9. FORMLDS - pts s kzdelem
FORMLDS pts s kzdelem
Amikor Klvin hrom v elteltvel elszr jbl felment a Szent Pter templom szszkre, az sszesereglett np arra szmtott, hogy kvetkezik a szmztt nagy leszmolsa. Ez azonban a legnagyobb csodlkozsukra elmaradt. Ehelyett a prdiktor a Biblinak ugyanattl a helytl folytatta az igehirdetst, amelynl 1538 hsvt vasrnapjn megllt, mintha kzben mi sem trtnt volna. Szemlyes gyeit teljesen alrendelte Isten Igje hirdetsnek, ami a feladata volt. Nem hallgatott a radiklis „guillerministkra” sem, akik szvesen bosszt lltak volna s azt vrtk a visszatrtl, hogy kedvk szerint befolysolja majd a vros zaklatott hangulatt.
Ehelyett rengeteg munka vrt r, mindenekeltt az egyhzi let rendbehozatala. Klvin visszatrsekor kikttte, hogy az egyhz rendjt gy formlhassa, ahogy Isten Igje szerint helyesnek tartja. Haladktalanul munkhoz is ltott a reformtor egy tancsi bizottsg segtsgvel. Hsz nap alatt elkszlt a tervezet, amit azonban mg a politikai hatsgoknak is jv kellett hagyniuk. Ezt meg is tettk, nem csekly vltoztatsokkal.
Az "Ordonances ecclesiastiquies"-t /egyhzi rendtarts/ 1541. november 20-n nneplyesen felolvastk, s kzfelkiltssal elfogadtk a Szent Pter templomban. Ez a rendtarts egszen biztosan nem az volt minden rszletben, amit Klvin tantott s akart, mivel az llami hatalom rezhet slya miatt sok helyen engedmnyeket kellett tennie, azonban lnyegt tekintve a reformtor zsenilis munkjra vall. Hsz vvel ksbb azutn elksztette kibvtett s vgrvnyes formjt. Jllehet, ez csupn Genf szmra volt ktelez, igen hamar sok ms egyhznak is mintul szolglt. Nem csak az egsz vilgon ltez reformtus egyhzak szilrd formjt teremtette meg, hanem presbiterilis s zsinati elemei mlyrehatan befolysoltk a nyugati vilgban a demokratikus trsadalmi s llami berendezkeds fejldst is.
E rendtarts gondolata, mint Klvin esetben oly gyakran megtrtnt, eredetileg nem tle szrmazott. Kzvetlen elkpe Martin Butzer egyhzi rendtartsa, amit Strasbourgban ismert meg. Az Ordonances ecclsiastiques kzppontjban a ngy tisztsgrl szl tants ll. Alapjul az a teolgiai gondolat szolgl, hogy az egyhz, mint Krisztus teste, lelki szervezet, ahogy Klvin az Institciban mondja: „Ilyen formn minden vlasztott Krisztussal van
Klvin portrja. Ismeretlen mester festmnye. 3. kp/
Nikolaus Cop rektorbeszdnek a tredke Klvin kzrsval. /4. kp/
sszekapcsoldva, gy mindnyjan egy ftl fggenek, hogy egy testt is egytt nvekedjenek. Azok vltak valban eggy, akik Isten egyazon Lelke ltal lnek egymssal.” A szervezetet tfog Llek gondoskodik annak egysgrl, de soksznsgrl is. Az egysget a Llek gy szavatolja, hogy a szervezet minden tagjt megklnbztets nlkl betlti. A test soksznsge az eltr szolglatokbl kvetkezik, amelyekkel az egysges tagok vannak megbzva a szervezeten bell.
Ezt a teolgiai felismerst prblta Klvin Genfben Egyhzi Rendtartsban megvalstani. A gylekezet minden hv egyetemes papsgaknt jn ltre, amelyet egyedl Isten Igje s Lelke irnyt. Egysge erre pl. Azonban a test tagozdsa ignyli a kls rendet is, amit Klvin az jtestamentum mintja szerint meghatrozott szolglatok rvn alaktott ki. A gylekezetben ngy tisztsg mkdik: a lelkipsztorok, tantk /doktorok/, a presbitere- k s a diaknusok. Rjuk van bzva az egyhz fldi vezetse. A tisztsgek betlti nem llnak a gylekezet fltt, hanem Krisztus testnek lelki egysge deleglja azokat a sajtos szolglatokat, amik ilyen mdon a „Szentllek szervei”. A gylekezet azzal, hogy megbzza ket e szolglatokkal, megvallja, hogy a Llek vezetse szerint l.
Ez volt Klvin elgondolsa. A genfi gyakorlat azonban msknt festett. A tancs tbb terleten fenntartotta magnak az intzkeds jogt, gy a lelkipsztorok kinevezse tekintetben is. A lelkipsztorok csak javaslatot tehettek a vlasztsra. Elszr 1561-ben sikerlt Klvinnak elrnie, hogy a jellteket legalbb bemutassk a gylekezetnek. A tancs elutastotta az egyhzi felszentels kzrttellel trtn jszvetsgi szertartst is, mivel gymond, az a valls-gyakorlatban a varzslssal kapcsolatos megnyilvnulsokhoz vezethet. Ehelyett a megvlasztott lelkipsztoroknak a tancs eltt kellett eskt tennik: hogy Isten Igjt flelem s embereknek val tetszeni vgys nlkl, Isten dicssgre s Isten npe hasznra akarjk hirdetni, hogy a tancs s a vros hasznt s megbecslst elsegtik, s a vros trvnyeit s rendeleteit megtartjk, s azokat magukra nzve kteleznek ismerik el. Klvin megprblta az eskformhoz hozzcsatolni a kvetkez zradkot: „ameddig azt szolglatom megengedi, azaz gy, hogy nem korltozdhat ama szabadsgunk, amelyre szksgnk van, hogy az igt Isten parancsa szerint hirdethessk, s azt tehessk, amire tisztnk ktelez”.
A tantk a msodik tisztsg. Ezt azok a tanrok s professzorok viselik, akik a lelkszeket kpezik. ket is a tancs nevezte ki. E hivatal gyakorlst iskolai rendtartssal szablyoztk, ami 1559-ben a hres akadmia megalaptshoz vezetett.
A harmadik tisztsg a vnek /presbiterek/ volt. Ez a tiszt a klvini egyhzalkotmny legfontosabb ismertet jele, mert a vnekrl, az jtestamentumi presbiterek megfeleljrl kapta a reformtus egyhz neve s alkotmnya jelzjt: presbiteri. Azonban pontosan ez a tisztsg okozta Genfben a legtbb nehzsget s keltette Klvinnak az elkpzelhet legrosszabb hrt. A presbitriumra ruhztk a gylekezet fltti felgyeletet s az egyhzfegyelem gyakorlst. E tren messze eltvolodott egymstl az elmlet s a gyakorlat.
Klvin szerint a fegyelmezs az jtestamentum pldja alapjn lelki hatalomgyakorls, ami a gylekezetben kizrlag az Ige hirdetse s a skramentumi jegyek kiszolgltatsa eszkzvel trtnik. „Ennek gyakorlsakor mindenekeltt kt dolgot kell tekintetbe venni: elszr ezt a lelki hatalmat teljesen s egszen el kell vlasztani a kard felsbbsget megillet jogtl, s msodszor, hogy annak gyakorlsa nem egyesek beltsa szerint, hanem csakis trvnyes gyls ltal trtnhet. Ezt elegend erszak s tettlegessg alkalmazsa nlkl, Isten Igje hatalmval gyakorolni” /Inst. IV,11,5/.
A Mindenhat szavnak fegyelmez ereje sohasem egyesek kezbe van letve, legyen az illet pspk vagy lelkipsztor, mivel k ezzel zsarnoki mdon visszalhetnek, hanem a fegyelmezs mindenkor a gylekezet egsznek tevkenysge. Ez rvnyes mindenekeltt az egyhzfegyelmezs legvgs eszkzre, a kikzstsre: „Visszatasztk lennnek Krisztus s apostolai rendelkezsei az egyhz rendje irnt s mltnyossg vonatkozsban, ha az tlethozatalra val jogosultsg egy ember vllait terheln, aki sajt megtlse szerint rendelhetn el a kikzstst. Itt azt a mrtkad formt kell szem eltt tartani, hogy a fegyelmezsi jogot a vnek tancsa s a np gylekezete kzsen gyakorolja; ez a zsarnoksggal szembeni orvossg.” Az egyhzfegyelem Klvin szmra a lelkigondozs sajtos formja volt, amit az egsz gylekezetnek az egsz gylekezet rdekben kellett gyakorolnia.
A genfi gyakorlatban azonban msknt alakultak a dolgok. Sz sem lehetett a lelki s vilgi hatalom sztvlasztsrl, amint azt Klvin az Institutiban ignyelte. A presbitriumot Genfben nem a gylekezet vlasztotta s iktatta be, hanem a tancs. Ebbl kvetkezleg a tancs csak sajt soraibl vlasztott presbitereket: az a polgr, aki nem volt tagja a tancsnak, nem lehetett gylekezeti elljr sem. Csupn 1555-ben bvtettk ki a vlaszthatsg jogt.
Az elnki tisztet mindig az egyik polgrmester tlttte be, aki 1560-ig llandan jogarval a kezben vezette az lseket. Ezen a mdon Genf vallsi s kzssgi lett majdnem teljesen a polgri hatsgok felgyelete al vontk. Klvin sem tudta megakadlyozni, hogy ezzel egytt a gylekezetet illet jogszolgltatsok is az llami hatsgok illetkessgbe kerljenek. Br a reformtor akarata ebben a tekintetben nem rvnyeslt, ami Genfben a gyakran kifogsolt krlmnyekhez vezetett, ezt a rendet sokan mgis helytelenl, „teokratikus diktatr”-nak nevezik. Ktsgtelen, hogy a konzisztrium /egyhztancs/ munkamdszere a polgroknak a mi fogalmaink szerint elviselhetetlen ellenrzs- hez s olykor nevetsges intzkedsekhez is vezetett. Ez azrt trtnhetett meg, mert a refor- mtor nem vdekezett elgg, vagy nem tudott vdekezni az llami joghatsgokkal szemben. Mivel a genfi konzisztrium tbb-kevsb politikai hatsg volt, a lelki elemet, ami elvlaszthatatlan az egyhzfegyelemtl, olyan szervre ruhztk, amely kriminalisztikai ravaszsggal s llami hatalommal volt felfegyverezve. Klvin maga is tudta ezt, hiba folytatott szenvedlyes s szvs kzdelmet a konzisztrium llami gymkodsbl val kiszabadtsrt, ezt a harcot teljesen s egszen elvesztette.
Klvin mindenesetre, mint mr 1538-ban is, egy vonatkozsban engedetlen maradt az llammal szemben: abban, hogy kit enged rvacsorval lni, s kit nem. J pldt szolgltat erre egy esemny, amely jellemzi egyttal Klvinnak az egyhz llamtl val szabadsgrt vgzett kzdelmt is. Philibert Berthelier, egy tekintlyes genfi polgrcsald fia meglehetsen kicsapong letmdot folytatott. A konzisztrium fenyegetseit elviselhetetlennek tartotta. S mivel ezeket nem vette figyelembe, eltiltottk az rvacsortl.
Mivel 1553-ban Klvin ellenfelei mg mindig tbbsgben voltak a vrosi tancsban, sikerlt az egyhz dntst kijtszania s a tancstl engedlyt szereznie a skramentummal val lshez. A reformtor a gylekezet lelki hatskrbe val ilyen beavatkozst nem tudta elfogadni. Azonban a tancs ragaszkodott sajt dntshez, „figyelembe nem vve azokat az indokokat s ellenvetseket, amelyeket Klvin r ezekkel szemben felhozott”, amint azt a jegyzknyv kzli. Klvin elhatrozta, hogy szembeszegl a tanccsal.
Igehirdets utn kifejezetten azzal a szndkkal lpett az rasztalhoz, hogy megtagadja Bertheliertl az rvacsort. Bethelier azonban nem jelent meg. A tancs ugyanis el akarta kerlni a kellemetlensget, ezrt titokban figyelmeztette a frfit, hogy nknt mondjon le a rszvtelrl. Jllehet Klvin gyztt, dlutn, amint jbl a szszken llt, kijelentette: „Meg kell mondanom, nem tudom, nem ez-e az utols prdikcim, amelyet Genfben tartok; nem mintha nknt akarnk eltvozni, de ha olyan dologra knyszertenek, amit Isten nem engedett meg, azt nem teljesthetem.” Az 1538. vi esemnyekkel ellenttben ekkor Klvin meg tudta vdeni az egyhz fggetlensgt az llami tlkapssal szemben. Sok kritikus ppen ezt a magatartst nevezi „teokratikus diktatr”-nak. Azonban mindenkppen mltnyosabb a Jzus Krisztus gylekezetnek ajndkozott szabadsg megrzsrl s bizonytsrl beszlni.
Az egyhz letrendjhez tartozik, mint negyedik tisztsg a diaknusok. A diaknusok akkoriban mg nem voltak a konzisztrium tagjai, azonban a tancs ket is ugyangy tagjai sorbl jellte ki, mint a presbitereket. Ketts feladatuk volt. Egyrszt az egyhzi adomnyok szegnyek, rszorultak s betegek kztti elosztsra kellett felgyelnik, msrszt az dolguk volt a krhzak, szegny- s rvahzak, valamint az tutaz szegnyek szmra val menedkhzak s jrvnykrhzak igazgatsa is. Az rvahzban egy tantt alkalmaztak, ezen kvl az Egyhzi Rendtarts kt llamilag fenntartott orvosi llst is ltestett a szegnyek kztti munkra. A genfi diakontus intzmnye elsrend trsadalmi tett volt. A betegek, rszorultak s szegnyek tervszer gondozsa csakhamar szksgtelenn tette a koldulst, amit ezt kveten bntettek is. Az Egyhzi Rendtarts a keresztsgre s az rvacsorra, a hzassgktsre s a temetsre vonatkoz utastsokkal, a betegek s a foglyok ltogatsnak elrendelsvel zrult.
Amit Klvin az Egyhzi Rendtartssal is el akart rni, vagyis az egyhz llamtl val elvlasztst, az egyltaln nem, vagy csak rszben sikerlt. Nem tudta az egyhz fggetlensgt rvnyesteni a politikai hatalommal szemben a vlasztsban, rendtartsban s alkotmnyban. Ez azonban nem csak az 1555-ig tbbsgben Klvin ellenes belltottsg tancs magatartsnak, hanem a konzisztrium tevkenysgnek is volt a kvetkezmnye, amely szmos fegyelmi vtsg gyben egyttmkdtt az llami hatsgokkal. A legvitatottabb krds tovbbra is jra meg jra a kikzsts krdse volt. A tancs eredetileg magnak akarta fenntartani a skramentumtl val eltilts jogt, gy, hogy a konzisztrium dolga csak annyi legyen, hogy a hatrozatot helybenhagyja.
Klvin ezzel szemben a vgskig vdelmezte a gylekezet kikzstsi jogt, jllehet, maga soha egyetlenegy kikzstsi hatrozatot sem mondott ki. E jogkr vdelmezse eredmnyezte 1538-ban Genfbl val elzst, 1553-ban pedig Klvin s a tancs kzti kemny sszetkzs lett a kvetkezmnye. Azonban Klvin is hozzjrult ahhoz, hogy a legslyosabb egyhzfegyelmi eseteket a tancs el terjesszk, tovbbi intzkedsek cljbl. A jogkrk ilyen tisztzatlan sztvlasztsa, amit pedig Klvin az Institutiban elmletileg kivlan megalapozott, Genfben vekig kellemetlen srldsokhoz vezetett.
A genfi viszonyok jogos kritikja mellett sem szabad azonban megfeledkezni arrl, hogy az Egyhzi Rendtartsban pratlan forml er rejlik. Bevezetsvel a klvinista protestantizmus kt fontos dntse valsult meg.
Elszr: ezzel a kzpkori egyhz skramentumon alapul szerkezete, - ami a papok s vilgiak kztti klnbsgben jutott kifejezsre, a tantknak, a presbitereknek s a diaknusoknak az egyhz vezetsbe bevonsa rvn - a gyakorlatban megsznt.
Msodszor: az egyhzi alkotmny lelki alapgondolata az llam-egyhz sztvlasztst ksztette el. Sz sincs arrl, hogy Klvin szigor egyhzszervezetvel az egyhz llam fltti uralmra trekedett s Genfben ezt rszlegesen meg is valstotta volna, amikor megvdte az egyhzkzsg kikzstsi jogt a politikai hatsgokkal szemben. Val igaz, hogy a tisztsgekkel kapcsolatos tantsnak gyakorlati megvalstsval annyira megerstette a gylekezet nllsgt, hogy az nlklzhette az llam vdelmt. Ez volt a kls felttele annak, hogy Franciaorszgban s Hollandiban a klvinista gylekezetek, amelyeknek ezekben az orszgokban evanglium-ellenes felsbbsggel kellett szembenznik, az llam nlkl, st, az llamhatalom ellenre is fennmaradhassanak.
Az Egyhzi Rendtartst kveten Klvin rt egy katekizmust is, hogy ezzel megtegye az els lpst a teljesen elhanyagolt kzoktats jjptse rdekben. Ezt a munkt a szerz sajt vallomsa szerint alig tenyrnyi szles paprszeletekre rta, amelyeken mg meg sem szradt a tinta, mris kikapkodtk a kezbl, hogy vigyk a nyomdba. A megjelent tanknyv lnyegesen klnbzik az 1537-es kttl. Teolgiai felptsben s pedaggiai mdszerben a reformtor egyedlll munkja, ha nem is vetekedik a Heidelbergi Ktval vagy Luther Kis Ktjval. Mgis, e vilgos, laikusoknak szl dogmatika alapjn tantottk a Biblit olvasni s megrteni klnsen a francia gylekezetekben.
A gylekezeti let tovbbi ptsre 1542-ben jelentettk meg a Genfi Istentiszteleti Rendtartst, amelyet mint gendt /szertartsknyvet/ Klvin lltott ssze, de lnyegben nem fogalmazta. Bizonyossggal csak a keresztelsi formula szrmazik tle, amelyet mg Strasbourgban vzolt fel. Egyes rszek Fareltl valk. A zsoltr-nekls bevezetsvel s egybknt csodlatra mlt egyszersgvel ez az genda a reformtus egyhz istentiszteleti lett a mai napig meghatrozza. Az rvacsora havonknti megnneplst, amit Klvin mr Strasbourgban gyakorolt s Genf szmra is elirnyozott, a tancs jbl megtagadta, s rvacsorai alkalmak szmt vi ngy istentiszteleti alkalomra korltozta.
A kvetkez vekben Klvinnak olyan teolgiai rsai is megjelentek gyors egymsutnban, amelyek nem csak a genfi gylekezet plst szolgltk. Ezek kztt tallhat az a vitairat, amely a prizsi Sorbonne-n „Huszonnyolc hitttel a keresztynsg szmra” cmmel kiadott rs cfolata, amellyel Klvin tevkenyen beavatkozott a franciaorszgi hitvitba s amivel Thodore de Bèze vlemnye szerint nevetsgess tette a sorbonnei tantteleket. Ide tartozik az ugyanebben az vben, 1543-ban megjelent csps s mulattat „Knyvecske az ereklyk felkutatsrl s sszegyjtsrl” is, amelyben a reformtor Lutherhez hasonlan, aki „Rajnai j hrlapjban” tette ugyanezt, az elfajzott ereklyeimdst veszi clba humorral teljes irnival. Vitairatai kzl a legjelentsebb ebbl az idbl az „Acta Synodi Tridentinae cum Antidoto” /A Tridenti Zsinat eredmnyei ellenmreggel/, amely 1547-ben jelent meg. Ebben alapos teolgiai megtls s cfolat trgyv teszi a Tridenti Zsinat els ht lsszaknak hatrozatait.
Azonban Klvin nem szortkozott csak arra, hogy irodalmilag igazolja a reformci szksgszersgt s jogosultsgt s megvdje azt a rmai egyhzzal szemben, hanem igyekezett figyelemmel ksrni annak elrehaladst is, s elmozdtani, hogy szerepet kapjon a politikai dntsekben. A nmet hitvitkban val rszvtele kvetkeztben megismerte, milyen zrzavaros a valls s a birodalmi politika viszonya.
A negyvenes vekben folytatott intenzv levelezsben nem csak a nmet reformci viszontagsgai tkrzdnek, hanem az is, hogy szemlyesen is szvn viselte annak sorst. Megprblta Hermann, wiedi rsek reformcis ksrleteit Melanchthon s Butzer rvn befolysolni. Szntelenl egysgre buzdtotta a schmalkaldeni szvetsg tagjait s vta ket a csszr lnok politikjtl. Melanchthonnal megtrgyalta azokat a kvetelmnyeket s lehetsgeket, amelyek lehetv tettk, hogy az 1554. vi speyeri orszggylsen az evanglium gyt hatkonyan kpviselhessk. Amikor itt a csszr trkktl s a franciktl szorongatva krelmeik jindulat elintzst helyzete kiltsba a protestnsoknak, egy hitvdelmi irattal – „Megjegyzsek III. Pl ppa V. Krolyhoz rott levelhez” – Klvin is nyilvnosan beavatkozott a tancskozsba. A ppa egy brvben szigoran eltlte a csszri engedmnyeket, Klvin viszont nyomatkosan kifejtette rsban egy csszri vezetssel trtn semleges zsinat sszehvsnak fontossgt. Ez utn a hitvdelmi irat utn Klvin azonnal megjelentetett egy msik iratot is, amelyben arra szltotta fel a csszrt s a birodalmi rendeket, hogy tekintsk legsrgsebb feladatuknak a reformci vgrehajtst.
Az „Alzatos figyelmeztets a speyeri orszggyls alkalmval a legyzhetetlen V. Kroly csszrhoz, a fmltsg fejedelmekhez s a tbbi rendekhez” cm irat mg 1543-ban megjelent. Ez a reformci rszletesen s kitnen megrt igazolsa volt, amellyel Klvin nagy elismerst aratott. A nmet luthernusok valban nem is kvnhattak volna gyknek jobb gyvdet.
Azonban a csszr zavartalanul jrta a sajt tjt. Az orszggyls bezrst kveten, majd miutn a protestnsok segtettk a csszr Franciaorszg elleni hadjratt, Klvin ktsgbeesett az evanglikus birodalmi rendek ilyenfajta politikai magatartsa miatt. Ezt kveten pontosan az kvetkezett be, amit a nmet hitvitk kezdete ta sejtett. 1545 mrciusban elkezddtt a Tridenti Zsinat, ahol igazolst nyert Klvin vlemnye, hogy tudniillik a keresztynsg mr kettvlt. Egy vvel ksbb, miutn a csszrnak alkalma nylt a francik s trkk elleni tmadsra, elkezddtt a schmalkaldeni hbor.
Az ellensgeskedsek megkezdse utn a reformtor azonnal svjci krutazsra indult, hogy legalbb itt vegye r az evangliumi rendeket kzs ellenllsi front kialaktsra. Klvin a hbor folyamn s klnsen annak kimenetele lttn kimondhatatlanul szenvedett; azonban mlysges hitvel erstette, vigasztalta s btortotta a megfenyegetetteket s elztteket.
Amint aztn ltta, hogy az evangliumi Nmetorszg nagyobbik rsznek legalbb ideiglenesen ltszlag meg kellett hajolnia a csszr hatalmi rdekei eltt, ismt tollat fogott s hozzltott, hogy az 1549-bl val „Interim Adultero-Germanum” /A germnok ideiglenes hzassgtrse/ cm iratval jra megvdelmezze a megalzott nmet luthernussgot. Szolglatt azonban nem hlltk meg. Az iratot a szlssges luthernusok csakhamar jra kinyomtattk, de kihagytk belle, illetve megvltoztattk a skramentumokkal kapcsolatos tantst azzal az indokkal, hogy itt slyos eretneksgrl van sz, amit tilos terjeszteni. gy lett ez az utols rs, amellyel Klvin tmogatta a nmet luthernussg trekvseit. Mlysges sajnlatra itt is j front nylt ellene. Felfoghatatlan volt szmra, hogy jllehet, Luther tantvnynak tartotta magt, Melanchthonnal pedig benssges bartsgot kttt, s a luthernus egyhz f hitvallst, az Augsburgi Confessit, akrcsak a Wittenbergi Concordit /megegyezst/ j lelkiismerettel alrta, ez a szakads bekvetkezett.
Azrt sikerlt nem csak fegyversznetet, hanem tarts bkt is ktnie, spedig egy olyan fronton, ahol ezt legkevsb felttelezhette: megtrtnt a teolgiai kibkls a zwinglinizmussal. Klvin Zwinglirl kinyilvntott rosszall vlemnyei szges ellenttben lltak a nmet reformtorrl elhangzott korltlan elismerseivel. Ezrt Zrichhel sokkal kevesebb esly volt a klcsns megrtsre, mint Wittenberggel. Klvin trekvsei azonban ebben a tekintetben mgis elrtk cljukat. 1544 augusztusban Luther „Rvid hitvalls a szent skramentumrl Schwenkfelddel s a svjciakkal szemben” cm mvvel mrt utols csapst a zwinglinizmus rvacsoratana ellen, s ezzel a marburgi hitvita 1528-ban nem tl szorosra font ktelke ismt sztszakadt. Ez az sszetkzs elsegtette Svjcban annak az kumenikus szksgszersgnek a felismerst, hogy meg kell menteni az evangliumi egysgbl azt, ami mg menthet.
Mivel az egyhzat megoszt harc llandan a skramentumokrl adott megfogalmazsok miatt trt ki, itt kellett teolgiai megegyezsre jutni. Ez a megfontols vezetett kiterjedt levelezshez e tmrl Klvin s Bullinger kztt, aki Zwingli utdja lett Zrichben. Miutn kifejtettk llspontjukat, s klcsnsen kzeledtek egymshoz, Klvin 1549 mjusban Zrichbe utazott. Ez volt az tdik alkalom, hogy Zwingli vrosban idztt. Kevesebb, mint ktrai szemlyes beszlgets megegyezshez vezetett a zwinglinus reformcival. Ennek az eredmnye volt a keletkezsi helyrl „Consensus Tigurinus”-nak /tigurinok megllapodsa; Zrichi Egyezmny/ nevezett megllapods az rvacsoratanrl, amelynek a szvege a reformtus egyhz egyik, trtnelmileg legfontosabb hitvallsos irata lett. A Consensus Tigurinus akadlyozta meg ugyanis a zwinglinizmus s a klvini teolgia s egyhz fenyeget sztvlst, s megteremtette egy kzs tan- s egyhzfejlds elfelttelt.
Szves fogadtatsra tallt az egyezmny Svjcban, Franciaorszgban, Angliban s Melanchthon rszrl is. Ugyanakkor a nmet lutheranizmussal megszakadt fonalat nem tudtk jbl sszektni, ami azutn ismt heves „rvacsoratan-harc” okozjv lett. A Consensus Tigurinus mgis a reformtor egyik legnagyobb kumenikus tette marad, mert ennek megvalsulsrt teolgiai nzeteibl nhnyat fel is kellett ldoznia. Klvinnak a teolgiai krdsekben egybknt nemigen megmutatkoz kompromisszumkszsge itt a reformci trtnetben egszen ritka, tarts egysget eredmnyezett.
Emellett Klvinnak vrosban, Genfben a legkemnyebb ellenllssal kellett megkzdenie. Az 1553-ig terjed veket a reformtor ktsgbeesett fradozsai jellemzik annak rdekben, hogy az erklcstelen vrost Isten gylekezetv tegye. Az ellenzk, amelynek ellenllsa fradozsa nyomn mg csak nvekedett, lland vitkra knyszertette, amelyek nyomn letmve folytonosan ki volt tve annak a veszlynek, hogy megsemmisl. Radsul nem csak arrl volt sz, hogy az elkel csaldok megprbltk lerzni magukrl a konzisztrium kellemetlen felgyelett, hanem mindenfle politikai praktikkrl is.
Ami Perrin polgrmester a guillerministk egykori s a klvinistkkal szemben ll ellenzk ksbbi vezetje, s Klvin bartja Lorenz Maigret titokban, de egymstl fggetlenl Franciaorszgban kerestek segtsget a csszr esetleges tmadsa ellen. Amikor ez kztudott lett, klcsnsen rulssal vdoltk egymst, prthveik pedig egymst mltk fell a klcsns vdaskodsban. A gyanakv berniek, akik befolysuk rdekben minden kapcsolatot igyekeztek megakadlyozni Genf s Franciaorszg kztt, inkbb hittek a polgrmesternek, mint Maigretnek. Klvin killt bartja mellett, azonban ebben a politikai helyzetben az emberek termszetesen inkbb egy francia meneklttel szemben tanstottak bizalmatlansgot, mint egy slakos genfi csalddal szemben.
Genfben ezek utn szablyszer ellenzki prt alakult Klvin ellen, amelynek tagsga Perrin polgrmester vezetsvel elssorban a rgi genfi csaldokbl kerlt ki. Termszetesen szerepet jtszott ebben a francia idegennel szembeni nemzetisgi elfogultsg is, aki r akarta nyomni a blyegt a vrosra, de akinek mg csak polgrjoga sem volt. Perrin polgrmesternek, aki a Favre csaldba hzasodott s elsszm prthvnek, Philibert Bertheliernek sikerlt Klvint fokozatosan olyan emberknt megblyegezni, aki a vros rdekeivel szemben a francia emigrnsokkal szvetkezik.
A neuralgikus pont, jra s jra az erklcsi fegyelmezs gye volt, ami kivltotta a termszeti emberszv ellenllst. Ezt tetzte a berni llam-egyhz pldja, ami arra sztnzte a vilgi hatsgokat, hogy beleavatkozzanak a gylekezet gyeibe. Hogy miknt lltak a dolgok Genfben, azt Klvin Farelhez rt, 1548. szeptember 8-n kelt levelben egy pldval gy szemllteti: „A tancs az nneplyesen megkttt hzassgot /Lorenz Maigrett/ semmisnek jelentette ki, s mindkt felet feljogostotta, hogy mssal kssn hzassgot. Az ok a hzasfelek meglehetsen tvoli rokonsga. Maigret megboldogult felesge s a lny anyja tudniillik unokatestvrek voltak. Megkrdeztem, milyen jogon enged meg ilyesmit a tancs magnak, s errl az egsz dologrl komoly beszdet tartottam a vroshzn. Mgsem rtem el vele semmit. St, mg rendre is utastottak, mert gymond, erszakosan lptem fel Maigret mellett. mde sok egybbel egytt ezt is le kell nyelni.”
gy Klvin helyzete Genfben ebben az vben egyre nehezebb lett. A rgi Genf megprblt ellenszeglni a reformtor megalkuvst nem ismer jellemnek. A tancs politikai cselszvsekkel s nyilvnos zaklatsokkal szeglt szembe Klvin szigor krlelhetetlensgvel, s fokozatosan olyan lgkrt teremtett, hogy a reformci mve sszeomlstl lehetett tartani. Az Ameaux, Gruet, Perrin, Favre, Sept, Berthelier csaldok szmos hrhedt „egyhzfegyelmi esete” azrt szlt rossz vrt, mert szocilis kivltsgaikat szegeztk szembe az isteni trvnyekkel. gy aztn ezekrl a krdsekrl egyre krlelhetetlenebb vl vitkat folytattak. Tall Paul Wernel szabadelv teolgus vlekedse: „A konfliktust az okozta, hogy Klvin mind felfel, mind legjobb bartaival szemben, s lefel is ugyanazokat a kvetelmnyeket kpviselte, s Isten nevben semmikppen sem trt meg ktfle jogot.”
Amikor Perrin kivltsgos politikai mltsgra val hivatkozssal vonakodott attl, hogy megjelenjen a konzisztrium eltt, Klvin levelet rt neki, amelyben gy foglalta ssze llspontjt: „Hogy mirt nem jelent meg, nem tudom. De azt akarom, hogy tudja: mi nem hasznlhatunk sem klnbz slyokat, sem pedig nem egyenlen mr mrleget. Ha a vilgi jog mindenkire egyenlkppen rvnyes, akkor Isten egyhzban vgkpp nem trhet semmifle egyenltlensg. Hogy ki vagyok, azt n tudja, legalbb is tudnia kellene: olyan ember, aki mennyei Urnak a jogt annyira a szvn viseli, hogy ennek a jognak a leglelkiismeretesebb alkalmazstl egyetlen ember kedvrt sem hagyja magt eltrteni. Igen klns lenne, ha gy tlnnk meg, hogy n a mindenkire nzve ktelez jogrend all fel van mentve” /Levl 1546 prilisbl/.
Klvin s a vagyonos elkel polgri csaldok kztti bizalom egyre inkbb apadt. Kicsinyes zaklatsokkal neheztettk meg a reformtor lett. Mvei megjelentetse rdekben kompliklt eljrst kellett lebonyoltania a nyomtatsi engedlyrt, amit esetenknt hivatalosan fontoskod mdon ksleltettek vagy meg is akadlyoztak. Az utcn kiftyltk, s egyes szlk gyermekei a hta mgtt azt kiabltk: „Kin, Kin”, ami nevnek gyllkd parodizlsa volt. Klvin azonban nem hagyta magt megflemlteni. Szvsan s eltklten vgezte feladatt, a gylekezet ptst. Ami bn volt, azt bnnek nevezte. Rendthetetlenl folytatta mvt, mikzben maga egyre inkbb tnkrement. Lausannebe rta bartjnak 1547. december 17-n: „A gonoszsg annyira ltalnosan elharapdzott, hogy alig remlem mr, hogy az egyhz valaha is rendezett llapotba kerl, legalbbis az n szolglatom rvn. Hidd el, sszetrt ember vagyok, ha Isten ki nem nyjtja felm a kezt.”
Az 1553-ig terjed vek voltak lete legtragikusabb s legkzdelmesebb esztendei. A francia meneklteknek, akik termszetszeren Klvin prthvei voltak, megtiltottk a fegyverviselst. Bertheliers klikkje jszaknknt vgigvonult az utckon s Klvin hza eltt zsoltrdallamokra rt tisztessgtelen szvegeket nekelt. A konzisztrium fegyelmezsi intzkedseitl mr nem flt senki. A tancs, amelyben Perrin ellenprtja mg mindig tbbsgben volt, nem avatkozott bele a dolgokba vagy mg tmogatta is azokat. Ebben a helyzetben mondta Klvin egy alkalommal: „Ha azt mondanm dlben, hogy vilgos van, k azt mondank: ez nem igaz.”
Radsul a reformtor ktes helyzete tanvitk miatt is kilezdtt. Az els viszonylag rtalmatlan vitban Klvinnak sikerlt Sebastian Castellioval szemben fellkerekednie. Castellio is a franciaorszgi humanista reformmozgalombl rkezett s reformtori felfogsa miatt kellett meneklnie hazjbl. Strasbourgban Klvin bartja s laktrsa volt, s 1541-ben a latin iskola rektornak hvtk meg Genfbe. Kiemelked kpessg humanista s kitn pedaggus volt, nem volt azonban mentes a ktekedsre val hajlamtl s becsvgytl. 1543-ban a lelkszi szolglatba val felvtelrt folyamodott. Klvinnak bizonyos ktelyei voltak Castellio teolgijnak erteljes humanista jellege miatt, azonkvl, mert nyilvnosan kritizlta az szvetsgi knont, s Jzus pokolra alszllsrl is sajtos felfogst kpviselt. Castellio megsrtdtt s Lausanneba tvozott, egybknt Klvin ajnllevelvel elltva, amelyben a reformtor igazolta, hogy Castellio szabad akaratbl mondott le a gimnzium rektori tisztrl: „Ebben a tevkenysgben olyan magas szint teljestmnyt nyjtott, hogy mltnak tartottuk t az Ige szolglatra. Nem azrt nem vettk fel, mert ennek letnek valamilyen szgyenfoltja lenne, vagy mert valamely sarkalatos hitttelrl istentelenl tantana, hanem egyedl kizrlag azon okbl, amit kifejtettnk.”
Nem sokkal ezutn Castellio ismt Genfbe rkezett, ahol egy bibliara alkalmval elvesztette nuralmt s heves szidalmakkal tmadta Klvint a gylekezet eltt. Ekkor a tancs kzbelpett s prdikci-tilalommal bntette Castellit, aki ilyen bntetssel sjtva elhagyta a vrost s Bzelbe kltztt, ahol aztn a grg nyelv professzora lett. Termszetesen ezzel az gy mg nem fejezdtt be, mivel Castellio most irodalmi s teolgiai harcot kezdemnyezett Klvin ellen, ami a kvetkez vekben elvi vitv fejldtt.
A msodik vita, amelybe Klvint belevontk, ugyancsak e a problma krl folyt. Ezttal Hieronymus Bolsec, az egykori karmelita szerzetes tmadta meg nyilvnosan 1551-ben Klvin predestincis tant. Jllehet kinyilvntotta, hogy egybknt azonos vlemnyen van Klvinnal, a bibliarkat a reformtor elleni szemlyes tmadsra hasznlta. Kijelentette, hogy minden lelkipsztor hazug ember, s azt tancsolta a gylekezetnek, hogy ne hagyjk magukat flrevezetni olyan csalk ltal, amilyen Klvin is. Mivel itt szemlyes rgalmazsrl volt sz, a felsbbsg kzbelpett s Bolsecet rizetbe vettk. Ezt hosszadalmas eljrs kvette, amelyben mindkt fl kifejtette rveit szban s rsban is. Ez Klvin ellenfeleinek kivl alkalmat knlt, hogy megingassk a reformtor helyzett. Habr a per Bolsec Genf felsgterletrl val kiutastsval vgzdtt, ez az tlet nem jelentett gyzelmet Klvin szmra. Az egykori karmelita Franciaorszgba kltztt, visszatrt a rmai egyhzba, s 1557-ben flelmetes bosszt llt egy olyan Klvin letrajzzal, amelyben iszonyatosan torzkpet rajzolt a reformtor alakjrl, s ezzel vszzadokra kihatan nagy befolyst gyakorolt Klvin trtnelmi megtlsre.
A Bolsec gy Klvin helyzett ezen tlmenen is tovbb rontotta. Az egykori karmelita vrosszerte elterjedt rgalmait Klvin ellenfelei gyesen kihasznltk a maguk javra. Most mr nem csak a konzisztrium vele szembeni intzkedsei terheldtek a reformtorra, s nem csak a klfldi elleni politikai cselszvs s nemzetiesked gyllkds, hanem az is, hogy a nagy teolgus eddig kifogstalan tekintlyt is rossz hrbe kevertk. Ebben a kevsb gretes helyzetben pedig radsul egy olyan esemny idzte el a klvini letm legslyosabb krzist, amelyet az utkor Klvin lete legsttebb foltjnak nevez: a Szenthromsg-tagad Michael Servet kivgzse.
Keveset segt itt az a tny, hogy a 16. szzadban a hitbeli gyekben val trelmessg ismeretlen volt. Az pedig mg kevsb szolglt Klvin mentsgre, hogy maga Hironymos Bolsec mondta Servetrl, hogy: ”ez hitvny s mltatlan volt arra, hogy emberek kztt ljen, s n is azt kvnnm, hogy a hozz hasonlkat irtsk ki, s teljesen tiszttsk meg az egyhzat az ilyen frgektl.” Servetnek magnak is az volt a meggyzdse, hogy az eretneket ki kell vgezni, termszetesen nmagt nem sorolta ezek kz. Hogy azonban az evanglium jra felismert igazsgnak fklyja a reformci mglyjt, mg ha csak ezt az egyet is, meg tudta gyjtani, ez a reformtus rksg slyos traumja marad. A pert ksr esemnyek – br elgg kptelenl hangzik - mindenesetre hozz jrultak ahhoz, hogy Genfben Klvin javra fordtsk a kzhangulatot s ezzel biztostottk a reformtor mvt s vgleges gyzelmt.
|