//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- HEIDELBERGI KT fordtotta Tavaszy Sn
dor 2003
- HEIDELBERGI KT fordtotta Tavaszy Sn
dor 2003
:

10. Heidelbergi Kt trtnete Tavaszy Sndor fordtsa eltt

10. Heidelbergi Kt trtnete Tavaszy Sndor fordtsa eltt


A HEIDELBERGI KT RVID TRTNETE S JELENTÕSGE

 

A Heidelbergi Kt s a Pfalzi Egyhzi Rendtarts keletkezse


Heidelberg a nagy nmet fejedelemsg, Pfalz fõvrosa volt. Ez az orszg majdnem akkora volt, mint Erdly. Abban is hasonlt a mi haznkra, hogy 1563-ban a fejedelemsg legtbb lakosa reformtus volt. Erdlyben is, Pfalzban is az 1540-es vekben kezdõdtt a reformci, s nagyon hamar el is terjedt.
A reformci Ott Henrik fejedelem idejben ment vgbe. Ez gy trtnt, hogy a lelkipsztorokat kteleztk:


1. Csak a Biblia alapjn prdikljanak. De nem latinul, hanem gy, hogy a np is rtse.
2. A gyermekeket is oktassk vallsra - a templomban is, az iskolban is. A gyermekek tanuljk meg a ktt, de nem azt, amelyet a rmai katolikus papok tantottak, hanem azt, amit Luther, Melanchthon, Brenz s ms nmet reformtorok rtak.
3. Vilgostsk fel az embereket arrl, hogy a kpekre festett szentek elõtt ne imdkozzk senki. Csak Istenhez kell imdkozni, akit nem lehet s nem szabad kibrzolni. A templomokbl el kell tvoltani a kpeket. 4. Az rvacsort gy osszk ki a gylekezetnek, ahogy azt Krisztus az utols vacsorn meghagyta. Nem a papok, s nem a gylekezet tagjai "ldoznak": az rvacsort azrt vesszk, mert Krisztus felldozta magt rettnk.Ott Henrik alatt a lelkipsztorok tbbfle istentiszteleti rendet tartottak, klnbzõ ktkat s hitvallsokat hasznltak, s az rvacsort is eltrõen magyarztk. Ez rengeteg vitra adott okot. Kilezõdtek az egyhzi ellenttek s napirenden voltak a teolgiai vitk. 1559-ben javban dlt az rvacsoravita, amikor a kvetkezõ fejedelem, III. (Kegyes) Frigyes trnra lpett. Õ legfõbb feladatnak azt tekintette, hogy orszgban tegye egysgess a reformcit.

A mûvelt s blcs Frigyes olyan tanknyv bevezetsvel gondolta megvalstani az egysget, amelybõl a gyermekek is tanulhatjk a vallst, amelyre mint egy hitvallsra a lelkipsztorokat is fel lehet esketni, de amelybõl minden hvõ ember megtanulhatja a mindennapos vallsi vitkban hasznlhat helyes (bibliai) vlaszt. Ebben a munkban buzg s tuds lelkipsztorokra, teolgiai tanrokra tmaszkodott. Munkatrsai kztt voltak hres teolgiai professzorok, vezetõ lelkipsztorok, udvari tancsosok, s mg a fejedelem hziorvosa is. Õk mind humanista mûveltsgû rstudk voltak. Ilyen munkatrsakkal megvalsthatta tervt: a Szentrsra tmaszkod hitvalls, s egy ezt tkrzõ egyhzi rendtarts megszerkesztst.Frigyesnek s munkatrsainak ennl a tervnl az volt az elsõdleges szempontja, hogy a pfalzi gylekezetek belsõ rendjt megerõstsk. Az erre irnyul munkt 1562 folyamn egy katekizmus-bizottsg vgezte. A bizottsgi munka eredmnyes volt, v vgre elkszlt a kt.

Mire tmaszkodott a bizottsg? Forrsmunkaknt biztosan felhasznltk az akkoriban virgz ktirodalom j nhny darabjt. Klnsen Ursinusnak kt sajt munkja tkrzõdik vissza a Heidelbergi Ktban, mindkettõ 1562 folyamn keletkezett: a Catechesis Minor s a Summa Theologiae (az gynevezett Catechesis Major).
1563. janur 11-17. kztt lsezett a zsinat, amelynek a fejedelmen s egyhzi tancsosain kvl a kilenc szuperintendens s nhny ms lelkipsztor volt a tagja. Ez el terjesztettk a bizottsg ltal sszelltott ktt. Annak szvegt s tartalmt Olevianus, mint teolgiai gyekben illetkes tancsos, ismertette. A zsinat tagjai - kt luthernus esperes kivtelvel - vltoztats nlkl jvhagytk a ktt, majd janur 18-n a tagok alrsukkal hitelestettk a jvhagyst. A fejedelem janur 19-n keltezte a kthoz rt elõszt, s ezt a napot szoktk a kt "szletsnapjnak" tartani. Valsznû, hogy februr elsõ napjaiban mr kszen voltak az elsõ nyomtatott pldnyok. A "Katekizmus, avagy keresztyni tants, ahogyan az a pfalzi vlasztfejedelemsg templomaiban s iskoliban gyakorlatban van" pldnyait a fejedelem megkldte minden szuperintendensnek, lelksznek s iskolamesternek, s elrendelte annak istentiszteleti bevezetst.

Mrciusban megjelent a kt jabb kiadsa, s ez mr tartalmazta a 80. krdst. Ez a kiads szolglt alapul az elsõ fordtsokhoz: 1563-ban a hrom nmet nyelvû kiads mellett kt latin, kt holland s egy szsz dialektusban rt kiadsa volt a ktnak Heidelbergben, sõt egy krakki kiadsrl is van tudomsunk. Olevianus elkldtt egy-egy pldnyt Klvinnak Genfbe s Bullingernek Zrichbe. A kt neves ember reakcijrl is beszmoltak a kortrsak: Klvinrl, aki mr slyos beteg volt, azt jegyeztk fel, hogy a kt felolvassa utn egsz nap ragyogni ltszott az arca az rmtõl; Bullinger pedig "a legjobb kt"-nak nevezte, "amit valaha is olvasott".
Augusztusban ismt lsezett a zsinat, amelyik mr janurban foglalkozott az egyhzi rendtartssal (gendval), amelynek most mr kzzelfoghat alakot kellett ltenie. Ennek sszelltsnl valsznûleg Olevianus volt az oroszlnrsz. Kevs formult vett t a rendtarts a megelõzõ, Ott Henrik idejben kiadott gendbl. Mindenesetre a keresztels s rvacsora rendje teljesen j, s ami a legsajtosabb: az j kt teljes szvegt tartalmazza. A november 19-n keltezett ajnls arra enged kvetkeztetni, hogy az j rendtarts mg abban az vben meg is jelent. A ktnak ez immr a harmadik, legteljesebb kiadsa, a msodikkal szemben csak lnyegtelen javtsokat tartalmaz.

A hivatalos elfogadssal prhuzamosan haladt a gylekezeti befogads. A kt alapjn mr tavasz ta katekizmusi prdikcikat tartottak. Heidelbergben a ktt tant prdikcikat nem a lelkipsztorokra, hanem a tuds Ursinusra bztk. 1564-ben a fejedelem vizitcit szorgalmazott, amely mr az j helyzetet mrte fel s azt vizsglta meg, hogy mindentt az j genda s kt szerint folyik-e az istentisztelet. Ezzel a kt s a rendtarts elõllsa lezrult, s megkezdõdtt annak diadaltja, amit sem a kezdeti, sem a ksõbbi teolgiai tmadsok nem llthattak meg.

 

 

  1. A Heidelbergi Kt szerzõi

    A kt ajnlsban ezt rja Frigyes: "egsz itteni teolgiai fakultsunknak, sszes szuperintendenseinknek s legkivlbb lelkszeinknek tancsval s hozzjrulsval" kszlt el "az Isten igje szerinti vallsrl szl sszefoglal tants, avagy katekizmus". Mivel a ktbizottsg s a zsinat jegyzõknyvei s egyb feljegyzsek elpusztultak, mindig fejtrst okozott a krds, hogy kik voltak nv szerint azok, akiknek "tancsval s hozzjrulsval" a fejedelem a ktt elksztette. Olevianus s Ursinus vezetõ szerepe a munkban mindig tudott volt, de ki volt a nagyobb rsz s kik voltak a tbbiek?Ezt a krdst teljesen tisztzni mig sem sikerlt. Hogy a kvetkezõkben Frigyes, Olevianus s Ursinus munkssgt ismertetjk, akkor ezt csak azrt tesszk, hogy legalbb a biztosan ismert "fõszereplõk" teolgiai-egyhzi htternek ismeretben a kt tartalmhoz, vilghoz kzelebb jussunk.

    Annyi azonban bizonyos, hogy a kt kzssgi teljestmny, divatos angol kifejezssel team-work. Ha valaha teljes bizonyossggal ki is derlne, hogy Ursinus volt a kt egyedli rja, ez akkor sem cskkentene annak a tnynek a jelentõsgn, hogy egy teolgiai-egyhzi bizottsg foglalkozott vele, s a fejedelem a ktt a reformlt egyhz doktorai s psztorai hozzjrulsval adta t a gylekezeteknek. A fejedelem szerept jobban megrtjk, ha tudjuk: a nmet reformcira jellemzõ volt, hogy a vilgi felsõbbsg (a vrosi tancs vagy a fejedelem) a maga hatalmval az egyhz dolgaiba is beavatkozott. Ennek ellenre ki kell emelni az elõksztsben a teolgiai fakults s a lelkipsztorok egyttes munkjt, az elfogadsban pedig a gylekezetek jelentõsgt. Ez utbbit alhzza az a krlmny, hogy a harmadik kiads, az gynevezett textus receptus, egybefoglalja az egyhz istentiszteleti rendtartst s a tants alapiratt.

    A kt szerkesztsvel megbzott bizottsg sszettelrõl kevs bizonyosat tudni. Nv szerint a fejedelem, Ursinus s Olevianus, mellette az orvos, Thomas Erastus ismeretes. Õ nemcsak buzg rdeklõdsvel, hanem sokszor meglepõen mly teolgiai tudsval is kitûnt, mr a korbbi teolgiai vitk sorn. A bizottsg tbbi tagjt - a fejedelem elõszava alapjn - a teolgiai fakults tagjai, valamint a vezetõ lelkszek s tancsosok kztt kell keresni. Az akkor Heidelbergben mûkdõ ismert frfiak felsorolsa olyan sznvonalas bizottsgra enged kvetkeztetni, amilyent az akkori egyetemeken s udvarokban mshol aligha lehetett volna tallni:

    Tremellius Immnuel, az szvetsg professzora, aki Klvin Institutijt hber nyelvre fordtotta;Boquinus Pter, az jszvetsg professzora; Diller Mihly, Olevianusszal s Boquinusszal egytt a fejedelem teolgiai tancsosa, udvari prdiktor;Zuleger Vencel, vilgi tancsos; Eheim Kristf, jogsz, fejedelmi tancsos;Dathenus Pter, a bujdos, s Pfalzban menedket tallt nmetalfldi gylekezet lelksze.

    III. Frigyes pfalzi vlasztfejedelemnek a munkban val rszvtelrõl kevs adatunk van. A januri s novemberi elõsz mellett a 80. krds beiktatsa neki tulajdonthat, mg akkor is, ha a fogalmazs az Olevianus. Ezen kvl, sajt szavai szerint, "nmely javtsokat" alkalmazott rajta. Hogy mik lehettek ezek a nmely javtsok, azt kzelebbrõl nem tudjuk. Bizonyosan tudni viszont, hogy a 78. krdsnek Frigyes adta meg vgleges formjt.

    A fejedelem fõ rdeme azonban a kt s az egyhzi reform kezdemnyezse, patronlsa s orszgos rvnyestse - fejedelmi tekintlye rvn.
    1515-ben szletett a pfalzi-pomerniai II. Jnos herceg legidõsebb fiaknt. Elõkelõ (katolikus) nevelsben volt rsze. Valsznûleg csak hzassga rvn, de legksõbb 1546-ban kerlt kapcsolatba a reformcival. Evangliumi hitt s meggyõzõdst nemcsak Melanchthon hatsnak lehet tulajdontani, akit sokra becslt, s akinek a tancst sokszor kikrte, hanem egyni bibliaolvassnak s alapos szentrsismeretnek is. 1557-tõl II. Frigyes pomerniai hercegknt irnytja tartomnyban a lutheri reformcit. Heidelbergbe kerlve luthernusknt kezdi meg uralkodst, de melanchthoninusok s reformtusok egyarnt bizakodva tekintenek re. Az rvacsora vita mg elmlyltebb tanulmnyozsra kszteti, hogy egyni tletet tudjon alkotni a vits krdsekben. Br sajt bevallsa szerint Klvint sohasem olvasta, mgis eltvolodik a szigor lutheri irnytl, s a reformtusok fel hajlik, akiket attl kezdve prtfogol.

    A Heidelbergi Ktt, ltrejtte pillanattl, minden alkalommal vdelmbe veszi, gyakran nevezi gy: "az n ktm". Õ maga szemlyesen szll szembe a luthernus fejedelmekkel s Miksa csszrral, akik megprbltk rvenni, hogy vonja vissza a ktt. Az 1566-os gostai birodalmi gyûlsen, amely a reformtus egyhz s a kt szmra hasonl jelentõsgû, mint az 1530-as orszggyûls a luthernusok szmra, a fejedelem a kvetkezõ szavakkal kelt "ktja" vdelmre: "Ami az n katekizmusomat illeti; ahhoz n ragaszkodom, s rte kezeskedem. Ez a szljegyzetekben a Szentrs fundamentumaival oly erõsen fel van fegyverezve, hogy megdnthetetlen maradt; s br egynmely teolgusok megprbltk, mgis alul maradtak, s remnysgem szerint Isten segtsgvel ezutn is megdnthetetlen marad." Frigyes 1576-ban bekvetkezett halla utn ismt luthernus fejedelem lt a trnra, s ezzel Pfalzban a klvini reformci egy idõre megtorpant.
    Olevianus Gspr (1546-1587) Trierben szletett jmd polgri csaldbl. Prizsban s ms francia egyetemeken jogot, majd 1556-tl Genfben, Klvin tantvnyaknt, teolgit tanult. Klvinhoz egsz letben szoros kapcsolat fûzte, akivel levelezett is. Bartsgot tartott fenn Farel Vilmossal s Bza Tdorral, majd zrichi tanulmnyai idejn megismerkedett Bullinger Henrikkel s Vermiglius (Mrtr) Pterrel is. Tanulmnyai utn szlõvrosban a reformci vezetõje lett. Reformksrlete kudarcba fulladt, a trieri rsek õt is, trsait is letartztatta. A trieri brtnbõl (s valsznûleg a mrtrhallbl) vltotta ki õt 1560-ban, ms protestns fejedelmek tmogatsval, III. Frigyes, s bzta meg Heidelbergben a Collegium Sapientiae (fõgimnzium), valamint az egyetem Loci Communes (dogmatikai) tanszknek vezetsvel. Mindkt tisztsgben Ursinus kvette õt. Olevianus 1562-tõl a vrosi gylekezet (Szent Llekrõl elnevezett) templomnak lelksze s szuperintendens lett. A gyakorlati lelkipsztori munka jobban vonzotta, mint a teolgiai tanszk, mert ezen a terleten szervezõ kszsgt jobban tudta rvnyesteni.

    Olevianus teolgiailag Klvinhoz llott a legkzelebb. Ezt mutatja nemcsak a 80. krds megfogalmazsa az rvacsora s a mise les szembelltsval, hanem maga az egyhzi rendtarts, amely egyrtelmûen magn viseli Olevianus kezenyomt. A fiatal, jogszbl lett lelkipsztor kivl szervezõ s lelkigondoz-nevelõ volt. Ez tkrzõdik a rendtarts beosztsn s az egyes rszek tartalmn. Az a krlmny, hogy a kt gondolatmenete s kzponti zenete alkalmazst nyert minden istentiszteleten s az egsz gylekezeti letben, nemcsak a kt kivlsgnak tulajdonthat, hanem a Klvin iskoljban jrt Olevianus egynisgnek is. Olevianus katekta-kpessgeirõl maga Ursinus gy vallott: "A tantsra alkalmas s gyakorlott frfi õ, aki azzal tûnik ki, hogy az egygyû np s az ifjsg rtelmnek megfelelõ mdon tud beszlni."

    Teolgiai munkssgnak kzponti krdse Isten szvetsge volt. Ennek a tantsnak az alapjait Zrichben sajttotta el, s azzal fejlesztette ki, hogy bevezette a "kegyelmi szvetsg" kifejezst. A kegyelmi szvetsg a teremtsben nyert szvetsget vltotta fel. Az szvetsgben ismert ugyan a trvny alatti szvetsg fogalma is, de Olevianus szerint ez nem tbb, mint az Izrel szmra sajtosan ktelezõv tett termszeti szvetsg. Coccejus Jnos, a szvetsg-teolgia atyja, gy hivatkozik Olevianusra, mint ebben a tantsban egyik elõfutrra. A kegyelmi szvetsg tana a ktban nem jutott kifejezetten szhoz, de kzvetve igen: nagymrtkben meghatrozta a Krisztus kzbenjr voltrl szl gondolatot.
    Kegyes Frigyes halla utn a Szentllek-templom lelkszt Herbornba hvtk lelksznek, majd az ott fellltott teolgiai fõiskola (Hohe Schule) elsõ tanra lett. Herbornban halt meg 1587-ben. Isten kegyelmi szvetsgrõl szl fõmûve Genfben jelent meg 1585-ben.

    Ursinus Zakaris 1534-ben szletett a szilziai Boroszlban (Breslau, ma: Wroclaw). A luthernus hitre trt vrosban patrciusok s tuds humanistk krnyezetben nevelkedett, ahol Melanchthon hatsa s tekintlye nagy volt. Alig tizenhat vesen Wittenbergbe megy az egyetemre, ahol ht teljes esztendõt tlt, Melanchthon Flp tantvnyaknt s prtfogoltjaknt. Ez a ht esztendõ kitrlhetetlen nyomot hagyott teolgiai felfogsban s tovbbi fejlõdst meghatrozta. Wittenbergben megismerkedett Laski (a Lasco) Jnossal, aki szintn hatssal volt re. Ottlte alatt kt rvacsoravita zajlott le az egyetemen, s ez felkeltette rdeklõdst nemcsak az rvacsorakrds tanulmnyozsa irnt, hanem a klfldi protestantizmus megismerse irnt is. 1557-ben peregrincis tra indult. Strassburg, Bzel, Lausanne utn Genfbe rkezik, ahol Klvin erõteljes egynisgnek s tantsnak hatsa al kerlt. Ms francia egyetemeket is megltogatott, majd Zrichben szoros bartsgot kttt Vermiglius (Mrtr) Pterrel. 1558-60 kztt a boroszli gimnziumban tantott, de az rvacsorrl vallott reformtus felfogsa miatt el kellett hagynia szlõvrost. jra Wittenbergbe ment, de mivel Melanchthon idõkzben meghalt, tovbbment Zrichbe, ahol a svjci reformci kiforrott kpviselõjv lett. Innen hvtk meg Heidelbergbe, 1561-ben. Frigyes, Olevianus tancsra, Vermigliust szerette volna meghvni, de õ regsgre hivatkozva, nem fogadta el a meghvst, hanem maga helyett Ursinust javasolta, aki szvesen is ment abba a Heidelbergbe, amelyrõl a reformtus tborban egyre tbb jt lehetett hallani.

    A kt megrsa elõtt Ursinus kt nagyobb s kt kisebb munkt publiklt Heidelbergben, mindegyik az 1562-es v folyamn keletkezett: a Catechesis minor, a Summa theologiae (vagy ahogy a kutatk ksõbb elneveztk: a Catechesis major), a Jzus Krisztus kzbenjr tisztrõl rt doktori disputci, valamint egyetemi szkfoglal beszde, amely "Az egyhzi tants feladatrl s mdszerrõl" szlt.
    A btor s agilis Olevianusszal szemben Ursinus megjelensre csendesebb, visszahzdbb egynisg volt, kortrsainak vallomsa szerint melanklira hajlamos. Befel fordul llek volt, aki mr kora ifjsgtl fogva szigorsggal knyszertette magt a munkra, s dolgozszobja csendjben termkeny irodalmi munkssgot folytatott. Tuds szlesltssal figyelt minden jelentõs teolgiai esemnyre, s kiemelkedõ mûre. 1563-ban, nem sokkal a kt megjelense utn, az õ fordtsban nyomtattk ki Heidelbergben Klvin Genfi ktjt. Tekintettel arra a sokfle irodalmi hatsra, amelyet a Heidelbergi Kt jtkonyan egyestett magban, fel kell tteleznnk azt - rja Paul Jacobs, mlt szzadi nmet teolgus -, hogy szerzõinek, vagy szerzõjnek nemcsak a Szentrs s az egyhzatyk ismeretben kellett jrtasnak lennie, hanem a korabeli reformcis ktirodalomnak, Melanchthon rsainak jelentõs rszeit kellett szinte knyv nlkl tudnia, hogy a kt szvegezsekor kznl legyen. Az egyhztrtnsz August Lang jellemzse szerint "a reformtorok utni nemzedknek Ursinus volt a legjelentõsebb s legnagyobb hats tuds teolgusa, legalbbis a nmet reformtus protestantizmus terletn". Ezt a hatst ott fejtette ki, ahol kitart szorgalommal tantott: a collegium sapientiae-beli tanszkn, majd az egyetem loci communes (dogmatika) tanszkn. S kzben, mint tudjuk, a Szentllek-templomban sorozatos ktprdikcikat is tartott. A nehz s fraszt munka hamar felõrlte erejt, s ezrt 1568 februrjban a loci communes elõadsokrl le kellett mondania. Kegyes Frigyes hallakor neki is tvoznia kellett Heidelbergbõl. Neustadt an der Hardtban telepedett le, ahol 1576-tl 1583-ban bekvetkezett hallig az ottani kollgiumban tantott s folytatta irodalmi munkssgt. Mûveit csak halla utn jelentettk meg. A kthoz rt terjedelmes teolgiai magyarzata (Explicationes Cathecheticae) tbb nyelven rengeteg kiadst megrt. Ennek a mûnek magyar fordtsa a kzeljvõben fog megjelenni itt Kolozsvrt.

     

  1. A Heidelbergi Kt forrsai

    A kt szerzõinek kiltt megismerni nem pusztn trtnelmi hûsg krdse. Ezen keresztl ahhoz a teolgia-trtneti krdshez akarunk eljutni: a reformtoroknak s a korabeli hitvalls- s ktirodalomnak milyen kzvetlen s kzvetett hatsa rezhetõ rajta? Azaz: kik s mik a Heidelbergi Kt forrsai s elõdei? Az a krlmny, hogy a kt fõ szerzõje Ursinus, mg nem cfolja meg a csoportos szerzõsg ltalnosan elfogadott korbbi nzett. A Heidelbergi Ktt a pfalzi fejedelem hitvall lelkipsztori s teolgus-kzssge ltal szerkesztett egyhzi konfesszinak kell tekintennk. Ursinus kiemelt szerepe a szerzõsgben csupn tmpontot s segtsget akar nyjtani a forrsok irnti rdeklõdshez. A szerzõk tantinak, szellemi elõdjeinek ismerete, teolgiai s hitvall llspontjuk nem õket, hanem a Heidelbergi Ktt lltjk jobb megvilgtsba.

    A kutats kezdettõl hangslyozta azt, hogy a Heidelbergi Kt a reformtori teolgia kzs eredmnyeit sszefoglal munka. M. A. Gooszen s A. Lang szz vvel ezelõtt megjelentetett kritikai szvegkiadsai kilenc, illetve ngy korabeli, 1563 elõtt megjelent ktt sorakoztatnak fel a kt szvege mellett. Mindkettõjknl megtallhat Ursinus kt "elõmunklata": a Minor s a Major. Lang ezen kvl kzli Leo Judas Zrichi Katekizmust (1534), valamint Laski Jnos londoni segtõtrsnak Marten de Cleyne-Microniusnak az 1552-es ktjt, mint amelyeknek a Heidelbergi Kthoz val rokonsga nyilvnval. Gooszen Leo Judasnak mg egy ktjt kzli, az 1535-s Nagyobb Katekizmust, Bullingernek egy latin nyelvû ktjt, Klvin Genfi Ktjt, kt angol nyelvû ktt, amelyet az ldztt nmetalfldi gylekezetek is hasznltak, s vgl az emdeni gylekezet ktjt (1554). Nyilvnval, hogy a sort folytatni lehetne, hiszen a reformci elsõ fl vszzadnak nagy kttermse volt, s ezek kzt egsz sor olyant tallhatunk, amelyek tartalmilag kzel llnak egymshoz. A felsorolst August Lang egy felnmet katekizmussal s a Strassburgi Ktval egszti ki, s jabban Walter Hollweg kutatsnak ksznhetõen Bza kt ktjrl tudjuk, hogy a Heidelbergi Ktnak forrsul szolglt. S termszetesen nem hagyhatk ki a vizsglsbl a nagyobb hagyomny lutheri ktk sem, elsõsorban a Kis Kt, vagy a Johannes Brenz wrttembergi ktja, amelyek Pfalzban korbban hasznlatban voltak. Ugyangy forrsa ktnknak az Examen Ordinandorum s Melanchthon tbb ms mûve is, amelyeket a hûsges tantvny, Ursinus, ha nem is sz szerint, vagy tudatosan, de tartalmilag tovbbvitt a Heidelbergi Ktban.
    Alapos teolgiai s dogmatrtneti tanulmnyokra volna szksg, hogy kimutathat legyen: melyik irnybl milyen hats vagy gondolat rezhetõ a Heidelbergi Ktn. Sok igazsg van abban, amit Max Goebel egyhztrtnsz szz vvel ezelõtt gy fogalmazott meg: "A Heidelbergi Kt ngy j tulajdonsgot egyestett magban: lutheri bensõsgessget, melanchthoni vilgossgot, zwinglinus egyszerûsget s klvini tzet." De ha nem is lehet a ktban egyestett klnfle hatsokat jl elklntve felismerni, a fõ krdsek tekintetben tudhat, hogy kire vezethetõ vissza egyik vagy msik tants.

    a) Mr a kiindul krdsnl szerencssen rvnyesl a Heidelbergi Ktban a lutheri-melanchthoni hats. Luther s Melanchthon kti erõsen gyakorlati s lelkigondozi jellegûek voltak. Innen erednek ktnkban a "Mit hasznl neknk?", "Mi tovbbi vigasztalst vesznk?" tpus krdsek. Maga a "vigasztals" (consolatio) kifejezs ktsgkvl melanchthoni eredetû. Az Examen Ordinandorum 1552-es nmet kiadsban a Trost (= vigasztals) sz nem kevesebb, mint negyvenszer fordul elõ. Melanchthon egyik tantvnynak 1547-es gttingai ktja hasonl krdssel kezdõdik: "Micsoda vigasztal tged leginkbb ezen a fldkereksgen?" Ursinusnak az a kt tanknyve, amelybõl a Heidelbergi Kt vgleges szvege kialakult, szintn ezzel a krdssel kezdõdik: "Mi letedben s hallodban egyetlen vigasztalsod?"
    A Melanchthon ltal hasznlt teolgiai fogalmak kzl gyakran viszontltjuk a ktban Krisztus dvajndkai jellsre a "jttemnyek" kifejezst (20, 53, 60, 86). A kifejezs jl ismert Melanchthon dogmatika tanknyvnek sokat idzett ttelbõl: Krisztust megismerni annyi, mint megismerni az õ jttemnyeit.

    b) Klvin hatsa a kt beosztsban is rvnyesl, de klnsen egyes fejezetek magyarzatban: az Apostoli Hitvalls msodik bekezdsnek rtelmezsben s a Tzparancsolat alkalmazsban. Ursinus kt elõmunklata s maga a kt az 1545-s Genfi Katekizmussal van a legkzelebbi rokonsgban, br a consolatio fogalmval s azzal, hogy a hvõ ember "hasznra" tekint, inkbb Melanchthont kveti. Klvinnl ugyanis a kiindul krds az emberi let fõ cljra tekint. Ktjban tlteng a tan, s httrbe szorul (Lutherhez s Melanchthonhoz kpest) a gyakorlati-lelkigondozi hangsly. A Genfi Kt kt lnyeges vonst tartottk szem elõtt a Heidelbergi Kt szerzõi. Az egyik a katektikai anyag egysges szempont szerinti sszefoglalsa, a msik pedig a teolgiai mondanival cltudatos s biztonsgos megfogalmazsa.
    A reformci korabeli ktk, kzpkori rksg nyomn, t fejezetben ("gazatban") taglaltk a hit krdseit: Tzparancsolat, Apostoli Hitvalls, Miatynk, Keresztsg s rvacsora. A legtbb kt ezt a kapott "anyagot" tetszõleges sorrendben - legtbbszr a fenti sorrendben - nyjtotta. Ilyen volt a korabeli ktirodalom nagy tbbsge, pldul Luther Kis Ktja is. Klvin ktja, s annak nyomn a Heidelbergi Kt is, az gynevezett elemzõ ktk kz tartozik. Ezek a ktk a hagyomnyos anyagot egysgesen foglaljk ssze az ltalnosan emberi s a sajtosan keresztyni szempontok figyelembevtelvel, s revilgtanak arra, hogy mi a fundamentuma mindennek. Klvin elõtt az ilyen ktk-a sorban az elsõsg a cseh testvrek s a valdensek ktit illeti meg-egyik kzs vonsa az volt, hogy kiindulsuk antropologikus: Mi vagy te? Ember vagyok. Klvin is az embertõl indul el, de ezt a kiindulst gy fogalmazza meg, hogy a tant a gyermeket az let clja felõl krdezi ki. Ez a cl: Istent megismerni, azaz benne igazn hinni, neki engedelmeskedni, õt imdni, s neki hlkat adni. "Az egykori humanista Zwingli s Klvin szmra Isten felsgnek megismerse jelenti elsõsorban a vlaszt arra a krdsre: Mi az emberi let vgsõ clja? Isten megismerse pedig teljes embert kvetelõ, az ember hatrozott aktivizmust felttelezõ letprogram"-mondja Barth Kroly.

    Ez a fõ clkitûzs hatrozza meg a Genfi Kt felptst, s ebben kvette Klvint a Heidelbergi Kt is: a hit (az apostoli hitvalls) kifejtse megelõzi a trvnyt (a dekalgust). A hit Istennek az evangliumban tett grett kzli, s azt egyttal meg is ragadja. Ezrt a hit az istenismeret alapja. A trvny pedig Istennek renk vonatkoz ignyt jelenti be, s ezrt az istenismeret tjn, a hitben jjszletett letbe vezet. Ez az gynevezett tertius usus legis, a trvny reformtus rtelmezse.
    A Genfi Kt msik nagy rtkt, a vilgos, hatrozott teolgiai megfogalmazst is tvette a Heidelbergi Kt. Ennek a krlmnynek okt s magyarzatt mindkt kt szletsi helyvel s cmzettjeivel kell magyarzni. Arrl van sz, amit a Genfi Kt a mottul vlasztott igvel, 1Pt 3,15-tel fejezett ki: "Mindig kszek legyetek megfelelni mindenkinek, aki szmot kr tõletek a bennetek lvõ remnysgrõl." A Heidelbergi Kt is, de mg inkbb a Klvin ktja olyan harci helyzetben szletett, amelyben a gylekezet tagjainak gyakran kellett megkzdenik szemlyes s hitbeli egzisztencijukrt. Aki a Pter levelben emltett kszsget s felelõssget el akarta sajttani, annak jl killtott bibliai-teolgiai eszkztrral kellett rendelkeznie.
    A Heidelbergi Kt abban is kvette genfi elõdjt, hogy vasrnapokra van felosztva. Mindkt katekizmust arra (is) szntk, hogy az v folyamn "vgigprdiklhat" legyen.


    c) A Heidelbergi Kt forrsai utn kutatva, a keresõ arra a felfedezsre jut, hogy annak egyik legsajtosabb rtke, a nyomorsg-megvlts-hlaads cmszavak al foglalt hrmas feloszts is visszavezethetõ a reformtori irodalom korbbi mûveire. Ezt a hrmas diszpozcit kveti mr a Catechesis Minor is, s Ursinus ezt Melanchthontl tanulta, akinl ez a trvny-evanglium-j cselekedetek formjban kzponti teolgiai tants. Csakhogy Melanchthonnl a trvny inkbb bûnt leleplezõ, gynevezett pedaggiai rtelemben fordul elõ, a j cselekedeteket pedig a Megengesztelõds cmsz alatt trgyalja.
  2. d) Mg Ursinus a Catechesis Minor anyagt a fõ gondolatmenet kr csoportostotta, amely a nyomorsg-megvlts-hlaads hrmas felosztsban kzvetlenl bekerlt a Heidelbergi Ktba is, addig a Catechesis Major fõ gondolatmenete - a szvetsg-teolgia - csak kzvetve tallhat meg a ktban. A kt felosztsa, a megvltsrl, Krisztus hrmas tisztsgrõl s az rvacsorrl szl tants mind rszeit kpezik egy olyan teolgiai gondolkodsrendszernek, amelyet ksõbb a szvetsg-teolgia reformtus mûvelõi ptettek. Ezt a teolgiai ltsmdot Ursinus Melanchthontl s Klvintl klcsnzte, de fõleg a Bullingertõl, Vermigliustl s Olevianustl tanult szvetsg-teolgival termkenytette meg s vitte nllan tovbb.
    A tbb szerzõtõl szrmaz s mg tbb ktfõbõl mertõ Heidelbergi Kt azonban nem veszett el a "sok bba kztt". Ellenkezõleg, olyan "kompilci" lett ez, amely mlyebb s gazdagabb tartalmilag is, formailag is, mint brmelyik mintja, olyan tantvny, aki tlnõtt mestern. Megjelensekor sok s heves vitt vltott ki, pedig a vits krdsekben is mrskelt llspontot foglalt el. Olyan skramentumtant tartalmaz - pldul - amely fltt luthernusok s reformtusok, vtizedes viszlykodsok utn, bkejobbot nyjthattak volna egymsnak. Sajnos, a Luther s Zwingli, illetve a Wittenberg s Zrich kztti ellenttek elmlyltebbek voltak, semhogy a Heidelbergi Kt ebben a krdsben unihoz vezethetett volna. Megjelense vtizedben nem tudtak igazn egymsra hallgatni a felek, s gy ez is meghallgats nlkl maradt. Az ellentteknl azonban sokkal mlyebbre nylt a kzs evangliumi fundamentum: az a hit, hogy Isten, Krisztusrt, ingyen kegyelembõl a hit ltal megigaztott engem, bûns embert. "Az a tny, hogy a reformci trtnetnek msodik korszakban a Heidelbergi Ktban ez a tan mg egyszer olyan hamistatlan, azaz eredeti, lnyegre trõ, tall, s ezrt hathats kifejezst nyert, … mindig jbl - s joggal - csodlkozsra ksztet." (G. A. Benrath)
  3. Evangliumi hitnk krdseinek a Heidelbergi Kt szerinti jabb tgondolsa nemcsak a hûsg parancsbl trtnik, amely reformtus egyhzunk megõrztt, s minket megõrzõ drga rksge irnti engedelmessgre ksztet, hanem abbl a tiszteletbõl is, amelyet az egsz evangliumi protestantizmus kzs gye s kzs atyi irnt kell tanstanunk. A Heidelbergi Kt forrsainak ismerete szerint ezek az atyk a Heidelbergi Kt atyjai is.

     

  1. A Heidelbergi Kt az egyhzban

    A) A kt s a Pfalzi Istentiszteleti Rendtarts

    A januri ktval el lehetett indulni az egysges hitvalls s tants fel. m a reformci fejedelmi tervben az egysges istentisztelet is benne volt. Ezt kvnta megvalstani az ugyanazon v novemberben kiadott istentiszteleti s egyhzi rendtartsknyv. Ennek az volt a sajtossga, hogy az istentiszteleti szvegek kz felvettk az 52 vasrnapra osztott kt teljes szvegt is. Az elõsz (ezt is II. Frigyes rta!) meg is indolkolta, mirt: hogy minden vasrnap egy-egy kijellt szakasz alapjn tartsanak gynevezett ktprdikcit. A gylekezet tagjait vrtezzk fel - a rendes prdikcis istentiszteletek mellett - ezek a tantsok is az engedelmes keresztyn hitre s letre. Klvin gylekezetben, Genfben is gy tantottak a Genfi Kt alapjn.
    A kt szvege a keresztelsi istentisztelet rendje s a keresztelsi tants utn kvetkezik, majd a kt utn az rvacsora gendja. Barth Kroly rtkelse szerint ez azrt van gy, hogy az a vigasztals, amelyrõl az elsõ krds alapjn az egsz hitvalls beszl, a keresztsg s az rvacsora kztt, a tantsnak a gylekezet letben betlttt szerepe felõl nyerjen klns megvilgtst.

    Br a novemberi istentiszteleti rendtarts elõtt a ktnak Heidelbergben kt kiadsa s egy jranyomsa jelent meg, mgsem mondhatjuk, hogy a kt elõszr egymagban szletett meg, majd ehhez "hozzrtak" egy rendtartst. A keresztyn tan s az egyhzi let megjtsa egyszerre foglalkoztatta III. Frigyest s munkatrsait. Csak a srgetõ szksg ksztette õket arra, hogy - mivel a katekizmus mr janurban kszen llott - elõszr kln a ktt adjk kzre. Ugyanazon a zsinati lsen, amelyen a tagok a ksz ktt janur 18-n alrsukkal elfogadtk, foglalkoztak a kszlõben levõ egyhzi rendtartssal is. A ktt teht eleve ennek szerves rszl szntk.
    A tants s az let egysgt hven tkrzi ez a rendtarts. Felptse a kvetkezõ:

    1. Elõkszlet a prdikcira s felhvs az imdkozsra

    2. A tants s a prdikci

    3. A szent keresztsg

    4. A katekizmus

    Mivel indokoltk a tants szksgessgt?

    "A keresztyn vallsunk szerinti katekizmus rvid s egyszerû szbeli beszmolt jelent a keresztyn tan legfõbb rszeirõl, amelyben az ifjaktl s egygyûektõl szmon krik s meghallgatjk, mit tanultak. Mert az istenflõ emberek a keresztyn egyhz kezdete ta mindig is szorgalmasan neveltk a gyermekeiket az r flelmre, otthon, az iskolban s az egyhzban. Hrom rv tmasztja ezt al:

    a) Elõszr is az istenflõ emberek tudatban voltak annak, hogy a velk szletett gonoszsg eluralkodna s mind az egyhzat, mind a vilgi kormnyzatot megrontan, ha nem nyjtannk idejekorn gyermekeinknek az dvztõ tantst.

    b) Msodszor Isten kifejezett parancsa is ezt kveteli: "s ezek az igk, amelyeket a mai napon parancsolok nked, legyenek a te szvedben. s gyakoroljad ezekben a te fiaidat, s szlj ezekrõl, mikor a te hzadban lsz, vagy mikor ton jrsz, s mikor lefekszel, s mikor felkelsz" (2Mz 12,13; 5Mz 4, 6.11)

    c) Vgl pedig, gy amint Izrl gyermekeit, krlmetlsk utn, ha rtelmesebbek lettek, kioktattk a szvetsg ezen jegynek s Isten szvetsgnek a titka felõl, ugyangy szksges a mi gyermekeinket is a nyert keresztsgrõl, az igaz keresztyn hitrõl s bûnbnatrl kioktatni, hogy - mielõtt az r asztalhoz bocstannk õket - az egsz keresztyn gylekezet elõtt hitkrõl vallst tehessenek.

    5. Az rvacsorrl szl rsz magban foglalja az nnepet elõksztõ bûnbnati istentiszteletek rendjt is. rvacsort a storos nnepeken kvl legalbb havonta kell nnepelni.

    6. Az rvacsorai istentisztelet rendjt kvetõen, de nem kln fejezetcmen talljuk az egyhzfegyelem krdst.

    7. A gondnokok (= nkntes diaknusok).

    8. Az imdsg

    9. Az nnepnapok rendje. Karcsony 1. s 2. napjn, jv napjn, Hsvt 1. s 2. napjn, Krisztus mennybemenetele nnepn, valamint Pnksd 1. s 2. napjn a vasrnapi rend szerint kell istentiszteletet tartani.

    10. A hzassgkts megldsa hromszori kihirdets utn a gylekezet elõtt trtnik.

    11. A templomi nekls s az igehirdetõk ltzete. Az nekls nemcsak szval, hanem szvvel trtnjk, a gylekezet plsre. Anyanyelven kell nekelni, mert "a llek nem dicsrheti Istent olyan nekkel, amit nem rt". Az egyhzi szolgk "tisztessges s szerny, de szoksos ruhban vgezzk hivatalukat".

    12. A lelkigondozi feladatok kzl a betegltogatsrl, haldoklk vigasztalsrl s a foglyok megltogatsrl rendelkezik az genda.

    13. A temetsnl minden "babons ceremnit" kerlni kell. A temetsre hv harangsz egyformn megillet gazdagot s szegnyt. Minden temetsen igt kell hirdetni.

    A pfalzi Kirchenordnungnak ez a rvid ismertetse is rvilgt elõszr arra, hogy a kt s az egyhzi rend sszetartozsa nem pusztn formai kapcsolat. Miutn a janurban kiadott katekizmus az ifjsg tantsban mutatkoz hinyokat, rendetlensget s visszalseket volt hivatott helyrehozni, gy most a teljes genda akar "a ceremniban, a skramentumok kiszolgltatsban, s egyb istentiszteleti gyakorlatban helyes s egyntetû" rendhez segteni. Sem az egysges tan, sem az egysges rend nem ncl. Mindkettõnek az a szndka, "hogy ezltal mind a tantsban, mind a klsõ ceremnikban Isten igjnek s akaratnak igaz ismeretre vezettessenek egy olyan ton, amely az isteni akarattal megegyezik s a Szentrson alapszik". Ez a szndk az istentiszteleti rendtartsban csak gy valsulhatott meg, ha a kt benne nem laza fggelk, hanem a gylekezet minden letmegnyilvnulsban rmutat "Isten igjnek s akaratnak igaz ismeretre".

    A Heidelbergi Kt gyors elterjedshez s kzkedveltsghez nemcsak jl felptett teolgija jrult hozz, hanem ugyanolyan mrtkben az a gylekezetptõ, gyakorlatias szndk is, amellyel az istentiszteleti rendtartsban lpten-nyomon tallkozunk. Ugyanaz a kt, amely a 17-18. szzadban sok dogmatikai magyarzatot s tanknyvet ihletett, blcsõje s kiindulpontja lett az lõ gylekezeti kegyessgnek, bredsi mozgalmaknak, sõt a pietizmus egyes gainak is. Az a gylekezetptõ, imdkoz kegyessg, amely pldul a svjci Sthelin "Catechizmusi hzi kints"-ben (18. szzad), vagy ksõbb a holland-nmet Kohlbrgge npszerû kt-krdseiben (19. szzad) ttõ erõvel jelentkezett, arra a Heidelbergi Ktra ptett, amely mr a pfalzi egyhzi rendtartsban is pldamutatan vgezte a gylekezetpts s vigasztals feladatt.

  2.  

B) A Heidelbergi Kt mint hitvalls

Amint az eddigiekbõl is kitûnt, a Heidelbergi Kt hrmas szerepet tlt be az egyhz-ban.
Egyrszt olyan vallsknyv, amelynek segtsgvel a gyermekeket oktatjt s a felnõtt keresztyn letre felksztik. Ez a feladata minden ktnak.

Ms-rszt a Heidelbergi Kt olyan hitvallsi irat is, amelyre minden vele azonosulni tud egyhz gy hivatkozhat, mint biblis hitnek kifejezõjre. Egyhzunk trvny-knyve is kimondja: Az erdlyi reformtus egyhz "a teljes Szentrs alapjn, hitnek kifejezõjl a Heidelbergi Ktt s a Msodik Helvt Hitvallst ismeri el".

Harmadszor lõ hitvallsknt hangosan recitlhatja is az istentiszteleti gylekezet, ahogy ezt egyhzunkban meg is teszik ott, ahol az elmlt vekben bevezettk az j rendtartst. A gylekezet hol az Apostoli Hitvallssal, hol a Kt 1. krdsvel-feleletvel vallja meg hitt.

Ez a hrmas clkitûzs mr III. Frigyes fejedelem s a tbbi szerzõ szndkban is megvolt. III. Frigyes elõszava ezt gy fogalmazta meg: "…hogy ilyenformn ne csak az ifjsg nyerjen a templomban s iskolban istenflõ oktatst s megfelelõ nevelst, hanem a prdiktorok s iskolamesterek maguk is, egy biztos s llhatatos formt s mrtket kapjanak, amelyhez az ifjsg oktatsban igazodjanak, s ne eszkzlhessenek naponta a sajt tetszsk szerinti vltoztatsokat, s ne tantsanak ellenkezõ mdon".

A hitvalls - brmelyik fenti szerepben-emberi felelet Isten igjre, s ezrt a klnbzõ korokban a klnbzõ egyhzak ms-ms formban, gyakran eltrõ terjedelemben fogalmaztk meg hitket.

A Biblibl ismerjk pldul azokat az õshitvallsokat, amelyekkel Isten vlasztottai - akr egynileg, akr kzsen-Isten megszltsra feleltek: "Halld, Izrel, az r a mi Istennk, egy r!" (5Mz 6,4); "Te vagy a Krisztus, az lõ Istennek Fia" (Mt 16,16); "Hiszem, hogy a Jzus Krisztus az Isten Fia" (ApCsel 8,37).

Az ilyen rvid hitnyilatkozatok ksõbb bõvltek, majd a 3-4. szzadban kialakultak a mig ismert s hasznlt Szenthromsg-hitvallsok: a Nicea-Konstantinpolyi Hitvalls s az Apostoli Hitvalls. Mindkettõ ma is egyetemesen elismert s hasznlt hitvallsunk.

A reformci szzadban klnsen sok j hitvallst rtak-hitvdelmi clbl. A rmai egyhz s a vilgi felsõbbsg elõtt ezekkel igazoltk, hogy a lutheri vagy klvini hatsra reformlt gylekezetek nem j vallst hirdetnek, hanem az egyetemes, rgi s kzs hitet valljk. (Ez az oka annak, hogy kerljk s elutastjuk azt a rmai katolikus szhasznlatot, amelyben a reformcit "hitjtsnak" nevezik.) A reformci korabeli hitvallsok mgis felekezeti hitvallss vltak, mert kiderlt, hogy a rmai egyhzat ezekkel nem gyõztk meg, s a tõle val elszakads elkerlhetetlenn vlt.
Hangslyoznunk kell azonban, hogy minden hitvalls csak emberi felelet a Szentrs megszltsra. Nem rk rvnyû mrcje a hitnek, hiszen ilyen mrce (= knon) csak a Biblia lehet. A hitvalls, a hitvallsi irat, a kt viszont javthat, jra s jra trhat. Van olyan, amelyet rvidebb-hosszabb hasznlat utn jjal helyettestettek, s aztn ez az "j" is rg feledsbe merlt.

A Heidelbergi Kt viszont mr 440 ve hasznlatban van.

A magyar reformtus egyhzban is megismertk, elfogadtuk, a gyakorlatba bevezettk. 1564-ben elõszr latin nyelven vette birtokba az egyhz, majd 1577 utn, Huszr Dvid ppai lelkipsztor fordtsban, magyar nyelven is. A Kt 17. s 18. szzadi trtnete Magyarorszgon is, Erdlyben is egyre gazdagod irodalomrl (rvidtett vagy teljes ktkiadsok, ktmagyarzatok, prdikcik) szl. Ksõbb, szinte szz ven t, cskkent, majd teljesen elapadt a Kt irnti rdeklõds. Tbben prbltak ms katekizmust rni helyette, s a 19. szzadi felvilgosult liberalizmus mg a tbbi hitvallst is mellõzni szerette volna.

m a 19. szzad vgn, a 20. szzad elejn a Heidelbergi Kt nlunk felbredt Csipkerzsika-lmbl, s mr kzel szz ve jra hasznljuk-gyermekeink plsre, reformtus csaldjaink s a reformtus vilg-csald rmre, Isten dicsõsgre.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!