (3.-11. v.). Ennek az „emlkezsnek” az eszkze ez a levl is, ami ltal az apostol halla – vagy az eredeti szveg szerint: (e vilgbl val) kimenetele – utn is beszl, hogy megersdhessk a hitnk, s szrevehessk a krlttnk llkod veszedelmeket. Minden mondatbl atyai aggds, a lelkek psztornak rtnk remeg szeretete rad. gy ismerjk meg az rt, mint aki pldakpe nyjnak s psztornak egyarnt. Egyetlen vggyal van tele a szve: hadd terjedjen az evanglium, s ennek kvetkeztben hadd szabaduljanak meg az emberek a bn rabsgbl. Mikzben „ezekre” emlkeznk, vajha minket is flrzna ez a ktezer ves levl! Mert az apostol, me, halla utn is emlkeztet bennnket!

A SZEMTANK BIZONYSGTTELE (1,16-18)

16. vers: „Mert mi nem ravaszul kieszelt mesket kvettnk, amidn nektek a mi Urunk, Jzus Krisztusnak a hatalmt s megrkezst hirdettk, hanem mi szemtani vagyunk az isteni nagysgnak. 17. vers: Mivelhogy az Atya Istentl tisztessget s dicssget nyert azltal, hogy „a felsges dicssgtl” szzat kldetett Hozz: „Ez az n szerelmes Fiam, akiben n gynyrkdm.” 18. vers: Ezt az gbl jv szzatot mi hallottuk, mert egytt voltunk vele a szent hegyen.”

Ez a szakasz annak az indoklst adja, hogy mirt hallgathatnak btran az apostol szavra mindazok, akik valaha is olvassk az rst. Az apostoli kor „prdiktorainak” kt csoportja elevenedik itt meg a szemnk eltt. Az egyikbe tartoznak az apostolok („mi”), a msikrl csak annyit tudunk, hogy „ravaszul kieszelt mesket” hirdettek. Gondolhatunk a pogny istenek szrmazsrl, harcairl, szenvedlyeikrl terjesztett mtoszokra, amelyek ebben a korban szltben ismertek voltak, valsznbb azonban, hogy a mr jelentkez eretnek tantkra cloz az apostol, akik a keresztynsg igazsgait pogny s zsid mondkkal igyekeztek sszehzastani. Pter apostol, trsai nevben is, lesen tiltakozik az ilyen emberi okoskodsok ellen: „mi nem kvettk” ezeket! A mi igehirdetsnk nem emberi tallmnyon alapszik! Akit mi hirdetnk, az valban ltez, hs s vr ember, de aki ennek ellenre is tbb, mint ember, mert neki „hatalma” van. Ez a sz az r Jzus csodira utal, amelyekben az isteni ereje lett lthatv. Akik lttk ezeket a csodkat, rnak vallottk t. rnak, aki parancsol, s akinek k tzn-vzen engedelmeskednek.

Krdezzk meg szintn magunktl: „Urunknak” tartjuk-e mi Jzust? s: ha egyltaln elismernk valamin Urat magunk felett, e a mi Urunk? Ha pedig szolgknak valljuk magunkat, nem embereknek, legjobb esetben a kzgyeknek vagyunk e a szolgi? Az apostol Jzus Krisztusnak: a valsgos Istennek s valsgos embernek a hatalmt s megrkezst hirdettk. A grg szveget fordthatnk eljvetelnek, jelenltnek is. ppen ezrt lehet, hogy vele kapcsolatban arra a boldog hrre kell gondolnunk, hogy a Messis, akit millik vrtak, eljtt, megrkezett. Lehetsges az is, hogy az rk jelenltre cloz az apostol – az igehirdetsben s a skramentumokban llandan jn hozznk, jelen van kzttnk.

Legvalsznbb azonban, hogy jra eljvetele, a msodik advent, amikor majd eljn tlni lket s holtakat, lebegett az r szeme eltt. Vagy taln: jelent, mltat s jvendt mind egybefoglalja az apostol ebbe az egy szba: „megrkezs”. Eljtt az els karcsonykor, velnk van a vilg vgezetig, s jra hozznk rkezik az utols tletkor. me, ezt a Krisztust hirdettk az apostolok!
Honnan tudtk meg, hogy ilyen? Hogyan ismertk t meg? gy, hogy Vele voltak, amikor az „Atya Istentl tisztessget s dicssget nyert”. Mit rtsnk ezen? A dicssg jelenti a mindennl vaktbb fnyt, mely krlvette s besugrozta az r Jzust a megdicsls hegyn (Mk. 9,2-13), Isten jelenltnek flrerthetetlen bizonytkaknt. A tisztessg pedig nem egyb, mint Isten rtktlete az Istenember fell: Vele szba ll, Mellette bizonysgot tesz, a tantvnyok jelenltben Finak jelenti ki, akiben kedvt leli, s ugyanakkor kinyilvntja azt az akaratt is, hogy emberek vele (a „felsges dicssggel”) az ember Jzus ltal beszlhetnek, vagy mg inkbb: Isten az akaratt Jzus Krisztus ltal kzli velnk. Senki ms nem mlt arra, hogy Isten szne eltt megllhasson. a szeretett Fi, s ezrt mi az Isten szeretett sehol msutt nem talljuk meg – ne is keressk – csak Jzusban.

Ha valaki azt mondan: ez is mese, mint a hamis tantk „trtnetei”, akkor kt tnyt, kzzelfoghat valsgot szegez szembe az apostol az ilyen lltsnak. Az egyik ennek a trtnetnek a sznhelye: „a szent hegy”, a msik pedig a mi sajt magunk (mi = az apostolok) – a fl – s szemtank.
Megolddik szmunkra ezzel a szakasszal a keresztyn igehirdets lnyege, titka s problmja is. Az apostolok prdikcijnak „trgya”: az rkk jelenlev Krisztus, akit k sajt maguk lttak s hallottak, azaz: a szemlyes hittapasztalat. (Vajon nem ennek a hinya okozza-e a mi ertlensgnket? Vagy msknt: nem ez-e a magyarzata, hogy nem az igt hirdetjk, hanem „egyhzi beszdet” mondunk?). Meggyz ervel, hitelre mltan csak szemtank tudnak beszlni!

A PRFTK BIZONYSGTTELE (1,19-21)

19. vers: „Mg ennl is rvnyesebb (bizonytk) a prftk szava. Jl teszitek, ha hallgattok r. Olyan ez, mint a stt helyen vilgt mcs: (addig szksges), mgnem nappal virrad s felkl a hajnalcsillag – a ti szvetekben. 20. vers: Gondoljtok meg mindenekeltt, hogy az rsban egyetlen prftai sz sem sajt magyarzatbl val. 21. vers: Mert sohase emberi akaratbl szrmazott a prftai sz, hanem a Szentllektl indttatva szltak az Isten emberei.”

Az elz szakaszban Pter apostol azokat tmadta, akik az evangliumot allegrinak, vagy mtosznak tekintettk. lltsukat azzal cfolta, hogy sajt maga s apostoltrsai szemlyes tapasztalatra hivatkozott: a megdicsls tnyre, amidn maga Isten tett bizonysgot a nzreti Jzus mellett.

Mg ennl is rtkesebb bizonytkunk van – cfolja tovbb az apostol a hamis tantkat, s ez - a prftk szava. A megdicslsnek csak hrom tanja volt. A ltoms csak rvid ideig tartott. Csak a „kivltsgosak” lttk. Ezzel ellenttben a prftk rsba foglalt szava mindenkinek rendelkezsre ll. s aki ismeri ezeket, az tudja, hogy minden gy trtnt, amint grve volt – minden prfcia beteljesedett. Amit a keresztynsg hirdet, az nem allegria, hanem valsg: a prftk jvendlseinek megvalsulsa. Ezrt: „jl teszitek, ha hallgattok r”. Ne felejtsk el, hogy az szvetsgrl van sz. s Pter apostol ezt tartja „szent rsnak”, noha szmt r, hogy az levele is fenn fog maradni, s a jvend szzadok szmra btorts s vigasztals lesz. gy tekinti az apostol az szvetsget, mint ami rdemes arra, hogy irnytsa az letnket, mert hiszen ez is Krisztusrl szl s ppen ez bizonytja leginkbb, hogy a keresztynsg nem emberi okoskods, hanem Istennek rktl fogva val akarata.

A prftk szava olyan, mint a „mcs”, amely brmilyen kevs fnyt ad is, mgis j arra, hogy ne legynk sttben. A megfelel grg sz ttalan, boztos, elhanyagolt helyet jelent, ahol minden pillanatban tartani lehet tle, hogy eltvednk. Ha pedig bell az alkonyat, mcs nlkl szinte mozdulni se tudunk. Mgis a mcsre csak virradatig van szksg. Ha a hajnalcsillag feljn, az ad vilgossgot. Ez a fny az igazi, mgis a msik is nlklzhetetlen a maga idejben. Mindez azonban csak kp, mert hiszen az apostol a mi lelki letnkrl beszl („a ti szvetekben”). Figyeljnk teht szavai jelentsre! Mintha mindazzal, amit eddig hallottunk, ezt mondta volna. Az emberi let tele van veszlyekkel, stt s kietlen – eltved benne az, akinek nincsen „vilgt szerszma”. De ha van is – mr pedig van – az csak kevs vilgossgot dert az emberi mirtekre, mgis elegend ahhoz, hogy el ne tvedjnk, azaz: hogy tudjunk Istenrl s az akaratrl. Ez a nem teljes, de mgis elegend vilgossgot ad „fnyforrs”: a prftk rsa. E nlkl, a bellk szrmaz vilgossg nlkl elvesznnk.

Ezt a vilgossgot, vagyis a prftai iratokat, illetve ezek sszessgt: az testamentumot addig kell tanulmnyoznunk, szavukra addig kell figyelnnk, „mgnem nappal virrad s felkl a hajnalcsillag.” Virradatkor elszr az egsz lthatrrl lassan-lassan oszlik a homly, s aki figyel, egyszer csak szreveszi a hajnalcsillagot. A Jelensek knyve szerint „ama fnyes s hajnali csillag”: Jzus Krisztus (22,16). A prftk rsait teht addig kell tanulmnyoznunk, mg csak Szentllek meg nem vilgostja a szvnket olyannyira, hogy az szvetsg lapjain is Krisztust ltjuk, megrtjk, hogy mindentt Rla van sz.

Klvin magyarzata szerint a mi egsz fldi letnk sttben botorkls. Egyetlen vilgossgunk a Szentrs, ppen ezrt Egyhz s Szentrs elvlaszthatatlanul egyv tartoznak. Mivel pedig teljes vilgossg csak az rkkvalsgban van, egyetlen tuds, egyetlen egyhz sem ignyelheti magnak a „csalatkozhatatlan” jelzt.

A 20. s 21. vers: az szvetsg keresztyn rtkelse. Az szvetsg szerzje maga a mindenhat Isten. Ahogy Pter apostol kifejezi: „az rsban egyetlen prftai sz sem sajt magyarzatbl val”. ppen ezrt az rs rk let. Figyelemre mlt mgis, hogy az apostol nem az rsrl szl, hanem a prfcirl. „Prfcin”, vagy „prftai szn” rtjk az szvetsgnek elssorban azokat a rszeit, amelyek az eljvend Messisra s annak orszgra vonatkoznak, ennek igazsgait, alapelveit trjk szemnk el.

De vajon nem „ebbl a szempontbl” rdott-e az egsz testamentum? Van-e benne egyetlen knyv is, amelyik nem erre utal, amelyik nem ezt a clt szolglja?

Mi az szvetsg? A mai ember hajland ezt a problmt kzlegyintssel elintzni. Legjobb esetben a zsidsg nigazolsnak, esetleg nemzeti trtnetnek tartja, teht: rnk nzve mellkesnek. S valban, ha ez az szvetsg, akkor nincs is r szksgnk. Egsz nyugodtan helyettesthet pldul a magyar nemzet trtnetvel. Pter apostol szavai azonban egszen ms irnyba mutatnak. „Az rsban egyetlen prftai sz sem sajt magyarzatbl val.” Azt jelenti ez, hogy az rs nem emberek vlemnyt adja el, hanem az rkkval Istent. A Biblia ri „a Szentllektl indttatva szlottak.” Amit Isten kijelentett nekik, k azt foglaltk rsba, a Biblia szerzje teht Isten. Az „rk” csupn eszkzk a Mindenhat kezben. Szolgk, akik ltal Isten vgrehajtja a maga tervt: tudtul adja akaratt. Istennek, hogy mi megrthessk t, emberi nyelven kell hozznk szlnia. Ezrt vlasztott embereket gondolatai tolmcsoliul. De nem akrmilyen embereket, hanem kizrlag olyanokat, akik l kzssgben voltak Vele, a Szentllek ltal. A grg szveg szerint a Szentllek „viszi”, „vezeti” az Isten embereit, jell annak, hogy nincsen sajt akaratuk, teljesen annak az akaratnak vannak alrendelve, amelyik rr lett rajtuk.

Isten kzli, kijelenti magt a prftknak, s a prftk a Szentllek ltal megvilgostva, tle vezettetve hozzk tudomsra az embereknek az Isten akaratt. A nyert kijelentst tovbbadni, a prftai ltomst, vagy a llekben megszlal hangot msoknak megmagyarzni, a kijelents tartalmt megfejteni – ehhez van szksg a Szentllekre. Nlkle nincs prfcia. Erre cloznak Pter apostolnak ezek a szavai: „egyetlen prfcia sem sajt magyarzatbl val.”

Ez a titka annak, hogy az rs tbb mint irodalom. Ezrt sem a tudomny eszkzeivel, sem irodalmi ismeretekkel nem lehet egszen „belehatolni” – ezek csupn annyit mutatnak meg, amennyi belle emberi. ppen azt nem ismertetik meg velnk, ami rss, Isten beszdv teszi.

Az rsnak, mint Isten beszdnek a megismersre csak egy md van, az tudniillik, hogy neknk magunknak is „Isten embereiv” kell lennnk. Ha neknk is adatik a Llek, ha mi is az Isten szolgi s apostolai vagyunk, csak akkor nylik meg szmunkra a prfcik vilga.

A 2. rsz kvetkezik.

 

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!