II. Akarsz-e meggygyulni kpzelgseid rabsgbl?
II. Akarsz-e meggygyulni kpzelgseid rabsgbl?
Amikor Jzus Krisztus megkrdezi a bethesdai beteg embert: Akarsz-e meggygyulni? - milyen termszetes volna a vlasz: - Hogyne akarnk!?... Ilyen termszetes pldul Bartimeus vlasza Jzus krdsre: - Mit akarsz, hogy cselekedjem vled?... - Hogy lssak! (Mk 10,51)
Ez az ember a Bethesda tavnl ki se tudja mondani ezt a szt: Akarok. Mert az akarata volt beteg. St onnan eredhetett az a bne is, ami vgl harmincnyolc ven t gynak dnttte. De az akarat megbetegedse vagy tarts betegsge mindig kvetkezmny. Ha valakinek bnulni kezd fl-arca, vagy szja, lba, az orvos tudja, hogy ezt a bnulst egy kis vrrg okozhatja az agyban. Nem a vgtagokkal van a baj, hanem feljebb s beljebb van a baj oka. Ha a vrrg esetleg felszvdik, a vgtagok is gygyulni kezdenek. gy van az akarattal is: ha az beteg, a llek orvosa tudja, hogy feljebb, beljebb, a gondolattal, a kpzeletvilggal van baj. Mert igen nagy jelentsg, hogy mirl gondolkodunk, fantzilunk. Valszn, hogy nem azok vagyunk, AMINEK gondoljuk, kpzeljk magunkat! (Pldul: nem vagyunk olyan npszerek vagy j hrek, emberek eltt kedvesek, stb.) De az biztos, hogy azok vagyunk, AMIT gondolunk, kpzelgnk!
Gondolataink, kpzelgseink adjk meg lelknk alapsznt. Ahogy kt egyforma pohr azonnal "ms" lesz, ha az egyikbe vrsbort, a msikba ssavat ntnk; gy tltenek ki bennnket gondolataink s adjk meg lnynk jellegt. Gondolataink, kpzelgseink ppgy tcsillannak
rajtunk, mint a pohron a folyadk. Lttunk-e mr csnya arcot szpnek? Szp arcot – visszatasztnak? reg arcot - megfiatalodva, kisimulva? Fiatal arcot - napok alatt megregedni?... - A gondolat- s kpzeletvilg "varzsa" ez! De nemcsak nappal, mg jjel is hatnak gondolataink, kpzeletvilgunk.
Beksznak lmainkba s befolysoljk jszaknkat, pihensnket. Nem mindegy, milyen gondolatokkal, fantzilssal alszunk el. Tisztkkal vagy tiszttalanokkal-e? Gyllettel, vagy csndes, bks dervel? Elalvs eltt val gondolataink ugyanis lomnyit gondolatok. Azokhoz trsulnak a tudatalattinak klnbz mly rtegeibl feltr lmok. Nem mindegy teht, hogy gyilkossgrl szl detektvregnnyel alszunk-e el, vagy az Igvel! Haragosunk arcval, vagy Jzusra gondolva. Egsz jszaknkat, st annak kvetkezmnyekppen egsz msnapunkat befolysolja, mert lmainkra esetleg nem emlkeznk, de hangulata bennnk maradhat egsz nap, ingerltsg vagy derltsg formjban.
Ma mr a tudomny is gyakran beszl arrl, hogy agyunk affle hallatlanul finom ultra-mikrohullm lead, teht tovbbsugrozza gondolatainkat, kpzelgseinket. Ma mg fel sem tudja mrni a tudomny, hogy gondolatokkal mit lehet rtani! (Jzus mr beszl errl: "n pedig azt mondom nektek: aki kvnsggal tekint egy asszonyra, mr parznasgot kvetett el vele szvben. " Mt 5,28)
Hogy gondolataink tov
bbsugroznak, arrl sok kedves, reg hzaspr is beszlhetne, akik mr gyannyira egyms "hullmhosszra" hangoldtak, hogy olykor az egyik ki nem mondott krdsre hangosan vlaszol a msik. s ma mr szmos tanulmnyt ismernk a csecsem-llektan terletrl, arrl pldul: mirt sr fel jjel a kisgyermek - desanyja gonosz gondolatara, tiszttalan kpzelgseire! s jl tudjuk, milyen feszlt lehet egy csaldi lgkr, anlkl, hogy egy sz is elhangzank. A gondolat sugrzik, mint a rdium: l vagy gygyt.
Kvetkezskppen kimondhatjuk, hogy gondolat- s kpzeletvilgunk: lelknk hajtereje, dinamikja. Nem mindegy teht, hogy ez a dinamizmus, ez a dbbenetes er mivel van megtltve. Azaz nem mindegy, hogy gondolat- s kpzeletvilgunk milyen tlts. Szinte let s hall krdse; st az rk let s rk hall krdsv is vlhat. Lehet tiszta, j rzelmekkel megtlttt, de lehet tiszttalan s gonosz rzelmekkel teli gondolat- s kpzeletvilgunk. gy is mondhatnm: gondolat- s kpzeletvilgunk lehet pozitv s negatv tlts.
A pozitv tlts - pozitv embert forml. Dinamikus, lendletes, alkot, pt, gygyt egynisget.
A negatv tlts negatv embert alakt. Sztes, lgy, puha, ttova, gtlsokkal teli, vagy ppen rombol, rossz hats egynisget. Negatv gondolat pldul: "Ez gysem fog sikerlni!" - s a gondolat megtelik borlt, keser rzelmekkel. s ha valaki gondolatban mris csdt mondott, az sajt bukst, sikertelensgt kszti el.
Aki sasra vadszik, ne tartsa puskjt lefel! Aki el akar rni valamit, annak a clra kell szegeznie a tekintett, nem az akadlyokra. Milyen megdbbenten megelzi ezt a mlyllektani ttelt Jzus, amikor gy szl a kapernaumi szzadoshoz: "Legyen neked a te hited szerint!" (Mt 8,13)
Mert mindaz, amirl eddig sz volt - hitkrds is. Gondoljunk csak bele, ha hitetlenked, keserg, borlt megjegyzseinkre megszlalna mgttnk Jzus: - Legyen neked a te hited szerin t!...Gondolataink, kpzeletvilgunk nemcsak sorsunkra, letnkre, jvendnkre hatnak ki, hanem testi egszsgnket is befolysoljk.
Valaki a "kiboruls" szln kerlt lelki gondozhoz. Orvosi leletei efflkrl beszltek: magas vrnyoms, szvzavar, fullads, vastagblhurut, hallflelem... Reggel kimerlten bred, jjel nem tud aludni, nappal pedig folyton leragad a szeme. Mr-mr a leszzalkoltats gondolatval foglalkozik, de ezt orvosi leletei nem teszik indokoltt, panaszai ellenre sem.
A beszlgetsek sorn kiderl, hogy vek ta rgeszmje, knyszeresgondolata az: hogyan tudn majd egyszer a rajta esett srelmeket megbosszulni?! Ezzel alszik el, ezzel kel, ezzel fekszik.Termszetesen naponknt kell tallkoznia azokkal, akiket gyll – st ilyenkor udvariasan kell mosolyognia ppen azokra, akiket kpzelgseiben megknoz. Ez szinte kibrhatatlan feszltsget szl s sokfle gtlst, kvetkezskppen testi zavart okoz, egszen a munkakptelensgig. Mihelyt megrtette a Miatynknak ezt a mondatt: "Bocssd meg... mikppen mi is megbocstunk... " s azt az egyszer tnyt, hogy gondolatai, kpzelgsei egyedl csak neki rtanaak, s ezt a lelki beszlgets sorn le tudta tenni: rohamosan megkezddtt testi gygyulsa is.
Vagy: Egy ember, ahnyszor csak szlvrosba utazik, hogy desanyjt megltogassa, mihelyt messzirl megltja a templom tornyt, amelynek tvben valamikor get megszgyents rte: asztmatikus rohamot kap, mert megrohanjk rgi szgyene emlkei. A rohamok csak akkor s ott jelentkeznek.
Vagy: Ki ne ismern azt a jelensget, hogy elg egyeseknek egy nemszeretem telre gondolni; mris csalnkitst kapnak? A legjabb mlyllektani s orvosi irodalom szerint, huzamosan tart, kellemetlen gondolatok, kesersgek s izgalmak vsmrt vagy akr furunkulust is okozhatnak. A nagyon gyakran gondolt gondolatok s az ismtelten elkpzelt kpzelgsek gynevezett knyszergondolatokk s knyszerkpzetekk alakulhatnak. Amelyek mr maguktl bukkannak fel. Amelyeket mr "muszj" meglni! Minden letrmt s lendlett elvehetik annak, aki fltt rr vlnak. Ilyenek pldul a szadisztikus gondolatok, amikor valaki szntelenl arra kell, hogy gondoljon, hogy valakit vagy valakiket meg kell knoznia, szrnia, tnie vagy vgnia, vagy csak bele kell cspnie a msik karjba, s mrmr alig kpes visszatartani magt. - Ilyenek a parzna kpzeletek, amelyekbl alig lehet kiszabadulni.
Vagy valaki pldul azrt nem jr templomba, mert mihelyt megkezddik az istentisztelet, hangtalanul szidalmaznia kell Istent, az Igt, az igehirdett. Fl kell ugrania s ki kell futnia a templombl, hogy ez be ne kvetkezzk hangosan is. Termszetesen ez mr slyos betegsg s mr nem lelkigondozi, hanem orvosi eset elssorban. me, csak ennyit arrl, hogy testnkre visszahatnak a gondolataink, kpzelgseink, s igen slyosan hatnak vissza, ha azok rzelmi tltse negatv.
A mi genercink egyik legnagyobb llektani felfedezse, hogy az embernek megvltozik az lete, ha megvltoznak gondolatai. Ha ms tltst kap a gondolat, akkor ms irnyt vesz az akarat, a cselekvs, hiszen cselekedeteink: lthatv vlt gondolataink. Ha pedig ms irnyt vesz a cselekedet, ms irnyt vesz az let is - s gy mskppen alakul s alakt. Amit gy tartanak szmon, mint a "mi genercink nagy felfedezst", azt jl ismeri Jzus Krisztus, amikor annyiszor hangslyozza: - Trjetek meg! (Mk 1,15) A megtrs az si szveg szerint: metanoia, amelynek els jelentse a sztrban: a gondolkozs megvltoztatsa. Minden megtrs gykere ez. Ha ez nem trtnik meg, csak lmegtrs trtnhetik, valami rzelmi bizsergs, ami hamarosan elillan. De mindig az a nagy krds: hogyan vltoztathatjuk meg gondolkodsunkat, azaz: hogyan kezddhetik meg bennnk a megtrs? Vagy ha mr megtrtnk, hogyan frisslhet s julhat meg bennnk j-szvetsgnk?
Azt tudjuk, hogy Jzus Krisztus a kezdemnyez. - Hogy nem kereshetnnk t, ha nem keresne bennnket. Hogy meg se tallhatnnk, ha mr meg nem tallt volna. De azt is tudjuk, hogy Jzus Krisztus senkit sem knyszert semmire. s vannak lpsek, amelyeket neknk kell megtennnk Fel, ha csak nhny lps is ez. Nos, van-e ilyen lps kifel - kpzelgseink rabsgbl?...
Az Ige klnskppen hrom lpst mutat; ezek elfogadsa s tlse gygyt erej:
1. "Hagyja el tjt a bns, s gondolatait az lnok ember! Trjen az rhoz, mert irgalmaz neki, Istennkhz, mert ksz megbocstani." (zs 55,7)
Elhagyni az utat?! Hogyan? Egy frfi Jzus Krisztus Igjnek hatsa alatt abbahagyta az ivst. Idnknt azonban jra s jra megrohanjk a ksrtsek. A kvnsg ereje letrve gyngl akaratot - tbbszr elsodorja a kocsma kzelbe, de ott megll a sarkon, belefogdzik egy rozsds csatornacsbe, mint a fuldokl egy parti gykrbe, lehunyja szemt s gy szl Jzus Krisztushoz:
- Jzusom, aki velem vagy, akarsz inni velem egy frccst? Ha ezt a krdst felteszi, mr el tudja engedni a grcssen fogott csatornacsvet, akarata megjul s htat tud forditani a kocsmnak. Ahol mi mr nem tudunk semmit "beleadni" gyngl akaraternkbe, mg mindg bele tudja adni nmagt!
Elhagyni a gondolatokat?! Annyi mindent elhagytunk, s kszek vagyunk elhagyni. Meg kell tanulnunk gondolatokat is elhagyni. Az elhagysnak egyik mdja a kibeszls. Egyszer ki kell beszlnnk fojtogat gondolatainkat - a lelkigondoznak. Ahogy az a vrfolysos asszony ott a kapernaumi utca porban elmondott Jzusnak "mindent, igazn" (Mk 5,33). Szntelenl ki kell beszlnnk, ki kell mondanunk az rnak beteg gondolatainkat, hogy elvehesse tlnk. Egy ismersm, ha este vagy jjel gonosz indulatok rohanjk meg, lelp az gyrl, letrdel s Jzusra gondol. gy is mondhatnm: imdkozik. Prbld meg egyszer! Milyen ms gondolatok ksrtenek fekve, s milyen ms gondolataink tmadnak, amikor trdepelnk! Mennyi minden "lemarad", s mennyi gondolatot el lehet hagyni ! Azt mondjk: a gondolatok szllnak leggyorsabban. Megtapasztalhatod: trdeiden "rplve" meg tudod elzni rossz s gonosz gondolataidat.
2. "...Foglyul ejtvn minden gondolatot... engedelmeskedjnk Krisztusnak" (2Kor 10,5/b).
Imdsggal meg lehet ktzni, st "be lehet ksrni" Jzus Krisztus el gondolatainkat. Dntseink eltt - gondolatban – megkrdezhetjk Tle: - Te mit gondolsz, Uram? Van egy keleti kzmonds: "Legokosabb a kgyt mg tojsban meglni." Legokosabb, ha gondolatainkat mg akkor ejtjk foglyul, mieltt cselekedett vlhatnnak. Ez a lzad gondolatok legyzsnek mdja.
3. Vgl: "...testvreim, ami igaz, ami tisztessges, ami igazsgos, ami tiszta, ami szeretetremlt, ami jhr, ha valami nemes s dicsretes, azt vegytek figyelembe! Amit tanultatok s tvettetek, hallottatok s lttatok is tlem, azt tegytek, s veletek lesz a bkessg Istene!" (Fil 4,8-9) Rviden gy mondhatnm: Gondoljunk tbbet Istenre, hogy az akaratt cselekedhessk! Nehz gyllkdve vagy tiszttalanul gondolni valakire - s ugyanakkor Jzusra is gondolni... Gondolunk-e annyit az rra, mint egy haragosunkra?
Egy desapa belp a szobba s srva tallja kislnyt egy dolgozat felett: - Nem megy? krdi szelden. - Nem! - szipog a kislny. - Szedd ssze csak az eszecskdet s az akaratodat, s menni fog. - Mr mindent sszeszedtem, desapm, s nem megy. - Mindent? Igazn mindent sszeszedtl? krdezi az desapa s belemosolyog a csodlkoz lenyszembe. - Engem mg "nem szedtl ssze", nekem, ltod, mg nem szltl. Mindent sszeszedtl, mindent megksreltl - s mgsem megy?! Neki, Neki szltl mr? - Fel fordulva, megfordulva szltl-e mr? Nos: akarsz gygyulni? Akarathinyodbl, zillt testi-lelki llapotodbl? Metanoia: Trj meg!
Vltoztasd meg gondolataidat! Az elmondott hrom lps a te feladatod!
1. Elhagyni. 2. Foglyul ejteni. 3. Ezekrl - Rla - gondolkodni !
De mieltt az els lpst megtennd, arra gondolj: Mit s Kit hagyott el Jzus Krisztus rettnk? Hogyan esett foglyul rettnk? Hogyan gondol rnk, st van velnk szntelen? Mert lehetsges olyan szimbizis, egyttls is, mint a szlt s a szlvessz. Mi benne pedig mibennnk. "Aki nbennem marad, s n benne, az terem sok gymlcst, mert nlklem semmit sem tudtok cselekedni." "Eddig nem krtetek semmit az n nevemben: krjetek s megkapjtok, hogy rmtk teljes legyen. " (Jn 15,5 s 16,24)
|