Michael Servet
A Servet gy mr nem is annyira trtnelem, mint inkbb paradigma. Ehhez jrul, hogy a rla elterjedt vlemnyek, elkpzelsek, hamistsok, vdbeszdek, trelmi programok s ehhez hasonlk miatt a trtnsznek nehz a tulajdonkppeni tnyllst kiderteni. Ha ez mgis sikerl, akkor pedig olyan tnyekkel tallja szembe magt, amelyek nem tmasztjk al, hogy itt a 16. szzad valamilyen rendkvli esemnyrl lenne sz.
Ebben az idben egy nmet birodalmi vros vilgi brsgnak tlete egy tanait vissza nem von eretnek kivgzsrl, „V. Kroly Bntet Trvnyknyvnek” 106. trvnycikkelye szerint, semmi rendkvlit nem jelent annak a sok ezer embernek az tletvel sszehasonltva, akiket az inkvizci mglyin vgeztek ki, s hitkrt hasonlkppen knhalllal haltak meg Itliban, Franciaorszgban, Hollandiban s Angliban. Ki ismeri a nevket? Ki ismeri az jrakeresztelkedk nevt, akiket Zwingli Zrichben vzbe fojtatott, s akiket a luthernus hatsgok vgeztek ki a Szsz Vlasztfejedelemsgben s mshol?
Servet nevt azonban mindenki ismeri. Mi ennek az oka? Bizonyra az a megmagyarzhatatlan krlmny, hogy a trtnelemnek valamilyen pldra van szksge, hogy egy eszme rvnyesljn. Servet nevre a hitbeli gyekben tanstand tolerancia eszmje lobbant lngra, ksbb pedig, klnsen Nyugat-Eurpban a szabad vallsgyakorls jog. gy Servet lete felldozsval felbecslhetetlen szolglatot tett az utkornak. Ami ezen tl felejthetetlenn teszi a nevt, az a krlmny, hogy ezt az ldozatot Genfben kellett meghoznia, Klvin szeme lttra s helyeslsvel.
Ha nem sikerlt volna Servetnek a viennei brtnbl megszknie, valsznleg csak egy lenne az inkvizci megszmllhatatlan s nvtelen ldozata kzl, akikre alig gondol mr valaki is. Albert Rilliet mondta: „Az az utlagos felhborods, amelyet ez a kivgzs kivltott, olyan elismers, ami a reformci szellemnek adzik. Servet gy halt meg, hogy ez ltal egy gy kpviseljv s egy alapelv mrtrjv lett.” Ez semmikppen nem igazolsa annak, ami Genfben trtnt, hanem csak ksrlet annak indoklsra, hogy az utkor emlkezetben a hitkrt meghalt vrtank nvtelen tmegbl mirt ppen Michael Servet neve maradt fenn.
Servet spanyol szrmazs volt. Szletsnek pontos dtuma ismeretlen, mivel az erre vonatkoz adatok ellentmondak. Apja arra a balga gondolatra jutott, hogy kasztrltassa a fit, ami egynisgt ktsg kvl llhatatlann tette, s tlzott nbizalmat eredmnyezett. A teolgia s a csillagszat mellett orvostudomnnyal foglalkozott, s Eurpban elszr bizonyitotta be a vr tdn keresztl val keringst.
Michael Servet /5. kp/ Francia klvinistk kivgzse Amboisben az 1560. mrcius 15-n meghisult felkels utn. /6. kp/
Teolgiai munkssga keretben mindenekeltt a hagyomnyos dogmatika, klnsen a Szenthromsg-tan kritikjval foglalkozott. A viennei pspk hzi orvosaknt Franciaorszgban, ahol ltszatra j katolikusknt viselkedett, titokban rt egy knyvet, amely nem egyb, mint a katolikus s a reformtori alaptanok rgalmazsa. A Szenthromsgot hromfej szrnyszlttnek nevezte, a gyermekkeresztsget „tkozott utla- tossgnak s a Szentllek meggyilkolsnak”; tovbbi polmija kiterjedt az rkletes bnrl szl egyhzi tantsra, a reformtus meg- igazulstanra, valamint a katolikus s reformtus egyhz tovbbi alapvet tantsaira. Ezen kvl csatolt vitairata mell fggelkknt mg harminc levelet, amelyeket Klvinhoz intzett, s amelyekkel annak tanait tmadta. Az egsz mvet a szerz nevnek megjellse nlkl, 1553-ban, Restitutio Christianismi /”A keresztynsg helyrelltsa”/ cmmel jelentettk meg, a cmadst tekintve is ktsg kvl Klvin Institutijval /”A keresztyn valls rendszere”/ szemben. Mivel Servet munkjt annak vgn M.S.V. kezdbetkkel jellte meg, nem volt nehz felfedezni a szerz kiltt.
Genfben tartzkodott ebben az idben Wilhelm de Trie francia meneklt, aki egybknt Budnak, a hres humanistnak a sgora volt. Ezt rokonai szemrehnyssal illettk reformtus magatartsa miatt azzal az utalssal, hogy Genfben egyltaln nincs vallsossg. De Trie indulatosan vlaszolta, hogy Genfben a valls nagyszeren jra kibontakozott, s ppen Franciaorszgban getik meg az evanglium hitvallit, mikzben vdelmezik a leggonoszabb eretnekeket, mint ezt a Servetet is, aki radsul lnven a pspk kzvetlen krnyezetben alzatoskodik. Ez az adat leleplezte a spanyolt. Ennek ellenre hatrozottan tagadott; a vgrehajtott hzkutats sem hozott napvilgra tl sok terhel anyagot. Az inkvizci megksrelte teht a de Trietl szrmaz bizonytkot megszerezni.
De Trie ezrt Klvinhoz fordult, hogy megkap- hassa Servetnek a reformtorhoz intzett leveleit. Klvin vonakodott ettl, mindenekeltt azzal az indoklssal, hogy: „Ktelessgem az eretneksg ellen inkbb tantsokkal kzdeni, mint ilyen eszkzkkel.” Azonban de Trie, amint errl maga tudst, nem tgtott: „Srgettem t s kzltem vele, hogy knnyelmsget tanstana velem szemben, ha nem segtene, gy hogy vgl is mgis engedett.” Jllehet ez az anyag nem titkos dokumentci, mint gyakran lltjk, hiszen csak levelekrl van sz, amelyeket mr maga Servet is megjelentetett mvben, a „Restitutio”-ban, Klvin mgis lelkiismerete ellen cselekedett azzal, hogy ezeket bizonytkknt kiszolgltatta a brnak.
A reformtornak ezt a hibjt nem menti az sem, hogy Servet vek ta bosszantotta dhdt tmadsaival, s hogy clja elssorban az volt, hogy a lyoniak de Trie s Genf elleni tmadsainak lt elvegye. Klvin nem adhatta volna t a leveleket de Trienek, mert tudnia kellett, hogy azok terhelek Servetre nzve. Servet a biztos mglyahall ell elmeneklt Franciaorszgbl. Lelke furcsa s rthetetlen elvakultsgban ppen Genfbe meneklt. A perben val ksbbi magatartsa alapjn felttelezhet, hogy egy esetleges hirtelen fordulat kicsikarsa rvn Klvin helyt akarta elfoglalni, s hogy pontosan ezzel a cllal rkezett Genfbe. Tudta, hogy Klvin llsa ebben az idben hajszlon fggtt. Hogy volt-e szndkban sszeeskvst sztani, azt pontosan nem lehet megllaptani. Nem tudjuk, hogy vajon csak a Klvinnal szembefordult ellenzk erejt akarta-e jzanul kipuhatolni, vagy esetleg tlzott rvnyeslsi vgyban a Klvin feletti biztos gyzelemrl brndozott? Mindazltal mg 1553. szeptember 22-n is ezt rta a brtnbl a tancsnak: "Mint varzslt, mivel az, kell t /Klvint/ nem csak eltlni, hanem ki is irtani, s vrosbl elzni, javait pedig nekem tadni, mint krptlst, mivel a magamt az bne miatt vesztettem el."
Augusztus 13-n Servetet a Magdolna templomban, ahol meghallgatta Klvin prdikcijt, felismertk s ksbb letartztattk. Ebben a perben, ellenttben a korbban Franciaorszgban tanstott magatartsval, mr semmit sem tagadott. Ehelyett kihv hangot hasznlt s elrte, hogy Philibert Bertheliert is meghallgassk, nhny ms emberrel egytt. Klvint szltottk fel, hogy lltsa ssze a teolgiai vdpontokat, aki azonban a brsg eltt tartott szbeli vitig nem vehetett rszt a perben. A vdat Rigot fllamgysz kpviselte – Klvin egyik elsznt ellenfele s az ellenzki prt tagja –, aki a vdlott ellen a harminc vizsglati pont kztt igazsgtalan vdpontokat is felsorolt, mint pldul zsid szrmazs, fktelen letmd s az ifjsg tvtra vezetse. A tancs attl sem riadt vissza, hogy kikrje Viennbl a Servetet terhel anyagot. Ezt azonban a rmai inkvizci elutastotta s azt kvetelte, hogy szolgltassk ki neki az eretneket. Amint ezt Servet meghallotta, knnyezve krte, hogy Genfben maradhasson. Tlzottan remnykedett ugyanis Berthelierben, akinek a befolyst azonban tlbecslte.
Egy tovbbi, ezttal teolgiailag elhibzott dntssel Servet egyetrtett, azzal a javaslattal, hogy tanairl szerezzenek be szakvlemnyt a tbbi egyhztl. Ebben minden svjci egyhz kzremkdtt s kvetelte az eretnek eltlst, a berniek kifejezetten a tzhallt. Hogy ebben az esetben a Bolsec-perrel ellenttben a tbbi egyhz szakvlemnye egyhang volt, bizonyos mrtkben jogilag elksztette a genfiek tlethozatalt. A vrosban rvnyben lv birodalmi jog alapjn a kistancs 1553. oktber 26-n Michael Servetet meggets ltali hallra tlte.
Az tlet meghozatalban nem csak dogmatikai nzetei voltak irnyadk, hanem Servet azon lltsa is, hogy az ember nem kvethet el bnt hsz ves kora eltt. Ebbl a tancs az ifjsgra gyakorolt veszedelmes s veszlyes befolysra kvetkeztetett. Klvin ezt az tletet, akrcsak a tbbi egyhz kpviseli, helyeselte, azonban szemlyisge egsz slyt latba vetette a tancsnl, hogy a kivgzst az enyhbb jelleg lefejezssel hajtsk vgre. Ezt a kvetelst azonban nem sikerlt rvnyre juttatnia. Oktber 27-n Servet szerencstlen krlmnyek lncolata folyomnyaknt klnsen kegyetlen knhallt halt. Azon a helyen, ahol meggettk, ma emlkm ll, amelyen ez a felirat olvashat: „Mi, nagy reformtorunknak, Klvinnak hsges s hls utdai, akik azonban eltlnk egy tvedst, amely az vszzadnak tvedse volt, s akik a reformci s az evanglium igazi szellemben elszntan killunk a lelkiismeret szabadsga mellett, lltottuk ezt az engesztel emlkmvet 1903. oktber 27-n.”
Az tletet nem csak a svjci, hanem a nmet egyhzak is helyben hagytk. Philipp Melanchthon ezt rta Klvinnak: „Hlt adok Isten Finak, aki ebben a harcban dntst hozott. Adsod az egyhz, s mindenkor az is marad. Kijelentem, hogy hatsgotok helyesen jrt el, amikor ezt az istenkromlt szablyos brsgi tlet alapjn kivgezte.” A katolikus inkvizci, krptlsul az elmaradt ltvnyossgrt mr korbban mglyt rakatott, amelyen meggettk Servet arckpt s knyveit.
Egy bosszllja mgis tmadt a Servetnek: Sebastian Castellio. Ezt az alkalmat tartotta alkalmasnak arra, hogy szabad teret adjon Klvin ellen rg ta felgylemlett ellenrzseinek. Martin Bellius lnven 1554-ben Bzelben kiadott egy iratot az eretnekek erszakos ldzsrl. Ez kiragadott idzeteket tartalmaz, Klvin mveibl is, amelyek a hitbeli klnbzsgeket illeten vnak az erszak alkalmazstl. Brmennyire fogyatkos is azonban ez az sszellts, a trtnsznek meg kell llaptania, hogy Castellio ezzel a knyvvel a hitbeli dolgokban szksges tolerancia elharcosainak egyikv lett. Ezzel az eszmvel ktsg kvl megelzte kort. A klvinizmuson bell ksbb a holland armininusok is altmasztottk Castellio rveit, akik szaktva a teokratikus elvekkel, kivvtk hitbeli szabadsgukat. Ebben a trtnelmi fejldsben, amely nem csak Castellitl, hanem magtl Klvintl is szrmazik, rzkelhet egy ksi engesztels a serveti ldozat miatt.
Amikor a per kezdetn gy ltszott, hogy az Servet javra fog eldlni, ami az antiklvinista ellenzk vgrvnyes gyzelmt jelentette volna, Klvin foglalkozott azzal a gondolattal, hogy elhagyja Genfet. Bullinger, zrichi bartja minden befolyst rvnyestette, hogy eltrtse Klvint ettl a gondolattl. Mindenekeltt azonban az dnttt, hogy a perrel prhuzamosan hrom olyan esemny trtnt, amelyek biztat fordulatot jelentettek Klvin javra.
Az els, amelyrl mr volt sz, a Philibert Berthelierrel kapcsolatos rvacsora-gy, ami szeptember 3-n, teht a per cscspontjn trtnt. Mg ez id tjt Klvin politikai befolysa mlypontjra jutott, egyhza vilgi felsbbsggel szembeni nllsgt sikerlt megszilrdtania. Nagymrtkben megerstette Klvin helyzett Genfben, hogy a tancs ellenben kinyilvntottk a gylekezet kikzstsi jogt. J egy vvel ksbb, 1555. janur 24-n az llam nneplyesen elismerte a konzisztrium fggetlensgt.
A msodik esemny a per rsze volt. Amint Genfben kztudott lett, hogy Perrin, Berthelier s egyes kvetik engedtek Servet csbtsnak s szvetkeztek az eretnekkel, a np, kztk a Klvin-ellenes ellenzk nagy rsze is, tmegesen elprtolt vezetitl. Az emberekben sztns gyan bredt, hogy ez a titkolt esemny Klvin Servet ltali levltst clozza, s ez a Klvin irnti rokonszenv vratlan nvekedst eredmnyezte. A Klvin-ellenes csoport egy ideig mg tudta tartani magt a kormnyzatban, s 1555-ben egy puccs vagy vrosi forradalom, de legalbb is egy tntets rvn – hogy pontosan mit terveztek, azt ma mr nem lehet egyrtelmen kiderteni a jegyzknyvi adatok alapjn – megprbltk megszilrdtani a lbuk alatt megingott talajt.
Az sszeeskvs meghisult s vgl ez lett a Klvin-ellenes prt hattydala. Perrinnek s Bertheliernek meneklnie kellett, a tbbi hangadt letartztattk s kzlk ngyet hallra tlt a tancs. Az tlet politikai demonstrci is volt, elssorban Bernnel szemben csak gy, mint 1540-ben az artikulnusok kivgzse. A klvini reformci tragikuma, mde, mint ksbb bebizonyosodott, elnye is volt, hogy a vilgra nyitott jellege politikailag felelss tette, s ppen ennek kvetkeztben knyszerlt olykor a vres prtvisz-lyokba is beavatkozni. A tancsi vlasztsokon elszr 1555-ben szerzett tbbsget a klvini prt a vrosi parlamentben. Klvin majdnem hszvi harc utn s halla eltt csupn kilenc vvel nyerte el az llami felsbbsg tmogatst mve megvalstshoz, legalbbis Genf vrosban.
A harmadik esemny, amely rviddel a Servet per eltt kvetkezett be, s amely lnyegesen befolysolta Genfben a hangulat megvltozst: t ifj reformtus teolgus meggetse Lyonban 1553. mjus 16-n. ket Genfben s Lausanneben kpeztk ki s Dl-Franciaorszgban kellett volna szolglatot vgeznik. Azonban mg mieltt elrtk szolglati helyket, elrultk, bebrtnztk s hallra tltk ket. Mikzben a lngok mr magasba csaptak, k az j zsoltrokat nekeltk s hlaimval ajkukon szenvedtk el a gytrelmes tzhallt. Pldk hossz sorbl kiemelkedve ez az esemny mlysges hatst vltott ki Genfben. Ez az ldozat nkntelenl kivltotta a krdst, hogy volt-e egyltaln rtelme, klns tekintettel erszakos kimenetelre?
A krdsre csak Klvin adhatott vlaszt, akire ezekben az vekben az a trtnelmi feladat hrult, hogy feltartztassa az ellenreformcit Nyugat-Eurpban. E krdsre azonban csak az evanglium ismert igazsgainak megvallsval tudott rdemben vlaszolni. Ha ez az evanglium olyan igaz, hogy rdemes rte meghalni hitvallskppen, akkor azt nem csak a Franciaorszgi mglykon kell ismertt tenni, hanem sajt vrosban is. Ha itt Genfben sikerl dnt csapst mrni az evangliumra, az ldozathozatal odakint elveszti rtelmt s akkor kzel a vg. Az ldzsek gyrt vontak a vros kr s evangliumi terletekre csak tengeri ton lehetett eljutni. Nem utols sorban e vrrel s knnyel ntztt httr miatt rizte meg a Servet-per szomor, de lesen hat jellegt. Mindez nem szolgl Klvin mentsgre. Ktsg nem fr hozz, hogy akarta az eretnek hallt. pp ennyire ktsgtelen azonban az is, hogy a per s annak kimenetele trtnelmi szksgszersg volt.
|