13. Gazdasgi- s szociletika
Gazdasgi- s szociletika
Mr 1537. janur 16-n, a genfi tancshoz intzett els beadvnyban lerta Klvin ezt a r nagyon jellemz s reformcijra nzve programatikus mondatot: „Tisztnket nem kvnjuk olyan szoros hatrokkal krlvettnek rtelmezni, mintha azzal, hogy a prdikci elhangzik, feladatunk is vget rt volna.” gy aztn egyltaln nem vletlen, hogy egsz mvt az individulistl a szocilis fel val odaforduls hatrozta meg.
Joggal mondta Herbert Lthy „Klvin szaktsa a skolasztikus tanrendszerrel mindenekeltt a becsletessg s az intellektulis szmvets kszsgnek fjdalmas eljrsa, ami sszhangban van a reformci igazsga utni szomjsggal, tudniillik azzal a kvnsggal, hogy sszhangba hozza a tantst s az j letet, a szt s a tettet. A katolikus egyhz kzpkori szocilis tantsval val nagy szakts Luthernl egyltaln nem trtnt meg, Zwinglinl, egy vrosllam llamfrfijnl csak rszben, ezzel szemben Klvinnl, akinek szellemt s gondolatait a jogtudomnyok s humanista tudomnyossg formlta, vgrvnyesen.”
A fldrajzilag kedvez fekvs Genf vrosa a 14. szzadtl az ru s a pnzforgalom fontos kzpontja volt, ami lakosainak mrskelt jltet biztostott. Amerika felfedezse a gazdasgi lthatrt jelentkenyen kitgtotta, azonban a nyomban felersd tkeramls elkerlte Genfet. A Franciaorszg s a dl-nmet kereskedvrosok, klnsen Augsburg kztti pnz- s ruforgalom lebonyoltsa Strasbourgon keresztl trtnt, ahol Klvinnak alkalma volt behatan megismernie a pnz- s ruforgalom egyre nagyobb jelentsgt. Felismerte, hogy a trsadalom eddigi, kzmvesek s fldmvelk ltal meghatrozott szerkezete megrendlt, mikzben a kereskedk s bankrok vettk t a gazdasg irnytst. Nem csekly gazdasgi nehzsget okozott Genfnek a kereskedelem-politikai elszigeteltsg mellett mindenekeltt a francia reformtusok ldzse kvetkeztben elidzett menekltradat. Klvin ekkor energiku- san foglalkozni kezdett ezekkel a problmkkal, amelyeket nem annyira a trsadalmi termkek igazsgos elosztsa, mint inkbb a hinyz pnz s javak szksgszer megszerzse rvn treke- dett megoldani.
A tke szkssge s a nvekv nsg egszen az uzsorig emeltk a kamatlbakat. 1538 janurjban a tancs rendelete, amelynek meghozatalban taln mr Klvin is rszt vett, a kamatlbat 5%-ban llaptotta meg. A kvetkez vben ezt a rendeletet, amely az els volt a maga nemben, ismt megerstettk, s a tancs Klvin befolysa alatt a gazdasgi helyzet figyelembe vtelvel a kamatlbat 6,66%-ra emelte, ami nem csak a genfi zleti krkben, hanem a klfldi evangliumi hittestvrek krben is nagy feltnst keltett. Ez a Genf szmra sikeres gazdasgpolitika azonban csak azrt vlt lehetsgess, mert Klvinnak volt btorsga s beltsa, hogy teolgiailag igazolja a kamatoz termelsi klcsnk nyjtst. Ez tette lehetv a hugenotta meneklteknek, hogy j iparostsi lehetsgeket trjanak fel s vgl anyagi segtsget is kapjanak, ami fontos szempontja volt Klvinnak.
Ha arra gondolunk, hogy mg Luther s Zwingli is, mint uzsort utastottk el a kamatszedst, hogy tulajdonkppen a 16. szzadban a pnz- kereset s felhalmozs vallsilag gyans volt, rthet, hogy Klvin mennyire j s modern utat vlasztott. Gyakorolta Klvin az llami tkeszubvenci /tkesegly/ ma is alkalmazott mdszert. 1544-ben, amikor a vros sorsa ismt igen rosszra fordult, Klvinnak sikerlt rbrnia a tancsot arra, hogy llami eszkzket bocssson rendelkezsre egy szvet- s brsonyszvde ptsre. Klvinnak kzvetlen befolysa volt a nyomdaipar gyors fejldsre is. Nem utols sorban az rsai nyomn lett Genf a knyvnyomtats s knyvkereskedelem kzpontjv, aminek klnsen a francia nyelvterleten volt kiemelked jelentsge.
A genfi reformtor gazdasg- s trsadalom-erklcsi problmkrl alkotott gondolatai s megnyilvnulsai teolgijban gykereztek. Mivel a gazdasgi sszefggsek kpeztk az egyetemes trsadalmi sszefggsek meghatro- zott vonatkozsait, Klvin idevonatkoz meg- nyilatkozsait nem lehet elszigetelni vallsi tjkozdsi pontjtl. Ezeket ssze kell kapcsolni azokkal a teolgiai elzmnyekkel, amelyeken alapulnak.
Klvin azt rja Institutijban /II,2,13/: „Mivel az ember termszettl fogva kzssgre teremtett lny, termszeti adottsga van arra, hogy trsadalmi rendszert teremtsen s azt meg is rizze.” Ezzel azonban mg nem hatrozta meg, hogy mi a keresztynek szociletikai feladata. Ez nehz pontnak bizonyult a keresztynsg kzssgi letben. msz prfta, Lukcs evanglista s Jakab apostol ta a gazdag s szegny kzti viszony s ezzel a magntulajdon szentsge nem csak trsadalmi, hanem lelki problma is. Klvin szerint a „Ne lopj!” parancsolata elfelttelezi a magntulajdont. Ezt azonban nem gy tekinti, mint eleve meglv adottsgot. A gylekezetnek a tulajdont illeten fokozott felelssget kell hordoznia.
Klvin egszen odig megy, hogy az anyagi javakat is, mint Isten kegyelme jeleit kell rtelmezni, termszetesen csak akkor, ha gy osztjk el ket, ahogy Isten osztja szt a maga javait. Szegnysg s gazdagsg egyarnt a hit prbakve, mindkett az erklcsi felelssg kialakulsnak kristlyosodsi pontja. Ezrt nem kpviselte Klvin sem az rinthetetlen magntulajdon individualizmust, sem a kommunizmust. Szerinte a magntulajdon mindig a kzssg szolglatban ll.
Klvinnak a magntulajdonrl vallott ilyen alapelve, amely szerint ami adomny, az mindig feladat is, a munka pozitv rtkelshez vezet. A munka nem csak megbzats, hanem mltsg is. Mivel a munkt is Isten szerezte, ezrt ezt Klvin, mint Isten kegyelmt s kirlyi uralmnak jelt rtelmezte. Isten kegyelme ugyanis nem magukban a dolgokban nyilvnul meg, hanem a dolgok segtsgvel cselekv embert akarja szolglni. Ezzel a nzettel kizrja a munka blvnyozst s a lustasg igazolst is, de azt a felfogst is, hogy a munka kereskedelmi rucikk. Az ilyen nzetek nem egyeztethetk ssze a munka isteni eredetvel. Azonban Klvinnl a trsadalmi forradalom gondolata elmrgesedett visszs llapotok esetben sem fordul el. Sokkal inkbb a szerzdses viszonyt rtkeli nagyra, s a trsadalmi klnbsgek megelzshez s rendezshez brsgi eljrst s munkaszerzdst ignyelt.
A munka tmakrbe vg a hivatsvlaszts krdse is. Rszletesen trgyalta Klvin ezt is. A gazdlkodk, a kzmvesek, kereskedk, a szellemi foglalkozsak, /idertve a termszettudsokat is/, Istentl val elhvatottsga arra ktelezi ket, hogy a felebartrt dolgozzanak, s harcoljanak a trsadalmilag visszs llapotok ellen Nagyon modernl hangzik, ahogy Klvin magasra rtkelte az univerzum /a mindensg/ intellektulis s technikai birtokbavtelt: „Ha felhasznl minket az r munka s szolglat ltal a hitetlenek segtsre a termszettudomnyban, a gondolko- zs trvnyszersgeiben, a matematikban vagy az egyb termszettudomnyok hasznban, gy azokat minden tovbbi nlkl vegyk ignybe. Msknt megvetjk Isten adomnyait, amiket felknl neknk ezek ltal az emberek ltal… Gondoljunk teht arra, hogy Isten Lelke az igazsg egyetlen forrsa, s gy az igazsgot - akrmikor szembeslnk is azzal - sem elvetni, sem megvetni nem fogjuk, klnben Isten Lelkt vetnnk meg” /Inst. II,2,16, s 15/.
A munkrl s hivatsrl szl fejtegetsekbl kvetkezik egy tovbbi tma: a pnz krdse. Klvin elgg jzan s felvilgosult volt, hogy helyesen rtkelje a pnz nagy jelentsgt az emberi trsadalomban. Felfogsa szerint a pnzt is az ember szolglatba kell lltani, az embert azonban nem szabad a pnz szolglatba. Ahogyan a tulajdont s a munkt, gy a pnzt sem szabad sem megvetni, sem blvnyozni. A mer nyeresgvgy sztrombolja Isten rendjt s minden trsadalmi kzssget. Ebbl az egyetemes gazdasg-erklcsi szemlletbl ki- indulva Klvin jelents elrelpst tett ezen a tren.
A zrichi reformtorral, Heinrich Bullingerrel egytt elszr vonta ktsgbe a nyugati trtnelemben a pnz hibavalsgrl szl arisztotelszi ttelt; Arisztotelsz grg filozfus azt lltotta: hogy a pnz medd valami /Nummus nummum non parit. - A pnz kptelen pnzt nemzeni./ Az egyhz s a kzpkor ezt a ttelt sszekapcsolta az uzsora elleni jtestamentumi polmival, ahogy errl Jzus tant a Lk 6,35-ben. Ebbl a hagyomnybl kiindulva mondta mg Luther is: „A pnz termszettl fogva termketlen s nem szaporodik. Ezrt ha megsokasodik, mint az uzsorban, az a pnz termszete ellen van. Mert nem l s nem hoz termst, mint egy fa vagy a szntfld, amely minden vben tbbet ad, mert nem hever ttlenl s gymlcstelenl, mint a pnz, termszetnl fogva” /WA 51,360/.
Heinrich Bullinger mr 1531-ben klnbsget tett „tisztessges” s „tisztessgtelen” kamat kztt. Elszr vgezte el a kamat teolgiai igazolst a produktv /termel/ klcsn esetben, s kijelentette, hogy a kamat „Isten szerint val s felebart javra is lehet lni vele.” Bullingerhez hasonlan Klvin is egyetrtett a pnz sterilitsa arisztotelszi alapelvnek elutastsval, s alapveten klnbsget tett a mrskelten kamatoz klcsn s az uzsora kztt.
Termszetesen ez az igazols pontosan meghatrozott felttelekkel van sszektve, amiket Klvin „De lUsure” /Az uzsorrl/ cm rsban fejtett ki rszleteiben. Ezek kz tartozik az a nzet, hogy a kamatlb megllaptsa nem egyesek gye, hanem az egsz trsadalom. A hitelt nyjt nem kvetelhet tbbet, mint amennyit maga fizetne. A haszonbl le kell vonni a jtkonysgra fordtand sszeget is. Vgl tulajdonkppen egyltaln nem lehet kamatot kvetelni, ha az a klcsnvev gazdasgi csdbe jutst idzi el. Klvin ugyanazzal a radikalitssal, amellyel lopsnak nevezi az anyagi segtsg krsnek elutastst, kveteli, hogy az ember mindent, amije van, lltsa Isten s az embertrs szolglatba.
Vgl szenteljnk nhny szt a „Klvinizmus s a kapitalizmus” sokat vitatott tmjnak. Az eddig elmondottakbl vilgos, hogy a klvinizmus s kapitalizmus kz nem tehet egyenlsgjel. Semmi esetre sem lehet Klvint a nyugati kapitalizmus atyjnak nevezni gazdasg- s trsadalometikja alapjn, ahogyan azt olykor Max Weber s Ernst Troeltsch kutatsai ta teszik. Termszetesen megtallhat Klvinnl a munka nagyrabecslse, s a pnznek is olyan jelentsget tulajdont, mint korbban senki. Bizonyosan sztnzen hatott a technika, a kereskedelem s az ipar fejldsre a mrskelt tkekamat ’kiszabadtsa’ az uzsornak minsts erklcsi fogsgbl, a ktelessgtudat rvnye-stse a munkban s a hitbeli dolgok a vilgi hivatsban, amit Klvin mlyen bevsett a nyugat-eurpai npek tudatba, de az is bizonyos, hogy a ksbbi kapitalizmus nem Klvin alapelveire vezethet vissza. Annak kifejldsben dnt szerepk volt egszen ms tnyezknek is.
Azonban Klvin vitathatatlanul modern vilgunk lelki atyi kz tartozik. Mert ppen a keresztyn hit, spedig elssorban a klvini reformci arculatban vitte vgbe radiklisan a termszet s a tbbi letfolyamat isteni volttl val megfosztst s a rossz szellemektl val megszabadtst, s cserlte fel a gazdasgban, technikban s tudomnyban a megkvesedett s elvont krdsfelvetseket trtneti s kinetikus krdezsi mddal. lesen elvlasztotta egymstl a Teremtt s teremtettsget, s biztostotta ezltal Isten istensgt s az ember embersgt, aminek kvetkeztben j lthatrt nyitott meg a gazdasgban, technikban, politikban s trsa-dalomban.
Azt is bizonyossggal mondhatjuk: Klvin trsadalomhoz val odafordulsban azt az j embertpust testestette meg, aki nem utolssorban abban is kitnt, hogy mkdsi terletn elsknt sikerlt az hsget s tmegnyomort megszntetnie. „A protestns munkaerklcs teljes mrtkben szaktott a skolasztika vilg- s trsadalomszemlletvel, amely a mizerbilizmust s a pauperizmust a bns vilg rk, Isten akaratbl szrmaz nyomorsgaknt fogta fel, s a kzpkori embert sjt elkpzelhetetlen tmeges nyomort nem tekintette msnak, mint az alamizsnra szorul koldusok s az alamizsnt osztogat gazdagok rk letformjnak, amelybe bele kell trdni.
j, a koldus-llapot hamis dicsfnytl mentes hideg s les fny, amelyben a zwinglinus, elssorban pedig a klvinista ember tanulni kezdte azt az j letformt, amelybl hinyzik a nyomorsgnak, mint a bn zsoldjnak alzatos elfogadsa, hanem, amelyet a fegyelmezett munka jellemez” /H. Lthy/. Ez a fegyelmezett munka, sszekapcsolva a felebarti szeretettel, a kvetkez vszzadokban pratlan gazdasgi virgzst eredmnyezett a klvinista orszgokban.
|