„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
3. Ills tja Krmeltl Isten dicssgre fordtotta Dr Ptor Imre
„Ezek utn a kvetkez dolog trtnt: A jezreli Nbtnak szlje volt Jezrelben, Samria kirlynak, Ahbnak a palotja mellett. Egyszer Ahb gy szltotta meg Nbtot: Add nekem a szldet, hadd legyen az vetemnyeskertem, mert kzel van a hzamhoz! Adok helyette jobb szlt, vagy ha jnak ltod, pnzben adom meg az rt. Nbt gy felelt Ahbnak: Az R rizzen meg attl, hogy odaadjam neked atyai rksgemet! Ahb elkeseredve s haragosan ment haza a vlasz miatt, amelyet a jezreli Nbt adott neki, amikor ezt mondta: Nem adom neked atyai rksgemet. Lefekdt az gyra, arct befel fordtotta, s nem evett semmit. A felesge, Jezbel azonban odament hozz, s gy szlt: Min keseredett el gy a lelked, hogy semmit sem eszel? gy vlaszolt: Beszltem a jezreli Nbttal, s azt mondtam neki, hogy adja nekem a szljt pnzrt, vagy ha gy tetszik neki, szlt adok helyette. De azt mondta: Nem adom neked a szlmet. A felesge, Jezbel ezt mondta neki: Ht nem te uralkodsz most Izrelben? Kelj fl, egyl, s lgy jkedv! Majd n megszerzem neked a jezreli Nbt szljt. Ekkor leveleket rt Ahb nevben, lepecstelte annak gyrjvel, s elkldte a leveleket azoknak a vneknek s nemeseknek, akik Nbttal egy vrosban laktak. A levelekben ezt rta: Hirdessetek bjtt, s ltesstek Nbtot a np lre. Vele szembe pedig ltessetek kt hitvny embert, akik gy tanskodjanak ellene: tkoztad Istent s a kirlyt! Azutn vigytek ki, s kvezztek agyon. A vros polgrai, a vnek s a nemesek, akik abban a vrosban laktak, gy is tettek, ahogyan Jezbel megzente nekik, s ahogyan a nekik kldtt levelekben rta. Bjtt hirdettek, s Nbtot a np lre ltettk. Odajtt a kt hitvny ember is, leltek vele szemben, s ezek a hitvny emberek gy tanskodtak Nbt ellen a np eltt: tkozta Nbt Istent s a kirlyt! Ezrt kivittk t a vrosbl s agyonkveztk. Azutn ezt az zenetet kldtk Jezbelnek: Agyonkveztk Nbtot. Amikor Jezbel meghallotta, hogy agyonkveztk Nbtot, gy szlt Jezbel Ahbhoz: Kelj fl, vedd birtokba a jezreli Nbt szljt, amelyet nem akart pnzrt neked adni, mert nem l mr Nbt, hanem meghalt. Amikor Ahb meghallotta, hogy Nbt meghalt, flkelt Ahb, lement a jezreli Nbt szljbe, s birtokba vette azt. Ekkor gy szlt az R igje a tisbei Illshez: Eredj, menj el Ahb izreli kirly el, aki Samriban lakik, de most ppen a Nbt szljben van, ahov azrt ment, hogy birtokba vegye. gy beszlj hozz: Ezt mondja az R: ltl, s mg birtokot is szereztl? Azutn gy beszlj hozz: Ezt mondja az R: Ahol a kutyk felnyaltk Nbt vrt, ugyanott nyaljk fel a kutyk a te vredet is!”Ahb gy felelt Illsnek: Rm talltl, ellensgem?! ezt mondta: Rd talltam, mivel arra adtad magad, hogy olyat tgy, amit rossznak lt az R. Ezrt n veszedelmet hozok rd, s kisprlek tged. Kiirtom Izrelbl Ahb frfi utdait, aprajt-nagyjt! Olyann teszem hzadat, mint Jerobomnak, Nebt finak a hzt, s mint Baasnak, Ahijj finak a hzt a bosszantsrt, mert felbosszantottl, s vtekbe vitted Izrelt. Jezbelrl pedig gy szl az R: A kutyk eszik meg Jezbelt Jezrel falnl!”1Kir 21,1-23.
a./ Ebben a fejezetben msik oldalrl ismerjk meg a hitetlen Ahb kirlyt, aki nyilvnvalan nem jutott igaz bnbnatra. Ezttal megtudunk valamit „kormnyzati stlusrl”, s ezttal is jbl felmerl az rdg „titkos mozgatjaknt” Jezbel, Ahb uralmi mnis felesge. A szveg olvassakor olyan benyomsunk tmad, mintha Isten nem lenne fltanja annak, ami itt trtnik, amg bizonyos tekintetben az utols pillanatban Ills sznre lp, s kihirdeti Isten tlett.
b./ Sajt korunk kells kzepbe rkeztnk, mikor ma ezzel a trtnettel foglalkozunk. Lbbal tiporhatjk-e a jogot a hatalmasok? A Biblia erre igennel vlaszol. De nem tehetik bntetlenl! Ahb, a hatalmas ember s Nbt, egy szlhegy jogos birtokosa kztt ellentt tmad. Nbt szljrl (fldterletrl) van sz. Jllehet Ahbnak ugyan volt elg kertje s telke. azonban felttlenl ezt a szlt akarta magnak.
c./ A kapzsisg (mohsg, birtoklsi vgy) eluralkodott rajta. Ezzel kezddtt a bne. Aki arra vgyik, ami a msik knnyen hallos kelepcbe kerlhet. Mr a bneset ta sok kimondhatatlan mohsg (svrgs) van az emberi szvekben. A „hedonizmus” (gynyrelv, lvezetek hajszolsa) a keresztyn krkbe is bemasrozott. Taln a minkbe is?
(Lsd: 5Mz 5,21: „Ne kvnd felebartod felesgt, ne kvnd felebartod hzt, se mezejt, se szolgjt, se szolgljt, se krt, se szamart, s semmit, ami a felebartod!”
1Mz 3,6-13: „Az asszony gy ltta, hogy j volna enni arrl a frl, mert csbtja a szemet, meg kvnatos is az a fa, mert okoss tesz: szaktott a gymlcsbl, evett, majd adott a vele lev frjnek is, s is evett. Ekkor megnylt mindkettjk szeme, s szrevettk, hogy meztelenek. Ezrt fgefaleveleket fztek ssze, s gykktket ksztettek maguknak. Amikor azonban meghallottk az Risten hangjt, amint szells alkonyatkor jrt-kelt a kertben, elrejtztt az ember s a felesge az Risten ell a kert fi kztt. De az Risten kiltott az embernek, s ezt krdezte: Hol vagy? Az ember gy felelt: Meghallottam hangodat a kertben, s megijedtem, mert meztelen vagyok. Ezrt rejtztem el. Az Isten erre azt krdezte: Ki mondta meg neked, hogy meztelen vagy? Taln arrl a frl ettl, amelyrl azt parancsoltam, hogy ne egyl? Az ember gy felelt: Az asszony, akit mellm adtl, adott nekem a frl, s gy ettem: Akkor az Risten ezt krdezte az asszonytl: Mit tettl? Az asszony gy felelt: A kgy szedett r, azrt ettem;"
Jzs 7,1.11: „De Izrel fiai hibt kvettek el a vros kiirtsakor, mert a Jda trzsbl val kn, Karmi fia, Zabdi unokja, Zerah ddunokja, elvett a kiirtand dolgokbl. Ezrt fllngolt az R haragja Izrel fiai ellen. Azrt nem tudtak megllni Izrel fiai ellensgeikkel szemben s azrt htrltak meg ellensgeik eltt, mert utolrte ket az tok. Nem leszek tbb veletek, ha nem puszttjtok ki magatok kzl a kiirtani valt.”)
d./ Valamit vagy valakit birtokolni akarunk (meg akar szerezni) minden krlmnyek kztt s semmifle eszkztl nem riadunk vissza! s mris kezddik a baj! A kirly trgyalstaktikja rtalmatlannak s jnak tnt addig, amg Nbt azt nem mondta, hogy „nem”. De ht mirt vonakodik attl tulajdonkppen, hogy eladja a fldjt? „Ezt nem megtalkodott nfejsgbl teszi; Nbt vonakodsnak sajtsgos motvuma a kegyessg” (H. Lamparter). Ahb irnti elutast felelete egybenIsten irnti hsge btor s hatrozott kifejezsre juttatsa.
(V.: Ez 46,18: „Ezt mondja az n Uram, az R: Ha a fejedelem ajndkot akar adni a tulajdonbl valamelyik finak, az a fi lehet, mert az tulajdon birtokuk az;”
4Mz 36,9: „Ne kerljn el egyik trzsbl a msik trzsbe az rksg. Izrel fiainak trzseibl mindenki ragaszkodjk a maga rksghez;”
1Sm 24,6k: „Dvidnak azonban megindult a szve, miutn levgta Saul kpenynek a sarkt, s ezt mondta embereinek: Mentsen meg az R attl, hogy ilyen dolgot kvessek el az n uram, az R flkentje ellen, s kezet emeljek ellene, hiszen az R flkentje .)
7./ Nbt szlje
„Ahb elkeseredve s haragosan ment haza a vlasz miatt, amelyet a jezreli Nbt adott neki, amikor ezt mondta: Nem adom neked atyai rksgemet. Lefekdt az gyra, arct befel fordtotta, s nem evett semmit. A felesge, Jezbel azonban odament hozz, s gy szlt: Min keseredett el gy a lelked, hogy semmit sem eszel? gy vlaszolt: Beszltem a jezreli Nbttal, s azt mondtam neki, hogy adja nekem a szljt pnzrt, vagy ha gy tetszik neki, szlt adok helyette. De azt mondta: Nem adom neked a szlmet. A felesge, Jezbel ezt mondta neki: Ht nem te uralkodsz most Izrelben? Kelj fl, egyl, s lgy jkedv! Majd n megszerzem neked a jezreli Nbt szljt. Ekkor leveleket rt Ahb nevben, lepecstelte annak gyrjvel, s elkldte a leveleket azoknak a vneknek s nemeseknek, akik Nbttal egy vrosban laktak. A levelekben ezt rta: Hirdessetek bjtt, s ltesstek Nbtot a np lre. Vele szembe pedig ltessetek kt hitvny embert, akik gy tanskodjanak ellene: tkoztad Istent s a kirlyt! Azutn vigytek ki, s kvezztek agyon. A vros polgrai, a vnek s a nemesek, akik abban a vrosban laktak, gy is tettek, ahogyan Jezbel megzente nekik, s ahogyan a nekik kldtt levelekben rta. Bjtt hirdettek, s Nbtot a np lre ltettk. Odajtt a kt hitvny ember is, leltek vele szemben, s ezek a hitvny emberek gy tanskodtak Nbt ellen a np eltt: tkozta Nbt Istent s a kirlyt! Ezrt kivittk t a vrosbl s agyonkveztk. Azutn ezt az zenetet kldtk Jezbelnek: Agyonkveztk Nbtot. Amikor Jezbel meghallotta, hogy agyonkveztk Nbtot, gy szlt Jezbel Ahbhoz: Kelj fl, vedd birtokba a jezreli Nbt szljt, amelyet nem akart pnzrt neked adni, mert nem l mr Nbt, hanem meghalt. Amikor Ahb meghallotta, hogy Nbt meghalt, flkelt Ahb, lement a jezreli Nbt szljbe, s birtokba vette azt.” 1Kir21, 4-16.
a./ Isten parancsa rvnyeslt inkbb Nbt szmra, mint a kirly kvnsga. Az r rendje irnti hsg fontosabb volt Nbtnak, mint pnz, gazdagsg s az embereknl val tisztessg. Nbt teht Istenrt utastotta el Ahbot.
(V.: 3Mz 25,23: „A fldet senki se adja el vglegesen, mert enym a fld, ti csak jvevnyek s zsellrek vagytok nlam.)
b./ Ahb tlzott reakcija („Ahb elkeseredve s haragosan ment haza a vlasz miatt, amelyet a jezreli Nbt adott neki, amikor ezt mondta: Nem adom neked atyai rksgemet. Lefekdt az gyra, arct befel fordtotta, s nem evett semmit.” 4.v.) hihetetlenl nevetsgesnek tnik: olyan, mint mikor egy neveletlen, elknyeztetett gyermek ragaszkodik kvnsga teljestshez. Ez nem tanskodik rettsgrl.
A mi vitkban val reakciink is tkrzhetik lelki rettsgnket. n is srtdtten felhzom az orrom? n is befekettem „ellenfelemet” msok eltt? Bosszt forralok? A knykmet hasznlom, hogy clba rjek?
(Lsd: Jak 1,19-24: „Tanuljtok meg teht, szeretett testvreim: legyen minden ember gyors a hallsra, ksedelmes a szlsra, ksedelmes a haragra, mert az ember haragja nem szolglja az Isten igazsgt. Ezrt teht vessetek el magatoktl minden tiszttalansgot s a gonoszsg utols maradvnyt is, s szelden fogadjtok a beltek oltott igt, amely meg tudja tartani lelketeket. Legyetek az ignek cselekvi, ne csupn hallgati, hogy be ne csapjtok magatokat. Mert ha valaki csak hallgatja az ignek, de nem cselekszi, olyan, mint az az ember, aki a tkrben nzi meg az arct. Megnzi ugyan magt, de elmegy, s nyomban el is felejti, hogy milyen volt.”)
c./ Ezen az ton hamar tallunk szvetsgeseket gy, ahogy hb is tallt ilyen szvetsgest felesge, Jezbel szemlyben, aki tmogatta s ksz volt arra, hogy megvalstson egy gyilkos tervet (1Kir 21 5 s 7.v.: „A felesge, Jezbel azonban odament hozz, s gy szlt: Min keseredett el gy a lelked, hogy semmit sem eszel? A felesge, Jezbel ezt mondta neki: Ht nem te uralkodsz most Izrelben? Kelj fl, egyl, s lgy jkedv! Majd n megszerzem neked a jezreli Nbt szljt.”) Ahbnak taln nagyon is kapra jtt, hogy nem r terheldtt a felelssg, hanem a felesgre. De ebben a dologban is ugyangy rszes volt, mint az asszony. Mindenekeltt azrt, mivel neki, mint uralkodnak a hatalmrl volt sz, amit gy tnt, hogy Nbt elutast vlasza (vonakodsa, hzdozs, megtagads) megkrdjelezett. Milyen knny sszekeverni a hatalmi kvnsgokat jogtalansggal s hazugsggal!
(V.: 5Mz 16,19: „Ne ferdtsd el az tletet, ne lgy szemlyvlogat, s ne fogadj el vesztegetst, mert a vesztegets elvaktja a blcseket is, s az igaz beszdet is elferdti.)
d./ Helmut Lamparter jelentsgteljes szavakkal brzolja azt, hogy mi jtszdott le a palotban: „Az egyedl igaz Istentl val elforduls, az istenflelem elhagysa, a Balhoz val odaforduls maga utn vonta az igazsg (a jog) elferdtst. Ez nem csak Ahb idejben volt gy. Vedd ki az istenflelmet a hatalmas ember szvbl, s elkerlhetetlenl olyan tapasztalatokat szerzel, hogy darabokra trik az igazsg. Ez borzalmas!” - Tndjnk el ma azon: hol vannak rejtett hatalmi trekvsek az letnkben, amiket le kell gyznnk?
(Ehhez lsd: Jer 45,5: „s neked nagy kvnsgaid vannak? Ne legyenek! Mert most veszedelmet hozok minden emberre - gy szl az R -, de te letedet ajndkul kapod, brhov mgy.)
8./ Isten kormnyoz
„Ekkor leveleket rt Ahb nevben, lepecstelte annak gyrjvel, s elkldte a leveleket azoknak a vneknek s nemeseknek, akik Nbttal egy vrosban laktak. A levelekben ezt rta: Hirdessetek bjtt, s ltesstek Nbtot a np lre. Vele szembe pedig ltessetek kt hitvny embert, akik gy tanskodjanak ellene: tkoztad Istent s a kirlyt! Azutn vigytek ki, s kvezztek agyon. A vros polgrai, a vnek s a nemesek, akik abban a vrosban laktak, gy is tettek, ahogyan Jezbel megzente nekik, s ahogyan a nekik kldtt levelekben rta. Bjtt hirdettek, s Nbtot a np lre ltettk. Odajtt a kt hitvny ember is, leltek vele szemben, s ezek a hitvny emberek gy tanskodtak Nbt ellen a np eltt: tkozta Nbt Istent s a kirlyt! Ezrt kivittk t a vrosbl s agyonkveztk. Azutn ezt az zenetet kldtk Jezbelnek: Agyonkveztk Nbtot. Amikor Jezbel meghallotta, hogy agyonkveztk Nbtot, gy szlt Jezbel Ahbhoz: Kelj fl, vedd birtokba a jezreli Nbt szljt, amelyet nem akart pnzrt neked adni, mert nem l mr Nbt, hanem meghalt. Amikor Ahb meghallotta, hogy Nbt meghalt, flkelt Ahb, lement a jezreli Nbt szljbe, s birtokba vette azt. Ekkor gy szlt az R igje a tisbei Illshez: Eredj, menj el Ahb izreli kirly el, aki Samriban lakik, de most ppen a Nbt szljben van, ahov azrt ment, hogy birtokba vegye. gy beszlj hozz: Ezt mondja az R: ltl, s mg birtokot is szereztl? Azutn gy beszlj hozz: Ezt mondja az R: Ahol a kutyk felnyaltk Nbt vrt, ugyanott nyaljk fel a kutyk a te vredet is! Ahb gy felelt Illsnek: Rm talltl, ellensgem?! ezt mondta: Rd talltam, mivel arra adtad magad, hogy olyat tgy, amit rossznak lt az R. Ezrt n veszedelmet hozok rd, s kisprlek tged. Kiirtom Izrelbl Ahb frfi utdait, aprajt-nagyjt! Olyann teszem hzadat, mint Jerobomnak, Nebt finak a hzt, s mint Baasnak, Ahijj finak a hzt a bosszantsrt, mert felbosszantottl, s vtekbe vitted Izrelt. Jezbelrl pedig gy szl az R: A kutyk eszik meg Jezbelt Jezrel falnl! Aki Ahb hozztartozi kzl a vrosban hal meg, azt a kutyk eszik meg, aki pedig a mezn hal meg, azt az gi madarak eszik meg. Nem volt senki ms olyan, aki annyira radta volna magt annak a cselekvsre, amit rossznak lt az R, mint Ahb, mert flrevezette a felesge, Jezbel. Igen utlatos dolgokat mvelt, kvette a blvnyokat egszen gy, ahogyan az emriak tettk, akiket kiztt az R Izrel fiai ell. Amikor Ahb meghallotta ezeket a szavakat, megszaggatta ruhjt, a testre zskruht lttt, bjtlt, zskruhban is hlt, s csndesen jrt-kelt. Ekkor gy szlt az R igje a tisbei Illshez: Ltod, mennyire megalzta magt elttem Ahb? Mivel megalzta magt elttem, az idejben nem hozom r azt a veszedelmet; majd csak a fia idejben hozok veszedelmet a hzra.”1Kir21, 8-29,
a./ Minden idben voltak uralkodk, akik meg voltak gyzdve arrl, hogy jogos az, ami nekik hasznos, vagy legjobb esetben, ami a npnek hasznos. Isten igje azonban ms lptkeket (mrce, mretarny) llt fel. Az az igaz, ami Isten eltt igaz, minden ms hazugsg. „Ahol a hazugsg szvetsgre lp a hatalommal, ebben a vilgban az igazsg (jog, trvny) mg mindig ebek harmincadjra jutott (kerekek al kerl, tnkremegy, erklcsileg lezlltt)” (H. Lamparter).
(V: Pld 6,12-15: „A mihaszna s rosszindulat ember hamis szjjal jr-kel, szemvel kacsingat, lbval jelt ad, s ujjval integet. Fonksg van szvben, rosszat kohol mindenkor, s viszlykodst szt. Azrt hirtelen tr r a veszedelem, egy pillanat alatt sszetrik menthetetlenl.”)
b./ Jezbel alattomos terve sikerlt: Nbtot megltk. Most mr birtokba vehette Ahb a szlskertet. Csodlkozunk-e azon, hogy egyltaln nem szmtott neki, hogy rszt vegyen ebben a kzs jtkban. Ilyen vakk azonban csak a hatalom teheti az embert. Ahb lerombolta a kertst, s ezt a fldterletet a korona birtoknak nyilvntotta.
c./ s Isten? „Ekkor gy szlt az R igje a tisbei Illshez.” – Harmadszor ll Ills szemtl szembe a kirllyal azrt, hogy kzlje vele (bejelent) Isten tlett. Ha pontosabban megfigyeljk az tletes zenetet, akkor ltjuk, mennyire jl ismeri Isten ennek a szrny jogtalansgnak minden rszlett. - Azt gondolhatnnk, Isten flvllrl vette Jezbelt, amikor megrta ez az asszony a levelt. Az r azonban ltta azt, hogy replnek majd a kvek, s hogy jnnek a kutyk…
d./ Isten tudta. s Isten ltta. Vigasztal ezt tudni. Az r senkit sem tveszt szem ell, akiknek igazsgtalanul kell szenvednik s meghalniuk a vilgban.
(V.: 2Kir 20,5: „Menj vissza, s mondd meg Ezkisnak, npem fejedelmnek: gy szl az R, atydnak, Dvidnak Istene: Meghallgattam imdsgodat, lttam, hogy knnyeztl. n meggygytalak, hrom nap mlva mr flmehetsz az R hzba;”
Jb 34,21: „Mert szemmel tartja az ember tjt, s ltja minden lpst;”
Zsolt 33,14: „Lakhelybl rtekint a fld minden lakjra.”)
e./ Minden jogtalansgnak Isten a brja, s brja is marad. Mikor eljn Isten rja, igaz tletet fog tartani.
(Lsd: Zsolt 9,9: „Igazsgosan brskodik a vilg fltt, rszrehajls nlkl tli a nemzeteket;”
Zsolt 96,10: „Mondjtok el a npeknek, hogy uralkodik az R! Bizony, szilrdan ll a vilg, nem inog. Igazsgosan tli a npeket;”
zs 11,3b-4: „Nem a ltszat utn tl, s nem halloms utn dnt, hanem igazsgosan tl a nincstelenek gyben, s mltnyosan dnt az orszg szegnyeinek dolgban. Megveri a fldet szjnak botjval, ajka leheletvel megli a bnst.”)
Isten kegyelmes s irgalmas, s az is marad, de szent Isten is. Nem ll meg eltte semmi igazsgtalansg (jogtalansg).
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre