//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Ptor Imre fordtsa Joachim Staedtke: Klvin Jnos megismers s formlds
- Dr Ptor Imre fordtsa Joachim Staedtke: Klvin Jnos megismers s formlds :

12. A teolgiai alap

12. A teolgiai alap


A teolgiai alap

Klvin soha nem tanult teolgit. Akadmiai kpzettsge szerint jogsz volt, s mint ilyen, Genfben is elgg gyakran s kzmegelgedssel tevkenykedett. Ennek ellenre mindenekeltt s elsdlegesen teolgus volt s ezrt letmve is csak teolgiailag rthet meg. A teolgia volt az a forrs, ami ismeretetekkel tpllta lett s meghatrozta mve formlst. Ezrt nem bizonyos elv szerint vzolta fel teolgijt; mg az sem mondhat, hogy egy meghatrozott teolgiai vonatkozsi pontra sszepontostott volna, mint Luther a megigazuls-tanra reformtori kibontakozsa sorn.

Klvin a msodik nemzedk tagja volt, s mint ilyen, ktsg kvl Luther tantvnya, aki azonban nem annyira a reformci ttrst, mint inkbb megszilrdtst tartotta szem eltt, s nagyobb szabadsgot is ignyelt tovbbi teolgiai elemek beiktatsra a helytll igazsgok megrzse rdekben. Az els nemzedk reformcijnl tfogbb mdon gy jutott kifejezsre mvben a Szentrs, teljes terjedelmben. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy Klvinnl az egyes tanttelek sszefggs nlkl sorjznnak egyms utn, sem azt, hogy a kompromisszumok teolgusa lett volna. „ az tl teolgusa” /Bohatec/, aki kszsges volt a feszltsgeket erv talaktani anlkl, hogy annak hatst rvidzrlat hatstalantotta volna. Ezrt volt kpes, mint az rvacsora-tan esetben is trtnt, megszilrdult teolgiai ellentteket feloldani s bellk valami jat teremteni. Bizonyos mrtkben sikerlt a reformci teolgiai termst sszefoglalnia, azt minden klnbzsge s soksznsge ellenre imponl egysgben megfogalmaznia, s olyan modern formba ntenie, hogy az mig dnten hat Nyugat-Eurpa s szak-Amerika fejldsre.

Azonosult Klvin elssorban a reformci kzs felismerseivel. Luther tantvnyaknt a Szentrs tekintlye volt egsz teolgijnak elfelttele, mert teolgit s „igaz vallst” csak az mvelhet, aki „elbb az rs tantvnya lesz. Az igazi megismers kezdete: ha hdolattal elfogadjuk azt, ahogyan Isten a Bibliban sajt magrl tanbizonysgot tesz” /Inst. 1,6,2/. Isten eltt az ember megigazulsa egyedl kegyelembl trtnik meg, s a keresztyn ember ez ltal nyeri el szabadsgt. E kt tants volt prdikcijnak s tantsnak rendthetetlen alapja.

Klvin szokatlanul nagy helyet szentel teolgij- ban az Isten megismerse problmjnak, mivel ez ekkor mr krdsess vlt az t krlvev vilgban. Az kori megismers-elmletek figye- lembevtelvel egy termszeti teolgia lehets- ge is foglalkoztatta. Szerinte Istent ugyanakkor az ember egyedl Igje ltal ismerheti meg, aki a Jn 1,14 szerint: Jzus Krisztus. Krisztus prftai tisztnek teolgiai felismerse nem csak a reformtus, hanem a luthernus s rmai katolikus dogmatikt is befolysolta. A Szentrs elfogulatlan s kzs alapon trtn szemllet- mdja lehetv tette szmra, hogy a trvnyt s az evangliumot kzelebb hozza egymshoz annl, ahogy ezt a lutheranizmus tette, s ennek alapjn fogalmazza meg Istennek az emberrel kttt egysges kegyelmi szvetsge alapgondolatt, ami nemcsak az dvtrtneti gondolkodst, hanem ezen tl az idealista s a materialista trtnelemszemlletet is formlta.

A reformci ilyen s ms kzs felismersei mellett jellemzk mg Klvin teolgijra azok a sajtos, stlust meghatroz gondolatok, dnt jelentsg szempontok, amelyekrl taln elmondhat, hogy ezek azok a lelki alapok, amelyeken a reformci mvnek hatalmas ptmnye nyugszik, s amelyek nlkl ez a m rhetetlen.

Az els ilyen gondolat a Szentllek bels tansgttele. Klvinnak mindig az volt a vlemnye, hogy az ember tehetetlenl ll szemben Isten igazsgval, akaratval, Igjvel s munkjval. Az embernek ezt a fajta megktzttsgt Isten Lelke oldja fel, Aki nlkl Isten szava sem kpes semmit sem vghezvinni. „Soha tbb nem csatlakozhatunk Isten igazsghoz, s mivel eltompult rtelmnk van, gy nem ragadjuk meg a fnyt. Ezrt a Szentllek megvilgostsa nlkl az ige semmit sem visz vghez” /Inst. III,2,33/.

Ez a Llek maga Isten, a Szenthromsg harmadik szemlye. nmaga kzlse egyedl akarata szabadsgn alapszik. Az ember ezrt ezt semmifle intzmnyhez nem ktheti, amint ez a rmai katolikus egyhzban trtnik. Cseleke- deteiben Isten szabad. Amint a Llek tevkeny cselekvse kiterjed az egsz teremtsre, amely azonnal visszasllyedne a teljes zrzavarba, ha Isten megvonn tle a Lelkt, ugyangy az emberre is, aki ugyancsak Isten Lelke leheletbl l, s klnsen az egyhzra, amelyet elvezet minden igazsgra. Csak e felismers rvn nyeri el az ember a vigasztal megtapasztalst, hogy nem valamilyen kozmikus oksgi fggsgben l, hanem Isten szntelen, rz gondviselse alatt. Az ember ezt az Ige ltal tapasztalja meg, amit viszont csak Isten Lelke tehet rthetv. „Mert amint Isten Igjben az egyetlen teljes rvny tan nmagrl, gy ez az Ige nem tall hitre az ember szvben, amg el nem pecstelte azt a Llek bels tansgttele” /Inst. I,7,4/. Isten az ember ltt az Igben s Llekben vgbemen cselekvse ltal kapcsolja nmaghoz s teszi egyidejleg szabadd minden ms tekintlytl s megktttsgtl.

Klvin Szentllekrl szl tantsa egy tovbbi gondolathoz vezet - amely nlkl nem lehet megrteni teolgiai letmvt, a predestincirl /Isten eleve elrendelse/ szl hres s vitatott tantshoz. Csak a Szentllek ajndkoz az embernek rendthetetlen bizonyossgot, hogy Isten kivlasztotta. A klvinista predestincis tan Klvin megvltstannak a rsze. Ez az Institutiban a f reformtori dogmnak, az ember egyedl kegyelem ltal val megigazuls tannak a lezrsa, amelyet gondos formba ntve r le. Ez ismt Isten szabadsgt elfelttelezi a kegyelem gyakorlst illeten: azt meg is adhatja, meg is tagadhatja. Ennek clja az ember rk kiteljesedse, amelyhez kivlasztottsga tudat- ban most mr igazodik.

A klvinista predestinci-tanban az a rcsodlkoz mulat jut kifejezsre afltt, hogy Isten megknyrl az emberen s ugyanakkor feladattal bzza meg, hogy szolglatban tevkenykedjen. Isten eltt minden ember egyarnt bns s mindnyjan egyenlkppen elvetettek, amint ezt Klvin az Institutiban /III,23,3/ magyarzza. Felfoghatatlan csoda szmra, hogy Isten az elveszett embereket vlasztotta partnerv vgtelen szeretete szabadsgban, s hogy ezt a kivlasztst, mivel rktl fogva val, soha sem vonja vissza. Brmit tett, tesz vagy fog tenni az ember eszte- lensgben, bnben, vtekben, hitetlensgben, dacossgban: Isten rk tancsvgzst nem rvnytelentheti. A kivlaszts eredete „abban ll, hogy Isten tkletes jindulatt ajndkozta s megszerezte az dvssget Jzus Krisztus ltal”, ami semmi s senki ltal meg nem krdjelezhet s rendthetetlen dvbizonyossgg lesz az ember szmra.

Az a gyakran megnyilvnul lelkigondozi megfontols, hogy valaki esetleg az elvetettek kz sorolja magt s ekzben ktsgbeesik, Klvin eltt sem volt ismeretlen, de nla ez nem elvi jelentsg krds. Az Istentl elvetettekkel foglalkoz bonyolult problmt rszletesen - s amint azt kritikailag meg kell tlni, teolgiailag nem kielgten - trgyalta, azonban soha nem beszlt errl szszken. A prdikci trgya egyedl az Isten tkletes kegyelmbl val kivlaszts, amit kzhrr kell tenni. E prdikci abban ersti meg az embert, hogy nmagra nem, hanem egyedl Istenre s rk dntsre hagyatkozhat. Az ember az dvbizonyossgot nem tulajdon hite, befel fordul rzkelse rvn nyeri el, hanem mikzben nmagrl Jzusra tekint, aki „kivlasztsunk tkre.”

Isten trsv vlasztotta az embert. Ez vezet egy harmadik gondolathoz. A kivlaszts abban a szvetsgben konkretizldik, amit Isten az emberrel kttt. A szvetsg, amely mr az szvetsgi atykkal megkttetett, de csak Jzus Krisztusban teljesedett be, ami Isten szabad dntse, formja azonban ktelez szerzds: „Izrel minden nemzetsgnek Istene leszek, k pedig npemm lesznek” /Jer 31,1/. Isten elktelezi magt s egyttal az embert is ebben a szerzdsben, amire pldt adott az brahmmal val szvetsgben. A szerzds beteljestje Jzus Krisztus, aki igaz Isten s igaz ember az Ige eredeti rtelmben, hogy Isten s ember benne s ltala kssn egyezsget. „Isten Finak rettnk kellett Immnuell lennie, ami azt jelenti ’Velnk az Isten’, spedig gy, hogy istensge s az emberi termszet legbelsejben egyeslt egymssal” /Inst. II,12,1/.

Ez a hrom gondolat – a Szentllekrl, a kivlasztsrl s a szvetsgrl – az egyhzrl val tants teolgiai alapja, amelyben Klvin teolgija vgl sszegezdik. Ebben van mvnek lelki alapvetse, ami az egyhz formlsban s ezen tl egy j vilgban valsult meg.

 

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!