IV. Akarsz-e meggygyulni haragodbl?
IV. Akarsz-e meggygyulni haragodbl?
Mr sz volt arrl, hogy gondolatainknak klnbz rzelmi tltse lehet - poztv vagy negatv.
Elmondottuk, hogy a bethesdai beteg gondolatainak egyik negatv tltse a flelem lehetett. Minden valsznsg szerint a msik negatv tlts a harag volt. me: - Nincs emberem! - Egyik legindulatosabb sz ez a "nincs". Mg akkor is, ha halkan mondjuk. Mennyi lzads, kesersg srsdik ebben a szban!
A msik haragra mutat sz ez: elttem. "Ms lp be elttem!... " Milyen fojtott haragot tud kivltani az emberbl a mellztets!
Kis gyerekek versenyt futottak egyszer, s az, aki msodiknak rkezett be, keser mrgben belergott az elsbe. - Mi mr csak llekben, gondolatban rg-kaplunk, de lnyegben az indulat ugyanaz. Hogy mi a harag biolgiailag, st llektanilag, azt most meg se ksreljk meghatrozni. Nem is volna knny. gy vagyunk vele, mint az elektromossggal: knnyebb a ltezsi formirl beszlni, mint meghatrozni.
- De hadd mutassunk r hrom formjra:
1. Van olyanfle haragos ember, akit akna- embernek nevezhetnnk.
Hossz-hossz ideig csndes. Virgok nnek mellette, szinte nem is ltszik tlk. De ha egyszer valaki rlp "gyjt- szgre", akkor hirtelen felrobban. Robbansa rvid, de hangja, hatsa nagy. Akik kzelben vannak, azokat megsebzi, nemegyszer slyosan, maga pedig megsemmisl. Ezt tvitt rtelemben gy mondhatnnk: szgyen s megsemmisls rzse jrja t. Robbansval nmagnak rtott a legtbbet.
2. Van Vezv-ember, aki szntelen pfg s fstlg. Olykor ersebben, olykor gyengbben, de szntelen. Csak tisztes tvolbl lehet mellette "letelepedni", mert hamujval mindig mindenkit beszr.
3. Vgl van "zsanr-ember", mgpedig rozsds zsanr-ember, aki ha hozzrnek, ha "megnyitjk": csikorog. Ha nem nylnak, nem szlnak hozz, akkor csndes, de az els mozdulatra, amellyel megrintik, kellemetlen, flsrt hangot ad... Igen, olaj kellene neki, finom olaj: a szeretet olaja. Ez mg "csak" harag. A haragot lehet megbnni, lehet levezetni, de lehet tpllni is. Jb knyve szerint "az lnokszvek haragot tpllnak... " (36,13) Tplljk s gyjtik a haragot, gy lesz belle gyllet: GYL-L-ET. Ez az, ami mr bn. Mert azt mondja az Ige: "m haragudjatok, de ne vtkezzetek. " (Ef 4,26).
Milyen letes megllaptsa ez az Ignek: A fel nem szmolt, a le nem tett haragot mondja vteknek, bnnek! Ez pedig mr nem harag, hanem feltpllt, "meghizlalt", sszegyjttt harag, azaz: gyl-l-et...
Jellemzi: Elssorban nem gyllete trgyt li, hanem nmagt. Ezrt a llek rkbetegsge. A rksejtek tudniillik fellzadnak a tbbi sejt ellen, de ppen ezzel a lzadssal puszttjk el nmagukat is. Mert meglik az l szervezetet, az embert, akiben lnek. Ugyangy puszttja a gyll-et azt, aki sszegyjttte s tpllja a haragjt. Hogyan l? - Lssuk rszleteiben is. Vakt s skett tesz. "Se nem ltott, se nem hallott" – szoktk mondani.
A bethesdai beteg ember azrt nem HALLJA a krdst: "Akarsz-e meggygyulni ? ".
s nem LT embert: "Nincs emberem!" - mondja a megsketlt, elvaktott ember. Elvaktott ember, aki csak gyllkdni, panaszkodni tud msokra. Hogy mennyire ott fszkel benne a msok irnt rzett gyllet, mutatja a trtnet llegzetellltan megdbbent befejezse is, amikor gyllete tulajdonkppen gygytja, Jzus ellen is fordul: "Elment ez az ember, s megmondta a zsidknak, hogy Jzus az, aki meggygytotta." (Bizony feljelents ez!) me az eredmny: "A zsidk ezrt ldzni kezdtk Jzust, mert szombaton tette ezt. " (Jn 5,15-16) me a vak s sket gyllet, amelyik maga ellen fordul - hiszen nmaga ellen fordul, aki Jzus ellen fordul!
De nemcsak skett s vakk tesz, hanem get, st elget a gllet. Taln hallottuk mr ezt a kifejezst: izz gyllet. Csak ppen azt nem tudjk sokan, hogy tulajdonost, hordozjt geti meg elssorban. Hny gynevezett gyomorgs s brkits, hirtelen csalnkits mgtt ilyen elfojtott "izz gyllet" hzdik meg! (Pldul: g az arcom a szgyentl.") Hny gyomorfekly mttet elkerlnek ma mr llektani kezelssel! De mg ez sem szksges; ha valaki az rban le tudja tenni "izz gyllett" - testileg is gygyulni fog. Mert minden, de minden sszefgg az emberi szervezetben: a llek s az idegzet a testtel. Hallottuk-e mr azt: "Megpukkadok a mregtl!" Ez valban gy is van.
Egy hres ideggygysz szokta mondani: "A llek tkre a vastagbl. " A mreg, a gyllet a legnehezebben emszthet tel: felfj, megpukkaszt - szinte fizikailag is. Ez is ismers: "Felrobbanok dhmben!" Ha a szeretet s a fellrl val bkessg a llek oxignje, a gyllet a mrges gzkeverk, amely brmely pillanatban berobbanhat.
ppen ezrt a gyllet, de mg az gynevezett ,jogos" harag is a legnagyobb fnyzs - mert elssorban nmagunknak rtunk vele. Betegg tesz.
Valaki, aki ezt mr jl tudta, azt mondotta egy embernek, aki felhboritan viselkedett vele szemben:
- Krem, most menjen el, mert nem engedhetem meg magamnak azt a luxust, hogy dhs legyek!
De nemcsak nmagunknak rtunk, hanem Isten gynek, Isten orszgnak is. Mg "jogos" haragunkkal is. Nemegyszer kell emiatt a hvknek Isten s az emberek eltt szgyenkeznik. Szoks olykor s vdekezsl az ostort-forgat Jzusra hivatkozni. Azt azonban sehol sem olvassuk,hogy a tantvnyoknak ugyanezt megengedte volna Jzus Krisztus! Inkbb arrl tudunk, hogy a samriaiakra tzet kvn tantvnyoknak azt mondja: "Nem tudjtok, minm llek lakik tibennetek!" (Lk 9,55)
Mert jl tudja, hogy a harag, a gyllet s az ebbl fakad tettek visszaszllnak fejnkre.
Valahol olvastam, hogy egy erdsz rettenetesen felmrgeldtt egy hjra, amelyik le-lecsapott a csirkire. Vgre sikerlt csapdval elfognia. Dhben dinamitpatront kttt a lbra s krrvenden elengedte. De az llat a szokatlan sly miatt csak az erdszlak tetejre tudott felszllni. A patron ott robbant fel s elvitte a fl tett...
Hogyan is mondja az Ige: "Amit az ember vet, azt is aratja" (Gal 6,7).
Vagy msutt: "Te azonban kemny szvvel s megtrs nlkl gyjtesz magadnak haragot a harag napjra, amikor az Isten nyilvnvalv teszi, hogy igazsgosan tl. " (Rm 2,5)
Mi a harag, s fknt a gyllet? Stanley Jones gy fogalmazza meg. "Az itt elkezdd pokol. " Aki engedi, hogy elhatalmasodjk benne, az a poklot tpllja magban.
Vannak-e KIVEZET lpsek?
Nem illik szjtkot csinlni, de hadd fogalmazzuk meg gy a krdst:
- Ki vezet? !
! Jzus Krisztus vezet ki Szentlelke s Igje ltal. Van egy igen komoly "kivezet" Ige: "Minekutna azrt most megigazultunk az vre ltal, sokkal inkbb megtartatunk a harag ellen ltala!" (Rm 5,9) Tudjuk, hogy itt a harag elssorban Isten haragjt jelenti - de a mi magunk haragja ellen is tart meg! Hogyan tart meg a sajt haragunk, gylletnk ellen? Kr: - Add ide a haragodat, nlam jobb helyen van! "Mert arra hvattatok el: hiszen Krisztus is szenvedett rettetek, nktek pldt hagyvn, hogy az nyomdokt kvesstek. Aki bnt nem cselekedett, sem a szjban lnoksg nem talltatott - aki szidalmaztatvn, viszont nem szidalmaZott, sZenvedvn nem fenyegetZtt - hanem hagyta az igazsgosan tlre. " (1Pt 2,21-23)
Jzus tant, hogy hagyjuk abba nmagunk lland szemllgetst, az nmagunk krl forgst! Ma is s mindig is ez volt az egyetlen gygyulsi lehetsg. Hiszen minden harag, minden mreg s gyllet alapja ppen az, hogy nnket ri srelem, vagy nnknek nem sikerl rvnyesteni cljt, mi pedig teljesen "belegabalyodunk" ebbe az rzelembe. Aki kilp nmaga kzppontjbl, az nemcsak a gylletet gyzi le, hanem helyet ad az letbe belp Jzus Krisztusnak. S attl kezdve az az "indulat" lesz benne a dnt, amely volt a Jzus Krisztusban is (v. Fil 2,5). Ez az indulat pedig az alszlls, a szeretet, a szolglat, a megbocsts indulata... Mert ha van "fel"-induls, akkor van "meg"-induls is.
s ez a Jzus Krisztus szerint val. Nos,
Jzus kr: Add oda!
Figyelmeztet: Bocsss meg!
Tant: Lpj ki nnn kzppontodbl!
Cselekszik: Elfoglalja helyt letnk kzppontjban!
Ha van gygyuls a haragbl, gylletbl, akkor krlbell ez az tja, hogy ne felindult emberek, hanem megindult tantvnyai legynk az Lelke ltal.
Egyedl jttnk a vilgra s egyedl tvozunk. s a kt nagy egyedllt kztt hnyszor s hnyszor kell egyedl maradnunk - egyszeren azrt, mert vannak megfelezhetetlen percek s rk! Amikor egyedl kell maradnunk!
|