„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
3. Ills tja Krmeltl Isten dicssgre fordtotta Dr Ptor Imre
„Amikor Ahb elmondta Jezbelnek mindazt, amit Ills tett, s hogy a prftkat meglte karddal, Jezbel kvetet kldtt Illshez ezzel az zenettel: gy bnjanak velem az istenek most s ezutn is, hogy holnap ilyenkorra azt teszem veled, ami azokkal trtnt!Ills megijedt, elindult s elment, hogy mentse az lett, s elrkezett a jdai Bersebba. Legnyt ott hagyta, pedig elment a pusztba egynapi jrfldre. Odarve egy rekettyebokorhoz, lelt al, meghalni kvnt, s ezt mondta: Elg most mr, URam! Vedd el letemet, mert nem vagyok jobb eldeimnl! Azutn lefekdt, s elaludt a rekettyebokor alatt. De egyszer csak egy angyal rintette meg, s ezt mondta neki: Kelj fl, egyl!Amikor fltekintett, ltta, hogy a fejnl forr kvn slt lngos s egy kors vz van. Evett s ivott, majd jra lefekdt. Az R angyala msodszor is visszatrt, megrintette, s ezt mondta: Kelj fl, egyl, mert erd felett val t ll eltted! flkelt, evett s ivott, s annak az telnek az erejvel ment negyven nap s negyven jjel az Isten hegyig, a Hrebig. Itt bement egy barlangba, s ott tlttte az jszakt. Egyszer csak gy szlt hozz az R igje: Mit csinlsz itt, Ills? gy felelt: Nagyon buzglkodtam az Rrt, a Seregek Istenrt, mert Izrel fiai elhagytk szvetsgedet, leromboltk oltraidat, prftidat pedig fegyverrel ltk meg. Egyedl n maradtam meg, de az n letemet is el akarjk venni. Az R ezt mondta: Jjj ki, s llj a hegyre az R szne el! s amikor elvonult az R, nagy s ers szl szaggatta a hegyeket, s trdelte a sziklkat az R eltt; de az R nem volt ott a szlben. A szl utn fldrengs kvetkezett; de az R nem volt ott a fldrengsben. A fldrengs utn tz tmadt; de az R nem volt ott a tzben. A tz utn halk s szeld hang hallatszott. Amikor Ills ezt meghallotta, palstjval eltakarta az arct, kiment, s megllt a barlang bejratnl. Egy hang pedig gy szlt hozz: Mit csinlsz itt, Ills? gy felelt: Nagyon buzglkodtam az Rrt, a Seregek Istenrt, mert Izrel fiai elhagytk szvetsgedet, leromboltk oltraidat, prftidat pedig fegyverrel ltk meg. Egyedl n maradtam meg, de az n letemet is el akarjk venni. Ekkor azt mondta neki az R: Menj, kelj ismt tra a pusztn t, Damaszkuszba, s amikor odarsz, kend fel Hazlt Arm kirlyv. Azutn Jht, Nimsi fit kend fel Izrel kirlyv; Elizeust, az bl-mehli Sft fit pedig kend fel prftv a magad helybe! s aki majd megmenekl Hazl kardjtl, azt Jh li meg, s aki megmenekl Jh kardjtl, azt Elizeus li meg. De meghagyok Izrelben htezer embert: minden trdet, amely nem hajolt meg a Baal eltt, s minden szjat, amely nem cskolta meg azt.” 1Kir19, 1-18.
a./ Ez a trtnet olyan letkrzis mintakpe, amire mig rbukkanunk jra s jra nmagunkban is. Rmlet, btortalansg s embertl val flelem fogta el a prftt. Jllehet Ills llhatatos prfta volt, aki sokat kvetelt magtl, de nem volt „felsbbrend ember”. Isten embere tapasztalatokat szerzett azzal kapcsolatban, hogy milyen a csalds, csggeds, magnossg, kimerltsg s levertsg.
b./ Isten orszga trtnetben nem kevs embert tallunk, akik Illshez hasonl dolgokat ltek t. „Isten szolginlis csak egy kis lps van az llstl a buksig. Mint Isten valamennyi szolgjt, akikrl a Szentrs beszl, Illst is emberknt brzolja; nem csinlt festett szentet belle.” (H. Lamparter).
c./ Isten nem felsbbrend emberekkel pti az orszgt, hanem sebezhet, trkeny emberekkel. Egyik magyarz ezt rja e bibliai szakasszal kapcsolatban: „Trkenysgnk annyira nyilvnval s kzzelfoghat, annyira konkrt s szemlyre szabott, hogy alapjban el sem lehet kpzelni, hogy tl sok ms egyebet lehetne rla gondolni. Izrel fejedelmei s prfti, akiket kivlasztottak s ldsban rszesltek, mindnyjan trkeny letet folytattak.”
(Ehhez lsd: Zsolt 34,19: „Kzel van az R a megtrt szvekhez, s a sebzett lelkeket megsegti;
Zsolt 51,19: „Isten eltt a tredelmes llek a kedves ldozat. A tredelmes s megtrt szvet nem veted meg, Istenem!;”
zs 57,15: „Ezt mondja a magasztos, a felsges, aki rk hajlkban lakik, szent az neve: Magassgban s szentsgben lakom, de a megtrttel s alzatos lelkvel is. Feldtem az alzatosak lelkt, feldtem a megtrtek szvt.”)
d./ Elgondolkozunk azon, vajon mirt ppen a Krmel hegyen trtnt hatalmas gyzelem utn jutott Ills ilyen slyos nsgbe? Elszr gondolkozzunk el azon az t indokon, amik Illst ebbe a nehz helyzetbe hoztk. Aztn vegynk szemgyre az r segt tmogatsait, amik vltozsokhoz vezetnek.
/1./ Ills mr nem gondolkozott relisan, mr nem is rendelkezett vilgos elretekintssel (1-2.v.);
/2./ Lemondott az erst s btorsgot ad kapcsolatokrl (3.v.);
/3./ Egy nagy gyzelem uthatsban rezte magt (1Kir 18, 45k.);
/4./ Testileg kimerlt s rzelmileg kilgozdott (4.v.);
/5./ nsajnlatban tvtra jutott (4b. v.).
3./ Ills menti az lett
„Amikor Ahb elmondta Jezbelnek mindazt, amit Ills tett, s hogy a prftkat meglte karddal, Jezbel kvetet kldtt Illshez ezzel az zenettel: gy bnjanak velem az istenek most s ezutn is, hogy holnap ilyenkorra azt teszem veled, ami azokkal trtnt! Ills megijedt, elindult s elment, hogy mentse az lett, s elrkezett a jdai Bersebba. Legnyt ott hagyta.”1Kir 19, 1-3.
a./ Ills megijedt, elindult s elment, hogy mentse az lett. Majd megrkezett a jdai Bersebba. Legnyt ott hagyta. Ills megijedt Jezbel hallos fenyegetstl, s bizonyra nem vette szmtsba, hogy ez az asszony melyik tborbl val. Nem tudott trgyilagosan reaglni, mivel foglyul ejtettk a fenyegetsek, s nem volt Ills szmra egyrtelm, hogy nem Isten volt az, aki ilyen borzalmasan megfenyegette.
b./ Ki volt Jezbel kirlyn Isten szemben? Ki uralkodott valjban? Ez az asszony vagy a mindenhat Isten?
Zsolt 8,2: „, URunk, mi Urunk! Mily felsges a te neved az egsz fldn, az gen is megmutattad fensgedet!”)
Tmadsban s ksrtsben hasznos, ha feltesszk magunknak ezeket a krdseket. Nem mondhatott volna-e Ills bizalomteljes imdsgot Istennek ahelyett, hogy elfusson s elhidegljn Istentl? Nem kellett-e tudnia sajt tapasztalata alapjn, hogy Istennl valban semmi sem lehetetlen?
(V.: Lk 1,37: „Mert az Istennek semmi sem lehetetlen;”
1Mz 18,14: „Van-e valami lehetetlen az R szmra? Egy esztend mlva visszatrek hozzd, s fia lesz Srnak”;
Jer 32,27: „nvagyok az R, minden lnek az Istene. Van-e szmomra lehetetlen?”)
Minden lehetsges krdst szeretnnk Ills fejhez vgni s szemre vetni: Te vagy a bns ezrt az sszeomlsrt! Hiszen tudhattad volna…
c./ Isten azonban nem tesz szemrehnyst kvetnek, semmifle adssg-kivetst nem nyilvnt. El kell ismernnk, „hogy a nagy tapasztalatok is, a legersebb hit sem jelent semmifle biztonsgot a mlypontokkal, a depresszival, a legslyosabb ktelkedsekkel s a legkemnyebb ksrtsekkel szemben” (H. Lamparter).
d./ Mikor Illst elfogja az embertl val flelem, meneklni kezd. Ez bizonyra nem volt hstett, de ki tudja garantlni magnak, hogy nem hasonlkppen jrt volna el. Egyszer mr Ills „elmeneklt”, mindenesetre Isten utastsra („Eredj el innen, menj kelet fel, s rejtzz el a Kert-patak mellett, a Jordntl keletre!” 1Kir. 17,3). Most ezt nhatalmlag teszi. „Minl tovbb viszik a lbai, annl slyosabb teherr vlik szmra ez a krds: Elhagyhatom-e most a helyemet, most, ahol az szmt, hogy az egsz orszgban jbl rvnyesljn az igaz istentisztelet” (H. Lamparter). Ismerjk mi is a knz lelkiismeretet, ami lecsap, ha nhatalm dntseket hozunk? Ezek nem Isten kzelbe visznek, hanem eltvoltanak tle
(V.: Jn 1,1-5: „gy szlt az R igje Jnshoz, Amittaj fihoz: Indulj, menj Ninivbe, a nagy vrosba, s prdiklj ott, mert feljutott hozzm gonoszsgnak hre! El is indult Jns, de azrt, hogy Tarssba menekljn az R ell. Elment Jfba, tallt ott egy hajt, amely Tarssba kszlt. Kifizette az tikltsget, s hajra szllt, hogy a rajta levkkel Tarssba menjen az R ell. Az R azonban nagy szelet bocstott a tengerre. Nagy vihar tmadt a tengeren, s mr azt hittk, hogy hajtrst szenvednek. Flelem fogta el a hajsokat; mindegyik a maga istenhez kiltott, s a hajban lev holmikat a tengerbe dobtk, hogy gy knnyebb tegyk azt. Jns pedig lement a haj mlybe, s ott fekdt mly lomba merlve.”)
4./ Elg most mr, Uram!
„ pedig elment a pusztba egynapi jrfldre. Odarve egy rekettyebokorhoz, lelt al, meghalni kvnt, s ezt mondta: Elg most mr, URam! Vedd el letemet, mert nem vagyok jobb eldeimnl! Azutn lefekdt, s elaludt a rekettyebokor alatt. De egyszer csak egy angyal rintette meg, s ezt mondta neki: Kelj fl, egyl! Amikor fltekintett, ltta, hogy a fejnl forr kvn slt lngos s egy kors vz van. Evett s ivott, majd jra lefekdt.”1Kir19, 4-6.
a./ Elg nagynak kellett lennie Ills ktsgbeessnek, mivel htrahagyta szolgjt, hogy mg mlyebbre jusson a pusztban. A flelemhez s kimerltsghez most az egyedllt is csatlakozik. Elbtortalanodott emberek gyakran magnyos emberek. Ills azonban nem csak magval nincs beszl viszonyban, mindezzel szemben azt is tudja, hogy mindent elmondhat Istennek (4.v.) „Mr az komoly vigasz s fl gyzelem, ha egy ember gy, mint Ills, az r lba el teszi le kudarcait s csggedseit” (H. Lamparter);
(V.: 1Mz 21,14-17: „brahm flkelt reggel, fogott egy kenyeret meg egy tml vizet, s Hgrnak adta. Fltette azt az asszony vllra, s elkldte t a gyermekkel egytt. gy ment el, s bolyongott Berseba pusztjban. Amikor kifogyott a vz a tmlbl, odatette a gyermeket az egyik bokor al, maga pedig elment, lelt vele szemben egy nyllvsnyi tvolsgban, s ezt mondta: Ne lssam, amikor meghal a gyermek. Ott lt vele szemben, s hangosan srt. De Isten meghallotta a fi hangjt, Isten angyala pedig kiltott a mennybl Hgrnak, s gy szlt hozz: Mi van veled, Hgr? Ne flj, mert meghallotta Isten a fi hangjt ott, ahol van.)
b./ A kimerltsgtl elaludt a prftt Isten erst tellel lepi meg, nem pedig tletes prdikcival. Ez egybknt ktszer trtnik meg. Isten egszen gyakorlatiasan trdik „kigett” szolgjval.
c./ „Szoks szerint azok a legsebezhetbb pillanataink, amikor egy nagy gyzelem utn vagyunk, klnsen, ha ez a gyzelem olyan Istennel val cscslmny, amelyben Ills is rszeslt” (C. Swindoll). A Krmelen fordulatot jelent esemny utn Illsnek „elfogyott az ereje.” gy elnytt fizikai s pszichikai ereje sodrsbl a pusztba vonult.
d./ s mgis ott volt az az egyetlenegy szemly, Aki megerstette, s Aki btorsgot nttt bele, s Aki ismt talpra lltotta. Isten trtnete Illssel folytatdhatik. A mlypontok az r szmra nem vgpontok, hanem megllsi pontok. Tl fontosak vagyunk Isten szmra ahhoz, hogy „szaktson velnk.”
e./ Ills testi s lelki eri kilgozdtak az Isten s npe irnti ignyes szolglatban. Az r tudta ezt, s j tallkozst ksztett szolgjnak nmagval. Az Istennel val tallkozsban sajtsgos segtsg van a kimerlt emberek szmra.
(Ehhez v.: 4Mz 23,4: „Isten tallkozott Blmmal, aki ezt mondta neki: Ht oltrt lltottam fel, s bikt meg kost ldoztam mindegyik oltron;”
Zsolt 59,1-5: „A karmesternek: A ’Ne veszts el’ kezdet nek dallamra. Dvid bizonysgttele abbl az idbl, amikor Saul embereket kldtt, hogy tartsk szemmel a hzt, s ljk meg. Ments meg ellensgeimtl, Istenem, vdj meg tmadimtl! Ments meg a gonosztevktl, szabadts meg a vrszomjas emberektl! Mert llkodnak krlttem, letemre trnek a hatalmasok, pedig se bnm, se vtkem, URam! Br nincs semmi bnm, sietnek, hogy rm rontsanak. Serkenj fl, jjj ide, lss meg!”;
m 4,12k: „Ezrt bnok gy veled, Izrel! s mivel gy bnok veled, kszlj Istened el, Izrel! Mert aki hegyeket forml, s szelet teremt, aki tudtra adja szndkt az embernek, aki hajnalt s alkonyatot alkot, s a fld magaslatain lpked, annak neve: az R, a Seregek Istene.”
5./ Kelj fel!
„ pedig elment a pusztba egynapi jrfldre. Odarve egy rekettyebokorhoz, lelt al, meghalni kvnt, s ezt mondta: Elg most mr, URam! Vedd el letemet, mert nem vagyok jobb eldeimnl! Azutn lefekdt, s elaludt a rekettyebokor alatt. De egyszer csak egy angyal rintette meg, s ezt mondta neki: Kelj fl, egyl! Amikor fltekintett, ltta, hogy a fejnl forr kvn slt lngos s egy kors vz van. Evett s ivott, majd jra lefekdt. Az R angyala msodszor is visszatrt, megrintette, s ezt mondta: Kelj fl, egyl, mert erd felett val t ll eltted! flkelt, evett s ivott, s annak az telnek az erejvel ment negyven nap s negyven jjel az Isten hegyig, a Hrebig. Itt bement egy barlangba, s ott tlttte az jszakt. Egyszer csak gy szlt hozz az R igje: Mit csinlsz itt, Ills?”1Kir19, 4-9 5.
a./ Ott a bokor alatt talljuk a prftt a pusztban, nsajnlatba bonyoldva, ahol kinttte a szvt az r eltt. Mr csak meghalni akar. Isten teljesti kvnsgt, de nem gy, ahogy Ills gondolta. Hanem gy, kihozza ebbl a szerencstlen helyzetbl. A prfta olyan tapasztalatra tett szert a bokor alatt, ami neknk is ismers, ha mi is nsajnlatba bonyoldunk. Megllaptjuk, hogy ez „egszsgtelen” rzelem, ami hatrtalan, tlz s becsap bennnket.
(V.: Jn 4,1-11: „Ez azonban nagyon rosszul esett Jnsnak, s megharagudott. gy imdkozott az Rhoz: , URam! Gondoltam n ezt mr akkor, amikor mg hazmban voltam! Azrt akartam elszr Tarssba meneklni, mert tudtam, hogy te kegyelmes s irgalmas Isten vagy, trelmed hossz, nagy a szereteted, s mg a rosszat is megbnod. Most azrt URam, vedd el az n letemet, mert jobb meghalnom, mint lnem! Az R azonban ezt krdezte: Igazad van-e, hogy haragszol?! Azutn kiment Jns a vrosbl, letelepedett a vrostl keletre, ksztett ott magnak egy kunyht, s odalt az rnykba, hogy lssa, mi trtnik majd a vrossal. Az Risten pedig gy intzte, hogy egy bokor njn Jns fl, rnykot tartva a feje fltt, s megvdje a rosszullttl. Jns nagyon rlt a bokornak. Isten azonban gy intzte, hogy msnap hajnalhasadskor egy freg megszrja a bokrot, s az elszradjon. Amikor kisttt a nap, Isten gy intzte, hogy tikkaszt keleti szl tmadjon. Jns napszrst kapott, juldozott, a hallt kvnta magnak, s azt mondta: Jobb meghalnom, mint lnem! Akkor Isten ezt krdezte Jnstl: Igazad van-e, amikor haragszol emiatt a bokor miatt? gy felelt: Igazam van! Haragszom mindhallig! Az R ezt mondta: Te sznod ezt a bokrot, amelyrt nem fradtl, s amelyet nem te neveltl; amely egy jjel felntt, msik jjelre pedig elpusztult. n meg ne sznjam meg Ninivt, a nagy vrost, amelyben tbb mint tizenktszer tzezer ember van, akik nem tudnak klnbsget tenni a jobb s a bal kezk kztt? s ott a sok llat is!”)
b./ Isten azonban ki akarja hozni embereit a csggedtsg (levertsg, deprimltsg, depresszv llapot) s nsajnlat gdrbl.
(1.) Az r megrinti Ills fj pontjait. („(Ills) itt bement egy barlangba, s ott tlttte az jszakt. Egyszer csak gy szlt hozz az R igje: Mit csinlsz itt, Ills? gy felelt: Nagyon buzglkodtam az Rrt, a Seregek Istenrt, mert Izrel fiai elhagytk szvetsgedet, leromboltk oltraidat, prftidat pedig fegyverrel ltk meg. Egyedl n maradtam meg, de az n letemet is el akarjk venni.” 1Kir 19,9-10.v.)
(2.) A prfta kifejti,milyen odaszntan harcolt az rrt: s titokban szemre veti, hogy nem ppen jogos, hogy ppen t, aki egyedl hsges maradt az r irnt, hallosan megfenyegettk. Ills most mg csak a negatvumokat ltja. A tbbi hv kikerlt a ltkrbl.
(1Kir 18,3k: „Ekkor Ahb hvatta badjht, a palota felgyeljt. badjh igen flte az URat. Mert amikor Jezbel meglette az R prftit, badjh maghoz vett szz prftt, s elrejtette ket tvenenknt egy-egy barlangba, s elltta ket kenyrrel s vzzel.”)
c./ Az r kinyilatkoztatja magt Illsnek, mint aki az egyetlen Isten.
(1Kir 19,11 s 13: „Az R ezt mondta: Jjj ki, s llj a hegyre az R szne el! s amikor elvonult az R, nagy s ers szl szaggatta a hegyeket, s trdelte a sziklkat az R eltt; de az R nem volt ott a szlben. A szl utn fldrengs kvetkezett; de az R nem volt ott a fldrengsben. Amikor Ills ezt meghallotta, palstjval eltakarta az arct, kiment, s megllt a barlang bejratnl. Egy hang pedig gy szlt hozz: Mit csinlsz itt, Ills?”)
Ez igaznak bizonyul akkor, amikor minden Isten ellenes hatalmassgot megremegtet s megsemmist (szlvsz, fldrengs, tz). Azonban sajtsgos lnyt, szeretett s hsgt a csendben akarja feltrni Ills eltt. Ha megrintheti szvnket az r szeld hangja, szorossgbl tgassgba emel minket.
(Lsd: 2Sm 22,17-20: „Lenylt a magasbl s flvett, a nagy vizekbl kihzott engem. Megmentett engem ers ellensgemtl, gyllimtl, br ersebbek voltak nlam. Rm trhetnek a veszedelem napjn, de az R az n tmaszom. Tgas trre vitt ki engem, megmentett, mert gynyrkdik bennem.”
zs 49,9b-10: „tkzben lesz lelmk, mg a kopr hegyeken is lesz legeljk. Nem heznek s nem szomjaznak majd, nem bntja ket a nap heve, mert az terelgeti ket, aki knyrlt rajtuk, az vezeti ket forrsvizekhez.”)
d./ Az r j megbzatsokat kszt el Ills szmra.
(1Kir 19,15-19: „Ekkor azt mondta neki az R: Menj, kelj ismt tra a pusztn t, Damaszkuszba, s amikor odarsz, kend fel Hazlt Arm kirlyv. Azutn Jht, Nimsi fit kend fel Izrel kirlyv; Elizeust, az bl-mehli Sft fit pedig kend fel prftv a magad helybe! s aki majd megmenekl Hazl kardjtl, azt Jh li meg, s aki megmenekl Jh kardjtl, azt Elizeus li meg. De meghagyok Izrelben htezer embert: minden trdet, amely nem hajolt meg a Baal eltt, s minden szjat, amely nem cskolta meg azt. Amikor elment onnan, rtallt Elizeusra, Sft fira, aki ppen szntott. Tizenkt iga kr volt eltte, maga a tizenkettediknl volt. Amikor Ills elment mellette, rdobta a palstjt.”
Ills meg le se gyzte a csaldst („ gy felelt: Nagyon buzglkodtam az Rrt, a Seregek Istenrt, mert Izrel fiai elhagytk szvetsgedet, leromboltk oltraidat, prftidat pedig fegyverrel ltk meg. Egyedl n maradtam meg, de az n letemet is el akarjk venni” (1Kir 19,14), Isten mr feloldja munkatrst a bktlensgbl, mikzben j megbzatsokat ad neki. Olyan ez, mintha azt mondta volna Isten kvetnek: Ne maradj magad mellett llva. Hasznlni akarlak; mert szeretlek.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre