A teolgiai alap
Klvin soha nem tanult teolgit. Akadmiai kpzettsge szerint jogsz volt, s mint ilyen, Genfben is elgg gyakran s kzmegelgedssel tevkenykedett. Ennek ellenre mindenekeltt s elsdlegesen teolgus volt s ezrt letmve is csak teolgiailag rthet meg. A teolgia volt az a forrs, ami ismeretetekkel tpllta lett s meghatrozta mve formlst. Ezrt nem bizonyos elv szerint vzolta fel teolgijt; mg az sem mondhat, hogy egy meghatrozott teolgiai vonatkozsi pontra sszepontostott volna, mint Luther a megigazuls-tanra reformtori kibontakozsa sorn.
Klvin a msodik nemzedk tagja volt, s mint ilyen, ktsg kvl Luther tantvnya, aki azonban nem annyira a reformci ttrst, mint inkbb megszilrdtst tartotta szem eltt, s nagyobb szabadsgot is ignyelt tovbbi teolgiai elemek beiktatsra a helytll igazsgok megrzse rdekben. Az els nemzedk reformcijnl tfogbb mdon gy jutott kifejezsre mvben a Szentrs, teljes terjedelmben. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy Klvinnl az egyes tanttelek sszefggs nlkl sorjznnak egyms utn, sem azt, hogy a kompromisszumok teolgusa lett volna. „ az tl teolgusa” /Bohatec/, aki kszsges volt a feszltsgeket erv talaktani anlkl, hogy annak hatst rvidzrlat hatstalantotta volna. Ezrt volt kpes, mint az rvacsora-tan esetben is trtnt, megszilrdult teolgiai ellentteket feloldani s bellk valami jat teremteni. Bizonyos mrtkben sikerlt a reformci teolgiai termst sszefoglalnia, azt minden klnbzsge s soksznsge ellenre imponl egysgben megfogalmaznia, s olyan modern formba ntenie, hogy az mig dnten hat Nyugat-Eurpa s szak-Amerika fejldsre.
Azonosult Klvin elssorban a reformci kzs felismerseivel. Luther tantvnyaknt a Szentrs tekintlye volt egsz teolgijnak elfelttele, mert teolgit s „igaz vallst” csak az mvelhet, aki „elbb az rs tantvnya lesz. Az igazi megismers kezdete: ha hdolattal elfogadjuk azt, ahogyan Isten a Bibliban sajt magrl tanbizonysgot tesz” /Inst. 1,6,2/. Isten eltt az ember megigazulsa egyedl kegyelembl trtnik meg, s a keresztyn ember ez ltal nyeri el szabadsgt. E kt tants volt prdikcijnak s tantsnak rendthetetlen alapja.
Klvin szokatlanul nagy helyet szentel teolgij- ban az Isten megismerse problmjnak, mivel ez ekkor mr krdsess vlt az t krlvev vilgban. Az kori megismers-elmletek figye- lembevtelvel egy termszeti teolgia lehets- ge is foglalkoztatta. Szerinte Istent ugyanakkor az ember egyedl Igje ltal ismerheti meg, aki a Jn 1,14 szerint: Jzus Krisztus. Krisztus prftai tisztnek teolgiai felismerse nem csak a reformtus, hanem a luthernus s rmai katolikus dogmatikt is befolysolta. A Szentrs elfogulatlan s kzs alapon trtn szemllet- mdja lehetv tette szmra, hogy a trvnyt s az evangliumot kzelebb hozza egymshoz annl, ahogy ezt a lutheranizmus tette, s ennek alapjn fogalmazza meg Istennek az emberrel kttt egysges kegyelmi szvetsge alapgondolatt, ami nemcsak az dvtrtneti gondolkodst, hanem ezen tl az idealista s a materialista trtnelemszemlletet is formlta.
A reformci ilyen s ms kzs felismersei mellett jellemzk mg Klvin teolgijra azok a sajtos, stlust meghatroz gondolatok, dnt jelentsg szempontok, amelyekrl taln elmondhat, hogy ezek azok a lelki alapok, amelyeken a reformci mvnek hatalmas ptmnye nyugszik, s amelyek nlkl ez a m rhetetlen.
Az els ilyen gondolat a Szentllek bels tansgttele. Klvinnak mindig az volt a vlemnye, hogy az ember tehetetlenl ll szemben Isten igazsgval, akaratval, Igjvel s munkjval. Az embernek ezt a fajta megktzttsgt Isten Lelke oldja fel, Aki nlkl Isten szava sem kpes semmit sem vghezvinni. „Soha tbb nem csatlakozhatunk Isten igazsghoz, s mivel eltompult rtelmnk van, gy nem ragadjuk meg a fnyt. Ezrt a Szentllek megvilgostsa nlkl az ige semmit sem visz vghez” /Inst. III,2,33/.
Ez a Llek maga Isten, a Szenthromsg harmadik szemlye. nmaga kzlse egyedl akarata szabadsgn alapszik. Az ember ezrt ezt semmifle intzmnyhez nem ktheti, amint ez a rmai katolikus egyhzban trtnik. Cseleke- deteiben Isten szabad. Amint a Llek tevkeny cselekvse kiterjed az egsz teremtsre, amely azonnal visszasllyedne a teljes zrzavarba, ha Isten megvonn tle a Lelkt, ugyangy az emberre is, aki ugyancsak Isten Lelke leheletbl l, s klnsen az egyhzra, amelyet elvezet minden igazsgra. Csak e felismers rvn nyeri el az ember a vigasztal megtapasztalst, hogy nem valamilyen kozmikus oksgi fggsgben l, hanem Isten szntelen, rz gondviselse alatt. Az ember ezt az Ige ltal tapasztalja meg, amit viszont csak Isten Lelke tehet rthetv. „Mert amint Isten Igjben az egyetlen teljes rvny tan nmagrl, gy ez az Ige nem tall hitre az ember szvben, amg el nem pecstelte azt a Llek bels tansgttele” /Inst. I,7,4/. Isten az ember ltt az Igben s Llekben vgbemen cselekvse ltal kapcsolja nmaghoz s teszi egyidejleg szabadd minden ms tekintlytl s megktttsgtl.
Klvin Szentllekrl szl tantsa egy tovbbi gondolathoz vezet - amely nlkl nem lehet megrteni teolgiai letmvt, a predestincirl /Isten eleve elrendelse/ szl hres s vitatott tantshoz. Csak a Szentllek ajndkoz az embernek rendthetetlen bizonyossgot, hogy Isten kivlasztotta. A klvinista predestincis tan Klvin megvltstannak a rsze. Ez az Institutiban a f reformtori dogmnak, az ember egyedl kegyelem ltal val megigazuls tannak a lezrsa, amelyet gondos formba ntve r le. Ez ismt Isten szabadsgt elfelttelezi a kegyelem gyakorlst illeten: azt meg is adhatja, meg is tagadhatja. Ennek clja az ember rk kiteljesedse, amelyhez kivlasztottsga tudat- ban most mr igazodik.
A klvinista predestinci-tanban az a rcsodlkoz mulat jut kifejezsre afltt, hogy Isten megknyrl az emberen s ugyanakkor feladattal bzza meg, hogy szolglatban tevkenykedjen. Isten eltt minden ember egyarnt bns s mindnyjan egyenlkppen elvetettek, amint ezt Klvin az Institutiban /III,23,3/ magyarzza. Felfoghatatlan csoda szmra, hogy Isten az elveszett embereket vlasztotta partnerv vgtelen szeretete szabadsgban, s hogy ezt a kivlasztst, mivel rktl fogva val, soha sem vonja vissza. Brmit tett, tesz vagy fog tenni az ember eszte- lensgben, bnben, vtekben, hitetlensgben, dacossgban: Isten rk tancsvgzst nem rvnytelentheti. A kivlaszts eredete „abban ll, hogy Isten tkletes jindulatt ajndkozta s megszerezte az dvssget Jzus Krisztus ltal”, ami semmi s senki ltal meg nem krdjelezhet s rendthetetlen dvbizonyossgg lesz az ember szmra.
Az a gyakran megnyilvnul lelkigondozi megfontols, hogy valaki esetleg az elvetettek kz sorolja magt s ekzben ktsgbeesik, Klvin eltt sem volt ismeretlen, de nla ez nem elvi jelentsg krds. Az Istentl elvetettekkel foglalkoz bonyolult problmt rszletesen - s amint azt kritikailag meg kell tlni, teolgiailag nem kielgten - trgyalta, azonban soha nem beszlt errl szszken. A prdikci trgya egyedl az Isten tkletes kegyelmbl val kivlaszts, amit kzhrr kell tenni. E prdikci abban ersti meg az embert, hogy nmagra nem, hanem egyedl Istenre s rk dntsre hagyatkozhat. Az ember az dvbizonyossgot nem tulajdon hite, befel fordul rzkelse rvn nyeri el, hanem mikzben nmagrl Jzusra tekint, aki „kivlasztsunk tkre.”
Isten trsv vlasztotta az embert. Ez vezet egy harmadik gondolathoz. A kivlaszts abban a szvetsgben konkretizldik, amit Isten az emberrel kttt. A szvetsg, amely mr az szvetsgi atykkal megkttetett, de csak Jzus Krisztusban teljesedett be, ami Isten szabad dntse, formja azonban ktelez szerzds: „Izrel minden nemzetsgnek Istene leszek, k pedig npemm lesznek” /Jer 31,1/. Isten elktelezi magt s egyttal az embert is ebben a szerzdsben, amire pldt adott az brahmmal val szvetsgben. A szerzds beteljestje Jzus Krisztus, aki igaz Isten s igaz ember az Ige eredeti rtelmben, hogy Isten s ember benne s ltala kssn egyezsget. „Isten Finak rettnk kellett Immnuell lennie, ami azt jelenti ’Velnk az Isten’, spedig gy, hogy istensge s az emberi termszet legbelsejben egyeslt egymssal” /Inst. II,12,1/.
Ez a hrom gondolat – a Szentllekrl, a kivlasztsrl s a szvetsgrl – az egyhzrl val tants teolgiai alapja, amelyben Klvin teolgija vgl sszegezdik. Ebben van mvnek lelki alapvetse, ami az egyhz formlsban s ezen tl egy j vilgban valsult meg.
|