„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
3. Ills tja Krmeltl Isten dicssgre fordtotta Dr Ptor Imre
„A Giledban lak tisbei Ills ezt mondta Ahbnak: Az l Rra, Izrel Istenre mondom, akinek a szolglatban llok, hogy ezekben az esztendkben nem lesz sem harmat, sem es, hanem csak az n szavamra.” 1Kir 17, 1;
„Ezutn Ills ezt mondta Ahbnak: Menj fl, egyl, s igyl, mert es zgsa hallatszik. Ahb flment, hogy egyk s igyk. Ills pedig flment a Karmel tetejre, a fldre kuporodott, s arct a trdei kz hajtotta. gy szlt a szolgjhoz: Menj fl, s tekints a tenger fel! Az flment, s arra tekintett, majd ezt mondta: Nincs ott semmi. Ills ezt mondta: Menj vissza htszer! Hetedszerre ezt mondta a szolga: Most egy tenyrnyi kis felh emelkedik fl a tengerbl. azt felelte: Menj el, s mondd ezt Ahbnak: Fogj be, s menj le, mg fl nem tartztat az es! Ekzben az trtnt, hogy viharfelhk stttettk el az eget, s nagy es lett. Ahb harci kocsira szllt, s Jezrelbe ment. Az R keze pedig Illssel volt, s felvezve derekt, Ahb eltt futott a Jezrelbe vezet tig.”1Kir 18, 41-46;
„Ills ugyanolyan ember volt, mint mi, s amikor buzgn imdkozott azrt, hogy ne legyen es, nem is volt es a fldn hrom vig s hat hnapig. Aztn ismt imdkozott, s az g est adott, s a fld meghozta termst.” Jak 5, 17k.
a./ Isten azrt hallgatta meg Ills esrt mondott imdsgt, mert Ills vrakoz magatartst folytatott s mivel ez Isten ideje volt. Hatrozottan elkpzelhetjk, hogy borultak egyms karjba az emberek hromvi szrazsg utn, amikor megreztk az els nagy, slyos escseppeket. Az es taln mg nagyobb s nyilvnvalbb jele volt Isten hatalmnak, mint a tz. Maga hb gyorsan elviharzott onnan llami dszhintjban, nehogy beleragadjon a srba. s hirtelen megelzte Ills, aki elfutott mellette a zporesben.
gy futott Ills hb lovas-fogata mellett egszen a 30 km tvolsgra lv Jezrelig, mint egy gyzelmi kvet. Hogy volt ez lehetsges, spedig egy ilyen rendkvli erprbt ignyl nap utn? „Az r keze Illssel volt”, hangzik az egyszer bibliai vlasz.
b./ s mgis eltndnk azon, hogy nem volt-e Ills olyan rendkvli ember, akivel mg soha letnkben nem tallkoztunk? - Jakab megfontoltan megllaptja: „Ills ugyanolyan ember volt, mint mi” (Jak 5,17). Nem volt „hres ember”, nem volt „hs”. Azonban teljesen szoros kzssgben lt Istennel. Ezrt volt Ills imdsgnak olyan nagy ereje.
c./ Nem a sajt gyben mondta ezt az imdsgot, hanem kzbenjrs volt ez az r nprt. „Ills nem volt olyan hatalmas, hogy ne kellett volna tbb imdkoznia, soha nem volt olyan bizakod, hogy ne kellett volna tbb vrakoznia, soha nem szllt el annyira magtl, hogy ne ismerte volna fel az est egy picike felhben” (C. Swindoll).
d./ Mi is ugyanannak az Istennek szolglunk, s ezrt nagy, rtelmnket meghalad tapasztalatokat szerezhetnk vele. Az imdsg minden esetre harcot is jelent. Aki Llekben akar lni, harcolnia is kell Llekben, gy vrhatunk gyzelmet Istentl.
(V.: 2Mz 17,8-16: Eljtt Amlk, s megtmadta Izrelt Refdmben. Akkor ezt mondta Mzes Jzsunak: Vlassz ki frfiakat, vonulj ki, s tkzz meg Amlkkal! n pedig odallok holnap a halom tetejre, s Isten botja a kezemben lesz. Jzsu gy cselekedett, ahogyan Mzes mondta neki, s megtkztt Amlkkal. Mzes, ron s Hr pedig flment a halom tetejre. s az trtnt, hogy valahnyszor Mzes flemelte kezt, Izrel volt az ersebb, amikor pedig leeresztette a kezt, Amlk volt az ersebb. De Mzes kezei elfradtak. Ezrt fogtak egy kvet, alja tettk, s rlt. ron s Hr pedig tartotta a kezt, az egyik errl, a msik amarrl, gyhogy kt keze flemelve maradt naplementig. gy gyzte le Jzsu Amlkot s annak hadt fegyverrel. Akkor gy szlt az R Mzeshez: rd meg ezt a dolgot emlkezetl egy knyvben, s vsd Jzsu emlkezetbe, hogy Amlknak mg az emlkt is eltrlm az g all! Mzes akkor oltrt ptett, s gy nevezte el: „Az R az n hadijelvnyem”. s gy szlt: Mivel kezet emelt az R trnusra, harcolni fog Amlk ellen az R nemzedkrl nemzedkre;
Zak 10,12: „Hatalmass lesznek az R ltal, s az nevben bzva lnek - gy szl az R”;
Ef 6,10-13.18: „Vgl pedig: ersdjetek meg az rban s az hatalmas erejben. ltstek magatokra az Isten fegyverzett, hogy megllhassatok az rdg mesterkedseivel szemben. Mert a mi harcunk nem test s vr ellen folyik, hanem erk s hatalmak ellen, a sttsg vilgnak urai s a gonoszsg lelkei ellen, amelyek a mennyei magassgban vannak. ppen ezrt vegytek fel az Isten fegyverzett, hogy ellenllhassatok a gonosz napon, s mindent lekzdve megllhassatok; Minden imdsgotokban s knyrgsetekben imdkozzatok mindenkor a Llek ltal. ppen azrt legyetek berek, teljes llhatatossggal knyrgve az sszes szentekrt.”)
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre