5. FOLYTATS: A magyarorszgi romk ltszma rgiknt
A magyarorszgi romk ltszma rginknt
Rgi L Cigny lakossghoz Cigny lkossghozviszonytott arny (%)
1971 1994 1971 1994 1971 1994
szakkelet- 65 ezer 119 ezer 20,4 24,3 6,5 9,0
Magyarorszg
-
Keleti rgi
|
75-80ezer
|
90ezer
|
23,0
|
19,8
|
5,0
|
6,3
|
Alfld
|
50 ezer
|
55 ezer
|
16,0
|
12,0
|
3,0
|
4,1
|
Budapesti iparvidk
|
60 ezer
|
83 ezer
|
19,0
|
18,2
|
2,0
|
2,4
|
Dl- Dunntl 65 ezer 104 ezer 20,0 22,8 4,0 6,5
szak- Dunntl 5 ezer 13 ezer 1,4 2,9 1,3 2,0
Forrs: Kemny—Havas, 1996. 354—355.
Laksviszonyok
1971-ben a telepek tbbsge spontn mdon keletkezett s fknt a sajt kivitelezs "putris" ptkezsi md tlslyval voltak jellemezhetk, a telepi laksok 44 szzalkban nem volt villany s csak 8 szzalkban volt vezetkes vz, addig 1994-re a romknak mr csak 13,7 szzalka lt elklnlt telepeken.
Cigny telepen lk arnya
%
|
1971
|
1994
|
Budapest
|
29.5
|
-
|
Vidki vros
|
70
|
16.4
|
Kzsg
|
69.4
|
14.5
|
sszesen
|
66
|
13.7
|
Forrs: Kemny – Havas – Kertesi, 1994
A fejlds ellenre jelents rszk ma is – ha nem is telepen - szegreglt lakkrlmnyek kztt l: 1994-ben 60 szzalkuk lt szegreglt terleten s 30 szzalka homogn roma krnyezetben. Az elszegnyed aprfalvakban egyre gyakoribb, hogy az elvndorlsok kvetkeztben a teleplsek lakossgnak tbbsgt, st tlnyom tbbsgt romk alkotjk. Mg a jobb helyzet cigny lakosok is igyekeznek elhagyni ezeket a falvakat, s szinte kizrlag slyosan htrnyos helyzetek maradnak ott.
A cignyok lakskrlmnyei jelentsen javultak. 1971-ben a romk laksainak 61 szzalka volt fldes padlj, 1994-ben ez a laksok 10,1 szzalkra igaz. 1971-ben a romk laksainak csak 56,1 szzalkban volt villany, 1994-ben 97,9 szzalkban. 1971-ben a romk laksainak 38,8 szzalkban 100 mteren tlrl kellett hordani a vizet, 1994-ben ez az arny 5,3 szzalk.
A laksnagysgban mg mindig jelentsek a klnbsgek. A roma laksllomnyban a laksok 32,8 szzalka egyszobs, 42,7 szzalka ktszobs, s 24,4 szzalka hrom vagy tbb szobs. A teljes magyar laksllomnyban 15,4 szzalk az egyszobs, 43,4 szzalk a ktszobs, s 40,2 szzalk a hrom s tbb szobs laksok arnya. A romk laksainak adatai 1985-ben jellemeztk az sszlakossg legalacsonyabb jvedelm csoportjainak laksait.
A kzelmltban elfordultak a lakhatsi diszkriminci esetei is. A kilencvenes vek gazdasgi talakulsa a magyarorszgi romk tmeges munkanlkliv vlsa mellett azt is magval hozta, hogy a teleplsek jelents rsze megprblt szabadulni a lakbr- vagy kzzemi djhtralkoss vlt romktl. Az elmlt vtized sok tekintetben a gettgyek s a romkkal szembeni nylt helyhatsgi fellpsek vtizede volt: hosszan sorolhatk azok az esetek, amikor a helyi hatalom – ksbb gyakran kiderlt: trvnytelenl – prblta a teleplsrl eltvoltani, vagy be sem engedni oda a romkat. A szndkok nyltsgra s szles kr elterjedtsgre utal, hogy a Trsadalomkutat Intzet (TRKI) 1998-as kutatsban a vlaszol helyhatsgok 43%-a vllalta nyltan, hogy nem szeretne tbb romt a teleplsen. A jogvd szervezetek, nem utols sorban a kisebbsgi ombudsman fellpsnek ksznheten ilyen sly esetek az elmlt egy-kt vben nem fordultak el.
1996 mjusban Ricse kzsgbl a kzeli Storaljajhelyre kltztt ngy roma csald, hamarosan azonban sszetzsbe kerltek a vros ms roma csaldjaival. 1997. jnius 20-n az nkormnyzat rendkvli lse a helyi cigny kisebbsgi nkormnyzat kezdemnyezsre gy dnttt: “Storaljajhely vros kpviseltestlete a jvre nzve elhatrozza, hogy a vros letbe beilleszkedni nem tud, a kzbiztonsgot megsrt s veszlyeztet szemlyeket nemkvnatos szemlyeknek nyilvntja, s a jvben mindent megtesz annak rdekben, hogy ezen szemlyek elkltzst a vrosbl a trvny eszkzeivel elrje." 1997 jliusban a polgrmester, Lack Kroly egy televzi-msorban genetikai okokkal magyarzta, a csaldok a vros kzrendjt veszlyeztet magatartst. Augusztusban lezrult a kisebbsgi ombudsman vizsglata is: Kaltenbach Jen a storaljajhelyi gyet loklis apartheidnek nevezte, s megllaptotta, hogy a romkat kitelept hatrozat alkotmnyellenes, mert srti a szabad kltzkdshez val jog gyakorlst, az rtatlansg vlelmt.
1997 vgn a szkesfehrvri „gettgy” (amelynek sorn 13 jogcm nlkli csaldot az nkormnyzat elbb a vros szln felhzand szksglaksokba, majd “ideiglenesen” lakkontnerekbe kltztetni) lezrsaknt a vros vezetse vgl 30 milli forintot sznt arra, hogy a csaldoknak a krnykbeli falvakban vsroljon lakst. A vidkre kltzs azonban meghisult, mert az rintett teleplsek tiltakoztak a roma csaldok bekltzse ellen.
Az elmlt vekben Magyarorszg tbb teleplsn is alrsgyjtssel prbltk megakadlyozni romk bekltzst vagy szocilis laksptsi programokat. A Vas megyei Celldmlk-Alssgon 1997 elejn 400 helyi lakos tiltakozott nylt levlben az nkormnyzat szocilis laksptsi terve ellen, 1997 jniusban Eger Felnmeti vrosrszben prbltk a helyiek megakadlyozni hrom, htralkoss vlt roma csald ideiglenes elhelyezst. A levl alri azzal rveltek, hogy “ezek a kiteleptett emberek nem veszik figyelembe sem az rott, sem az ratlan szablyokat (...), a trsadalmi normkat elfogad beilleszked csaldokat (...) nem kell kitelepteni brmilyen ok miatt, bktlensg, rendzavars, kzssget zavar viselkeds jellemz a roma csaldokra"1.
A Borsod megyei Muhiban 1996-ban az nkormnyzat s a helyi lakossg nem engedett bejelentkezni, illetve bekltzni egy roma csaldot frissen vsrolt hzba. A teleplsre bejelentkezni akar csaldnak a polgrmesteri hivatalban azt mondtk: “a hivatal testleti szablyzata alapjn megbzhat csald kltzhet a kzsgbe -- kizrt az etnikai kisebbsgbl val bekltzs." A csald vgl knytelen volt eladni hzt az nkormnyzatnak2.
Hasonl esemny trtnt a Heves megyei Herden is, ahol ngy zdi roma csald a szocilpolitikai tmogatsbl ptetett trsashzat. Az nkormnyzat mgsem engedlyezte bejelentkezsket, mondvn, a szennyvzelvezetst nem oldottk meg. A hatsg elzrkzsnak spontn lakossgi akcik adtak bevert ablakok, vasrudak, parittyakvek, valamint vers formjban nyomatkot. A csaldoknak mennik kellett – vissza zdra.
Voltak olyan nkormnyzatok is, amelyek nem engedtek a lakossgi tiltakozsnak. Balassagyarmaton az nkormnyzat annak ellenre adta ldst s biztostott telkeket a helyi kisebbsgi nkormnyzat szocilis laksptsi programjhoz, hogy a krnyken lk alrsgyjtsbe kezdtek az ptkezsek megakadlyozsra.
A tervek szerint 2001 szn lpett volna hatlyba az a kormnyrendelet, amely a cigny telepek felszmolsra illetve feljtsra fordtand llami tmogatsi rendszert szablyozza. Egy 1997-ben ksztett felmrs adataira tmaszkodva a kormny mintegy 96 ezer ember otthonul szolgl, 19 ezer laks felszmolsval s “kivltsval” illetve feljtsval szmolt. Tervek szerint 5 v alatt 43 millird Ft-t fordtannak erre a clra: egyharmadt a meglv telepek fejlesztsre, vzvezetk s szilrd burkolat thlzatnak kiptsre kltenk, ktharmadt pedig a bontand laksok ptlsra. A kalkulcik szerint a 19 ezer laks mintegy felt bontank le s ptolnk szocilis brlakssal, kln forrst elklntve a telepi laksok ptlsra. A koncepci azzal szmolt, hogy az j laksok j rsze nem lakscl ingatlanok, laktanyk, ipari pletek, volt munksszllk tptse, vagy komfort nlkli laksok, volt uradalmi cseldlaksok, szolglati laksok stb. feljtsa rvn keletkezne. A dnts a teleplsi nkormnyzatok kezben lesz.
A Fldmvelsgyi s Vidkfejlesztsi Minisztrium (FVM) a cignytelepek felszmolst clz roma programjt 2001. oktberben elgtelenre rtkelte a kzptv cselekvsi terv koordinlsra fellltott trcakzi bizottsg, miutn ngy v s tbbszri hatrid mdosts utn sem ksztett elfogadhat tervezetet. Hossz tv roma stratgijban a kormny kzptvon mintegy 50 Mrd Ft bevonst tervezi a programba.
A kormny 2001 vgn az Orszgos Cigny nkormnyzat rszvtelvel 300 millis laksptsi programot indtott. Ez a program a jelenlegi ron 50-60 brlaks felptsre elegend, a becslsek szerint viszont 15.000 csald l nyomortelepeken s tovbbi 30-40 ezer roma csaldnak slyosak a laksproblmi.
Az adatok azt bizonytjk, hogy a magyarorszgi romk lakhatsi felttelei 1971 s 1994 kztt jelentsen javultak. m ehhez az is hozzjrult, hogy sokan a munka remnyben a vrosokba kltztek, ahol vagy rokonok/ismersk laksban talltak lakhatst, vagy nknyes bekltzk lettek.
A rendszervlts eltt vagy kzvetlen krnykn kedvezmnyes laksptsi klcsnnel ptkez cigny s nem cigny csaldok slyos helyzetbe kerltek, amikor 1992-ban jelentsen megemeltk a havi trleszt rszleteket, amit a csaldok j rsze mr nem tudott megfizetni – pldul azrt, mert elvesztettk munkahelyket. A becslsek szerint a roma csaldok tbb mint negyednek van 1988 janur elseje eltt felvett kedvezmnyes ptsi vagy hzvsrlsi klcsnbl szrmaz tartozsa. A kormnyzat 2001-ben olyan tbbrteg adskonszolidcis programot indtott el, amely az nhibjukon kvl fizetni nem tudknak a tartozs egy rsznek elengedst vagy ttemezst teszi lehetv.
Br a kt reprezentatv felmrs adatait sszevetve az egy hztartsban lk szma a roma hztartsokban is jelentsen cskkent 1971 s 1993 kztt, a nem roma hztartsokhoz kpest azonban vltozatlanul jval magasabb. Az ltalban rosszabb minsg, kisebb alapterlet s komfortfokozat roma laksllomnyra vettve mindezt a zsfoltsg vltozatlanul nagy a roma lakhelyeken.
Az egy hztartsban lk arnya orszgosan s a magyarorszgi cignysg krben
-
Idpont
|
orszgos tlag
|
Cignysg
|
1971
|
3,18 f
|
5,6
|
1993
|
2,8 f
|
4,5
|
1996
|
2,6 f
|
nincs adat
|
Forrs: Kemny – Havas – Kertesi, 1996
Egy 1998-ban szletett felmrs szerint ” a zsfoltsgnak ez a foka brmilyen meleg csaldi lgkr esetn is elfogadhatatlan, egszsgtelen fizikai s mentlis rtelemben egyarnt. A felnttek szmra lehetetlenn teszi a pihenst, a gyerekek nyilvnvalan kptelenek megfelel elmlyltsggel tanulni, ez pedig rontja ksbbi leteslyket” (Bnlaky – Kevy, 1998).
A Npjlti Minisztrium 1996-ban ksztett felmrse szerint 674 hztartsos mintjban a laksok 26%- a minslt korszernek (panel vagy tgla, komforttnyezkkel jl elltott, korszer ftsmd), 52% kevsb korszernek (alapozott vlyog, komforttnyezkkel kzepesen elltott, ftse kmnyes egyedi) s 22% korszertlennek (vlyog vagy egyb, kevs komforttnyez, kmny nlkli klyha).
Foglalkoztats
A roma kzssgek leteslyeinek legsokkolbb vltozsa a foglalkoztats tern trtnt. Magyarorszgon, a rendszervltst kvet makrogazdasgi vltozsok sokkhatsknt
rtk a magyar munkaerpiacot. 1990 s 1997 kztt 1,5 milli fvel ntt a munkanlkliek szma (Csaba, 1999). A munkanlklisg mrtke 1992-1993-ban rte el mlypontjt: a gazdasgilag aktv npessgben (1990-ben a munkanlklisgi rta orszgosan 2,7%, 1993- ban 11,2% volt).
Mg a szocializmus vtizedeiben a romk s nem romk foglalkoztatsa alig trt el egymstl, a nyolcvanas vek kzeptl a cignyok drmai gyorsasggal vesztettk el munkahelyket. A foglalkoztatottsgukkal kapcsolatban rendelkezsre ll utols adatok az 1993-bl szrmaznak, de a tendencia rzkeltetsre alkalmasak: arra ugyanis, hogy a kzel teljes foglalkoztats llapotbl zuhant a cigny kzssg a slyos munkanlklisgbe.
A munkakpes kor (15-59 ves) roma s nem roma frfiak gazdasgi aktivitsa
teljes npessg (%) romk (%)
-
aktv keresk
|
87,7
|
85,2
|
inaktv keresk (munkakptelenek, tanulk, egyb eltartottak )
|
13,4
|
13,3
|
sszesen
|
100
|
100
|
Forrs: Havas – Kemny, 1997. pp. 153-169
A munkakpes kor (15-59 ves) frfi foglalkoztatottak arnya a teljes npessgben s a romk kztt 1994 els negyedvben
-
letkor
|
teljes npessg (%)
|
Romk(%)
|
15-19
|
12,9
|
17,7
|
20-29
|
68
|
35
|
30-54
|
76,9
|
33,8
|
55-59
|
43,1
|
15,4
|
sszesen
|
63,4
|
30,8
|
Forrs: Havas – Kemny, 1997. pp. 153-169
1993-ra a munkakpes kor romk 70%-a szorult ki a munkaerpiacrl, a 30 ven felli roma frfiak csaknem 65 szzalka tbb mint tz ves folyamatos munkaviszonyt kveten vlt munkanlkliv, vagy lett inaktv keres, (rokkantnyugdjas, jradkos, rendszeres szocilis seglyezett). Az 54 ven felli, de a nyugdjkorhatrt mg el nem r roma frfiak ktharmada pedig 20 vet is meghalad folyamatos munkaviszony utn kerlt hasonl helyzetbe. Tbbsgk korbban betantott vagy segdmunksknt dolgozott a nehziparban s a klnbz ptkezseken, gy arnyukat ezeknek a szektoroknak az sszeomlsa, s a romk ltalban alacsony kpzettsge is magyarzza, de nem magyarzza kizrlag, s ebben kzrejtszanak a munkaerpiaci diszkriminci vltozatos esetei is. Az ezek mrtkvel kapcsolatban ez idig szletett egyetlen szmts szerint a munkanlklisgi eslyekben szerepet jtszik az alacsonyabb iskolzottsg s az, hogy lakhelyket s tipikus munkahelyeiket tekintve erteljesen koncentrldnak az orszg vlsg sjtotta rgiiban s ipargaiban. (Kertesi, 1995.)
A klnbz eltlet-kutatsok alapjn a tbbsg hajlik arra, hogy a romkat magukat hibztassa a munkanlklisgrt. A “cigny munkanlklisg”, akrcsak a “cigny bnzs” egyfajta cmkv vlt a 90-es vekben Magyarorszgon, olyan kifejezss, melynek tartalmt a trsadalom csak ltszlag, az eltletek szrjn keresztl ismeri, s amit hajlamos a sznyeg al sprni azzal az indokkal, hogy ez nem a tbbsgi trsadalom problmja, a megolds sem az feladata – rja a Delphoi Consulting Kft tanulmnyban
(www.delphoi.hu).
A helyzet slyossgt rzkelve a kormny foglalkoztatsi s meglhetsi programokat dolgozott ki, amelyek ugyan nem kizrlag romkat cloztak meg, de jelents mrtkben rintettk ket is (a cignyok rszvteli arnya a trck becslsn alapszik).
Foglalkoztatsi s meglhetsi programok 2000-ben Kormnyzati Tmogats clja Tmogatsi sszeg / szervezet Romk rszvtele
Szocilis s Csaldgyi Kzmunka- programok (becslt) 40% 2,000.000 (romkra fordtott arnyos
Minisztrium kltsghnyad 800,000)
Munkaer-piaci Alap Kzhaszn foglalkoztats (becslt) 10% 7,700.000 (romkra fordtott
kltsghnyad 770,000)
Szocilis s Csaldgyi Szocilis fldprogram (becslt) 50% 285,000 (romkra fordtott becslt
Minisztrium kltsghnyad 142,500)
sszesen 1,712.500
Forrs: www.meh.hu/nekh
A Gazdasgi Minisztrium (GM) legrszletesebbnek – s a szocilis trctl trtnt tcsoportosts kvetkeztben a maga ktmillirdos sszegvel a legbkezbbnek - szmt programja alapjn is csak becslhetk, de pontosan nem meghatrozhatk a romknak jut sszegek. gy pldul a munkanlklieknek szl, 2000-ben sszesen 7,7 millird forintos kzhaszn-munkaprogramoknl sem regisztrltk (tilos is lenne) a rsztvevk etnikai hovatartozst, hanem 8-9 szzalknyi romval szmolva jtt ki 750 milli forint.
A klnbz tkpz programokban hasonl arnyokkal szmolva 200-300 milli forintra takslta a Gazdasgi Minisztrium az “etnikai jelleg kiadsokat”. A Borsod–Abaj– Zempln Megyei Munkagyi Kzpont szerint 2000-ben a becslsek szerint a munkanlkliek tkpz programjban mintegy ktszztven roma vett rszt. A tmogatsi peridus lejrtakor azonban a legtbbszr nem kapnak jra munkt, s helykbe olyanokat vesznek fel, akik utn ismt ignyelhet llami pnz (Kadt, 2001.).
Sajtos tmenetet jelent a foglalkoztatsi s a meglhetsi tmogatsok kztt a npjlti trca ltal 1992-ben elindtott szocilis fldprogram. A vlsg-trsgek szmra kirt, meghvsos plyzatok nyertesei illetve a rsztvev csaldok kedvezmnyesen kapnak termfldet s mezgazdasgi szolgltatsokat. Tekintettel arra, hogy a magyarorszgi romk 40 %-a kisteleplsen l, sokan bztak abban, hogy az agrr tmogatsi programok, gy a minisztrium szocilis fldprogramja, A Magyarorszg Cignyokrt Kzalaptvny (MCKA), az Orszgos Foglalkoztatsi Alap (OFA) vagy az Autonmia Alaptvny agrr programja nagy segtsget nyjthatnak. Kezdetben a kormny abban bzott, hogy a szocilis fldprogram ltal tmogatott csaldok tbbsge idvel kpes lesz gazdasgt nelltv vagy piackpess tenni. Ezek a remnyek csak ritkn igazoldtak. 2001-ben a Szocilis s Csaldgyi Minisztrium a Fldmvelsgyi s Vidkfejlesztsi Minisztriummal egyttmkdve 220 milli forintbl szervezett szocilis fldprogramot, amelyben becslsk szerint jelenleg 38 szzalkos arnyban vesznek rszt roma csaldok. m a fldtrvny mdostsnak elhzdsa miatt vek ta vesztegel a program, gy gyakorlatilag nem tudnak j plyzkat bevonni a tmogatsi rendszerbe (Kadt, 2001).
Mikzben az Orszgos Foglalkoztatsi Alap (OFA) tmogatsi sszege 1999-hez kpest 2000-ben (kb. 10%-kal) cskkent, elindtott egy kln roma programot is. Beszmolja szerint a kpzsre, munkahelyteremtsre fordtott tmogatsai tbbnyire 20-30 szzalkban romkhoz is eljutottak. A komplex roma program hasonl elemekbl ll, mint a nem roma programok. Minderre az OFA 2000-ben 136 milli forintot fordtott, tovbb 25 milli forinttal tmogatta az Autonmia Alaptvny hasonl projektjeit.
A Cignygyi Trcakzi Bizottsg sszegezse szerint a trck a kormnyzati romaprogram rszeknt 2001-ben 2 400 milli, 2002-ben pedig 2 800 milli forintot fordtottak ilyen clokra.
A kormnyzati romaprogram kzponti forrsai (milli forint)
2001 2002
sszes kzponti kltsgvetsi forrs 9 364 12 995
Ebbl:
-
Gazdasgi Minisztrium
|
2 300
|
2 500
|
Szocilis s Csaldgyi Minisztrium
|
1 660
|
2 713
|
Igazsggyi Minisztrium
|
400
|
650*
|
Fldmvelsgyi s Vidkfejlesztsi Minisztrium
|
353
|
588
|
Oktatsi Minisztrium
|
142
|
290
|
Egszsggyi Minisztrium
|
136
|
236
|
Magyarorszgi Cignyokrt Kzalaptvny
|
350
|
550
|
Gandhi Gimnzium Kzalaptvny
|
236
|
404
|
Cigny Kisebbsgi nkormnyzatok tmogatsa
|
455
|
470
|
Orszgos Cigny nkormnyzat tmogatsa
|
171
|
188
|
Cigny kisebbsgi oktats tmogatsa
|
2 395
|
2 800
|
* Ebbl 400 milli forint cigny fiatalok sztndjra
Forrs: Cignygyi Trcakzi Bizottsg; in: Heti Vilggazdasg (HVG), 2002. mrcius 16.
A megyei munkagyi kzpontok ltal 2000-ben indtott, fiatal roma munkanlkliek munkba-lltst segt tbbves program a Szocilis s Csaldgyi Minisztrium legnagyobb szabs vllalkozsa. Eredmnyeit csak nhny v mlva lehet felmrni.
A fiatal roma munkanlkliek munkba llsnak tmogatsi programja
Rgi Clcsoport ltszma (f) Futam id Tervezett sszkltsg (ezer Ft.) Egy vre szmtott kltsg (ezer Ft.)
-
Budapest
|
50
|
2 v
|
31,959
|
15,979
|
Bks megye
|
283
|
3 v
|
197,000
|
65,600
|
Gyr-Moson- Sopron megye
|
20
|
2 v
|
14,838
|
7,419
|
Hajd-Bihar megye
|
700
|
3 v
|
258,042
|
86,014
|
Heves megye
|
250
|
3 v
|
288,349
|
96,116
|
Jsz- Nagykun- Szolnok megye
|
20
|
3 v
|
21,735
|
7,245
|
Pest megye 270 2 v 63,190 31,595
Somogy megye 400 2 v 186,000 93,000
sszesen 061. 113 402,969
Forrs: A kormny sszefoglalja a korbbi kt v cigny kisebbsget rint intzkedseirl (2000. november 14.)
A kormny az elmlt vekben az elmaradott rgik lakossga s a tartsan munkanlkliek foglalkoztatsra is nyjtott tmogatsokat. A programok jelents hnyada a legfeljebb nhny hnapos elhelyezkedsi lehetsget biztost kzmunka tmogatsra korltozdott.
A kzptv intzkedsi csomagban a kimondottan a cignysgot rint specilis programok kzl a kzhaszn, tbbnyire kommunlis foglalkoztats volt a jellemz Bcs- Kiskun, Jsz—Nagykun—Szolnok, Tolna, Baranya, s Borsod-Abaj-Zempln megyben. Ugyanakkor az is rzkelhet, hogy a kormny pnzt ldoz a tartsan munkanlkli romk tkpzsre is: a specilis programok keretben kzssgfejleszt, munkaszervez asszisztenseket, szocilis segtket is kpeztek. Tbb megyben hzi betegpolk, egyhzi szocilis gondozk kpzshez jrult hozz a munkagyi szervezet, hrom megyben pedig cigny vllalkozkpz tanfolyamokat indtottak. Az tkpz tanfolyamok hatsossga azonban ktsges: a kpzseket elvgzk szmra sokszor tovbbra sincs elhelyezkedsi lehetsg. Ezt igazolja a Csongrd Megyei Munkagyi Kzpont 2000 decemberben a Gazdasgi Minisztrium szmra rt beszmolja, amikor gy r: “a munkaadk tbbsge mg a foglalkoztatshoz kapcsold maximlis tmogats biztostsa esetn sem kvn cigny munkavllalt felvenni. Azok a munkahelyek kivtelek, ahol nem cigny szrmazs munkaert nem tudnak foglalkoztatni (mivel nem vllaljk a munkt), pl. hsfeldolgoz zemek, temeti segdmunkk. A cigny szrmazs munkakeresk rszre szinte csak a kzhaszn munka jelent egyedli lehetsget az elhelyezkedsre. Az nkormnyzatok folyamatosan szerveznek kzhaszn munkt, melyhez maximlis tmogatst nyjtunk.” A beszmol alapjn az eltletek miatt csaknem kizrlag az llami/nkormnyzati szektor az egyetlen potencilis foglalkoztatja a munkanlkli romknak (Gere, 2001). A kormny hossz tv stratgijrl kszlt vitaanyag gy r: “clszer lenne az nkormnyzatoknak olyan programokat kidolgozniuk a tartsan munkanlkliek rszre, amelyben a munkagyi s kpzsi kzpontok egyttmkdsre ptve, a kpzsi programok s a kzhaszn munkavgzs sszekapcsolsra trekednnek” Ugyanakkor nem kap elegend hangslyt a munkahelyi diszkriminci, ami a legtbbszr mr az alkalmazskor megbntja a munkagyi kzpontokat, mindssze fenntartja, hogy “pnzgyi kedvezmnyek biztostsval tmogatni kell a romkat foglalkoztat munkltatkat s kpzket”. A stratgiai elkpzels fontos eleme, hogy szmol a mr nem is regisztrlt romkkal: “a tarts munkanlklisg megszntetse rdekben nagyon fontos, hogy a munkagyi kzpontok ne csak a regisztrlt munkanlkli romknak nyjtsanak szolgltatst, hanem vegyk fel a kapcsolatot a regisztrcin kvliekkel is”.
A foglalkoztatsi diszkriminci tnyleges hatsnak becslse nem knny, miknt a diszkriminatv munkaadi magatarts eseteit sem knny tetten rni. Az elmlt vekben voltak cgek, amelyek mr a hirdetsben eleve kizrtk a romk jelentkezst.
1998-ban az Expressz hirdetsi jsgban egy llshirdets felttell szabta, hogy a jelentkez fehr br s antialkoholista legyen. A hirdetst felad ptsi vllalkoz a Roma Sajtkzpont megkeressre akkor telefonon elismerte, hogy a romkat akarta a kiktssel tvol tartani, s gy vlekedett: a hirdets nem srt msokat. Azzal indokolta dntst: munksai nem hajlandak romkkal egytt dolgozni, s kuncsaftjai sem llnak szba vele, ha velk jelenik meg. A krdssel kapcsolatos tudatossgra jellemz, hogy az Expressz munkatrsa, gy fogalmazott az gyben: a szerkesztsg a hirdetsek tartalmt rendszeresen ellenrzi abbl a clbl, hogy az megsrt-e valamely jogszablyt. Negatv jelzkkel illetett megklnbztets nluk kizrt. A fehr br jelzt azrt fogadtk el, mivel ez vlemnyk szerint nem negatv megklnbztets. Viszont ha a hirdetsben az llt volna, hogy barna breket nem esznek fel, ez jogsrt lenne, s nem kzlnk. Roma Sajtkzpont, 1998.
Br az alkotmny s egyes trvnyek tiltjk Magyarorszgon a htrnyos megklnbztetst,
a munkaer-piaci diszkriminci esetben — annak ellenre, hogy bizonytsakor a magyar jog szerint megfordul a bizonytsi teher — nehz bizonytani a jogsrtst. A kisebbsgi ombudsman 1998-as s 2000-es vizsglata a krdsben tbb jogszablyi hinyossgot trt fel. Az 1998-ban a hivatala ltal indtott tfog vizsglat szerint “a ltszlag slyos, s elvileg kell visszatart hatssal br szankcik a valsgban nem valsulnak meg. Megdbbent tnyknt llaptottuk meg, hogy nemzeti vagy etnikai kisebbsghez tartozsra visszavezethet htrnyos megklnbztets miatt sem a vizsglat vben sem az azt megelz idszakban szablysrtsi eljrst nem folytattak, s munkagyi brsg kiszabsra sem kerlt sor”. A munkagyi igazgats ugyanazon minisztrium irnytsa alatt ll kt alapvet szervezete: a munkagyi kzpontok s a munkagyi felgyelsgek kztt nem ltezik a htrnyos megklnbztets kapcsn informciramls. A kisebbsgi biztos – aki jogszably- mdostst kezdemnyezett a munkagyi felgyelsgi vizsglat kiterjesztsre a megtagadott alkalmazs esetben – gy fogalmaz: “a hatlyos szablyok nem biztostjk a jogilag lehetsges vdelmet a munkaviszony ltestsnl jelentkez eltletessggel szemben.”
A kisebbsgi biztos a kvetkezkppen folytatja: “azt a gyakorlatot, hogy a munkagyi felgyelsgek elzrkznak a munkaviszony ltestsnek jogellenes megtagadsa esetn val eljrstl, nem tartjuk elfogadhatnak. A hozznk fordul panaszosok ugyanis az esetek tbbsgben nincsenek abban a helyzetben, hogy jogi kpviselt vegyenek ignybe, s bri ton krjenek jogorvoslatot.”
Meglhetsi stratgik
Szalai Jlia (2001) a magyarorszgi szegnyek krben vgzett kutatsra alapozva rmutat arra, hogy “a cigny csaldok havi bevtele a gyerekszmtl fggetlenl messze elmarad a nem-cigny csaldoktl, s ezen az elmaradson bell rjuk — de csak rjuk — igaz, hogy a kisgyerekek szmnak emelkedsvel prhuzamosan valamelyest mg bvlnek is a csaldok rendelkezsre ll forrsok.”
A roma s nem-roma csaldok megoszlsa a 14 ven felli, mr nem tanul csaldtagok ltal vgzett munkk tpusa szerint
A csald etnikai hovatartozsa A csaldtagok keres munki kztt Egytt
Legfeljebb alkalmi munka, napszm fordul Legfeljebb idszaki szerzdses munka Legalbb egy csaldtag esetben: rendszeres el munkaviszony fordul el
-
(Szegny) nem- roma csald
|
27
|
8
|
64
|
100
|
(Szegny) roma csald
|
46
|
19
|
35
|
100
|
Egytt
|
35
|
13
|
52
|
100
|
Forrs: Szalai Jlia (2001)
Szegnysg: seglyre szorulva
A szegnyek, s klnsen a roma szegnyek szmra elrhet munkk oly rosszul fizetettek s bizonytalanok, hogy a csald jvedelmnek egszen kis hnyadt tudjk csak adni: “napszmbl, kisebb-nagyobb megbzsok elvllalsbl, alkalmi utcai rustsbl l a felntt cignyok 29 szzalka, s ennek ppen fele -14 szzalk- az arny a nem-cigny csaldokban. A munkapiac e sajtos lefel-szegmentlsbl addik azutn, hogy a keresetek mindssze 4(!) szzalkot tesznek ki a cigny csaldok havi sszbevtelben” (Szalai, 2001).
A nyugdjminimum alatti, illetve feletti egy fre jut jvedelembl l cigny s nem- cigny hztartsok egyes jellemzi
Szegny- csoportok A hz- Eltartott gyere- Van rendszeres munkavi- Legalbb egy felntt munkanl- Van legalbb tlagos egy fre A csal- dok tarts tla- kzpfok vgzettsgg jut havi szma gos nagy- sga kek tlagos szma szonyban lv kli: a hztartsok %-ban el rendelkez jvedele m (Ft) csaldtag: a hztartsok %-ban csaldtag: a hztartsok %-ban
Mly- 2,75 26,3 41,8 6,2 9921 194 szegnysgben l cigny 5,40 csald
Mly- szegnysgben l nem-cigny 4,68 2,53 31,8 38,8 24,0 10785 129 csald*
Szklkd cigny csald 4,44 1,93 63,2 31,2 14,6 20621 41
Szklkd nem 4,10 1,84 84,4 7,5 65,3 24781 199
cigny csald**
Egytt 563 *Mlyszegnysgben lk: az egy fre jut havi jvedelem nem ri el a nyugdjminimumot ** Szklkdk: az egy fre jut havi jvedelem a nyugdjminimum felett van. 4,71 2,32 51,5 28,2 31,8 16151
|