A szemlyisg
Vgezetl vessnk mg nhny pillantst a reformtor szemlyisgre. Ennek krvonalai mindenekeltt annak a nagy korszaknak a httern rajzoldnak ki, amelyben Klvin lt s mkdtt. A kezdd ellenreformci az a trtnelmi sszefggs, amely klnsen is formlta szemlyisgt. A humanizmus nagy kulturlis talakulsa, amelynek maga is rszese volt, a bizonytalankods rvid idszaka utn, mindenekeltt vezrnek, Rotterdami Erasmusnak a visszavonulsa ltal a konzervatv reakci oldalra llt. A protestantizmusnak semmifle egysgre nem sikerlt jutnia, ellenben tanviti s a terleti felekezetieskeds kvetkeztben Kzp-Kelet Eurpban trtnt viharos elnyomulsuk is elakadt. Az evangliumi kezdemnyezseket Itliban s Spanyolorszgban gyorsan elfojtottk; a francia protestantizmus mglykon vrzett el.
Martin Luther, a hatalmas kisugrz ervel rendelkez a nmet reformtor 1546-ban eltvozott az lk sorbl. Ugyanebben az vben nyitotta meg III. Pl a tridenti „kumenikus Zsinatot”, mellyel a rmai egyhz megkezdte sajt megreformlst s a modern katolicizmus felptst. Ezen kvl az jonnan alaptott jezsuita rend vezetsvel ellentmadsba lendltek, hogy lehetsg szerint rvnytelentsk a reformci vvmnyait. Ekkor trtnt az, amit Peter Vogelsanger tallan gy fogalmazott meg: „a hallosan fenyegetett reformcis mozgalomba Isten egy olyan embert lltott, akinek ersen izz hite, nagyszer rtelme, hajlthatatlan akarata, pldtlan munkabrsa, csodlatosan szles ltkre, gyakorlati szervezkszsge s tkletes odaszntsga a megrmlt nyjat a zavarodottsgbl megmentette s lelki vilgossgra vezette, megfelel formt s eleven sztnzst klcsnztt szmra, gy a vlsgot legyzve a protestantizmust a szabad nyugat els trtnelemforml erejv tette”.
Ki volt ez az ember? A megmaradt kpmsok csak igen kzvetett benyomsokat nyjtanak, mivel majdnem mindet a reformtor halla utn ksztettk s tlnyom rszben az reg Klvint brzoljk. Bambergernek e knyv bortoldaln lthat kpe kivtelvel a kpek egy beteg, szenved ember szinte kimerlt, fjdalomtl barzdlt arct mutatjk, ami vonsait szigorv s aszketikuss /nmegtartztat/ teszik. A fej keskeny s hosszks. A magas, vilgos homlok megfontoltsgrl, szellemi munkt vgz emberrl tanskodik. A szigoran s hatrozottan nz szemek mandulaformj szemgdrben lnek. Az orr hatrozottan egyenes formja szigorsgot klcsnz az arclnek. A keskeny ajkak s a valamicskt kiemelked ll ltvnybl energikussgra s akaraterre lehet kvetkeztetni. Ezek a megfigyelsek termszetesen semmifle vgkvetkeztetsre nem jogostanak. Klvin lnye csak igen nehezen ismerhet meg. Olyannyira visszahzdik hatalmas mve mg, hogy szemlye csaknem lthatatlan marad. Legmegbzhatbban mg levelezse rul el valamit, tbbet, mint az arckifejezsek s az arcvonsok egyttesbl sszelltott bizonytalan kpek, s tbbet, mint amit mvnek hvs racionalitsa sejteni enged: egy rzkeny lleknek, de kemny s olykor meghasonl jellemnek az embersgessgt.
Mr ifj korban gazdag szellemi kpessgekkel felvrtezve, egyetemi hallgatknt vasfegyelemmel tett szert olyan alapos s tfog ismeretekre, amelyek kivl elfelttelt jelentettek ksbbi nagy munki fradhatatlan megalkotshoz. Ugyan gy a fejbe vste a Biblit, mint a patrisztika s a kzpkor magyarzatainak hatalmas gyjtemnyeit. Kpes volt emlkezetbl idzni a grg s latin kltket, trtnszeket s filozfusokat ugyangy, mint kora humanistit s teolgusait. Eladsait s prdikciit kzirat nlkl tartotta. Ebben a korn elkezdett szellemi edzs s csdt ksbb sem mond emlkezete segtette, amit eredmnyesen alkalmazott a hitvitk s a flelmetes vitapartnerek kihvsra folytatott disputcik sorn is. A jogtudomnyban val egyetemi kpzettsge, a klnbz jogi hagyomnyok pontos s tfog ismerete kpess tette r, hogy vrosa, Genf szmra trvnytervezeteket ksztsen s az egyhzjogban is j utakra lpjen, hogy a gazdasgi, trsadalmi s politikai etika tern is ttr mdon munklkodjon. , aki egyik alkalommal azt mondta, hogy „a nyelvnek a szellem kifejezdsi formjv kell lennie”, ezt meg is valstotta, s Institutijban, leveleivel s imdsgaival a nyelvi megformls mestermveit alkotta.
Ebben a sokoldal s mly szellemisgben Klvin mindvgig megmaradt humanistnak. Az kori kultra irnt nyitott, a tudomnyrl s kpzsrl val vlemnye pozitv. Az rtelem nagyrabecslse Klvinnl nem jelentette a lelki dolgok albecslst. A pengeles intellektualits s a mlysgesen rzkeny lelkisg ember ltszlagos ellentmondst, amint ez gyakran megnyilvnul leveleiben, a rendthetetlen hit oldja fel. Klvin mlysgesen kegyes ember volt, akinek lnye ellentmond vonsait istenhite centrumban sszpontostotta, s e hitnek vetette al. lett az Istentl val kivlaszts bizonyossga hatrozta meg, ami sem logikailag nem vezethet le, sem az rzelmekkel nem ragadhat meg, amit csak hinni lehet.
Jelleme nem volt mentes hinyossgoktl. Klvin meg sem prblta titkolni vagy szptgetni ezeket. desapjtl pikardiai vrmrskletet rklt, ami hevlkenysge miatt olykor indulatkitrsekben nyilvnult meg. Hihetetlen kemnysggel prblta meg olykori mltatlan hevessgt kordba szortani. Ehhez jrult, hogy sajt bevallsa szerint szletstl fogva indokolatlan flelmek gytrtk, amelyek olykor a gyvasg hatrt sroltk, jllehet dnt pillanatokban kpes volt arra, hogy kizrlag btorsgval s tekintlyvel, fegyverek nlkl egsz npfelkelst verjen vissza, mint ahogyan az 1547 decemberben Genfben trtnt.
Irtzott a nzeteltrsektl s vitktl, amelyeknek egsz letben ki volt tve, de kpes volt ezeket is kezelni. Flt a testi knoktl, br egsz letben beteges volt s hihetetlen trelemmel hordozta a folytonos fjdalmakat. Csendes viszolygssal tekintett hivatala gyakorlati feladataira, mint aki kvnatos clknt a tuds lt csendes elvonultsgt tzte ki maga el, jllehet egyetlen ms reformtorhoz sem hasonlthat mrtkben sikerlt az egyhz gyakorlati lett megszerveznie. Szemlyes krnyezetben alkalmanknt rideg s sszefrhetetlen volt, noha bartainak a vilg minden rszbe hihetetlenl meghitt leveleket tudott rni. A tmeggel val rintkezs ellenre volt arisztokratikus jellemnek, mgis tiszteletteljes hdolatig tudta lelkesteni prdikciival s eladsaival a tmegeket.
Lnye komplexitst /sszessg, foglalat/ az Istentl val kivlasztottsg kldetstudata tartotta ssze s hatrozta meg. Ez az uralkod vons klcsnzte s tpllta benne azt a hatalmas ert, ami kpess tette, hogy legyzze szemlyisge gyengesgeit s elvgezze munkjt. Ebben nem keveset segtettek egynisgnek hinyossgaival szembeni kivl kpessgei. desanyjtl rklt benssges lelklete s a msik ember helyzete irnti veleszletett rzkenysge kitn lelkigondozv tette. Bartaihoz, a fenyegetett prdiktorokhoz, a Franciaorszgban ldztt gylekezetekhez, az 1553-ban Lyonban hallra tlt egyetemi hallgatkhoz, Estei Renthoz s sok ms, szksgben hozz fordul emberhez rott levelei meghat tanulsgai annak, ahogy a lelkigondozs mvszetnek mestereknt az egsz vilgra kiterjed nagy gylekezetrl gondosodott.
Megnyer embersge is elnk trul egyik levelben, amelyet a regensburgi hitvitrl rt annak az apnak, akinek a fia fiatalon halt meg pestisben, s aki strasbourgi otthonban lakott: „Amint megkaptam a hrt fia hallrl, lelkemben gy megdbbentem s sszezavarodtam, hogy napokig semmi mst nem tudtam tenni, csak srni. Amikor pedig Isten jelenltben egy kiss megersdtem s megknnyebblst talltam segtsgben, amelyet nehz idkben mindig megtapasztalhatunk, mgis gy tnt, mintha nem is sajt magam lennk az emberek eltt. Fjdalom s szomorsg ragadott meg amiatt, hogy egy olyan nagy remnyekre jogost fiatalember, amilyen az n fia volt, elvtetett s kiragadtatott tlnk lete virgzsa kezdetn. gy szerettem t, mint a tulajdon fiamat s is tisztelt engem, mintha msodik atyja lettem volna” /de Richebourg rnak 1541. prilis elejn/.
Szemlyisgnek taln a leglnyegesebb ismertetjele: a forma. Klvin a sz eredeti rtelmben reformtor volt, mivel munkjnak clja mindenekeltt az egyhz igaz formjra val visszaalakts volt a clja. Ennyire rtett ez a frfi a formlshoz! Fegyelmezett s szellemes eladsmdja sohasem kalandozott el, s mindig a lnyeget fejezte ki, a vitk sorn mindig elevenn tallta vitapartnert, nagy gylekezetek eltt mondott prdikcii, teolgiai egyhzi mvei eredeti alakjukban is vszzadokra maradandknak bizonyultak.
Minl inkbb elterjedt lete folyamn hrneve Eurpban, maga az ember annl inkbb magnyosabb lett. letszksgleteit aszketikusan lecskkentette. Felesge s gyermeke halla utn lemondott a csaldi boldogsgrl. Fradhatatlanul vgzett, gyakran tizennyolc rig is tart napi munkt csak szegnyes tkezsek s ngy-t rs jszakai alvs szaktottk flbe. Testt szinte llandan heves fej-s gyomorfjdalmak gytrtk. Gyakran napokat, olykor egy hetet is gyban kellett tltenie, amikor is gya vgnl titkrai ltek, akiknek leveleket s ms rsokat diktlt. lete vge fel lz s vesegrcsk prbltk meg a klnben is beteges embert. Ezt is mlysges alzattal viselte.
1561-ben rta Johann Wolffnak Zrichbe: „Ha Isten jnak tartotta, hogy tbbi betegsgemet mg reumval s megtoldja, azt atyai nevelseknt fogadom.” 1563. augusztus 5-n pedig Charlotte de Colignynak rja: „Betegsgeink nem csak alzatoss tesznek bennnket, mikzben szemnk el trjk testi fogyatkozsunkat, hanem nvizsglatra is sztnznek, hogy megismerjk gyengesgeinket s fogadjuk el menedknkknt Isten irgalmassgt.” Vgl tdbaj s tdvrzs tmadta meg. Most mr majdnem csak az gytl az rasztalig tudott elvnszorogni. Mgis, knok kztt is tovbb dolgozott egszen a testi nfeladsig. Mr vinni kellett a templomba s az eladterembe, mgsem hagyta abba feladata teljestst. A kivlasztottak szenvedlyes hite tpllta mindvgig a reformtori aktivits lngjt.
lete tvennegyedik vben fizikai ereje mr kimerlt. 1564. februr 2-n ment fel utoljra katedrjra, a Szent Pter templom szszkre pedig utols alkalommal februr 6-n, aztn a tancs pletbe vitette magt, hogy bcst vegyen vilgi elljritl. Hsvtkor mg egyszer elvittk a templomba, ahol a gylekezettel egytt utoljra vette maghoz az rvacsort.
Mrcius 24-n beteggynl gylt ssze a „Vnrable Compagnie”. prilis 28-n meghat bcst vett a genfi prdiktoroktl, utols szavakknt ezt mondva nekik: „Sok hibmat kellett elhordoznotok. Igen, mindannak, amit tettem, semmi rtke sincs. A gonoszok majd a maguk javra hasznljk e szavaimat. De mg egyszer mondom nektek, hogy mindannak, amit cselekedtem, semmi rtke sincs, s n nyomorult teremtmny vagyok. De elmondhatom, hogy a jt akartam, rossz tulajdonsgaimmal mindig hadilbon lltam, az istenflelem gykere pedig mindig ott volt a szvemben. Magatok tansthatjtok, hogy a jra trekedtem, ami pedig rossz volt bennem, krlek, bocssstok meg.” A kvetkez napokban s hetekben a reformtor vilgos elmvel s lland imdsg kzben vrta a hallt. Kzben megvlasztott utdja, Thodore de Bèze naponta megltogatta. A hetvent ves Guillaume Farel mg egyszer Genfbe sietett, hogy elbcszzon bartjtl, akit harminc vvel ezeltt hvott el genfi szolglatra, s aki t oly sok dologban fellmlta. Gylekezete s a vros benssges egyttrzssel llt nagy reformtora mellett. 1564. mjus 27-n este nyolc rakor Klvin Jnos csendesen s bkessgben elhunyt. A kvetkez napon a lakossg nagy rszvtelvel temettk el Genfben a Plainpalais temetben.
Vgrendeletben megtiltotta, hogy srjt kvel vagy ms emlkjellel jelljk meg. Srhalmt csaknem teljesen elegyengettk, s kevssel ezutn mr a genfiek sem tudtk megmutatni az idegenbl jtt ltogatknak a helyet, ahol reformtoruk hamvai nyugszanak. Ez ismt csak arrl tanskodik, hogy szemlye mennyire visszahzdott mve mg, amelyet megadatott elvgeznie. Halla utn is igazoldott, hogy Klvin nmaga jelentsgt cseklynek rtkelte azzal az igazsggal szemben, amely lett meghatrozta, hogy egyedl Isten a dicssg.
|