Strasbourgi tanulvek
Mikzben Farel Neuchtelben, Coraud pedig Orbeban tallt j feladatot magnak, Klvin azt tervezte, hogy Bzelben telepedik le magntudsknt. Simon Grynus professzor hzban szves fogadtatsra tallt. Visszavonulsa azonban nem sokig tartott. Vonakodva br, de engedett annak a srget hvsnak, hogy Strasbourgba menjen lelkipsztornak. „Krisztus kivl szolgja, Martin Butzer, erszakkal knyszertett j szolglati helyemre, hasonl eskvssel, mint egykor Farel Genfbe”
/Elsz a Zsoltrok knyve magyarzathoz/. A francia meneklt gylekezet lelkipsztoraknt 1538. szeptember 8-n tartotta els prdikcijt a strasbourgi Szent Mikls templomban.
Ezzel kezddtt az elztt reformtor itteni, hrom vig tart meggazdagt fejldse. A kis gylekezetben vgzett szolglatok mellett maradt elegend ideje szeretett tanulmnyaira s irodalmi tevkenysgre is. Csekly fizetse megvta a nagyobb nlklzstl. A genfihez kpest lnyegesen kellemesebb lgkr megerstette abban a tervben, hogy itt tallja meg let - feladatt. 1539. jlius 29-n vsrolta meg a strasbourgi polgrjogot. A meneklt gylekezet klnleges helyzete lehetv tette, hogy a gylekezetptsben reformtori ksrleteket vgezzen. Hetente ngyszer prdiklt, havonta osztott rvacsort s gyakorolta az egyhzfegyel- met olyan keretek kztt, amilyeneket a vrosi viszonyok lehetv tettek. Az istentiszteleti rendet lnyegben a Strasbourgban rvnyben lev reformcis liturgia szerint alaktotta, kiegsztve azt a zsoltrneklssel, amit mr Genfben is megkvetelt. A gylekezetpts tovbbi gyakor- lati eleme volt a katolikus gyns felvltsa a lelksszel folytatott szemlyes beszl- getssel. Elssorban az rvacsorzknak kellett felkeres- nik lelkszket, hogy, amint Klvin ekkortjt Farelt tudstotta: „a tudatlanok jobban felkszljenek, akiknek intsre van szksgk, dorglsban rszesljenek s a ksrtsek kzt s nyugtalansgban lk vigasztalst nyerjenek.”
Klvin ebben az sszefggsben hangslyozta, hogy a gyns intzmnyrl csak abban az esetben mondhat le, ha annak helyt tveszi az ilyenfajta lelkigondozi beszlgets. Klvin taln legfontosabb strasbourgi rksge az egyhz gyakorlati formlsa tekintetben Martin Butzer tantsnak tvtele volt az egyhzi tisztsgekrl, amirl ksbb mg fogunk beszlni. A genfi egyhz ksbbi formldsa tekintetben egybknt is szlni kell Butzer Klvinra gyakorolt mlyrehat befolysrl. Jllehet a reformtor elmleti-teolgiai gondolatait az Institutiban rendszerezett formba nttte, az egyhz gyakorlati ptse tern igen kevs tapasztalatot szerzett. Genfi veresge is nyilvnvalv tette eltte, hogy ezen a tren mg tanulnia kell. gy teht szerencss fejlemny volt, hogy a nlnl tizenht vvel idsebb strasbourgi reformtor szemlyben Klvin az egyhzi gyakorlatban tapasztalt mesterre tallt. Klvin Butzerhez val viszonyt azonban soha sem jellemezte szolgai fggsg. Inkbb azt lehet mondani, hogy zsenilis mdon folytatta azt, amit tle tanult.
Ezek az vek tudomnyos szempontbl is igen gymlcszek voltak Klvin letben. Stras-bourgban terveztk s valstottk meg az egyetemes npoktats eszmjt a reformci folyamn elszr. Az oktats lpcszetesen plt fel az alapvetstl kezdden, megkoronzsa pedig a filozfiai s teolgiai kurzus volt. A Johannes Sturm s Martin Butzer alaptotta hres fiskoln klns vonzert jelentettek Klvinnak a Jnos evangliumrl s a kt Korinthusi levlrl szl teolgiai eladsai. Emellett kiadta a Rmai levlhez rt kommentrjt s ezzel biblia-agyar- zatok hossz sort nyitotta meg. Az jbl tdolgozott Institutio s annak francia kiadsa is ebben az idben jelent meg. Strasbourgi tartz-kodsa vge fel jelentetett meg egy kis rtekezst az rvacsorrl franciul. Mr itt nll, Luther s Zwingli nzetei kztt elhelyez- ked llspontot kpvisel e sokat vitatott tanttel vonatkozsban. Vgl meg kell emlteni mg a Zsoltros knyvecskt is, amelyet Clment Marot kltemnyei felhasznlsval, sajt fordtsban s j dallamokkal adott ki.
Ellenkezik Klvin felfogsval csaldi gyeirl beszlni. Sokat mr csak azrt sem lehet ezekrl a dolgokrl tudni, mert nvallomsai etekintetben nagyon szkszavak. Szemlye mve mgtt httrbe szorul. Mgis, emltst kell tenni Klvin hzassgktsrl, amelyre a strasbourgi vekben kerlt sor. Klvin azt vrta felesgtl, hogy „legyen szerny, szolglatksz, nem rosszindulat, takarkos s trdjn egszsgem- mel.” Ezeket a tulajdonsgokat tallta meg egy ltala megtrtett jrakeresztelked zvegyben. Klvin a Lttichbl szrmaz vallon Idelette de Buren-nel 1540. augusztus 10-n kttt hzassgot. Az esketst az erre az alkalomra ide siet j bart, Guillaume Farel vgezte. Az a kevs, amit Klvin nyilatkozataibl hzassgrl tudhatunk, felesgvel val mly s ers sszetartozsba enged betekintst.
Nem jutott osztlyrszkl hosszantart boldogsg. 1549. mrcius 29-n Idelette Klvin meghalt. A reformtor emiatt kimondhatatlanul szenvedett. Mg vekkel ksbb is r leveleiben arrl a sebrl, amit ez a vesztesg okozott. 1542. jlius 28-n szletett Jaques nev fik, aki ngy htig sem lt. Amint sokkal ksbb egyik hitvitn ellenfelei kzl az egyik szemlyes durvasgra vetemedve Klvin szemre vetette, hogy mg csak egy fia sincsen, a reformtor prftai szavakkal vlaszolt: „Fiaim? Megtallhatk az egsz vilgon!”
Mikzben Klvin Strasbourgban tartzkodott, a Nmet Birodalomban V. Kroly csszr jbl ksrletet tett a hitbeli egysg helyrelltsra. Ismt tallkoztak a kt vallsfelekezet kpviseli. A legfontosabb hitvitkon Frankfurtban 1539 tavaszn s Hagenauban 1540 jniusban Klvin megfigyelknt vett rszt s mindenekeltt Butzernek a franciaorszgi protestantizmus helyzetnek knnytsrt kifejtett fradozsait tmogatta.
Az 1540 novemberben tartott wormsi felekezetkzi kollokviumon az esemnyek sajtos lncolata rvn a lneburgi herceg megbzottja- knt vett rszt. gy Klvin kzvetlenl szembeslt a nmet reformci problmival. Szemlyes tapasztalatokat szerzett a politikai tnyezk s ellenfeleik erprbjrl. Ezen tl egyni nz- pontjai alapjn rszt vett a trgyalsokban is. Mint a msodik nemzedk fiatal szvivje, sokkal realisztikusabban, mint idsebb kollgi, abbl indult ki, hogy a Rmval val szakts mr megtrtnt, s ezrt az egysgre trekv Butzer s a bkre hajl Melanchthon alaptalan remnyei szertefoszlottak. Termszetesen nagy hvvel tmogatta fradozsaikat, a trgyalsok sorn azonban nem volt olyan engedkeny, mint azok, mivel lesebb tekintete rgen felismerte, hogy a keresztynsgben szakads trtnt. Klvin politikailag ebben a vitban arra trekedett, hogy a nmet fejedelmek I. Ferenccel kssenek szvetsget V. Kroly ellen. Navarrai Margit testvre nevben ksznetet mondott Klvinnak ezrt a fradozsrt.
Az orszggylsen 1541 prilisban jabb vitra kerlt sor Regensburgban. Melanchthon kifejezetten ignyelte Klvin jelenltt „a tudsok kzti hrneve miatt”. Klvin Strasbourg szabad birodalmi vros hivatalos kldtteknt jelent meg, borlt hangulatban. A viszonyok felmrse alapjn jzan rtkelse helyesnek bizonyult. Hitbeli dolgokban Regensburgban egy lpst sem tettek elre s Klvin ezt az llapotot kritikailag tlte meg az ltala kiadott „Actes de la journe impriale tenue en la Cit de Regenspourg” /Okmnyok a Regensburg vrosban, csszri vezetssel trtnt napi trgyalsokrl/ cm mvben.
A nmetek kzti tevkenysgnek legfontosabb esemnye az volt, hogy bartsgot kttt Philipp Melanchthonnal, akit szemlyesen is jl megismert a hitvitn. Ettl kezdve a legnagyobb megbecslst tanstotta Nmetorszg tantja /Prceptor Germaniae/ irnt. 1543-ban Melanchthonnak ajnlotta „A szabad akaratrl” szl rtekezst, hrom vvel ksbb pedig franciul kiadta Melanchthon hres Loci communes-t. Klvin ugyanakkor nem minden kritika nlkl tekintett a nmet reformci egyhzra. Hinyolta az egyhzfegyelmet s helytelentette az istentisztelet lutheri formjt, amely szerinte nem volt elgg evangliumi. Legslyosabb fenntar-tssal azonban a nmet egyhzaknak a trsadalom szerkezetvel kapcsolatos szocilis szemllete irnt viseltetett. Helytelentette a politikai hatalom tlslyt is a hitbeli dntsek s az egyhzi rendtarts terletn. E trgyi nzetklnbsgek ellenre mly s tarts bart- sg kapcsolta ssze Melanchthonnal, Butzerrel s Johannes a Lasko reformtorokkal s sokakkal msokkal is.
Luther s Klvin soha sem tallkozott egymssal. Nemcsak egynisgk jellemben mutatkozott sok eltrs, de nagy volt kztk a korklnbsg is. Csak nhny latin nyelv rsukbl ismertk, s klcsnsen becsltk is egymst. A strasbourgi vek alatt a genfi llapotok alapveten megvltoztak. 1539 tavaszn a vlaszts utn megfogalmazott rendeletek a vrost azzal fenyegettk, hogy egszen Bern alrendeltsgbe kerl. A klvinista egyhz-rtelmezst ellenzk, akiket a klvinistk „artikulnusoknak”, a npnyelv pedig „articskk- nak” nevezett, megprbltak Genfben a berni minta szerint llam-egyhzat ltrehozni. Ezekkel a trvnycikkekkel, vagyis a Payer-szerzds kiegsztsvel, amely 1536-ban Genf viszony- lagos nllsgt biztostotta, az artikulnusok tehetetlensgbl vagy knnyelmsgbl olyan engedmnyeket tettek, amelyek felrtek a birodalmi vros Bernnek val kirustsval. Amint ezt a vros laki megtudtk, magasra csaptak az indulatok. Klvin kveti, akiket Farel keresztneve szerint „guillerministk-nak” nevez- tek, Ami Perrin vezetsvel meg tudtk akadlyoz- ni, hogy a nagytancs ratifiklja ezeket a trvnycikkelyeket. Az azokat alr kldtteknek meneklnik kellett.
A „berni prt” elvesztette hitelt a np eltt, s egyre tbb ”guillerministt” vlasztottak a tancsba. 1540 augusztusban elmenekltek az elztt reformtorok helyre belltott prdikto- rok. Ehhez jrult mg, hogy Bern ragaszkodott a trvnycikk jvhagyshoz s hborval fenyegetztt. A politikai s lelki vezetitl megfosztott vros, amelyben a politikai s egyhzi let, a szegny- s beteggondozs valamint a kzoktats gye is egyre jobban hanyatlani kezdett, nem tudott ebben a fenyegetett llapotban ms megoldst tallni, mint hogy hvjk vissza azt az embert, Klvint, akit korbban k ztek el. Mr 1540. oktber 20-n Strasbourgba utazott az els kldttsg, hogy kifejezzk ilyen irny krsket.
A politikai zrzavart egy tovbbi esemny is ksrte, amely Klvin Genfbe val visszatrst nem kevsb dnten sztnzte. A lesjt llapotok, amik Klvin elzse utn bekvet-keztek, magtl rtetden csbtottk a katolikus prtot, hogy ksrletet tegyen a vros jbli katolizlsra.
Ennek a prblkozsnak az eljtka volt a tuds s humanista kpzettsg Jacob Sadolet carpentrasi bboros rsnak megrkezse, aki azt kvetelte Genf polgraitl, hogy trjenek vissza a rgi egyhz kebelbe. Az rs gyes s mrtktart volt, a tanbeli klnbsgeket httrben hagyva, ers szavakat csak akkor hasznlt, amikor Klvint s Farelt a szegny genfi polgrok flrevezetinek minstette. A levelet tadtk a tancsnak, amely annak tvtelt udvariasan s elzkenyen elismerte, azonban hnapokig tancskozott azon, hogy mit s hogyan vlaszoljanak r.
Mintha a felhk kzl pottyant volna le Klvin Sadoletnek adott vlasza, amint az els latinul s franciul nyomtatott pldnyok megrkeztek a vrosba. Ezeket azonnal sztkapkodtk, majd jbl kiadtk. Sadolet rsa ugyanis idkzben Genfbl Bernbe is eljutott, s a berni kormnyzat krte fel Klvint vlaszirat megfogalmazsra. Klvin Sadolet bborosnak rt vlasza a reformtori teolgia kis mestermve, s joggal soroljk a szerz leghresebb iratai kz. Luther is olvasta s el volt ragadtatva tle. A reformtor hatrozottan, alapos bizonytkokkal altmasz- tva, kemnyen cfolta ellenfelt, elegns s vlasztkos formban vlaszolva a bboros rveire. Ez az irat a „reformci szksges voltnak tkletes igazolsa. A kiresedett, nvleges egyhz helyn egy tmbben jelenik meg itt az evangliumi egyhz megkzdtt s szemlyesen megharcolt ltomsa, amelynek rvn az egyhz egy vezred tvolbl nyjt testvrkezet az keresztyn egyhznak, hogy tle vrja igazolst s eligaztst” /Gnter Gloede/.
Klvin Sadoletnek adott vlasza bombaknt csapdott be Genfbe. A reformci ellenfelei elnmultak s a vros fokozott igyekezettel ksztette el Klvin visszatrst. Az elzttet azonban nem volt knny meggyzni; Klvin rossz tapasztalatokat szerzett Genfben. Heinrich Bullinger, Peter Viret s Guillaume Farel, Zrich s Bzel vrosi tancsa, a genfiek tancsa pedig szntelenl minden elkpzelhett megtett, hogy Klvint visszatrsre ksztesse Genfbe. A dnt lkst, mint 1536-ban, most is Guillaume Farel adta meg, karizmatikus fellpsvel. „Kimond-hatatlan knyszert gyakorolnak rm drgedelmeid s villmaid” – rja Klvin bartjnak. 1541. szeptember 13-n a reformtor jbl megrkezett Genfbe.
|