I. Akarsz-e meggygyulni akaratgyengesgedbl?
I. Akarsz-e meggygyulni akaratgyengesgedbl?
Akarsz-e meggygyulni? Micsoda krds! Ht van beteg a vilgon, aki nem akar meggygyulni? Van! Nem is kevs! Sok jel arra mutat, hogy az a beteg is tbbkevsb ezek kz tartozott, akirl Jnos evanglista r evangliumban: Jeruzslemben a Juh-kapunl van egy medence, amelyet hberl Bethesdnak neveznek. Ennek t oszlopcsarnoka van. A betegek, vakok, sntk, sorvadsosak tmege fekdt ezekben (s vrtk a vz megmozdulst. Mert az r angyala idnknt leszllt a medencre, s felkavarta a vizet: aki elsnek lpett bele a vz felkavarsa utn, egszsges lett, brmilyen betegsgben is szenvedett).
Volt ott egy ember, aki harmincnyolc ve szenvedett betegsgben. Amikor ltta Jzus, hogy ott fekszik, s megtudta, hogy mr milyen hossz ideje, megkrdezte tle: "Akarsz-e meggygyuln?"
A beteg gy vlaszolt neki: "Uram, nincs emberem, hogy amint felkavarodik a vz, beemeljen a medencbe: amg n megyek, ms lp be elttem."
Jzus azt mondta neki: "Kelj fel, vedd az gyadat s jrj" s azonnal egszsges lett ez az ember, felvette az gyt, s jrt. Aznap pedig szombat volt. A zsidk ekkor gy szltak a meggygytott emberhez: "Szombat van, nem szabad felvenned az gyadat." gy vlaszolt nekik: "Aki meggygytott, az mondta nekem: Vedd az gyadat, s jrj!" Megkrdeztk tle: "Ki az az ember, aki azt mondta neked: Vedd fel s jrj!?"
De a meggygytott ember nem tudta, hogy ki az, mert Jzus flrehzdott az ott tartzkod sokasg miatt. Ezek utn tallkozott vele Jzus a templomban, s ezt mondta neki: "me, meggygyultl, tbb ne vtkezz, hogy valami rosszabb ne trtnjk veled."
Elment ez az ember, s megmondta a zsidknak, hogy Jzus az, aki meggygytotta. Ez a frfi mr harmincnyolc ve beteg, s ebbl j nhny vet a jeruzslemi "Dagly-frd" oszlopos csarnokban tlttt, a Bethesda tavnl, valami hordgy-fln heverve. Lehet, hogy eleinte vrta a "vizek mozdulst": gygyulst, de vek mltn mr is olyan megszokott remnytelensggel heverhetett ott, mint hever ma is szerte a vilgon szmtalan beteg az elfekv krhzak sr levegj s sr gyas termeiben. Ekkor megll valaki mellette. Nem valamely betegtrsa, hogy sirnkozva magrl beszljen, hanem egy ismeretlen valaki. Ez az ismeretlen rnz, majd megszltja:
- Akarsz-e meggygyulni ?
Jzus Krisztus szltja meg ezzel a krdssel! Sznoki krds ez? Ismtelten fel kell vetnnk: el lehet azt kpzelni, hogy valaki harmincnyolc ve beteg, s mr nem is akarna meggygyulni? Igen, nagyon is el lehet kpzelni. ppen azrt, mert mr harmincnyolc ve beteg. s betegsgt gy megszokta, mint ppos ember a ppjt, kopasz ember a kopaszsgt. A betegsget is meg lehet szokni. Mindent meg lehet szokni.
Valaki kt vtizedet tlttt brtnben. Amikor kiengedtk, azt krte: engedjk vissza, mr nem tud kint lni. Kinevettk. pedig betrt egy zletbe, csak azrt, hogy jra megszokott helyre, trsasgba kerlhessen.
Szenvedlyek, bnk rabsgt is meg lehet szokni. Lehet velk "bksen egyttlni". - Van egy madrfajta, ameIyik a krokodilus htn l, teljes szimbizisban azaz, egyttlsben a krokodilussal. Egy klns halfajta pedig a cpra tapad r, s azzal l egytt. Mr nem is tudna nlkle lni. Be sokan lnk a magunk krokodilusval s cpjval bks egyttlsben! vek, vtizedek ta egytt egy titkos szenvedllyel, rejtett bnnel, s esznkbe sem jut, hogy meggygyuljunk, hogy ki is gygyulhatunk belle. Mr teljes s komfortos ez az egyttls, testileg-lelkileg.
Egy vezetlls embert gyakorta zaklatott hivatalban egylerongyoldott rtelmisgi. Minden hten megpumpolta, mondvn: - Nincs munkm! Vagy ezzel: - hen halok! A ftisztviselnek megesett a szve rajta, s munkt, mgpedig irodai munkt kertett neki. De miutnfelajnlotta, hol s mikor foglalhatja el llst - az ott sem jelentkezett s se ltta soha tbb. Az az ember mr teljes s bks szimbizisban lt lustasgval, munktlansgval.
Tibolddarcon valamikor, nem is olyan nagyon rgen mg barlangokban is laktak emberek. Vgl is a kormny intzkedett s egy hz-sort ptett a barlanglakknak. Nagy nneply keretben kltztettk t ket. Rvid id leforgsa alatt igen sokan visszakltztek rgi barlanglaksukba, az j hzakat meg kiadtk brbe, mert szimbizisban ltek mr a barlanggal: a nyirkossggal, pensszel, sttsggel.De gondolhatunk a gazdag ifjra is, aki gy hozzntt a vagyonhoz, hogy nem akart meggygyulni - mert a pnzzel is lehet szimbizisban lni.
Teht egyltalban nem olyan felesleges krdse ez Jzusnak: - Akarsz-e meggygyuln? Akarsz-e valban kigygyulni abbl, amivel vagy akivel szimbizisban lsz? (Mint pldul a gadarnus a maga ktezer disznra val dmonval.) Akarsz-e valban meggygyulni beteges vagy tlteng kpzeletvilgodbl? Flelmeidbl, szorongsaidbl, aggodalmaskodsodbl? Elfojtott indulataidbl?
Agyonlapt magnyodbl? Bels ressgedbl, a hall flelmbl? Te tudod: mivel, kivel lsz bks - taln nem is olyan bks! - egyttlsben. Rettenetes "des-kettesben", gy, hogy kzben egyre fogy leterd, morzsoldik idegrendszered. De akarsz-e meggygyulni? Nem sznoki krds ez. Gondolj csak arra, amire nem szvesen gondolsz, de mgis minden gondolatod odamutat. Amire nem gondolnod - most szinte lehetetlen... Akarsz-e meggygyulni belle? Valban meggygyulni!
- Nos: AKARSz-E?
"Az a baj, hogy szeretnk, de nem tudok. n mr nem tudok akarni. Nem is tudom, mit s hogyan kellene akarnom..." Egyszval: az akarattal van baj. Lehet, hogy eleve azzal volt bajod, s akarathinyodbl szrmazott eddig is minden egyb nyomorsgod. Gondolj csak a bethesdai betegre!
Hrom okunk is van feltteleznnk rla: minden bajnak alap-oka az akarathinya volt. Elszr is gondoljunk a trtnet vgre, ahol Jzus figyelmezteti:
"Tbb ne vtkezzl! " Arra lehet kvetkeztetnnk, hogy vtke sakaratgyengesge kztt kapcsolat llott fenn. Msodszor: akarathinyra kvetkeztethetnk abbl is, hogy tehetetlenl, szinte lelkileg is bnn fekszik ott, taln hossz vek ta. Egyszeren csak ott van. Nem tud dnteni, mg szval sem, hiszen Jzus krdsre: "Akarsz-e meggygyulni?" - tulajdonkppen nem is vlaszol. Amit mond, az mai szval: mellbeszls, sirnkozs. Harmadszor: a bethesdai beteg akarathinyra mutat az az egyszer tny is, hogy nmaga sorsrt mst okol. Jellemz ez a mondata: Ms lp be elttem. Az elnyomott, a kisebbrendsgbe, a magnyba csszott ember vdekezse ez.
me, milyen kvetkezmnyekkel jr az akarat hinya: Lelkileg bnult lesz. Mindezrt - mst okol A trtnettel, de a magunk letvel kapcsolatban is kt krds vetdik fel:
1. Szksge van-e az rnak akaratunkra?
2. Nem arra tant-e ms helyen az Ige, hogy mondjunk le sajt akaratunkrl? (Legyen meg a Te akaratod...)
Az els krdsre egy NEMmel s egy IGENnel kell vlaszolnunk: - NEM, nincs szksge az rnak akaratunkra, anlkl is meg tud gygytani! IGEN, "szksge van" r mgis, mert az embernek van szksge arra, hogy ne legyen akaratnlkli bb! s Jzus szereti az embert.
Emlkezznk csak a kananeus asszony trtnetre, miknt becsli meg ott is Jzus az asszony kitart akaratt: "Asszony, legyen a te akaratod szerint!" (Mt 15,28) Szksgnk van egszsges akaratra, hogy egybe tudjuk azt hangolni Isten akaratval. Csak az tudja az alaphangra hangolni hangszert, akinek van hangszere! Akinek nincs, vagy beteg az akarata, az nem tudja Isten akaratra hangolni azt. Milyen szpsgesen szpen kiderl ez a Jzus-i szavakbl: "n nem a magam akaratt keresem, hanem Annak akaratt, Aki elkldtt engem - az Atyt." (Jn 5,30)
Ez nem azt jelenti, hogy Jzusnak nincs akarata, vagy beteg az akarata, hanem azt, hogy teljesen rhangoldik az Atyra, akaratval Isten akaratt keresi.
|