Az egyhz formldsa
A reformtor letnek utols tz vt hatalmas felvirgzs jellemezte. A politikai viszonyok Genfben hirtelen megvltoztak. 1555-ben azzal, hogy a Klvin-kvetk prtja elszr tudta kivvni a tbbsget a genfi tancsban, Klvin reformcija elnyerte a vilgi felsbbsg vdelmt is. A konzisztrium bizonyos mrtk fggetlensgt is elismertk. 1560-tl a nagytancs tagjai kzl is vlaszthattak presbitereket. Egy vvel ksbb aztn a lelkszek vlemnyezsre is megkaptk a lelkszjelltek listjt, s a gylekezeti tagok is megismerhettk legalbb a nevket. Ez az j gyakorlat termszetesen mg nagyon messze volt attl a presbiteri egyhz-rtelmezstl, amit Klvin Institutija utols knyvben felvzolt. Annak megvalsulst mr nem lhette meg.
A presbitrium azonban viszonylag nllan tudta vgezni a munkjt. A vros erklcsi sznvonala szrevehet mdon emelkedett. A hzassgktseket megknnytettk; a kztudomsan henyl embereket munkra knyszertettk; az rakat ellenriztk, a csalst s az uzsort bntettk. A koldulst megtiltottk; az utckat tisztn kellett tartani; a politikban az si, gazdag polgr-csaldok megvesztegetsen s protekcin alapul sszefondsait felszmoltk, a tlzsba vitt fnyzst korltoztk. A kmnnyel nem rendelkez hzakban a tzveszly miatt megtiltottk a tzgyjtst; a tbbemeletes hzak ablakain s teraszain Klvin tancsra rcsozatot s mellvdet kellett elhelyezni a jtsz gyerekek biztonsga rdekben; az orvosok mellett Klvin „egy foghz embert” is alkalmazott; a nyilvnos prostitcit megszntettk s tovbbi trsadalmi reformokat is megvalstottak.
Jllehet Klvin szabadabban lthatott hozz az egyhz tformlshoz, a tovbbi vitkat s sszetkzseket nem takarthatta meg. Mvei kinyomtatshoz ezutn is, mint korbban, el kellett nyernie a tancs cenzori hivatalnak engedlyt. Az 1561. vi egyhzi rendtarts j vltozata figyelembe vette ugyan a lelkipsztorok egyes kvnsgait, azonban alig cskkentette az llam egyhzi gyekben val teljhatalmt. A tanvitkat sem lehetett elkerlni. Klnsen az itliai meneklt gylekezet vlt olyan teolgiai csrasejtt, amely tvette s tovbbfejlesztette Servet Szenthromsgtan-ellenes elveit. Az antitrinitriusok vezetit, Valentino Gentilt, Matthus Gribaldit s Georg Blandratt perbe fogtk, s az eljrs azzal vgzdtt, hogy kiutastottk ket az orszgbl. Az elzttek Lengyelorszgban telepedtek le. Amikor ksbb Gentile visszatrt Svjcba, neki is Servet sorsa jutott osztlyrszl, 1566-ban Szenthromsg-tagad nzetei miatt a berni tancs kivgeztette.
1558 s 1559 kztt Lausanneben slyos egyhzi belviszlyokra kerlt sor a klvinista lelkszek s a berni felsbbsg kztt, mivel a berniek vitattk az egyhzkzsg jogt a kikzsts s feloldozs gyben. A harc azzal vgzdtt, hogy tbb mint negyven lelkipsztort ztek el Waadtlandbl. Az elztt lelkipsztorok kzl legtbben Genfbe mentek, ami a Rhon-parti vros jelents teolgiai fellendlst eredmnyezte. Ez a nvekeds lehetv tette Klvinnak egy rgta polt terve megvalstst: az akadmia megalaptst.
A genfi tangyi viszonyok mg mindig reformot ignyl llapotban voltak. A visszs krlmnyek eddig akadlyoztk az alapvet vltozsokat. Mindenekeltt a megfelel tantk hinyoztak. A reformci francia nyelv terlete szmra a teolgiai kpzsrl 1537-tl egszen eddig a berni tancs ltal alaptott s mkdsnek els hsz ve alatt nagy hrnvre szert tett Luasannei Akadmia gondoskodott. Klvin korbbi tanra Mathurin Cordier s ksbbi utdja Thodore de Bèze, akivel szoros bartsgban volt, Peter Viret s ms tudsok alapoztk meg ennek a fiskolnak a nagy tekintlyt. Bern azzal, hogy elbocstotta legjobb teolgusait, most mr akaratlanul is megalapozta Genf nvekv hrnevt. Elssorban ugyanis a Waadtlanbl elztt professzorok alkottk az j Genfi Akadmia kivl tantestlett.
Klvin egyhzrendszerben kezdettl szerepelt a doktorok tisztsge, s mr 1541-ben kijelentette, hogy nyilvnos eladsokat kell tartani. „Azonban mivel az ilyen eladsok akkor eredmnyesek, ha a hallgatk elzleg nyelvi ismereteket s ltalnos kpzst kapnak s mivel szksges a jvend idk szmra ilyen mdon utnptlsrl gondoskodni, egy gimnziumot is ltre kell hozni, amelyben a tanulkat mind az egyhzi, mint a vilgi hivatalokra elksztik.” Azonban Klvin csak 1555-tl szmthatott a vilgi felsbbsg segtsgre, amire szksg volt az tfog oktatsi rendszer kialaktshoz.
A Genfi Akadmia lett bizonyos tekintetben a klvini reformci mvnek a koronja. Pedig ez sem volt eredeti klvini gondolat. Prizsi tantja Mathurin Cordier s a strasbourgi plda sztnzte, ahol egykor maga is mkdtt tantknt. 1556-ban jbl oda utazott, hogy behatan tanulmnyozza a strasbourgi tanintzeteket, s kikrje Johann Sturm tancsait. Azutn munkhoz ltott. Sikerlt megnyerni szndknak mind a tancsot, mind Genf lakossgt. Az adomnygyjts sorn, amelyet meghirdetett, meglepetsre a np minden rtegbl rkeztek adomnyok, s ezek fedeztk egy j plet kltsgeit.
A Genfi Akadmia Klvin elkpzelsnek megfelelen kt szintre tagozdott. Az els volt a „schola privata”, annak egyestse, amit manapsg ltalnos s kzpiskolnak neveznk. Itt mindenekeltt olvasst s rst, francia, grg, latin nyelvet s a blcselet alapelemeit tantottk, vgl hbert is s a szabad mvszeteket is /Artes/, legfkppen pedig filozfit s irodalmat. Ez az iskolai szint ht vig tartott. Aki ezt sikerrel vgezte el, a msodik fokozatba, a „schola publica”-ba lphetett. A magasabb osztlyokban fiskolai elmleti s gyakorlati oktats folyt. Itt a teolgia llt eltrben, mindenekeltt az - s jtestamentum magyarzata. Az akadmia f clja az egyhzi utnptls kpzse volt.
Az akadmit 1559. jnius 5-n nyitottk meg a polgrmester, a tancs s termszetesen a hallgatk jelenltben a teljesen megtelt Szent Pter templomban. Klvin tartotta a megnyit beszdet. Jllehet volt ennek az intzmnynek az alaptja, amely, mint Genfi Egyetem ma is virgkort li, nem llt annak lre. A fiskola vezetst Klvin Thodore de Bèzre bzta, akinek vllalkoz szellemisge s krltekint vezetse nyomn azt a kvetkez vtizedekben orvosi-, jogi- s filozfiai tanszkek ltestsvel teljes egyetemm ptettk ki.
A fiskola jelentsgt s hatst nem lehet elgg nagyra rtkelni. Kezdettl sajtosan nemzetkzi jellege volt: hallgati szmos orszgbl verbuvldtak. Szmuk nhny vvel a megnyits utn mr 1500 f, s ez Klvin halla utn mg emelkedett.
Az akadmin szigor lelki fegyelemben kpeztk ki a klvinizmus szne-javt, akik magukkal vittk szerte a vilgba a reformtor eszmit s meg is valstottk azokat. Nagy neveket tallunk a genfi dikok kztt. Mr a fiskola megnyitstl kezdve Klvin eladi emelvnye eltt lt Guy de Brès, az 1567-ben kivgzett belga reformtor. Neki ksznheti a nmetalfldi egyhz a Confessio Belgicat /Belga Hitvallst/. Olevianus Gspr is ltogatta az akadmit, s ottani elkszletei nyomn ksztette el a hres Kurpfalzi Egyhzi Rendtartst, amellyel III. Frigyes vlasztfejedelem idejben Pfalzban megszervezte az els reformtus nemzeti egyhzat a Nmet Birodalom terletn. Itt nyert kikpzst a St. Algedondbl szrmaz Philipp Marnix is, aki a holland fggetlensgi hbor vezetje s I. Orniai Vilmos titkra volt. Megfordult itt Florent Chrestien, IV. Henrik kirly nevelje s Thomas Bodley, a hres Oxfordi Bodleien Knyvtr megalaptja, melyet aztn rla neveztek el.
Klvin legbuzgbb s leghatkonyabb tantvnyai egyike volt John Knox, aki Stuart Mria ellenre megvalstotta a reformcit Skciban, megrta a Confessio Schotict /Skt Hitvallst /, s a Genfi Egyhz mintjra megalaptotta a Skt Egyhzat. Ezek mellett mindenekeltt a francia protestantizmus vezetirl kell mg szlni, nekik kellett a legtbb prbval jr utat megjrniuk. Klvin ezt rta a francia gylekezeteknek: „Kldjetek suhngokat, mi nyilakat ksztnk bellk s visszakldjk ket.”
A Genfi Akadmia gy gondoskodott szablyosan s kivlan kpzett lelkszekrl a Francia Reformtus Egyhz szmra. A fennmaradsukrt folytatott kzdelmkben gy megriztk a lehetsget, hogy szilrd rendszert s formt teremtsenek maguknak. Jllehet a „Chamre ardente” /Rendkvli Bntet Trvnyszk/ s az inkvizci krlelhetetlenl tovbb folytatta ldzsket, az egyhz trvnyen kvli llapota ellenre egyre jobban gyarapodott, mivel Genfbl folyamatosan kldtek nekik j prdiktorokat. Helyzetk egyre inkbb stabilizldott, ami legalbb is a nantesi ediktum XIV. Lajos ltal trtnt rvnytelentsig megteremtette egyhzi s szellemtrtneti folytonossgukat, ami annyiban klnbztt a genfi minttl, hogy szabad volt az llam kvetelseitl s befolystl.
Az akadmia els veiben jrszt magnak a reformtornak ksznhette hrnevt. Az intzmny szigor, halad s tkletes szerkezete az mve volt. Klns vonzert jelentett Klvin sajt oktati tevkenysge a schola publica felsbb osztlyaiban. A hallgatk ltszmnak megnvekedse miatt Klvinnak mr 1562-ben a Mria templomban kellett megtartania eladsait. Ebben az azta „LAuditoire” /az Auditrium/ nvvel jelellt templomban rte el Klvin akadmiai tevkenysge fnyl cscspontjt.
Korn edzett s soha csdt nem mond emlkezete, szokatlan teljestkpessge lehetv tette a reformtornak, hogy eladsait rsbeli felkszls nlkl, szabadon tartsa. Hogy ennek ellenre teolgiai tantevkenysgnek valamennyi alkotsa a Szentrs knyveihez rt magyarzatok formjban rnk maradt, az mindenekeltt Klvin hossz vekig tevkenyked magntitkrnak, Claude de Jonvillernak ksznhet, aki kivlan gyakorlott gyorsr munkatrsai segtsgvel lejegyeztette a reformtor szbeli eladsait.
Klvinnak a Tizenkt kisprfta knyvhez rott magyarzata elszavban egszen pontosan tudst munkamdszerkrl: „Mindegyikk elksztette a paprlapjait, olyan gyakorlatiasan felvgva s sszehajtogatva, amennyire csak lehet, s mindegyikk jegyezte az eladst, amilyen gyorsan csak tudta. Ha aztn valamelyikk elvtett egy szt, ami elfordulhatott, klnsen, ha Klvin tzbe jtt a rgtnzsszer eladsok kzben, amelyekbe egszen beleadta magt, akkor azt a tbbiek kzl valaki bizonyra feljegyezte. Mihelyt befejezdtt az elads, a mr emltett Jonviller a sajt lapjaihoz hozztette a tbbiekt. Ezutn valamennyi lapot tvizsglta s gyorsan sszehasonltotta. Ezutn az elads alapjn ksztett jegyzetet amilyen gyorsan lehetett, msvalakivel leratta. Vgl az egszet maga mg egyszer kijavtotta, hogy ezt a szerz a kvetkez napon sajt maga tnzhesse. Ahol hinyzott valami, Klvin knnyedn kiegsztette. Vagy ha gy gondolta, hogy egyes rszletek nem elgg kielgtk, kijavtotta a magyarzatot. Az eladsokat ilyen krltekint gondossg utn jelentettk meg..."
Klvinnak az eladsokrl ksztett rsmagyarzatai a Corpus Reformatorumban /CR = Reformtorok Mvei/ tbb mint harminc vrt alak knyvktetet lelnek fel, amibe nincsenek beszmtva Klvin sajt, francia nyelven ksztett kiadsai. Az jtestamentumban a Jnos mennyei jelensekrl rott knyv s az szvetsgnek egy kis rsze kivtelvel az egsz Szentrst tudomnyosan vgigmagyarzta. rsmagyarzati munkjban teljesen eltvolodott a kzpkori skolasztikus mdszerektl. A megismers humanizmus ltal knlt eszkzeinek segtsgvel trekedett a szveget annak a trtnelemhez val viszonyulsban megrteni s teolgiai nzpontja szerint magyarzni. Bibliamagyarzatai ezrt gyakran meglepen modernnek hatnak. Klvin exegetikai mvei mg ma is nlklzhetetlenek a teolgusok s az igehirdetk szmra.
Ennek az egsz hatalmas szellemi teljestmnynek, akrcsak a reformci egsznek az alapja az a rendthetetlen meggyzds, hogy a Szentrsban Isten igje szlal meg. Klvin a reformcit kizrlag az ignek ehhez a mrcjhez akarta igaztani. Klvin is ebben tallta meg az egyhz s a kzlet formlsnak a zsinrmrtkt s kritriumait. Az a hely, ahonnan a reformci kiindult s ahov, mint letforrshoz llandan jra visszatrt, nem az egyetemi tanszk, hanem a szszk volt. Mert itt, a szszken nem magyarztk, hanem hirdettk Isten szavt, spedig azzal az ignnyel, hogy az minden emberre ktelez rvny. Az igehirdet szava a prftk s az apostolok bibliai bizonysgttelvel van kontinuitsban Klvin szerint is Isten szava, ezrt embereket ment cselekedet. Az evanglium prdiklsa dvssget munkl azoknak az letben, akik hallgatjk s hiszik. A prdikci a bnk bocsnatt, jvendt nyit letet gr, s mdjban ll a jelenval vilg viszonyait is megvltoztatni. Az ignek ezt az erejt Klvin nem csak hitte, hanem mve kibontakoztatsban, amire elhvatott, meg is tapasztalta.
Jllehet Klvint elszr csak teolgiai tanrknt alkalmaztk Genfben, nem sokra, taln mr 1536-tl kezdve prdiklt is. A vrosvezets valsznleg mr 1536 decemberben vglegestette is a Szent Pter templom lelkszeknt. Klvin hallig ezt a katedrt betltve reformlta s alaktotta a rbzott egyhzat az ige hirdetsvel s a skramentumok kiszolgltatsval. Vasrnaponknt rendszerint ktszer prdiklt. Ezen kvl minden msodik hten htkznaponknt is tartott prdikcit. A reggeli istentisztelet nyron hat rakor kezddtt, tlen egy rval ksbb. A vasrnap dlutni istentiszteletet hrom rakor tartottk. A korabeli viszonyokhoz mrten Klvin nem prdiklt hosszan. Mg zrichi lelksztrsa, Heinrich Bullinger Zwingli szszkn alkalmanknt kt rnl is tovbb prdiklt, addig Klvin prdikcii alig tartottak tovbb negyvent percnl.
Klvin viszonylag rvid prdikcii ellenre nem beszlt gyorsan, hanem, hallgati szerint megfontoltan s szneteket tartva. Ez tette lehetv az gyes gyorsrknak, hogy Klvin szavait rsban rgztsk. 1548-ben a francia menekltek Genfben sajt pnzkn hivatsos gyorsrt alkalmaztak azzal a cllal, hogy Klvin prdikciit lejegyezze s hozzfrhetv tegye a francia gylekezetek szmra is. Ez az ember, Denis Raguneau 1560-ban bekvetkezett hallig Klvin csaknem minden prdikcijt lerta. Msok, rszben ltalunk nem ismert egyetemi hallgatk folytattk tovbb ezt a munkt. Ezen a mdon a reformtornak tbb mint ezer prdikcija maradt rnk, mikzben a lersok nagy rsze a 19. szzadban megsemmislt.
Legjobb tudomsunk szerint Klvin prdikciit sem rta le elre. A vacsora utni idt a kvetkez napon tartand prdikci alapigjn val elmlkedsre hasznlta fel, hogy azutn az istentiszteleten szabadon beszljen, amint ezt az eladsokon is tette. Srgs teendi miatt, egyes vlemnyek szerint nem mindig volt ideje elcsendesedsre, vagy ks jszaka kszlt el szolglataira. „Ennek ellenre Klvin prdikcii a Biblia kijelentsnek mlyen tgondolt, nmagban gykerez magyarzatai voltak, amelyeket ugyanakkor tudatosan puritn, az egyszer emberek ltal is rthet nyelven fogalmazott meg, gy hogy azok ma is s mg sokig a keresztyn ismeretek kimerthetetlen forrsai” /G. Gloede/.
Amilyen hatrozottan meg volt gyzdve Klvin arrl, hogy Isten Igjnek legitimitsa egyltaln nem megkrdjelezhet, hogy teht az Ige hirdetse hitet breszt s engedelmessget kvetel, olyan erteljesen hangslyozta, hogy a prdiktor szemlynek egyltaln nincs dnt szerepe. A prdikci nem az egyn, hanem az egsz gylekezet gye. ppen ezrt ltrehozott Genfben egy szervezetet, amelyben a prdiktorok, tanrok s diaknusok a gylekezet rszvtelvel kzs megbeszls, tancskozs s kritikai munka keretben dolgoztk fel a Szentrs szvegeit.
A „Vnrable Compagnie des Pasteurs” /tiszteletes lelksztestlet/ rendszeresen pntekenknt lsezett, mint „kongregci”. Itt nagyon jszer, hatkony formban, kzsen dolgoztk ki a bibliai textusokat s klcsnsen kritikt gyakoroltak egyms fltt, tisztztk a flrertseket s klnbsgeket, s gy trekedtek kzs szndkok megfogalmazsra az egyhz reformcija rdekben. Itt trgyaltk meg a napi krdseket is, ahogyan az evanglium egyetemes ignybl ereden Klvin reformcijnak mindig volt kapcsolata a kzlettel, s annak gyeit is szvn viselte. A reformtor nem csak 1555-tl kezdve, hanem a tanccsal vvott legkemnyebb kzdelmek idejn sem vonakodott a politikt felvinni a szszkre. A genfi vlaszts s Corne vrosi pnztros lemondsa alkalmval - mivel tzezer tallr hiny keletkezett a tancs pnztrban, ezt rta Klvin bartjnak, Viret-nek 1545. februr 12-n: „Harcolnom kell a sttben alakoskod kpmutats ellen… Mr majdnem tz prdikciban beszltem a vrosi belpolitikai viszonyainkrl.”
Vallsi beszlgets Poissyben 1562 szeptemberben. /7. kp/
Klvin a hallos gyn. /8. kp/
Azonban nem csak a „vros belpolitikja”, hanem a tbbi np sorsa is nagymrtkben foglalkoztatta Klvint, klnsen is a reformci lehetsgei ms orszgokban, az evangliumi egyhzak alkotmnya s egymssal val viszonyuk.
Nem csak Genf, hanem Eurpa nagy rsznek is reformtora volt, mve kisugrzsa kvetkeztben. rsai gyorsan elterjedtek nyomtatsban s fordtsban majdnem minden eurpai orszgban. Dikjai, az akadmia hallgati eljutottak Svjcba, Franciaorszgba, Angliba s Skciba, Lengyelorszgba s Magyarorszgra, hogy megvalstsk a genfi templomokban s eladtermekben nyert ismereteiket sajt egyhzukban. Nem utols sorban kiterjedt levelezse volt az, ami klnsen lete vgn nemzetkzi jelentsgv tette Klvin alakjt. Ami a Corpus Reformatorum tizenhrom ktetben fennmaradt, csupn csekly tredke tnylegesen levelezsnek. Ez azonban mgis bepillantst enged a kor fondorlatainak s politikai sszefondsainak htterbe, ugyanakkor tanskodik vlemnyalkotsnak helyessgrl, bartai irnti szeretetrl, az ldzttekkel val egyttrzsrl, a nehz helyzetekben val blcs tancsadsrl s levelezsben legszembetnbb mdon a reformtor meggyz embersgrl.
Levelezett Klvin kora fejedelmeivel, mint pl. az angol VI. Edvard kirllyal, a lengyel Zsigmonddal s a dn Keresztlyjel, tudsokkal, mint Philipp Melanchthonnal, reformtorokkal, mint Lutherrel, egyhzvezetkkel, mint Bullingerrel, a francia protestantizmus vezetjvel, von Coligny tengernaggyal s von Cond herceggel, de sok ms magas- s alacsonyrang emberrel is. A genfi reformtornak sszesen tbb mint hromszz levelezsi kapcsolatrl tudunk.
A levelezs ragyogan nyilvnvalv teszi azokat az kumenikus alapelveket, amelyeket Klvin az egyhz formlsban igyekezett rvnyesteni. Bizonyosan hatottak a reformtor s gylekezete kumenikus eszmire a kls adottsgok is. A luthernus s zwinglinus reformcival ellenttben, amelyek legalbbis Kzp-Eurpban zrt npegyhzi kzssgekben ltk letket, s kls rendjket a vilgi felsbbsg jogrendjhez igazthattk, a klvinista egyhzak kezdettl fogva nem nemzeti, vagy npegyhzak, hanem csaknem kivtel nlkl diaszprban l s meneklt gylekezetek voltak.
Klnsen azok, akiket ldztek, egyhzi rendtartsukat knytelenek voltak maguk megalkotni, ami egybknt mindenkppen megfelelt Klvin teolgiai meggyzdsnek. Ennek kvetkeztben a nemzeti vagy eszmei rtkek, mint pldul nemzet, szlfld vagy haza, egyhzi szerkezetkben legfeljebb msodlagos mdon rvnyeslhettek pldaknt vagy eszmnyknt. Klvin 1561. augusztus 18-n Franciaorszgba kldtt, az evangliumrl szl rsban semmi ktsget nem hagyott afell, hogy a haza irnti szeretet minden esetben al van rendelve az Isten irnti engedelmessgnek.
Az egyhz formlsa Klvin szmra azt is jelentette, hogy annak egysge lthat legyen. Egyetlen egy reformtor sem szenvedett annyit egyhzszakadsok miatt, mint s azok kikszblsrt sem fradozott senki annyit, mint a genfi reformtor. „Sztszaggatva, sztszrt vgtagokkal fekszik az egyhz teste a fldn. Ami engem illet, szvesen tkelnk tz tengeren, csakhogy orvosolhatnm ezt a nyomorsgot” - rta 1552 prilis vgn a canterbury rseknek. Hogy reformtori feladatnak tekintette az evanglium megjelentst az egyhz formlsban, az termszetesen abbl is kvetkezik, hogy Zwinglinl s Luthernl tudatosabban tapasztalta meg a Tridenti Zsinaton a harcos katolicizmus megersdst a jezsuita rendben s az ellenreformciban.
Csak egyetlenegy, osztatlan egyhz van. Klvin ezt a korai keresztyn elnevezsnek megfelelen „katolikus”-nak /egyetemes/ nevezi. „Katolikus” alatt azt is rti, amit mi ma „kumenikus”-nak /az egsz fldre kiterjedt/ mondunk, de nem abban az rtelemben, hogy az egyhz egysge kvnatos cl vagy az kumenikus fradozs eredmnye lenne, egy isteni gret vrhat beteljesedseknt. Az egyhz egysge mr Istentl val elfelttelknt megadatott. Ezrt „katolikus” az egyhz s ezt nem is kell bizonytani. Itt az jtestamentum alapjn trtn rtelmezsrl van sz, hogy tudniillik a Krisztusban hvk mindnyjan – a klnbz hitvallsak is – az r testt alkotjk. Ez az elfelttelezett egysget amennyire lehetsges, lthatv kell tenni, „mert Isten nem akarja, hogy csodlatos hatalmnak ttlen szemlli legynk” /Levl a lengyel kirlynak, 1549. V. 23-n/.
E teolgiai felismers alapjn Klvin a legnagyobb erfesztsekre vllalkozott, hogy tudatoss tegye Eurpban az evangliumi keresztynek bels egybefondottsgt. A nmet luthernusokat llandan figyelmeztette az egyhzi kzssg szksgszersgre a klnbz hitvitkon, amelyeken strasbourgi vei folyamn vett rszt. 1556 szeptemberben a Majna melletti Frankfurtba utazott, ahol a luthernus vrosi lakossg mellett a szmzets keser kenyert ette egy francia-, holland-, s angol reformtus meneklt gylekezet is, hogy tudakozdjon a vrosban megvalsthat kumenikus egyms mellett ls lehetsgrl. Nem kevesebbszer, mint tszr jrt Zrichben s ms svjci vrosokban, hogy szemlyes beszlgetsekkel segtse az llamszvetsgi egyhzak kzssgeit.
Az utazsok mellett az kumenikus kommunikci fontos eszkze volt szmra az intenzv levelezs. A ltkrbe kerlt egyhzi s politikai esemnyek ugyangy foglalkoztattk, mint a sajtjai. 1559 mjusban rteslt rla, hogy a szvhez oly kzelll francia gylekezetek egysges hitvalls alapjn akarnak egyeslni els nemzeti zsinatukon. vta honfitrsait az elhamarkodott dntstl, s egy levelet mellkelt harminct hitvallsos ttellel, amelyet gyorsan vetett paprra, s amelyet felteheten bartai kzremkdsvel lltott ssze. Ezt a tervezetet a Prizsi Zsinat csekly vltoztatssal s kiegsztssel elfogadta: ez a hres „Confession de Foi”-t /Hitvalls/, amely a kvetkez idkben a Hugenotta Egyhz teolgiai gerinct kpezte s az els harminc vben trtnt szz fltti nyomtatott jrakiadsval egyike a legelterjedtebb reformtus hitvallsoknak. gy lett trtnelemforml m a reformtor egy levlmellkletbl.
A reformtus egyhzak Rmval val jraegyeslse lehetsgt Klvin eleinte nem zrta ki, azonban a hitvitkon val rszvtele ta egyre jobban ktelkedett az elkpzels megvalsthatsgban. Hangslyozta a kzssget a keresztsgben, mint a kt felekezetet sszekapcsol skramentumban, azonban az igazsg rdekben rvnyestette teolgiai felismersnek azt a kvetelst, hogy a ppasg al van rendelve a Szentrsnak. Itt vonta meg az kumenikus kzssg hatrait.
Klvin az kumenikus kzssg semmifle lehetsgt nem ltta az jrakeresztelkedkkel, spiritisztkkal s a Szenthromsg-tagadkkal. Vlemnye szerint ezek a keresztyn hit alapjt rendtik meg, amennyiben a keresztsggel vagy Isten Szenthromsgval kapcsolatban tagadnak valamit vagy ha elutastanak mindennem gondoskodst a vilgi szempontbl fontos dolgok irnt. Ezen tl a reformtort veleszletett radikalizmus-ellenessge is gtolta abban, hogy kszsges magatartst tanstson e csoportok amaz ignye irnt, hogy evangliumi jellegnek tekintsk ket.
Nagyon j kapcsolatot tartott fenn Klvin az anglikn egyhzzal. Hevesen brlta ugyan az angol liturgia hagyomnyosan rmai katolikus elemeit s a Common Prayer Book-ot, azonban teolgiai lnyege szerint evangliuminak tartotta az angliknizmust, ami elegend volt szmra ahhoz, hogy szoros kapcsolatot keressen ezzel az egyhzzal. zsais knyvhez rt magyarzata szvbl fakad ajnl elszava ellenre, amelyet Erzsbet kirlynnek koronzsi ajndkknt dediklt sem tudta azonban megakadlyozni a Genf s Anglia kztti viszony egyre ersd elhideglst.
Ennek azonban nem volt az oka, hanem tantvnya, Knox Jnos, aki a Klvin ltal gyakran kifogsolt radikalizmusa miatt arra ragadtatta magt, hogy egyik vitairatnak ezt a cmet adta: „Els trombitasz a szrnysges asszony-uralom ellen”. Jllehet, a gnyiratot nem Erzsbet, hanem sokkal inkbb eldje, a „vres Mria” ellen fogalmazta, az angol uralkodn bizalma megrendlt Klvin s reformcija irnt. Ettl kezdve a zrichi Heinrich Bullinger lett az Anglikn Egyhz teolgiai tancsadja.
Hogy a nmet luthernusokkal nem valsult meg egyhzaik egysge, ez Klvinnak, aki vrtan egyhza rvn nyugaton a luthernus Kzp-Eurpt terletileg is biztostotta nem csak fjt, hanem nem is rtette, „hogy k azt az embert, aki a kzs gy vdelmben buzgn fradozik - s akit nekik inkbb segtenik kellene -, oldalba s htba tmadjk” /Elsz a Zsoltrok knyve magyarzathoz/.” Annyival inkbb meglep volt szmra, hogy a zwinglinusokkal, akiktl teolgiailag egyre tvolabb vlte magt, sikerlt a megegyezs.
Szvlyes sszekttetsben llt Klvin a Kelet-Eurpban lv evangliumi gylekezetekkel. 1557-ben a Lengyelorszgba szl srget meghvst egszsggyi okok miatt le kellett mondania. Johannes a Laskoval, Kelet-Frzia reformtorval s ms lengyel nemesekkel llandan levelezett. 1549-ben a Zsidkhoz rt levl magyarzatt II. Zsigmondnak, Lengyelorszg kirlynak ajnlotta. A magyar s cseh keresztynekkel is lnk levelezsben llt s benssgesen rdekldtt sorsuk irnt. Klvin Ktja mr 1562-ben megjelent magyar nyelvre fordtva.
Klvinnak nagyon hatrozott elkpzelsei voltak az egyhz egysgrl s annak lehetsg szerinti megvalstsrl. Az egysget olyan alaphitvallssal hatrozta meg, amely tanbeli szempontok alapjn jelli meg az egyhz s szekta kztti kritikai hatrt. Kzsen kell vallani: „Egy Isten van, Krisztus Isten s Isten Fia, Isten irgalmassga alapjn van dvssgnk /Inst. IV,1,12/. Ez a minimlis s feladhatatlan dogmatikai fundamentum. Az sszes tbbi tanttel mellkfejezet, az eltr vlemnyek ezen tl tolerlhatak s nem rik el az egyhz fogalmnak kritikus hatrt.
A teolgiai klnbzsgek az rvacsora-tan vagy a predestinci tana vagy az egyhz kls rendje tekintetben, a szertarts, a pspki vagy presbiterinus felfogs, az egyhzfegyelem krdsben s gy tovbb, nem jelenthet elvlaszt tnyezt a klnbz felekezetek kztt. Klvin egsz letben semmilyen utals nincs arra, hogy egy msik egyhzra akarta volna rknyszerteni sajt tanformulit vagy a genfi egyhzalkotmnyt, vagy hogy ilyen kiktseket tett volna az egyhzi kzssgvllals elfelttelv. Ebben segtette elkel, finom rzke, ami meghatrozta a tbbi egyhzzal val rintkezst. Minden esetre tudta, hogy az kumenizmushoz nem utols sorban a tapintat is hozztartozik, mivel a kzssgteremts elfelttele a partner elismerse s megbecslse.
A reformtort ebben az nmrsklet /moderatio/, a partner jogainak elismerse, /aequitas/, az embersgessg /humanitas/ s szernysgre pl fegyelmezettsg /modestia/ - mint az kumenikus beszlget partner szksgszer ernyei - jellemeztk. Mg mieltt Klvin „Msodik vdekezs Westphalia ellen” cm mvt a Nmetorszgban l sszes luthernusnak ajnlotta volna, hogy ppen ezzel magyarzza meg a reformci kumenikus jellegt, 1554 jliusban Mzes Els Knyvhez rt magyarzatt a szsz luthernus fejedelemnek ajnlotta. Ebben pontosan kifejti az kumenikus igyekezet mdszereit, szksgszersgt s cljt, amikor azt mondja: „Az volt szmomra a legfontosabb indtok, hogy ez a mvet Mltsgodnak ajnljam, hogy ezltal az egymstl tvol lv egyhzak kztt egyre inkbb erstsk a szent testvri egysget. Mert ha mi is kevs jindulattal vagyunk s restek vagyunk az egyms irnti szeretetszolglatban s a klcsns kzssgben, gy mgis arra kell knyszertsen minket a keresztyn vilg szrny pusztulsa, hogy ismt poljuk a kegyes egyrtelmsg szndkt.”
Az egyhzak kztti „egy, szent, testvri egysg” megszilrdtsa kapcsn Klvin nem egy Rma mintjra trtn egysgestett szuperegyhzra gondolt. A dolog lnyege, hogy a protestns egyhzak sajtossgaikat megrizve maradjanak meg, azonban keressk s tartsk meg az egymssal val kzssget s szablyos idkzkben tallkozzanak egymssal nemzetkzi zsinaton. Az ilyen protestns zsinaton aztn a luthernus, zwinglinus, anglikn s klvinista egyhzak teolgiai klnbsgeit nyltan meg kell vitatni, s ha lehetsges, kzs hitvallst kell sszelltani s gy lthatv tenni az egyhz Krisztusban meglev egysgt. Thomas Cranmer, canterbury rseknek rta Klvin 1552-ben: „Br elrhetnnk, hogy a legjelentsebb egyhzakbl a legkomolyabb frfiak sszegylnnek s a hit egyes pontjait szorgalmasan megbeszlnk, hogy utdainknak az rs hatrozott tantst hagyomnyozzuk, mindannak a figyelembevtelvel, ami kzs szmunkra. Azonban korunk legnagyobb visszssgai kz tartozik, hogy az egyes egyhzak olyannyira elklnltek egymstl, hogy mr emberi kapcsolatokrl is alig lehet beszlni kztnk, nem is szlva a szentek kzssgrl, amit jllehet szjjal vallunk, de tettekkel alig gyakorolunk.”
Gyakorlatilag Klvin az 1540-ik vi Consensus Tigurinuson kvl semmit nem rt el felekezetkzi skon. kumenikus fradozsaira a nmetorszgi luthernus lelkszek csak mrges vitairatokkal vlaszoltak s a szsz fejedelem a Mzes Els Knyve ajnlsnak elfogadst ellentmondst nem tren megtagadta. Az kumenizmus problmja ngyszz vre lomra szenderlt, s ez a krlmny is mutatja, hogy ezen a ponton mennyire megelzte Klvin a kort. Elkezddtt a terleti nemzeti llamok korszaka s ezzel egytt a felekezeti npegyhzak. Az a fejldsi folyamat, amire Klvin vgyott, de ami irnt vallsldztt menekltknt egyltaln nem kapott megrtst, s amelyrt szenvedlyesen harcolt is, nem kvetkezett be. Tekintete tovbb ltott az ltala megismert Kelet-Eurpnl, ahol a Vilnban l Radziwillel levelezett, Brazliig, ahov 1555-ben misszionrius prdiktorknt kldte ki nhny egyetemi hallgatjt, akik legtbben mrtrhallt szenvedtek. Mindebbe beleadta teljes erejt, hogy az kumenben is tovbb folytassa a rbzott munkt: az egyhz formlst.
|