„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
Rostás-Farkas György írja A cigányság hagyomány- és hiedelemvilága című könyvének utószavában a következőket:
„A szokás-rendszer ismerete nélkül aligha közelíthet nemcigány ember igazán adaptíve (befogadásra készen) cigányságunkhoz, s viszont: az ismeret a cigányember öntudatosulása szempontjából is alapkérdés.”
Ezt a gondolatot nagyon fontosnak tartom, mert számomra ma Magyarországon ez a kérdés kétoldalú.
Mivel együtt élünk, elengedhetetlen, hogy ismerjük és tiszteljük egymást. S a lehetőségekhez képest szeressük is. Így valósulhat meg a békés egymás mellett élés cigány és nemcigány ember között.
Számomra azért fontos a romák életének (szokásainak, hagyományainak) ismerete, mert tanítói munkám első percétől kezdve, évről-évre tanítok roma gyerekeket. Fontos a velük való foglalkozás, a tehetségek kiemelése. Napjainkban is igen szép példákkal találkozhatunk, gondoljunk a most feltűnt igen tehetséges énekesekre: Gáspár Lászlóra, Oláh Ibolyára.
Tanításom során megpróbálom ismereteimet átadni a cigány és nemcigány tanulóknak egyaránt. Remélem sikerül elérnem, hogy büszkén ismertessék meg dalaikat, meséiket, táncaikat velünk és egymással.
Egy nép fennmaradásának titka a nyelv, a hagyományok, a szokások ismerete és tovább vitele. Épp ezért a cigányság részéről fontos a megőrzés, vagyis az újabb cigány nemzedékeknek is meg kell ismerniük sajátos etnikai világukat.
Egy roma köszöntéssel zárnám dolgozatomat:
Te zhutij tumen o Del bute shavorenca, haj te zhutij o Del te bararen le opre!
Segítsen az Isten titeket sok gyerekkel, és segítsen az Isten, hogy felneveljétek őket!
6. Irodalomjegyzék
Bánosi György- Törőcsik Attila: Népek lexikona
Budapest, Saxum Kiadó 2002.
Britanica Hungarica
Budapest, Magyar Világ Kiadó, 1994. Főszerkesztő. Halász György
Dr. Karsai Ervin: Cigányokról dióhéjban Anda Romani Kultúra Alapítvány Budapest, 2001
Gulyás Sándor: Cigánygyerekek hátrányai és esélyei Tankönyvkiadó, Budapest, 1981
Magyar Nagylexikon Budapest, Akadémia Kiadó
Raicsné Dr. Horváth Anikó: Cigány népismeret és pedagógia, A hét szabad művészet könyvtára, Zsámbék, 2000
Rostás-Farkas György: A cigányság hagyomány-és hiedelemvilága Szerk.: Dr. Ranner Gizella Cigány Tudományos és Művészeti Társaság 2000
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére