3. Eredmnyek s problmk az iskolzsban
III.
Eredmnyek s problmk az iskolzsban
A cignysg alacsony iskolzottsgi szintje nemcsak Magyarorszg problmja, hanem a trsg, st Eurpa szinte valamennyi orszgban megjelen gond. A roma gyerekek szerte Eurpban a nemzeti tlagtl jelentsen elmarad mrtkben vesznek rszt az alapfok oktatsban, a kzp- s a felsfok oktatsban pedig szmuk rendkvl csekly. Az rtkes tuds hinya slyos akadlya az egszsges letmdnak, a munka vilgba s a trsadalom megszokott letbe val beilleszkedsnek (Simon, 2001).
Az okok hasonlak a legtbb eurpai orszgban: az oktatsi nyelv s a krnyez trsadalom kultrjnak nem megfelel mlysg ismerete, sok csald mly szegnysge – annak minden egszsgrombol kvetkezmnyvel - a roma kzssg oldalrl; a romk kultrjnak nem kell ismerete, az iskola elkszt (voda) hinya, a gyermekeket sjt iskolai szegregci (belertve a gygypedaggiai iskolban val gyakori elhelyezst), az iskolai krnyezet bartsgtalan, esetenknt eltletes s kirekeszt magatartsa. Klnsen slyos helyzetben a legtbb orszgban a lnyok vannak, akik tradicionlis roma kzssgben tlsgosan korn kiszakadnak az oktatsbl. Az oktats terletn jelentkez problmk kezelse alapvet felttel a romk helyzetnek javtsban, amihez a nemzeti kormnyoknak s hatsgoknak, a tbbsgi trsadalomnak, valamint a cigny kzssgeknek egyarnt hozz kell jrulniuk (Simon, 2001)
megoldsokat. Spanyolorszgban a „segt tanrok” hlzatt alaktottk ki, akik felzrkztat kurzusokat tartanak az ltalnos iskolkban, tovbb olyan iskolarendszeren kvli foglalkozsokat vezettek be, amelyek a roma kultra megismertetst clozzk. Az r s a grg kormny szintn beindtott tmogat programokat a roma gyerekek szmra. Roma tanrok s asszisztensek jelenlte nveli a gyermekek biztonsgrzett, s hozzjrul az iskolai sikeressghez. Ilyen megoldssal ksrleteznek pldul Csehorszgban. Franciaorszgban s Nagy-Britanniban az „utazkat” ksr pedaggus belltsnak vannak hagyomnyai (Report on the Situation, 2000). Tbb eurpai orszgban kezdemnyeztek plda rtk
A magyarorszgi cigny gyermekek s fiatalok oktatsi helyzetnek ttekintsben nem treksznk teljessgre, hiszen ez messze meghaladn a tanulmny kereteit. Azokra a pontokra fkuszlunk, amelyek nzetnk szerint kulcsszerepet tltenek be az iskolzsi folyamatban, akr gy, hogy elre lendtik, akr pedig gy, hogy akadlyozzk e fiatalok iskolai plyafutsnak kiteljesedst. Azaz bemutatjuk az oktatsi rendszer azon elemeit s pontjait, amelyek klnsen jelentsek a cigny kzssgek oktatsi folyamataiban.
Az iskolzottsg s vltozsai
Minden elemzsben megfogalmazdik a krds: mi az oka a cigny gyerekek iskolai alulteljestsnek, gyakori sikertelensgnek? A vlasz kt dimenzit szokott magban foglalni: a htrnyos trsadalmi-gazdasgi helyzet s az eltr kultra, nyelv, teht az etnicits szempontjt. A csaldok trsadalmi-gazdasgi helyzetbl ered iskolai htrnyok enyhtse azonban nem kizrlag a cignysggal kapcsolatos feladat; st bizonyos, hogy nem minden egyes cigny csald s gyermek van htrnyos helyzetben. A npcsoport(ok) nyelvnek, kultrjnak fenntartshoz, polshoz, trktshez val joga szempontjbl pedig a cignysg a tbbi nemzeti kisebbsghez van hasonl helyzetben.
Magyarorszgon az 1960-as vekig az iskolakteles cigny gyermekeknek csak tredke vgezte el a ktelez ltalnos iskola nyolc osztlyt, tbbsgk egyltaln nem vagy csak rvid ideig jrt iskolba. Az llamprt 1961-es hatrozatt e trsadalmi problma s kvetkezmnyei felismersre alapozta, s a rendelkezsek nyomn ugrsszeren ntt az iskolba jr roma gyermekek szma. Termszetes, hogy mg a kzpontilag vezrelt irnyts sem volt kpes msra, mint az iskolzsi folyamatok felgyorstsra.
A Kemny Istvn vezette 1971-es kutats adatai szerint a 20-24 veseknek egynegyede vgezte el az ltalnos iskolt, a 14 ven felliek ngytde egyltaln nem jrt iskolba. A cigny gyermekek tmeges iskolai megjelense a trsadalom trelmetlen elutastst vltotta ki. A merev iskolarendszer sem nagyon tudott megbirkzni a szlssgesen elmaradott, sem az iskola kzposztlyi nyelvt, sem az iskola szablyait nem ismer gyermekekkel (s csaldjaikkal). A cigny gyermekek szmra ltrehozott homogn cigny osztlyokrl - amelyekkel ugyanerre a problmra nemcsak a magyar, hanem a szmos nyugat-eurpai orszg oktatspolitikja is reaglt -, azonban rvidesen kiderlt, hogy nem kpesek megoldani a cigny gyermekek s fiatalok hatkony oktatst, trsadalmi integrcijt. Ehhez hozzjrult az is, hogy a szegreglt cigny iskolk s osztlyok mind a szemlyi elltottsgukat, mind a trgyi felszerelsket tekintve messze elmaradtak az orszgos tlagoktl. gy elmleti funkcijuknak – a beiskolzott gyerekeket nhny tanven t tart, intenzv oktats-nevels utn heterogn osztlyokban lehetne elhelyezni - nemcsak nem tudtak eleget tenni, hanem visszafordthatatlann tettk a tantvnyaik lemaradst. Ez az oktatspolitikai ksrlet mintegy vtizednyi mkds utn hivatalosan lekerlt a napirendrl.
A roma gyermekek iskolzsnak problmi trsgnk nhny orszgban Bulgria
A bolgrok 20,2 %-a diploms, a cignyok 0,9 %-a; kzpiskolt vgzett a bulgrok 54,0 %a, a cignyok 7,8 %-a; elemi iskolt vgzett a bulgrok 22,4 %-a, a cignyok 46,2 %-a, rstudatlan a bolgrok 0,2 %-a, a cignyok 8,5 %-a
(Tomova, 1995.)
Szlovnia
Az iskolba bert roma gyerekeknek a becslsek szerint negyede jr rendszeresen iskolba, harmada egyltaln nem jr . A kt- s hromnyelvsgben ltjk a problmk alapjt.
(Szilgyi, 1996.)
Csehorszg
Specilis gygypedaggiai iskolsok kztt 70-80 % az arnyuk; a rendes ltalnos iskolban a lemorzsolds 80-90 %, van trsg, ahol a roma gyerekeknek csak 5 %-a jutott el az ltalnos iskola befejezsig. Tbb llami s magn kezdemnyezs program van (pl. iskolai asszisztens), tfog program nincsen.
(Patrin, 2000.)
Lengyelorszg
A cigny gyerekek tbbsge 12 ves hagyja abba tanulmnyait, nem ritka az rstudatlansg sem a fiatalok krben. Szrvnyos iskolai ksrletek vannak.
(CSCE, Warszawa, 1994.)
Ausztria
A cignysg nem elismert etnikum, hivatalos adatok s programok nincsenek.
Szlovkia
Az 1991-ben elfogadott kormnyzati program a cignysg iskolzsi helyzetnek javtst is clul tzte ki. Egyelre a becslsek szerint a cigny gyermekek mintegy 70 %-a gygypedaggiai iskolban tanul. vente mintegy 30 fiatal rettsgizik, a felsoktatsban nincsen roma hallgat
(Canek, 1999.)
A cigny gyermekek ltszmnak a kzoktatsban tapasztalt ugrsszer gyarapodsa hozta magval azt a mig virulens problmt is, amit az enyhe rtelmi fogyatkos, a tanulsi nehzsggel kzd tanulk beiskolzsa jelent meg. A „kisegt iskola” fogalmt az 1985- ben hatlyba lpett oktatsi trvny megszntette, s a megszntetssel egytt feloldott nhny slyosan diszkrimantv szablyozst is (pl. nyolc osztly elvgzse a kisegt iskolkban hat ltalnos iskolai osztly elvgzsnek felelt meg). Az oktatsirnyts tovbb - napjainkig - folyamatosan szigortotta a „specilis gygypedaggiai oktatsi intzmnybe” val irnyts szakmai tartalmt s nvelte felgyeleti szerveinek szmt. A folyamatot rzkelteti, hogy 1974-ben a cigny tanulk 12 %-a jrt ilyen intzmnybe, tz v mlva 18 %-uk (mikzben a nem cigny tanulknak rendre mintegy 2 %-a volt a kisegt iskolk tanulja). A jogi szablyozs szigortsa ellenre 1992-ben az ltalnos iskols kor cigny gyermekeknek mg mindig 16 %-a jrt gygypedaggiai intzmnybe, osztlyba. Az iskolai elksztsben (vodzsban) val rszvtel nyilvn cskkentette volna az arnyokat, m mikzben pldul a nyolcvanas vekben a megfelel koraknak kzel 90 %-a jrt vodba, a cigny gyermekek krben az tlag nem rte el az 50 %-ot – az orszg egyes trsgeiben ennl jval alacsonyabb volt az arny.
A 90-es vekben a cigny gyerekek tbbsge elvgezte az ltalnos iskolt, a tvolsg azonban a cigny s nem cigny npessg iskolzottsgi szintje kztt az elmlt vtizedekben is ntt. A legnagyobb problmt ma – miknt arra minden jabb kutats rmutat – a kzpfok iskolkba val tlps jelenti.
A kzpiskolai tovbbtanuls eslyei keveset javultak. A „rendes” kzpiskolai tovbbtanulsban azok vesznek rszt, akik 14-15 ves korban vgzik el az ltalnos iskolt. Az ltalnos iskolt ksbb, a felnttoktatsban elvgzk mr nem folytatjk tanulmnyaikat a kzpiskolban.
A nyolcadikosokhoz viszonytott bejutsi arnyok a kzpfok oktatsban, 1993.
A teljes npessg - A roma npessg
-
Szakiskola
|
6,0
|
9,4
|
Szakmunkskpz
|
35,5
|
31,2
|
Szakkzpiskola
|
32,0
|
10,0
|
Gimnzium
|
24,2
|
0,6
|
Kzpiskola egytt
|
56,2
|
10,6
|
Mindsszesen
|
97,7
|
51,2
|
Forrs: Kemny, 1996
Az alacsony iskolzottsgi s szakkpzettsgi szint egyenes kvetkezmnye a cigny lakossg krben a rendszervltst kveten rohamosan megemelkedett munkanlklisgi rta. Egy munkaer-piaci vizsglat szerint egy felsfok vgzettsg szemlyhez kpest egy kzpiskolai vgzettsg tbb, mint 2,5-szeres, egy szakmunks bizonytvnnyal rendelkez 3,5-szeres, a csak nyolc osztlyt vgzett mr 5-szrs, s az ltalnos iskolt be nem fejezett 10-20-szoros esllyel vlik munkanlkliv (Kertesi, 1995).
Mondhatni teljesen hinyzik a makroszint tudomnyos kutats a kultra s a nyelv terletn, azaz kevs s hzagos az ismeretnk arrl, hogy a cignysg milyen arnyban s milyen mrtkben rti, beszli, adja tovbb az egyes cigny nyelveket a csaldban, ignyeli, ignyeln-e nyelve iskolai oktatst. A nyelvi szocializci s az abbl ered nyelvi htrny szisztematikus feltrst Rger Zita vgezte el. Rmutatott arra, hogy az rsbelisg csaldon belli hinya s a nyelvi szocializci sajtos szablyai megneheztik az iskola nyelvnek s kommunikcijnak megrtst. Itt mr nem elssorban az eltr anyanyelvrl, s ebbl kvetkezen a magyar nyelv hinyos ismeretrl van sz. A magyar anyanyelv, htrnyos helyzet roma csaldok s gyermekek nyelvi kompetencijnak a hivatalostl eltr struktrja, illetve hinyossgai akadlyozzk a jobb beilleszkedst (Rger, 1990.).
Az iskolzs gyenge pontjai
„A hossz tv roma trsadalom- s kisebbsgpolitikai stratgia irnyelveit” megfogalmaz, orszggylsi hatrozatot megalapoz, s szleskr trsadalmi diskurzusra bocstott vitaanyag (Cignygyi Trcakzi Bizottsg, 2001) egyik legfbb stratgiai clt az albbiakban hatrozza meg: „A szocilis htrnyok kompenzlst s a kisebbsgi identits erstst clz intzkedsek egyrtelm kettvlasztsa a szegregcis folyamatok megelzse s megakadlyozsa rdekben.”
A konkrt clkitzsek:
- a hromves vodai nevels ltalnoss ttele
- a specilis iskolkba trtn thelyezssel megvalsul htrnyos megklnbztets, diszkriminci megszntetse
- a kzpiskolai tovbbtanuls eslyeinek nvelse - a piackpes szakkpzs feltteleinek megteremtse,
- roma rtelmisg ersdsnek elsegtse, a felsoktatsban val rszvtelk nvelse
- a pedaggusok kpzsnek s tovbbkpzsnek fejlesztse a romkat sjt htrnyos
megklnbztets s eltletessg cskkentse rdekben.
Ezek az elemek a tudomnyos kutatsok szerint is nlklzhetetlenek a cignysg trsadalmi helyzetnek javtshoz. E fejezetben trgyalt problmk a prioritsoknak ezt a logikjt kvetik, mivel ppen ezeken a pontokon tapinthatk ki a cigny kzssg iskolai plyjnak orvoslsra vr pontjai.
Az iskola eltti nevels
Az iskolskor eltti intzmnyes nevelsnek, az iskolra val intzmnyi felksztsnek jelents hagyomnyai vannak – tbbek kztt az ltalnos ni foglalkoztats miatt -, a 3-5 ves korcsoport az elmlt 20 vben csaknem teljes krben vodba jrt. Ez a kedvez arny fennmaradt az vtized msodik felben is, jllehet sok korbbi zemi voda sznt meg. A kzoktatsi trvny ltal ktelezv tett 5 ves kori iskola elksztsben (amit a tanktelezettsg rsznek vagy nevelsi ktelezettsgnek szoktak nevezni) a megfelel koraknak mintegy 90 %-a vett rszt. Az vodai nevelsben rszt nem vevk tbbsge azokon a teleplseken l, ahol ilyen intzmny nem mkdik, illetve lakinak tbbsge htrnyos helyzet, s valsznleg nagy gyakorisggal a cigny etnikumhoz tartoznak.
Minden megfigyels s kutats megegyezik abban, hogy a gyermekek iskolai adaptcija (sikeressge) nagymrtkben sszefgg azzal, jrt-e a gyerek vodba. Az vodba jrst azonban a beiratkozsi statisztikkkal mrik, a statisztikk pedig nem jelzik, hny ven t s milyen gyakorisggal jrt a gyermek vodba.
Az voda legfontosabb funkcija, hogy a gyermek – bizonyos ismeretek, kszsgek, jrtassgok mellett – elsajttsa azoknak a rendszeres tevkenysgeknek az alapjait, amelyekre az iskola pt, amelyeket ltalban adottnak felttelez. Az voda nemcsak a gyermeket, hanem a szlt is „megtantja” ezekre a rutinokra, amennyiben ezeket korbban nem ismerte: meghatrozott idben elvinni-elhozni a gyereket, elltni a szksges felszerelssel, teht felkszlni a msnapi tevkenysgre. Ha ezek hinyoznak, akkor mr az els iskolav sikertelen lehet, s kzoktatsunk szablyai szerint a gyerek vet ismtel (vagy gygypedaggiai iskolba irnytjk).
A magyar fogalmak szerinti iskolskor eltti intzmnyi nevelsnek Eurpa tbb orszgban trvnyi formja van: az „iskola” a 4. vagy az 5. letv betltse utn ktelez, vodt pedig a 2-3, illetve 2-4 vesek oktatsi-nevelsi intzmnyeknt soroljk be (pl. Hollandia, Belgium, Franciaorszg). Az iskola az els vekben mg inkbb az vodhoz hasonlt, s csak fokozatosan vlik a mi iskolinkhoz hasonl oktatsi intzmnny. Ennek a rendszernek sok elnye van, szempontunkbl mindenekeltt az, hogy a csaldban trtn nevelkeds korai gyermekkorban s fokozatosan terjeszkedik ki az intzmnyi nevels terletre.
Ha a cigny gyermekek – ez inkbb eseti megfigyelsekbl, mint szisztematikus kutatsokbl levont kvetkeztets – nem szeretnek vodba jrni, annak igen egyszer s nem „etnospecifikus” oka van: jl rzik magukat otthon, s mint a kisgyerekek ltalban, jobban szeretnek kedvk szerint felkelni, enni, aludni, jtszani, mint kvlrl irnytott, intzmnyi felttelek szablyai szerint viselkedni. Ha a csald nem ismeri fel az iskola eltti intzmnyi nevels, a „beszoktats” fontossgt - s nincsen rknyszerlve arra, hogy gyermekt vodba vigye -, akkor az vodnak legfeljebb a szocilis funkcijt ismeri el . Az alacsonyan iskolzott cigny npessgnl aligha vrhat el „pedaggiai tudatossg”. Ha pedig a lakhelyen vagy a kzvetlen krnykn nem is mkdik voda, akkor a szl nem fogja gyermekt – annak akarata s tiltakozsa ellenre, radsul sok idt s energit rfordtva - elvinni az vodba. De nem viszi el akkor sem, ha fizetnie kell az tkezsrt, amit otthon amgy is, „ingyen” megkapna.
s ez csak akkor rvnyes, ha egyltaln van voda a lakhelyen, s ha a cigny gyermeket oda fel is veszik. Mivel a 3-6 ves korosztly teljes kr vodai elltsa nem tartozik az nkormnyzatok ktelezettsgei kz, elfordulhat, hogy fenntart ugyan vodt, de csak azon csaldok a gyermekei szmra, ahol nem megoldott a gyermek napi felgyelete. Ez azt jelenti, hogy a tbb gyermeket nevel, munkanlkli szlk gyermekei nem mindig jutnak vodba. Kln megoldatlan problma, hogy az vodba beratott roma gyermekek rendszertelenl vagy alig jrnak tnylegesen a foglalkozsokra. Tovbbi gondot jelent, hogy sokan legfeljebb egy vig ltogatjk az vodt, teht eleget tesznek ugyan jogszablyi elrsoknak, de htrnyaik mr az iskolba lps eltt halmozdnak. Az 1993-ban hatlyba lpett trvny a kzoktatsrl a tanktelezettsget 6-16 ves korra hatrozza meg, de az iskola eltt egyves iskola-elksztst (nevelsi ktelezettsg) r el, amely mind vodban, mind pedig az iskolban teljesthet. Ennek megvalstsa s a helyi gyakorlat ellenrzse azonban tisztzatlan.
Mindennek kvetkeztben rdgi kr alakulhat ki, hiszen ppen azok nem kszlhetnek fel az iskolra, akiknek erre a legnagyobb szksgk van.
Ha az iskola – akr a legbartsgosabb iskolrl legyen is sz – az els olyan intzmny, amely igen jelents mrtkben kvn rszt venni a gyermek (s a csald) letben, akkor nem meglep az adaptci nehzsge. Ez a gyermek (csald) rszrl esetleg a gyakori hinyzsokban mutatkozik meg, az iskola pedig bukssal, vismtlssel bntet. Az iskolra val felkszts alapvet fontossg, amelynek adekvt mdszereit az oktatspolitiknak kell kidolgoznia. Akr valban ktelezv s a csaldok szmra fldrajzi- kzlekedsi rtelemben elrhetv tve az intzmnyt, akr gy, hogy az „intzmny”, illetve ennek legfontosabb funkcii telepedjenek meg a cigny s ltalban a leghtrnyosabb helyzet, sokgyermekes csaldok lakhelyn (pl. utaz vodapedaggusok). Brmilyen formhoz elengedhetetlen a szlk egyttmkdse, amit a hazai s nemzetkzi tapasztalatok szerint csak loklis projektekkel lehet megszervezni.
ltalnos iskolai tlkorossg
Ez a nmikppen eufemisztikus meghatrozs az vismtlk azon krt jelzi, akik 2-4 vvel idsebbek vfolyamtrsaiknl. Gyermekkorban – 11-12 ves kor eltt – ennek nincsen klnsebb jelentsge, azonban a pubertskorban mr komoly pedaggiai s pszicholgiai problmk forrsa lehet mindkt (vagy mindhrom) oldalrl: a serdl cigny fiatal azokban a csoportokban, amelyek nem tudjk gyermekeiket az iskolai elvrsoknak megfelelen felkszteni, mr fiatal felnttnek szmt. A csaldi szerepek, normk, rtkek mr nagy mrtkben eltrhetnek azoktl, akikkel az iskolarendszer ket egy osztlyba, korcsoportba sorolja. Az iskola (a pedaggus) ezekkel az eltrsekkel szemben tehetetlen, s ez megalapozza, hogy az ltalnos iskola fels tagozatn, klnsen a 6-8. osztlyokban nvekszik az vismtl cigny tanulk arnya – kvetkezskppen a cigny fiatalok lehetsge a kzpfokon val tovbbtanulsra.
Az iskolk reaglsa – a dolog egyszer tudomsul vteln s elszenvedsn kvl – rendszerint vagy az iskolaktelessget betltk felmentse (a gyerek jobb esetben magntanul lesz, vagy vgleg abbahagyja tanulmnyait, gy az iskola szmra napi gondot mr nem jelent), vagy kln (szegreglt) osztlyok kialaktsa a tbb vvel tlkorosok szmra. A sok orszgban gyakorolt „team teaching” mdszerek vagy hasonl prblkozsok visszhangtalanok maradtnak.
A 16 ves korig tart tanktelezettsgen bell a kilencvenes vekben mr a roma fiataloknak mintegy hromnegyede vgezte el az ltalnos iskolt, m nagy hnyaduk csak 16-17 ves korra szerzi meg a vgbizonytvnyt, gy nem is lphet – br trvny nem tiltja – a rendes kzpfok oktatsba. A kilencvenes vekben a demogrfiai aply ellenre gyors temben bvl kzpiskolai hlzat kerlutakat knl a korosztlyuktl lemarad fiatalok szmra. Pontos adatok nem llnak rendelkezsre, de az sztndjasok szmbl kvetkeztethetnk arra, hogy meglehetsen sokan veszik ignybe ezt a lehetsget. gy a norml, nappali tagozat kzpiskolsok kztt a roma tanulk becslt arnya kisebb, mint az rettsgire kszl cigny fiatalok tnyleges szma.
Szinte teljesen hinyzanak viszont azok az iskolzsi utak, amelyek az ltalnos iskolbl „kihullott” fiatalokat (s idsebbeket) befejezett iskolai vgzettsghez juttatnk. Megyinkben tbbnyire egy-egy ilyen iskola van, amelynek heti ktszeri ltogatsa, az utazssal egytt lehetetlen az iskola szkhelytl tvolabb lk szmra. gy aki nem tudta befejezni az ltalnos iskolt, remnytelen helyzetbe kerl.
Az iskola s a csaldok kztti fbb konfliktusok
Az iskola cljai s elvrsai A cignyok rtelmezse
(az iskola nkpe) (a cignyok idegenkpe) 1. Oktatsi s nevelsi clok
az iskola m kdse trsadalmi egyetrtsen alapul a clok, rtkek, normk, stb. tekintetben az iskola m kdse a trvnyeken s jogszablyokon alapul (knyszert, bntet, megtorol)
a gyerekek (tanulk) az iskolban az letre kszlnek fel a gyerekek “valdi” lete itt s most, s az iskoln kvl zajlik az iskola az oktats-nevels ltal jobb leteslyeket knl az iskola megtantja az rs, olvass, szmols tudomnyt, az alapvet ismereteket az iskola hatrozza meg a megtantand ismereteket agyereknek (csaldnak) joga van ahhoz, hogy meghatrozza az elsajttani kvnt ismereteket a tanult az iskola osztlyzatokkal min sti a gyereket az iskola a tanri dicsretekkel s szidsokkal min sti az iskola nyelve a m velt trsadalom nyelve, amelyet egyformn rtnk s az iskola nyelvt nem lehet pontosan rteni, de nem is tantjk meg a gyereket r beszlnk
2. Az iskolai nevels
tantsi id ben az iskol az els bbsg mindig a csald s a kzssg az
els bbsg a csaldnak ktelessge a gyereket felkszlten kldeni iskolba Az iskola ktelessge a gyereket gy felkszteni, ahogy az iskola kvnja az iskola nevelsi feladatokat vesz t a csaldtl csak a csald s a kzssg feladata a gyermeknevels
3. “Magyar” iskola s cigny csald
a tanulk mindig “gyermekek” az iskolban, a tanrhoz val viszonyban a gyermekek csak a prepubertsig igazn gyerekek az iskolai munka lnyeghez nem tartoznak szemlyes rzelmek az iskola akkor fogadhat el, ha a tanrokat a gyerekekhez szemlyes, rzelemteli viszonyok fzik
-
az iskolban csak a tanr s a tanul, valamint a tanul s tanul kztt
|
az iskolai konfliktusok lnyege, hogy cignyok s gdzsk (fehrek s feketk)
|
vannak konfliktusok
|
kztt trtnnek
|
a szl knek tantsi id ben nincs az iskolban helyk
|
a szl (csald, kzssg) ktelessge, hogy a gyereket az iskolban is megvdje
|
a cigny tanulk motivlatlanok, agresszvek, s t destruktvak
|
a pedaggusok s az osztlytrsak el tletesek, rasszistk, ellensgesek
|
Forrs: Forray, 1997)
Cigny kisebbsgi oktatsi programok
A nemzeti kisebbsgi vodai nevelst s iskolai oktatst a kltsgvets kiegszt normatvval kln tmogatja. A tmogatst az intzmny fenntartja kapja a kifejezetten nemzetisgi kisebbsgi nevelsi-oktatsi feladat elltsra. A feladat a hagyomnyosnak tekinthet nemzetisgek oktatsa terletn tannyelv, ktnyelv vagy nyelvoktat iskolkban, illetve iskolai programokban valsul meg. A cigny kisebbsg oktatshoz nyjtott kiegszt normatva elszr az 1990-ben hatlyba lpett nkormnyzati trvnyben jelent meg, clja egyrtelmen a cigny vodsok s iskolsok felzrkztatsa (tants utni korrepetlsa) volt. A helyzet csak lassan vltozott, mivel sem a kzoktatsrl szl trvny, sem pedig az 1996-ban megjelent Nemzeti Alaptanterv (NAT) nem tudott megoldst tallni arra a krdsre, hogyan lehet a cigny tanulk iskolai lemaradst s a cigny nemzeti kisebbsg kultrjnak polst – a tbbi nemzetisghez hasonl mdon – szablyozni. Javaslatok szlettek a cigny npismeretnek s kultrnak a tananyagba val beptsrl, azonban inkbb csak informlisan szablyozta a trca a programok, illetve a rsztvevk utna ignyelt kiegszt finanszrozs tartalmt (Forray-Hegeds, 1995).
A kiegszt normatv tmogats hasznosulsrl szl nagyobb felmrs (Setnyi, 1998) szzhsz, a Mveldsi s Kzoktatsi Minisztriumhoz 1994 s 1996 kztt berkezett vodai s ltalnos iskolai plyzatot vizsglt meg, s arra a kvetkeztetsre jutott, hogy tbbsgk minsge nem kielgt. Radsul az llami finanszrozs megktsek nlkli nkormnyzati felhasznlsa kvetkeztben szmos nkormnyzat egyszeren “lenyeli” a kiegszt hozzjrulst.
A Nemzeti Alaptanterv kiegsztseknt megjelent irnyelvek a nemezti s etnikai kisebbsgek vodai s iskolai nevelsrl s oktatsrl (1997) jvhagyott vodai-iskolai pedaggiai program, az alapt okiratban rgztett feladat-vllals alapjn lehetett kiegszt tmogatshoz hozzjutni, az n. cigny felzrkzat program szervezsre ppen gy, mint egyb nemzetisgi (nmet, szlovk, romn, stb.) programokra. m mg mindig brlat trgya maradt, hogy a cigny kzssg az oktatsi rendszerben „felzrkztatsra” szorul csoportknt jelent meg, tovbb az is, hogy az etnikai alapon trtn felzrkztatsbl kimaradtak a hasonlan htrnyos helyzet, m nem cigny etnikum tanulk.
|